News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Sanna Marinin hallitus 2019–2023

Started by Pullervo, 10.12.2019, 13:04:21

Previous topic - Next topic

M.K

#8340
Tehdäänpä tämä nyt (taas) selväksi. HVK:n johtajat toimitusjohtaja Lounema mukaan lukien saivat potkut sen takia, että menivät tilaamaan luottokelvottomilta ja rikoksista tuomituilta Jylhältä ja Sarmasteelta maskeja, joita ei voinut käyttää tilattuun tarkoitukseen. Maskeja lisäksi tilattiin näiltä henkilöiltä ohi lukuisten asiallisten muiden tarjousten. Uskottavuus horjui ja luottamus meni, siksi potkut.

On kokonaan toinen asia, että olisiko maskien tilaaminen kuulunut HVK:lle, joka ei ole tilaajaorganisaatio, jossa ei ole samanlaista tilaajaosaamista sairaalamaskeista kuin esimerkiksi vaikkapa sairaanhoitopiireissä. Koronakriisin alussa voi helposti ymmärtää ja hyväksyä tilanteen, jossa maskien tilaus sysättiin kriisivarautumisorganisaatiolle eikä esimerkiksi HUSille. On oikeastaan vähän surkuhupaisaa ja virkakyöstimäistä sekä huolestuttavaa, että HVK on selittänyt mokiaan sillä, että se "ei ole tilaajaorganisaatio". HVK:ssa on 60 työntekijää, maalaisjärkikin sen sanoo, että kyllä siellä nyt sentään joku osaa tilata maskeja asiallisilta toimittajilta, eikä kukaan ole kieltänyt avun kysymistä esimerkiksi HUSilta tai muualta. Kun käsky käy valtiovallalta, virkamiesten pitää toimia eikä selitellä. Sen takia heille maksetaan hyvää palkkaa.

On varmasti niin, että HVK ei ole ollut oikea taho, jolle maskien tilaaminen sysättiin. Ei se silti anna virkamiehille lupaa toimia typerästi.

artti

#8341
Politiikka ei ole tyttösten leikkiä :-\ Valtioneuvostolla on vastuu >:( Jos naisten poliittinen johtajuus osoittautuu vääräksi valinnaksi niin naiset eivät johda politiikassa yhtään mitään. Suomessa naisjohtajiksi on nostettu marxisteja, joiden ideologinen perusta on taannut kokonaisuuden johtamisen vääristyneen suunnan :facepalm:
Jäljentävä paperi äänestyslapun alla on äänestäjän kuitti
Provosoiminen on toimintaa, jonka tavoitteena on negatiivinen reaktio (omalla vastuulla)
Pelkureilla ei ole demokratiaa
Tulevaisuusorientoidu positiivisesti

Golimar

Veikkaan että tällä saadaan aikaan sotatila työpaikoilla.

Quote
X

Sosiaali- ja terveysministeriön alainen työryhmä esittää muutoksia tasa-arvolakiin palkkatasa-arvon vahvistamiseksi.

Työryhmä ehdottaa, että tasa-arvolaissa lisättäisiin henkilöstön, henkilöstön edustajien ja syrjintää epäilevien työntekijöiden tiedonsaantioikeuksia palkoista.

Käytännössä kaikkien työntekijöiden palkoista tulisi julkisia, sillä henkilöstön edustajilla olisi oikeus saada palkkakartoitusta laadittaessa yksittäisten työntekijöiden palkkatietoja palkkavertailun kattavuuden varmistamiseksi tai palkkaerojen syiden selvittämiseksi.

Työryhmä luovutti raporttinsa pohjoismaisen yhteistyön ja tasa-arvon ministerille Thomas Blomqvistille (r) maanantaina.

Jos esitykset etenevät osaksi lainsäädäntöä, sukupuoleen perustuvaa palkkasyrjintää epäilevällä työntekijällä olisi oikeus saada mahdollisen syrjinnän arviointia varten toisen työntekijän palkkatietoja suoraan työnantajalta.

Työntekijällä olisi salassapitovelvollisuus saamiinsa tietoihin.

Marinin hallitusohjelma
Työnantajan olisi vuoden välein selvitettävä henkilöstölle noudattamansa palkkausjärjestelmä ja sen soveltaminen. Myös työpaikkojen tasa-arvosuunnitelmien ja palkkakartoituksien olisi oltava vapaasti työntekijöiden saatavilla.

Esitys liittyy pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen ohjelman työelämän tasa-arvon parantamista koskevaan palkka-avoimuuskirjaukseen.

Työryhmä ei ollut työssään yksimielinen.

Työnantajien edustajat jättivät raporttiin eriävän mielipiteensä.

X

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c0f6e8c2-e217-4475-a66d-137c7fb8dd9b

foobar

^ Paljon loogisempaa olisi että palkat olisivat yksinkertaisesti kategorisesti avointa tietoa, mutta siihenhän ei voida mennä. Jos olet VHM, et voi saada kollegoittesi palkkatietoa itsellesi, mutta jos sinulla on edes yksi syrjintävalttikortti, yllättäen tieto onkin tarjolla. Tämä itsessään haiskahtaa aika syrjivältä mekanismilta...
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Tabula Rasa

Quote from: foobar on 15.11.2021, 13:33:22
^ Paljon loogisempaa olisi että palkat olisivat yksinkertaisesti kategorisesti avointa tietoa, mutta siihenhän ei voida mennä. Jos olet VHM, et voi saada kollegoittesi palkkatietoa itsellesi, mutta jos sinulla on edes yksi syrjintävalttikortti, yllättäen tieto onkin tarjolla. Tämä itsessään haiskahtaa aika syrjivältä mekanismilta...

