News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Sanna Marinin hallitus 2019–2023

Started by Pullervo, 10.12.2019, 13:04:21

Previous topic - Next topic

nollatoleranssi

Joku voi luulla Kärnän olevan asialla, mutta ei sentään. Eikä huulipunahallituskaan ehtinyt taiteen kimppuun, vaikka joku voisi näin luulla.

QuoteKikkeli ministerin olkapään takana hämmentää Oulussa


Julkaistu: 29.2. 11:38
"Ei kannata välittää."

Havainto ei ollut väärä.

Tulkinta oli.

– On se kikkeli, vahvistetaan Ilta-Sanomille.

Sisäministeri Maria Ohisalo (vihr) vieraili perjantaina Oulussa kulttuuritalo Valvessa.

Maakuntavierailu sai tavanomaista enemmän julkisuutta Syyrian ja Turkin kärjistyneen pakolaistilanteen vuoksi.

Pientä hämmästystä, vähän kummastusta ja jonkin verran kyselyitä on herättänyt taideteos, jonka edessä Ohisalo kommentoi pakolaistilannetta tiedotusvälineille yleisötilaisuuden yhteydessä.

Monen mielestä näyttää kuin taideteokseen olisi töhritty punaisella huulipunalla miehen peniksen eli kansankielellä kikkelin kuva. Kikkeli on heti ministeri Ohisalon olkapään takana, ja kiinnittää siksi erityistä huomiota tilanteesta otetussa lehtikuvassa.
...
Valveen työntekijä oli paikalla Ohisalon vierailun aikana. Hänen nähdäkseen Ohisalo ei kiinnittänyt huomiota takanaan olleeseen kikkeliin. Se ei noussut millään tavalla keskusteluun.

– Näyttely on pystyssä vielä muutaman viikon, Valveesta kerrotaan.

https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000006423602.html
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

takalaiton

Quote
Migri selvittää 175:n Suomeen tulevan pakolaisen taustat Supon kanssa
[...]
Johtava asiantuntija Kukka Krüger sisäministeriöstä, vaikka lapsista puhutaan, niin miten Suomi varmistaa sen, etteivät tulijat muodosta Suomelle turvallisuusuhkaa?

– Suomi päättää, keitä se tänne siirtää. Ja Suomi saa tietoonsa henkilöiden taustat ja sen mitä tietoa Kreikalla ja näillä muilla valtioilla näistä henkilöistä on.
[...]
Mitä sanotte Koskelan väitteestä, jonka mukaan orpous on liukuva käsite, kun erilaisia dokumentteja saa helposti lahjomalla? On tällainen asia otettu huomioon?

Missään vaiheessa ei ole ollut puhetta siitä, että Suomi ottaisi leireiltä orpolapsia, vaan olemme puhuneet ilman huoltajaa tulevista alaikäisistä turvapaikanhakijoista.

– Jos tällaisella henkilöllä on perhettä, niin perheenjäsenellä on sitten mahdollisuus jättää myöhemmin perhesidehakemus maahanmuuttovirastolle. Ja tässä vaiheessa selvitetään sitten se, onko perheside olemassa, onko se aito, onko se edelleen olemassa vai onko se katkennut. Lupaharkinnassa pystytään sitten arvioimaan kaikki asiaan vaikuttavat seikat.
[...]
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6ed0bfb1-23ad-4a12-b574-f1a6e64570b0

Nyt viimein myönnettiin, että 175 ankkuri"lasta" tulossa. Keskimäärin yksi oleskeluluvan saanut yhdistää tänne kolme perheenjäsentään, joten lopullinen määrä on luultavasti ainakin 700. Perheenyhdistämisen toimeentulorajat eivät koske pakolaisstatuksen saaneita.
Oulu is not safe - start deportations.

Golimar

Quote
X

Vasemmistoliiton ja vihreiden edustajien mukaan kyse on ihmisoikeuksista.

Viisi vihreiden ja vasemmistoliiton kansanedustajaa ovat jättäneet kirjallisen kysymyksen paperittomien henkilöiden seksuaali- ja lisääntymisterveyspalveluiden toteutumisesta.

Saara Hyrkön (vihr.), Satu Hassin (vihr.), Sofia Virran (vihr.), Merja Kyllösen (vas.) ja Veronika Honkasalon (vas.) kirjallisessa kysymyksessä halutaan muun muassa tietää, kuinka paperittomien seksuaali- ja lisääntymisoikeuksia edistetään ja mihin toimenpiteisiin hallitus ryhtyy paperittomien palveluihin pääsyn turvaamiseksi.

Seksuaali- ja lisääntymispalveluihin tarkoittavat edustajien mukaan "esimerkiksi luottamuksellista, asiantuntevaa ja ajankohtaista seksuaalineuvontaa, seksitautien testausta, mahdollisuutta ehkäisymenetelmän käyttöön taloudellisesta tilanteesta ja asuinpaikasta riippumatta sekä oikeutta saada turvallinen raskaudenkeskeytys".

– Seksuaali- ja lisääntymisoikeudet ovat osa universaaleja ihmisoikeuksia, jotka kuuluvat jakamattomina kaikille.

X

Edustajien mukaan "kansallisesti tulisi toimia yhtenäisesti, että paperittomien perustuslaillinen oikeus toimeentuloon ja huolenpitoon tosiasiallisesti täyttyisi".

X

https://www.verkkouutiset.fi/paperittomille-vaaditaan-parempia-seksuaali-ja-lisaantymisoikeuksia/

Lalli IsoTalo

Quote from: takalaiton on 02.03.2020, 19:27:39
Quote
Migri selvittää 175:n Suomeen tulevan pakolaisen taustat Supon kanssa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6ed0bfb1-23ad-4a12-b574-f1a6e64570b0

Miksiköhän minulla on vähän vaikeuksia uskoa tuota? Ehkäpä siksi, että Migrin utaremaisteri väitti 2015, että kaikkien taustat tiedetään, vaikka kaikki olivat hukanneet paperinsa. Ainoa mitä tiedettiin varmasti oli se, että kaikki olivat 17-vuotiaita.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Golimar

Quote

Tuki pienenee 78 euroa kuukaudessa – Ministeri: Ei ole leikkaus

Hallituksen mukaan määrärahat pysyvät, joten kyse ei ole leikkauksesta.

