News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Sanna Marinin hallitus 2019–2023

Started by Pullervo, 10.12.2019, 13:04:21

Previous topic - Next topic

Bellerofon

Quote from: artti on 08.06.2021, 21:37:50
Perustiliä voidaan tietenkin kokeilla käytännössä pienimuotoisesti, että nähdään miten perustili toimii käytännössä

Samalla voitaisiin kokeilla muitakin ideoita ja vertailla niitä toisiinsa

Pari esimerkkiä

Tuensaajan tuki on 800 euroa kuukaudessa, jonka lisäksi saa hankkia lisätienestiä 200 euroa kuukaudessa. 200 euroa kuukaudessa ylittävä osuus pienentää 800 euron tukea sentin sentiltä. Laskelmassa voitaisiin huomioida, että tuensaajan tekemä työ tuottaa lisäarvoa, joka rahoittaa tuensaajan saamaa 800 euron tukea

Perustulo vauvasta vaariin: 5 500 000 suomalaista x 1000 euroa kuukaudessa x 12 kuukautta = 66 miljardia euroa joka vuosi

Tulevaisuudessa robotisaatio vie ihmisiltä työpaikat. Esimerkiksi jakelu, kuten postinkantaja ja ruokalähetti ja rekkakuski ovat pian robotin töitä. Vaatekaupan palvelija on robotti. Baarin tarjoilija on robotti. Kun suuret joukot ihmisiä on työttöminä niin työttömillä on työttömän ostovoima, joka pienentää valtavasti kaupan kannattavuutta, kun harvalla on varaa ostaa mitään isompaa. Tulevaisuudessa joudutaan miettimään, että pitäisikö tukien olla niin suuria, että työttömienkin ostovoima on turvattu, että työtönkin voi rakennuttaa uuden talon ja omistaa uuden auton ja uuden veneen, että miten käy työmotivaation, jos saman saa työtäkin tekemättä
Kiinalainen yritysjohtaja totesi messuilla joku vuosi takaperin, että kuka hullu ostaa tehtaaseen robotteja, kun ne ovat niin jumalattoman kalliita ja ylläpitokustannuksetkin ovat suuret. Ihmisiä saa paljon edullisemmin ja niiden uudelleenohjelmointi on nopeaa ja helppoa. Hyvin toimiva robotiikka vaatii helvetisti koodaamista ja insinööritaitoa sekä myös hyvin koulutettua ylläpitohenkilöstöä. Monesti mennään vikaan, kun ajatellaan työntekijän tehtäviä liian suppeasti ja mikäli otamme esimerkiksi baarityöntekijän, niin hänen tehtäviinsä kuuluu todella paljon muutakin kuin oluen laittaminen tuoppiin ja asiakkaan rahastus. Jokainen joka on baarissa työskennellyt voi tämän varmaan allekirjoittaa. 

jetsku

Quote from: Bellerofon on 09.06.2021, 10:31:25
Kiinalainen yritysjohtaja totesi messuilla joku vuosi takaperin, että kuka hullu ostaa tehtaaseen robotteja, kun ne ovat niin jumalattoman kalliita ja ylläpitokustannuksetkin ovat suuret. Ihmisiä saa paljon edullisemmin ja niiden uudelleenohjelmointi on nopeaa ja helppoa. Hyvin toimiva robotiikka vaatii helvetisti koodaamista ja insinööritaitoa sekä myös hyvin koulutettua ylläpitohenkilöstöä. Monesti mennään vikaan, kun ajatellaan työntekijän tehtäviä liian suppeasti ja mikäli otamme esimerkiksi baarityöntekijän, niin hänen tehtäviinsä kuuluu todella paljon muutakin kuin oluen laittaminen tuoppiin ja asiakkaan rahastus. Jokainen joka on baarissa työskennellyt voi tämän varmaan allekirjoittaa.

Kiinalaisista puheen ollen virolaiset eivät halunneet ostaa tuotannonohjausjärjestelmää, koska on halvempaa pitää ihmisiä raapustamassa juttuja paperille. Tämä ei päde Suomessa, koska työvoima on niin kallista. Se on kuitenkin totta, että valtaosa ihmistyöstä on niin monimuotoista, että robotin tekeminen sen korvaamiseksi on käytännössä mahdotonta. Roboteilla voidaan pääasiassa korvata joitain yksittäisiä työvaiheita selkeässä prosessissa. Esimerkiksi kirjeiden tai pakettien lajittelua robo voi hyvin hoitaa, mutta niiden jakelun suhteen on huomattavasti vaikeampaa. Baarissa ei tule mieleen montakaan tehtävää, joita se voisi hoitaa. Ehkä joku siivousrobotti voisi hoitaa lattiat kapakan ollessa kiinni. Sekä tietysti niissä hommissa, joissa käyttöliittymä on digitaalinen, esim. tilausten ja työvuorojen hallinta.

Murkula

Robotiikasta keskusteltu on myös asia, joka on havaittu ihan käytännön tehdastyössä. Se jos jokin automatisoidaan ja ajetaan robotilla, niin silloin työvoiman tarve todennäköisesti lisääntyy eikä vähene. Etu ei tule työvoiman vähenemisestä, vaan esim. siitä että työtahti moninkertaistuu, ellei enemmän ja jatkuu myös yöllä. Samaan aikaan kuitenkin asetus ja purku tarvitsevat vain enemmän työvoimaa. Sitten kaikki automatiikasta ja IT:stä huolehtivat työkuormat, sekä investoinnit tuohon päälle. Kyllä se robotiikka toimii suuressa skaalassa, mutta pienempään menessä tulee nopeasti raja vastaan, että koska se kannattaa.

Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

RiP

Suomi on politiikan journalismin zimbabwe, yksikään media ei tuonut asiaa esille niin kuin siitä vaaliväittelyssä puhuttiin.

[tweet]1402553528388829186[/tweet]

Golimar

Quote
X

Pääministeri Sanna Marinin (sd) entinen valtiosihteeri Mikko Koskinen siirtyy vaikuttajaviestintää tarjoavan Tekir Oy:n johtavaksi asiantuntijaksi ensi elokuussa. Koskinen kertoi eroavansa Marinin valtiosihteerin paikalta viime tammikuussa. Koskinen perusteli lähtöä tehtävästään perhesyillä.

Tekir oli laajasti esillä julkisuudessa, kun sieltä tehdyt koulutushankinnat johtivat Katri Kulmunin (kesk) eroon valtiovarainministerin paikalta.

Valtioneuvoston kanslian valtiosihteerin tehtävän lisäksi Koskinen on työskennellyt muun muassa Sdp:n poliittisen valmistelun päällikkönä sekä SAK:n koulutuspäällikkönä.

X

https://www.talouselama.fi/uutiset/paaministeri-sanna-marinin-ex-valtiosihteeri-siirtyy-tekiriin/bafca413-29e7-4aa3-aefa-f5b2d9c0dfc3


ApuaHommmaan

Quote from: Golimar on 09.06.2021, 14:04:20
Quote
X

Pääministeri Sanna Marinin (sd) entinen valtiosihteeri Mikko Koskinen siirtyy vaikuttajaviestintää tarjoavan Tekir Oy:n johtavaksi asiantuntijaksi ensi elokuussa. Koskinen kertoi eroavansa Marinin valtiosihteerin paikalta viime tammikuussa. Koskinen perusteli lähtöä tehtävästään perhesyillä.

