News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Kuntavaalit 2021 -yleisketju + vaalien tulosseuranta

Started by qwerty, 30.11.2020, 00:24:47

Previous topic - Next topic

RiP

"Saksassa järjestetään tänään kahdet osavaltio­vaalit koronan keskellä – näillä keinoilla tilanteeseen on varauduttu
Vaalihuoneistoissa on voimassa muun muassa maskipakko."

Mutta Suomen hallitus päätti (yrittää) siirtää vaalit ja teki lakimuutosehdotuksen jossa vetoaa Transnistrian laskeneeseen äänestysintoon.  :facepalm: kts. aiemmat kirjoitukset.

"Saksassa Baden-Württembergissä ja Rheinland-Pfalzissa järjestetään tänään vaalit osavaltioiden parlamentteihin. Württembergissä ja Rheinland-Pfalzissa äänestetään koronatilanteesta huolimatta. Jokainen äänioikeutettu on voinut halutessaan pyytää mahdollisuutta äänestää postitse.

Vaalihuoneistoissa on puolestaan korostettu turvaväleistä sekä käsihygieniasta huolehtimista. Myös maskipakko on voimassa."

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000007859475.html



repo

Tämänkin vaalien siirtoesityksen käsittelyssä on jälleen vanha ja tuttu työkalu käytössä: tiukka aikataulu, kiire.

Todellakin eduskunnan ei pitäisi olla kumileimasin, mutta sitä se tulee olemaan tämän esityksen hyväksymisessä, koska 1) kiire ja 2) miltä asian käsittely näyttäisi, jos eduskunta ei hyväksyisi hallituksen ehdotusta nk. sukkana.

Tarkoituksellista pelin politiikaa on siis havaittavissa oikeusministeri Henrikssonilta jättäessään ensin poliittisen keskustelun JA myös lakiesityksen jättämisen aivan vaalien kalkkiviivoille.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

Titus

^
Ja kun PS äänestää tätä vastaan alkaa ulina vastuuttomuudesta.

"vaalit olleet tiedossa neljä vuotta" -> median ulina vastuuttomuudesta.

"pandemian alusta vaaleihin yli vuosi, mitään ei tehty" -> median ulina vastuuttomuudesta.

"tautitilanne on yhtä todennäköisesti pahempi siirrettyjen vaalien aikaan" -> median ulina vastuuttomuudesta.

:roll:
that's a bingo!

Supernuiva

Quote from: repo on 14.03.2021, 09:54:56
Tämänkin vaalien siirtoesityksen käsittelyssä on jälleen vanha ja tuttu työkalu käytössä: tiukka aikataulu, kiire.

Kiire on yksi psykologinen keino saada oman kannan mukaisia päätöksiä. Kun valmistelija ilmoittaa kiireestä ja vaihtoehdottomuudesta, ei kukaan saa aikaiseksi mitään vaihtoehtoista ehdotusta.

Nykyinen hallitus on myös käyttänyt muita psykologisia keinoja varsin taidokkaasti, esimerkiksi ulkonaliikkumiskielto tuli keskusteluun vain vähän ennen vaalien siirtämistä, se ei varmastikaan ollut sattumaa.

P

Quote from: Supernuiva on 14.03.2021, 11:30:36
Quote from: repo on 14.03.2021, 09:54:56
Tämänkin vaalien siirtoesityksen käsittelyssä on jälleen vanha ja tuttu työkalu käytössä: tiukka aikataulu, kiire.

Kiire on yksi psykologinen keino saada oman kannan mukaisia päätöksiä. Kun valmistelija ilmoittaa kiireestä ja vaihtoehdottomuudesta, ei kukaan saa aikaiseksi mitään vaihtoehtoista ehdotusta.

Nykyinen hallitus on myös käyttänyt muita psykologisia keinoja varsin taidokkaasti, esimerkiksi ulkonaliikkumiskielto tuli keskusteluun vain vähän ennen vaalien siirtämistä, se ei varmastikaan ollut sattumaa.

Lähes kaikissa kusetuksissa käytetään kiirettä yhtenä keinona. Käärmeöljykauppias kertoo elämää suuremmasta tarjouksesta, mutta on kiire, koska kohta se voi mennä sivu suun...

Samasta syystä ylihintaisia/turhia laitteita tai remontteja kauppaavat haluavat nimen tilaukseen samalla istumalla, ilman harkinta-aikaa.

"Kiireellä" tosiaan saadaan ihmiset fokusoitumaan väärin. Sen sijaan, että pohdittaisiin asiaa laajemmin, "kiireellä" ihmiset saadaan keskittymään heille esitettävän asian yksityiskohtiin, eivätkä he ajattele kokonaiskuvaa tarjotun "laatikon" ulkopuolella. Tämä "pelaa huijarin taskuun".