Eduskunnan täysistunnossa käsiteltiin tiistaina aikuiskoulutusetuuksien ja opintotukilain muutoksia. Aikuiskoulutustukea saa tällä hetkellä noin 25 000 suomalaista.

X

Vasemmistoliiton Paavo Arhinmäen mukaan kuitenkin "esitys on kustannusneutraali, tässä ei leikata määrärahoja".

Sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen (vas.) vastasi Timo Heinoselle.

– Ei tässä olla tekemässä nyt mitään leikkausta aikuiskoulutustukeen. Tätä tukea uudelleenkohdennetaan siten, että tämä soviteltu tuki paranee monissa tapauksissa, ja keskimääräinen tuki leikkaantuu hieman

X

https://www.verkkouutiset.fi/tuki-pienenee-78-euroa-kuukaudessa-ministeri-ei-ole-leikkaus/

Roope

Svenska Ylen tv-uutisten mukaan sisäministeri Ohisalo syyttää Maahanmuuttovirastoa lasten oikeuksien sopimuksen rikkomisesta.

Taustalla on yhdenvertaisuusvaltuutetun tänään julkistama selvitys, jossa Rainer Hiltunen arvostelee Migriä muun muassa siitä, että se päätöksissään arvioi, ovatko perheenyhdistämistä hakeneen lapsen vanhemmat käyttäneet häntä "maahanmuuton välineenä" eli arkikielellä lähettäneet ankkurilapseksi. Hiltusen mielipiteen mukaan näin ei saisi tehdä. Hiltunen ei ole kukaan päättämään päätösten laillisuudesta tai sopimuksien tulkinnasta, eikä hän osoita ainuttakaan väärää päätöstä, mutta niin vain Ohisalo hyväksyi selvityksen tulkinnat Maahanmuuttovirastoa vastaan.

Hiltunen itse ei suoraan syytä Migriä lasten oikeuksien sopimuksen rikkomisesta vaan ympäripyöreästi siitä, että "lapsen edun ensisijaisuus ei riittävästi näy Maahanmuuttoviraston päätöksissä" ja että "lapsen edun painoarvo ei päätöksenteossa vaikuta siinä määrin ensisijaiselta kuin lapsen oikeuksien sopimus edellyttäisi". Noin voi väittää mielipiteenään joka tilanteessa ilman selvityksiäkin, eikä selvitys tuonut mielipiteelle lisäarvoa.

Otsikoista voisi luulla muuta:

Yle: Lapsen oikeudet eivät toteudu lähes puolissa perheenyhdistämispäätöksistä, toteaa yhdenvertaisuusvaltuutettu

Helsingin Sanomat: Migri rankaisee lapsia vanhempien tekojen perusteella, linjaa yhdenvertaisuus­valtuutettu – valtuutetun mielestä Migrin päätökset perheen­yhdistämisistä eivät perustu lakiin

Länsi-Suomi: Selvitys: Lapsen oikeudet eivät toteudu perheenyhdistämispäätöksissä – Vain puolet lapsista saa perheensä Suomeen

Huvittavaa, että kun pakolaisjärjestöt ovat hokeneet viime vuodet, että etenkin lasten perheenyhdistämiset on tehty "mahdottomiksi", selvityksen tapauksista yli puolessa päätös oli myönteinen. Mutta ei siis tarpeeksi, kun prosentin pitäisi olla 100.

Samoin möykkä perheenyhdistämisen toimeentuloedellytyksen kamaluudesta on ollut tuttua "ajatelkaa lapsia"-propagandaa. Alaikäisten perheiden perheenyhdistäminen ei tyssännyt yhdessäkään tutkitussa tapauksessa toimeentuloedellytykseen. Myönteisissä päätöksissä tulorajat oli järjestelmällisesti sivuutettu lapsen etuun tai muuhun tekosyyhyn vedoten.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

hulaq

#1026
Tämähän on hyvin sanottu @Elina Lepomäki

QuoteMarinin hallitus on paistatellut parrasvaloissa, mutta toistaiseksi lista aikaansaannoksista on ollut ohut kuin Etelä-Suomen lumipeite.

Eduskunnalle annettiin tämän vaalikauden ensimmäisillä valtiopäivillä 104 lakiesitystä, mikä on pienin luku 40 vuoteen. Tämän vuoden puolella esityksiä on eduskuntaan saapunut kokonaiset 15. Valiokuntien kokoukset ovat lyhyitä, kun käsiteltävää ei ole.

Sitten kun jokin isompi esitys eduskuntaan tulee, sen huolellinen käsittely estetään: hoitajamitoitusta koskevaa lakiesitystä ei päästetty valtiovarainvaliokunnan arvioitavaksi.

Ehkä tässä pitäisikin alkaa toivoa, ettei hallitus edes aio pistää hallitusohjelmaansa toimeen, vaan tyytyy asettamaan kunnianhimoisia tavoitteita ja työryhmiä.

Maailma ei kuitenkaan pysähdy, vaikka Suomen hallitus seisoisi tumput suorana: Syyrian sisällissota pahenee; miljoona ihmistä - valtaosa naisia ja lapsia - on joutunut lähtemään liikkeelle. Koronavirus leviää Euroopassa ja on jo ajanut maailmantalouden taantuman partaalle. Perjantain tilastojulkistuksessa kävi ilmi, että Suomen talous ja investoinnit kääntyivät laskuun jo loppuvuonna.

Epävarmoina aikoina olisi tärkeää, että pieni maa huolehtisi edes niistä asioista, joihin se voi suoraan vaikuttaa. Veikkaan Junkkarin tavoin, että hallituksen kuherruskuukausi jää lyhyeksi.

@ facebook
Iudex illius ero

Titus


QuotePolttoaineen hinnalla on luonnollisesti vaikutusta kulutukseen ja päästöihin. Mielenkiintoisen näkökulman aiheeseen tarjoavat valtiovarainministeriön tuoreimmassa lainvalmistelussaan käyttämät laskelmat. Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitus aikoo päättää liikenteen massiivisista päästöleikkauksista vuoden 2020 syksyllä.