Tekir oli laajasti esillä julkisuudessa, kun sieltä tehdyt koulutushankinnat johtivat Katri Kulmunin (kesk) eroon valtiovarainministerin paikalta.

Valtioneuvoston kanslian valtiosihteerin tehtävän lisäksi Koskinen on työskennellyt muun muassa Sdp:n poliittisen valmistelun päällikkönä sekä SAK:n koulutuspäällikkönä.

X

https://www.talouselama.fi/uutiset/paaministeri-sanna-marinin-ex-valtiosihteeri-siirtyy-tekiriin/bafca413-29e7-4aa3-aefa-f5b2d9c0dfc3

Suomessa äänestämisessä on ainoastaan sen kannalta merkitystä mitä lobbaustoimistoa kuunnellaan eniten. Kyllä ne pääosin kuuntelevat niitä kaikkia ja rahhoo tulloo isosti, mutta aina välillä tietysti on eturistiriitoja vaikuttajatahojen välillä.

Vaalikeskusteluistakin sen kuulee. PS puhuu kutakuinkin asiaa, ja kaikki muut vääntää liirumlaarumit, koska se riittää.
Lisää rahaa kotouttamiseeni.

artti

- green deal ..... hiilineutraalisuus ....
- eikö teillä ole mitään asiakysymyksiä, kuten talous ja kauppa niin kuin brexit neuvottelut
- on tietenkin, mutten minä niistä teille kerro
Jäljentävä paperi äänestyslapun alla on äänestäjän kuitti
Provosoiminen on toimintaa, jonka tavoitteena on negatiivinen reaktio (omalla vastuulla)
Pelkureilla ei ole demokratiaa
Tulevaisuusorientoidu positiivisesti

artti

Veronmaksajien rahan käyttämisen valmistelulle täytyy laittaa tiedottamisvaatimukset, joka valvoo, että veronmaksajien rahan käyttäminen ei ole sisäpiirin harjoittamaa mielivaltaa

Tiedottamisvaatimus tarkoittaa, että veronmaksajien rahan käyttö on valmisteltava julkisesti etenevänä prosessina, joka takaa, että veronmaksajien rahan käyttäminen on tarkasti ja julkisesti kontrolloitua

Veronmaksajien rahan käyttämiselle pitää asettaa tiedottamisvaatimukset, että jos tiedottamisvaatimuksia ei ole noudatettu niin rahoitus katkeaa

Veronmaksajien rahan käyttämisen valmistelun tiedottaminen voitaisiin asettaa valtiovarainministeriön vastuulle, että jos veronmaksajien rahan käyttämisen valmisteluun liittyvän tiedon vaatimisessa ja tiedottamisessa havaitaan laiminlyöntejä niin rahoitus katkaistaan

Tarkat veronmaksajien rahoilla rahoituksen ehtona olevat tiedottamisvaatimukset on julkaistava valtiovarainministeriön internetsivuilla, että kaikki sivuilla kävijät voivat vertailla tiedottamisvaatimuksia ja veronmaksajien rahan käyttämisen valmistelun tiedottamista ja vaatia rahoituksen katkaisemista tiedottamisen laiminlyöntejä havaitessaan

Esimerkiksi, jos politiikka ilmoittaa luomistaan menoeristä jälkeenpäin vasta hankkeen toteutusvaiheessa niin hankkeen rahoitus veronmaksajille luoduilla veloilla ja veroilla katkeaa

Kun politiikalla on jo rahat hallussaan niin politiikan intressi tiedottaa rahan käyttämisestä on pienempi. Tässäkin tapauksessa politiikalle on asetettava tiedottamisvaatimukset, joiden laiminlyöminen katkaisee rahoituksen
Jäljentävä paperi äänestyslapun alla on äänestäjän kuitti
Provosoiminen on toimintaa, jonka tavoitteena on negatiivinen reaktio (omalla vastuulla)
Pelkureilla ei ole demokratiaa
Tulevaisuusorientoidu positiivisesti

Roope2


Miksi Bayer investoi Turkuun?


MTV:n uutisaamussa perjantaina Bayerin edustaja:

"Turussa pitkäaikainen ehkäisyyn liittyvä tuotekehitys sekä paljon osaamista. Suomessa moderni lainsäädäntö, ennakoitava tulevaisuus ja korkea koulutustaso."


Eipä nykyhallitus ole kovin paljoa vaikuttanut noihin edellytyksiin vaikka eilen kyselytunnilla kovasti meriittiä ottikin.



Bayer:

"Suomessa saadaan osaavaa työvoimaa. Korona-aikana rekrytoitu sata henkilöä ja uusi investointi tuo kaksisataa työpaikkaa lisää."


Vaan eipä missään vaiheessa valitettu, että on pula työvoimasta tai että lupien saanti ulkolaisille on ollut vaikeaa ja aikaa vievää.
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

ikuturso

Quote from: Roope2 on 11.06.2021, 08:16:52

Miksi Bayer investoi Turkuun?


MTV:n uutisaamussa perjantaina Bayerin edustaja:

"Turussa pitkäaikainen ehkäisyyn liittyvä tuotekehitys sekä paljon osaamista. Suomessa moderni lainsäädäntö, ennakoitava tulevaisuus ja korkea koulutustaso."


Avasin telkkarin juuri tuolla kohtaa. Piti melkein nipistää itseäni, että nukunko vielä.

Raskas teollisuus on investoinut ulkomaille ja ulkomaiset investoijat välttävät Suomea, koska täällä ei ole mikään stabiilia. Järkyttävä veroaste, viherpenaltyjä tulee niin jäte-, päästö-, lämmitysmuoto-, energiavero ym. muodoissa. Rahtikontin laivaaminen Suomenlahdelta suurille merille on kohta öljyvahingosta seuraavaksi luokiteltava ympäristötuho. Kaikki uusi lainsäädäntö valmistellaan niin huonosti, että perustuslakivaliokunta kaataa joka toisen esityksen.

Lainsäädäntö ja ennakoitavuus ovat jossain banaanivaltion ja sivistysvaltion puolessa välissä.

En tiedä tarkoittaako "moderni lainsäädäntö" tässä yhteydessä sitä, että täällä hormonaalinen ehkäisy on normisettiä, jolloin e-pillereitä valmistavaa tehdasta ei polteta maan tasalle. Ennakoitavuus ei välttämättä liity talouteen vaan siihen, että Suomi on  maa, jossa ei ole sellaisia triljoonakorvauksia haittavaikutuksista kuten USA:ssa. Tämä johtaa siihen, että täällä ei synny niin helposti BLM-liikehdinnän tyyppistä mellakointia, jos intersektionaalisen kategorian uhrihierarkian ääripää kuolee ehkäisypillerin sivuvaikutuksiin ja tehtaan johtaja on valkoinen ja yksi valmisteen ainesosa on vaihdettu 0,3% halvempaan...