Koko syrjintä, rasismi, jne skene perustuu siihen että voivat harjoittaa sitä syrjintää jota väittävät vastustavansa. Täysin idioottimaista uskoa mitään mitä kommari tekee kun tekonsa osoittavat 180 astetta päinvastaiseen.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Melbac

#8345
Maa- ja metsätalous­ministeriö oikoi poikkeuksellisesti vihreiden tulevaa ministeriä Emma Karia Twitterissä ja pahoitteli asiaa heti perään: "Tämä oli vähän epätavallista"
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008407358.html


"MAA- ja metsätalousministeriö (MMM) on poikkeuksellisesti oikonut tulevan ympäristöministerin Emma Karin (vihr) sanomisia maanantaina Ylen Aamu-tv:n haastattelussa.

Karin sitaatista saattaa saada käsityksen, että Suomi on sitoutunut suojelemaan 30 prosenttia metsistään. Ministeriö oikaisi, että kyse on tavoitteesta koko EU:n alueella.

"Meillä on luonnontilassa olevia metsiä hyvin vähän ja viimeiset pitää suojella. Tähänhän Suomi on totta kai jo sitoutunut. Ja toinen asia on sitten totta kai se, että me olemme myös sitoutuneet siihen, että 30 prosenttia pinta-alasta tulee tulevaisuudessa olemaan suojelualueita. Sen takia, että me pystymme pysäyttämään tämän luontokadon meidän metsissämme, niin Suomen pitää myös itse olla valmis tämä toteuttamaan", Kari sanoi Ylellä.

Kari kertoi 30 prosentin suojelutavoitteesta myös HS:n haastattelussa. Jutun julkaisun jälkeen Karin avustaja tarkensi, että kyse on 30 prosentin tavoitteesta EU-alueella."

Hieno hallitus kun puheissa on "pieniä" epätarkkuuksia.Miljoona tai miljardi,ihan sama.Selitykset parin vuoden kuluttua on jotain "mä en tajunnut että kyse oli miljardeista kun luulin että oli kyse miljoonista" tms.;D

Impi Syvärivi

Quote from: Melbac on 16.11.2021, 00:21:59

Karin sitaatista saattaa saada käsityksen, että Suomi on sitoutunut suojelemaan 30 prosenttia metsistään. Ministeriö oikaisi, että kyse on tavoitteesta koko EU:n alueella.

"Meillä on luonnontilassa olevia metsiä hyvin vähän ja viimeiset pitää suojella. Tähänhän Suomi on totta kai jo sitoutunut. Ja toinen asia on sitten totta kai se, että me olemme myös sitoutuneet siihen, että 30 prosenttia pinta-alasta tulee tulevaisuudessa olemaan suojelualueita. Sen takia, että me pystymme pysäyttämään tämän luontokadon meidän metsissämme, niin Suomen pitää myös itse olla valmis tämä toteuttamaan", Kari sanoi Ylellä.

Kari kertoi 30 prosentin suojelutavoitteesta myös HS:n haastattelussa. Jutun julkaisun jälkeen Karin avustaja tarkensi, että kyse on 30 prosentin tavoitteesta EU-alueella."

Tämä oikaisu on tulkittavissa siten, että Suomi suojelee enemmän kuin 30 prosenttia omista metsistään. Suomihan on EU:n mallioppilas. Vai onko muualla EU:n alueella enää metsiä suojeltavaksi? Jos koko EU:n tasolla tavoite on tuo, niin sitähän on sitten suojeltava siellä, missä sitä metsää vielä on jäljellä.
"Ihmiset ovat toisiaan kohtaan hyvänsuopia, sävyisiä ja hitaita vihaan, mutta jos heitä kauan ärsytetään, korvaavat he koston ankaruudella sen viipymisen." -Olaus Magnus, Pohjoisten kansojen historia.

Melbac

Euroopan unioni ja metsät
https://www.europarl.europa.eu/factsheets/fi/sheet/105/euroopan-unioni-ja-metsat

A. Euroopan metsämaisema, ihmiskäden muovaama mosaiikki

"Edellä esitettyä määritelmää vastaavaa metsää on unionissa 158 miljoonaa hehtaaria (5 prosenttia maailman metsäalasta). Metsä peittää 37,7 prosenttia unionin pinta-alasta, ja unionin metsäalasta kaksi kolmasosaa keskittyy kuuteen jäsenvaltioon (Ruotsi, Suomi, Espanja, Ranska, Saksa ja Puola), joissa on suurimmat metsäalueet (3.2.10). Jäsenvaltioiden välinen vaihtelu on suurta: Ruotsin, Slovenian ja Suomen pinta-alasta lähes 60 prosenttia on metsää, kun tämä osuus on Alankomaissa vain 8,9 prosenttia"

https://mmm.fi/metsat/suomen-metsavarat
Suomen metsävarat

"Suomessa on suojeltuja ja rajoitetussa metsätalouskäytössä olevia metsiä 2,9 miljoonaa hehtaaria"

Noita lukuja ne kai katselee.Täysin älytöntä määritellä noi asiat prosenteilla.