Käytännössä leikkaukset tarkoittavat ennen muuta fossiilisen bensiinin ja dieselin kulutuksen vähentämistä – sekä teknisillä että mitä suurimmalla todennäköisyydellä myös erilaisilla taloudellisilla keinoilla. Varsinkin suuressa mittakaavassa polttoaineen hinnalla on aina oma vaikutuksensa myös polttoaineen kulutukseen.

https://www.is.fi/autot/art-2000006427556.html


Mitähän "luonnollista" on siinä, että ihmisillä ei ole varaa liikkua omalla autolla ? On luonnollista olla köyhä ?

that's a bingo!

Mandula

Quote from: Titus on 04.03.2020, 11:43:34

QuotePolttoaineen hinnalla on luonnollisesti vaikutusta kulutukseen ja päästöihin. Mielenkiintoisen näkökulman aiheeseen tarjoavat valtiovarainministeriön tuoreimmassa lainvalmistelussaan käyttämät laskelmat. Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitus aikoo päättää liikenteen massiivisista päästöleikkauksista vuoden 2020 syksyllä.

Käytännössä leikkaukset tarkoittavat ennen muuta fossiilisen bensiinin ja dieselin kulutuksen vähentämistä – sekä teknisillä että mitä suurimmalla todennäköisyydellä myös erilaisilla taloudellisilla keinoilla. Varsinkin suuressa mittakaavassa polttoaineen hinnalla on aina oma vaikutuksensa myös polttoaineen kulutukseen.

https://www.is.fi/autot/art-2000006427556.html


Mitähän "luonnollista" on siinä, että ihmisillä ei ole varaa liikkua omalla autolla ? On luonnollista olla köyhä ?

Ei ei, tuossahan selvästi kerrotaan, että mitä kalliimpaa polttoaine on, sitä vähemmän autosi kuluttaa polttoainetta ja sitä vähemmän siitä syntyy päästöjä. Itsekkin tankkaan aina siellä kalleimmalla pumpulla, koska silloin keskikulutukseni tippuu useita litroja sadalla kilometrillä, en tiedä miten, mutta uskottava se on kun se meille tyhmille ja köyhille tuolta ylempää huudetaan.
Klamydia - Suomi on sun

koojii

Quote from: Mandula on 04.03.2020, 13:54:23

Ei ei, tuossahan selvästi kerrotaan, että mitä kalliimpaa polttoaine on, sitä vähemmän autosi kuluttaa polttoainetta ja sitä vähemmän siitä syntyy päästöjä. Itsekkin tankkaan aina siellä kalleimmalla pumpulla, koska silloin keskikulutukseni tippuu useita litroja sadalla kilometrillä, en tiedä miten, mutta uskottava se on kun se meille tyhmille ja köyhille tuolta ylempää huudetaan.

Toki se Suomessa autojen moottoreissa kuluva polttoaineen määrä vähenee sitä enemmän mitä kalliimpaa polttoaine on.

Ihmiset alkavat jättää esimerkiksi lomareissuja sukulaisten luona väliin, kesälomareissuja ja karsimaan harrastuksiaan kun polttoaineen hinta nousee riittävän korkeaksi. Riittävän korkea kun polttoaineen hinta on niin ihmisen pitää luopua koko autosta usein ja kulkea töissä pyörällä tai julkisilla jos sellainen on mahdollista tai heittää kokonaan työnteko pois kun työmatkojen polttoaineisiin kuluu enemmän rahaa kuin mitä työstä saa edes palkkaa.

Toki tuossa samalla liikkumisen myötä vähenee kaikenlainen taloudellinen toimeliaisuus Suomesta ja bruttokansatuote rommaa.

Jos taas olisi tavoitteena lisätä taloudellista toimeliaisuutta ja kasvattaa hyvinvointia ja bruttokansantuotetta Suomessa niin silloin polttoaineveroja tulisi alentaa.

Onneksi täältä Oulusta katsoen Ruotsin rajakin on tuossa reilun 100 kilometrin päässä niin voi sieltä käydä hakemassa autoon polttoainetta vaikka säiliöautollisen kerralla jos täällä Hölmölässä alkavat sen hinnan kanssa kunnolla pelleillä.


Bellerofon

Täydellisen typerää hallitukselta korottaa "haittaveroja", jotka vaikuttavat aivan kaikkeen. Polttonesteiden hinnankorotus nostaa ihan kaikein hintaa ja vähentää tottakai sitä myöten kulutusta. Tästä ei tietenkään lopulta tule lisää verokertymää vaan sekin laskee ja niin laskee myös kaikki muut kulutukseen liittyvät verokertymät kuten arvonlisäverokertymä.
Kaikkein paras "lohkaisu" oli demari-idioottien vertailu EU-maiden verotuksesta, että Suomessa omistaminen on hyvin vähän verotettua. Kuvaajassahan oli jaettuna omistamisen, kulutuksen ja työn verotus prosentteina. Tuollainen kuvaaja on yhtä tyhjän kanssa. Otetaan esimerkiksi Abubapus-saaret, joissa veroaste olisi 1% työlle ja 1% kulutukselle ja 1% omistamiselle, jolloin veropohja-kuvaaja leikkisästi olisi 33% per "sektori".
Suomessa vastaavat luvut olisivat 45%, 25% ja 30%. Jolloin jakauma olisi kuten sektorit. Tässä vaiheessa verotusasiantuntija "Tinde Rastas" räkättäisi, että Suomen omistamisen verotus on 3%-yksikköä pienempi kuin Abubapus-saarilla.
Taantumaa puskee ja siitä on varoitettu ja tämä lipstick-hallitus ottaa kärkkäästi kantaa ainoastaan muutamiin satoihin tai kymmeniin ihmisiin tuhansien kilometrien päässä Suomen rajoista tai sitten laittomien maahanmuuttajien seksuaaliterveyteen. Nyt on sellainen hallitus vallassa, jonka jälkiä tullaan korjaamaan vuosia ellei vuosikymmeniä. Ensimmäisenä pitää muuttaa koko vouhotus 2030 hiilineutraliudesta ja siirtyä siihen samaan mihin muutkin EU-maat eli 2050 tavoitteeseen.

repsikka

EU:n sisäministerit kokoontuvat tänään Brysselissä pähkäilläkseen Turkin ja Kreikan  tilannetta.
Ministerimme Ohinsalo lähti sinne liput liehuen ja torvet soiden julistamaan avointen rajojen evankeliumia. Ei ole tajunnut ilmapiirin muuttuneen Euroopassa.
Mielenkiintoista sitten huomenna kuulla hänen kommenttejaan.

törö

Nyt alkaa näkyä että Kepu ostettiin tyytyväiseksi nostamalla puoluetukea. Mä jo ehdin vähän huolestua.

