News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Sanna Marinin hallitus 2019–2023

Started by Pullervo, 10.12.2019, 13:04:21

Previous topic - Next topic

Kauko-Aatos

No nyt on kova.
YLE toteuttaa hallituksen osalta "turvallinen tila" -periaatetta. Keksii kysymykset etukäteen ja värvää nuorisoa lukemaan ne ääneen.
Nyt täytyy sanoa, että lähes jo mykistyn. Neuvostoliitto on täällä.
https://twitter.com/nea_tar/status/1367422888677113857
[tweet]1367422888677113857[/tweet]
"Keskustan hallintovaliokuntaryhmän kanta al-Holin leirillä oleviin suomalaisiin on selkeä. Emme hyväksy massapalautuksia, myös lasten osalta tilanne harkittava tarkkaan. Vapaaehtoisesti kalifaattiin lähteneet ovat itse kohtalonsa valinneet. Jääkööt sinne". King in the North. Defender of Lapland, Mikko Kärnä (kesk.)

jetsku

Jumalauta. Puoli ysin uutiset voisikin korvata vaikka jatkossa ihanilla videoilla, jossa maamme hallitus käy pitämässä kädestä syöpään kuolevia lapsia ja lahjoittamassa kissanpentuja ja jalkapalloja köyhille.

Alkaa olla ihan totaalista Lenin-setä-meininkiä.

Supernuiva

Quote from: jetsku on 04.03.2021, 15:06:32
Jumalauta. Puoli ysin uutiset voisikin korvata vaikka jatkossa ihanilla videoilla, jossa maamme hallitus käy pitämässä kädestä syöpään kuolevia lapsia ja lahjoittamassa kissanpentuja ja jalkapalloja köyhille.

Alkaa olla ihan totaalista Lenin-setä-meininkiä.

Mene Youtubeen ja kirjoita hakusanaksi: Aktuelle kamera. Näet DDR:n pääuutislähetyksiä eri päiviltä. Vertaa menoa nyky-Suomeen ja hämmästy.

T. Halonen sai DDR:n tunnustettua ja Suomen DDR:ksi. Unohtamatta A. Merkelin tukea.

Echidna

#5823
^^Ohhoh mikä juttu... 600 kysymyksestä YLE valitsi esitettäviksi sopivat ja toimitti ne etukäteen valtioneuvoston kanslian sosiaalisen median viestintähenkilön nähtäväksi!

Quote from: IL 2021-03-04
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6bef4544-4b1c-4af6-a941-9428f9c55524
Hallituksen koronainfo opiskelijoille sai kovaa kritiikkiä konkretian puutteesta - "esitettiin, että opiskelijat kysyivät omia kysymyksiään"

Hallituksen koronainfoa opiskelijoille kritisoidaan, että se oli vain puhetta ja lohduttelua.

Valtioneuvosto järjesti tiistaina koronainfon, jossa käsiteltiin pandemian vaikutuksia opiskelijoiden opintoihin, hyvinvointiin ja tulevaisuuden näkymiin.

Pääministeri Sanna Marinin (sd), opetusministeri Jussi Saramon (vas) ja viiden opiskelijan lisäksi tilaisuudessa olivat mukana tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko (kesk) sekä etäyhteydellä opetus- ja kulttuuriministeriön kansliapäällikkö Anita Lehikoinen ja Mielenterveyden keskusliiton toiminnanjohtaja Olavi Sydänmaanlakka. Myös Iltalehti seurasi tilaisuutta.

Tiistain tilaisuutta on opiskelijoiden taholta kritisoitu voimakkaasti jälkikäteen. Eniten kritiikkiä on kerännyt infon ohut konkretia.

Vihreiden nuorten keskiviikkona julkaiseman kannanoton mukaan "koronainfo opiskelijoille oli osoitus siitä, että korkeakouluopiskelijoiden hätä on kuultu, mutta halua tai ymmärrystä konkreettisille toimenpiteille oli vähän".
...
Infotilaisuuden aluksi ministerit pitivät avauspuheenvuorot opiskelijoille. Ministeritrio Marin-Saramo-Saarikko käyttikin avauspuheenvuorojen tsemppiterveisiin noin kolmanneksen tunnin mittaisesta infosta.

Kun opiskelijoiden kysymyksiin päästiin, ensimmäinen kysymys oli, että miksi Suomen pahimmalle tautialueelle Uudellemaalle ei kohdisteta enempää rokotuksia. Seuraavassa kysymyksessä tiedusteltiin miksi rakennustyömaita ei suljeta, vaikka niissä tulee paljon tartuntoja.

Huomiota herätti, että kysymykset eivät suoranaisesti liittyneet infon aiheeseen. Myös tiedotustilaisuuksissa toimittajat kysyvät välillä ohi aiheen, mutta tavallisesta tiedotustilaisuudesta hallituksen opiskelijainfo erosi sillä, että kysymykset ja kysyjät oli ennalta valittuja.

Ei omia kysymyksiä

Valtioneuvoston kanslian viestintäpäällikkö Heta-Leena Sierilän mukaan infossa esitetyt kysymykset ja kysyjät valittiin Yleisradiossa. Sierilän mukaan ministerit olivat kysymyksistä etukäteen tietämättömiä, vaikkakin Yle toimitti ne etukäteen valtioneuvoston kanslian sosiaalisen median viestintähenkilön nähtäväksi.

Yleisradiosta kerrotaan, että kysymysten hankinnassa käytettiin nettilomaketta. Kysymyksiä tuli yhteensä yli 600.