Fiftari

^Ei muuta kuin saksassa ja ranskassa ja muissa maissa missä on metsistä "pulaa" niin putki käteen ja istuttamaan. Ei tarvitse puuttua niiden maiden metsienhoitoon jotka tekevät sitä järkevästi.

Ja millään cityvirheällä ei ole mitään kompetenssia alkaa sanelemaan metsähoidon asioista yhtään mitään.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

foobar

#8349
Metsähallitus hallinnoi lähes kolmannesta Suomen pinta-alasta, ja tämä on lähinnä metsää, vesistöjä ja pohjoisemmassa vähempikasvuista erämaata. Jos ja kun arbuusi-Kari yrittää saada 30 prosenttia Suomen metsistä suojelluiksi, hän tuskin kuitenkaan aloittaa sitä valtion maista. Koko projektin ideana on sisältään verenpunaisille kommunisteille rangaista muita, eikä valtion maiden suojelu olisi sitä. Se 30 prosenttia etsitään mitä varmimmin yksityismetsistä, ja käypää korvausta on turha odottaa, metsät katsotaan korkeintaan vihreäksi anerahaksi.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Paawo

Quote from: foobar on 16.11.2021, 08:38:10
Se 30 prosenttia etsitään mitä varmimmin yksityismetsistä, ja käypää korvausta on turha odottaa, metsät katsotaan korkeintaan vihreäksi anerahaksi.

Yksityinen maanomistus on kommunistille kestoinhokki josta on saatettu rankaista milloin milläkin perusteella, jos ei muuta niin kaavoituksen keinoin, siinä sivussa helvetinmoisesti "yhteistä rahaa" hukaten.

Suomalaiset jokamiehenoikeudet ovat Euroopankin mittakaavassa melkoinen kummajainen, seuraavaksi varmaan aletaan ajamaan jollain Brysselinpykälällä käärmettä pyssyyn noiden rajaamiseksi koskemaan vain oikeutettuaTM kansanosaa.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

insinörtti

Suomessahan on runsaasti soita, jotka eivät ainakaan vihreiden mukaan sido hiiltä; ne ovat siis syntyneet tyhjästä. Ehdotus:

-Kaivetaan suot auki ja myydään turve Ruotsiin, jossa se on uusiutuva polttoaine. Vaihdossa saadaan vaikkapa uusiutuvaa sähköä Ruotsista.
- Istutetaan jäljelle jäävään kivennäismaahan puita, jolloin metsäalaa saadaan kasvatettua merkittävästi.

Tämän jälkeen metsäala prosentteina riittää pahimmillekin ekofasisteille, ja saadaan lisäksi rahaa ja uusiutuvaa sähköä.

foobar

^ Niin, surkuhupaisaahan tässä kuviossa on että tehokkain hiilinielu on nuori puupelto, mahdollisesti Suomessa jopa pajukko, ei sellainen aarniometsäidylli. Vihreän aivot tämä vetää kuitenkin sellaiseen solmuun että faktat menevät yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos ohituskaistaa vähän niinkuin luonnon monimuotoisuuden suojelun ja kaikkien kehitysmaalaisten väestön- ja elintason kasvun tukemisen yhdistämiseen liittyvät ristiriidat.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

insinörtti

Mielestäni on paha virhe suojella vanhoja kuusikkoja, jos ilmasto yhtään lämpiää. Ne ovat käytännössä tuhoon tuomittuja, lähinnä kirjanpainajan vuoksi (ja osittain juurikäävän). Tuon elukan suojelu on muutenkin laissa erikseen kielletty samoin, kuin vaikkapa koloradonkuoriaisen.
Suojelun pitäisi siis kohdistua alueisiin, joilla on edes teoreettisia mahdollisuuksia saavuttaa kohtalainen elinikä.

n.n.

Quote from: foobar on 16.11.2021, 12:06:11
^ Niin, surkuhupaisaahan tässä kuviossa on että tehokkain hiilinielu on nuori puupelto, mahdollisesti Suomessa jopa pajukko, ei sellainen aarniometsäidylli. Vihreän aivot tämä vetää kuitenkin sellaiseen solmuun että faktat menevät yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos ohituskaistaa vähän niinkuin luonnon monimuotoisuuden suojelun ja kaikkien kehitysmaalaisten väestön- ja elintason kasvun tukemisen yhdistämiseen liittyvät ristiriidat.
No, mustavalkoisessa ajatusmaailmassa hyvät asiat ovat hyviä ja pahat pahoja eivätkä hyvät asiat tietenkään kilpaile keskenään vaan pahojen kanssa. Näin ideologian hyvät asiat on niputettava yhteen olivat ne kuinka pahasti ristiriidassa keskenään.
"Jos olet aina ollut sitä mieltä, että sääntöjen tulee kohdella kaikkia samalla tavalla ja kaikkia tulisi arvioida samoilla kriteereillä, sinua olisi pidetty 60 vuotta sitten radikaalina, 30 vuotta sitten liberaalina, mutta tänä päivänä rasistina." -Thomas Sowell

artti

Vihreät ovat pieni puolue, joka tekee erinomaista vaalityötä Perussuomalaisille
Jäljentävä paperi äänestyslapun alla on äänestäjän kuitti
Provosoiminen on toimintaa, jonka tavoitteena on negatiivinen reaktio (omalla vastuulla)
Pelkureilla ei ole demokratiaa
Tulevaisuusorientoidu positiivisesti

RP

#8356
Hallituksen ja huoltovarmmuuskeskuksen epäpätevä toiminta eivät olleet toisiaan poissulkevia vaihtoehtoja)

QuotePaikallaolija vahvistaa: HVK:ta ehdotettiin maskipulan syntipukiksi, ministeri Haatainen mukana palaverissa

Huoltovarmuuskeskuksen (HVK) entinen perusturvaosaston johtaja Jyrki Hakola kertoo Iltalehdelle istuneensa työ- ja elinkeinoministeri Tuula Haataista (sd) vastapäätä palaverissa, jossa erityisavustaja Timo Nevaranta käytännössä esitti, että HVK:sta tehtäisiin syntipukki siihen, että Suomessa ei ollut varautumissuunnitelmien mukaisia määriä suojavälineitä.

Hakola vahvistaa Iltalehdelle tapahtumat, joista Huoltovarmuuskeskuksen silloinen toimitusjohtaja Tomi Lounema oli aamukahdeksalta 26. helmikuuta 2020 pidetyn palaverin jälkeen lähettänyt sähköpostia työ- ja elinkeinoministeriön osastopäällikkö Antti Neimalalle. Louneman lähettämän viestin mukaan Haataisen erityisavustaja Nevaranta oli esittänyt, että sairaanhoitopiirien mainetta varjeltaisiin antamalla julkisuuteen kuva, että koronapandemian paljastamat puutteet varautumisessa muun muassa hengityssuojaimien ja kirurgisten maskien osalta johtui HVK:n laiminlyönneistä.

– Antti, sinulle vielä tiedoksi, että palaverin lopuksi ea [erityisavustaja] Timo Nevaranta esitti ajatuksen että jotta suojeltaisiin lähellä kansalaista olevien sairaanhoitopiirien mainetta, niin josko syy materiaalisen varautumisen epäonnistumisesta langetettaisiin HVK:n niskaan (ilmeisesti ajatuksella että HVK:n ylipäiväiset suojaimet olisivat kansallisen pandemiavarautumisen mukaiset suojaimet ja että HVK mokasi kun ei ole niitä uusinut, mutta ovathan ne kuitenkin tod.näk käyttökelpoisia), Lounema kirjoitti.

Lounema liitti viestinsä jakeluun hallitusneuvos Kari Klemmin, joka oli ollut samassa palaverissa.

– Melko raikas veto, jos oikein ymmärsin. Kun ministeri ei tähän tarttunut niin en sanonut mitään. Minun olisi vaikea kertoa muuta kuin totuus HVK:n ylipäiväisten suojainten osalta jos joku sattuisi työntämään mikrofonin suun eteen. Tämä sinulle kaiken varalta tiedoksi, Kari paikalla olleena korjannee jos ymmärsin keskustelun ihan väärin, Lounema kirjoitti.

...

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/25a4d6fe-dc60-46af-b305-9a8a5122eca9 (17.11.2021)
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

repo

^Paljon on tullut parjattua valtamediaa, mutta nyt on syytä kiittää ettei hymistellä tai vaieta.

Tai ollakseni hieman tarkempi, kiitän Iltalehteä, se ei ole koko valtamedaia.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

Melbac

Miksi kutsuttiin henkilöä joka kieltää kaiken vaikka jäisi rysän päältä kiinni?.Tuntuu että kaikki demarit ja vastaavat on samanlaisia eli tekeekö seura kaltaisekseen vai viihtyykö tyypit vaan samanlaisten tyyppien seurassa?.

Nuiva kansalainen

^Kyllä se taitaa olla niin, että samantyyppiset ihmiset hakeutuvat samanhenkisiin porukoihin myös puoluepolitiikassa. Tunnen monta demariäänestäjää, jotka eivät koskaan myönnä olleensa väärässä ja syyttelevät omista virheistään aina muita. Lisäksi jos kaikki ei mene oman mielen mukaan, niin mielenosoittaminen esimerkiksi huutamalla ja tavaroita heittelemällä tuntuu olevan aika yleistä näissä porukoissa.
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015

pienivalkeapupu

Quote from: Nuiva kansalainen on 18.11.2021, 06:16:41
^Kyllä se taitaa olla niin, että samantyyppiset ihmiset hakeutuvat samanhenkisiin porukoihin myös puoluepolitiikassa. Tunnen monta demariäänestäjää, jotka eivät koskaan myönnä olleensa väärässä ja syyttelevät omista virheistään aina muita. Lisäksi jos kaikki ei mene oman mielen mukaan, niin mielenosoittaminen esimerkiksi huutamalla ja tavaroita heittelemällä tuntuu olevan aika yleistä näissä porukoissa.
Mitenkäs tällainen käyttäytyminen tuntuukaan niin tutulta... heeeetkonen, ihan tossa kielen päällä ns, tv:tä kun kattelin tässä yks päivä, se oli jossakin rajapyykillä.. ainiijjoo  :P
"Luulen, että pääsääntöisesti, kirjoitukseni ovat totta."

"Minun täytyy toimia epävarmuudessa, vaikkei minulla aina ole kaikkea informaatiota ja tietoa."


Siener

Sinne Helsinkiin sitten vaan, muu Suomi ei halua. Saisiko PS tehtyä mitään?

Uuno Nuivanen

Quote from: Siener on 18.11.2021, 14:15:26
Sinne Helsinkiin sitten vaan, muu Suomi ei halua. Saisiko PS tehtyä mitään?

Välikysymyksen, enintään. Mitäpä muuta oppositiosta käsin voisi tehdä?

Siener

Miten se päätöksenteko kunnissa turvapaikanhakijoiden suhteen menee?
Olin siinä käsityksessä, että kukin kunta/kaupunki voi itse päättää, ottavatko ja minkä verran turvapaikanhakijoita?

Lahti-Saloranta

Quote from: Golimar on 18.11.2021, 13:57:52
Bolševikkihallituksen myrkynkeittäjän kärkihanke nytkähti eteenpäin.
[tweet]1461299588250353665[/tweet]
Minusta tuo kiintiöpakolaisten otto voi kenties olla tehokas tapa auttaa muutamaa yksittäistä  hädänalaista mutta varsin tehoton ja kallis tapa auttaa hädänalaisia. Moraalisäteilyä sillä saa kun vielä valde maksaa viulut.
Samalla rahalla saisi siellä lähtömaassa autettua huomattavasti suurempaa porukkaa eikä ihmisiä rahdattaisi täysin vieraaseen kulttuuriin syrjäytymään. Toinen juttu on sitten se hädänalaisten tunnistaminen. Veikkaisin että essim siellä Puolan rajalla olijoista valtaosa ei ole hädänalaisia vaan aivan jotain muuta etsimässä.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Pakkanen

#8366
Quote from: Golimar on 18.11.2021, 13:57:52
Bolševikkihallituksen myrkynkeittäjän kärkihanke nytkähti eteenpäin.

[tweet]1461299588250353665[/tweet]

https://twitter.com/MariaOhisalo/status/1461299588250353665

Hurraa! Korotus siis vastaa Afganistanin ja Afrikan maiden vajaan 6 minuutin väestönkasvua. Ja vuodessahan niitä minuutteja oli 525 960 kpl.

Ja tämä oli ministerin asiantuntemuksen mukaan niitä toimivimpia tapoja  :facepalm:

Totuus on ettei Eurooppa voi auttaa, uppoamatta itse mukana.

Samuli Vesioja

Quote from: Siener on 18.11.2021, 14:30:17
Miten se päätöksenteko kunnissa turvapaikanhakijoiden suhteen menee?
Olin siinä käsityksessä, että kukin kunta/kaupunki voi itse päättää, ottavatko ja minkä verran turvapaikanhakijoita?

Täällä Janakkalassa on ollut vireillä seuraavanlainen keissi. Teimme oheisen aloitteen:

Valtuusto 5/2021 7.6.2021 Valtuustoaloite. 89 §

SELVITYSPYYNTÖ PAKOLAISTEN VASTAANOTTOON LIITTYEN

Janakkalan valtuusto on aikanaan tehnyt päätöksen pakolaisten vastaanottamisesta.
Pakolaisten kuljettaminen kriisialueilta eri puolille maapalloa, esimerkiksi kiintiöpakolaisina, on auttamiskeinona taloudellisessa mielessä varsin kustannustehoton. Pakolaisten auttaminen korkean elintason maissa edes säällisiin elinolosuhteisiin on kustannuksiltaan tyypillisesti monikymmenkertaista autettua ihmistä kohden verrattuna pakolaisten lähialueilla tapahtuvaan auttamiseen. Myös kulttuurierot aiheuttavat monenlaisia haasteita. Korkeampien kustannusten ja kulttuurierojen lisäksi ihmisjoukkojen keinotekoinen siirtely ei ole poistanut pakolaisuuden juurisyitä. Janakkalakin on vastaanottanut pakolaisia kymmenisen vuotta, mutta tilanne maailmalla pakolaismäärien kasvamisen perusteella vain pahenee -täysin Janakkalasta riippumattomista syistä.

Hyväntekeväisyydessä ja varsinkin Janakkalan ulkopuolisten ongelmien ratkaisuyritysten kanssa olisi syytä olla pragmaattinen. Kustannustehokkuus ja vaikuttavuus ovat avainsanat. Lisäksi pakolaisten vastaanotto ei edes ole kunnan lakisääteinen tehtävä. Ihmiset, joiden huolenpidosta Janakkalan päättäjät ovat vastuussa, asuvat jo Janakkalassa. Janakkalan olisi ensisijaisesti syytä huolehtia riittävät palvelut omille asukkailleen mahdollisten ulkomaalaisten avuntarvitsijoiden sijasta.