QuoteEdus­kun­nas­sa on vii­me päi­vi­nä ih­me­tel­ty luot­ta­muk­sel­lis­ten va­li­o­kun­ta­kes­kus­te­lu­jen vuo­ta­mis­ta. Kes­kus­te­lu käyn­nis­tyi, kun si­sä­mi­nis­te­ri Ma­ria Ohi­sa­lon (vihr.) kes­ki­viik­ko­na etäyh­tey­del­lä suu­rel­le va­li­o­kun­nal­le an­ta­ma sel­vi­tys vuo­det­tiin ko­koo­muk­sen puo­lu­e­leh­del­le Verk­kou­u­ti­sil­le.

Luot­ta­muk­sel­li­sia kes­kus­te­lu­ja si­tee­rat­tiin myös edus­kun­nan suul­li­sel­la ky­se­ly­tun­nil­la .

– Täl­lai­sil­la per­for­mans­seil­la voi saa­da ly­hy­tai­kais­ta puo­lu­e­po­liit­tis­ta hyö­tyä, mut­ta niil­lä voi ol­la va­ka­via ja kau­as­kan­toi­sia seu­rauk­sia Suo­men va­hin­gok­si. Ko­koo­mus on men­nyt nyt to­del­la kal­te­val­le pin­nal­le, kes­kus­tan edus­kun­ta­ryh­män pu­heen­joh­ta­ja Ant­ti Kur­vi­nen jy­räh­tää.

Kur­vi­nen muis­tut­taa lä­het­tä­mäs­sään tie­dot­tees­sa, et­tä pää­sään­tö Suo­men pe­rus­tus­lain mu­kaan on, et­tä edus­kun­nan va­li­o­kun­tien ko­kouk­set ei­vät ole jul­ki­sia. Myös edus­kun­nan työ­tä oh­jaa­van va­li­o­kun­ta­op­paan mu­kaan va­li­o­kun­nis­sa käy­tä­vät kes­kus­te­lut ovat luot­ta­muk­sel­li­sia.

– Va­li­o­kun­nan ko­kous­ten ei-jul­ki­ses­ta luon­tees­ta joh­tuu, et­tä vie­lä kes­ke­ne­räi­sen asi­an kä­sit­te­ly­a­si­a­kir­jois­ta ja sii­tä va­li­o­kun­ta­kä­sit­te­lyn ai­ka­na saa­duis­ta tie­dois­ta jä­se­net ei­vät­kä vir­ka­mie­het saa ker­toa ul­ko­puo­li­sil­le.

Kur­vi­nen jat­kaa, et­tä käy­dyis­tä kes­kus­te­luis­ta ei va­li­o­kun­ta­kä­sit­te­lyn tu­lok­sel­li­suu­den tur­vaa­mi­sek­si yleen­sä an­ne­ta tie­to­ja jul­ki­suu­teen edes asi­an val­mis­tut­tua va­li­o­kun­nas­ta.

jatkuu

https://www.suomenmaa.fi/?app=NeoDirect&com=6/3/587851/6897b166f7

törö

^ Arkaluontoiset asiat pitää hoitaa nykyään salassa, jotta niistä saadaan irti kaikki mahdollinen haitta ja sitä täytyy olla paljon, jotta voidaan ulvoa, että populistit vievät kannatuksen.

Tabula Rasa

Quote from: koojii on 04.03.2020, 14:18:20
Quote from: Mandula on 04.03.2020, 13:54:23

Ei ei, tuossahan selvästi kerrotaan, että mitä kalliimpaa polttoaine on, sitä vähemmän autosi kuluttaa polttoainetta ja sitä vähemmän siitä syntyy päästöjä. Itsekkin tankkaan aina siellä kalleimmalla pumpulla, koska silloin keskikulutukseni tippuu useita litroja sadalla kilometrillä, en tiedä miten, mutta uskottava se on kun se meille tyhmille ja köyhille tuolta ylempää huudetaan.

Toki se Suomessa autojen moottoreissa kuluva polttoaineen määrä vähenee sitä enemmän mitä kalliimpaa polttoaine on.

Ihmiset alkavat jättää esimerkiksi lomareissuja sukulaisten luona väliin, kesälomareissuja ja karsimaan harrastuksiaan kun polttoaineen hinta nousee riittävän korkeaksi. Riittävän korkea kun polttoaineen hinta on niin ihmisen pitää luopua koko autosta usein ja kulkea töissä pyörällä tai julkisilla jos sellainen on mahdollista tai heittää kokonaan työnteko pois kun työmatkojen polttoaineisiin kuluu enemmän rahaa kuin mitä työstä saa edes palkkaa.

Toki tuossa samalla liikkumisen myötä vähenee kaikenlainen taloudellinen toimeliaisuus Suomesta ja bruttokansatuote rommaa.

Jos taas olisi tavoitteena lisätä taloudellista toimeliaisuutta ja kasvattaa hyvinvointia ja bruttokansantuotetta Suomessa niin silloin polttoaineveroja tulisi alentaa.

Onneksi täältä Oulusta katsoen Ruotsin rajakin on tuossa reilun 100 kilometrin päässä niin voi sieltä käydä hakemassa autoon polttoainetta vaikka säiliöautollisen kerralla jos täällä Hölmölässä alkavat sen hinnan kanssa kunnolla pelleillä.