Ylen toimittajat valitsivat kysymysten joukosta usein toistuneet kysymykset kysyttäväksi varsinaisessa infossa. Kysymyksiä valikoitui lopulta 11 kappaletta. Kysyjien osalta valtioneuvosto ja Yleisradio olivat etukäteen sopineet, että kysyjät ovat eri puolilta Suomea ja eri kouluasteilta.

Se, että kuudesta kysyjästä yksi oli entinen oppositiopuolueen työntekijä, toinen hallituspuolueen kuntavaaliehdokas ja kolmas toisen hallituspuolueen aktiivi, oli kysyjien valitsijoiden mukaan sattumaa.
...

Edit: Toki odottelen, pidätellen henkeäni, että YLE avoimuuden hengessä julkaisee kaikki 600 kysymystä. Ei jää sitten epäilystä, että olisi valittu poliittisesti sopivimpia kysymyksiä.

valtakunnanpärkhele

#5824
Niinkuin olemme saaneet lukea niin Neste aikoo rakentaa miljardiluokan biojalostamon Porvoon sijasta Rotterdamiin.   

Quote
Nesteen jalostamoinvestointi nousi esiin muun muassa pääministerin haastattelutunnilla toissa viikolla. Pääministeri Sanna Marin (sd) ilmoitti hallituksen käyttävän kaikkia välineitä, jotta valtion merkittävästi omistaman Nesteen investointi saataisiin Porvooseen.

Me etsimme kaikki keinot ja käännämme kaikki kivet ja kannot, että voisimme tätä investointia edistää kaikin mahdollisin tavoin, Marin sanoi.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007837245.html

Kuinkas sitten kävikään, sukupuolineutraali henkilötunnus,  kunnianhimoinen ilmastopolitiikka, polttoaineveron korotukset, 'jämäkkä' johtajuus koronatoimissa, auton romutuspalkkio sähköpyörän hankintaan ja trans-lain uudistus ei sitten saanutkaan Nesteen päätä kääntymään. Ahneita ovat perkeleet,  kun päättivät kommunistisen vero- ja  holhoushelvetin sijasta pistää puolimiljardia halvemmalla jalostamon pystyyn Hollantiin, vaikka Sanna käänsi kivet ja kannot!


J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

Uuno Nuivanen

^ Investoisitko itse polttoainetehtaaseen (tai yleensä mihinkään) maassa, jossa kommunistihallinto tanssii ilmastohumppaa maailmaa pelastaen ja terveydestä sekä turvallisuudesta vähät välittäen, ja jossa seuraavakin hallitus voi olla nykyisen jatkumo, ja tuotantolaitoksen sulkeminen tai jopa kansallistaminen käy mahdolliseksi.

En minäkään.

haermae

Quote from: valtakunnanpärkhele on 04.03.2021, 17:45:20
Kuinkas sitten kävikään, sukupuolineutraali henkilötunnus,  kunnianhimoinen ilmastopolitiikka, polttoaineveron korotukset, 'jämäkkä' johtajuus koronatoimissa, auton romutuspalkkio sähköpyörän hankintaan ja trans-lain uudistus ei sitten saanutkaan Nesteen päätä kääntymään. Ahneita ovat perkeleet,  kun päättivät kommunistisen vero- ja  holhoushelvetin sijasta pistää puolimiljardia halvemmalla jalostamon pystyyn Hollantiin, vaikka Sanna käänsi kivet ja kannot!

Eikös noiden kivien ja kantojen kääntelyn lisäksi ole keksitty vielä maksulliset kiintiötkin polttoaineen myyjille.
Jokaisesta jalostetusta litrasta muiden verojen ja maksujen lisäksi vielä siivu spaisgöölsien maailmanpelastuksellekin, hip hei.

Joo-o, eipä tässä osaa kuin Sannan lailla ihmetellä miten kummassa investointi meni muualle.

Melbac

Periaattessa ihan hyvä että tarkistavat etukäteen mitä kysyvät mutta toi tapa että annettaan kysymykset ja vastaukset etukäteen on vähän tökerö.Rikkookos toi muuten mitään suomen lakia?.

Melbac

Quote from: Uuno Nuivanen on 04.03.2021, 17:50:05
^ Investoisitko itse polttoainetehtaaseen (tai yleensä mihinkään) maassa, jossa kommunistihallinto tanssii ilmastohumppaa maailmaa pelastaen ja terveydestä sekä turvallisuudesta vähät välittäen, ja jossa seuraavakin hallitus voi olla nykyisen jatkumo, ja tuotantolaitoksen sulkeminen tai jopa kansallistaminen käy mahdolliseksi.

En minäkään.
Rotterdam on kyllä paremmassa paikassa verratuna suomeen jollekkin jalostamolle jonka tuotanto menee kuitenkin eurooppaan.Olisi vähän "tyhmää" sijoittaa tollainen jalostamo tänne jos raaka-aineet tulee euroopasta ja tuotantokin menee sinne sen lisäksi että on vielä halvempi rakentaa se sinne.

räsänen

Yksi ärsyttävimmistä piirteistä android-pääministerissä on sellainen yli-innokkuus vastata toisten puhujien väitteisiin. Siitä paistaa läpi ulkoa-opeteltu teatraalisuus ja halu näytellä että täältä pesee vastauksia. Tarkoitan sitä, että kun joku esim. tv-väittelyssä hiukan haastaa Marinia niin tämä nostaa käden ja etu ja keskisormena suoraksi pystyy ja pää täsristen esittää että nyt on jotain joka pitää välittömästi oikaista. Ja yleensä se vastaus onkin sitten sellaista ylipyöreää diipadaapa-jargonia, joka ei välttämättä edes kumoa esitettyjä väittämiä mutta varmasti osalle katsojia jää sellainen vaikutelma tästä teatterista, että pääministeri haluaa jämäkästi kumota häneen kohdistuvia väitteitä.