Mutta jos talousguruilta kysyy, miksi suuryhtiöt eivät investoi Suomeen, argumentit ovat yleensä juuri päinvastaiste, millä tuota Bayerin investointia taas puolusteltiin.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Köhösen Keijo

Arvelin jo aiemmin, että tämä Euroopan paras rokotustahti liittyy pelkästään kunnallisvaaleihin. IS:ssa on koko ajan ollut juokseva mittari rokotusten määrästä, missä on ensinnäkin venytetty EU:n kesäkuun loppuun annettu tavoite 70% niin, että se on 70% aikuisista.
Toiseksi "rokotettu" tarkoittaa, että ihmiset on rokotettu kahteen kertaan. Nyt tänään kerrotaan, että 16-25 vuotaiden ensimmäiset rokotukset venyvät jopa syksyyn. Se tarkoittaa, että ne elokuulle suunnitellut tapahtumat ja festarit voi unohtaa.
Tämä hallitus politisoi kaiken ja niin myös nämä rokotukset. Tämä ilmoitettiin tänään, ettei hallitusta voi syyttää tiedon pimittämisestä, mutta kuitenkaan ei vaikuta mummojen äänestyskäyttäymiseen.

Heitän vielä yhden veikkauksen, mutta tämä ilmenee vasta kuntavaalien jälkeen: Kakkosrokotteetkaan eivät tule riittämään, eli aikoja aloitetaan lykkäämään tai perumaan.

Golimar

Quote

Selvitys: Työllisyystoimet 60000 työpaikan löytämiseksi ovat todellisuudessa leikkauksia – osuvat pahiten pienituloisiin
SAK:n, STTK:n ja Sosten selvityksen mukaan rakenteellisina uudistuksina markkinoidut työllisyystoimet ovat pääosin leikkauksia, jotka toisivat yli miljardin euron säästöt. Ne osuvat pahimmin työttömiin ja pienituloisiin.

Jotta julkinen talous saataisiin tasapainoon ja velkaantuminen kuriin, pitäisi korottaa veroja tai vähentää menoja. Kun kumpaakaan ei haluta tehdä, poliitikot, virkamiehet ja asiantuntijat esittävät vaihtoehdoksi rakenteellisia uudistuksia.

Työllisyyden rakenteelliset uudistukset ovat kuitenkin todellisuudessa pääosin leikkauksia, osoittaa ammattijärjestöjen ja Sosten selvitys.

Julkista taloutta vahvistavat rakenteelliset työllisyystoimet eivät ole vaihtoehto leikkauksille vaan ovat leikkauksia itsessään, ekonomistit toteavat.

Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK, toimihenkilökeskusjärjestö STTK ja sosiaali- ja terveysalan kattojärjestö SOSTE ovat tarkastelleet valtiovarainministeriön tällä vaalikaudella esittämiä työllisyystoimia.

– Kun työllisyystoimista puhutaan, toivotaan, että yleisö ymmärtää onko kyse abstraktista, hähmäisestä rakenneuudistuksesta vai leikkauksesta. Toki leikkaus voi olla validi tapa vahvistaa julkistaloutta, mutta on hyvä olla selkeä siinä, mistä on kyse, SAK:n pääekonomisti Ilkka Kaukoranta sanoo.

Työllisyystoimet toisivat miljardin euron leikkaukset
Valtiovarainministeriön elokuussa 2020 esittämiä työllistämistoimia
Eläkeputken poistaminen, toteutumassa

Osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen rajaaminen

Vuorotteluvapaan lakkauttaminen

Aikuiskoulutustuen lakkauttaminen

Työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyn kriteerien tiukentaminen

Työttömyysturvan enimmäiskeston lyhentäminen ja porrastaminen

Varhennusvähennys työttömäksi jääneiden eläkkeeseen

Työttömien omaehtoisen opiskelun rajaaminen

Valtiovarainministeriö esitteli elokuussa 2020 työllisyyskeinoja, joiden laskettiin tuovan 60 000 työpaikkaa.

SAK:n, STTK:n ja Sosten selvityksen mukaan esitetyt työllisyystoimet toisivat yli miljardin euron leikkaukset.

Leikkausten todellisen määrän arvioidaan olevan selvästi suurempi, koska kaikille leikkaustoimille ei pystytä laskemaan suuruusluokkaa, jolloin niitä ei ole otettu summaan mukaan.

Valtiovarainministeriö ei ole laskenut kaikille työllisyystoimille vaikuttavuusarvioita. Selvityksessä on haettu joillekin keinoille arvioita myös edellisellä Juha Sipilän (kesk.) hallituksen kaudella tehtyjen työttömyys- ja kannustinloukkulaskelmien pohjalta.

X

https://yle.fi/uutiset/3-11974648?origin=rss

jetsku

Quote from: ikuturso on 11.06.2021, 08:38:20
Avasin telkkarin juuri tuolla kohtaa. Piti melkein nipistää itseäni, että nukunko vielä.

Raskas teollisuus on investoinut ulkomaille ja ulkomaiset investoijat välttävät Suomea, koska täällä ei ole mikään stabiilia. Järkyttävä veroaste, viherpenaltyjä tulee niin jäte-, päästö-, lämmitysmuoto-, energiavero ym. muodoissa. Rahtikontin laivaaminen Suomenlahdelta suurille merille on kohta öljyvahingosta seuraavaksi luokiteltava ympäristötuho. Kaikki uusi lainsäädäntö valmistellaan niin huonosti, että perustuslakivaliokunta kaataa joka toisen esityksen.

Lainsäädäntö ja ennakoitavuus ovat jossain banaanivaltion ja sivistysvaltion puolessa välissä.

En tiedä tarkoittaako "moderni lainsäädäntö" tässä yhteydessä sitä, että täällä hormonaalinen ehkäisy on normisettiä, jolloin e-pillereitä valmistavaa tehdasta ei polteta maan tasalle. Ennakoitavuus ei välttämättä liity talouteen vaan siihen, että Suomi on  maa, jossa ei ole sellaisia triljoonakorvauksia haittavaikutuksista kuten USA:ssa. Tämä johtaa siihen, että täällä ei synny niin helposti BLM-liikehdinnän tyyppistä mellakointia, jos intersektionaalisen kategorian uhrihierarkian ääripää kuolee ehkäisypillerin sivuvaikutuksiin ja tehtaan johtaja on valkoinen ja yksi valmisteen ainesosa on vaihdettu 0,3% halvempaan...

Mutta jos talousguruilta kysyy, miksi suuryhtiöt eivät investoi Suomeen, argumentit ovat yleensä juuri päinvastaiste, millä tuota Bayerin investointia taas puolusteltiin.

-i-

Selvennykseksi: Bayerin lääketehdasta olennaisilta osin koskeva lainsäädäntö Suomessa tuskin tulee muuttumaan sillä tavalla, että se aiheuttaisi kompastuskiviä toimintaan. Raskaan teollisuuden puolella asia on tietysti eri.

Pakkanen

Quote from: Köhösen Keijo on 11.06.2021, 09:51:55
Arvelin jo aiemmin, että tämä Euroopan paras rokotustahti liittyy pelkästään kunnallisvaaleihin. IS:ssa on koko ajan ollut juokseva mittari rokotusten määrästä, missä on ensinnäkin venytetty EU:n kesäkuun loppuun annettu tavoite 70% niin, että se on 70% aikuisista.
Toiseksi "rokotettu" tarkoittaa, että ihmiset on rokotettu kahteen kertaan. Nyt tänään kerrotaan, että 16-25 vuotaiden ensimmäiset rokotukset venyvät jopa syksyyn. Se tarkoittaa, että ne elokuulle suunnitellut tapahtumat ja festarit voi unohtaa.
Tämä hallitus politisoi kaiken ja niin myös nämä rokotukset. Tämä ilmoitettiin tänään, ettei hallitusta voi syyttää tiedon pimittämisestä, mutta kuitenkaan ei vaikuta mummojen äänestyskäyttäymiseen.

