News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Saksalaisena opiskelijana Suomessa (liian hyvä kielitaito mamujen kielikurssille ym.)

Started by Juoni, 24.09.2019, 00:30:05

Previous topic - Next topic

Juoni

QuoteSaksalaisena opiskelijana Suomessa

EVA VON WELTHEIM

Kun neljä vuotta sitten tulin miehen perässä Suomeen, suunnitelmani oli selkeä: opin kielen, haen yliopistoon ja etsin töitä. Aika nopeasti tuli selväksi, että niin helppoa tästä ei tule. Tässä lyhyessä artikkelissa haluan kertoa omista kokemuksistani viranomaisten ja yliopiston kanssa eurooppalaisen maahanmuuttajan näkökulmasta.

Suomeen tultuani muutin heti saman katon alle avopuolisoni kanssa. Jos tulet ulkomaalaisena Suomeen, sinulla on oikeus jäädä Suomeen kolmeksi kuukaudeksi ilmoittautumatta. Sen jälkeen sinun on haettava oleskelulupa poliisilta, mikä koskee myös muita kuin EU-kansalaisia. Tämä oli varsin helppo prosessi, vaikka minun piti näyttää poliisille tiliotteet viimeiseltä vuodelta todistaakseni, etten tule tarvitsemaan valtion rahaa. Minulla ei siis ollut vielä silloin töitä, mutta onneksi perheeni oli valmis tukemaan minua tässä asiassa niin kauan kun tarvetta olisi. Teoriassa menettely ei ollut oikea poliisin puolelta, koska tulin Suomeen "perheen perässä", jolloin tuloilla ei olisi pitänyt olla merkitystä, mutten halunnut hankaloittaa asioita.

Maistraatissa asiat alkoivat käydä hankalammiksi. Minulta kysyttiin äitini ja isäni nimet sekä heidän ammattinsa, syntymäpäivät, osoitteet ja jopa puhelinnumerot. Pieniin ongelmiin jouduin sen takia, etten tiennyt isäni puhelinnumeroa. Maistraatti epäili, että yritän huijata jollakin tavalla. Mietin jo silloin, että miten on mahdollista, että toiset pääsevät ilman dokumentteja Suomeen mutta minun on keskusteltava puhelinnumeroista.

(...)

Saavuin TE-toimistoon ja kysyin (silloin englanniksi), voisinko saada hakemuslomakkeen ilmaiseen koulutukseen. Keskustelu eteni näin:

The Finnish course? Where are you from?

From Germany. I just came three months ago and would like to work or to study but I don't speak Fi...

Nainen keskeytti minut.

So, you did not come as a refugee. See, we cannot offer these to everyone.

Yes, but I really need to learn Finnish.

You said you want to study, students cannot attend these courses.

I am not a student yet. I will apply...

You cannot attend these courses. I don't see a need for you. See, there are really people that need those. You come from Germany you will be fine. The cultural course is unnecessary for you.

(...)

Tämä kurssi ei tietenkään riittänyt valmistamaan minua "Diskurssin tutkimuksen perusteisiin" ja vastaaviin samana lukuvuonna käymiini kursseihin. Ilmoittauduin siis seuraavalle kurssille. Kursseja oli kaikkiaan viisi. Kun tuli aika ilmoittautua Suomi 4 -kurssille (B2-taso), vaihto-opiskelijat olivat jo lähteneet takaisin kotimaihinsa. Sillä kurssilla oli pääsääntöisesti maahanmuuttajia, joista suurin osa tuli Afrikasta ja Lähi-idästä. Ensimmäisellä tunnilla pysyin täysin hiljaa, koska muistin aiemmilta kursseilta miten opettajani oli regoinut siihen, että minulla oli todella suuri motivaatio oppia lisää. Tunnin jälkeen minun piti maksaa kopiomaksu, joten menin puhumaan opettajalle. Keskustelu meni näin:

Hei, tuota... haluaisin maksaa...

Älä pliis tule maanantaina uudestaan.

Täh? Olin hämmentynyt.