Kaiken huippu oli eilinen kyselytunti eduskunnassa jota seurasin. Pääministerille esitettiin siellä kysymys ja hänen reaktionsa oli tismalleen sama kuin tv-keskusteluissakin. Käsi pystyyn, katsepuhemieheen päin ja yli-innokkaasti vaatimaan omaa vastausvuoroa.  :facepalm:

Sanna Marinille tiedoksi, jos pääministeriltä kysytään eduskunnassa jotain, hän saa aivan varmasti vuoron vastukselleen ilman että tarvitsee harrastaa tuollaista teatteria.

Faidros.

Tuosta romutuspalkkiosta vielä sen verran, että luulisi punavihreän hallituksen haluavan mahdollisimman monen auton romutuksen käytettävän yhteen autoon mielummin kuin moneen? Ensinnäkin, vanhoja autoja romutettaisiin ahkerasti ja toiseksi, autokanta pienenisi Suomessa.
Tuota voisi joku toimittaja kysyä Harakalta.
Toisaalta roskalintujen kanssa ei kannata keskustella vaan vähentää niitä.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

jetsku

Quote from: Methodios on 05.03.2021, 01:16:08
Se on hämmentävää, että melko suuri joukko ihan asiallisia ja fiksuja suomalaisia pitää yleä yhä asiallisena mediana.

Yle osaa olla vakuuttava, jos ei pengo asioita syvällisemmin. Tiedottamisen tasolla Yle on loistava, journalismin osalta taas...

Quote from: Methodios on 05.03.2021, 00:38:53Niin. Suomen hallitus etenee intersektionaalisella feministi-ideologialla tavoitteenaan monikulttuurinen, vihreä, sukupuolineutraali ja hiilipavaa Suomi. Maan talous ja teollisuus halutaan täysin tietoisesti romuttaa. Suuryhtiön johto ei tavoittele mitään noista. Ne haluavat kasvattaa yhtiötä, kehittää liiketoimintaa, houkutella sinne osaavia työntekijöitä, investoida tuottavasti, tehdä mahdollisimman hyvää tulosta ja jakaa osinkoja ja siinä samassa maksimoida osakkeen hintakehitystä.

Itse asiassa aika monella yrityksellä, muiden muassa juuri Nesteellä, on selkeä maailmanparannusagenda nykyään. He haluavat tehdä asioita, jotka eivät tuhoa maailmaa. Joskus aiemmin olisin pitänyt tätä vain kyynisenä hyvesignalointina, mutta alan olla vakuuttunut, että näillä asioilla on oikeasti painoa. Kyse ei ole pelkästään nettonykyarvolaskelmista. Siellä on rajoja, joita ei ylitetä, ja kohtuullisia summia välittömiä tuottoja voidaan asettaa sivuun, jos vaihtoehto näyttäytyy houkuttelevalta. Nämä firmat oikeasti ajattelevat, että vaikka välitöntä taloudellista arvoa jonkin sortin vihreydelle ei voikaan laskea, se on parempi sekä heille että maailmalle. Paitsi ilmasto- ja ympäristöasioita, nämä kiinnittävät jonkin verran huomiota myös sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen, kuten vähemmistökysymyksiin.

Mutta. Suomen (nykyhallituksen) tavoite ei ole olla johtava cleantech-maa. Suomen (nykyhallituksen) tavoite on olla johtava punavihermaa. Täällä ei panosteta yritystoiminnan virkeyteen JA ohjata yrityksiä, ihmisiä ja julkisia toimijoita toimimaan ilmaston, ympäristön ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden hyväksi. Täällä pyritään vimmaisesti kyykyttämään yritystoimintaa ja työteliäisyyttä. Meillä on kyllä loistava osaamisympäristö ja kaikkea sitä, mutta yritystoiminnan kannalta Suomi ei ole kovin hyvä.

Tätä voi vaikka katsoa tästä vinkkelistä. Esimerkiksi Virossa on uusia ulkomaisia investointeja melkein 40% ja kokonaisinvestoinnit ulkomailta ovat n. 35% Suomen vastaavista. Väestöä Virossa on kuitenkin vain vajaa neljännes Suomen väestöstä. Per capita ulkomaisia investointeja on siis noin puolitoistakertaisesti ja tämä tuskin on muuttumassa. Ruotsissa uusien ulkomaisten investointien määrä on suurin piirtein samaa luokkaa eli n. 1,5-kertainen per capita ja kokonaisinvestointiaste reilusti yli kaksinkertainen per capita.

Olen samaa mieltä siitä, että investointien kannalta on halpuutta tärkeämpää, että maa on vakaa ja luotettava ja väestö korkeasti koulutettua. Suomen ongelma on kuitenkin siinä, että meillä välitetään vain jälkimmäisestä. Vertailumaissa on kuitenkin sekä että.

Venne

Minusta hyvä esimerkki vihreässä teknologiassa ja vihreässä teknokratiassa ovat trafi ja tesla. Trafi ilmoitti tähtäävänsä päästöjen vähentämiseen hankaloittamalla pysäköintiä ja Tesla vähentävänsä päästöjä tekemällä aurinkosähköllä käyvän auton.

Ympäristöystävällisyys voi olla päästöttömiä innovaatioita ja kasvua josta saavat kaikkia osansa. Tai sitten elämän hankaloittamista ja lisäveroja.