Heitän vielä yhden veikkauksen, mutta tämä ilmenee vasta kuntavaalien jälkeen: Kakkosrokotteetkaan eivät tule riittämään, eli aikoja aloitetaan lykkäämään tai perumaan.

Mä luulen Suomen hyvän rokotustahdin johtuvan ihan samasta asiasta, kun onnistunut koronantorjunta ylipäätään. Eli suomalaisista. Ei tarvinnut sulkea kouluja, kun vanhemmat jo otti lapsiaan kouluista pois. Sama juttu matkustamisen, maskien, turvavälien yms. kanssa. Suurin osa toteutti omatoimisesti ja suosittelut seurasi perässä.

Toisin kuin monissa rokotevastaisessa maassa, suomalaiset myös kilpailevat piikeistä. Vaapaat ajat varataan hetkessä jne...

Suomalaiset on sellainen "varmuuden vuoksi" ja "talven varalle" kansa. Se on meillä geeneissä, toisin kuin mellakointi ja älämölö.

Golimar

Quote

Näin toimii "aktiivimalli kakkosen" uusi versio – SAK: "Miten työtön selviää tästä?"
Tänään klo 10:29 (muokattu klo 12:07)
Esitysluonnoksen mukaan työnhakijoiden olisi haettava lähtökohtaisesti neljää työpaikkaa kuukaudessa.
Jatkossa työnhakijoilla olisi uudenlainen määrällinen ja yksilöllinen työnhakuvelvoite. Haastatteluja olisi aluksi kahden viikon välein.
SAK pitää uutta mallia vaikeaselkoisena.
EK arvostelee sanktioiden "löperöittämistä".

X

Hallituksen esitysluonnos uudesta työnhaun mallista eli pohjoismaisesta työnvoimapalvelumallista on nyt julkaistu. Luonnos on lausuntokierroksella 15. elokuuta saakka. Hallituksen on tarkoitus antaa mallista esitys eduskunnalle syksyllä.

Uutta mallia koskevan lain on tarkoitus tulla voimaan toukokuussa 2022. Sen arvioidaan lisäävän työllisyyttä noin 9 500–10 000 henkilöllä.

Jo ennen uuden mallin yksityiskohtien julkaisua monet, kuten viime kaudella työministerinä toiminut Jari Lindström (sin), kiinnittivät huomiota siihen, että pohjoismainen työnhakumalli on hyvin samankaltainen kuin edellisellä kaudella valmisteltu omatoimisen työnhaun malli, jota kutsuttiin julkisuudessa myös "aktiivimalli kakkoseksi".

Elinkeinoelämän Keskusliiton (EK) johtavan asiantuntijan Vesa Rantahalvari sanoo, että mallien samankaltaisuus on selvää

– Tämä on ihan sama kuin aktiivimalli kakkonen, se on vain ristitty uudella kauniimmalla nimellä. Siellä on joitain yksityiskohtia muutettu, mutta rakennelma on sama.

X

Työnhakijalta edellytettäisiin lähtökohtaisesti neljän työmahdollisuuden hakemista kuukaudessa. Yksilöllisen arvion mukaan määrä voisi olla pienempikin.

Työnhakija valitsee lähtökohtaisesti itse, mitä työmahdollisuuksia hakee. Lisäksi te-toimistot ja työllisyyden kuntakokeiluihin osallistuvat kunnat voivat tehdä työnhakijalle työtarjouksia.

Työtarjoukset ovat velvoittavia, jos työnhaku on kestänyt kuusi kuukautta. Työtarjous ei ole velvoittava, jos työnhakija on ennen työtarjousta raportoinut hakeneensa sovitun määrän työmahdollisuuksia.

X

Yli kuukauden kestävässä työvoimakoulutuksessa olevien tai työttömyysetuudella opiskelevien tulisi hakea kolmea te-toimiston tai kunnan osoittamaa työpaikkaa kolmen kuukauden aikana. Tarjottavan työn tulisi liittyä opiskeltavaan alaan ja tukea koulutusta.

Koulutuksen loppupuolella työnhakuvelvoite olisi tiukempi. Jos opintojen kesto olisi enintään kuukausi, työnhakijalla olisi sama määrällinen työnhakuvelvollisuus kuin muillakin työttömillä.

Osa-aikatyötä tekevien ja työaikaa lyhentämällä lomautettujen tulisi hakea yhtä työmahdollisuutta kolmessa kuukaudessa. Myös lisätyön pyytäminen omalta työnantajalta täyttäisi edellytyksen.

X

Työmahdollisuuden hakemiseksi lasketaan esimerkiksi työhakemusten tekeminen ja avoimen työhakemuksen laittaminen yritykseen, joka ei ole ilmoittanut haettavana olevista työpaikoista.

Myös muut suorat työnhakuun liittyvät yhteydenotot työnantajiin hyväksyttäisiin.

Haettavien työmahdollisuuksien on oltava sellaisia, joihin työnhakija voi perustellusti olettaa voivansa työllistyä.

X

Te-toimisto tai kunta järjestäisi henkilökohtaisen alkuhaastattelun viiden arkipäivän kuluessa työnhaun alkamisesta.

Alkuhaastattelu tehtäisiin kaikille työnhakijoille riippumatta siitä, onko henkilö työtön.

Haastattelussa arvioitaisiin työnhakijan palvelutarve ja laadittaisiin henkilökohtainen työllistymissuunnitelma.

Alkuhaastattelu tehtäisiin te-toimistossa tai kunnan toimipisteessä, ellei muu järjestämistapa olisi tarkoituksenmukaisempi esimerkiksi pitkien asiointimatkojen takia.

Alkuhaastattelussa työnhakijalle asetettaisiin velvollisuus hakea työmahdollisuuksia, jotta hän saisi työttömyysetuutta.

Työnhaun kolmen ensimmäisen kuukauden aikana työnhakijan täytyisi osallistua täydentäviin työnhakukeskusteluihin kahden viikon välein eli viisi kertaa.

Tämän jälkeen työnhakijan olisi käytävä keskustelemassa viranomaisen kanssa kolmen kuukauden välein.

Jos työnhaku pitkittyy, puolen vuoden välein seuraisi tiiviimmät tapaamiset.

Käytännössä kuuden kuukauden välein olisi uusi kuukauden kestävä jakso, jonka aikana on käytävä työnhakukeskustelussa ja kahdesti täydentävässä työnhakukeskustelussa.

Työnhakukeskustelut järjestettäisiin lähtökohtaisesti paikan päällä te-toimistossa tai kunnan toimipaikassa. Tästä voitaisiin poiketa erityisen painavasta syystä.

Täydentävät työnhakukeskustelut voitaisiin toteuttaa paikan päällä tai esimerkiksi puhelimitse tai videoyhteydellä.

X

Työnhakukeskustelut ja täydentävät työnhakukeskustelut järjestettäisiin työttömien lisäksi myös niille työnhakijoille, jotka ovat jäämässä työttömiksi kahden viikon kuluessa.

Puolen vuoden välein toteutettavat täydentävät työnhakukeskustelut järjestettäisiin työnhakijoille, jotka eivät tuolloin osallistu työllistymistä tukevaan palveluun.