Tiedän kuka sinä olet.

Miten? Mitä? En ymmärrä.

Tiedän että puhut jo aika hyvin suomea ja minun kollegani on kertonut sinusta. En halua että sinun takia muille oppilaille tulee huono omatunto.

Kuinka niin?

Minulla ei ole oikeastaan aikaa keskustella tästä asiasta lisää. Sinä puhut liian nopeasti ja käytät sanoja....

Tiedän että puhetaitoni on kehittynyt, mutta en osaa kirjoittaa kovin hyvin vielä ja mun on pakko oppia sitä. Mun opinnot ovat suomeksi ja sitä varten minun...

Laita mulle vaikka sähköpostia ja ehkä joku ratkaisu löytyy. Mun pitää nyt lähteä. En ota nyt sitä maksua vastaan.

(...)

https://sarastuslehti.com/2019/09/23/saksalaisena-opiskelijana-suomessa/

Kuinkahan moni artikkelissa mainituista henkilöistä on mies? Tulee vahvasti vaikutelma että suomalaiset naiset virka-asemissa ollessaan eivät olekaan niin innostuneita maahanmuuttajista kun kyseessä on valkoinen ja vieläpä nainen...

Lisätty hieman enemmän niitä oleellisia kohtia lainaukseen.

Alabama

QuoteSuomeen tultuani muutin heti saman katon alle avopuolisoni kanssa. Jos tulet ulkomaalaisena Suomeen, sinulla on oikeus jäädä Suomeen kolmeksi kuukaudeksi ilmoittautumatta. Sen jälkeen sinun on haettava oleskelulupa poliisilta, mikä koskee myös muita kuin EU-kansalaisia. Tämä oli varsin helppo prosessi, vaikka minun piti näyttää poliisille tiliotteet viimeiseltä vuodelta todistaakseni, etten tule tarvitsemaan valtion rahaa. Minulla ei siis ollut vielä silloin töitä, mutta onneksi perheeni oli valmis tukemaan minua tässä asiassa niin kauan kun tarvetta olisi. Teoriassa menettely ei ollut oikea poliisin puolelta, koska tulin Suomeen "perheen perässä", jolloin tuloilla ei olisi pitänyt olla merkitystä, mutten halunnut hankaloittaa asioita.

Joo, näinhän se oli aikaisemmin muissakin Euroopan maissa. Yllätyin kuitenkin siitä, että sama pätee vielä nykyäänkin -mikäli maahanmuuttaja on kotoisin toisesta Eurooopan maasta. Afrikkalaisiin, arabeihin, persialaisiin, pakistanilaisiin, afganistanilasiin jne. eivät päde enää mitkään säännöt ja määräykset. Näillä on narrinvapaus Euroopan poliitikkojen ja lainoppineiden opetettua näille taikasana "Asylum!" käytön.

Minäkin olen aikoinani joutunut tiliotteiden avulla todistamaan sen, että pystyn elättämään itseni uudessa kotimaassa. Lomamatkalla vanhaan kotimaahan Suomeen suomalaisen ulkomaalainen puoliso pääsi tuolloin ulos lentokentältä eikä joutunut palaamaan seuraavalla lennolla takaisin lähtöpisteeseen vain siinä tapauksessa, että vaimo suostui allekirjoittamaan Suomen valtiolle sopimuksen, jossa allekirjoittanut velvottautui maksamaan kaikki miehestä aiheutuvat kulut koko puolison maassa oleskelun ajan. Miehen oli tietysti poistuttava kolmen kuukauden sisällä maasta. Suomen valtio ei halunnut tuolloin ulkomaalaisia elätettäväkseen. Nykyään valtio jopa mainostaa ulkomailla maksavansa kaikkien -mikäli henkilö on oikeaa rotua ja/tai uskontoa- ilmaisen elämän maallisen vaelluksen loppuun asti kaikkine mahdollisine etuineen: sairaanhoito, koulutus, harrastukset etc.. Itsensä perversioksi muuttuneen valtion pr-osastona toimii mokutusmedia.

