News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Sanna Marinin hallitus 2019–2023

Started by Pullervo, 10.12.2019, 13:04:21

Previous topic - Next topic

Alarik

Quote from: Faidros. on 09.07.2020, 15:12:49
Otetaan työssäkäyvien Hki-Turku määrä + toisinpäin. Lasketaan sitten lasku siitä per/capita. Koittakaahan laskea itse millainen me maaseudulla asuvat juntit taas maksettaisiin hipstereiden kivasta junasta.
...

Yle kertoo jutussaan käyttäjämääristä.
https://yle.fi/uutiset/3-9522335
Quote...
Turkulaiset päättäjät ovat tunnin junasta innoissaan.

Kokoomuksen kaupunginvaltuutetun Lauri Katteluksen mukaan Turusta Helsinkiin kulkee työn perässä joka päivä noin 3000 henkeä. Ratahankkeen myötä määrä varmasti kasvaa.

SDP:n kaupunginvaltuutettu, kansanedustaja Ilkka Kantola pitää nopeaa junayhteyttä isona mahdollisuutena...Junassa kun liikkuu jatkuvasti Turun ja Helsingin välillä kulkevaa korkeakouluväkeä.

Vihreiden kaupunginvaltuutettu Mikko Laaksonen pitää tärkeänä...jatkoyhteyksiä Turun rautatieasemilta muualle kaupunkiin ja maakuntaan...
Investointi hyödyttää siis noin 3000 ihmistä nykytiedolla. Kiva.
- kokoomus olettaa että määrä kasvaa, ihan varmasti, muttei tiedä yhtään paljonko. Hyvä.
- SDPn mukaan on olemassa iso mahdollisuus, että korkeakoulujen opetus- ja tutkimustoiminta päätetään siirtää joustavasti liikkuvaksi eli kokonaan juniin. Radikaalia.
- Vihreiden mielestä tunnin juna ei kannata ellei sitä määrätä pysähtymään jokaikiseen pienpysäkkiin, jotta sille voi kehittää jatkoyhteyksiä maakuntiin. Toimii, ellei yhtään haittaa että tunti on vain nimessä muttei aikataulussa.

Golimar

Megalomaanien mielestä ratahanke on kannattava kun hinnaksi tulee noin miljoona € / matkustaja.

Quote

Tunnin junan ja Suomi-radan hankkeista sopu valtion ja kuntien kesken – EU-rahoituksen hakemisella kiire
Alustava hinta-arvio Turun tunnin junalle on 2,76 miljardia euroa ja Suomi-radalle jatkoyhteyksistä riippuen 4,6-5,75 miljardia.

X

https://yle.fi/uutiset/3-11208579

justustr

Koitin googlailla perussuomalaisten kannanottoja tunninjunaan. En nyt löytänyt mitään kovin agressiivista vastustusta. Yksittäisiltä kansanedustajilta ja kunnanvaltuuteuilta löytyy puolutavia ja vastustavia lausuntoja.

Vähän alkaa vaikuttaa siltä, että hanke saa kaikkien puolueiden siunauksen. Kiljuminen vihervasemmistolaisesta kommunistihankkeesta ei taida siis ihan osua maaliinsa.

Muuten tunninjuna-hankkeen rinnalla on käynnissä myös Suomi-rata-hanke jossa yhdistetään Helsinki ja Tampere ja sitten on suunnitteluvaiheessa kolmas itäisen Suomen rata-hanke.

Tietysti joku voi kysymys mistä rahat näihin kaikkiin.

Golimar

Quote
X

Ilman huoltajaa Suomeen tulleiden nuorten jälkihuollon yläikäraja nousee, kertoo työ- ja elinkeinoministeriö (TEM). Heinäkuun puolivälistä lähtien oleskeluluvan saanut on tuen piirissä siihen saakka, kun hän täyttää 25 vuotta. Tällä hetkellä raja on 21 vuotta.

X

https://yle.fi/uutiset/3-11441393

Juha Sipilä ja Fahad Firas
https://www.youtube.com/watch?v=G3Qh9Byxt0U

Golimar

#2854
Uskovatkohan nuo ääliöt omia juttujaan?

[tweet]1280850900408508421[/tweet]

[tweet]1280910500130414594[/tweet]

[tweet]1280952907769184258[/tweet]

justustr

Quote from: Golimar on 09.07.2020, 16:41:14
Uskovatkohan nuo ääliöt omia juttujaan?

[tweet]1280850900408508421[/tweet]

[tweet]1280910500130414594[/tweet]

Quote1280952907769184258

Saramon puheet on tietoista harhauttamista. Totta kai kriisitoimet säilytti työpaikkoja, sen takiahan niitä tehtiin.

Mutta nyt puhutaan uusista työpaikoista eli työpaikoista jotka tulevat olemassaolevien lisäksi. 


Faidros.

Quote from: Golimar on 09.07.2020, 16:41:14
Uskovatkohan nuo ääliöt omia juttujaan?

Ei heidän tarvitse, riittää kun kannattajat uskovat.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Golimar

On irvokasta että tuollainen mielipuoli on ministeri.

Quote
X

Ministeri Tytti Tuppurainen nousi "elämänsä virheen" partaalta Suomen etujen vartijaksi – "Oma kansa ensin -ajattelu on vahingollista"
9.7.202008:55päivitetty 9.7.202015:11
KANSANTALOUS
EUROOPAN TALOUS
POLITIIKKA
VALTIONYHTIÖT
TYÖELÄMÄ
Teknologiakaupunki Oulun kasvatti Tytti Tuppurainen (sd) katsoo nyt valtion omistusten päälle omistajaohjausministerinä. Myös Eurooppa-asioista vastaava ministeri on paljon vartijana, kun koronakevään runtelemaa maanosaa yritetään saada tolpilleen jättirahastolla. Tuppurainen kohtasi syksyllä 2017 mystisen vaivan, mistä oli seurata vetäytyminen, joka olisi ollut hänen "elämänsä suurimpia virheitä".

200 kansanedustajaa. Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen (sd) on luottavainen Saksan puheenjohtajakauden ensimmäisen EU-huippukokouksen suhteen. "He haluavat tuloksia aikaiseksi mielellään ennen kuin Euroopan lomakausi alkaa elokuussa."

Elettiin 2000-luvun alkuvuosia: kännykkä-Nokia porskutti, sen johtajat rikastuivat optioilla satumaisesti ja vauraus yhtiölle tuolloin elintärkeässä Oulussa kasvoi.

Tämä sisältö on vain Uuden Suomen tilaajille.

X

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/ministeri-tytti-tuppurainen-nousi-elamansa-virheen-partaalta-suomen-etujen-vartijaksi-oma-kansa-ensin-ajattelu-on-vahingollista/00553fcc-bc74-4ded-9a37-4a28b00ba45b


Lalli IsoTalo

#2858
Quote from: Golimar on 09.07.2020, 17:27:09
Quote
Ministeri Tytti Tuppurainen ..."Oma kansa ensin -ajattelu on vahingollista.
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/ministeri-tytti-tuppurainen-nousi-elamansa-virheen-partaalta-suomen-etujen-vartijaksi-oma-kansa-ensin-ajattelu-on-vahingollista/00553fcc-bc74-4ded-9a37-4a28b00ba45b

Onhan se vahingollista EUlle ja Tuppuraisen uranäkymille. Hän on näitä helppoja "sota on rauhaa" -tapauksia: kaikki mitä hän sanoo tarvitsee vain kääntää vastakohdakseen, jos halutaan tarkastella asiaa Suomen ja kantasuomalaisten kannalta.

Sama pätee tietenkin myös melkein kaikkin isojen puolueiden (miinus 1) kansanedustajiina ja meppeihin seka valtamedian poliittiseen indoktrinaatioon.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

justustr

Quote from: Golimar on 09.07.2020, 17:27:09
On irvokasta että tuollainen mielipuoli on ministeri.

Quote
"Oma kansa ensin -ajattelu on vahingollista"


Huikea lausunto ministeriltä. Joku (perussuomalainen?) voisi muistuttaa Tuppuraista ministerin virkavalasta
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Virkavala
Quote
Virkavala   Muokkaa
"Minä N.N. lupaan ja vannon kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä (vakuutan kunniani ja omantuntoni kautta), että minä virassani noudatan perustuslakeja ja muita lakeja sekä toimin oikeudenmukaisesti ja puolueettomasti kansalaisten ja yhteiskunnan parhaaksi."

sancai

Suomen talouskasvu ja väestönkasvu keskittyy kolmioon Helsinki - Turku - Tampere. Elivoimaisiin alueisiin ja yrityksiin investointi on aina tuottoisampaa kuin heikompien tekoelvyttäminen. Junaliikenne on ehdottomasti nopein ja kilpailukykyisin tapa liikkua keskipitkiä välimatkoja, siksi koko maailma rakentaa nopeita rautatieyhteyksiä, välitettiin ilmastonmuutoksesta tai ei. Suomi on jo raideliikenteen kehitysmaa Länsi-Euroopassa vaikka suurten etäisyyksien maassa nopeiden yhteyksien tarve korostuu.