On ymmärrettävää, että pakolaisten vastaanotto voi hivellä joidenkin janakkalalaisten luottamushenkilöiden itsetuntoa, mutta taloudellisesti hyvesignalointia pakolaisia vastaanottamalla ei voida perustella.

Valtio kompensoi kunnille pakolaisten aiheuttamia kustannuksia osittain. Kustannukset ovat mittavia. Myös janakkalalaiset ovat osa valtiota nimeltä Suomi. Mitkä tahansa valtion suorittamat korvaukset ovat pois myös meidän janakkalalaisten yhteisestä verokertymäresurssistamme. Pakolaisilla on monenlaisia erityisryhmien palvelutarvehaasteita. On huomioitava, että myös kuntataloudellisessa mielessä on hyvin riskialtista tuottaa valtion osa-aikaisesti maksamien kompensaatiotukien toivossa kuntaamme tuntemattoman ajan erityistukia tarvitsevia ulkomaalaisryhmiä.

Todistetusti henkilökohtaisen vainon kohteeksi joutunut ihminen eli pakolaisstatuksen saanut henkilö on taatusti traumatisoitunut. Mahdollinen väkivalta, kidutus, ympärillä leijunut kuoleman uhka, pakomatka sekä perheen ja läheisten kokemat tragediat jne. jättävät jälkensä. Pakolaisten koulutustaso on usein heikko, kielitaitoa ei ole ja heillä on enemmän terveydellisiä ja toimintakyvyllisiä haasteita. Listan ei ole tarkoitus olla kattava, vaan nostaa esiin osa poikkeuksellisen vakavista palvelutarvehaasteista. On selvää, että yksittäisten pakolaisten kohdalla Janakkala on parantanut heidän henkilökohtaista elämänlaatuaan. Yhtä selvää on myös se, että janakkalalaisten päättäjien olisi syytä pohtia keiden elämänlaadun parantamisesta he varsinaisesti ovat vastuussa.

Edellä mainituista syistä esitän valtuustoaloitteessa, että

a)   valtuustolle selvitetään, mitkä pakolaisten vastaanottamisen kustannuksista Janakkalan palvelujärjestelmälle valtio korvaa täysimääräisesti sekä mitkä kustannukset jäävät korvaamatta osin tai kokonaan   
b)   valtuustolle selvitetään, mikä on monikulttuurisuusohjelmassa 2020 esitetty kymmenien kohtien toimenpidelistauksen toteuttamisen kustannus Janakkalalle
c)   valtuustolle selvitetään kuntalaiskyselyn avulla kuntalaisten tahtotila jatkaa pakolaisten vastaanottoa Janakkalassa

Aloitteessa pyydettyjen selvitysten perusteella on viranhaltijoilla velvollisuus esittää tarvittaessa uutta linjausta valtuustolle pakolaisten vastaanottamisen jatkamisesta Janakkalaan.

Samuli Vesioja (ps.)
Marko Ojanen (ps.)

XXX

Aloitteeseen vastataan tänään ensimmäisen kerran sotelassa. Sitä ennen luonnollisesti KH päätti jatkaa sopimusta Hämeen ELYn kanssa pakolaisten vastaanottamisen jatkamisesta. Äänestys 2-7.

Valtuusto siunasi monikulttuurisuusohjelman äänin 6-27.

Yritetään, mutta turhaltahan tämä tuntuu, kun ohjelmat päätetään edes keskustelematta rahoituksesta. Koska...?

XXX

Ihmettelin monikulttuurisuusohjelman nopeaa päättämishalua julkisesti mielipidekirjoituksella:

MONIKULTTUURISUUSOHJELMA YKKÖSASIA?

Janakkalan kunnan kahdessa juuri nimetyssä toimielimessä (sivistys- ja sotelautalauta) on ensimmäisenä suoraan omaa kokoustoimintaa koskemattomana päätöspykälänä Janakkalan monikulttuurisuusohjelman päivittäminen. Mahtavaa nähdä, että prioriteetit ovat kohdallaan! Uskaltaisin siitä huolimatta kuntapäättäjänä odotuttaa viranhaltijavetoista valmisteluprosessia tovin. 

Laki kotoutumisen edistämisestä 32 §: "Kunnan tai useamman kunnan yhdessä on laadittava kotoutumisen edistämiseksi ja monialaisen yhteistyön vahvistamiseksi kotouttamisohjelma, joka hyväksytään kunkin kunnan kunnanvaltuustossa ja jota tarkistetaan vähintään kerran neljässä vuodessa".

Lakitekstin perusteella en olisi ihka ensimmäisenä asiana kiiruhtamassa monikulttuurisuusohjelman kokousnuijimista semminkin, koska allekirjoittanut on valtuustoaloitteessa (Janakkalan valtuusto 7.6.) esittänyt selvityspyyntöjä sekä monikulttuurisuusohjelman toimenpiteisiin että pakolaisten vastaanottoon liittyvistä kuluista. Lisäksi aloitteessa esitettiin kuntalaiskyselyn tekemistä kuntalaisten tahtotilasta pakolaisten vastaanottamisen jatkamisessa Janakkalassa. Yhteenkään aloitteen selvityspyyntöön ei ole toistaiseksi vastattu. 
Janakkalalaisittain monikulttuurisuusohjelman yksi merkittävimmistä osasista kuitenkin on paikallinen pakolaiskysymys. Myös esitetyn monikulttuurisuusohjelman taloudelliset vaikutukset olisi syytä edes pyrkiä arvioimaan. Yli kolme kuukautta sisällä olleen valtuustoaloitteen huomiotta jättäminen olisi tilanteessa vähintään mielenkiintoista.

