News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Sanna Marinin hallitus 2019–2023

Started by Pullervo, 10.12.2019, 13:04:21

Previous topic - Next topic

valtakunnanpärkhele

#5190
Quote"Kiertotalous on Suomelle elinehto. Luonnonvarojen ylikulutusta on pakko vähentää, meillä ei ole mitään mahdollisuutta jatkaa nykyiseen malliin", Itä-Suomen yliopiston työelämäprofessori sanoo.

Muutos ulottuu kaikille yhteiskunnan aloille: talouteen, kulutukseen, koulutukseen, hallintoon. Tarvitaan valtava systeemitason muutos."

Mihinkäs muuten se Suomen mystinen, ainutlaatuinen ja paljon hehkutettu Clean Tech-osaaminen on kadonnut, siitähän piti tulla taas se uusi Nokia, vai onko Kepun ja Kokoomuslaisten pisnes-kaverit ja kaiken maailman höpöhöpökonsultit pumpaneet Sitrat ja Tekesit tyhjäksi tuon osalta ja kassakaapit on niin täynnä rahaa, ettei enempää mahdu ja sitä ei jaksa enää touhuta?!? Ja nyt tuupataan Kiertotaloutta sisään ja repeat.
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

no future

Quote from: artti on 11.01.2021, 22:47:53
Politiikka on euron arvon romauttaminen, velkaa niin paljon, että varmaan tipahtaa, ja sitten vallataan maailmanmarkkinat halvoilla eurotuotteilla
Huonosti on mennyt tämä politiikka, kun Euro on pysynyt samassa tai vahvistunut kaikkiin muihin isoihin valuuttoihin nähden tässä viimeisen vuoden aikana.

simppali

#5192
Quote from: valtakunnanpärkhele on 13.01.2021, 17:25:53
Quote"Kiertotalous on Suomelle elinehto. Luonnonvarojen ylikulutusta on pakko vähentää, meillä ei ole mitään mahdollisuutta jatkaa nykyiseen malliin", Itä-Suomen yliopiston työelämäprofessori sanoo.

Muutos ulottuu kaikille yhteiskunnan aloille: talouteen, kulutukseen, koulutukseen, hallintoon. Tarvitaan valtava systeemitason muutos."

Mihinkäs muuten se Suomen mystinen, ainutlaatuinen ja paljon hehkutettu Clean Tech-osaaminen on kadonnut, siitähän piti tulla taas se uusi Nokia, vai onko Kepun ja Kokoomuslaisten pisnes-kaverit ja kaiken maailman höpöhöpökonsultit pumpaneet Sitrat ja Tekesit tyhjäksi tuon osalta ja kassakaapit on niin täynnä rahaa, ettei enempää mahdu ja sitä ei jaksa enää touhuta?!? Ja nyt tuupataan Kiertotaloutta sisään ja repeat.


Suomessa keksitään kaikenlaisia viritelmiä jotka perustuvat illuusioon pikaisesta maailman valloitamisesta uuden teknologian myötä.
Clean Tech on eräs osa järjestelmää jonka myötä voi niistää rahaa,.. mitä ihmeellisemmän ilmastoon tai maahanmuuttoon liittyvän rykäsyn keksii, niin euro€ hana ei mene kiinni.

Kaikki eu:n pyhittämät projektit on jo ennalta rahoitettu,Suomen  eu:n nettomaksajuuden myötä ..koska Suomella eu:n kautta kierrätetyn rahan vastaanottamisessa valtionhallinnossa ei ole mitään tulosvastuuta eikä kukaan kyseenalaista projektin tulosta, riittää että asia tuoksahtaa hyvältä, kuten kiertotalous.

Uskomaton veivaus on meneillään ..Suomalaiset maksavat eu:lle ja saavat hiluja takaisin ,näille hiluille keksitään kiertotalouteen liittyviä hienoja ilmaisuja.
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Faidros.

Quote from: no future on 13.01.2021, 17:54:05
Quote from: artti on 11.01.2021, 22:47:53
Politiikka on euron arvon romauttaminen, velkaa niin paljon, että varmaan tipahtaa, ja sitten vallataan maailmanmarkkinat halvoilla eurotuotteilla
Huonosti on mennyt tämä politiikka, kun Euro on pysynyt samassa tai vahvistunut kaikkiin muihin isoihin valuuttoihin nähden tässä viimeisen vuoden aikana.
Juuri tämän vuoksi Suomesta ei saada myydyksi mitään mihinkään, kun on euro ja tehtaamme ovat euroalueen viimeisimmässä periferiassa, oikeastaan saaressa.
Kannattaa verrata tilannetta muihin pohjoismaihin. Huhups, eiväthän ne olletkaan yhtä tyhmiä(korrupteituneita) kuin suomalaiset poliitikot, päättäessään siirtymisestä euroon.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

no future

Quote from: Faidros. on 13.01.2021, 18:26:19
Quote from: no future on 13.01.2021, 17:54:05
Quote from: artti on 11.01.2021, 22:47:53
Politiikka on euron arvon romauttaminen, velkaa niin paljon, että varmaan tipahtaa, ja sitten vallataan maailmanmarkkinat halvoilla eurotuotteilla
Huonosti on mennyt tämä politiikka, kun Euro on pysynyt samassa tai vahvistunut kaikkiin muihin isoihin valuuttoihin nähden tässä viimeisen vuoden aikana.
Juuri tämän vuoksi Suomesta ei saada myydyksi mitään mihinkään, kun on euro ja tehtaamme ovat euroalueen viimeisimmässä periferiassa, oikeastaan saaressa.
Kannattaa verrata tilannetta muihin pohjoismaihin. Huhups, eiväthän ne olletkaan yhtä tyhmiä(korrupteituneita) kuin suomalaiset poliitikot, päättäessään siirtymisestä euroon.

Ruotsin, Tanskan ja Norjan kruunujen arvo suhteessa US dollariin on muuten ollut vielä vakaampi mitä euron. Ei sielllä todellakaan ole minkäänlaisia devalvaatiokikkailuja yritettykään.

Golimar

Quote

Suomen suurimmilta yrityksiltä tyly arvio Sanna Marinin hallitukselle: 70 prosenttia pitää talouspolitiikkaa uhkana

X

Suomen suurimmat yritykset kokevat Sanna Marinin (sd) hallituksen politiikan tuovan epävarmuutta ja jopa uhkaavan yrityksiä. Tämä käy ilmi finanssiyhtiö OP:n tämän vuoden suuryritystutkimuksesta.

Syksyllä 2020 tutkimukseen osallistuneista yrityksistä 81 prosenttia oli sitä mieltä, että Suomen poliittiseen johtamiseen liittyy yrityksen näkökulmasta epävarmuustekijöitä.

Vuonna 2019 näin ajatteli 48 prosenttia yrityksistä, ja sitä edellisenä vuonna 75 prosenttia Juha Sipilän (kesk) hallituksen aikana.

OP Yrityspankin toimitusjohtajan Katja Keitaanniemen mukaan aaltoliike suuryritysten vastauksissa on ollut tavallista. Ensin yritykset suhtautuvat uuteen hallitukseen toiveikkaasti, mutta ajatukset synkkenevät, jos ne eivät toteudu. Nyt muutos on kuitenkin hänen mukaansa tavallista suurempi.

"Nousu on valtava", Keitaanniemi sanoo.

Lisäksi jopa 70 prosenttia kyselyyn vastanneista suuryrityksistä näkee Suomen hallituksen talouspolitiikan uhkana.

"Uskon, että tässä korostuu syksyn kiivas keskustelu yritysten vastuullisuudesta", Keitaanniemi arvioi.

Pääministeri Sanna Marin kutsui syksyllä metsäyhtiö UPM:n päätöstä sulkea Kaipolan paperitehdas vastuuttomaksi ja peräänkuulutti Talouselämän haastattelusta yrityksiltä yhteiskuntavastuuta koronakriisissä. Yritysjohtajat ja elinkeinoelämä kritisoivat ulostuloa. OP:n suuryritystutkimus tehtiin syys–lokakuussa 2020, kun keskustelu oli kiivaimmillaan.

X

https://www.talouselama.fi/uutiset/suomen-suurimmilta-yrityksilta-tyly-arvio-sanna-marinin-hallitukselle-70-prosenttia-pitaa-talouspolitiikkaa-uhkana/0421a0d7-a2b9-4e26-926b-4f5c0bba15b9

ikuturso

Quote from: no future on 13.01.2021, 19:18:24
Ruotsin, Tanskan ja Norjan kruunujen arvo suhteessa US dollariin on muuten ollut vielä vakaampi mitä euron. Ei sielllä todellakaan ole minkäänlaisia devalvaatiokikkailuja yritettykään.

Mitähän sontaa sä nyt taas puhut.

Tanskan kruunu on sidottu kiinteällä kurssilla euroon. Siinä on parin prosentin sallittu vaihteluväli, mutta käytännössä Tanskan kruunun kurssivaihtelut eivät juurikaan euron kurssivaihteluista edes saa poiketa.

Ja koska euro on vahvistunut dollariin nähden, se tarkoittaa, että se on vahvistunut myös noihin muihin valuutoihin nähden, mikäli ne ovat olleet "vakaampia" US dollariin nähden. Eli vahvistaa vain sitä, että vienti on Suomelle kallistunut huomattavasti. 2017 Euro oli 9,9 ruotsin kruunua, mutta viime vuosina 10,2-10,7 kruunua. Nyt taas pudonnut kymmenen tuntumaan. Silti tammikuussa 2016 euro oli 9,2 kruunua, eli tuosta euro on vahvistunut 11-15% 2018 jälkeisenä aikana.

Norjan kruunuun nähdenkin euro on viimeisen puolentoista vuoden aikana vahvistunut noin 10%

Kun katselen suomen pankin sivulta taulukkoa, jossa on USD, ja kolme mainitsemaasi kruunua, niin niissä ei ole mitään johdonmukaisuutta. Heiluvat kuin heinämiehet ne kurssit.

Eikä fiat valuuttoja devalvoida. Kuten varmaan tiedät. Niiden arvon määrittävät maailman valuuttamarkkinat kysynnän ja tarjonnan perusteella.

Eikä sitä muuta mikään miksikään, että euro on tällä hetkellä Suomelle liian kallis. Paitsi jos niillä ostetaan dollarihinnoiteltua rokotetta. Jos ostetaan. Jos saadaan.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

HDRisto

" Kiertotalous-Suomi on vahva vaikuttaja maailmalla ja kestävien ratkaisujen tarjoaja kansainvälisillä markkinoilla".

Kiertotaloudesta tulee mieleen Manilan kaatopaikan tonkijaperheet. Siellä koko perhe vauvasta vaariin tonkii moneen kertaan seulottua paskaa toiveissa löytää edes jotain kierrätettävää jotta saisi syötäväksi muutakin kuin sitä kaatikselle kipattua paskaa.
Kun täällä kierrätetään nykysysteemillä, miten olemme vahva vaikuttaja maailmalla?.
Millaisia "kestäviä ratkaisuja" Suomi on tarjoamassa kansainvälisillä markkinoilla?. Repijäkoneita, mutta mitä muuta?.

JoKaGO

Quote from: ikuturso on 13.01.2021, 19:46:49
Ja koska euro on vahvistunut dollariin nähden, se tarkoittaa, että se on vahvistunut myös noihin muihin valuutoihin nähden, mikäli ne ovat olleet "vakaampia" US dollariin nähden. Eli vahvistaa vain sitä, että vienti on Suomelle kallistunut huomattavasti. 2017 Euro oli 9,9 ruotsin kruunua, mutta viime vuosina 10,2-10,7 kruunua. Nyt taas pudonnut kymmenen tuntumaan. Silti tammikuussa 2016 euro oli 9,2 kruunua, eli tuosta euro on vahvistunut 11-15% 2018 jälkeisenä aikana.

Viime kevättalvella, jostain syystä   :roll:  SKr sukelsi 9,5 senttiin, ja nyt syksyllä se on hinautunut jo noin 10 senttiin.

Huomatkaa, että kun keväällä Ruotsin vienti tarvitsi vetoapua, sitä löytyi valuuttakurssista. Ja nyt talvella, kun Ruotsin pitää ostaa rokotteita ulkomailta, niin yllättäen valuuttakurssi auttaa nytkin.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Golimar

Quote

Hallitus paljastaa nyt suunnitelmansa autoilun massiivisista päästö­vähennyksistä – tällainen on aikataulu
Niin sanottu Fossiilittoman liikenteen tiekartta eli suunnitelma autoilun valtavista päästövähennyksistä on tarkoitus julkistaa mahdollisesti jo huomenna. Pian nähtäville tulevien dokumenttien sisällöstäkin on jo hieman tietoa.

Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen ilmasto- ja energiapoliittinen ministerityöryhmä on linjannut eilen keskiviikkona, että suunnitelma fossiilittomaan liikenteeseen siirtymisestä voidaan lähettää lausuntokierrokselle.

Käytännössä lausuntokierros tarkoittaa sitä, että hallituksen kaavailemat konkreettiset liikenteeseen liittyvät toimenpiteet – joiden avulla Suomen liikenteen päästöt aiotaan puolittaa jo vuoteen 2030 mennessä – tulevat lähipäivinä julkiseksi ja sitä myöten myös julkisesti kommentoitavaksi.

X

Myös se on varmaa, että suunnitelman toimet koskevat nimenomaan tieliikennettä, jonka osuus liikenteen päästöistä on yli 90 prosenttia.

X

Hallituksen näkemyksen mukaan Suomen tulee nykyisen EU-lainsäädännön mukaan vähentää päästöjään päästökaupan ulkopuolella 39 prosenttia vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoteen 2005.

Lisäksi EU:n kiristettyä 2030-tavoitettaan myös Suomen maakohtainen tavoite vielä kiristynee,

X

liikenteen päästöt kattavat laskennallisesti meillä noin 40 prosenttia päästökaupan ulkopuolisista niin sanotuista taakanjakosektorin päästöistä ja noin viidenneksen Suomen kaikista kasvihuonekaasupäästöistä.

X

https://www.is.fi/autot/art-2000007739303.html

pyrokatti

Quote
Hallituksen näkemyksen mukaan Suomen tulee nykyisen EU-lainsäädännön mukaan vähentää päästöjään päästökaupan ulkopuolella 39 prosenttia vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoteen 2005.

Tässä on taas yksi lisäsyy sille miksi Suomen tavoite olla hiilineutraali vuonna 2035 on täysin järjetön. Nämä ilmastonmuutokseet liittyvät tavoitteet ovat lähes aina sellaisia, että ne ovat verrannollisia tilanteeseen jonain aikaisempana vuonna. Mitä paremmin asiat on hoidettu menneisyydessä, sitä kalliimpia ovat tulevat lisäparannukset. Elikkä tämä järjestelmä kannustaa tekemään kaiken mahdollisimman myöhään. Ympäristön kannalta tilanteen pitäisi olla päinvastoin. Moraaliposeerauksen kannalta tämäkin systeemi toimii.
Kari Suomalainen: "Niin hassua ei pilapiirtäjä keksi, ettei se myöhemmin olisi täyttä totta."

Bellerofon

Quote from: pyrokatti on 14.01.2021, 15:25:02
Quote
Hallituksen näkemyksen mukaan Suomen tulee nykyisen EU-lainsäädännön mukaan vähentää päästöjään päästökaupan ulkopuolella 39 prosenttia vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoteen 2005.

Tässä on taas yksi lisäsyy sille miksi Suomen tavoite olla hiilineutraali vuonna 2035 on täysin järjetön. Nämä ilmastonmuutokseet liittyvät tavoitteet ovat lähes aina sellaisia, että ne ovat verrannollisia tilanteeseen jonain aikaisempana vuonna. Mitä paremmin asiat on hoidettu menneisyydessä, sitä kalliimpia ovat tulevat lisäparannukset. Elikkä tämä järjestelmä kannustaa tekemään kaiken mahdollisimman myöhään. Ympäristön kannalta tilanteen pitäisi olla päinvastoin. Moraaliposeerauksen kannalta tämäkin systeemi toimii.
Aivan järjetöntä! Sulaa hulluutta. Mistähän nuokin polttonesteiden käytön vähentymisen johdosta katoavat veroeurot taiotaan? Nyt ne ovat rahoittaneet jotain aivan muuta kuin autoiluun liittyvää ja ne muut asiat tarvitsevat uuden veron. Kaikki joka kulkee kumipyörillä, tulee kallistumaan ja asumisen kustannukset muualla kuin pk-seudulla kasvavat jälleen merkittävästi.

Golimar

Alkoi ottaa päähän tämä vanha uutinen, firmat ovat jo maksaneet veroa tuloksestaan ja sitten kun maksavat osinkoa niin siitäkin ryöstetään piensijoittajalta veroa ja nämä kommunistit haluavat ryöstää vielä enemmän, mutta eivät tee mitään verottaakseen niitä (ay-liike, säätiöt jne) joille ovat antaneet verovapauden. Suomi on loisien ja varkaiden paratiisi.

Quote

Suomalaiset kiristäisivät osake- ja vuokratuottojen veroa – Rahaministeri Vanhanen: "Kohteliaasti sanottuna, vastaajien kanta on väärä"
Hallituspuolueista SDP tukkisi verotuksen porsaanreiät, vasemmistoliitto yhdistäisi ansio- ja pääomatulojen verotuksen kokonaan.