Murkula

Quote from: Venne on 05.03.2021, 09:35:31
Minusta hyvä esimerkki vihreässä teknologiassa ja vihreässä teknokratiassa ovat trafi ja tesla. Trafi ilmoitti tähtäävänsä päästöjen vähentämiseen hankaloittamalla pysäköintiä ja Tesla vähentävänsä päästöjä tekemällä aurinkosähköllä käyvän auton.

Ympäristöystävällisyys voi olla päästöttömiä innovaatioita ja kasvua josta saavat kaikkia osansa. Tai sitten elämän hankaloittamista ja lisäveroja.
Tässä on nyt vaan taas vaihteeksi sellainen pieni ongelma, että jos aurinkosähkö ei ole järkevää muutenkaan, niin millä ihmeellä se muuttuu järkeväksi sillä että paneelistoa kuljetetaan lisäpainona maantiellä?
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

Fiftari

QuotePääministeri Sanna Marinin hallituksen ja sen suuren avustajajoukon palkkamenot julki – näin rajusti rahasumma on paisunut

Ministereiden ja heidän valtiosihteereidensä ja erityisavustajiensa palkkausmenot olivat viime vuonna 11 miljoonaa euroa. Summa on kasvanut vuodesta 2018 viidellä miljoonalla eurolla eli yli 80 prosenttia.

XXX

Summa on ollut kovassa kasvussa. Edellisen vuoden tilinpäätöksen mukaan ministereiden, poliittisten valtiosihteereiden ja erityisavustajien palkkausmenoihin käytettiin 8,7 miljoonaa euroa vuonna 2019. Vuonna 2018 samoihin menoihin meni 6 miljoonaa euroa. Kasvua on siis ollut kahdessa vuodessa 83 prosenttia Vuodesta 2019 kasvua on tullut 26 prosenttia.

XXX

Ministereiden avustajakunnan kova kasvu tapahtui vuonna 2019, kun Antti Rinne (sd) aloitti pääministerinä. Pääministeri Juha Sipilän (kesk) hallituksella oli neljä valtiosihteeriä ja 42 erityisavustajaa.

XXX

Viime vuoden talousarvioon oli kirjattu ministereiden määräksi 19, poliittisten valtiosihteereiden määräksi enintään 15 ja erityisavustajien määräksi enintään 70. Tänä vuonna on uutisoitu, että Marinin hallituksessa on 65 poliittista avustajaa ja 15 valtiosihteeriä.
Talouselämä
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Venne

Quote from: Murkula on 05.03.2021, 09:43:43
Quote from: Venne on 05.03.2021, 09:35:31
Minusta hyvä esimerkki vihreässä teknologiassa ja vihreässä teknokratiassa ovat trafi ja tesla. Trafi ilmoitti tähtäävänsä päästöjen vähentämiseen hankaloittamalla pysäköintiä ja Tesla vähentävänsä päästöjä tekemällä aurinkosähköllä käyvän auton.

Ympäristöystävällisyys voi olla päästöttömiä innovaatioita ja kasvua josta saavat kaikkia osansa. Tai sitten elämän hankaloittamista ja lisäveroja.
Tässä on nyt vaan taas vaihteeksi sellainen pieni ongelma, että jos aurinkosähkö ei ole järkevää muutenkaan, niin millä ihmeellä se muuttuu järkeväksi sillä että paneelistoa kuljetetaan lisäpainona maantiellä?

Kevyemmät paremman hyötysuhteen aurinkopaneelit katolle ja tehokkaammat akut? Kyllä  vaatii kehitystyötä. Mutta täysin saada esim auto jolla osan matkasta ajelee aurinkovoimalla. Sitten tulee kiire keksiä aurinkovero autoilijoille...

Melbac

#5836
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/0a33f7b0-6db9-49bf-b900-34e95237a6f5?ref=ampparit:8860
"Omaisuus verolle ja miljardi euroa lisärahaa kunnille, ehdottaa hallituspuolue vasemmistoliitto – "Me haluamme ohjata rahat parantamaan kaikkien ihmisten arkea""

kuullostaa hyvältä.:D

QuoteOmaisuus verolle ja miljardi euroa lisärahaa kunnille, ehdottaa hallituspuolue vasemmistoliitto – "Me haluamme ohjata rahat parantamaan kaikkien ihmisten arkea"

Hallituspuolue vasemmistoliitto esittää kuntatalousohjelmassaan lukuisia verouudistuksia.

"On huolestuttavaa nähdä, miten monessa kunnassa palvelut on nyt jo leikattu minimiin ja uusia leikkauksia suunnitellaan silti. Me haluamme tukkia turhat verovuodot, oikeudenmukaistaa verotusta ja ohjata rahat parantamaan kaikkien ihmisten arkea", linjaa varapuheenjohtaja Jussi Saramo.

(...)

Vasemmistoliiton lista

Pääomatuloasteikon progression kasvattaminen (+100 M€)

Pääomatuloista kuten osingoista tai vuokratuloista maksetaan pääsääntöisesti veroa 30 prosenttia 30 000 euroon asti, ja tätä suuremmista tuloista 34 prosenttia.

(...)