Off-topicina: Luin juuri Welt-lehdestä, että Maltalla Suomi osallistuu laittoman maahanmuuttobisneksen saarelle tuottaman lastin aiheuttamaan ns. taakanjakoon. Suomi allekirjoittaa kiltisti sopimuksen, jossa lupautuu maksamaan kaikista henkilöistä aiheutuvat kulut koko siltä ajalta, kun näissä henki pihisee -ja mikäs sen on pihistessä, kun on saatavilla -ei vain ilmainen katto pään päällä ja ruoka- vaan kaikki mahdollinen hoito, hoiva ja koulutus. Paperissa taataan luultavasti myös säännöllinen päänsilitys. Valtio huolehtii myös veronmaksajien mukavuudesta: näiden ei tarvitse erikseen allekirjoittaa elatusvelvollisuuttaan; riittää, kunhan piirtää vain pikkuruisen ristin äänestyslippuun oikean puolueen kohdalle. Kynän on kustantanut hyveellinen ja ennen kaikkea reilu Suomen valtio.
^ johtuu ilmastonmuutoksesta.

Beef Supreme

Minulla on jonkinlainen kokemus vieraiden kielten opiskelemisesta aikuisena, ihan tyhjästä alkaen tai lukioaikaisia taitoja lämmitellen. Jos asuu jo kielen ja kulttuurin keskellä, sellaisesta peruskurssista on apua jossa opetellaan ääntämistä, sanastoa ja perus lauseenmuodostusta, että oppija pääsee vähän hajulle kielen käytöstä ja rakenteesta. Loppu on sitten sanaston kartuttamista ja kieliopin syventämistä. Mutta 85+% kokemistani kursseista on ollut tyhjänpäiväistä, pedagogisesti onnetonta ja epätarkoituksenmukaista jaanaamista, hitaimpien ehdoilla ja ilman muuta tavoitetta kuin kurssin suorittaminen ja seuraavalle pääseminen. Paljon enemmän saa lukemalla lehtiä, kuuntelemalla uutisia, etsimällä tarvitsemansa sanat itse ja tarkkailemalla natiivipuhujien fraseologiaa, ääntämistä, intonaatiota, sanavalintoja, vuorovaikutusta, u.s.w.

Ap:n germaanille suosittelen että käyttää senkin energian itseopiskeluun, lukemiseen ja kuuntelemiseen. Pitää hankkia joku asiaa tunteva natiivi, joko maallikko tai maksettu opettaja, joka osaa vastata kahteen oleelliseen kysymykseen: miten ilmaistaan X suomeksi, ja voiko suomeksi sanoa X. Kirjoittamaan oppii samalla tavalla: kirjoita oman tasosi ja taitosi mukaan niitä asioita joita oikeasti tarvitset elämässäsi ja alallasi, ja pyydä tutoriasi korjaamaan ja samalla selittämään miksi näin sanotaan tai ei sanota. Yhteinen kieli opettajan kanssa on äärettömän tärkeä - yksinomaan kohdekielellä opettaminen voi olla tehokasta lapsille mutta ajanhukkaa kognitiivisesti kehittyneelle aikuiselle.

Opin pärjäämään espanjaksi parissa kuukaudessa, ranskaksi puolessa vuodessa, ilman muodollista opiskelutaustaa kummassakaan. Lukiosaksa aktivoitui viikoissa. Ruotsia osaan jo asumishistorian vuoksi ja englanniksi ajattelen ja näen uniakin. Mitään virallisia papereita en silti kehtaisi tarjota ominani muuten kuin suomeksi ja englanniksi. Suomen oppiminen hyvin on ikuinen urakka, johon ulkomaalaisen ei ehkä kannattaisi edes tähdätä. Pisteet silti teutonille yrityksestä. Itsellä jäi venäjän opinnot siihen kun selvisi etten sinne joudukaan töihin. Mielenkiintoa olisi mutta resursseja ja polttavaa tarvetta ei.

Suosittelen lukemaan koko artikkelin. Käy aika selväksi kenelle systeemi on rakennettu.