Variaatio samasta kikasta on tarjota esim. kaksi vaihtoehtoa, joista painostetaan kiireellä valitsemaan. Vaikka oikeasti mahdollisuuksia olisi lukemattomasti, jos vain pysähdyttäisiin ajattelemaan. "Mutta, kiire, kiire..." Ja efektiä saadaan tehostettua vitkuttelemalla päätös hetki tahallisesti, aikaisemmin sidotun aikataulun viimehetkiin.

Uskonnoissa ja aatteissa luodaan uhka "maailmanlopusta". Nyt on kiire katua ja ostaa aineita tai taivas romahtaa juuri kohta.

Ikivanhoja huijarin kikkoja.

Jättämällä tahallisesti vaalien siirto viimetippaan vähän ennen ehdokkaiden nimeämisen viimepäivää, luotiin painostava "kiire" Ja siihen viskottiin sitten keksittyjä kauhukuvialaskelmia. Ja painostettiin tekemään päätös "tässä ja nyt", koska on "KIIRE"! "Ajatelkaa edes ihmisiä!" 11 000!!1!1! tartuntaa!

Ihan täydellinen käärmeöljykauppiaiden kusetus.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

IDA

Ehdottomasti pitäisi vaatia sitä, että ehdokasasettelu on lyöty lukkoon alkuperäisenä päivämääränä. Uusien ehdokkaiden hankkiminen edellyttää henkilökohtaisia tapaamisia, koska nimet on saatava papereihin, eli ehdokasasettelun jatkaminen on potentiaalinen koronalinko sekin.

Koko juttu jää kyllä historiaan sellaisena amatöörimäisyyden osoituksena, joka romutti uskoa suomalaisen virkakunnan kyvykkyyteen.
qui non est mecum adversum me est

RiP

Quote from: repo on 14.03.2021, 09:54:56
Tämänkin vaalien siirtoesityksen käsittelyssä on jälleen vanha ja tuttu työkalu käytössä: tiukka aikataulu, kiire.

Todellakin eduskunnan ei pitäisi olla kumileimasin, mutta sitä se tulee olemaan tämän esityksen hyväksymisessä, koska 1) kiire ja 2) miltä asian käsittely näyttäisi, jos eduskunta ei hyväksyisi hallituksen ehdotusta nk. sukkana.

Tarkoituksellista pelin politiikaa on siis havaittavissa oikeusministeri Henrikssonilta jättäessään ensin poliittisen keskustelun JA myös lakiesityksen jättämisen aivan vaalien kalkkiviivoille.

Kyllä, tämä kiire vaikuttaa enemmän kuin suunnitelmalliselta. Hallituksilla on ollut tapana pyytää asiantijalausunnot esittämiinsä lakeihin, erityisesti kun on ollut merkittävistä lakimuutosehdotuksista. Tässä lakimuutosehdotuksessakin myönnetään "Hallituksen esitys on valmisteltu virkatyönä oikeusministeriössä. Asian kiirreellisyyden vuoksi esityksestä ei ole pyydetty lausuntoja." kts. liite

Edit: Aika merkittävä moka, Kohdassa 4 Asian valmistelu mainitaan "Esitys on käsitelty kuntatalouden ja -hallinnon neuvottelukunnan kirjallisessa menettelyssä 12.3.2021. Mutta mutta, tämä hallituksen esitys laiksi  2021 kuntavaalien siirtämisestä on päivätty Helsingissä 11.3.2021 Pääministeri Sanna Marin ja Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson.

Tämä hallitus on .. . . . . . .sanonko mitä!!!!!

tomto

Quote from: RiP on 14.03.2021, 14:17:21
Quote from: repo on 14.03.2021, 09:54:56
Tämänkin vaalien siirtoesityksen käsittelyssä on jälleen vanha ja tuttu työkalu käytössä: tiukka aikataulu, kiire.

Todellakin eduskunnan ei pitäisi olla kumileimasin, mutta sitä se tulee olemaan tämän esityksen hyväksymisessä, koska 1) kiire ja 2) miltä asian käsittely näyttäisi, jos eduskunta ei hyväksyisi hallituksen ehdotusta nk. sukkana.

Tarkoituksellista pelin politiikaa on siis havaittavissa oikeusministeri Henrikssonilta jättäessään ensin poliittisen keskustelun JA myös lakiesityksen jättämisen aivan vaalien kalkkiviivoille.