Joo. Itsekin 2-300 venäjän rajasta ja jos bensan hinta nousee paria euroa lähelle niin kannattaa minunkin hankkia vanha amerikanrassi jossa on +1000l säiliö, kakkosautoksi. Siinä sitä ympäristöystävällisyyttä.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Alaric

Tässä oli viesti ilman lainausta alla olevasta uutisesta, joten nakkasin roskiin. Lainaukset kuntoon, jotta foorumin lukeminen on mukavampaa ja kätevämpää.

https://www.is.fi/autot/art-2000006428966.html (5.3.2020)

QuoteMinisteri IL:lle: Näin bensan ja dieselin hinnannousun voisi kompensoida paikkakunnilla, jossa omalle autolle ei ole vaihtoehtoa

Opetusministeri Li Anderssonin mukaan liikennepolttoaineiden hinnannousu pitää korvata "pienissä ja syrjäisissä kunnissa".

Sanna Marinin (sd) hallituksen opetusministeri Li Anderssonia (vas) haastatelleen Iltalehden mukaan Andersson haluaa, että tuloverotusta kevennettäisiin pienissä ja syrjäisissä kunnissa.

Näin kompensoitaisiin Anderssonin mielestä "menetykset, jotka seuraisivat mahdollisista liikennepolttoaineiden ja lämmitysöljyn veronkorotuksista".

(...)

Iltalehden arviossa alueellisesti verohelpotuksia kohdistettaisiin todennäköisesti Lapin, Kainuun, Savon, Karjalan, Pohjanmaan ja Keski-Suomen taantuvien kuntien asukkaille. Kyseiset alueet ovat tyypillisesti myös paikkakuntia, joissa oman tai muun yksityisauton käytölle ei käytännössä juuri ole vaihtoehtoja.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Tuomas3

Li ei ole mikään talousnero.
1. Verovähennys ei osuisi pienituloisiin, jotka maksavat lähinnä kuntaveroa eli tässä vas äänestäjät saisivat taatusti päinvastaista, mitä tilasivat.
2. Veroale ei kohdistuisi tehokkaasti alueiden autoilijoihin vaan aivan kaikkiin hyvätuloisiin. Esim. keskustassa kunnantalosta kivenheiton päässä oleva 10000€/kk tienaava kunnanjohtaja hyötyisi eniten, vaikka tarvitsee autoa vain huviajeluihin.
3. Bensaa kannattaisi edelleen hakea rajan takaa ja kannattavuus paranisi aina kun polttoainevero nousee.

Miksi yksinkertaisesti asiaa ei hyvitetä matkakulujen verovähennyksissä? Silloin hyvitys kohdistuisi oikein, olisi tehokas ja kannustava. Lisäksi iärajan lähellä kannattaisi suoraan alentaa polttoaineveroa.

Roope

Quote from: Tuomas3 on 06.03.2020, 17:12:47
Li ei ole mikään talousnero.
1. Verovähennys ei osuisi pienituloisiin, jotka maksavat lähinnä kuntaveroa eli tässä vas äänestäjät saisivat taatusti päinvastaista, mitä tilasivat.
2. Veroale ei kohdistuisi tehokkaasti alueiden autoilijoihin vaan aivan kaikkiin hyvätuloisiin. Esim. keskustassa kunnantalosta kivenheiton päässä oleva 10000€/kk tienaava kunnanjohtaja hyötyisi eniten, vaikka tarvitsee autoa vain huviajeluihin.
3. Bensaa kannattaisi edelleen hakea rajan takaa ja kannattavuus paranisi aina kun polttoainevero nousee.

Miksi yksinkertaisesti asiaa ei hyvitetä matkakulujen verovähennyksissä? Silloin hyvitys kohdistuisi oikein, olisi tehokas ja kannustava. Lisäksi iärajan lähellä kannattaisi suoraan alentaa polttoaineveroa.

Koska kyse ei oikeasti ole "bensan ja dieselin hinnannousun kompensoinnista" vaan helikopterirahasta "alueille", joilla äänestetään väärin/persuja. En tiedä, kumpi on epätoivoisempaa, mutta kumpikaan ei tule onnistumaan.

QuoteEsimerkiksi viime eduskuntavaaleissa perussuomalaisten menestyksen taustalla havaittiin ainakin osittain olevan niin sanottu alueiden kosto. Tällä viitataan alueisiin, jotka menettävät väestöään, minkä seurauksena myös palvelut ovat alkaneet vähentyä niissä. Perussuomalaisten kannatus oli suurinta juuri suurten kaupunkien väliin jäävillä alueilla.

– Politiikassa on kyse myös tunteista. Päättäjien pitää pystyä sanallistamaan ja ymmärtämään se tunne, minkä aiheuttaa se, kun ihmiset näkevät kotipaikkakuntansa tyhjentyvän ympärillään, Andersson pohtii.

Tässä myös vasemmistoliitolla on tehtävää. Andersson kaipaa puolueelta vahvempaa otetta alueelliseen ulottuvuuteen politiikassa. Tämän lisäksi alueellista ulottuvuutta tulee pohtia enemmän sisällöllisesti.

– Mitä merkittäviä radikaaleja muutoksia progressiiviseen kiinteistöverotukseen voidaan tehdä? Tai miten liikennepolttoaineiden alueelliset kompensaatiot – josta nyt paljon puhutaan – toteutetaan?
Kansan Uutiset 5.3.2020
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

simppali

#1038
QuoteLiikenneministeri Harakan mukaan kyse on siitä, "voiko tämän vapauden ulottaa tasa-arvon nimissä nyt muuallekin kuin suurempiin kaupunkeihin":

– Jos ihmisten on pakko omistaa auto arkensa järjestämiseksi, tai peräti kaksi, niin yhteiskunnan pitää tarjota vaihtoehto, jotta olisi aito vapaus valita, Harakka jatkaa.
Autoliitto vetoaa kansalaisiin – "liikkumisen vapauden puolesta"

– Jos ihmisten on pakko käyttää vapaasti omistusautoa, on liikennejärjestelmämme epäonnistunut. Nämä pakosti vapaasti omistetut autot seisovat käyttämättöminä 95 prosenttia ajasta. Ja joka viides automatka on alle kaksi kilometriä. Joka neljäs automatka alle kolme kilometriä. Suomi on pitkien etäisyyksien maa, mutta se koskee lähinnä rekkakuskeja. Suomi on lyhyiden automatkojen maa, Harakka väittää ja jatkaa puheessaan hiukan myöhemmin myös hallituksen tulevien vuosien liikennetavoitteista, jotka hän kiteyttää napakasti näin:

– Entistä paremmat liikkumispalvelut houkuttelevat kaupunkiseuduilla luopumaan omistusautosta ja maaseuduilla luopumaan kakkosautosta.

https://www.is.fi/autot/art-2000006430641.html

Luopukaa autoistanne, kävelkää tai ilmasto pilaantuu...Harakka on höpöukko.