Monikulttuurisuusohjelma on ohjenuorana parhaimmillaan mainio strateginen työkalu päätöksenteossa, mutta taustatiedotta se on lähinnä avoin shekki kauniille toiveille –ilman taloudellista vastuutusta. Kun erilaisia ohjelmia toimenpide-ehdotuksineen valtuustossa tai muissa toimielimissä hyväksytään, niihin myös myöhemmässä valmistelussa viranhaltijoiden puolesta taatusti vedotaan.

Taloustilanne tunnetusti on mikä on, Suomi elää velkarahalla. Päätöksentekijänä mielelläni aina kuulisin kustannusvaikuttavuudesta ja sitä taas on mahdotonta tietää ilman kustannuksia ja vaikutuksia. Kumpikin sektori näyttää monikulttuurisuusasioissa olevan tuuleen huutamista. Päätöspykälien valmisteluteksteissäkin korostetaan, että "maahanmuuttotyö ei ole minkään yksittäisen viranomaisen vastuulla taikka yksittäisen toimijan yksin tekemää työtä." Mikäli kustannuksista ei puhuta ja talousvastuuta ei penätä, vaikutukset voivat olla käytännössä mitä tahansa. Valitettavasti vastuunpakoilu tuoksahtaa ja puuhastelu haiskahtaa.

Helpoksi asian selvittämistä en väitä, mutta ei se mahdotontakaan voi olla. Valmistelun, informaation ja päätöksenteon avoimuutta sekä julkista, faktoihin perustuvaa keskustelua se toki vaatii. 

Samuli Vesioja (ps.)
valtuutettu

XXX

Sotejohtaja Niiranen vastasi:

Kirjoittaja kysyy, onko monikulttuurisuusohjelma Janakkalan kunnan ykkösasia. Peilaten asiaa kuntaorganisaation kokonaisuuteen ja kaikkiin sen tuottamiin lukuisiin palveluihin, on sangen helppo vastata, että ei varmastikaan ole.

Kunnan kotouttamisohjelman (jäljempänä monikulttuurisuusohjelma) laatiminen on kotoutumista edistävän lain mukaan kuntien lakisääteinen velvollisuus, jonka voimassaolo on edellytyksenä valtionkorvausten saamiseksi. Monikulttuurisuusohjelma tulee päivittää neljän vuoden välein ja valtuuston hyväksyä valtuustokausittain. Kotoutumislain 30 §:n mukaan kunnalla on yleis- ja yhteensovittamisvastuu maahanmuuttajien kotouttamisen kehittämisestä sekä sen suunnittelusta ja seurannasta paikallistasolla. Kunta on oikeutettu saamaan kotoutumislain 6 luvun mukaisesti kotoutumiseen liittyvien palveluiden järjestämisestä koituviin kustannuksiin korvauksia valtiolta. Valtion korvauksista säädetään kotoutumislain lisäksi tarkemmin valtioneuvoston asetuksella 1393/2011. Kotoutumislain 44 §:n mukaan kustannusten korvaamisen edellytyksenä on, että kunta on laatinut 32 §:ssä tarkoitetun kunnan kotouttamisohjelman ja tehnyt 41 §:ssä tarkoitetun sopimuksen ELY-keskuksen kanssa.

Edellä kuvattuun velvoitteeseen pohjaten päivitetty Janakkalan monikulttuurisuusohjelma on haluttu tuoda päätöksentekoon heti valtuustokauden alussa, että kunta on oikeutettu ja voi hakea korvauksia valtiolta vuonna 2021. Korvausten saamisen ehtona on voimassa oleva kunnan ja Hämeen ELY-keskuksen välinen sopimus kotoutumista edistävän lain 2 §:n mukaisesti. Nykyinen sopimus on tehty Elyn kanssa vuonna 2010. Sopimus on tarkoituksenmukaista saattaa ajan tasalle monikulttuurisuusohjelman valtuustokäsittelyn jälkeen.

Asiasta on jätetty valtuustoaloite. Janakkalan kunnanhallitus on päättänyt kokouksessaan 14.6.2021, että valtuustoaloite on valmisteltava kunnanhallituksen käsiteltäväksi 30.12.2021 mennessä. Vastine aloitteeseen valmistellaan kokonaisuutena ja esitetyllä aikataululla.