Kyllä, tämä kiire vaikuttaa enemmän kuin suunnitelmalliselta. Hallituksilla on ollut tapana pyytää asiantijalausunnot esittämiinsä lakeihin, erityisesti kun on ollut merkittävistä lakimuutosehdotuksista. Tässä lakimuutosehdotuksessakin myönnetään "Hallituksen esitys on valmisteltu virkatyönä oikeusministeriössä. Asian kiirreellisyyden vuoksi esityksestä ei ole pyydetty lausuntoja." kts. liite

Kiireellä näköjään voi perustella mitä tahansa. "Asian kiireellisyyden vuoksi en pyytänyt vaimoltani lupaa lähteä iltaa viettämään".

Tosin kiireen ei pitäisi olla peruste asiantuntijakuulemisten väliin jättämiselle.

JoKaGO

Quote from: RiP on 13.03.2021, 17:27:46
Sellainen omituisuus tuossa ehdotuksessa on, vedotaan vuosien 2020 ja 2021 koronan vuoksi siirrettyihin vaaleihin (vain kaksi siirretty vuonna 2021 Ranska ja Italia aluevaalit) lisäksi perustellaan pienentyneinä äänestysprosentteina maissa joissa vaalit on pidettu koronasta huolimatta. Merkittävimmät joissa äänestysprosentti oli laskenut olivat Katalonia -25,5 ja Transnistria -20,5, jätetään vaan kertomatta, onko kyse prsenttiyksiköistä vai prosenteista. Kts liite.

Kyllä Sanna Marinin hallitus sekoilee ja tuhoaa demokratiaamme.

Olihan jossain pahuuden ydinmaassa, mikähänsenytolikaan, pressanvaalit, vaikka ko. maassa oli maailman ylivoimaisesti heikoimmin hoidettu koronatilannetta. Ja äänestysprosentti raketoi niin, että sekä vaalien voittaja että vaalien häviäjä nousivat henkilökohtaisten äänimääriensä perusteella kautta aikojen ykköseksi ja kakkoseksi. Miksiköhän tähän ei vedottu, jotta vaalit olisi voitu pitää 18.4. niinkuin aikataulun mukaan olikin alun alkujaan.  :P
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Echidna

WHO:n sivuilla on ladattavissa aika hyvä ohje vaalijärjestelyjen terveysturvallisuuteen:

"Public health considerations for elections and related activities in the context of the COVID-19 pandemic"

             https://www.who.int/publications/i/item/WHO-2019-nCoV-elections-2020-1

Ei mitään ihmeellistä uutta siinä, mutta hyvä tarkastuslista. Itse lähtisin tuolta pohjalta hahmottelemaan käytännön toimia, jos olisin vastuussa. Tai jos ylipäätään joku Suomessa olisi vastuussa järjestelyistä.

RiP

Quote from: P on 14.03.2021, 18:22:20
Quote from: tomto on 14.03.2021, 14:22:52

Kiireellä näköjään voi perustella mitä tahansa. "Asian kiireellisyyden vuoksi en pyytänyt vaimoltani lupaa lähteä iltaa viettämään".

Tosin kiireen ei pitäisi olla peruste asiantuntijakuulemisten väliin jättämiselle.

Varsinkin, kun "kiire" on tahallisesti aiheutettu...

Siinä "kiireessä" tehtiin virheitä.

1. Merkittävin kun jätettiin asiantuntijalausunnot hallituksen esityksestä pois. Olisiko syynä ollut pelko, että asiantuntijat olisivat lausuneet "taannehtiva laki, ei suositella", "vastoin perustuslainhenkeä, kyseessä on ehdotus taannehtivaksi laiksi" tms. kts liite. (ote hallituksen esityksestä).

2. Esitys on päivätty perjantaille 11.3.2021 mutta esityksessä mainitaan, että lauantaina 12.3.2021 esitys on käsitelty kuntatalouden ja -hallinnon kirjallisessa menettelyssä.

Hanurista oikeusministeriö ja koko hallitus!  ;)

n.n.

Quote from: RiP on 14.03.2021, 14:17:21
Hallituksilla on ollut tapana pyytää asiantijalausunnot esittämiinsä lakeihin, erityisesti kun on ollut merkittävistä lakimuutosehdotuksista.
Hallituksella, muttei puoluesihteereillä. Tässä haaskassa haisee muitakin kumileimasimia kuin eduskunta.
"Jos olet aina ollut sitä mieltä, että sääntöjen tulee kohdella kaikkia samalla tavalla ja kaikkia tulisi arvioida samoilla kriteereillä, sinua olisi pidetty 60 vuotta sitten radikaalina, 30 vuotta sitten liberaalina, mutta tänä päivänä rasistina." -Thomas Sowell

keskivertokaveri

Jos ja kun tuota kuntavaalipäivää nyt ollaan siirtämässä kesäkuulle, niin onko missään perusteltu sitä, miksi ehdokasasettelun määräaikoja pitää siirtää? Jos vaalien siirto vaatii lakimuutoksen, niin eikö sen voisi tehdä myös niin, että pelkkä äänestyspäivä siirtyy? Ei tarvitsisi kiireelläkään hosua, kun varsinainen kuntavaaliprosessi menisi jo olemassa olevan lainsäädännön mukaan, mutta vain äänespäivien suhteen tehtäisiin muutoksia.




qwerty

Huomenna on lähetekeskustelu, jonka jälkeen asia menee valiokuntaan(tiin). Kohtiin 3 ja 4 menee tunti tai pari? Veikataan että noin 16 kieppeillä keskustellaan tästä.

QuotePäiväjärjestys PJ 23/2021 vp
Täysistunto
Tiistai 16.3.2021 klo 14.00
Quote1
Nimenhuuto
2
Ilmoituksia
2.1
Hallituksen esitykset
Valtioneuvosto on 12.3.2021 antanut hallituksen esityksen HE 33/2021 vp, joka otetaan lähetekeskusteluun tässä istunnossa.
3
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tartuntatautilain 58 a ja 58 b §:n muuttamisesta
Hallituksen esitys
HE 32/2021 vp
Lähetekeskustelu
4
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tartuntatautilain 58 g §:n muuttamisesta
Hallituksen esitys
HE 31/2021 vp
Lähetekeskustelu
5
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi vuoden 2021 kuntavaalien siirtämisestä
Hallituksen esitys
HE 33/2021 vp
Lähetekeskustelu


+8 muuta asiaa
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

Serendi

Quote from: keskivertokaveri on 15.03.2021, 14:59:59
Jos ja kun tuota kuntavaalipäivää nyt ollaan siirtämässä kesäkuulle, niin onko missään perusteltu sitä, miksi ehdokasasettelun määräaikoja pitää siirtää?
Syy, joka on esitetty, on tässä välissä 18 vuotta täyttävien mahdollisuus asettua ehdolle. Jos 18 vuotta täyttävillä lisätään äänioikeus, pitäisi johdonmukaisuuden vuoksi olla myös mahdollisuus asettua ehdolle. Sellaistakin vaihtoehtoa väläytettiin, että mahdollisuus listojen täydentämiseen koskisi vain näitä välissä täysi-ikäisiksi tulleita eikä nitä, joilla oli mahdollisuus tehdä ilmoitus jo aiemmin.

En osaa varmasti sanoa, olisiko perustuslain mukainen vaihtoehto sellainen, että myöskään uusia äänioikeuksia ei enää lisätä vaan 26.2:n äänioikeusrekisteri jää voimaan.

RiP

Quote from: Serendi on 15.03.2021, 17:32:00
Quote from: keskivertokaveri on 15.03.2021, 14:59:59
Jos ja kun tuota kuntavaalipäivää nyt ollaan siirtämässä kesäkuulle, niin onko missään perusteltu sitä, miksi ehdokasasettelun määräaikoja pitää siirtää?
Syy, joka on esitetty, on tässä välissä 18 vuotta täyttävien mahdollisuus asettua ehdolle. Jos 18 vuotta täyttävillä lisätään äänioikeus, pitäisi johdonmukaisuuden vuoksi olla myös mahdollisuus asettua ehdolle. Sellaistakin vaihtoehtoa väläytettiin, että mahdollisuus listojen täydentämiseen koskisi vain näitä välissä täysi-ikäisiksi tulleita eikä nitä, joilla oli mahdollisuus tehdä ilmoitus jo aiemmin.

En osaa varmasti sanoa, olisiko perustuslain mukainen vaihtoehto sellainen, että myöskään uusia äänioikeuksia ei enää lisätä vaan 26.2:n äänioikeusrekisteri jää voimaan.

Itse lakiehdotuksessa ei mainita 18 vuoden ikää laisinkaan eikä siihen viittaavaakaan, eli tuo "18 vuotta täyttävien mahdollisuus" on jonkun mielipide/näkemys/oletus tms.
Tiettty taho (kepu, vas  ja demarit) näkevät siinä mahdollisuuden täydentää epäonnistuneita ehdokashankintoja. Lakiehdotuksen mukaan siihen ei olisi mahdollisuutta.

Liitteenä kohta lakiehdotuksesta missä mainitaan ehdokasasettelu.

edit: liite myös  ;)

n.n.