Perussuomalaisia ja konservatiivejäkin paremmat rautatieyhteydet hyödyttäisivät, Helsinkiin pakkautumisen tarve vähenee, mitä laajempi Helsingin työssäkäymis- ja matkustusalue on. Myös sillä tavalla nopeat yhteydet Helsinkiin ovat elintärkeitä Suomen muille suurille kaupungeille, että Helsinki-Vantaa on Suomen ainoa merkittävä lentokenttä ja on globaali trendi, että lentoliikenne keskittyy yhä enemmän suurille lentokentille. 

Mitä tulee tulevaisuuden skenaarioihin, niin ennustan pitkän matkan pendelöinnin lisääntyvän tulevaisuudessa kun osittainen etätyö lisääntyy. Sehän lisääntyy eniten. On eri asia junailla joka päivä Tampereelta Helsinkiin kuin kaksi kertaa viikossa.

Nopeammat raideyhteydet ovat kaikin puolin kannattavia ja hyödyttävät kaikkia.

nollatoleranssi

Quote from: Golimar on 09.07.2020, 17:27:09
On irvokasta että tuollainen mielipuoli on ministeri.

Quote
"Oma kansa ensin -ajattelu on vahingollista"


Varsinkin monilla suomalaisilla euromepeillä ja komissaareilla mm. Katainen (kok), Rehn (kesk) on ollut Tytti Tuppuraisen (sdp) ajattelu kaikessa tekemisessä läsnä.

Kun suomalaiset mepit ja komissaarit ovat huutaneet kuorossa "Yhteisen EU:n puolesta (jossa ei tarvitse ajaa Suomen oman kansan etuja)", niin Suomi on kaikissa tuki- ja muissa päätöksissä tuntunut jäävän huonompaan tilanteeseen kuin muut maat.

Sitten kun on uutisoitu muiden maiden toiminnasta, niin hyvin usein niiden maiden päättäjät ovat ajaneet oman kansan etua. Ainakin tämä on ollut se fiilis, joka on jäänyt hyvin monista uutisista, joissa on kerrottu päätöksistä.

Suomalaiset vaikuttavat toimivan varsinkin EU:n suuntaan hyvin naivisti, virkaintoisesti ja usein ajattelematta edes sitä, että mikä on hyödyksi maalle ja mikä ei. Päätökset määrittää muu EU-johto ja suomalaiset ajavat asioita läpi mukisematta.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Tapio Äyräväinen

Salon kaupunginvaltuusto käsitteli viimeisen kerran Tunnin juna -hanketta kokouksessaan 11.5.2020.

Perussuomalaiset äänestivät vastaan.

Koko pykälä on niin pitkä, etten lähde sitä lainaamaan, koska juttu ei aukene pienestä sitaatista. Jos joku on kiinnostunut, niin tästä löytyy koko stoori:

http://salo.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=20204347-9



Jorma M.

#2863
Quote from: Golimar on 09.07.2020, 17:27:09
On irvokasta että tuollainen mielipuoli on ministeri.


https://www.uusisuomi.fi/uutiset/ministeri-tytti-tuppurainen-nousi-elamansa-virheen-partaalta-suomen-etujen-vartijaksi-oma-kansa-ensin-ajattelu-on-vahingollista/00553fcc-bc74-4ded-9a37-4a28b00ba45b

Tuppurainen lienee oikeasti hallituksen hulluin henkilö. Ja se on erittäin kova suoritus.

Tytti on jokaisessa suomensyöntiasiassa kaikkein hulluinta, kiiluinta mieltä. Ilman muuta Suomen köyhät ja kipeät pitää pakottaa maksamaan Saksan ja Ranskan pankkien tappiot. Ja ilman muuta tämä ämmä änkeää palkkiovirkaan puhumaan saksaa.

Mielestäni kasvojen ilme, puhetapa vahvistavat ilmiötä. Katsoin joskus A-Studion missä T yritti hypnotisoida muuta. Suu korvissa ja puhui muille kuin 2-vuotiaille.

Kaiken huipuksi tietysti rääkännyt ex-puolisoaan ja lastaan. Ja työllistänyt oikeuslaitosta ja virkailijoita. Tytti taistelee viimeiseen verenpisaraan ja lakeja rikkoen jotta isä ei saisi koskaan tavata lastaan. Hyvää mallia näyttää äiti lapselleen.