Listaamattomien yhtiöiden osinkohuojennusten rajoittaminen (+350 M€)

"Suomalaisen tuloverojärjestelmän erityisen ongelmallinen piirre on pörssilistaamattomien yritysten maksamien osinkojen erityisverokohtelu. Listaamattomien yritysten omistajat pystyvät nostamaan suuretkin ansiot pääomatuloina – mikäli yrityksellä on paljon nettovarallisuutta. Tällöin osingoista 25 prosenttia on veronalaista 150 000 euroon asti. Tästä 25 prosentista maksetaan pääomatuloverona 30 tai 34 prosenttia. Toisin sanoen 150 000 euron pääomatuloista voi selvitä 8,5 prosentin verolla. Tätä suuremmillakin tuloilla verotus on varsin kevyttä suhteessa ansiotuloihin tai esimerkiksi pörssiyhtiöistä saatuihin osinkoihin", vasemmistoliitto kritisoi.

"Osinkoverojärjestelmää korjaamalla saadaan arviolta 350 miljoonan euron lisäpotti valtion kassaan."

Varallisuusveron käyttöönotto (+100 M€)

"Yleinen varallisuusvero hillitsisi omaisuuserojen kasvua ja keventäisi painetta muiden verojen korotuksiin. Varallisuusvero ei kuitenkaan kohdistuisi esim. asuntojen ja kesämökkien kaltaiseen omaisuuteen, joka on jo kiinteistöveron, tai jonkun muun veron piirissä. Veropohjaltaan laaja ja tiivis varallisuusvero tuottaisi huomattavan verokertymän jo hyvin pienellä veroprosentilla."

(...)

KUNNOLLINEN LAINAUS NÄKYVIIN. TÄSTÄ ON SANOTTU JO VAIKKA KUINKA MONTA KERTAA.

Fiftari

^Kommarit ovat ennenkin kokeilleet sitä että omaisuus on valtion hallinnassa osittain tai kokonaan. Tämä on vain alkua sille mitä oikeasti haluavat. Koskaan se ei ole kyllä toiminut. Vassarit taitavat muodostua lähinnä porukasta joka ei halua tehdä mitään, rahaa valuu tilille valtiolta ja sohvalta ei tarvitse nousta. Välillä mietin että miksi hitossa edes yritän. Olen tähän mennessä opiskellut kaksi ammattia ja haaveissa opiskella työn ohella korkeakoulussa. Jos koko ajan kuristetaan sitä mitä tipahtaa tilille ja ja verotetaan sitä mitä omistan niin miksi vaivautua? Hiukan kyllä sapettaa tuollainen, ymmärrän kyllä verojen tärkeyden mutta jokin raja niilläkin.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Venne

#5838
Yhtenä vihreänä vaihtoehtona on myös itsekseen ajelevat yhteiskäyttöautot. Kenenkään ei tarvitsija ostaa omaa vaan senkun tilaa alaovelle itsekseen ajelevat auton ja maksaa matkan. Vähän kuin taksi paitsi työvoimakustannus 0 euroa. Resurssien säästöä ja vihreän politiikan toteuttamista taajamissa kun kaikkien ei tarvitse ostaa autoa ja tallia, senkun tilaa vaan apista yhteiskäyttööbiilin, jonka käyttöhinta on alhainen.

Mutta siis todella, voidaan luoda innovaatioita, kasvua ja hyvinvointia tai korottaa veroja ja rakentaa pyöräilybaana Lappiin.

Supernuiva

Quote from: Hohtava Mamma on 05.03.2021, 10:14:55
Yhteiskäyttötavaroilla (joilla on rumempikin, nimi, h****kama) on sellainen ominaisuus, että kukaan ei huolehdi niistä, ketään ei kiinnosta huoltaa tai korjata tai ylipäätään millään lailla kiinnostua niiden vastuullisesta käytöstä. Tämä nähtiin aikoinaan Neuvostoliitossa, jossa esimerkiksi kattotiiliä kippilava-autolla kuskaava musikka paskat nakkasi tiilien särkymisestä kun kippasi kuormansa työmaalle. Tiiliä saa tehtaasta lisää, viisivuotissuunnitelman mukaisesti.

Vertaus ehkä ontuu hieman, sillä ei kukaan varsinaisesti käytä talon katolla olevia tiiliä mitenkään yhteisesti. En pysty mitenkään kuvittelemaan, että kuljetettavan tavaran huolimaton käsittely liittyy mitenkään yhteiskäyttöön. Aivan samalla tavalla kuljetuksen aikana voi vahingoittua huolimattoman käsittelyn vuoksi sekä yhteis- että yksityiskäyttöön tulossa olevat tavarat.

Lisäksi neuvostomaassa ei todellakaan ollut kovinkaan paljoa mitään yhteiskäyttöistä, juurikin kuvaamasi ongelman vuoksi. Polkupyörät ja harvat yksityisautot olivat yksityisiä, eivätkä ne olleet yhteiskäyttöisiä. Lisäksi neuvostomaassa autonkuljettajien vastuu vahingoista oli paljon suurempi kuin lännessä sosialifemaktoratian kulta-aikoina. Jos esimerkiksi vahingossa rikoit ajoneuvon ajovalon, joutui neuvostokuljettaja korvaamaan vahingon omasta palkastaan! Ei puhettakaan, että vakuutus olisi korvannut kuljettajan aiheuttamaa täysin tahatonta vahinkoa.

Nuoret virhevasemmistovaikuttajat eivät tunne riittävästi historiaa, ja he näkevät maailman vain oman viiteryhmänsä kautta, jossa yhteiskäyttö saattaisi toimia, koska he ovat ryhmänä riittävän homogeeninen.

Neuvostojärjestelmä oli hyvin epäluuloinen kaikkea yhteiskäyttöistä kohtaan, ja kaiken haluttiin olevan tiukasti jonkun vastuulla ja käytössä. Oli aina joku, joka käytti jotain, ja samalla hän vastasi sen säilymisestä ja vahingoittumattomuudesta lähes hengellään.