X

Määrällistä työnhakuvelvoitetta ei asetettaisi työnhakijoille, joiden työttömyys on pitkittynyt ja joilla on tarvetta sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluille. Lisäksi edellytettäisiin, että henkilön tilanne on tosiasiallisesti sellainen, ettei työmarkkinoille suuntautuminen ole ajankohtaista.Nämä työnhakijat ohjattaisiin te-toimiston, kunnan ja Kelan monialaiseen yhteispalveluun. Työttömyysetuuden jatkumisen edellytyksenä olisi, että työnhakija toteuttaa monialaista työllistymissuunnitelmaansa.

Työnhakuvelvollisuutta ei asetettaisi työnhakijoille, joilla ei lääketieteellisen selvityksen mukaan ole jäljellä työkykyä.

X

Jos työnhakuvelvoitetta ei täytä, ensimmäisestä unohduksesta tai laiminlyönnistä seuraa muistutus.

Jos menettely toistuu, te-toimisto asettaa viiden etuuspäivän karenssin. Jos menettely toistuu kolmannen kerran, seuraa 10 etuuspäivän karenssi.

Jos työnhakija menettelee vielä neljännen kerran moitittavasti, hänelle asetettaisiin 12 kalenteriviikon työssäolovelvoite eli työttömyysturvaoikeus lakkaisi toistaiseksi.

Työssäolovelvoitetta voisi täyttää työssäololla, toimimalla yrittäjänä, opinnoilla sekä osallistumalla työllistymistä edistäviin palveluihin, kuten nykyisinkin.

Työttömyyden alkuvaiheessa työssäolovelvoitteen voimassaolo lakkaisi myös silloin, kun työnhakija korjaisi menettelynsä, eli esimerkiksi osallistuisi siihen palveluun, johon hän aiemmin jätti osallistumatta.

X

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/89d2447e-3026-4013-ab41-6cd611c887fb

jetsku

Yllä oleva on muuten hyvää tykinruokaa kriittiselle medialle. Käytännössä samaa paskaa* hieman eri paketissa. Siis sitä paskaa, jota silloinen vasemmisto-oppositio eli nykyinen vasemmistohallitus räyhäkkäästi vastusti. Sitä paskaa, joka oli suuressa roolissa siinä, että SDP pääsi lopulta muodostamaan hallituksen. Jos aktiivimalli tekee paluun ja vappusatanen suli vappukoristeeksi heti alussa, on vasemmistolla jäljellä enää sote, josta siitäkään ei oikein päästä yhteisymmärrykseen.

*: Itse en pidä "aktiivimalli"-ajattelua varsinaisesti huonona. Ei se toteutus varmasti täydellinen ole, mutta oikean suuntainen.

M.K

Quote from: Roope2 on 11.06.2021, 08:16:52
"Turussa pitkäaikainen ehkäisyyn liittyvä tuotekehitys sekä paljon osaamista. Suomessa moderni lainsäädäntö, ennakoitava tulevaisuus ja korkea koulutustaso."


Eipä nykyhallitus ole kovin paljoa vaikuttanut noihin edellytyksiin vaikka eilen kyselytunnilla kovasti meriittiä ottikin.


Ei mikään hallitus pysty juurikaan vaikuttamaan noihin asioihin, vaikka kaikenlaista kosmeettista kuitenkin pystytään tekemään ja en usko, että edes kommarihallituskaan kehtaisi olla investointivastainen. Poliitikot nyt vain ovat poliitikkoja ja haluavat vetää aina pisteet kotiin asiasta kuin asiasta.

Lääkebisnes on hyvin kannattavaa muutenkin ja alan näkymät ovat yleisestikin hyvät. Ja ylipäänsä tästä investoinnista: tässähän Bayer tavallaan vain uusii kalustoaan Turussa eli rakentaa uuden tuotantolaitoksen vanhan tilalle. Bayerin tiedotteessa ei puhuta mitään tähän investointiin liittyvistä uusista työpaikoista.

Kippari

Tuohon aktiivamalli mk2 voisi työttömät porukalla vastata lähettämällä hallituspuolueiden kansanedustajille ja ministereille avoimia työhakemuksia avustajaksi, taikka -olikosenyt- alivaltiosihteeriksi. Näihinhän voi päätyä kukavaan, eli koulutuksenkaan suhteen ei ole niin justiinsa, kunhan työhakemuksessa lupautuisivat  googlettamaan että mitä työtehtäviin sitten kuuluu.

Inca

Quote from: jetsku on 11.06.2021, 13:44:47
Yllä oleva on muuten hyvää tykinruokaa kriittiselle medialle. Käytännössä samaa paskaa* hieman eri paketissa. Siis sitä paskaa, jota silloinen vasemmisto-oppositio eli nykyinen vasemmistohallitus räyhäkkäästi vastusti. Sitä paskaa, joka oli suuressa roolissa siinä, että SDP pääsi lopulta muodostamaan hallituksen. Jos aktiivimalli tekee paluun ja vappusatanen suli vappukoristeeksi heti alussa, on vasemmistolla jäljellä enää sote, josta siitäkään ei oikein päästä yhteisymmärrykseen.

*: Itse en pidä "aktiivimalli"-ajattelua varsinaisesti huonona. Ei se toteutus varmasti täydellinen ole, mutta oikean suuntainen.
Kaikki mitkä lisää kuluja ja byrokratiaa vie työpaikkoja pois. Suomessa on paljon työttömyyttä koska Suomessa on tolkuton kustannustaso ja tolkuton verotus ja joustamaton markkina, huono kotimainen kysyntä koska matala ostovoima ja älytön byrokratia koska vasemmisto. Työttömyys ei helpotu byrokratiaa lisäämällä ja tekemällä kalliita toimenpiteitä ja kaiken maailman höpöhöpö haastatteluita, työttömyys alenee jos veroja alennetaan, tukia alennetaan ja vastineeksi nettotuloja parannetaan mutta alimpia palkkoja alennetaan. Työttömyys helpottaa jos tehdään Suomesta hyvä maa investoida, eli alennetaan yritysten verotusta tai houkutellaan hyvin matalilla veroilla ulkomaalaisia yrityksiä ala Irlanti ja tehdään byrokratiasta mahdollisimman kevyttä eli lakkautetaan kaiken maailman te-keskukset kokonaan pois ja yleisesti leikataan rankasti julkista sektoria. Dynaaminen talous tuo työllisyyttä ja kaikki poliitikkojen tekemä ohjailu vain heikentää työllisyyttä, ei koskaan paranna.

Suosittelen lukemaan näitä, Uudessa Seelannissa on nimittäin ihan hyvä esimerkki, https://www.mercatus.org/scholars/maurice-p-mctigue#0
Toinen on UK ja muutos mitä 1970-luvun surkeudesta Thatcherin refomeilla noussut melko vauraaksi ja brexitiin saakka maailman tärkeimmäksi finanssipääkaupungiksi, ja uskoisin sivumennen sanoen että UK tulee jatkossakin olemaan paljon vähemmän työtön ja taloudellisesti omillaan pärjäävämpi kuin sossu-Suomi.