Todellinen Working Class Hero. Hienosta Oulun kaupungista. 

Olisi mielenkiintoista tietää millainen tämän pyydyksen lapsuudenkoti oli. Lienee ollut paha.


edit lukiharrio
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Maastamuuttaja

Minun on vaikeata luottaa nykyhallitukseen. Sehän ei ole legitiimi. Oulun imaamin hyväksyntä puuttuu. Toki ymmärrän, että maailman muuttuminen ei ihan ensiksi saavuta poliittisen johtomme käsitysmaailmaa. Heillä on tarpeeksi tekemistä asemansa vakauttamisessa ja maamme tulevaisuuden kartoittamisessa, tosin vanhentuneiden askelmerkkien opastamina.

Toivon, että hallituksemme käy pesemässä Oulun imaamin jalat niin kauan kun se vielä on vapaaehtoista.

pyrokatti

Nyt kävi yllättäen niin että olen yhtämieltä Euvostoliiton viraston kanssa. Euroopan tilintarkastustuomioistuin on tehnyt erityiskertomuksen Eurooppalaisista suurnopeusjunista: Eurooppalainen suurten nopeuksien rautatieverkko: toteutumaton tavoite, toiminta epäyhtenäistä ja tehotonta. Yhteenveto näyttäisi olevan hyvin lähellä omaa käsitystäni.

Ohessa muutama poiminta yhteenvedosta.

Quote
Suurnopeusrautatie on mukava, turvallinen, joustava ja ympäristön kannalta kestävä liikennemuoto. Se edistää ympäristönsuojelua ja tuottaa sosioekonomisia hyötyjä, jotka auttavat saavuttamaan EU:n liikenne- ja koheesiopolitiikan tavoitteet. Vuodesta 2000 lähtien EU on antanut 23,7 miljardia euroa yhteisrahoitusta suurnopeusratainfrastruktuuriin kohdistettujen investointien tukemiseksi.
Olen samaa mieltä ensimmäisen lauseen kanssa. Junassa ei ole mitään vikaa ja jos sillä korvataan lentoliikennettä, niin epäilemättä se on myös ympäristölle hyvä.

Mutta sitten ongelmiin:

Quote
Jäsenvaltioiden todellisten tarpeiden arvioinnin laatu on heikko, eikä tavanomaisten ratojen parantamista koskevaa vaihtoehtoa usein oteta riittävästi huomioon, vaikka tämän vaihtoehdon käyttämisellä saavutettavat säästöt voivat olla huomattavia. Suurnopeusratojen rakentamista koskevat päätökset tehdään usein poliittisin perustein, eikä kustannus-hyötyanalyysiä yleensä käytetä kustannustehokkaan päätöksenteon välineenä.
Tässä on ehkä se suurin ongelma. Päätöksenteko ei pohjaa reaalimaailmaan ja päätökset tehdään ideologisin perustein.

Quote
Suurnopeusratainfrastruktuuri on kallis, ja kallistuu entisestään: tarkastetut radat ovat maksaneet keskimäärin 25 miljoonaa euroa kilometriä kohti (ottamatta huomioon kalliimpia tunnelihankkeita). Kustannukset olisivat voineen olla paljon pienemmät ilman, että se olisi vaikuttanut niiden käyttöön. Tämä johtuu siitä, että erittäin suurinopeuksisia ratoja ei tarvita kaikkialla, minne niitä on rakennettu. Junat kulkevat erittäin suurinopeuksisilla radoilla usein paljon pienemmällä keskinopeudella kuin mihin rata on suunniteltu. Radan hinta kasvaa suhteessa sen suunniteltuun nopeuteen, ja erittäin suurille nopeuksille (300 km/h) suunnitellut infrastruktuurit ovat erittäin kalliita. Tällaisia suuria nopeuksia ei kuitenkaan koskaan saavuteta käytännössä: junien nopeus tarkastetuilla radoilla oli keskimäärin vain noin 45 prosenttia suunnitellusta nopeudesta, ja vain kahta rataa käytettiin niin, että keskinopeus oli yli 200 km/h, eikä yhtään niin, että se olisi ollut yli 250 km/h. Näin paljon suunnitellun nopeuden alle jäävä keskinopeus herättää kysymyksiä varainhoidon moitteettomuudesta.
Tämä vaikuttaisi olevan Suomessakin ongelma, tehdään ylimitoitettu ja siten kallis ratkaisu.

Quote
Tarkastuksessa analysoitiin myös suurnopeusradan kustannukset säästettyä minuuttia kohti. Tuloksena oli se, että neljä kymmenestä tarkastetusta radasta maksaa yli sata miljoonaa euroa säästettyä minuuttia kohti. Luku on suurin Stuttgart–München-radalla, joka maksaa 369 miljoonaa euroa säästettyä minuuttia kohti. Määrärahojen ylitykset, jotka katetaan kansallisista talousarvioista, ja viivästykset olivat sääntö eivätkä poikkeus. Tarkastettujen ratojen ja hankkeiden kustannusten ylitykset olivat yhteensä 5,7 miljardia euroa hankkeiden tasolla ja 25,1 miljardia euroa ratojen tasolla (44 ja 78 prosenttia). Hankkeiden ja ratojen tasolla tapahtuneet viivästykset olivat myös huomattavia: tarkastetuista 30 hankkeesta kahdeksan oli viivästynyt vähintään vuodella ja viisi rataa (puolet otoksesta) oli viivästynyt yli vuosikymmenen. Ottamalla edellä mainitut tekijät huolellisesti huomion voitaisiin säästää satoja miljoonia euroja ja varmistaa, että rakennettuja ratoja käytetään hyvin.
Nämä voivat olla aikamoisia ikuisuusprojekteja. Mutta jos on aloitettu, niin eipä sitä oikein voi keskenkään lopettaa.

Quote
Tilintarkastustuomioistuin katsoo, että EU:n myöntämän yhteisrahoituksen kestävyys on uhattuna. Vertailun perusteella suurnopeusradalla olisi oltava vuosittain yhdeksän miljoonaa matkustajaa, jotta se menestyisi. Kolmella seitsemästä valmiista suurnopeusradasta matkustajien määrä oli kuitenkin paljon pienempi. Kyseisten ratojen infrastruktuurikustannukset olivat 10,6 miljardia euroa ja EU:n osuus noin 2,7 miljardia euroa. Tämä merkitsee suurta uhkaa, että kyseisille radoille osoitettu EU:n yhteisrahoitus käytetään tehottomasti. Tarkastettujen ratojen vaikutusalueilla asuvien henkilöiden määrää koskeva arvio osoittaa, että 14 tarkastetusta radasta ja rajatylittävästä yhteydestä yhdeksällä ei ole riittävästi potentiaalisia matkustajia niiden menestymiseksi. Näihin kuuluvat myös ne kolme edellä mainittua rataa, joilla on vähemmän matkustajia kuin yhdeksän miljoonan matkustajan vertailuarvo.
Jos näillä on ongelmia väkirikkaimmissa maissa, niin Suomen väestömäärällä tilanne ei ole ainakaan helpompi.



Kari Suomalainen: "Niin hassua ei pilapiirtäjä keksi, ettei se myöhemmin olisi täyttä totta."

simppali

#2866
Silkkaa hulluutta..

https://www.tunninjuna.fi/uutinen/2020-06-03_turun-tunnin-juna-hanke-kaynnistyy

[quoteETUSIVUTURUN TUNNIN JUNA -HANKE KÄYNNISTYY
Lue valittu teksti [Alt+L]Seis [Alt+S]Ohje [Alt+J]Asetukset
03.06.2020
Turun tunnin juna -hanke käynnistyy
Hallitus päätti eilen lisätalousarvioneuvotteluissa Espoon kaupunkiradan rakentamisesta ja osallistumisesta Turun ratapiha -hankkeeseen. Tunnin juna -hankkeen käynnistäminen on merkittävä kasvu- ja ilmastoinvestointi ja kaupungit olivat valmiita osoittamaan ratainvestoinnin käynnistämiseen poikkeuksellisen suuren taloudellisen panoksen.][/quote]

Miksi on Turusta päästävä Helsinkiin tunnissa?,,jos joku haluaa tehdä ko. matkan, tunti+53 minuuttia on nykyinen matka-aika.

https://www.vr.fi/cs/vr/fi/helsinki-turku

Mitä ihmettä turkulainen hesaan matkustava tekee 53:lla minuutilla,,pelkkä uuden  infran rakentaminen maksaa miljardeja,,junat kulkevat puoli tyhjinä,, nykyisillä asiakas määrillä lipun pitää maksaa 340€ yhteen suuntaan, jotta investoinnin kulut saadaan katettua.
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Alarik

Quote from: sancai on 09.07.2020, 18:14:28
Suomen talouskasvu ja väestönkasvu keskittyy kolmioon Helsinki - Turku - Tampere. Elivoimaisiin alueisiin ja yrityksiin investointi on aina tuottoisampaa kuin heikompien tekoelvyttäminen...

Miksi elinvoimaisinta aluetta ja elinvoimaisia yrityksiä täytyy tekoelvyttää, sen sijaan että investoitaisiin heikommista parempia?

Eikö kannattaisi kehittää sitä, missä on vielä kehittämistä tehtävänä ja josta yhteiseen kakkuun on potentiaalista kakkua kasvatettavana. Tuskin huippuyritykset ja moottorialueet enää paljoa virittyy vaikka niihin kaataisi rahaa, kuin ehkä jonkun euron voi puristaa ulos.

Sen sijaan sinne, mikä ei ole kehitysmoottorialue, on mahdollista sellainen investoida. Ellei olisi, niin kannattaisi pienentää investointikolmiota mahdollisimman pieneksi jotta saadaan ulos maximituotto
- otetaan vain pari korttelia Espoo/Hesa-rajalta johon kaadetaan parikyt miljardia, rakennetaan sinne kaikki mahdollinen mitä keksitään.
- valitaan sieltä yksi tai kaksi Suomen elinvoimaisinta yritystä joille annetaan kaikki yritystukirahat, että saadaan maximikasvu. Silloin toimittaisiin aluejaottelun tavoin yrityksissä, että vain paras firma on investointikelpoinen ja loput olevan enempi tukien varassa tekohengityksessä.

Lalli IsoTalo

#2868
Quote from: pyrokatti on 09.07.2020, 20:43:19
Quote
... kustannus-hyötyanalyysi ...

Tuo on se sana, jota olen kaivannut tässä "tunnin juna" -keskustelussa, ja tietenkin hallituksen toiminnassa yleensäkin.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Lalli IsoTalo

#2869
https://www.tunninjuna.fi/uutinen/2020-06-03_turun-tunnin-juna-hanke-kaynnistyy

Tämä on sitä samaa hulluutta kuin erittäin hyvin toimivan linja 550 korvaaminen pikaraitiotiellä Helsingissä.

Täysin tarpeeton hanke, ja ympäristölle tuhoisa. Tätä voisi verrata uuden kehätie I:n rakentamiseen kehätie I:n viereen, Itäkeskuksesta Westendiin. Kaikkien ulostuloväylien yli pitää rakentaa sillat, metsää pitää kaataa, kallioita pitää räjäyttää, ulkoilumaastot ovat 2 vuotta pois käytöstä ... antivihreää hulluutta, jota Helsingin vihreät haluavat välttämättä tunkea helsinkiläisten kurkuista alas, helvetin kalliiseen hintaan sekä veronmaksajille, että luonnolle.

Näiden punavihreiden todellinen väri, kun ne sekoitetaan, on ruskea.

Pahoittelen vaahtoamistani lievästi aiheen vierestä.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Bellerofon

Nuo ratahankkeet on hulluutta. Korona osoitti etätöiden tekemisen olevan helppoa ja nykyinen 2h on aivan sopiva aika tuolle välille. Yhdeksäksi ehtii aamupalaveriin tai tapaamiseen ja se on ihan OK. Hallitus on täysin ulapalla reaalimaailmasta ja tekemisistään näkyy jotenkin kokemattomuus. Ideologia elää liian vahvana ja politiikka ei ole omien ideologioiden puskemista läpi vaan yhteisten asioiden hoitoa. Suomen hallituksen on hoidettava suomalaisten asioita ja pidettävä aina Suomen etu kaiken muun edellä. Tämä hallitus paskoo tulevaisuuden pitkäksi aikaa osaamattomuudellaan.

Luka Mokonesi

Quote from: Jorma M. on 09.07.2020, 18:44:14
Tuppurainen lienee oikeasti hallituksen hulluin henkilö. Ja se on erittäin kova suoritus.

Olisi mielenkiintoista tietää millainen tämän pyydyksen lapsuudenkoti oli. Lienee ollut paha.

Tytti omin sanoin

QuoteOlen syntynyt Oulussa helmikuussa 1976 perheeseen, jossa oli viisi lasta. Isäni työskenteli Oulun kaupunginorkesterin viulistina, ja äitini hoiti meitä lapsia kotona. Vain 11 kuukautta syntymäni jälkeen sain pikkuveljen. Meitä luultiin pienenä usein kaksosiksi. Pikkuveljeni toimii tätä nykyä moottorialan yrittäjänä Oulussa. Minulla on kaksi vanhempaa veljeä. He pitivät pikkusiskosta hyvää huolta – ja pitävät yhä. Isosiskoni on minua kymmenen vuotta vanhempi ja hyvä ystäväni.....
"Maapallon elämä on kestänyt suurempia muutoksia kuin mitä ihminen on nähnyt. Maapallo selviää hyvin ihmisestä ja on täällä vielä kauan ihmisen jälkeenkin." -mannym

"Gustafsson on asunut Bangkokissa 57 vuotta, mutta sanoo yhä olevansa farang." -HS-

Savi

Pitkä mutta mielenkiintoinen sekä pääasiallisesti asiallinen kirjoitus vihreiden Touko Aallolta.
Quote
Touko Aalto: Hallitus kohti avointa konfliktia
Tuleva politiikan syksy on monesta syystä erityinen. Paineet puolueiden välillä ja sisällä kasvavat. Tapetilla on kamppailu puolueiden poliittisesta suunnasta tai jopa poliittisesta olemassaolosta. Syksyn aikana luodaan asetelmat ensi kevään kuntavaaleihin.

Myllerryksen keskellä hallitus kohtaa suurimman haasteensa sitten ensimmäisen korona-aallon: työllisyystoimet.
.....
Kulunut vaalikausi on siis ollut kiihkeä, ja kierrokset sen kuin kasvavat tulevana syksynä. On syytä olla huolissaan hallituksen toimintakyvystä, kun elvytystoimista siirrytään epäsuosittujen ja vaikeiden työllisyys- ja talouspäätösten valmisteluun ja toimeenpanoon. Finanssipoliittinen linja koronakriisin aikana tarvitsee rinnalleen myös esityksiä työllisyystoimista, sekä talouden keskipitkän ja pitkän aikavälin tasapainotuksesta
....
https://www.verkkouutiset.fi/hallitus-kohti-avointa-konfliktia/

Lalli IsoTalo

#2873
Se ainakin tuli selväksi, että populismia ja persuja ei kaivata. Muuten ok tilannearvio, kai.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

haermae

Quote from: sancai on 09.07.2020, 18:14:28
Mitä tulee tulevaisuuden skenaarioihin, niin ennustan pitkän matkan pendelöinnin lisääntyvän tulevaisuudessa kun osittainen etätyö lisääntyy. Sehän lisääntyy eniten. On eri asia junailla joka päivä Tampereelta Helsinkiin kuin kaksi kertaa viikossa.
Nopeammat raideyhteydet ovat kaikin puolin kannattavia ja hyödyttävät kaikkia.

Tai sitten annetaan VR:lle muutama miljoona tukirahaa, että laittavat nykyisten junien perään _kunnollisia_ konttorityövaunuja pendelöijille. Vaunuja, missä on äänieristettyjä koppeja, joissa kunnollinen työtuoli ja pöytä. Toiseksi, nopea nettiyhteys kuntoon, ja niin että se myös toimii koko matkan ajan.

Matkakuluista saa tulonhankkimisvähennystä, ja jotkut työnantajatkin saattavat osallistua kustannuksiin, joten lipun hinta voi olla normilippua korkeampi.

Jos junassaoloajan voisi oikeasti käyttää työntekoon ~100 % teholla, matka-ajalla ei olisi niin väliä. Varsinkin, jos pendelöidään vain 2-3 krt/vk.
Huvikseen reissaavien matka-aikojen kestoa en pidä merkityksellisenä tässä yhteydessä.

Jos jotain huonoja puolia haluaa tuosta etsiä, niin tietenkin se, että päättäjiä lähellä olevat tahot eivät pääse kuppaamaan miljardeja euroja veronmaksajien rahaa. Jonka takia monelta päättäjältä jää politiikan jälkeinen hillotolppa "yhteiskunnallisista asioista vastaavana johtajana" saamatta.

sancai

Uudenmaan ja Varsinais-Suomen väestöntiheys on länsieurooppalaisella tasolla. Tampere on pohjoismaalaisittain suuri kaupunki. Sen takia liikenneinvestoinnit kannattaa painottaa juuri tällekasvukolmioalueelle.

Kumma kun kukaan ei täällä koskaan vastusta moottoritiehankkeita argumenteilla "Suomi on liian pieni liikenneinvestoinneille!" tai "Kuka muka haluais ajaa Helsingistä Kotkaan 30 min nopeammin??".

Tämä on ainoa jätkevä hallituksen esittämä elvytystoimi, koska se on oikea investointi.

ISO

Suurnopeusjunahan on tietysti maailman mukavin tapa matkustaa, ja nopeinkin.

Ongelmana on vain se, että täältä meiltä kestää 45 minuuttia ajella asemalla, siihen päälle pitää varata vielä hiukan pelivaraa ettei myöhästy junasta, eli matka alkaa tunnin ennen junan aikataulun mukaista lähtöä.

Ja toisessa päässä, perillä, pitää vielä päästä minne ikinä onkaan menossa, eli sielläkin helposti se sama tunti.

Pähkinänkuoressaan, suurnopeusjuna on kätevä vain niille jotka asuu juna-aseman vieressä, kävelymatkan päässä maksimissaan, ja jotka matkaavat paikkaan joka on myös juna-aseman vieressä.

Muille se on ihan yhtä tyhjän kanssa, pelkkää hapatusta.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

repo

Quote from: Lalli IsoTalo on 10.07.2020, 08:27:32
Se ainakin tuli selväksi, että populismia ja persuja ei kaivata. Muuten ok tilannearvio, kai.

Luimmeko saman Touko Aallon kirjoituksen? Ennen loppuun sijoitettua "populismia ja persuja ei kaivata" rivien välistä luettavaa viestiä Touko varsin selvästi toi esiin yleisemmin, että politiikka ja poliitikot elävät populismista ja tekevät sillä politiikkaa, mitä Touko hieman paheksui. Ja kun poliitikot tekevät populistista politiikkaa ("äänestäjä on pomo"), analyyttinen ja järjellinen politiikan tekeminen jää taustavaikuttajille. Lopun viesti "populismia ja persuja ei kaivata" tulee lukijan omasta päästä, mikä on vain osoitus, kuinka hyvin persu on populisti -manipulointi on onnistunut. Minäkin luin saman viestin lopusta, vaikka ei sitä siellä tosiasiallisesti lukenut. Jäin vain miettimään, mikä oli loppujen lopuksi vihreiden ex-puheenjohtajan Toukon viesti Kokoomuksen Verkkouutisissa? Jotenkin Touko halusi syleillä kokoomuslaista ylivertaisuusajattelua "minä ja minun puolueeni tietää paremmin kuin äänestäjät keskimäärin". Samaa ajattelua on selvästi Vihreissä.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

satasenlaina

Quote from: Lalli IsoTalo on 09.07.2020, 23:55:03
https://www.tunninjuna.fi/uutinen/2020-06-03_turun-tunnin-juna-hanke-kaynnistyy

Tämä on sitä samaa hulluutta kuin erittäin hyvin toimivan linja 550 korvaaminen pikaraitiotiellä Helsingissä.

Täysin tarpeeton hanke, ja ympäristölle tuhoisa. Tätä voisi verrata uuden kehätie I:n rakentamiseen kehätie I:n viereen, Itäkeskuksesta Westendiin. Kaikkien ulostuloväylien yli pitää rakentaa sillat, metsää pitää kaataa, kallioita pitää räjäyttää, ulkoilumaastot ovat 2 vuotta pois käytöstä ... antivihreää hulluutta, jota Helsingin vihreät haluavat välttämättä tunkea helsinkiläisten kurkuista alas, helvetin kalliiseen hintaan sekä veronmaksajille, että luonnolle.

Näiden punavihreiden todellinen väri, kun ne sekoitetaan, on ruskea.

Pahoittelen vaahtoamistani lievästi aiheen vierestä.

550 korvaaminen pikaraitiotiellä on erittäin kannatettava ajatus. Ratikka pystyy kuljettamaan kerralla paljon enemmän ihmisiä kuin yksi bussi. Ratikka on lisäksi bussiin verrattuna nopeampi ja pystyy kulkemaan tiheämmällä vuorovälillä tarvittaessa.

jmk

Quote from: satasenlaina on 10.07.2020, 11:04:52
550 korvaaminen pikaraitiotiellä on erittäin kannatettava ajatus.

No, sellaistahan ei ole tekeillä. Tekeillä on hidasraitiotie, joka ei ole bussia nopeampi.
https://raidejokeri.info/usein-kysyttya/millaisia-matka-aikoja-raide-jokerilla-on/
Rata on 25 km pitkä ja keskinopeus 25 km/h. Matka-aika ei lyhene verrattuna nykyiseen Jokeri-linjaan ...