Pääomaverotus
19.11.2020Päivitetty 19.11.2020 19:34

Kansa haluaisi, että pääomatuloja verotettaisiin ansiotulojen tapaan: mitä enemmän pääomatuloja, sitä korkeampi veroprosentti.

Kanta käy ilmi Kansalaisuuden kuilut ja kuplat -tutkimushankkeen laajasta kyselystä. Lähes 70 prosenttia vastaajista nostaisi pääomatulojen verotusta.

Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) ei lämpene suomalaisten veronkiristysinnolle.

– Kohteliaasti sanottuna, vastaajien kanta on väärä. Luulen, että samat suomalaiset kaipaavat lisää kasvua ja työllisyyttä. Nämä kaksi kantaa eivät vain käy yksiin, Vanhanen sanoo.

Pääomatulojen verotuksessa on nykyään pieni porrastus. Vuokratuotoista, yritysten osingoista ja myyntivoitoista tilitetään valtiolle veroa 30 prosenttia. Vero nousee 34 prosenttiin 30 000 euron jälkeen. Palkkaa sen sijaan verotetaan tiukemmin progressiivisesti eli veroprosentti kasvaa ansiotulojen mukaan.

Jo 4 000 euron kuukausipalkalla verotus on alimman pääomaveroprosentin luokkaa.

– Minusta pääomatuloveroa ja palkkatuloveroa ei pidä verrata toisiinsa. Toiseen liittyy riskinotto ja toisessa tulo on varmempaa, Vanhanen huomauttaa.

Pääomaverotus koetaan epäoikeudenmukaiseksi
Erityisesti vasemmistopuolueiden kannattajat olivat pääomatulojen verotuksen muuttamisen kannalla Kansalaisuuden kuilut ja kuplat -kyselyssä. Myös yli puolet keskustan ja perussuomalaisten kannattajista oli samoilla linjoilla.

Valtiovarainvaliokunnan verojaoston puheenjohtajana toimiva SDP:n kansanedustaja Pia Viitanen sanoo, että kysymys on oikeudenmukaisuudesta: samoista tuloista pitäisi maksaa saman verran veroja riippumatta siitä, miten ne on hankittu.

– Tällä hetkellä verojärjestelmä ei toimi kokonaisuudessaan näin. On tärkeää korjata verotuksen epäoikeudenmukaisia rakenteita. Meidän pitäisi saada tiivistettyä veropohjaa ja ehkäistä kaikin keinon verovälttelyä, hän korostaa.

Viitasen mukaan isoja osinkotuloja verotetaan nyt varsin kevyesti ja yritysten kansainväliset konsernirakenteet antavat mahdollisuuden siirtää veroja kevyemmin verottaviin maihin.

X

Opetusministeri, vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson haluaa, että pääomaverotus olisi nykyistä progressiivisempi ja osinkoverotuksen suurimpia epäkohtia korjattaisiin. Hänestä nykymalli sotii aika monen suomalaisen oikeustajua vastaan.

X

Pia Viitanen sanoo, että kun tulevina vuosina mietitään talouden sopeuttamista, leikkauslistojen sijaan on pohdittava verotuksen oikeudenmukaisuutta.

– Jos sanotaan, että me olemme kaikki samassa veneessä tässä kriisissä, on tärkeää huolehtia siitä, että soutajia on enemmän. Jos taloutta pitää sopeuttaa, varakkaammat osallistuisivat siihen sitten nykyistä hieman suuremmalla panoksella, Viitanen toteaa.

Myös vasemmistoliitto aikoo nostaa pääomatulojen verotuksen esiin tulevissa neuvotteluissa.

X

https://yle.fi/uutiset/3-11654812



Quote

Vain sinä maksat osinkoveroa
Mirko Hurmerinta14.3.201712:40
"Suurimman kolauksen piensijoittajien oikeudentajuun tekee niin sanottu kymmenen prosentin kerho." Lue Arvopaperin laaja osinkoverojuttu viime marraskuulta.

Pörssiyhtiöiden osinkoverotus puhuttaa joka kevät. Erityisesti politiikan vasen laita vaatii osinkoverotuksen kiristämistä: osinkomiljonäärien on osallistuttava kustannuksiin!

Lue koko juttu TILAAJILLE


https://www.arvopaperi.fi/uutiset/vain-sina-maksat-osinkoveroa/f889b6af-2901-3f9f-97f4-1d09dfbaf57d


Quote

Professori: "Jos kaikki maksaisivat osingoista noin 3 % veroa, valtion verotulot pysyisivät ennallaan"

Oikeudenmukaisuutta. Osakesäästäjien Keskusliiton puheenjohtaja, professori Timo Rothovius haluaa, että verotus kohtelisi kaikkia sijoittajia samalla tavalla.

Parhaillaan käytävien hallitusneuvotteluiden vauhdittamana keskustelu veroista ja etenkin sijoittamiseen liittyvästä verotuksesta käy kiivaana. Muun muassa SAK on esitellyt veropakettinsa, Keskuskauppakamari on ehdottanut ansiotuloverotusta keventävää verouudistusta, joukko elinkeinoelämän järjestöjä on vedonnut hallitusneuvotteluihin osallistuviin puolueisiin institutionaalisille sijoittajille kaavaillusta lähdeverosta luopumiseksi ja Finanssiala varoittanut kyseisen veron vaikutuksista.

Lue koko juttu
TILAAJILLE


https://www.arvopaperi.fi/uutiset/professori-jos-kaikki-maksaisivat-osingoista-noin-3-veroa-valtion-verotulot-pysyisivat-ennallaan/24e85a74-57f0-45d3-a29f-9df967c81013

Supernuiva

Quote from: Hohtava Mamma on 13.01.2021, 19:47:00
Onneksi kyseessä on kuitenkin mekanismi, johon sisältyy väistämätön itsetuho. Ämpäriuliopiston köyhyystutkimuksen laitoksella ei olla vielä keksitty miten verot voisivat olla 110%.