Quote from: RiP on 15.03.2021, 18:00:59
Tiettty taho (kepu, vas  ja demarit) näkevät siinä mahdollisuuden täydentää epäonnistuneita ehdokashankintoja. Lakiehdotuksen mukaan siihen ei olisi mahdollisuutta.

Liitteenä kohta lakiehdotuksesta missä mainitaan ehdokasasettelu.

edit: liite myös  ;)
Mielestäni tuossa lukee kyllä että "hän [vaaliasiamies] voisi kuitenkin halutessaan muuttaa hakemustaan aina 4.5.2021 saakka", vai käsitänkö väärin?
"Jos olet aina ollut sitä mieltä, että sääntöjen tulee kohdella kaikkia samalla tavalla ja kaikkia tulisi arvioida samoilla kriteereillä, sinua olisi pidetty 60 vuotta sitten radikaalina, 30 vuotta sitten liberaalina, mutta tänä päivänä rasistina." -Thomas Sowell

repo

Viime viikolla Ylen paikallisradio ajoi ulos ohjelman, jossa haastateltiin nuorta 18 vuotta täyttävää, joka nyt siirrosta johtuen voi ja aikoo hakea ehdokkaaksi. Vähemmän yllättävästi nuori 18 vuotias kertoi hakevansa SDP:n jäsenyyttä jne..

Keskusta on myös saanut ensimmäisen vaalipaketin ulos:

QuoteKansanedustajan mukaan hyvä nettiyhteys on perusoikeus

Keskustan Petri Honkonen on tyytyväinen hallituksen laajakaistapakettiin.

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen on tyytyväinen hallituksen maanantaina Suomen kestävän kasvun ohjelmassa linjaamasta laajakaistapaketista, jossa kiinteän laajakaistan rahoittamiseen varataan 50 miljoonaa euroa.
[...]
Verkkouutiset, 15.3.2021

Loppu jutusta ihan täyttä diipadaapaa, korostus minulta. "50 milliä laajakaistahankkeisiin" on pähkinöitä, vaikka onkin parempi kuin ei mitään tai "markkinaehtoinen tietoverkkoinfran" kehitys, koska markkinaehtoisesti tarjolla ei ole eikä tule muuta kuin 4G:tä, 5G:tä, 6G:tä ja ties mitä G:tä, joiden ominaisuudet suurista odotuksista huolimatta ovat olleet ja tulevat tuottamaan pettymyksiä niin maalla kuin kaupungeissa. Mutta mutta langallinen tietoliikenneinfra vs. langaton on jo toisen kinastelulangan arvoinen juttu. Pääpointti oli, että Keskusta on saanut tällaisen vaalipaketin ilmoille vaikuttamisestaan hallituksessa -  viesti on "äänestä kepulia".
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

RiP

Quote from: n.n. on 15.03.2021, 18:26:46
Quote from: RiP on 15.03.2021, 18:00:59
Tiettty taho (kepu, vas  ja demarit) näkevät siinä mahdollisuuden täydentää epäonnistuneita ehdokashankintoja. Lakiehdotuksen mukaan siihen ei olisi mahdollisuutta.

Liitteenä kohta lakiehdotuksesta missä mainitaan ehdokasasettelu.

edit: liite myös  ;)
Mielestäni tuossa lukee kyllä että "hän [vaaliasiamies] voisi kuitenkin halutessaan muuttaa hakemustaan aina 4.5.2021 saakka", vai käsitänkö väärin?

Täytyy erottaa lakia puoltava poliittinen selittely ja itse ehdotettu lakiteksti. Lakiteksti liitteenä.
Ehdotettu lakiteksti ei sisällä mitään 18 vuoden ikään liittyvää, ei ehdokkaaksi asettumisen eikä muutakaan.
Mutta kyllä tottakai ajalla 18.4.-12.6. välisenä aika joistakin tulee täysi-ikäisiä ja heillä tulisi olla oikeus äänestää.
Mutta ei mitään erityisoikeutta ryhtyä ehdokkaaksi niin kuin ei kenelläkään muullakaan jota ei ole ehdotettu 9.3.2021 mennessä.

keskivertokaveri

Quote from: RiP on 15.03.2021, 19:47:20

Täytyy erottaa lakia puoltava poliittinen selittely ja itse ehdotettu lakiteksti. Lakiteksti liitteenä.
Ehdotettu lakiteksti ei sisällä mitään 18 vuoden ikään liittyvää, ei ehdokkaaksi asettumisen eikä muutakaan.
Mutta kyllä tottakai ajalla 18.4.-12.6. välisenä aika joistakin tulee täysi-ikäisiä ja heillä tulisi olla oikeus äänestää.
Mutta ei mitään erityisoikeutta ryhtyä ehdokkaaksi niin kuin ei kenelläkään muullakaan jota ei ole ehdotettu 9.3.2021 mennessä.

Laki kuntavaalien siirtämisestä 1§ muuttaisi vaalipäiväksi 13.6.2021.

Toisessa pykälässä todetaan, että vaalit toimitetaan vaalilaissa säädettyjä määräaikoja noudattaen, viittä poikkeusta lukuunottamatta.

Esimerkiksi vaalilain 152§ https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980714#O2L11P152 sanoo, että ehdokashakemus on annettava viimeistään 40. päivänä ennen vaalipäivää. Eikö tuo pykälä siis tarkoita, että kun lakimuutoksella vaalipäiväksi vaihdetaan 13.6. niin ehdokasasettelukin muuttuu 40. päiväksi ennen 13.6. (vaalipäivä)? Vai onko tässä taas jokin juttu, mitä en ymmärtänyt?


n.n.

Quote from: RiP on 15.03.2021, 19:47:20
Täytyy erottaa lakia puoltava poliittinen selittely ja itse ehdotettu lakiteksti. Lakiteksti liitteenä.
Ehdotettu lakiteksti ei sisällä mitään 18 vuoden ikään liittyvää, ei ehdokkaaksi asettumisen eikä muutakaan.
Mutta kyllä tottakai ajalla 18.4.-12.6. välisenä aika joistakin tulee täysi-ikäisiä ja heillä tulisi olla oikeus äänestää.
Mutta ei mitään erityisoikeutta ryhtyä ehdokkaaksi niin kuin ei kenelläkään muullakaan jota ei ole ehdotettu 9.3.2021 mennessä.
En nyt väitä olevani vahvimmalla alueellani, mutta ymmärrän ehdotuksen tekstin muuttavan joitakin määräaikoja, jotka lasketaan vaalipäivästä. Muilta osin vaalilain määreet olisivat voimassa ja ne lasketaan vaalipäivästä taaksepäin. Perustelutekstin perusteella ymmärtäisin, että tarkoituksena on tulkita uudet määräajat laskettaviksi, mutta jo tehdyt ilmoitukset ovat voimassa, jos niitä ei haluta muuttaa.
Quote34 § (21.5.2010/431)
Asiakirjojen jättämisestä määrääminen ja kuuluttaminen
Ehdokashakemukset käsittelevä viranomainen määrää viimeistään 55. päivänä ennen presidentinvaalin vaalipäivää ja 48. päivänä ennen muiden vaalien vaalipäivää pidettävässä kokouksessaan, kenelle, minä päivinä ja kellonaikoina sekä missä sille tarkoitetut ehdokashakemukset ja muut ehdokkaiden asettamista koskevat asiakirjat on annettava. [...]

***

152 §
Ehdokashakemuksen jättäminen
Puolueen, yhteislistan tai valitsijayhdistyksen vaaliasiamiehen on annettava ehdokashakemus kunnan keskusvaalilautakunnalle viimeistään 40. päivänä ennen vaalipäivää ennen kello 16.

edit.
Quote from: keskivertokaveri on 15.03.2021, 21:26:06
Laki kuntavaalien siirtämisestä 1§ muuttaisi vaalipäiväksi 13.6.2021.

Toisessa pykälässä todetaan, että vaalit toimitetaan vaalilaissa säädettyjä määräaikoja noudattaen, viittä poikkeusta lukuunottamatta.

Esimerkiksi vaalilain 152§ https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980714#O2L11P152 sanoo, että ehdokashakemus on annettava viimeistään 40. päivänä ennen vaalipäivää. Eikö tuo pykälä siis tarkoita, että kun lakimuutoksella vaalipäiväksi vaihdetaan 13.6. niin ehdokasasettelukin muuttuu 40. päiväksi ennen 13.6. (vaalipäivä)? Vai onko tässä taas jokin juttu, mitä en ymmärtänyt?
^tämä
"Jos olet aina ollut sitä mieltä, että sääntöjen tulee kohdella kaikkia samalla tavalla ja kaikkia tulisi arvioida samoilla kriteereillä, sinua olisi pidetty 60 vuotta sitten radikaalina, 30 vuotta sitten liberaalina, mutta tänä päivänä rasistina." -Thomas Sowell

RiP

@keskivertokaveri ja @N.ni olette oikeassa, käsittääkseni ainakin. Laki on niin kuin se luetaan.

Mutta..
. . . eduskunta säätää Suomessa lait ja takautuva lainsäädäntö ei tule kyseeseen kuin poikkeuksellisissa tilanteissa, jos silloinkaan, viimeksi näin kävi sotasyyllisyyden osalta ja se oli minun ja monen muun mielestä rikos. Sotasyyllisyysoikeudenkäynti on Suomen demokratian ja oikeushistorian häpeäpilkku. Suomen itsenäisyyttä puolustaneita poliitikkoja tuomittiin vankeusrangaistuksiin sellaisen lain nojalla, jota ei ollut ollut olemassakaan tekohetkellä.
Taannehtivan lainsäädännön kielto on oikeusvaltiossa yksi sen pyhimmistä arvoista. Nyt näyttää siltä, että demarihallituksen lakiesityksillä mitätöitäisiin taannehtivasti kuntavaalien vahvistettu ehdokasasettelu.
Se, tuleeko siitä joillekin haittaa tai hyötyä on merkityksetöntä sillä, kun yhden kerran valtiossa määrätään taannehtiva laki, on annettu vähintään pikku sormi autoritääriselle kehitykselle. Seuraava taannehtiva laki odottaa jo nurkan takana.

ps. Tämä kaikki Sanna Marinin demarihallituksen sekoilu elpymispaketteineen, 75 %:n työllisyysastetavoitteineen, taannehtivine lakeineen, ilmastokiimoineen, isis-palautuksineen, korona ym. sekoiluineen on sairaampaa kuin olisin koskaan pahimmissa painajaisissanikaan voinut kuvitella.

RiP

STT:n Nina Törnudd: "Perussuomalaiset jäi ainoana eduskuntapuolueena vastustamaan, kun muut puolueet päättivät lykätä vaalit huhtikuulta syyskuulle."
Onhan tämä vaan virhe/vahinko vai enne/ennustus?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000007864219.html

qwerty

Debattia käytiin kolmisen varttia, jonka jälkeen asia siirrettiin päivän asialistan loppuun. Ihan normaali käytäntö. Näkyisi olevan joku 100 puheenvuoropyyntöä muista asioista, joten hetki pitää odotella.

QuoteIltapäivän pöytäkirja
Quote15.33 Jussi Halla-aho ps (vastauspuheenvuoro)

Rouva puhemies! Vaalien siirtäminen on äärimmäinen teko. Viimeksi niin on tehty sodan aikana, kuten hallituksen esityksen perusteluissakin todetaan. Ongelmallisinta esityksessä on perustelujen väljyys ja epämääräisyys.

Meille ei ole perusteltu sitä, miksi vaalien järjestäminen huhtikuussa on mahdotonta. Perusteluna on se, että niiden järjestäminen on todennäköisesti turvallisempaa kesäkuussa. Ehkä näin on, mutta tällainen suhteellinen perustelu avaa todellisen pandoran lippaan — syksyllä vaalien järjestäminen olisi ehkä vielä turvallisempaa, puhumattakaan ensi vuodesta. Esityksessä pitäisi määritellä joillakin objektiivisilla kriteereillä ne tilanteet, joissa vaalit voidaan tai ei voida järjestää. Kun kriteerit ovat epämääräiset, aina löytyy jokin peruste siirtää vaaleja uudelleen. Erityisen huolissani olen siitä, että esityksessä vaalien siirtämistä perustellaan kampanjointivaikeuksilla. Uskooko joku tosissaan, että toukokuussa [Puhemies koputtaa] ei enää olisi minkäänlaisia kokoontumisrajoituksia?
Quote15.50 Riikka Purra ps (vastauspuheenvuoro)

Arvoisa rouva puhemies! Meiltä kysytään sitä, mistä me tiedämme, että vaalit olisi voitu järjestää 18.4., mutta te ette kykene vastaamaan siihen, mistä te tiedätte, että ne voitaisiin järjestää 13.6. Pandemiatilanne saattaa todennäköisesti olla parempi tai sitten se saattaa olla olematta. Tämä hallituksen esitys on nyt tässä, mutta oleellisempaa on katsoa nimenomaan eteenpäin. Pidetäänkö vaalit kesäkuussa? Kuka tietää? Jos ei pidetä, milloin päätös tehdään — jälleen muutamaa päivää ennen kuin listat pannaan kiinni vai ehkä viikko ennen ennakkoäänestystä — ja kuinka monen puoleen hyväksynnällä, millaisella tartuntafunktiolla: tällaisella samanlaisella eksponenttifunktiolla, joka nyt oli käytössä? Me emme tiedä sitä, ja mielestäni se on ongelma.