Päivi Niiranen

Kirjoittaja on Janakkalan sosiaali- ja terveyspalveluiden johtaja

XXX

Ja vielä itse kirjoittelin:

JANAKKALASSA ON MONIKULTTUURISUUSOHJELMA VOIMASSA

Kiitokset Janakkalan sotejohtaja Päivi Niiraselle kommenteista (HäSa 23.9.) koskien mielipidekirjoitustani (HäSa 22.9.). Ikävä kyllä, taisin hämmentyä kommenteista vain lisää, koska en edelleenkään näe riittäviä perusteluja Janakkalan monikulttuurisuusohjelman päivittämisen kiireelle. Niiranen perusteli viranhaltijoiden halua päivittää ohjelma heti valtuustokauden alkuun mm. sillä, että kunta voisi oikeutetusti hakea korvauksia valtiolta vuonna 2021.

Työ- ja elinkeinoministeriön "Ohjeessa kotoutumisen edistämistä koskevan lain (1386/2010) mukaisten kustannusten korvaamisesta kunnille" mainitaan: "Korvaukset voidaan maksaa jälkikäteen kunnan hakemuksesta viimeistään kahden vuoden kuluttua sen kalenterivuoden päättymisestä, jonka aikana tapahtuneesta toiminnasta korvauksia haetaan, ja mikäli kotoutumistoimenpiteitä on kunnassa ollut korvausten piiriin kuuluvalle henkilölle tarjolla." Jos tässä tarkoitetaan, että kunta voi hakea korvauksia vielä kahden kalenterivuoden päästä niin hyvä. Jos tarkoitus taas on antaa korvauksille kaksi kalenterivuotta maksuaikaa niin onpa onnistuneen kapulakielisesti ilmaistu.

Oli miten oli, myös Laki kotoutumisen edistämisestä 54 § (19.12.2014/1134) toteaa: "Kunnan on haettava tässä luvussa tarkoitettua korvausta kehittämis- ja hallintokeskukselle osoitetulla hakemuksella viimeistään kahden vuoden kuluttua sen kalenterivuoden päättymisestä, jonka aikana tapahtuneesta toiminnasta korvausta haetaan."

Edellä mainitusta riippumatta, olen ymmärryksessä, että mikäli kunta on tehnyt ohjelman, jonka voimassaolon päättymistä ei erikseen mainita, se tapaa olla voimassa, kunnes se kumotaan tai päivitetään. Tietääkseni "vanha" monikulttuurisuusohjelma on Janakkalassa yhä voimassa, nyt sitä nimenomaan päivitetään. Ihmettelisin valtion hanakkuutta hankaloittaa korvausten maksamista Janakkalalle, kun kerran eduskunta on itse varsin tulkinnanvaraisesti säätänyt "laissa kotoutumisen edistämisestä" 32 §:ssä "Kunnan tai useamman kunnan yhdessä on laadittava kotoutumisen edistämiseksi ja monialaisen yhteistyön vahvistamiseksi kotouttamisohjelma, joka hyväksytään kunkin kunnan kunnanvaltuustossa ja jota tarkistetaan vähintään kerran neljässä vuodessa." Käsittääkseni viimeisin monikulttuurisuusohjelma hyväksyttiin Janakkalassa kunnanhallituksessa 3.9.2018, karkeahkosti kolmisen vuotta sitten. Pöytäkirjasta päätellen käsittely loppui silloin tuohon.

Voin olla esittämissäni tulkinnoissa väärässä, ja nostan silloin käden pystyyn virheen merkiksi, mutta noin minä mainittuja lähteitä itse tavaan. Oleellisin asia silti on se, että vaikka sotejohtajan nostama huoli Janakkalan monikulttuurisuusohjelman kiireellisyydestä suhteessa valtionkorvauksiin vuodelta 2021 olisi aiheellinen, aloitteeni käsittely olisi mielestäni ollut mahdollista ennen monikulttuurisuusohjelman päivittämisen tuomista toimielimiin. Tässäpä purnaukseni pihvi olikin.

Odotan kovasti mainittua vastinetta asiaan liittyvään aloitteeseen.

Samuli Vesioja
valtuutettu (ps.)
Janakkala

XXX

Kyllä me yritämme, vaikka vaikeaa on...

Uuno Nuivanen

Quote from: Pakkanen on 18.11.2021, 15:31:02
Hurraa! Korotus siis vastaa Afganistanin ja Afrikan maiden vajaan 6 minuutin väestönkasvua. Ja vuodessahan niitä minuutteja oli 525 960 kpl.

Ja tämä oli ministerin asiantuntemuksen mukaan niitä toimivimpia tapoja  :facepalm:

Jos ei ollut toimivimpia, niin ei myöskään halvimpia. Elinkaarikustannukset vaatimattomasti noin 1,5 miljardia euroa. Kumuloituen joka vuosi...  :facepalm:

jka

Aloitetaan nyt Ohisalon twiitin perkaaminen siitä että mikä ihmeen Afganistanin kriisi? Afgaanit sai juuri sellaisen valtion kuin 99% kansasta haluaa. Miksi ihmeessä ihmisiä pitää ottaa pakolaisina valtiosta joka on heidän omastakin mielestä se ultimaattinen paratiisi joka halutaan? Sellainen haluttaisiin Suomestakin mutta otetaan kelan tuen ensin kun kerran Ohisalo tarjoaa.

Quote
99% people in Afghanistan favour making Sharia the law of the land, most favour corporal penalties: Pre-Taliban Pew Research shows

https://www.opindia.com/2021/08/pew-research-survey-afghanistan-sharia-taliban/