Kyllä näinkin on jo ollut, ainakin Ruotsissa muistaakseni 1970-luvun aikana.

Tähän liittyen kirjoitettiin myös satu. Tiivistelmä på finska: https://fi.wikipedia.org/wiki/Pomperipossa_i_Monismanien

QuotePomperipossa i Monismanien on ruotsalaisen kirjailijan Astrid Lindgrenin satiirinen satu, joka julkaistiin 10. maaliskuuta 1976 Expressen-lehdessä.

Lindgren kirjoitti sadun huomattuaan maksavansa 102 prosentin marginaaliveroa. Jos hän ansaitsisi työllään yhden kruunun lisää, hänen pitäisi maksaa kruunu ja kaksi äyriä valtiolle veroina ja muina veronluonteisina maksuina.

Satu vaikutti suuresti ruotsalaiseen verokeskusteluun, ja samana vuonna Olof Palmen Ruotsin sosiaalidemokraattinen työväenpuolue menetti hallitusvaltansa valtiopäivävaaleissa, ensimmäisen kerran 40 vuoteen.


Lalli IsoTalo

#5204
Quote from: Hohtava Mamma on 13.01.2021, 19:47:00
Quote from: Kalle IsokallioTerveessä kansantaloudessa rahaa ei turhan takia kierrätetä julkisen sektorin kautta. Eli mitä korkeampi veroaste, sitä lähempänä maa on kommunistista järjestelmää.

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalle-isokallio/veronkirnuu/

... Työväenluokka, köyhälistö, alaluokka jne luokkasodan massa-armeija onnistuttiin hyvin pitkälti sulauttamaan keskiluokkaan ja varsinaisia 'sorrettuja' ei enää ollut.

Jeps.

Tämähän se juuri on se ongelma! Siis se, jos valtioista, yrityksistä ja kansalaisista tulee omavaraisia, itsenäisiä. Tällöin pankkien tuotteella, velalla, ei ole enää kysyntää. Eikä vipuvartta kiristää velallista (velallinen on alistussuhteessa velkojaan).

Jotta velalla olisi kysyntä, pankkien intresseissä on luoda kaiksita velallisia: valtioista, yrityksistä ja kansalaisista. Jos nuo kaikki olisivat omavaraisia, pankkien tuotteelle, velalle, ei olisi kysyntää.

Vaikka se mitä vihervasemmisto edistää, lisää  valtioiden, yritysten ja kansalaisten velan tarvetta.

Siksi pankkiirit sponsoroivat sosiaalisemokratiaa ja sosialisismia. Ja kommunismin eri muotoja. Jos mitään ei saa omistaa, kaikki pitää rahoittaa velkarahalla tms.

Mitä huonommin valtioilla, yrityksillä ja kansalaisilla menee, sitä paremmin pankeilla menee. Koska niillä on enemmän asiakkaita. Mitä tyhmempi hallitus, sitä enemmän velkaa otetaan, ja sitä paremmin pankeilla menee.

En nyt mene siihen miten pankit valmistavat tuotetta jota myyvät, siis velkaa. Se on ot tämän keskustelun kannalta. Älä mene sinäkään.

Mutta pointti on tämä: Sanna Marin on pankkiirin paras ystävä, ja siksi lehdistö on Sanna Marinin paras ystävä. 
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

ikuturso

Tuomas malinen ja joku ryhmä (huomenna julkaisemme) on tehnyt viisi perustavanlaatuista kysymystä elvytyspaketista, joihin hän haluaisi vastauksen ennen kuin asiaa voidaan käsitellä eduskunnassa. Twitterissä tuo kysymyssetti, joka ei todellakaan ole vaikea.
-Mitä hyötyä meille?
-Mistä tiedämme mihin rahat käytetään?
-Onko tästä tehty selkokielinen selvitys ja annettu eduskunnalle ennen päätöksentekoa, onko se julkinen ja saako sen nähdä?
-Kertaluontoinen paketti. Jos uhkaa tulla EU:n tapa, nouseeko Suomi tarvittaessa Ranskaa ja Saksaa vastaan?
-Rikkoo EU-sääntöjä. Jos tässä joustetaan, mikä takaa että muut EU-sitoumukset toimii kuten turvatakuut.

Kaikki tämän foorumin lukijat osaisivat kertoa näihin sekä oman mielipiteensä, että toistaa EU:n viralliset totuudet näistä ja niiden tulkintavalheet hallituksen suusta.

Mutta yllättäen Sanna Marin ei ehdi paikalle kommentoimaan. Eikä ole vastannut lähettääkö jonkun muun. Siis hallitus ei näillä näkymin ole ottamassa asiaan ollenkaan kantaa.
Kommentit riemukkaita.

[tweet]1349406440956506118[/tweet]

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

HDRisto

Sanna & co aikoo lopettaa liikenteen päästöt kokonaan. Varmaankin luulee että SDPKomVirh pysyvät vallassa ian kaiken ja kaikki menee sukkana läpi ilman kenenkään "radikalisoitumista".
Iltalehdestä:
"Sanna Marinin (sd) hallituksen fossiilittoman liikenteen tiekartta-lakihanke on edennyt lausuntovaiheeseen.
Hallituksen tavoitteena on vähintään puolittaa kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta. Vuoteen 2045 mennessä liikenne tulee muuttaa nollapäästöiseksi".

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/eed80f7a-82f8-4b1c-8b05-fe386a0a0a14


koojii

Quote from: HDRisto on 15.01.2021, 10:37:15
Sanna & co aikoo lopettaa liikenteen päästöt kokonaan. Varmaankin luulee että SDPKomVirh pysyvät vallassa ian kaiken ja kaikki menee sukkana läpi ilman kenenkään "radikalisoitumista".
Iltalehdestä:
"Sanna Marinin (sd) hallituksen fossiilittoman liikenteen tiekartta-lakihanke on edennyt lausuntovaiheeseen.
Hallituksen tavoitteena on vähintään puolittaa kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta. Vuoteen 2045 mennessä liikenne tulee muuttaa nollapäästöiseksi".