Alabama

Olen suuren osan elämästä joutunut pärjäämään vierailla kielillä ja uskallan väittää, että suuri osa ihmisistä ei halua opetella vierasta kieltä kuin ihan pakon edessä. Kielten rakastajat ovat vähemmistö ja tietynlaisen elintason ja kulttuurin poikima ryhmä. Niinpä onkin pakko ilmaista itseään kielellä, jonka puhumisessa ja kirjoittamisessa joutuu käyttämään enemmän energiaa kuin äidinkieltä puhuessa; koko ajan tiedostaen kielioppivirheiden ja sanaston puutteiden vuoksi sen, että ei pysty ilmaisemaan itseään yhtä sujuvasti ja tarkasti kuin natiivipuhujat. Mieluiten ilmaisisi itseään omalla äidinkielellään, mutta kun se ei ole mahdollista muuten kuin oman mahdollisen subkulttuurin jäsenenä. Mitä enemmän omanmaalaisia ympärillä, sitä vähemmän tarvetta kielenopiskeluun. Uskallan väittää epäpoliittiskorrektisti sitäkin, että kielikursseille mennään vain jos siitä on jotakin suoraa henkilökohtaista hyötyä kuten oleskelulupa. Tai rahaa. Heti tavoitteen tipahdettua syliin, uutta kieltä -jota ei todellisuudessa osata kuin korkeintaan 5 sanaa- ei enää tarvita ja ne viisi sanaakin ruostuu käyttökelvottomaksi. Kurssien ainoa todellinen hyöty onkin verovarojen siirto kurssittajilen eli mokutusteollisuuden työntekijöiden kukkaroon ja integraatioilluusion vahvistaminen. 

akez

Quote from: Juoni on 24.09.2019, 00:30:05

Saavuin TE-toimistoon ja kysyin (silloin englanniksi), voisinko saada hakemuslomakkeen ilmaiseen koulutukseen. Keskustelu eteni näin:

The Finnish course? Where are you from?

From Germany. I just came three months ago and would like to work or to study but I don't speak Fi...

Nainen keskeytti minut.

So, you did not come as a refugee. See, we cannot offer these to everyone.
(...)

Kirjoituksesta havaitsee, että kommunistinen ihanneyhteiskunta on toteutettu jo täällä (jokainen saa tarpeidensa mukaan), mutta se on toteutettu vain asyylihumpuukilla maahan tulleille afrikkalaisille ja aasialaisille (sinä maksat, mutta SINÄ et tietenkään kuulu tämän kommunistisen kuplan etujen piiriin). Kertokaapa, miten kummassa tämä voi olla mahdollista?

Jo aiemmin on monissa yhteyksissä osoitettu, että asyylissä on kyse huijauksesta ja petkutuksesta. Edes todellisen vainon kohteilla ei ole puhtaita jauhoja pusseissa shoppailtuaan halki Euroopan parhaat edut tarjoavaa maata. Eikä nykyisellä asyylisysteemillä edes ratkaista mitään tämän maailman ongelmia, ja se on vielä kustannustehottomin kaikista mahdollisista systeemeistä ja aiheuttaa suurimmat mahdolliset vahingot kohdemaassa. Lisäksi systeemi on vielä niin irrationaalinen ja reaalimaailman vastainen, että se romahtaa väistämättä jossakin vaiheessa ihan itsestään omaan mahdottomuuteensa. Tästä olemme jo saaneet riittävästi viitteitä vuoden 2015 rynnäkön jälkeen. Silti tätä ajetaan yhä kuin käärmettä putkeen.

... ketkä tästä oikein hyötyvät? Tietenkin asyylilottovoiton saaneet asylantit, sekä ne suomalaiset, jotka toimivat maahanmuuttoteollisuudessa, josta osa saa jopa koko elantonsa.

Asylantteja on tullut tänne vuodesta 1990 lähtien jo yli 100.000 (lähes joka arpa voittaa) ja päälle vielä näiden suvunyhdistämiset, sekä yli 20.000 kiintiöhumpuukilla maahan tullutta. Tuo määrä on moninkertainen verrattuna samalla ajanjaksolla lottovoiton saaneisiin suomalaisiin. Huomioiden elintasoerot vastaa asyylipaikka saaminen täältä suomalaisen lottovoittoa vastaavaa rikastumista kehitysmaalaiselle, ellei jopa enempää. Samalla tuhotaan vielä ilmasto.

Toinen hyötyjäryhmä on maahanmuuttoteollisuus, jonka eri sektoreilla työskentelee jo varmaan kymmeniä tuhansia henkilöitä. On jos jonkinlaista tutkijaa, koordinaattoria, mamu-tulkkia ja punjabin opettajaa, ja kaikki nämä tienaavat asyylillä. Mielenkiintoista olisi tietää minkälainen vaikutusvalta tällä jatkuvasti paisuvalla sakilla on poliitikkoihin ja politiikkaan? Ainakin osa poliitikoista on täysin näiden talutusnuorassa.

Tuolla sakilla tätä bisnestä pyöritetään. Veronmaksajat kustantavat. Tosin on muistettava, että on olemassa vielä EU:n taso, joka vaikuttaa jatkuvasti yhä enemmän täälläkin. Lainsäädäntö tulee jo nyt pääosin sieltä. EU rahoittaa myös ei-valtiollisia järjestöjä ja niiden tehtävä on puukottaa kansallisvaltioita selkään. Järjestökenttä on EU:n agitpropin väline. Samoin myös Soroksen. Kummallakin taholla näyttää olevan vielä sama linja.

EU-kakun kruunaa päällimmäisenä vielä sen syvin olemus: Joku turmiollinen geopolitiikka, liittovaltio, sosialismi tai ties mikä, mutta sitä ei meille tulla enää kertomaan.

Koko tämä massiivisen himmelin lopputulos on se, että saksalaisopiskelija, joka saattaisi olla tuottava panos tälle maalle ja yhteiskunnalle ei saa mitään ilmaiseksi, mutta se sakki, jonka voidaan empiirisesti todistaa olevan vain painolasti ja rasite yhteiskunnalla saa kaiken ilmaiseksi asuntoa, ylläpitoa ja hoivapalveluja myöten. Luulisi, että demokratiassa tuo ei voisi olla mitenkään mahdollista.
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

FadeAway

QuoteMiten on mahdollista, että paperiton ja kielitaidoton henkilö voi saada Suomen kansalaisuuden maksutta lyhyen ajan jälkeen, kun toisaalta EU:n jäsenvaltion kansalainen, veronmaksaja, akateemisesti koulutettu, valkoinen nainen joutuu odottamaan vuosia ja vielä maksamaan siitä 480 €? Miten voi olla, että EU-kansalainen ei saa samoja koulutusmahdollisuuksia kuin kolmansista maista tulleet?

Miksi ahkeruutta, mielenkiintoa ja motivaatiota oppimiseen ei arvosteta enää yliopistoissa? Omasta mielestäni olen omaksunut suomalaisen tavan elää, puhua ja olla, eikä kukaan yleensä edes heti huomaa, etten ole täältä kotoisin.

Meidän on pakko vaatia maahanmuuttajilta enemmän eikä vähemmän. En enää ihmettele, jos jotkut eivät 15 vuoden jälkeenkään puhu suomea ja pysyvät omissa piireissään. Monikulttuurisuus on yliopistojen mukaan mahdollisuus. Minusta se on uhka koko yliopistolaitokselle, jos se tarkoittaa, että vaatimukset alenevat vieraiden ja maahanmuuttajien takia, emmekä enää vaadi kaikilta Suomen vaatimustason mukaisia suorituksia. Minulle on epäselvää, miksi viranomaiset ja yliopistot toimivat vastoin kansan tahtoa. Suomalaisilta olen melkein aina saanut positiivisia reaktioita. Useasti he kysyvät, miten on mahdollista että olen oppinut kielen. Vaikka parempi kysymys olisi: miten on mahdollista, että hyväksymme sen, että tänne tulleet ihmiset eivät ole valmiita oppimaan kieltä?