Emme luovu autoistamme, vaan ostamme kolmannen koslan ,,mitäs siihen sanot liikenneministeri?
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

petebe

Quote from: simppali on 06.03.2020, 17:49:57
QuoteLiikenneministeri Harakan mukaan kyse on siitä, "voiko tämän vapauden ulottaa tasa-arvon nimissä nyt muuallekin kuin suurempiin kaupunkeihin":

– Jos ihmisten on pakko omistaa auto arkensa järjestämiseksi, tai peräti kaksi, niin yhteiskunnan pitää tarjota vaihtoehto, jotta olisi aito vapaus valita, Harakka jatkaa.
Autoliitto vetoaa kansalaisiin – "liikkumisen vapauden puolesta"

– Jos ihmisten on pakko käyttää vapaasti omistusautoa, on liikennejärjestelmämme epäonnistunut. Nämä pakosti vapaasti omistetut autot seisovat käyttämättöminä 95 prosenttia ajasta. Ja joka viides automatka on alle kaksi kilometriä. Joka neljäs automatka alle kolme kilometriä. Suomi on pitkien etäisyyksien maa, mutta se koskee lähinnä rekkakuskeja. Suomi on lyhyiden automatkojen maa, Harakka väittää ja jatkaa puheessaan hiukan myöhemmin myös hallituksen tulevien vuosien liikennetavoitteista, jotka hän kiteyttää napakasti näin:

– Entistä paremmat liikkumispalvelut houkuttelevat kaupunkiseuduilla luopumaan omistusautosta ja maaseuduilla luopumaan kakkosautosta.

https://www.is.fi/autot/art-2000006430641.html

Luopukaa autoistanne, kävelkää tai ilmasto pilaantuu...Harakka on höpöukko.

Eikö tällä samalla perustelulla voisi asettaa kaikki kansanedustajien ja ministerien kakkosasunnot Helsingissä asunnottomien käyttöön - hehän itse ovat siellä vain noin 7kk/vuosi ja 10h/vrk? Kyllä kai sopu sijaa antaa noiden muutaman yhteisen hetken verran..
"Suomellahan on erittäin hyvä maine Afrikassa, meillä ei oo minkäännäköstä historiallista taakkaa...oikeestaan päinvastoin"  -Alexander Stubb-

Puoluekanta määrittää mielipiteen oikeellisuuden sekä syyttämis- että tuomitsemiskynnyksen. -oma-

kriittinen_ajattelija

#1040
Venäjän kannattaisi nyt valloittaa Suomi kun Suomella on huulipunahallitus joka noudattaa kansainvälisiä sopimuksia.

Venäjän armeija voisi lähettää ensin 300 000 sotilasta tänne "pakolaisina" ja kansainvälisten sopimusten mukaanhan ne pitäisi ottaa vastaan ja käsitellä niiden hakemukset. Sitten kun ne olisi maassa, niin ne voisi sisältäpäin vallata kaikki armeijan tukikohdat ja muut tärkeät paikat
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

N. O. Hääppönen

Elina Lepomäeltä kovat madonluvut, joissa saatta olla vinha peräkin.

On tietysti ihanaa, että pääministerimme on kans.välinen julkkis ja upea esikuva, mutta soisin että myös maamme tulevaisuudelle uhrattaisiin ajatus, pari.

Jutun otsiko viittaa korona, mutta tilanne olisi huono ilman sitäkin, epidemia kanssa katastrofaalinen.

En pidämskenaarioita mitenkään poissuljettuina.

QuoteKoronasokki saattaa romahduttaa Suomen julkisen talouden - kokoomuksen Elina Lepomäki varoittaa yli 10 miljardin euron alijäämästä
Tänään klo 14:21
Lepomäen mielestä Suomessa ei vielä ymmärretä, miten vakavasta asiasta on kyse.
...
– Jos uusin ennuste siitä toteutuu, että Suomen talous ei tänä vuonna käytännössä kasva, meillä on ensi vuodesta alkaen noin kymmenen miljardin euron alijäämä valtion ja kuntien taloudessa, Lepomäki sanoo Iltalehden haastattelussa.
...
Nämä laskelmat julkaistiin siis ennen kuin kukaan oli sairastunut koronavirukseen.

– Harva enää muistaa, että jo syksyn julkisen talouden suunnitelmassa valtion ja kuntien alijäämä on vuonna 2023 eli hallituksen lopettaessa työnsä noin 5,3 miljardia euroa vuodessa. Se on aika kaukana nollasta, kun keskustalle esimerkiksi oli kynnyskysymyksenä hallitustyöskentelyyn osallistumiselle se, että julkinen talous on kauden lopussa tasapainossa. Kuinkas kävikään, se on viisi miljardia euroa pakkasella ilman koronaakin, Lepomäki sanoo
...
– Laskin, että jos tulee melko vaatimatonkin maailmantalouden yskähdys, joka kestää vuoteen 2023, alijäämä kasvaa jo ensi vuonna yhdeksään miljardiin ja siitä eteenpäin yli kymmeneen miljardiin euroon per vuosi.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/eaaae971-2494-4aa3-b5bc-0f3c7cc67444
"Jos sukupuolitietoinen budjetointi erkaantuu sekä feministisistä kansalaisyhteiskunnan toimijoista että feministisestä tiedosta, se on vaarassa muodostua tekniseksi hyvän hallinnon käytännöksi, jonka suhde sukupuolittuneisiin yhteiskunnallisiin valtarakenteisiin on ohut."

– THL 23.3.2020

Pkymppi

Quote from: petebe on 06.03.2020, 17:55:06
Quote from: simppali on 06.03.2020, 17:49:57
QuoteLiikenneministeri Harakan mukaan kyse on siitä, "voiko tämän vapauden ulottaa tasa-arvon nimissä nyt muuallekin kuin suurempiin kaupunkeihin":

– Jos ihmisten on pakko omistaa auto arkensa järjestämiseksi, tai peräti kaksi, niin yhteiskunnan pitää tarjota vaihtoehto, jotta olisi aito vapaus valita, Harakka jatkaa.
Autoliitto vetoaa kansalaisiin – "liikkumisen vapauden puolesta"

– Jos ihmisten on pakko käyttää vapaasti omistusautoa, on liikennejärjestelmämme epäonnistunut. Nämä pakosti vapaasti omistetut autot seisovat käyttämättöminä 95 prosenttia ajasta. Ja joka viides automatka on alle kaksi kilometriä. Joka neljäs automatka alle kolme kilometriä. Suomi on pitkien etäisyyksien maa, mutta se koskee lähinnä rekkakuskeja. Suomi on lyhyiden automatkojen maa, Harakka väittää ja jatkaa puheessaan hiukan myöhemmin myös hallituksen tulevien vuosien liikennetavoitteista, jotka hän kiteyttää napakasti näin:

– Entistä paremmat liikkumispalvelut houkuttelevat kaupunkiseuduilla luopumaan omistusautosta ja maaseuduilla luopumaan kakkosautosta.

https://www.is.fi/autot/art-2000006430641.html

Luopukaa autoistanne, kävelkää tai ilmasto pilaantuu...Harakka on höpöukko.

Eikö tällä samalla perustelulla voisi asettaa kaikki kansanedustajien ja ministerien kakkosasunnot Helsingissä asunnottomien käyttöön - hehän itse ovat siellä vain noin 7kk/vuosi ja 10h/vrk? Kyllä kai sopu sijaa antaa noiden muutaman yhteisen hetken verran..

Julkisten liikennevälineiden käyttö on niin vaikeata kuin olla voi. Ennen ei tarvinnut kuin astua bussiin ja istua, rahastaja tuli paikalle sille voi maksaa matkan. Häiriköt heitettiin bussista ja matkanteko oli mukavaa yhdellä istumalla.
   Nyt tuo sama matka pitäisi tehdä bussi-juna-bussi matkana kymmeniä kilometrejä kiertäen.

Venne

#1043
Lepomäki puhuu viisaita. Alkuvuodesta talous otti iskua laajamittaisista lakoista. 90 % todennäköisyydellä korona tuo julkiselle puolelle pisteenä iin päälle seuraavat shokit:

-työntekijät jäävät kotiin. Sen sijaan että valtiolle tulisi ansioverotuloja, se maksaakin karanteenikorvauksia
-sairaanhoidon menot kasvavat, hoitopaikkojen määrää lisätään, tartuntoja selvitetään ja testauskittejä ja pisteitä laitetaan pystyyn
-joudutaan mahdollisesti ostamaan kalliit koronalääkkeet kaikille jotka ovat syksyllä hengissä
-potentiaalia on että ruoan hinta jota tuodaan ulkomailta nousee myös, jos on tarjontashokkeja yritysten ollessa kiinni
-yritykset ovat kiinni, eivätkä maksa veroja nekään
-palkataan extra työvoimaa siivoamaan ja desinfioimaan
-logistiikka pitää järjestää uusiksi, ettei tartuntaa levitetä. Moniko kulkee julkisilla töihin? Miten saa ruokaa kotiin jos kauppakassipalvelu ei pelaa?
- eri aloilta ottavat osumaa erityisesti turismi, ravintola-ala, tapahtumajärjestäjät, teatterit ja leffa, lento-, risteily ja bussiliikenne. Kerrannaisvaikutuksia näkyy kaikissa muissakin palveluissa (kuntosalit, hierojat, kosmetologit jne) mikä tahansa ala jossa ollaan tekemisissä ihmisten kanssa. Jotka eivät liiku ulkona tartunnan pelossa/karanteeniin pakotettuina

Edit. Ajattelin että hallitus joutuu hankaluuksiin talouden taantuessa ja lakkojen kanssa. En olisi kuuna päivänä arvannut että hallitus joutuu ratkomaan yhtä aikaa kahta massiivista haastetta, mahdollisesti pandemiaksi leviävää tartuntatautia ja Kreikan ja Turkin välistä rajanvalvontaa.

törö

^ Täähän on normaalia kehitysmaameininkiä, jossa jokainen ylimääräinen euro käytetään äänien ostamiseen. Kun perse uhkaa avautua, niin etsitään joku vitun Malinen auttamaan taas yhden valtionyhtiön kaatamisessa, koska porukalla ei ole näistä asioista mitään käsitystä.

Pitäisi saada sarja kunnon nälkävuosia, joiden jälkeen väestössä alkaisi korostua se ymmärryksen taso, jolla tajutaan edes lähteä muualle siksi aikaa.

Alaric

Tämän artikkelin kylkeen oli robottimaininnan vuoksi pakko laittaa tuo liitekuva...

Hyvin pitkä juttu, loput linkistä. Ihan mielenkiintoista juoruilua myös hallituspuolueiden väleistä yms.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000006431816.html (7.3.2020)

QuoteIS selvitti millainen johtaja Sanna Marin on: Tiukka, kulmikas ja liki työnarkomaani pääministeri "painaa asioita kuin robotti"

Sanna Marinin 100 ensimmäistä päivää on varjostanut hallituksen sisäiset yhteentörmäykset vihreiden kanssa. Pääministeri on valmis veivaamaan kompromisseja, mutta ei pidä palopuheista tai jää tekemään turhia piruetteja.

"NO NIIN, hoidetaanpa tämä nyt taas tästä".

Suomen uuden pääministerin Sanna Marinin (sd) kerrotaan suhtautuvan hallituksen syliin tiheään tippuviin haasteisiin käytännönläheisesti. Tätä kuvaa edellinen kulisseissa al-Hol-setvinnän aikana pääministerin suusta kuultu tokaisu.

Marinin hallituksella tulee mittariin 18. maaliskuuta 100 päivää vallassa. IS selvitti haastattelemalla yli 20 hallituspuolueen edustajaa, millaisen pääministerin Suomi Marinista sai dramaattisten vaiheiden jälkeen 10. joulukuuta.

– Marin painaa asioita kuin robotti. Ihmisenä hän on hieman kulmikas luonne, mutta järjestelmällinen prosessi-ihminen, eräs hallituspuolueen edustaja kuvailee.

Oppositio on saanut maistiaisia Marinin kulmikkuudesta niin, että kokoomuksen ylimmän johdon ja Marinin välisen kanssakäymisen määrää voi kuvata yhden tekstiviestin ja siihen saadun vastauksen mittaiseksi. Puoluetta jäytää edelleen Marinin alkukauden käytös al-Hol-vyyhdistä käydyssä välikysymyskeskustelussa, jossa tämä tylytti kokoomusta kysymällä, eikö puoluetta hävetä.

(...)

Mikään ei kuitenkaan estä Sdp:tä vetämästä esiin Rinne-korttia neuvotteluissa. Sdp:ssä tiedetään hyvin, että keskusta käytti Rinteen kaatamisessa tämän hallituskauden suurimman valttikorttinsa. Asia nousee edelleen pintaan. Neuvottelutilanteissa Sdp:stä voi kuulua keskustan vaatimuksiin vastaus: "Ei onnistu, kaadoitte jo meidän pääministerin".

Marin ja keskustan puheenjohtaja, valtiovarainministeri Katri Kulmuni tulevat toimeen säällisesti. He ovat kuin hyviä naapureita, jotka tulevat tarvittaessa juttuun. Molempia yhdistää se, että heistä on tullut nuorina ja vaikeassa tilanteessa kahden suomalaisen politiikan vanhan mahtipuolueen keulakuvia.

(...)

Vihreät hiertävät ministeritasollakin

Vaikka Marin olisikin saanut oman puolueensa taakseen, eikä keskustalla ole hänen suuntaansa nokan koputtamista, varjostaa hallituksen työtä vihreiden kiukuttelu. Vihreiden aiheuttama päänsärky nousee vahvasti esiin juttua varten tehdyissä haastatteluissa.

Vihreän eduskuntaryhmän kokemattomuus ja puolueen kyvyttömyys kompromisseihin aiheuttaa tyytymättömyyttä jo kaikissa hallituskumppaneissa ministereitä myöten. Vihreä ongelma kumpuaa puolueen pettymyksestä hallituksen etenemiseen ilmasto- ja ympäristötavoitteiden saavuttamisessa.

– Vihreiden heti mulle, kaikki tänne nyt –periaate turhauttaa kaikkia. Kannattaisi käyttää aikaa siihen, mikä hallitusta yhdistää, eikä tukehtua hiilinieluihin ja liikaan kärjekkyyteen, demareista kommentoidaan.

– Vihreät vain lukevat iPadilta puolueohjelmaansa, ei sillä tavalla saa asioita aikaan, keskustasta sanotaan.

(...)

– Marin on selkeästi Antti Rinnettä strukturoidumpi, hyvä organisoimaan ja palastelemaan asioita, toinen kommentoi.

Sdp:n puheenjohtajana kesään asti istuva Rinne ei ole lähtenyt sekoontumaan Mariniin työhön puolueessa etukäteen pelätyllä tavalla. Rinne toki esittelee ahkerasti omia näkemyksiään ryhmäkokouksessa, mutta sitä kuvataan ihan asialliseksi toiminnaksi.

– Kyllä Sanna asioita johtaa, mutta myös Rinne korostaa usein johtavansa edelleen puoluetta. Kipuilee ehkä sen kanssa, demareista kuvataan Rinteen toimintaa.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

zupi

"Vihreä ongelma", tuo pitäisikin olla puolueen virallinen nimi.

IS tehnee sitten aikanaan vastaavanlaisen, ihailevan jutun seuraavasta pääministeristä, Jussi Halla-ahosta  :roll:

petebe

Vihreiden fanaattisuus omien ideoidensa suhteen, ilman faktoihin perustuvaa syytä, on pelkästään hyvä asia tälle ns. hallitukselle. Jossakin vaiheessa joko Kepu tai demarit ovat pakotettuja kaatamaan hallituksen. Noilla molemmilla puolueilla kun on realistinen mahdollisuus olla mukana seuraavassakin hallituksessa, ja sitä ei vihreillä ja vasemmistoliitolla ole.
"Suomellahan on erittäin hyvä maine Afrikassa, meillä ei oo minkäännäköstä historiallista taakkaa...oikeestaan päinvastoin"  -Alexander Stubb-

Puoluekanta määrittää mielipiteen oikeellisuuden sekä syyttämis- että tuomitsemiskynnyksen. -oma-

Supernuiva

Quote from: petebe on 07.03.2020, 21:37:04
Vihreiden fanaattisuus omien ideoidensa suhteen, ilman faktoihin perustuvaa syytä, on pelkästään hyvä asia tälle ns. hallitukselle. Jossakin vaiheessa joko Kepu tai demarit ovat pakotettuja kaatamaan hallituksen. Noilla molemmilla puolueilla kun on realistinen mahdollisuus olla mukana seuraavassakin hallituksessa, ja sitä ei vihreillä ja vasemmistoliitolla ole.

Niin, miten lamaa kokevat ihmiset tulevat äänestämään tulevissa vaaleissa? Mahdollista kun lienee myös se, että punaisten puolueiden lupaukset sosiaaliturvasta antavat jatkon tälle nykymenolle? Äänestävätkö työttömät tai työttömyyttä pelkäävät mieluummin solisaliratteja ja muita punavirheitä vai kyky/nuivapuoluetta?

Tästä johtuen ei voida olla vielä varmoja siitä, miten seuraavissa hallitusneuvotteluissa tulee käymään. Mikään ei ymmärtääkseni estä nykypohjan jatkamista, jos he vain saavat yhteensä yli 50 % jaettavasta vallasta.

RiP

On asioita jotka Sanna Marinissa vaan herättää oudoksuntaa, toiset enemmän ja toiset vielä enemmän. kts. kuva IS.