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/eed80f7a-82f8-4b1c-8b05-fe386a0a0a14

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/eed80f7a-82f8-4b1c-8b05-fe386a0a0a14

Quote from: Iltalehti


"Hallitus julkaisi liikennesuunnitelmansa – ensin kannustimia, mutta valikoimassa myös polttoaineen päästökauppa

Ministeri Timo Harakka (sd) sanoo, että liikkeelle lähdetään tukemalla ja kannustamalla yrityksiä ja kansalaisia yhä kestävämpiin liikennemuotoihin.

--

Kolmas vaihe

Kolmas vaihe on ministeriön mukaan ehdollinen.

– Syksyllä 2021 hallitus arvioisi sitä, riittävätkö EU-tasolla tehtävät päätökset sekä tiekartan ensimmäisen ja toisen vaiheen keinot Suomen liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen puolittamiseen vuoteen 2030 mennessä. Jos tavoite ei näyttäisi toteutuvan, hallitus tekisi päätökset muista tarvittavista toimista, LVM:n tiedotteessa todetaan.

Tätä varten hallitus jatkaisi eri toimenpiteiden, kuten fossiilisten polttoaineiden kansallisen päästökaupan sekä ajoneuvokilometreihin ja tieluokkiin perustuvan liikenneveromallin valmistelua. Päätöstä tehtäessä huomioitaisiin päästövähennysten kustannustehokkuus, vaikutus kilpailukykyyn sekä alueellinen ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus.


Käytännössä yrittävät pimittää kaiken raipan antamisen kunnallisvaalien yli. Ja sitä raippaa tosiaan riittää jos liikenteen päästöt meinataan puolittaa kahdeksessa vuodessa.



Wuhanin_nuha

Minulla on kotitalouteni excelissä tarkkaan. Auto on vuosimallia 04/14 ja pohtinut, koska  ja miten sen vaihtuu uuteen? Jos ja kun Helsingin asukaspysäköinti kallistuu jatkossakin, bensa kallistuu, ajoneuvovero nousee, tiemaksut tulevat, niin selkeästi kannattavinta on ajaa mahdollisimman pitkään vanhalla autolla eli maksaa nousseet autoilukulut ajamalla vanhemmalla autolla. Millään kikkailulla en saa kannattavaksi vaihtaa uuteen ja "vähäpäästöiseen" malliin. En edes täyssähköön, joka on tajuttoman kallis vaihtoehto.

Sama tietysti pätee miljoonaan muuhunkin suomalaiseen. Toisin sanoen Sanna Marinin hallituksen päästövähennyspolitiikka tulee johtamaan vain liikenteen päästöjen nousuun, kun autokanta yhä vanhenee.

Joukkoliikenteestä olemme jo lähes kokonaan luopuneet, koska on edullisinta kävellä ja ajaa autolla, kun sellainen kerran on.

koojii

Quote from: Wuhanin_nuha on 15.01.2021, 11:05:47
Minulla on kotitalouteni excelissä tarkkaan. Auto on vuosimallia 04/14 ja pohtinut, koska  ja miten sen vaihtuu uuteen? Jos ja kun Helsingin asukaspysäköinti kallistuu jatkossakin, bensa kallistuu, ajoneuvovero nousee, tiemaksut tulevat, niin selkeästi kannattavinta on ajaa mahdollisimman pitkään vanhalla autolla eli maksaa nousseet autoilukulut ajamalla vanhemmalla autolla. Millään kikkailulla en saa kannattavaksi vaihtaa uuteen ja "vähäpäästöiseen" malliin. En edes täyssähköön, joka on tajuttoman kallis vaihtoehto.

Sama tietysti pätee miljoonaan muuhunkin suomalaiseen. Toisin sanoen Sanna Marinin hallituksen päästövähennyspolitiikka tulee johtamaan vain liikenteen päästöjen nousuun, kun autokanta yhä vanhenee.

Joukkoliikenteestä olemme jo lähes kokonaan luopuneet, koska on edullisinta kävellä ja ajaa autolla, kun sellainen kerran on.

Kyllä se Excel-taulukko äkkiä kääntyy, jos Marinin hallitus alkaa periä esimerkiksi yli 5 vuotta vanhoilta autoilta uutta 2000 euroa vuodessa autolta maksavaa ilmastoveroa ja sen päälle pitää maksaa vielä 500 euroa vuodessa satelliittiurkintalaitteen vuokraa ja sen tarkastusmaksuja ja 1000 euroa vielä vuodessa urkintalaitteen määrittelemää kilometriveroa. Polttoaineen hinta kun vielä tuplataan ja värjätään vielä jotenkin löpön tyyliin ettei voi tankata halvemmalla naapurimaissa, niin kyllä se siitä.

Bellerofon

Voi luoja, miten idiootteja vihreiden ja vasemmanlaidan kannattajat ovat noilla palstoilla. "Tämähän on hienoa, kun kaikkeen hyvään saa porkkanoita. Eihän tässä ketään rangaista".. vastaavia kommentteja kymmeniä. Nämä porkkanat varmaan maksetaan sillä kuuluisalla Arhinmäen lainalla, jota ei tarvitse maksaa takaisin. Tosiasiassa tässä on fiscaalisesti tilanne, jossa verotulot tulevat radikaalisti vähenemään ja menot tukien muodossa kasvavat. Näitähän ei voi paikata kuin yleisellä verotason nostolla ja mikään muu ei riitä kuin ALV korotus. Autoilua on pakko alkaa verottaa myös kilotrien mukaan, sillä polttonesteiden verokertymä romahtaa ja sillä on rahoitettu paljon muuta kuin liikennettä. Kaikki, siis aivan kaikki, tulevat kallistumaan, koska kuljetuskustannukset karkaavat. Idealismin sumentamaa idiotismia koko paperi. Keskusta kumartaa ja antaa hanurin soida.