Suosittelen erityisesti lukemaan https://imprimis.hillsdale.edu/rolling-back-government-lessons-from-new-zealand/

QuoteEliminate what you shouldn't be doing"—that is, if you are doing something that clearly is not a responsibility of the government, stop doing it. Then we asked the final question: "Who should be paying—the taxpayer, the user, the consumer, or the industry?" We asked this because, in many instances, the taxpayers were subsidizing things that did not benefit them. And if you take the cost of services away from actual consumers and users, you promote overuse and devalue whatever it is that you're doing. When we started this process with the Department of Transportation, it had 5,600 employees. When we finished, it had 53. When we started with the Forest Service, it had 17,000 employees. When we finished, it had 17. When we applied it to the Ministry of Works, it had 28,000 employees. I used to be Minister of Works, and ended up being the only employee

Suomessa mennään vaan tässä aivan vastavirtaan ja todennäköisesti saadaan 100 000 lisätyötöntä aikaan koska vassarit ne vero- ja holhouskiimassa saa kaikki loputkin osaajat muuttamaan vapaampaan maailmaan, yritykset pakkaamaan laukkunsa ja kasvavien verojen johdosta romahduttamaan kotimaisen kysynnän. Kilpailukykyä ei tällä paranneta ja ei ole mahdollista pitää ihan omalla levelillä olevaa kustannustasoa ja korkeampaa veroastetta ja korkeita matalimpia palkkoja jos meinataan kilpailla yhteismarkkinaolosuhteissa ja valuutta on vieras ja rahapolitiikka on tehotonta. Silloin ei ole vara hurjailla Tälläisiä holhousinstrumentteja ja lisää kaiken tukahduttavaa julkista sektoria, kun sitten kaikki kilpailulliset työpaikat menevät muualle ja KUKAAN ei maksa sitten enää tätä Hölmölän peitonjatkamista.

Vihasi sitä miten paljon vaan laiskoja työttömiä niin ehdottomasti huono tapa vähentää ilmiötä on tälläinen vassariholhous ja verokiima.
Yleisesti ottaen Suomessa pitäisi leikata julkeaa sektoria ihan todella suurella kädellä, kuten uudessa seelannissa 1980-luvulla ja yleisesti ottaen pudottaa tukia ja veroastetta ja luoda markkinaehtoisesti edellytyksiä työllistää ihmiset. Miten ne muka esimerkiksi Singaporessa onnistuu. Ai niin siellä ei ole Neuvostoliittoa ihannoivia rottia eli demareita

jetsku

Samaa mieltä itsekin olen, että byrokratiaa ja verotusta tulisi ensisijaisesti vähentää. Jos kuitenkin varsinaista byrokratiaa ei tarvitse lisätä, niin "kyykyttäminen" on työttömyystuen yksiselitteistä alentamista parempi tapa ruokkia taloutta. Tuen alentamisen sijaan sen porrastaminen on myös tarpeen. Digitaalisesti avustettuna tuo homma saataisiin hoidettua ilman merkittävää lisäystä TE-toimiston työvoimaan, toisin kuin tässä uudessa mallissa.

Vasemmiston ajatusmaailmassa ihmiset tosiaan eivät osaa itse etsiä työtä, koulutusta, käydä kaupassa tai mitään muutakaan, mikä normaalisti onnistuu keltä tahansa oikeustoimikelpoiselta ja auttavasti luku- ja laskutaitoiselta sankarilta. Tässä olisi sekä persuille että etenkin kokoomukselle hyviä tärppejä (kun kokoomuksen hyvät tärpit rajoittuvat lähinnä talouteen tällä haavaa). Saa käyttää.

ikuturso

Jos tuo aktiivimalli tulee, niin sitten pitää myös julkista sektoria karsia kovalla kädellä.

Työmarkkinatuella oleva ihminen on halvempi valtiolle kun 2000 euroa kuussa saava turha paperinpyörittäjä. Molempien tulot maksetaan veronmaksajien kukkarosta.

Jos paperinpyörittäjät heivattaisiin työmarkkinatuelle ja altistettaisiin myös aktiivimallille, niin nekin voisivat työllistyä teollisuuteen tai jonnekin, missä työllä on lisäarvofunktio ja voisi edes välillisesti tukea joko omavaraistuotantoa tai vientiteollisuutta, mitkä molemmat parantaisivat maamme omavaraisuutta ja kauppatasetta.

Mielenkiintoisinta on, että tämä aktiivimalli ei koske niitä, jotka ovat nyt päättämässä. Tuntuu, että hallituksen tyttölauma ja heidän avustajansa ovat joko ammattipoliitikoita tai ikuisia graduntekijöitä. Opiskellaan tai tehdään politiikkaa ja katsellaan kun entiset nokiainsinöörit hakevat viittä työtä viikossa ja kerran kuussa käyvät tekemässä rakennussiivousta.

Sitten yhteiskuntatieteilijät omien puolueidensa ja verkostojensa välityksellä hakevat puoli miljoonaa valtion tukea maahanmuuttajien "kuori banaani oikein"-kurssille, jossa sateenkaarizumbataan etnisessä keittiössä parempaa hedelmäsalaattia julkisissa tiloissa ja apuraha kulutetaan palkanmaksuun kaveripiirille.

Ääh. Olkoon.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Inca

Quote from: jetsku on 11.06.2021, 16:17:09
Samaa mieltä itsekin olen, että byrokratiaa ja verotusta tulisi ensisijaisesti vähentää. Jos kuitenkin varsinaista byrokratiaa ei tarvitse lisätä, niin "kyykyttäminen" on työttömyystuen yksiselitteistä alentamista parempi tapa ruokkia taloutta. Tuen alentamisen sijaan sen porrastaminen on myös tarpeen. Digitaalisesti avustettuna tuo homma saataisiin hoidettua ilman merkittävää lisäystä TE-toimiston työvoimaan, toisin kuin tässä uudessa mallissa.

Vasemmiston ajatusmaailmassa ihmiset tosiaan eivät osaa itse etsiä työtä, koulutusta, käydä kaupassa tai mitään muutakaan, mikä normaalisti onnistuu keltä tahansa oikeustoimikelpoiselta ja auttavasti luku- ja laskutaitoiselta sankarilta. Tässä olisi sekä persuille että etenkin kokoomukselle hyviä tärppejä (kun kokoomuksen hyvät tärpit rajoittuvat lähinnä talouteen tällä haavaa). Saa käyttää.
Vasemmistosta hyvä huomio
Suomessa ihmiset ei hallinnon mukaan osaa tosiaan itse yhtään mitään ja siksi niitä pitää kaitsea kuin aikuisia lapsia ja vammaisia.
Kuitenkin Suomessa on työttömiä siksi että Suomessa on tolkuttoman korkea kustannustaso, matala ostovoima ja paljon haittaveroja kuten kalliit autot, polttoaineet, lämmitysöljyt ja niin edelleen. Kaikenlaiset verot vähentävät ostovoimaa ja aikaansaavat tehokkuustappioita ja aiheuttaa työttömyyttä. Suomessa työttömyysongelma on täysin omaa syytä. Ja ratkaisut edelleen pahentaa tilannetta. Kustannustaso kuriin, verotus alas, turha paperinpyörittely byrokratia pois ja kaikenlainen muu soteratkaisu-maakuntamalli-aktiivisen työnhaun malli pois. Nämä kaikki on sitä perus kovaa ydintä miksi Suomessa töitä ei ole.