Murkula

#5840
Quote from: Hohtava Mamma on 05.03.2021, 10:02:55
Tesla on 'Kalifornian keksintö' ja siellä aurinkokenno on huomattavasti kustannustehokkaampi ratkaisu kuin Suomessa. Enkä nyt tiedä onko kenno merkittävästi painoa lisäävä tekijä, joustavat kennot ovat parin kilon luokkaa. Tuskinpa aurinkoisena työpäivänä Tesla parkkiksella latautuu muutamaa prosenttia enempää auringolla, mutta kaikki on eteenpäin.

Kuluttaja sen lopulta päättää onko ratkaisu järkevä vai ei. Jos valittavanani olisi käytännössä saman hintaiset Teslat, josta toisessa on työpäivän päätteeksi 2%-yks enemmän varausta akussa, niin tietysti ottaisin kennoversion.
Meinasin tuohon lisätä justiin tätä varten, että voisihan konepellin ja katon peittää, mutta osut juurikin asian ytimeen. Pienistä prosenteista on kysymys, kun parilla sadalla watilla ladataan kymmeniä tuhansia watteja käyttävää laitetta. Sitten on vielä suuntausongelmat, varjostuminen, puhtaana pitäminen yms. päälle.

Ollaan pirun kaukana siitä mainitusta "aurinkosähköllä käyvästä autosta", jos kerran kuussa saa ajaa. Parin prosentin säästö on vähän niin ja näin, etenkin kun kustannusteho on edelleen kanssa, todennäköisesti tallin katolle saa paljon enemmän tehoa halvemmalla.

Edit: Yhteiskäytöstä voisin vielä lisätä, että se on yhtäaikaa totta ja ei, että niistä ei pidetä huolta. Pidetäänkö Pohjanmaalla huolta ja korjataanko kaverin autoon lamputkin, ennen kuin palautetaan, niin totta kai. Vaan normi kaupunkilainen paskat piittaa, huumeneura törröttää penkistä palautettaessa.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

HDRisto

Quote from: Hohtava Mamma on 05.03.2021, 10:14:55
Quote from: Venne on 05.03.2021, 10:04:03
Yhtenä vihreänä vaihtoehtona on myös itsekseen ajelevat yhteiskäyttöautot. Kenenkään ei tarvitsija ostaa omaa vaan senkun tilaa alaovelle itsekseen ajelevat auton ja maksaa matkan. Vähän kuin taksi paitsi työvoimakustannus 0 euroa. Resurssien säästöä ja vihreän politiikan toteuttamista taajamissa kun kaikkien ei tarvitse ostaa autoa ja tallia, senkun tilaa vaan apista yhteiskäyttööbiilin, jonka käyttöhinta on alhainen.

Mutta siis todella, voidaan luoda innovaatioita, kasvua ja hyvinvointia tai korottaa veroja ja rakentaa pyöräilybaana Lappiin.


Yhteiskäyttötavaroilla (joilla on rumempikin, nimi, h****kama) on sellainen ominaisuus, että kukaan ei huolehdi niistä, ketään ei kiinnosta huoltaa tai korjata tai ylipäätään millään lailla kiinnostua niiden vastuullisesta käytöstä. Tämä nähtiin aikoinaan Neuvostoliitossa, jossa esimerkiksi kattotiiliä kippilava-autolla kuskaava musikka paskat nakkasi tiilien särkymisestä kun kippasi kuormansa työmaalle. Tiiliä saa tehtaasta lisää, viisivuotissuunnitelman mukaisesti.

Toimitettu tonnimäärä ratkaisi, eikä tavaran toimivuus tai kunto.

jetsku

Quote from: Venne on 05.03.2021, 09:35:31
Minusta hyvä esimerkki vihreässä teknologiassa ja vihreässä teknokratiassa ovat trafi ja tesla. Trafi ilmoitti tähtäävänsä päästöjen vähentämiseen hankaloittamalla pysäköintiä ja Tesla vähentävänsä päästöjä tekemällä aurinkosähköllä käyvän auton.

Ympäristöystävällisyys voi olla päästöttömiä innovaatioita ja kasvua josta saavat kaikkia osansa. Tai sitten elämän hankaloittamista ja lisäveroja.

Minusta Tesla on turhan äärimmäinen, eikä välttämättä edes kovin hyvä esimerkki. Siinä on kuitenkin esimerkiksi sellainen ongelma, että tuollaisesta VW Golfin kokoisesta autosta n. 60000 euroa on aika iso kynnys peruskuluttajalle. Sen sijaan voidaan miettiä, miten saadaan ne CO2e-päästöt tippumaan vaikka 10% vuodessa. Esimerkiksi säätämällä verotusta niin, että ne velattomat vuoden 2005 8 litraa bensaa satasella imevät kotterot kannattaa vaihtaa johonkin 8 vuotta uudempaan, 5 litraa dieseliä polttavaan vekottimeen, vaikka vaihdossa vanhasta saisi 0 euroa, eikä kuukausimaksussa tapahtuisi tällöin mitään muutosta jollain 20-25tkm/v ajelulla ja sitä enemmällä ajelulla se itse asiassa jopa vähenisi. Kaikkihan tuollaisessa voittaisivat.