Wuhanin_nuha

Quote from: koojii on 15.01.2021, 11:15:43
Quote from: Wuhanin_nuha on 15.01.2021, 11:05:47
Minulla on kotitalouteni excelissä tarkkaan. Auto on vuosimallia 04/14 ja pohtinut, koska  ja miten sen vaihtuu uuteen? Jos ja kun Helsingin asukaspysäköinti kallistuu jatkossakin, bensa kallistuu, ajoneuvovero nousee, tiemaksut tulevat, niin selkeästi kannattavinta on ajaa mahdollisimman pitkään vanhalla autolla eli maksaa nousseet autoilukulut ajamalla vanhemmalla autolla. Millään kikkailulla en saa kannattavaksi vaihtaa uuteen ja "vähäpäästöiseen" malliin. En edes täyssähköön, joka on tajuttoman kallis vaihtoehto.

Sama tietysti pätee miljoonaan muuhunkin suomalaiseen. Toisin sanoen Sanna Marinin hallituksen päästövähennyspolitiikka tulee johtamaan vain liikenteen päästöjen nousuun, kun autokanta yhä vanhenee.

Joukkoliikenteestä olemme jo lähes kokonaan luopuneet, koska on edullisinta kävellä ja ajaa autolla, kun sellainen kerran on.

Kyllä se Excel-taulukko äkkiä kääntyy, jos Marinin hallitus alkaa periä esimerkiksi yli 5 vuotta vanhoilta autoilta uutta 2000 euroa vuodessa autolta maksavaa ilmastoveroa ja sen päälle pitää maksaa vielä 500 euroa vuodessa satelliittiurkintalaitteen vuokraa ja sen tarkastusmaksuja ja 1000 euroa vielä vuodessa urkintalaitteen määrittelemää kilometriveroa. Polttoaineen hinta kun vielä tuplataan ja värjätään vielä jotenkin löpön tyyliin ettei voi tankata halvemmalla naapurimaissa, niin kyllä se siitä.

Jos noin kävisi, niin loppuisi (verollinen) työssäkäynti suuresta osasta Suomea.

Kauko-Aatos

[tweet]1349771178408370176[/tweet]
Tämä on huojentava tieto näin maalla asuvalle isolla diissellillä työmatkat jyrskyttävälle. Taidankin äänestää suoraselkäistä kepua.
"Keskusta varmistaa sen"  ;D
https://twitter.com/kurvisentwiit/status/1349771178408370176
"Keskustan hallintovaliokuntaryhmän kanta al-Holin leirillä oleviin suomalaisiin on selkeä. Emme hyväksy massapalautuksia, myös lasten osalta tilanne harkittava tarkkaan. Vapaaehtoisesti kalifaattiin lähteneet ovat itse kohtalonsa valinneet. Jääkööt sinne". King in the North. Defender of Lapland, Mikko Kärnä (kesk.)

Wuhanin_nuha

Quote from: Kauko-Aatos on 15.01.2021, 11:28:43
[tweet]1349771178408370176[/tweet]
Tämä on huojentava tieto näin maalla asuvalle isolla diissellillä työmatkat jyrskyttävälle. Taidankin äänestää suoraselkäistä kepua.
"Keskusta varmistaa sen"  ;D
https://twitter.com/kurvisentwiit/status/1349771178408370176

Keskusta suostuu ruuhkamaksuihin, koska ne eivät koske Keskustan äänestäjiä. No, otan minäkin ruuhkamaksut mieluummin kuin bensaveron korotukset. Osaan kiertää ruuhkamaksut suhteellisen pienellä vaivalla.

HDRisto

^^"Jos noin kävisi, niin loppuisi (verollinen) työssäkäynti suuresta osasta Suomea".

Jos joku sitten vielä pystyisi asumaan olematta kepulainen, sanoisinko maaseudulla "korvessa", niin verottaja ja poliisi kyllä tonkivat esille miten se on mahdollista. Jokaisesta verokortilla työssäkäymättömästä autoilijasta rikosilmo ja tutkintaan. Huumeitako myy vai millä rikoksella elää ja ajelee..

Tässähän on valinnan vaikeus, kumpi on Suomelle suurempi saatana, vihreet vai demarit.
(Aidoista tulipunaisista kommunisteista on joskus iloakin kun niiden kanssa pääsee oikein jutulle. Jösses mitä juttuja niillä on ja kun sellaisen saa kunnolla kiihtymään niin on itsellä hyvä mieli pitkään).

koojii

Quote from: Kauko-Aatos on 15.01.2021, 11:28:43
[tweet]1349771178408370176[/tweet]
Tämä on huojentava tieto näin maalla asuvalle isolla diissellillä työmatkat jyrskyttävälle. Taidankin äänestää suoraselkäistä kepua.
"Keskusta varmistaa sen"  ;D
https://twitter.com/kurvisentwiit/status/1349771178408370176

;D

Tummeli purkit voisi lahjoittaa jokaiselle kepun kansanedustajalle, niin ei tarvi ihan kuivalla ottaa kakkoseen.

Hölmökin sen ymmärtää sen, että autoilun päästöt eivät kahdeksassa vuodessa vuodessa puolitu muuta kuin tekemällä autoiluista vielä todella paljon nykyistä kalliimpaa.

Liikennepolttoaineiden vero tuottaa vuodessa nykyään 2,4 miljardia euroa ja autovero noin miljardi euroa vuodessa.

Sähköautoilta ei peritä lainkaan liikkepolttoaineiden veroa vaan kymmesosan  maksavaa sähköveroa. Sähköautojen autoverokin taitaa olla luokkaa 3,3 prosenttia kun vastaavilla polttomoottoriautoilla veroprosentti on noin kymmenen kertaa suurempi.

Kun verotuloja autoilijoilta on tarkoitus kerätä valtiolla jatkossakin vähintään entiset määrät vuodessa, niin kyyti tulee olemaan "isolla diissellillä työmatkat jyrskyttävälle" äärimmäisen kylmää. Kilometrikustannus tulee varmaan vähintään tuplaantumaan ellei sitten triplaantumaankin seuraavan 10 vuoden aikana.


Pentecost

Quotefirmat ovat jo maksaneet veroa tuloksestaan

Harva tavallinen tallaaja edes tietää, kuinka paljon veroja ja kuluja tavalliset yritykset maksavat ennen kuin omistajalla on puhdasta rahaa kädessään. Ensin maksetaan palkat, niiden sivukulut (yleensä noin 1,7x palkka), sitten tuloutetaan ALVit valtiolle, maksetaan vuokrat ja muut käyttökulut.

Näiden jälkeen, jos kassaan jää jakokelpoisia varoja tilikauden lopussa, siitä yritys maksaa 20% veron ennen kuin omistaja voi nostaa itselleen rahaa 30% tai 34% pääomaverolla. Erityisesti tuo yritysvero 20% on järjetön, kun se kannustaa investoimaan vaikkei tarvetta olisi tai jotenkin kasvattamaan vaikka varastoa. Esimerkiksi Virossa verotetaan vasta kun yrityksen kassasta nostetaan rahaa ja sitäkin vähemmän. Kun ollaan samaa EUn talousaluetta, niin en ihmettele Suomen talouden kuihtumista.

Eli kaikki puhe veronnostoista on mielestäni vastuutonta. Kun tietysti ymmärtää vasemmiston taloustiedon tason, niin en ihmettele. Heidän omat "yleishyödylliset" säätiönsä kun eivät veroja maksa.

Kilpaile siinä sitten.
KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.

Mandula

Quote from: HDRisto on 15.01.2021, 10:37:15
Sanna & co aikoo lopettaa liikenteen päästöt kokonaan. Varmaankin luulee että SDPKomVirh pysyvät vallassa ian kaiken ja kaikki menee sukkana läpi ilman kenenkään "radikalisoitumista".
Iltalehdestä:
"Sanna Marinin (sd) hallituksen fossiilittoman liikenteen tiekartta-lakihanke on edennyt lausuntovaiheeseen.
Hallituksen tavoitteena on vähintään puolittaa kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta. Vuoteen 2045 mennessä liikenne tulee muuttaa nollapäästöiseksi".

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/eed80f7a-82f8-4b1c-8b05-fe386a0a0a14

Mitä jos vaan kielletään ja puretaan kaikki kasvihuoneet? Ei kasvihuoneita, ei kasvihuonepäästöjä. Saa ottaa kopin, läpi menee että heilahtaa.
Klamydia - Suomi on sun

pyrokatti

Quote from: Wuhanin_nuha on 15.01.2021, 11:05:47
Minulla on kotitalouteni excelissä tarkkaan. Auto on vuosimallia 04/14 ja pohtinut, koska  ja miten sen vaihtuu uuteen? Jos ja kun Helsingin asukaspysäköinti kallistuu jatkossakin, bensa kallistuu, ajoneuvovero nousee, tiemaksut tulevat, niin selkeästi kannattavinta on ajaa mahdollisimman pitkään vanhalla autolla eli maksaa nousseet autoilukulut ajamalla vanhemmalla autolla. Millään kikkailulla en saa kannattavaksi vaihtaa uuteen ja "vähäpäästöiseen" malliin. En edes täyssähköön, joka on tajuttoman kallis vaihtoehto.

Sama tietysti pätee miljoonaan muuhunkin suomalaiseen. Toisin sanoen Sanna Marinin hallituksen päästövähennyspolitiikka tulee johtamaan vain liikenteen päästöjen nousuun, kun autokanta yhä vanhenee.

Joukkoliikenteestä olemme jo lähes kokonaan luopuneet, koska on edullisinta kävellä ja ajaa autolla, kun sellainen kerran on.

Ympäristön kannalta tuo on edullisin ratkaisu. Suomessa autokanta on pääosin niin uutta, että vakavia saasteongelmia ei ole edes pääkaupunkiseudulla. Mitään suurempaa tarvetta ei ole väkisin vaihdattaa nykyistä kalustoa uudempaan ennen niiden luonnollisen käyttöiän päättymistä. Sen verran pilkun viilausta, että päästöt eivät nouse jos jatketaan nykyisellä autokannalla. Ne pysyvät silloin suunnilleen ennallaan. Liikennemäärät tuskin ovat merkittävästi kasvamassa.
Kari Suomalainen: "Niin hassua ei pilapiirtäjä keksi, ettei se myöhemmin olisi täyttä totta."

Seurailija

Quote from: Pentecost on 15.01.2021, 12:04:48
Harva tavallinen tallaaja edes tietää, kuinka paljon veroja ja kuluja tavalliset yritykset maksavat ennen kuin omistajalla on puhdasta rahaa kädessään. Ensin maksetaan palkat, niiden sivukulut (yleensä noin 1,7x palkka), sitten tuloutetaan ALVit valtiolle, maksetaan vuokrat ja muut käyttökulut.

Itse asiassa sivukulut ovat n. 19,75 - 27,05 % palkasta. Lisäksi nuo kaikki saa laittaa tilinpäätökseen menoina. Vasta, jos tulojen ja menojen jälkeen jää voittoa, tulee siitä maksaa 20 %:n yhteisövero. ALV:sta saa vähentää yrityksen omien hankintojen ALV ja tämä erotus tilitetään valtiolle.
Quote from: Miniluv on 21.12.2020, 17:39:40
On muuten jämäkintä Halla-aho-kritiikkiä pitkään aikaan!  ;D