Virallisessa totuudessa se on aina työttömän vika ettei hommia ole, milloin ei osaa mitään, milloin on ongelmia siinä tässä tai tuossa, töitä kyllä on. Töitä ei ole tarpeeksi koska Suomessa on liian kallista työllistää, ja kaikki ne työt joiden teettäminen tekee tappiota jää tekemättä ja sitä kautta tekijä ilman työtä. Kumma kun USA.ta aina haukutaan että siellä köyhät joutuu tekemään kolmea työtä..

Paremmin siellä menee, suomen köyhät ne ei tee edes yhtäkään. Joko jenkit on osaavampia tai sitten kyseessä on talouden dynamiikka jota siellä on ja Suomessa ei.
Koska työllistäminen on liian kallista, niin paljon työtä jää teettämättä. Ulkomailta hankinta on niin paljon halvempaa niin Suomessa ei töitä tehdä lähellekään tarpeeksi.
Kannattaisi siis pienentää julkista sektoria ja aika vähän äkkiä ja sitäkin radikaalimmin, työttömyys saattaisi olla aika äkkiä selätetty ongelma ja Suomi olla askeleen lähempänä markkinatalousyhteiskuntaa. Nythän Suomi on sosialistinen ja tehoton holhousyhteiskunta jolla ei ole mitään tulevaisuutta

Mika

Quote from: Kippari on 11.06.2021, 14:42:07
Tuohon aktiivamalli mk2 voisi työttömät porukalla vastata lähettämällä hallituspuolueiden kansanedustajille ja ministereille avoimia työhakemuksia avustajaksi, taikka -olikosenyt- alivaltiosihteeriksi. Näihinhän voi päätyä kukavaan, eli koulutuksenkaan suhteen ei ole niin justiinsa, kunhan työhakemuksessa lupautuisivat  googlettamaan että mitä työtehtäviin sitten kuuluu.

Koulutetulle työttömälle hyvä vinkki saada hakukiintiö täyteen ilman pelkoa työpaikan saamisesta, on keskittyä hakemaan julkishallinnossa avoinna olevia työpaikkoja.  Ne on ilmoitettu avoimeksi, koska laki sitä edellyttää, mutta käytännössä jokaiseen vähänkin parempaan mestaan on mahdotonta päästä ilman oikeaa puoluekirjaa ja hyviä suhteita.  Ja niihin vähän huonompiinkin hommiin on useimmiten jo etukäteen tiedossa, kuka ko. paikkaan tullaan valitsemaan.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

HDRisto

USAssa varmaan on sellainen systeemi että simppelimpiin töihin pääsee helposti ilman byrokratiaa ja kaikenlaisia kortteja ja kursseja. Samalla kun kenkää tulee tai haluaa itse lähteä niin irtisanomisaika on yhtä pitkä kuin se lopetusilmoitus. Näin luulisin. Spesialistien duunit sitten on eri asia, mutta ne kait varataan hyvissä ajoin ja haetaankin jo yliopistojen portilta kun diplomi on kädessä.

Lalli IsoTalo

#7734
Quote from: ikuturso on 11.06.2021, 16:32:44
Jos tuo aktiivimalli tulee, niin sitten pitää myös julkista sektoria karsia kovalla kädellä.

Työmarkkinatuella oleva ihminen on halvempi valtiolle kun 2000 euroa kuussa saava turha paperinpyörittäjä.

Jeps. Kun rahaa saadaan toistaiseksi EU:lta työttömyyden mukaan, kaikki haitalliset ja tarpeettomat byrokraatit pitää laittaa tilastoja rumentamaan.

Heh.

Järjestin vuonna 2009 työnantajani (julkishallinnon konsulttifirma) x-vuotispippaloita, joissa oli puhumassa julkishallinnon kermaa. Yllättävän monilla julkishallinnon pomoilla oli sama ajatus siitä mitä pitää tehdä: priorisoidaan laitoksen tehtävät, ja aletaan hoitamaan niitä sieltä tärkeimmästä lähtien. He tietenkin jättivät juhlapuheissaan sanomatta sen minkä kaikki paikalla olijat tiesivät: jos rahat eivät riitä, karsitaan ne vähemmän tärkeät tehtävät ja niistä vastaava henkilökunta.

Eivät ihmiset johtotasollakaan ole idiootteja. Mutta he tietävät, että se mitä ei voi selkeästi lausua ääneen valtakunnan tasolla, siitä kannattaa vaieta.

Heh.

Yllättäen nuo isot julkishallintopomot olivat asioista paremmin kartalla kuin oman firmani kommaripomot, valtiotieteen tohtorit, joiden ehdotus kaikkiin kunnan/kaupungin ongelmiin ratkaisu #1 oli arvatkaa mikä?

Ja jeps, kun olimme toimitusjohtajan saarella pitämässä seminaaria, niin yhden huvimajan seinä oli täynnä internationaalisten kommaripomojen kuvia. Yhdellä seinällä oli myös se kuva, jossa Erich Honecker ja Leonid Brezhnev suutelevat.

How the Kiss Between Two Political Leaders Shocked the World
https://historyofyesterday.com/how-the-kiss-between-two-political-leaders-shocked-the-world-8aa8d7b7a29d

Ja kun yritin markkinointipäällikkönä viherpestä firmaa siihen malliin, jotta tarjouksiin voitaisiin lyödä leimä "vihreä" toimisto, niin yksi - ei toisin pahin - ongelma oli se, että toimitusjohtajalla oli firman piikkiin 4-vetokaupunkimaasturi, jota tarvittiin rospuuttoaikana mökille pääsemiseen viimeiset 50 metriä. Siitä ei voitu luopua.

Miten tämä kaikki liittyy ketjun otsikkoon? Ei suoranaisesti mitenkään.

Mutta samalla tavalla kuin konsulttifirmassa (jossa olin töissä) oli tajuissaan olevaa henkilökuntaa, samoin kuin asiakkaissa, niin jotenkin, kuitenkin, jossain ylempänä oli sellainen taho, joka halusi ohjata asioita siihen suuntaan, että

a) opiskelevista ihmisistä tulee kommunistiniljakkeita, myös yksityispuolella, ja että
b) heille myös riittää liikevaihtoa valtion nännistä.

Jotenkin tämä pääministerimme hallituksen toiminta tuo minulle mieleen seikkailuni 10 vuotta sitten yksityisessä konsulttifirmassa, jonka kaikki asiakkat olivat julkishallinnosta.

Ja vielä yksi "heh".

Kun menin firmaan yksityisenä laskentatoimen konsulttina, niin siellä ei ollut vakanssia "markkinointipäällikkö", koska sellaista ei tarvittu (koska asiat hoidettiin suhteilla).

Mitään laskemistakaan ei ollut (koska firman konsultit eivät jaksaneet lyödä lukujaan firman järjestelmään), joten päädyin sitten firman markkinointipäälliköksi.  :P
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Golimar

Quote from: Mika on 11.06.2021, 16:56:59
Quote from: Kippari on 11.06.2021, 14:42:07
Tuohon aktiivamalli mk2 voisi työttömät porukalla vastata lähettämällä hallituspuolueiden kansanedustajille ja ministereille avoimia työhakemuksia avustajaksi, taikka -olikosenyt- alivaltiosihteeriksi. Näihinhän voi päätyä kukavaan, eli koulutuksenkaan suhteen ei ole niin justiinsa, kunhan työhakemuksessa lupautuisivat  googlettamaan että mitä työtehtäviin sitten kuuluu.

Koulutetulle työttömälle hyvä vinkki saada hakukiintiö täyteen ilman pelkoa työpaikan saamisesta, on keskittyä hakemaan julkishallinnossa avoinna olevia työpaikkoja.  Ne on ilmoitettu avoimeksi, koska laki sitä edellyttää, mutta käytännössä jokaiseen vähänkin parempaan mestaan on mahdotonta päästä ilman oikeaa puoluekirjaa ja hyviä suhteita.  Ja niihin vähän huonompiinkin hommiin on useimmiten jo etukäteen tiedossa, kuka ko. paikkaan tullaan valitsemaan.

Quote
X

Haettavien työmahdollisuuksien on oltava sellaisia, joihin työnhakija voi perustellusti olettaa voivansa työllistyä.


X

Jos tuo lainaamani kohta uutisesta on totta niin se oikeuttaa TE-Palveluiden mielivallan.

simppali

#7736
Voipi olla, että jonkun ministerin silmiä kirvelee (ei siitepölystä eikä katupölystä johtuen).

Timo Haapala pikkaisen tylyttää Marinin koplaa, siis hallitusta:

https://www.is.fi/politiikka/art-2000008046341.html

QuoteHallituksen ministerit ovat tunnustaneet, että Krista Kiuru (sd) tekee hallituksen kovimmat koronapäätökset käytännössä pääministerin valtuuksilla. Setä Arkadia alias Timo Haapala kysyy, saiko Kiuru jo touhullaan diplomaattisen kriisin aikaiseksi ja Suomen ja Viron suhteet jäihin.

QuoteMONI SAATTAA ihmetellä, miksi Kiuru johtaa hallitusta, vaikka pääministeriksi valittiin Marin.

Palautetaanpa mieleen: Ilman Kiurua ei olisi pääministeri Marinia. Kun Antti Rinteelle (sd) valittiin seuraajaa itsenäisyyspäivän aikoihin 2019, Kiuru pakotti valintakokoukseen kesken sairauslomansa kotkalaisen Sirpa Paateron (sd), joka varmisti, että pääministeriksi nousi äänin 32-29 Marin eikä Antti Lindtman (sd), tuo Marinin ja Kiurun kiroama heinäluomalainen.

Seuraavan lainauksen sisällöstä mainitsin ketjun jossain vaiheessa (ehe, ehe, minulle), tunnen monia valtionhallinnossa työskenteleviä.

QuotePÄÄMINISTERIN johtamassa valtioneuvoston kansliassa tapahtuu nyt kaikenlaista, että verollinen aamupala saattaa mennä väärään kurkkuun. Setä A:lle raportoidaan, että "putiikki on pahan kerran sekaisin", ja porukka kulkee pitkin seiniä pelätessään Marinin kiukkupuuskia.

Viikon uutinen oli valtioneuvoston viestintäjohtajan Päivi Anttikosken äkkiero, jonka hän ajoitti keskelle aamupalakohua ja juuri ennen kuntavaaliviikonloppua. Myös Marinin poliittinen viestintäavustaja on kuulemma jättämässä hommansa, asiasta kerrotaan kuntavaalien jälkeen.

 Täällä kaikki pelkäävät vuorollaan jäävänsä bussin alle, Setä A:lle kuvaillaan vnk:n tunnelmia

Hyvä vertaus bussiin, bussiin meno taisi olla joku demarien vaalislogan?



Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Echidna

Quote from: Yrittäjät 2021-06-11
Yrittäjät erittäin kriittisiä hallituksen talouslinjauksia kohtaan

Enemmän työmarkkinauudistuksia, paluu menokehyksiin, Suomi velkaantuu liikaa. Siinä on yrittäjien palaute hallitukselle, kertoo Yrittäjägallup. – Viesti on selvä: velkapolitiikasta pitää siirtyä uudistus- ja kasvupolitiikkaan. Seuraava mahdollisuus tehdä kunnon korjausliike on syksyn budjettiriihessä, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä sanoo.

Kantar TNS kysyi Suomen Yrittäjien pyynnöstä yrittäjiltä heidän mielipiteitään talouspolitiikkaan liittyvistä asioista.

Yrittäjillä oli erittäin vahvat mielipiteet: 74 prosenttia vastaajista kaipasi enemmän työmarkkinauudistuksia, 72 prosenttia vaatii hallitusta pysymään sovituissa menokehyksissä 2023 ja 71 prosentin mielestä Suomi ottaa tällä vaalikaudella liikaa velkaa.

– Kritiikki kasvaa yrityskoon myötä. Varsinkin isojen työnantajayritysten yrittäjät ovat erittäin kriittisiä hallituksen talouslinjaa kohtaan, Pentikäinen sanoo.
...
63 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että työttömyysturvaa pitäisi lyhentää tai porrastaa tai sen ehtoja kiristää.
...
Yrittäjiltä kysyttiin myös, pitävätkö he hyvänä sitä, että työllisyyspalvelut siirretään TE-toimistoista eli valtiolta kuntien vastuulle. 19 prosenttia kannatti uudistusta ja 32 prosenttia vastusti. 49 prosenttia ei osannut ottaa asiaan kantaa.

– Uudistukseen liittyy paljon epävarmuutta ja -tietoisuutta. Yrittäjät eivät ymmärrä, miten hallinnollisen muutoksen kautta syntyy kuin taikatempulla tuhansia työpaikkoja, Pentikäinen tulkitsee.
...
Tiedot kerättiin 6.5.–14.5.2021.
...
https://www.yrittajat.fi/tiedotteet/653268-yrittajat-erittain-kriittisia-hallituksen-talouslinjauksia-kohtaan
https://www.yrittajat.fi/sites/default/files/yrittajagallup_kesakuu_2021_arvio_budjetista.pdf

Köhösen Keijo

Kirjoitin eilen tämän hallituksen koronan politisoimisesta. Eiliset luvut jo näytti siltä, että ne ei voi pitää paikkaansa. Tällä hetkellä ollaan tunti yli siitä milloin joka päivä koronan aikana on luvut julkaistu ja niitä ei näy.
Ylellä Marin vastasi verotukseen liittyvään kysymykseen, että Suomi on hoitanut koronan euroopan parhaiten. Kuntavaaleja siirrettiin, kun THL piirsi älyvapaan viivan suoraan ylöspäin. Laskutehtävä on 1+1.
Ensi viikolla madonluvut pöytään, Helsinki takaisin leviämisvaiheeseen ja juhlat on ohi.

foobar

^

Hesarin koronaseurannassa juuri nyt:

Quote
THL:n tartuntalukujen päivittymisessä viivettä

[...]

Vielä ei ole varmaa, tuleeko lukuihin päivitys lauantain tai edes sunnuntain aikana. Yrttiaho kertoo, että THL on vastikään tehnyt päätöksen, että kesäviikonloppuina THL:n asiantuntijoilla ei ole enää varallaoloa. Asiantuntijat ovat olleet hyvin median tavoitettavissa koko koronaepidemian ajan myös viikonloppuisin.

On kieltämättä mielenkiintoista että näin tapahtui juuri tänään, kun päivää aiemmin oli saatu juntattua Uusimaa "auki" ja huomenna ovat vaalit.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.