Murkula

Quote from: jetsku on 05.03.2021, 14:00:34
Minusta Tesla on turhan äärimmäinen, eikä välttämättä edes kovin hyvä esimerkki. Siinä on kuitenkin esimerkiksi sellainen ongelma, että tuollaisesta VW Golfin kokoisesta autosta n. 60000 euroa on aika iso kynnys peruskuluttajalle. Sen sijaan voidaan miettiä, miten saadaan ne CO2e-päästöt tippumaan vaikka 10% vuodessa. Esimerkiksi säätämällä verotusta niin, että ne velattomat vuoden 2005 8 litraa bensaa satasella imevät kotterot kannattaa vaihtaa johonkin 8 vuotta uudempaan, 5 litraa dieseliä polttavaan vekottimeen, vaikka vaihdossa vanhasta saisi 0 euroa, eikä kuukausimaksussa tapahtuisi tällöin mitään muutosta jollain 20-25tkm/v ajelulla ja sitä enemmällä ajelulla se itse asiassa jopa vähenisi. Kaikkihan tuollaisessa voittaisivat.
Jos asia siis menisi niin.

Vaan kaikenmaailman pakokääsymääräykset johtivat ainakin mersuissa siihen, että 2000-luvun alun autot söivät itseasiassa vähemmän polttainetta, kuin seuraavat mallit. Vielä 2010 luvun jälkipuolisetkin syövät yhtä vähän, kuin nuo vanhemmat mallit. Tätä samaa ongelmaa on malleista riippuen myös monilla muilla valmistajilla. Lisäksi samaa voitte kysellä maajusseilta traktorien suhteen, joiden kulutukset ovat nousseet aivan naurettavasti, kun vertaa vanhoihin traktoreihin.

Lisäksi ilmastoystävällisyydestä toteaisin, että sysipaskasta päästömittaamisesta huolimatta, hiiilidioksidipäästöjen määrä on käytännössä suoraan suhteessa poltetun polttoaineen määrään. Lisäksi, jos nämä vanhat sitten polttavat polttoaineensa huonommin, niin yhtälön lopputuloksena olisi sitten se, että silloin syntyisi vähemmän hiilidioksidia ja enemmän muita päästöjä, eikä päinvastoin.

Koskahan näihinkin mittauksiin saataisiin järkeä, kun mittaukset suosivat vain litraisia katumaastureita, joiden todellinen kulutus on paljon suurempi, kuin niillä pikkupösöillä, joilla ajettiin 10 vuotta sitten.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

hulaq

Trafin osalta varmasti riittää keskusteltavaa, väärä ketju vain, avatkaa sille oma jos on tuntoja mitä purkailla.
Iudex illius ero

mmm

Quote from: Hohtava Mamma on 05.03.2021, 10:14:55
Quote from: Venne on 05.03.2021, 10:04:03
Yhtenä vihreänä vaihtoehtona on myös itsekseen ajelevat yhteiskäyttöautot. Kenenkään ei tarvitsija ostaa omaa vaan senkun tilaa alaovelle itsekseen ajelevat auton ja maksaa matkan. Vähän kuin taksi paitsi työvoimakustannus 0 euroa. Resurssien säästöä ja vihreän politiikan toteuttamista taajamissa kun kaikkien ei tarvitse ostaa autoa ja tallia, senkun tilaa vaan apista yhteiskäyttööbiilin, jonka käyttöhinta on alhainen.

Mutta siis todella, voidaan luoda innovaatioita, kasvua ja hyvinvointia tai korottaa veroja ja rakentaa pyöräilybaana Lappiin.


Yhteiskäyttötavaroilla (joilla on rumempikin, nimi, h****kama) on sellainen ominaisuus, että kukaan ei huolehdi niistä, ketään ei kiinnosta huoltaa tai korjata tai ylipäätään millään lailla kiinnostua niiden vastuullisesta käytöstä. Tämä nähtiin aikoinaan Neuvostoliitossa, jossa esimerkiksi kattotiiliä kippilava-autolla kuskaava musikka paskat nakkasi tiilien särkymisestä kun kippasi kuormansa työmaalle. Tiiliä saa tehtaasta lisää, viisivuotissuunnitelman mukaisesti.
Tämä piirre ei ole poistunut ihmisistä mihinkään, mikä pitäisi olla havaittavissa lähes jokaikisessä työyhteisössä.
Minua ei ainakaan innosta kustantaa toisten paskoman yhteiskäyttöauton korjauksia yhtään sen enempää kuin siivota toisten jälkiä työpaikallakaan.
Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

ApuaHommmaan

#5846
Quote from: jetsku on 05.03.2021, 14:00:34Sen sijaan voidaan miettiä, miten saadaan ne CO2e-päästöt tippumaan vaikka 10% vuodessa. Esimerkiksi säätämällä verotusta niin, että ne velattomat vuoden 2005 8 litraa bensaa satasella imevät kotterot kannattaa vaihtaa johonkin 8 vuotta uudempaan, 5 litraa dieseliä polttavaan vekottimeen, vaikka vaihdossa vanhasta saisi 0 euroa, eikä kuukausimaksussa tapahtuisi tällöin mitään muutosta jollain 20-25tkm/v ajelulla ja sitä enemmällä ajelulla se itse asiassa jopa vähenisi. Kaikkihan tuollaisessa voittaisivat.

Suuri osa autokannasta kannattaa olla vanhaa hiilidioksidipäästöjä ajatellen. Jos autolla ajetaan vähän tulevat sen valmistuksessa tulevat hiilidioksidimäärät olennaisiksi.

Tuo että nyt kaikkien pitäisi mennä ilmastoa ajatellen autokaupoille on vain autokauppiaiden ja hallinnon yhdessä ajamaa propagandaa.

Sama tietenkin pätee myös maailman rikkaimman ihmisen tuottamiin autoihin, joihin Suomikin pumppaa isoa rahaa tukiaisina. Asia jota ei sovi kyseenalaistaa, koska hallinnon korruptoituneisuuteen ei Suomessa saa puuttua mitenkään.
Lisää rahaa kotouttamiseeni.

Radio

Avustajia hallituksella riittää ja rahaa palaa.
QuoteMinistereiden ja heidän valtiosihteereidensä ja erityisavustajiensa palkkausmenot olivat viime vuonna 11 miljoonaa euroa. Summa on kasvanut vuodesta 2018 viidellä miljoonalla eurolla eli yli 80 prosenttia.

Tällä viikolla julkaistu valtioneuvoston kanslian vuoden 2020 tilinpäätös paljastaa, millaisia palkkakustannuksia pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen suuri avustajajoukko on aiheuttanut.
https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/other/marinin-hallituksen-suuren-avustajajoukon-palkkamenot-julki-n%C3%A4in-rajusti-rahasumma-on-paisunut/ar-BB1ehq4V?ocid=msedgntp

Alaric

#5848
Jäsen @Melbac: LUE YKSITYISVIESTISI JA VASTAA NIIHIN. Ei voi olla niin vaikeaa.

Tee kunnolliset lainaukset postaamistasi linkeistä. Pelkkä otsikko ei riitä. Karkeasti noin kolmasosa normaalipituisesta artikkelista lainaukseen, oleelliset asiat esille. Tämä on sekä foorumin luettavuuden että tekijänoikeuksien kannalta sopiva pituus, niin kaikkien ei tarvitse erikseen alkaa kahlaamaan niitä oleellisia juttuja postatuista linkeistä.

Koskee toki myös muita, mutta erityisesti tätä henkilöä ei näytä ohjeistukset kiinnostavan lainkaan. Jos ei rupea tulemaan muutosta, niin seuraavaksi tulee sitten bannia.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Titus

IL:n tiedot: Perustuslakivaliokunnassa on vahvoilla vaihtoehto, että EU:n elpymispaketti vaatii 2/3 eduskunnasta - hallitus tarvitsisi kokoomuksen tuen
Tänään klo 14:28
QuoteIL:n tietojen mukaan tilanne näyttää siltä, että EU:n elpymispaketin läpimeno eduskunnassa edellyttänee sitä, että oppositiopuolue kokoomus äänestää sen hyväksymisen puolesta.

Eduskunnan perustuslakivaliokunta (Pev) antaa noin kolmen viikon kuluttua ratkaisun, joka vaikuttaa merkittävällä tavalla pääministeri Sanna Marinin hallituksen ja opposition väliseen suhteeseen. Pev linjaa, vaatiiko Euroopan unionin elpymispaketin hyväksyminen Suomen eduskunnassa perustuslain säätämisjärjestystä eli taakseen kansanedustajien kahden kolmasosan tukea.

Iltalehden tietojen mukaan valiokunnassa on vahvoilla vaihtoehto, jossa Pev edellyttäisi niin sanottua 2/3-päätöstä elpymispaketin hyväksymisessä.

Tämä tarkoittaisi sitä, että pääministeri Marinin hallituksen olisi saatava elpymispakettia kritisoineelta oppositiolta tukea sen hyväksymiseen. Sdp:n, keskustan, vihreiden, vasemmistoliiton ja Rkp:n hallituksella on eduskunnassa 117 kansanedustajaa. Jos Pev päätyy sille kannalle, että elpymispaketti edellyttää perustuslain säätämisjärjestystä, sen hyväksyminen edellyttää 134 kansanedustajan tukea. Suomen eduskunnassa on 200 kansanedustajaa.

Läpimeno olisi kiinni kokoomuksesta

Oppositiopuolueista perussuomalaisilla on 39 kansanedustajaa. Perussuomalaiset eivät tule äänestämään paketin puolesta, vaikka Marin sitä heiltä pyytäisi. Kristillisdemokraateilla on viisi kansanedustajaa ja Liike Nytillä yksi. Näiden kahden puolueen tuki ei vielä riittäisi määräenemmistön saavuttamiseen. Näin ollen Eurooppa-politiikkaa johtavan pääministeri Marinin ainoaksi vaihtoehdoksi jäisi pyytää kokoomusta tukemaan elpymispakettia eduskunnan äänestyksessä.

– Jos näin käy, odotamme Marinilta jotakin myönnytystä tai vaihtokauppaa vastineena siitä, että äänestäisimme eduskunnassa elpymispaketin hyväksymisen puolesta, arvioi eräs kokoomuksen strategeista.

Petteri Orpon johtama kokoomus on aiemmin ollut tunnettu EU-myönteisyydestään, mutta oppositioasemassa se on kritisoinut elpymispaketin sisältöä ja toteutustapaa. IL:n tietojen mukaan Orpo kannattaa paketin hyväksymistä, mutta ei ole varma siitä, pystyykö hän saamaan kaikki kansanedustajansa painamaan äänestyksessä Jaa-nappia.

Suomi osallistuu 750 miljardin euron elvytyspaketin lainojen takaisinmaksuun noin 6,6 miljardilla eurolla. Tällä hetkellä näyttää siltä, että Suomen saanto olisi noin 2,7 miljardia euroa.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/00978e0e-4aac-47d2-be94-991b755c041b

sillälailla, kepumainen vastustetaan mutta äänestetään puolesta lienee edessä. samoin näemme mitä Suomelle lisättävä velka maksaa kokkareille etuina.
that's a bingo!