Lainasin tämän ydin sanoman. Olen todella ihmetellyt lähes nolla tason suomen osaamattomuutta. Asun rikkaalla asuinalueella ja naapureilla, kielitaitoa ei ole. Jos muutan ulkomaahan, kyllä nyt perusteet olisi hyvä osata.
On paljon vaikeampi purkaa syntynyttä ongelmaa, kuin ennaltaehkäistä se.

Shemeikka

Muuten uskoisin täysin, mutta kirjoittajan nimi epäilyttää.

Eva von Weltheim, ja Pekka Siitoin väitti olevansa von Veltheim-nimisen saksalaisen upseerin poika.

Nyt von Weltheim kirjoittaa kämylehdessä nuivaa tekstiä. Sattumaako? Ehkä.
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

Augustus

Quote from: Shemeikka on 24.09.2019, 13:36:30

Eva von Weltheim, ja Pekka Siitoin väitti olevansa von Veltheim-nimisen saksalaisen upseerin poika.

Mulla tuli ihan sama mieleen, kun googlasin tuota nimeä. Tuo voisi tosiaankin olla jonkinlainen Kaarisade-tyyppinen pila, koska tuo nimikin muodostuu saksan sanoista:

(die)  Welt = maailma, maa, maapallo
(das) Heim = koti, hostelli, asuntola

Welt + Heim = maailma + koti

Eva von Weltheim = Eeva maailmankodista tms.

Siis ihan puhdas suvakkinimi :P

Alabama

Quote from: Augustus on 24.09.2019, 14:10:08

Mulla tuli ihan sama mieleen, kun googlasin tuota nimeä. Tuo voisi tosiaankin olla jonkinlainen Kaarisade-tyyppinen pila, koska tuo nimikin muodostuu saksan sanoista:

Joo. Von Weltheim on puppua ja mitä selvimmin keksitty (suvakki!)nimi. Werner von Veltheim oli Preussin kuninkaan armeijan majuri, seremoniamestari ja kamaripalvelija sekä Johanniittakunnan ritari.

Hmmm... nyt mennään kovaa vauhtia ensimmäiselle ristiretkelle ... ja parodia haisee...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Johanniittain_ritarikunta

Outo olio

Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

akez

Quote from: Alabama on 24.09.2019, 14:44:29
Hmmm... nyt mennään kovaa vauhtia ensimmäiselle ristiretkelle ... ja parodia haisee...

Tuo nimi voi kyllä hyvin olla joku nimimerkki tai peitenimi, mutta silti aloituskirjoituksessa kuvattu pitää siinä mielessä paikkansa, että asyylillä maksamaton asiakas saa tässä hotellissa parhaimman palvelun, ilmaisen majoituksen ja menee vielä maksavia asiakkaita koskevien jonojen ohi. Samaan aikaan media kirkuu täällä rasismista, mikä on aika outoa. Liekö kyse harhauttamisesta ja huomion kiinnittämisestä muuhun kuin varsinaiseen ongelmaan?
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

Beef Supreme

Samaan kiinnitin huomiota, mutta jätin mainitsematta. Ehkä nimimerkin valinta on pieni keskisormi liian uteliaille  :P

mikkoellila

Quote from: Augustus on 24.09.2019, 14:10:08

Niin, siis kyseessä on nimimerkki, mutta kuitenkin oletettavasti todellinen Suomessa asuva saksalainen nainen, joka kirjoittaa omista todellisista kokemuksistaan, mutta ei halua tulla omalla nimellään julkisuuteen.
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

Outo olio

QuoteTämä kurssi ei tietenkään riittänyt valmistamaan minua "Diskurssin tutkimuksen perusteisiin" ja vastaaviin samana lukuvuonna käymiini kursseihin. Ilmoittauduin siis seuraavalle kurssille.

Oma juttunsa on tietty se että Suomi haalii ulkomailta työttömiä tällaisille kursseille.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?