Ja kysytte meiltä, mihin perussuomalaiset luottavat. Me luotamme ainakin siihen, että olipa asia mikä tahansa — vaalien siirto, kehysriihen siirto, epäonnistunut tartuntatautilain täytäntöönpano — niin te löydätte aina syyllisen täältä. Katsokaa peiliin.
Quote15.45 Mika Niikko ps (vastauspuheenvuoro)

Arvoisa rouva puhemies! Hallitus on perustellut vaalien siirtoa terveysturvallisuudella ja sillä, että äänestysvilkkaus laskee. Tosiasiassa kuitenkin kuluneen 12 kuukauden aikana on järjestetty 105 vaalit ajallaan. International IDEA ‑järjestön selvityksen mukaan noin kolmasosassa järjestetyistä vaaleista äänestysvilkkaus oli keskiarvoa korkeampi — elikkä kolmasosassa oli jopa korkeampi se vilkkaus. Joukossa on paljon teollisuusmaita. Tosiasia on kuitenkin se, että jos kehitysmaissa on voitu järjestää vaaleja, miksi niitä ei olisi voitu järjestää Suomessa. [Antti Lindtman: Saksa, Italia?] Minkä takia vaaleihin ei varauduttu ajoissa, koska tämä oli tiedossa hyvissä ajoin? [Välihuutoja] Monessa maassa, missä on järjestetty vaaleja tässä koronatilanteessa, on koronatilanne ollut paljon pahempi kuin Suomessa. Siinä mielessä nämä selitykset, mitä hallitus on nyt tarjonnut äänestäjille ja perussuomalaisille, [Puhemies koputtaa] eivät uppoa, koska niille ei ole kunnollisia näyttöperusteita olemassa.
Muiden puolueiden puheenvuoroissa toistui aina niin kätevä - vastuu - sanan eri muodoissa.

Vielä ei ole kysytty ovatko Hollannin päättäjät vastuuttomia ja kansalaisten hengestä piittaamattomia ihmishirviöitä kun järjestävät vaalit ajallaan. Jos eivät, vaan järjestävät vaalit vastuullisesti ja terveys edellä, niin miten se onnistuu siellä mutta ei täällä?
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

RiP

Niin sitä MTV myös kirjoittaa: "Vastuullisella puolueella ei ole muuta vaihtoehtoa kuin todeta, että näin se on ja vaaleja on siirrettävä.
Perussuomalaiset jäi ainoana eduskuntapuolueena vastustamaan, kun muut puolueet päättivät lykätä vaalit huhtikuulta syyskuulle.

;)                                                                                                                                                             ;)

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/perussuomalaiset-yha-tyytymattomia-kuntavaalien-siirtamiseen/8092486#gs.vsu9gv

Edit: Ei vaikuta enää vahingolta. Myös Suomenmaa kirjoittaa: "PERUSSUOMALAISET jäi ainoana eduskuntapuolueena vastustamaan, kun muut puolueet päättivät lykätä vaalit huhtikuulta syyskuulle.

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/perussuomalaiset-ovat-yha-tyytymattomia-kuntavaalien-siirtamiseen/

Titus

Katsoin ensin, että nuo oli korjattu, mutta joo. Ai syyskuuhun...

Ilmeisesti hallitukselle valjennut, että budjettiriihi ja korona joka ei pahenekkaan on vähän huono yhdistelmä juuri ennen vaaleja.
that's a bingo!

qwerty

Asian käsittely jatkui juuri pöntöstä pidettävillä puheenvuoroilla (5 min per). Listassa on parisenkymmentä nimeä, joista osa lienee poistunut tältä päivältä. Perussuomalaisista puheenvuoron ovat varanneet Ranne, Halla-aho, Simula, Junnila, Tynkkynen, Tavio ja Lunden.

https://verkkolahetys.eduskunta.fi/fi/taysistunnot/taysistunto-23-2021
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

pingviini

Quote from: Titus on 16.03.2021, 20:58:48
Katsoin ensin, että nuo oli korjattu, mutta joo. Ai syyskuuhun...

Ilmeisesti hallitukselle valjennut, että budjettiriihi ja korona joka ei pahenekkaan on vähän huono yhdistelmä juuri ennen vaaleja.

Ei pöytäkirjan mukaan klo 16.00 mennessä puhuta mielestäni syyskuusta mitään

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/PoytakirjaAsiakohta/Sivut/PTK_23+2021+5.aspx

Kimmo Pirkkala

Syyskuu on kyllä painovirhe. Ainakin toistaiseksi.

qwerty

^ Syyskuu tarkoittanee sitä että uudet valtuustot aloittaisivat silloin.

Halla-aho ei usko että vaaleja pidetään kesäkuussakaan, koska kriteerit joilla näitä ollaan siirtämässä pätevät myös silloin.
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell