News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Hommaforum 11 vuotta 6.12.2019

Started by Pullervo, 04.12.2019, 23:31:18

Previous topic - Next topic

repo

Homman nimestä puheenollen olen itse aina ajatellut nimen tulevan kysymyksestä.

Mikä on Homman nimi?

Kysymys oikeinkirjoitettuna kuuluisi, mikä on homman nimi. Sama kysymys toisin sanottuna, mikä on tehtävän, työn, puuhan tai tavoitteen nimi. Nimen kysymisellä työlle tai tehtävälle kysyjä voi viestiä myös  tarkoitusta, miksi tai miten tehtävä tehdään.

Kysymys ensimmäisessä esitysmuodossa on myös kaksimerkityksinen ja tyypillinen 80-luvun lopun tuotos mainonnassa. Tuolloin mainonnassa harrastettiin kaksimerkityksisiä lauseita enemmän.

90-luvulla mainonta, markkinointi ja imago tulivat voimalla osaksi politiikan julkisivua mm. Kataisen Kokoomuksen myötä Toivo-talkoot. SAK:n TV-mainoksessa näyttelijä Oiva Lohtander esitti ruokapöydässä porsastelevaa porvaria. Jossain välissä mielemme valtasi slogan, iskulause, "vastakkainasettelun aika on ohi". Kokoomus on erityisesti ansioitunut imago-politikoinnin saralla jopa niin, että foorumilla vitsailtiin Kokoomuksen puolueohjelman tulevan mainostoimisto Bob Helsingistä.

Politiikan julkikuva muuttui ammattimaiseksi yritysimagon rakentamiseksi. Asenneilmasto muuttui kriittisyydelle epäsuosiolliseksi, kaiken piti olla vain positiivista "draivia". Kriittinen asioiden tai ilmiöiden tarkastelu oli änkyröintiä. Yhteiskunnallinen johtamisen piti muuttua yhtä tehokkaaksi kuin yritysjohtaminen. Keskittyminen, kasvukeskukset, tiivis taajamarakentaminen, EU, globalisaatio ja maahanmuutto olivatkin yhtäkkiä "luonnollista kehitystä", jota vastaan oli turha änkyröidä. Kirsikkana kakun päällä poliittinen korrektius sai lainkuuliaisen kansalaisen tuntemaan itsensä pahaksi, jos mieleen nousi kysymyksiä, onko tämä kaikki "luonnollista kehitystä", kun päivälehdistä ja TV:stä alkoi tulla pelkkää poliittista valistusta suvaitsevaisuudesta, jossa muulta tulleet tummahipiäiset ja muut toiseusihanteet olivat kaiken arvostelun yläpuolella. Heidän läsnäoloonsa tuli vain sopeutua ja sopeutua "tai olet rasisti". Heräsi kysymys.

Mikä on Homman nimi?

Onneksi jo aiemmin useat muut olivat kysyneet samaa Jussi Halla-ahon vieraskirjassa ehkä enemmän vain maahanmuuttoon liittyen. Itse en ollut tuolloin tuolla paikalla. Löysin Homman Halla-ahon Scriptan kautta ja huomasin hämmästyksekseni, että moni kirjoittaja sanoi samoja asioita, mitä itse ajattelin.

Niin alkoi korpivaellus Hommassa etsien kirkastavaa vastausta tuohon itseään toistavaan kysymykseen.

Kiitos Hommaforum (palanen tekniikkaa ja paljon ihmisiä eri Hommissa) menneistä vuosista ja olkoon meillä vielä useita vuosia ihmeteltävänä, mikä on Homman nimi politiikassa, Suomessa, EU:ssa ja maailmalla? Kaikki ei ole sitä, miltä ne on saatu näyttämään.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo