News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Presidentinvaalit 2024

Started by Pullervo, 04.07.2019, 14:10:31

Previous topic - Next topic

MinäVuan

"Täällä on myös perusteltu "ammattilaisten" tekemiä gallupeja paljon sillä, että vaalien tulos on vahvistanut gallupien ennustukset ja/tai suunnan. Sulkekaapa pois se mahdollisuus, että gallupeilla ja niiden julkaisemisella on ensin saatu aikaiseksi haluttu vaikutus vaalitulokseen."

Olisi tietenkin erikoisen outoa, jos galluppeja sorkkimalla saataisiin ihmiset äänestämään "oikein" paitsi voittajan, mutta myös ehdokkaiden järjestyksen ja jopa prosenttien osalta.

Salaliittoja yms. roskaa voi halutessan ihan kaikessa ja vaikkapa usan pressanvaaleissa, mutta enimmäkseen tämä näyttäytyy vain valittamisen ilman todisteita. Kuten Trumpinkin tapauksessa.

Caucasian

Quote from: Lalli IsoTalo on 20.01.2024, 09:11:06
^ Netti kysely (1000 vastaajaa), jota YLE punkee eetteeriin. Valeuutisia, joihin voit luottaa!

Haavisto 22% [hehheh !!!]
Stubb: 21%
Halla-aho 11% [!!!]
Rehn: 11%
Andersson 7%
Urpilainen 4%

Vertailun vuoksi: Jethron nettiäänestyksessä oli melkein 9000 äänestäjää, ja JH-a sai melkein 3/4 äänistä!

Nettiäänestykset ovat nettiäänestyksiä, eivät luotettavia galluppeja.
Nettikysely eikä siis varsinainen kunnon galluppi???
Ihanko totta? Jos näin niin vaalivaikuttamista.

Lasse

Quote from: JoKaGO on 20.01.2024, 11:16:19
Jos se oli sattumaa, niin uskon tällä puheella, sinun viestisi oli ensin ja Lasse komppasi sitä.

..............

Lisäys: Niin tuo hybridivaikuttaminen, ei kai se ole synonyymi ruplille? Tarkoitin, että molemmat teistä peräkkäisissä viesteissä käänsi äänestyspäätöksenne pois Jussista samaan ehdokkaaseen. Siitä "haistelin ilmaa".

No komppasin komppasin, kuin olin samaa mieltä.

Voi hyvää, päivää, voiko Forumilla kaksi olla hetkenkään samaa mieltä, ilman hybridiä?

Mutta älä lausu väärää todistusta, olen eksplisiittisesti ilmoittanut tämänhetkisen kantani äänestykseen, eli toistaiseksi en tiedä, äänestänkö tyhjää, "protestisuttua", vai jäänkö himaan goisaamaan, jonka lisäksi pieni todennäköisyys vaihtoehdolle äänestää strategisesti siten, miten minimoidaan (jo läpihuutojunailulta  vaikuttava) Alexin triumfi.

Näissä kilpatansseissa minulle ainoa kiinnostava asia (tällä kertaa) on Suomen pitäminen irti sodasta.

Ja jos lukeudutte siihen porukkaan, jonka mielestä Suomi on jo sodassa, ja haluatte lisätä lämpöä, no, vielä kineettisempään suuntaan, niin sanon, ettette tiedä, mitä haluatte.

Jätän hartioita painavan kunniavastuun ratkaisun varsinaiselle vaalipäivälle, sillä tässä voi tapahtua vielä vaikka mitä...
NOVUS ORDO HOMMARUM

JoKaGO

Tämä scheissehan kaatuu kokonaan minun niskaan, mutta antaa tulla vaan!  8)

Quote from: Lasse on 20.01.2024, 15:00:45
No komppasin komppasin, kuin olin samaa mieltä.

Noin pitääkin toimia!

Mutta älä lausu väärää todistusta, olen eksplisiittisesti ilmoittanut tämänhetkisen kantani äänestykseen, eli toistaiseksi en tiedä, äänestänkö tyhjää, "protestisuttua", vai jäänkö himaan goisaamaan, jonka lisäksi pieni todennäköisyys vaihtoehdolle äänestää strategisesti siten, miten minimoidaan (jo läpihuutojunailulta  vaikuttava) Alexin triumfi.

Anteeksipyyntö! Kantasi noteerattu!

Näissä kilpatansseissa minulle ainoa kiinnostava asia (tällä kertaa) on Suomen pitäminen irti sodasta.

Ja jos lukeudutte siihen porukkaan, jonka mielestä Suomi on jo sodassa, ja haluatte lisätä lämpöä, no, vielä kineettisempään suuntaan, niin sanon, ettette tiedä, mitä haluatte.

Tuo on väkevä pointti, en minäkään halua sotaa ja siksi varustautuisinkin sotaan jopa proaktiivisesti. Kannastani ei tosin moni pidä, mutta vapaa maa, enemmistödemokratia. Mutta edes enemmistödemokratiammekaan ei saa meitä pysymään irti sodasta, koska aina voi olla joku muu valtio, joka hyökkää Suomea vastaan. Toistan, sodasta erossa pysyminen ei ole kokonaan omissa käsissämme!

QuoteJätän hartioita painavan kunniavastuun ratkaisun varsinaiselle vaalipäivälle, sillä tässä voi tapahtua vielä vaikka mitä...

Itsekin ajattelin pitkästä aikaa mennä vasta varsinaisena vaalipäivänä äänestämään, kun työreissujakaan ei juuri nyt pukkaa. Tämän lausuttuani sairastun tietenkin loppuviikolla keuhkokuumeeseen  :'(
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Caucasian

Quote from: Hohtis on 19.01.2024, 23:00:34
Kyllä minunkin on pakko todeta, että en olisi äänestänyt Huhtasaarta. Se arvio perustuu minulla puhtaasti intuitioon, en pitänyt häntä kovin älykkäänä ja sitä kautta soveltuvana valtion johtoon. Saatan olla väärässä. Kiitos ja anteeksi. Onneksi ääni on subjektiivinen valinta.
Niin, ei se kyllä tyhmä ole. Ihan älykäs, mutta toimiiko aina viisaasti?
Äänestin tuolloin Huhtasaarta (vaikka en kyllä pressaksi häntä halunnut), KOSKA ääni Lauralle oli ääni mamu- ja mokukriittisyydelle. Persuille.
Koska ei ollut pelkoa, että oikeasti pääsee presidentiksi, niin oli fiksua äänestää persua, vaikka olisi ollut Hakkarainen.
Näillä on muutakin merkitystä kuin se että kenestä tulee pressa.
En pätkääkään ymmärrä, jos persu ei nyt ekalla kierroksella äänestä Jussia. Joka oikeasti olisi ihan HYVÄ pressa. On jatkon kannalta hyvä, jos Jussi saa nyt oikein hyvän tuloksen vaikkei tokalke keikalle pääsisikään.
Sitten voi äänestää Pekkaa VASTAAN, ei sinänsä Stubbin puolesta.

Julleht

Quote from: repo on 20.01.2024, 13:58:00
Menee vähän off-topiciksi, mutta tämä gallupeilla pelaaminen menee niin ihon alle - jätän tämän vain tähän.

Quote from: Julleht on 20.01.2024, 12:45:39
YLE ei ole julkaissut galluppia sitten joulukuun lopun. Tuo yllä postaamasi data on sama Uutissuomalainen – jonka postasin hieman myöhemmin – joskin se on esitettynä typerästi "en osaa sanoa" -palkki mukaan laskien, ikään kuin vaalikopissa voisi äänestää ehdokasta "en osaa sanoa". Presidentinvaalien suhteen joillain on tämä hupsu tapa, joka ei onneksi ole puoluekannatuskyselyihin levinnyt.

Ja esiinnyt foorumilla suurena gallup-asiantuntijana, "oikeiden" gallup:ien puolestapuhujana ja selität tämmöistä - lainaukseen korostettu. Kerro nyt ihmeessä, kun niin tietäväinen ja luottavainen olet, miten esität kyselyn ja sen otannan aikaan kantaansa päättämättömät ja sekä ne, jotka eivät halua kantaansa ilmoittaa gallup-utelijoille? Ja sitten sellainen luotettava toteutus, jota ei siis mielestäsi saa laittaa palkiksi, jotta tulosten lukijoilla olisi helppo verrata palkkien pituudesta, kuinka paljon kyselyssä oli epävarmuutta mukana sekä valinnan suhteen että kyselyyn vastaamisessa. Pitäisikö nämä olla omissa palkeissaan?

No minäpä vastailen oikein mielelläni, nyt kun minut tällaiseen asemaan on näköjään korotettu. Se on äärimmäisen kiva, että tämä kiinnostaa ja siitä kysyttävää on. Kiinnostus metodeista on poikkeuksetta hyvä.

Vastauksena ensimmäiseen kysymykseen, esittäisin mielipidemittauksen otannan rutiininomaisesti seuraavalla tavalla:
- Tutkimukseen osallistuneet: (kaikki jotka vastasivat jotain)
- Puolueen vastanneet: (äänestyskopissa puolueiden kannatusosuuksiin vaikuttavan valinnan tehneet)

Ensimmäinen kohta, "tutkimukseen osallistuneet" käsittävät siis kaikki ne, jotka vastasivat jollain lailla puoluekannatustiedusteluun, oli se vastaus sitten "en äänestäisi", "en kerro", "tyhjä" tai "kirkkovene". Se on sellainen kokonaisluku ja sitä käytetään mm. gallupin luottamusvälien laskentaan ja muuhun.

Toinen kohta, "Puolueen vastanneet", käsittävät kaikki ne, jotka vastasivat puoluekantatiedusteluun sellaisen vaihtoehdon, joka vaikuttaa puolueiden kannatukseen vaaleissa.Tähän eivät siis lukeudu ne emmätiiät, äänestämisestä kieltäytymiset, ja akuankat koska niillä ei ole vaaleissakaan minkäänlaista merkitystä puolueiden kannatuksia laskettaessa. Ainoastaan hyväksytyt äänet merkitsevät, samoin tässä kategoriassa.

Voin yrittää havainnollistaa tätä viime vaalien tuloksella. Se, millä tavoin itse esitin tänään mittauksen ja se sama tapa joka aina puoluekannatusmittauksissa esitetään, vastaa liitettä 1, vaalitulosta. Se on mittausten tarkoitus: ennakoida vaalitulosta ja emuloida sitä mahdollisimman hyvin. Liitteessä 2 puolestaan on vaalitulokset esitettynä epävarmat ja nukkujat mukana, kuten osa presidentinvaaleissa tekee, edelleen mielestäni hupsusti. Avautuiko ero? Yritän mielelläni avata lisää, mikäli ei.

(Vastaukset seuraaviin kysymyksiin seuraavissa viesteissä, ettei tästä tulisi pitkä kuin nälkävuosi)
The road to wisdom? Well, it's plain
And simple to express:
Err
and err
and err again,
but less
and less
and less.

Julleht

Quote from: repo on 20.01.2024, 13:58:00Bonuksena mainittakoon, että usein puoluekannatuskyselyissä otannan suuruus ilmoitetaan häveliäästi vain numerona ja selityksiä ei ole juuri annettu, miksi välillä otannan suuruus onkin tuhansia suurempi. Samalla jätetään joko kokonaan kertomatta tai edelleen numeroarvona kerrotaan vain, kuinka moni suostui antamaan kyselyyn näkemyksensä. Kuinka paljon kyselyä jatketaan, kunnes saadaan haluttu lopputulos. Samoin historiadata loistaa poissaolollaan, miten otannan suuruus ja eos-vastaajien osuuden ovat muuttuneet.

Otannan suuruus määrittyy pitkälti resurssien perusteella. Enemmän on aina parempi, mutta se maksaa aina enemmän ja hyöty suuremmasta otoskoosta on pienenevä matematiikan laeista johtuen (keskivirhe on keskihajonta jaettuna otoskoon neliöjuurella). Kuvaamasi tilanne kyselyn jatkamisesta kunnes saadaan haluttu lopputulos ei ole mahdollinen johtuen suurten lukujen laista. Sen mukaan aina vain isommalla otannalla saatu tulos lähestyy oikeaa tulosta.

Historiadatasta olen enemmän kuin samaa mieltä, enemmän dataa on aina hyvä. Mittausten tilaajat julkaisevat lähes poikkeuksetta otoskoon ja se löytyykin vaikkapa Wikipedian koostamassa listassa. EOS-vastaajien määrä julkaistaan suurimman osan aikaa, muttei aina, ja olen itsekin twitterissä tämän perään huudellut. Esimerkiksi Europe Electsin koostamasta datapankista se löytyy n. 75 % mittauksista.

QuoteTäällä on myös perusteltu "ammattilaisten" tekemiä gallupeja paljon sillä, että vaalien tulos on vahvistanut gallupien ennustukset ja/tai suunnan. Sulkekaapa pois se mahdollisuus, että gallupeilla ja niiden julkaisemisella on ensin saatu aikaiseksi haluttu vaikutus vaalitulokseen. Viittaan tässä nk. band wagon -ilmiöön ja toisena psykologisena ilmiönä konformismi, jota voidaan vahvistaa ja heikentää.

Juuri äsken ketjussa käyty keskustelua yhden nimimerkin äänestyspäätöksen vahvistamisesta ja heikentämisestä psykologisena ilmiönä.

Parhaillaan YLE panttaamalla galluppia tekee juuri sitä, mitä "ammattimaisillakin" gallupeilla tehdään - ja YLE vieläpä yksinoikeudella Taloustutkimuksen suorittamiin gallupeihin. Sanokaa mitä sanotte, nettikyselyt voivat olla nettikyselyitä, mutta "ammattimaiset" gallupit ja niiden käyttö ei luotettavasti sulje pois etteikö niillä yritetä vaikuttaa vaalituloksiin. Ts. olkoon ammattimaiset gallupit sitten myös sitä itseään.

Bandwagon-ilmiö on suhteellisen aukottomasti todistettu, muttei se mitenkään välttämättä aina liity mielipidemittauksiin, vaikka niitäkin voidaan toki käyttää momentumin rummuttamiseen. Esimerkiksi juuri viime päivien ajan PS-väki ainakin omassa twitterkuplassani on ollut varma Halla-ahon momentumista ja nosteesta, mikä on jo varmaan lisännyt bandwagon-efektiä perustumatta juuri mihinkään, sillä parin päivän sisään julkaistut kaksi mittausta ovat näyttäneet Halla-aholle kovin maltillista nousua jolla ollaan kaukana johtopaikoista.

Jos tätä tahtoisi empiirisesti testata, onko gallupit se muna vai kana, esimerkiksi Yhdysvalloista löytynee monia pienempiä vaaleja osavaltiotasolla joita ei juuri ole mielipidemitattu, mutta silti noudattelevat ennakoituja voimasuhteita. Mihinkään systemaattiseen vertailuun en aiheesta ole törmännyt, mutta niitäkin varmaan on. En myös tiedä onko se jo mielestäsi kehäpäättelyä edellisen valossa, mutta ne mittaukset nyt kuitenkin säännöllisesti osuvat prosenttiyksikön kahden päähän vaalituloksesta. Tuskin ne siis ihan sitä itseään ovat.

edit. typoja
And simple to express:
Err
and err
and err again,
but less
and less
and less.

Julleht

Quote from: repo on 20.01.2024, 13:58:00
Quote from: Julleht on 20.01.2024, 13:22:49
Tähän vaalikonekeskusteluun (ei siis sinulle suoraan), presidentinvaaleissa koneet toimivat yleensä aika suoraviivaisesti summamuuttujilla, jossa lasketaan etäisyys ehdokkaan vastaajasta sinun vastauksiisi. Esimerkiksi siis kun vastausvaihtoehtoja on viisi, sinä vastaat "täysin eri mieltä" (5) ja Ehdokas A vastaa "täysin samaa mieltä" (1), etäisyys vastausten välillä on 5−1 = 4, eli maksimi. Tämä toistetaan jokaisen kysymyksen kohdalla, joita on vaikka 25, jolloin maksimaalinen etäisyys kaikkien vastausten välillä on 4*25 = 100, jos siis aivan kaikesta on päinvastaista mieltä.

Oletko nähnyt kaikkien koodin ja tarkastanut vastaavuuden palvelimilla pyöriviin? Tuskin olet. Oletko tehnyt analyysia vaalikoneiden vastauksista ja täysin kyennyt poissulkemaan manipulaation mahdollisuuden sadoistatuhansista vaalikoneiden antamista vastauksista? Tuskin olet. Joko olet pystynyt osoittamaan meidän valtamedian luottavuuden ja vilpittömyyden? En ole huomannut ja onneksi et ole siihen ryhtynyt - ainakaan vielä.

Itse asiassa olen nähnyt esimerkiksi viime eduskuntavaalien HS-vaalikoneen koodin, ja sinäkin voit sen nähdä, se kun on täysin avoimen lähdekoodin tekele. Helsingin yliopistolla on myös avoimia vaalikoneita käsittelevä hanke, jossa samankaltaista ja ehdottoman kiitettävää läpinäkyvyyttä pyritään lisäämään.

Olen myös tehnyt analyysia lukuisten vaalikoneiden vastauksista ja todennut niiden metodologian tarjoavan ennustettavia tuloksia juuri sinne miten ne sanovat toimivansa. En nyt lähde tässä outtaamaan itteäni, mutta sinnikkäällä löytöretkeilyllä sosiaalisessa mediassa varmaan jotain löytää.

"Meidän valtamedian" luotettavuutta ja vilpittömyyttä on kovin hankala osoittaa, vaikka tämä taisikin olla enemmän sellainen vittuilupiikki.

QuoteTässä oli aika vähän jauhoja käytäviin presidentinvaaleihin, joten pahoitteluni etten jatka aiheesta manipuloidaanko vaaleja gallup-tuloksilla vai eikö manipuloida - tai yritetäänkö edes.

Saat laittaa yksitysiviestiä koska vaan ja jatkaa vaikka tästä jos menee liian kauaksi pressanvaaleista. Ilo näistä on bamlata.
And simple to express:
Err
and err
and err again,
but less
and less
and less.

viitasopuli

Unibet eilen Halla-aho  2.kierrokselle kerroin 4. Tänään  ei enää voinut lyödä vetoa toisesta kierroksesta ollenkaan.  Jussi vie pestin jo ekalla kiekalla.

Lalli IsoTalo

Quote from: Caucasian on 20.01.2024, 14:36:20
Quote from: Lalli IsoTalo on 20.01.2024, 09:11:06
^ Netti kysely ...
Nettikysely eikä siis varsinainen kunnon galluppi???

Oli verkkokysely, mutta kuitenkin kunnon galluppi. Olin siis  väärässä.  :( 

(Jälkivastuuvapauslauseke: aamu-uutisista rähmät korvissani en kuullut tarpeeksi kontekstia, eikä YLEn sivuilla ollut vielä mitään asiasta.)

Pahoittelut asianomaisille disinformaatiotaniostani.   :P

Sorry @Julleht !

Quote from: https://www.uusimaa.fi/uutissuomalainen/6497495
Gallup-tutkimuksen on tehnyt Uutissuomalaisen toimeksiannosta Tietoykkönen Oy. Verkkokyselyyn 9.–17.1.2024 vastasi 1 000 suomalaista, jotka edustavat valtakunnallisesti 18 vuotta täyttäneitä mannersuomalaisia.

Liitteistä: Se jossa useammat äänestävät JH-a:ta, on miesten jakauma, vaikka otsikosta voisi toisin ymmärtää. Jos käytte itse katsomassa, niin huomaatte että JH-a:n suosio laskee tasaisesti äänestäjän iän myötä. Ja miesäänestäjiä hänellä on 3x enemmän kuin naisäänestäjiä.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Tabula Rasa

Quote from: viitasopuli on 20.01.2024, 16:00:33
Unibet eilen Halla-aho  2.kierrokselle kerroin 4. Tänään  ei enää voinut lyödä vetoa toisesta kierroksesta ollenkaan.  Jussi vie pestin jo ekalla kiekalla.

Ois pitäny lyödä tonni kiinni kuukausi sitten kun sai 40-kertoimella.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

wannabe

Äänestin Jussia ja toivon totisesti, että jäsen Fantsu et al ovat väärässä, tai että tosi paikan tullen isänmaanrakkaus voittaa.
"En minä teitä tarvitse. Minulla on jo teidän lapsenne." -AH

Eino P. Keravalta

Viime päivinä olen harmitellut, että presidentinvaalit järjestetään vuoden kamalimpaan aikaan, tammikuussa.

Silloin on hyvin kylmää ja hyvin pimeää. Vaalityö vaikeutuu näissä oloissa, kadunhenkilöä ei kiinnosta kuin äkkiä päästä sisään lämpimään ja valoon sen sijaan, että jäisi jollekin tuuliselle aukiolle syömään kylmenevää makkaraa.

Vaalit pitäisi siirtää joko pari viikkoa Vapusta eteenpäin tai sitten kesälomien jälkeiseen aikaan, elokuun puoliväliin. Näin yleisöllä ja vaalityötä tekevillä olisi paremmin iloa ja energiaa vaalien vaatimaan ajatteluun ja kohtaamisiin.

Toisaalta jos vaalit ovat hyvällä kelillä, se suosii kommunisteja. Tammivaalit taas suosivat Kokoomusta. Perussuomalaiset ovat tässä välissä.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Lalli IsoTalo

Sanoma-konserniin kuuluvan Radio Rockin Jone Nikula & Harri Moisio kehuivat Halla-ahoa ennennäkemättömän innokkaasti. RR:n äijät eivät koskaan ole vaikuttaneet vasureilta, vaikka yrittävätkin pysyä poliittisen korrektiuden kapeassa väylässä, siinä aina kuitenkaan täysin onnistumatta.

Tämä on sikäli mielenkiintoista, että JH-a kampeasi loppukilpailusta ulos todennäköisemmin (HS:n sponsaaman) Haaviston kuin Stubbin.  (Tietenkin, jos toiselle kierrokselle päätyisivät Halla-aho ja Haavisto, niin pelko ja viha, kaupungin kaduilla, Halla-ahoa kohtaan, olisi niin suurta, että suvakit nousisivat onnistuneesti barrikaadeille, yhtenä äänestyslippuna, vastustamaan Suurta Fasista. )

Tässä pätkiä RR:n kehuista, jotka eivät mielestäni vaikuta trollaukselta:

Quote from: PDF00:24:17 [Moisio]
... Jussi Halla-aho ... jolla on ihan aidot mahdollisuudet jopa nousta toiselle kierrokselle. Mitä ollaan mieltä?

00:24:53 [Nikula]
Mä en ole kyllä yhtään hämmästynyt siitä, päinvastoin. Mä olen hämmästynyt siitä, että Halla-aho nousu gallupeissa tapahtuu vasta nyt. ... Mä olisin kuvitellut, että Halla-aho olisi mennyt haavistosta ohi jo aikoja sitten. Se, että se tapahtuu vasta näinä päivinä, on oikeastaan ainoa, mikä mua tässä yllättää.

Minusta olennaista on kuitenkin se, että se, että Jussi Halla-aho, joka tosiaan aloitti tällaisena blogosfäärin orakkelina, Mestarina. Mestarina. Hän on oikeasti pystynyt muuttamaan suomalaisen politiikkakenttää henkilökohtaisella panoksella niin
voimakkaasti, että meillä on siis selkeästi tullut lisää ihan kaistaa tähän poliittiseen keskusteluun.

00:27:46 [Elo]
Ehdottomasti.

00:27:46 [Nikula]
Ja se on oikeastaan minusta kiinnostavinta tässä Halla-ahon vaalikampanjoinnissa
on siis nimenomaan se, että samaan aikaan kun minä tietysti arvostan periaatteista
tyyppiä, joka härkäpäisesti kieltäytyy pyytämästä anteeksi mitään vanhoja
toilailuja, jollaisena voisi pitää tietysti kuitenkin rikostuomion saamista
blogikirjoituksista
.

Mutta minä olen hämmästynyt sitä, että kun nyt maailman
politiikan arkipäivä on aika tukevasti nimenomaan satanut perussuomalaisten
laariin, keskustelu maahanmuutosta on muuttunut ihan toisen tyyppiseksi, ja niin
kuin Vladimir Putin ja hänen kätyrinsä tekee parhaansa saadakseen suomalaiset
tajumaan, että jokainen maahan apua pyytämään saapuva ihminen ei välttämättä
olekaan viaton. Niin järkisyyden sijaan tässä edelleen siis se vähän, miten tässä
nyt on oikeasti pressavaalien tiimoilta maahanmuutosta keskusteltu, niin se on
edelleen ideologista. Se ei ole alkuunkaan pragmaattista. Ja siinä mielessä se on
kiinnostavaa, että saman aikaan kun Halla-aho on onnistunut kirjoittamaan ikään
kuin uusiksi tämän ison kuvan suomalaisesta valtakunnan politiikasta, niin he
eivät ole modifioineet näitä peruspilareitaan vastaamaan sitä tilannekuvaa
.

00:29:45 [Moisio]
Taitavaa viestintää tosiaan on ollut perussuomalaisilla tässäkin mielessä, kun on
todettu, että Halla-aho on aina ollut oikeassa Venäjän suhteen, mutta tämän
tyyppinen rasti sieltä kuitenkin eikä mitenkään vähäpätöinen rasti löydy. Ei
missään nimessä vähäpätöinen.
...
00:37:23 [Moisio]
Mä vaan mietin sitä Halla-ahon mahdollista toista presidenttikautta.

00:37:29 [Elo]
Olet ehkä vähän edellä.

00:37:30 [Moisio]
Mä perustelen tätä, miksi menen jo hänen toiseen presidenttikauteen. Se on se,
että kun hän aikanaan luopui perussuomalaisten puheenjohtajuudesta, niin saatatte
muistaa sen, että hänellähän oli tällainen kirje, jonka hän jätti jollekin
luotetulle, mutta nyt en jaksa muistaa, mihin hän sen jätti. Mutta se tulee
julkivasta siitä hetkestä kymmenen vuoden kuluttua, joka ajoittuu hänen
mahdolliseen toiseen presidenttikauteensa. Niin tuleeko sieltä joku sellainen
skandaali paljastumaan, jolloin me ollaan valtakunnan oikeudessa istunut
presidentin kanssa? Jos muistatte tämän.

00:38:06 [Elo]
Erinomainen huomio, erinomainen muisti.

00:38:09 [Moisio]
Mutta se ensimmäinen pressakausi mennään kyllä vielä ilman kirjejulkistusta, koska
ei tästä puheenjohtajuudesta luopumisesta vielä niin kauan ole.

---

[Uramahdollisuudet yliopistolla]

Nikula: Kyllä se suomalainen yliopistomaailma, niin kyllä
siellä se on aika vaikea kuvitella, että jos jostain syystä Halla-aho päätyisi
hakemaan töitä jostain suomalaisesta yliopistosta, niin siellä menisi
oppilaskunnat lakkoon, kun ilmoitettaisiin. Meillä on nyt kuulkaa
muinaiskirkkoslaavin uusi professuuri ja politiikastakin tuttu Jussi Halla-aho.

00:42:34 [Elo]
Mestari tulee.

00:42:35 [Nikula]
Joo, siis siellä olisi kuulleet rastatukat, olisi perkele solmuvärjättyne paitoin,
ei kahlinnut itsensä sisalkahleilla. Siihen tofukäryyn ruokalassa. Parkku olisi
semmoinen, että hyvä kun etis pilveä vetää väliin, kun ilmaa tulee vaan ulospäin.

00:42:53 [Moisio]
Sekin vielä, joo. Olemme pilvilakossa, jos Halla-aho tulee professuuri.

...

00:44:31 [Moisio]
Halla-ahoista on muuten muistettava, ja mitä tulee hänen akateemisen uransa, niin
ymmärtääkseni hän oli erittäin arvostettu ja pidetty opettaja, ja moni on pitänyt
häntä ihan parhaimpana opettajana, mitä hänellä on ollut
. Tämä taanoisessa
Helsingin Sanomien isossa jutussa tuli esille.

00:45:19 [Elo]
Hänhän on siis erittäin mukava ja erittäin hauska.
---

Moisio: Niin hänestä löytyy yllättävän paljon sellaista itseironian tajua. Hän on älykkäästi hauska,
siis se hänen ulkoinen habituksensa vaan ei anna semmoista ihan täyttä kuvaa
hänestä. Hän on oikeasti hän välillä nykyään jopa hymyileikin.
---

00:52:33 [Halla-aho]
No en lähde tätä asiaa [rikosilmoitus fasistiksi kutsumisesta] käräjemään julkisuudessa. Mielestäni kesken olevien
esitutkintaprosessien tai tuomioistujen prosessien julkinen puiminen on
epäasiallista vaikuttamista viranomaisiin. Sitä en voi toki estää, jos joku muu
haluaa näin toimia. Mutta itse en ole tätä asiaa tuonut julkisuuteen eikä
kommentoinut sitä julkisuudessa.

00:53:00 [Moisio]
Niin hän ei nyt halua lähteä tämän julkisuuden altarille ollenkaan spekuloimaan
näitä asioita. Kyllä minä tulkitsen, että tämä ajankohta oli aika lailla otollinen
nyt tehdä nämä rikosilmoitukset. Ja tässä päästään hyvään julkisen keskustelun
aiheesta.

00:53:18 [Nikula]
Kyllä joo, mutta saman aikaan minä taas joudun jälleen kerran nostamaan hattua
Halla-Aholle.
Lähtökohtaisesti homma menee niin, että kun esitutkinta on päällä
tai oikeudenkäynti on päällä, niin sinä et kommentoida. Silloin kun sanotaan, että
nämä oikeudenhaastotyypit ovat asiasta vähän mussuttaneet ja nillittäneet, niin
asetelma on aika selvä. Että toiset tajuu etiketin ja toiset ei.

00:56:37 [Nikula]
Mä kuvittelin ihan kylmän rauhallisesti se, että fasistihan on määritelmän kautta
henkilö, joka ei puhu eikä ajattele niin kuin Halla-Aho. Jos sä olet eri mieltä
hänen kanssaan, sä voit ruveta muovaamaan, väittämään fasistiksi. Mutta
loppupeleissä se, että jos sä uskot demokraattiseen prosessiin ja
kansanvaltaiselle yhteiskuntaan, niin sä et voi olla fasisti.

---
01:02:55 [Moisio]
Jäämme odottelemaan, kuinka käy. Mielenkiinnolla näen tosiaan jo Halla-ahon
toiselle pressakaudelle, kun kuuluisa kirje julkaistaan, kenellä se ikinä onkaan.
— Missä N, siellä R

Lalli IsoTalo

Quote from: Eino P. Keravalta on 20.01.2024, 18:05:32
Viime päivinä olen harmitellut, että presidentinvaalit järjestetään vuoden kamalimpaan aikaan, tammikuussa.

Tarvittaisiinko paremman vaalipäivän, siis alkusyksyn, päivä-äänestyksen jälkeen/kylkeen jotain karnevaalimeininkiä? Lapsille ohjelmaa, bändejä, kontrolloitua ilotulitusta, vankalla poliisimiehityksellä mamusikailun estämiseksi?
— Missä N, siellä R

Hohtis

Quote from: Caucasian on 20.01.2024, 15:36:21
Kyllä minunkin on pakko todeta, että en olisi äänestänyt Huhtasaarta. Se arvio perustuu minulla puhtaasti intuitioon, en pitänyt häntä kovin älykkäänä ja sitä kautta soveltuvana valtion johtoon. Saatan olla väärässä. Kiitos ja anteeksi. Onneksi ääni on subjektiivinen valinta.
Äänestin tuolloin Huhtasaarta (vaikka en kyllä pressaksi häntä halunnut), KOSKA ääni Lauralle oli ääni mamu- ja mokukriittisyydelle. Persuille.
Koska ei ollut pelkoa, että oikeasti pääsee presidentiksi, niin oli fiksua äänestää persua, vaikka olisi ollut Hakkarainen.
En pätkääkään ymmärrä, jos persu ei nyt ekalla kierroksella äänestä Jussia. Joka oikeasti olisi ihan HYVÄ pressa. On jatkon kannalta hyvä, jos Jussi saa nyt oikein hyvän tuloksen vaikkei tokalke keikalle pääsisikään.

Minä äänestän presidentin vaalissa sitä ihmistä, josta haluaisin itselleni presidentin. Ei se sen vaikeampaa ole.

Totti

Quote from: Lalli IsoTalo on 20.01.2024, 18:29:56
Sanoma-konserniin kuuluvan Radio Rockin Jone Nikula & Harri Moisio kehuivat Halla-ahoa ennennäkemättömän innokkaasti.

Nikula, koskien sitä että Halla-aho hakisi johonkin yliopistoon proffaksi:

"Siellähän menisi oppilaskunnat lakkoon kun ilmoitettaisiin, että meillä on nyt kulkaa muinaiskirkkoslaavin uusi professuuri ja politiikastakin tuttu Jussi Halla-aho.

Siellä olisi kuule rastatukat perkele solmuvärjättyine paitoineen kahlinnut itsensä sisalkahleilla siihen tofukärryyn ruokalassa. Parku olisi semmoinen että hyvä että ehtis vetää pilveä väliin kun ilmaa tulee vain ulospäin."

;D
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Caucasian

Quote from: Hohtis on 20.01.2024, 18:52:55
Quote from: Caucasian on 20.01.2024, 15:36:21

Minä äänestän presidentin vaalissa sitä ihmistä, josta haluaisin itselleni presidentin. Ei se sen vaikeampaa ole.
Niin, sehän tässä demokratiassa on ideana, että saa äänestää ketä huvittaa ja millä perusteella vaan. Se on ihan ok äänestää väärin

Eino P. Keravalta

Se on varmaan parempi, ettei täällä kerro, ketä äänestää koska se on aina jonkun mielestä väärin äänestetty  :)

Omasta puolestani kerron, vaikkei se ketään kiinnostakaan, ne henkilöt joita en tule missään tapauksessa äänestämään. He ovat:

Li
Pekka
Jutta
Olli
Alexander
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Skeptikko

Nuoret jonottivat yhteiskuviin "kulttihahmon" kanssa – helsinkiläinen Tauno vertaa Halla-ahoa Niinistöön ja täräyttää kovan arvion
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010133732.html
LAUANTAINA puoliltapäivin pakkasta on rapiat 12 astetta ja lumi narskuu kenkien alla, mutta Helsingin Kampissa Narinkkatori kuhisee väkeä. Monella on päässä keltamusta JH-a -pipo ja kaulahuivi.

Eri puolueet kampanjoivat kauppakeskuksen edustalla, mutta silmämääräisen arvion perusteella eniten porukkaa on perussuomalaisten ehdokkaan kojulla. Siellä kampanjan päätähti Jussi Halla-aho pitää yleisölle noin kymmenen minuutin puheen.

– Olemme joutuneet tähän nykyiseen tilanteeseen Euroopassa suurelta osin siksi, että Venäjällä pitkään käynnissä ollutta kielteistä kehitystä joko ei ole haluttu nähdä tai sitä ei ole otettu riittävän vakavasti, Halla-aho näpäyttää muita päättäjiä sinisilmäisyydestä Venäjän suhteen.
...
PUHEEN jälkeen kannattajat pyrkivät juttusille Halla-ahon kanssa. Monet juuri äänestysikään yltäneet nuoret haluavat ottaa yhteiskuvia perussuomalaisten presidentti­ehdokkaan ja eduskunnan puhemiehen kanssa. Yksi yhteiskuvaan haluava on 25-vuotias lääketieteen opiskelija Henri, jonka ääni menee Halla-aholle.

– Hän on hieno tyyppi. Arvomme vastaavat toisiaan ja vaalikoneessa hän tuli ekana. Pidän hänessä käytännönläheisyydestä, konkreettisuudesta ja fiksuudesta. Esimerkiksi maahanmuutto on perussuomalaisille ja Halla-aholle keskeinen juttu, eikä muilta ehdokkailta löydy vastaavaa ajatusmaailmaa, opiskelija pohtii.

Henri kertoo huomanneensa, että Halla-aho vetoaa juuri nuoriin. Hän arvioi, että perussuomalaiset ovat ottaneet nuorison haltuunsa Tiktokissa ja sosiaalisessa mediassa. Halla-aholla ei ole omaa tiliä Tiktokissa, mutta nuoren miehen mukaan Halla-aho on siitä huolimatta erittäin näkyvä hahmo kyseisessä kiinalaisessa palvelussa.
...
KOJULLA tarjoillaan kylmällä säällä maistuvaa grillimakkaraa ja kahvia. Kunnon talviin tottunutta perussuomalaisten rovaniemeläistä kansanedustajaa Sara Seppästä ei näytä palelevan.

– Jussi on paras vaihtoehto presidentiksi, koska hän on oikeasti vakaa ja turvallinen ja ollut hyvin päättäväinen ja johdonmukainen kaikissa lausunnoissaan liittyen ulkopolitiikkaan ja Suomeen kohdistuviin uhkiin, Seppänen kehuu puolueensa presidenttiehdokasta.
...
Perussuomalaisten helsinkiläinen kannattaja ja entinen kuntavaaliehdokas Sami Liukkonen tukee Halla-ahoa, koska hänelle tärkeitä teemoja ovat turvallisuus, naapuri­uhka ja mahdollinen Kiina-uhka. Halla-aho varoittaa myös puheessaan millaisia ongelmia taloudellinen riippuvuus Kiinasta voi aiheuttaa.

Eräs kannattaja, joka ei halua sanoa nimeään arvioi, että jos haluaa ajatella omaa parastaan, ei ole muita vaihtoehtoja kuin Halla-aho.

– Tämä on selvää kuin pläkki. Tätä ei tarvitse edes toimittajan kysyä, kannattajarouva kiittää ja lähtee menemään.

PALJASJALKAINEN stadilainen Hilkka Malmberg on tullut Punavuoresta Kamppiin Halla-ahon kampanjatilaisuuteen ja nauttii kampanjatiimin tarjoamaa kahvia. Malmbergin mielestä Halla-aho on presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella ainoa järkevä ehdokas.
...
Malmberg kertoo seuranneensa Halla-ahon poliittista uraa jo pitkään. Hänen mielestään television paras ohjelma on eduskunnan kyselytunti. Siellä eduskunnan puhemiehenä toimiva Halla-aho näkyy jatkuvasti.

– Sitä katson joka torstai. Olen ollut kiinnostunut politiikasta pitkään. Jo lapsuudenkodissani puhuttiin politiikkaa. Isä katsoi vasemmalle ja äiti oikealla. Keskustelut olivat hyvin värikkäitä.

SUOMALAIS-HOLLANTILAINEN Sirius van Gemert, 19, haluaa kaverinsa kanssa niin ikään yhteiskuvaan ehdokkaan kanssa. Van Gemert kertoo antaneensa vastikään haastattelun japanilaiselle toimittajalle.

– Äänestin tänä aamuna Halla-ahoa. Äänestän häntä maahanmuuton ja Venäjän takia. Hän välittää suomalaisista. Se on aika iso juttu minulle, van Gemert perustelee.

Van Gemert äänesti Halla-ahoa myös viime kevään eduskuntavaaleissa.

– Olen aika isänmaallinen, vaikka olenkin puoliksi hollantilainen. Puolet juuristani on täältä.

Van Gemertin ystävä Juska Juuti, 18, kertoo tulleensa Narinkkatorille, jotta näkee Halla-ahon paikan päällä.

– Onhan se hienoa nähdä mestari paikan päällä, eikä vain telkkarin välityksellä.

Kaveruksia varttuneempi kannattaja Tauno Alanen kertoo käyvänsä aina vaalipäivänä äänestämässä, koska tilaisuus on niin juhlallinen. Alasella on päänsä lämmikkeenä kampanjan keltamusta pipo. Alasen mielestä Halla-aho on Sauli Niinistön kaltainen "käytännönläheinen ja maanläheinen mies".

– Halla-ahosta voi tulla presidentti. Se on täysin mahdollista, eikä se ole mitään fanittamista. Nyt pitää vain välttää tyhmiä virheitä viimeisellä viikolla. Hänen älykkyytensä on tullut hyvin esille televisiotenteissä, Alanen kehaisee.
...
PUOLEN tunnin tilaisuuden jälkeen Halla-aho suuntaa kampanjatiiminsä kanssa autolla kohti Helsingin perussuomalaisten tilaisuutta Kinaporin palvelukeskuksessa Sörnäisissä. Siellä suurin osa yleisöstä on eläkeläisiä.

Loppumetreillä sisään pyrkii myös nuoria.
...
Tilaisuus venyy lähes kolmen vartin mittaiseksi.
...
Halla-aho kertoo ilahtuneensa niin presidentinvaaleissa kuin kaksissa edellisissä eduskuntavaaleissa siitä, että tilaisuuksissa käy niin paljon nuoria ihmisiä.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Lasse

Quote from: Caucasian on 20.01.2024, 19:20:51
Niin, sehän tässä demokratiassa on ideana, että saa äänestää ketä huvittaa ja millä perusteella vaan. Se on ihan ok äänestää väärin

Olikos se Winston Kirkkomäki, joka kehotti arvioimaan demokratian ihquutta vasta sitten, kun oli keskustellut vartin keskivertoäänestäjän kanssa.

Toisaalta en pidä edustuksellista demokratiaa juurinkaan kansandemokratiaa parempana.

(Pressanvaali on tiätty eri asia, mutta itse uskon, että tässä junailtiin muutama Paha Kurki pois listoilta, ettei riffraff kuule ikävää keskustelua.)

Muutospuolueella oli muistaakseni sveitsiläistyyppinen suora demokratia tavoitteenaan.

Harkitsin aikoinaan siihen liittymistä, mutta Halla-ahon perässä ajauduin persuihin, jotka muistivat eilen maksulomakkeella.

Taas joutuu punnitsemaan, jatkaako jäsenyyttä kokkareiden apupuolueessa...
NOVUS ORDO HOMMARUM

Lasse

Ei oo heleppoo. Triggeröidyin:

[tweet]1748676177139552525[/tweet]
NOVUS ORDO HOMMARUM

Lahti-Saloranta

Quote from: Lyyti on 20.01.2024, 20:20:37
^ etkös sinä tuossa aiemmin juuri propagoinut jonkun muun kuin Halla-ahon äänestämisellä? Totta puhuen kaikki "taktikoijat" kuulostavat korvaani hieman tuon videon naiselta...

Taktinen äänestäminen voisi toimia jos olisi varmuus että lähes kaikki muutkin samoin ajattelevat tekevät niin. Jos tuo taas olisi taattu, tiedettäisiin jättää ehdokas nimeämättä ja tukea suoraan sitä jotakuta muuta.
Miksiköhän porvaripuolueet eivät pysty sopimaan yhteisestä ehdokkaasta jonka kaikki osapuolet hyväksyvät. Pystyväthän ne tekemään enemmistöhallituksiakin joilla on valtaa huomattavasti enemmän kuin presidentillä. Jos Haavisto ja Stubb ovat toisella kierroksell niin eipä ole ehdokasta jota voisi äänestää tai jos äänestän niin äänestän Haavistoa. En siksi että kannattaisin häntä vähääkään vaan siksi että Stubb on vielä huonompi valinta.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

duc

Quote from: Skeptikko on 20.01.2024, 19:32:14
Nuoret jonottivat yhteiskuviin "kulttihahmon" kanssa – helsinkiläinen Tauno vertaa Halla-ahoa Niinistöön ja täräyttää kovan arvion
https://www.is.fi/politiikka/art-2000010133732.html
- - Monet juuri äänestysikään yltäneet nuoret haluavat ottaa yhteiskuvia perussuomalaisten presidentti­ehdokkaan ja eduskunnan puhemiehen kanssa. Yksi yhteiskuvaan haluava on 25-vuotias lääketieteen opiskelija Henri, jonka ääni menee Halla-aholle.

- -

Jätit pois tärkeimmän, jonka toimittaja lienee toivonut lainaukseen:

"En tiedä, mistä se tulee. Hänen ympärillään on mestari-teema. Hän on kulttihahmo, Henri kuvailee Halla-ahon asemaa sosiaalisessa mediassa." Lihavointi minun.

Reilu kaksikymppinen lääkisopiskelija Henri oli nelivuotias, kun Eiran Vampyyri aloitti blogiuransa vuonna 2003. Paljon on tapahtunut, mutta "mestari-teema" on säilynyt, ainakin joidenkin mielissä. Osa nykyäänestäjistä ei edes tiedä ajasta ennen halla-aholaisuutta. Toimittaja pyrkii toki tuomaan esiin tätä hypeä, mutta sama oli tietysti muutettavat muuttaen vaikka Sanna Marinin huomattavasti lyhyempi poliittinen ura eli noin neljä vuotta. Täällä kirjoitettiin Marin-kultista. Nyt on kyse viisi kertaa pidemmästä poliittisesta ilmiöstä, joka ei ole hiipumaan päin vaan tietty aura seuraa kulkijaa, kuten opiskelija Henrin sanoista voi päätellä. Sen alkuperää hän ei omien sanojensa mukaan siis tiedä. Sillä on oma merkityksensä näissä vaaleissa. Jää nähtäväksi, kuinka suuri.
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική 'häpäisy, kosto ja tuomio'

Memento mori 'Muista kuolevaisuutesi'

Pallopääkissa

Lauantain ennakkoäänet liitteessä.

Miksi tänään on vähemmän äänestetty kuin arkena? Luulisi että lauantaina olisi isompi määrä menny vaalikoppiin kun suurimmalla osalla on ollut vapaapäivä.

QuoteEnnen 17.1. näkyvät merkinnät ovat kirjeitse tai laivassa äänestäneitä. Äänioikeutetuista ja äänestäneistä on vähennetty ulkomailla asuvat Suomen kansalaiset.
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

Lasse

Quote from: Lyyti on 20.01.2024, 20:20:37
^ etkös sinä tuossa aiemmin juuri propagoinut jonkun muun kuin Halla-ahon äänestämisellä? Totta puhuen kaikki "taktikoijat" kuulostavat korvaani hieman tuon videon naiselta...

Jos oman mielipiteen (ja aikomuksen) ilmaisu on propagointia, niin sikäli joo, että minulle Stubbin kamppaaminen menee tällä kertaa kaiken edelle.

Jos kaikki kuulostavat sinulle naisilta, niin kannattaa pitää varansa...
NOVUS ORDO HOMMARUM

Skeptikko

Peli ei ole vielä selvä – Päättämättömiä riitti, kun HS havainnoi vaalitunnelmia
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010133750.html
EHDOKAS Olli Rehnin äänestäjätreffit Helsingin Vuosaaressa käynnistyivät lauantaiaamuna kahdella matalan intensiteetin kriisillä.
...
VUOSAAREN urheilutalolla kansa ui, parkkipaikka on täynnä. Kahvilan kokoustila osoittautuu liian pieneksi ja täyttyy nopeasti pääosin eläkeikäisestä kuulijakunnasta. Yksi nainen kääntyy ovella puhisten, että siinä meni hänen äänensä.
...
MUSIIKKIALALLA työskentelevä Hilkka Piipponen seuraa tohinaa keltainen Viikki-pipo päässään. Hän on menossa hiihtämään, mutta halusi sitä ennen tulla ottamaan Rehnin kanssa selfien lähettääkseen sen sukulaisille Ilomantsiin.
...
Piipponen ehti kampanjoiden aikana käydä seuraamassa Ylellä paikan päällä Sari Essayahin tentin, vaikuttua Jutta Urpilaisen rauhoittavasta turvallisuusanalyysista ja lukea myös Alexander Stubbin kirjan, josta hän piti.

"Siitä jäi mieleen, että proteiinipatukoita voi syödä."
...
Lauantaina Helsingissä kampanjoi myös perussuomalaisten ehdokas Jussi Halla-aho. Puolueen paikallisosasto on varannut salin Kinaporin seniorikeskuksesta läheltä Sörnäisten metroasemaa.

Kahvia saa täältäkin. Suuri sali ei ole täyttynyt, mutta kuulijoita on kymmeniä.
...
Eturivissä vanhempi mies sanoo vieressä istuvalle naiselle, että "täällä ei näy yhtäkään somalia". Pian Halla-ahon astuessa lavalle sama mies toteaa naurahtaen, että "tuossa se on, meidän johtaja, meidän führer".

Hieman aiemmin HS:ää on lähestynyt toinen mies, joka haluaisi puhua YK:sta, koska se on hänen mukaansa "vapaamuurareiden pesä".

Eturivissä on myös nainen, joka kertoo kannattaneensa Suomen maaseudun puoluetta SMP:tä ja sen pohjalle syntyneitä perussuomalaisia 57 vuotta – siitä lähtien, kun SMP:n Veikko ja Pekka Vennamo junailivat hänelle Helsingistä asunnon tilanteessa, jossa hän joutui yöpymään lapsineen Töölön taloyhtiöiden kellareissa.

HALLA-AHON puhe ja Niemisen vetämä kyselytuokio käsittelevät monia ajankohtaisia teemoja. Venäjän Halla-aho sanoo muuttuneen "avoimeksi roistovaltioksi", mutta hän haluaa painottaa myös uhkaa, jonka liika taloudellinen riippuvuus Kiinasta Euroopalle synnyttää.
...
Yleisökysymyksiä ehditään ottaa kaksi. Järjestäjien epäonneksi niistä ensimmäisen esittää Helsingin Sanomiakin lähestynyt salaliittoteoreetikko. Juontaja Nieminen referoi kysymyksestä mikrofoniin tolkullisemman EU-kritiikkiä koskevan osan ja jättää vapaamuurarijutut toistamatta.

Halla-aho vastaa, että EU:ssa on puolensa: se voi tarjota työkaluja esimerkiksi Kiina-politiikkaan ja ulkorajojen hallintaan.

"Ikävä kyllä EU ei kuitenkaan keskity olemaan suuri suurissa ja pieni pienissä asioissa vaan pikemmin suuri pienissä asioissa."

Toinen yleisökysymys koskee Yhdistyneitä kansakuntia, mutta ilman salaliittoteorioita. Kysyjä tiedustelee Halla-ahon näkemystä Suomen roolista YK:ssa.

Halla-ahon mielestä Suomen ei pidä hakea YK:n turvallisuusneuvoston vaihtuvan jäsenen paikkaa, koska hakurutistus voi kannustaa huonoihin valintoihin.

"Siinä tulee sitten helposti kiusaus ruveta voitelemaan kehitysmaita rahalla."

TILAISUUDEN päätyttyä Halla-ahon kanssa yhteiskuvaan jonottaa vanhemman väen seassa 16-vuotias töölöläinen Justus Krogell.

"Ihan mielenkiintoista sanomistahan hänellä on", Krogell kommentoi näkemäänsä.
...
Hänen kaveripiirissään on myös äänestysikäisiä. Krogell mainitsee nuoria kiinnostaviksi teemoiksi "turvallisuuden ja oikeuden".

"Että jos joku tekee jotakin, niin häntä myös rangaistaan."

Krogellin kaveripiirissä eniten puhetta on kuulunut Halla-ahosta ja Stubbista. He tulevat Krogellin mukaan useimmin vastaan sosiaalisessa mediassa.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Puskistahuutelija

Quote from: Pallopääkissa on 20.01.2024, 22:41:33Miksi tänään on vähemmän äänestetty kuin arkena? Luulisi että lauantaina olisi isompi määrä menny vaalikoppiin kun suurimmalla osalla on ollut vapaapäivä.

Väittäisin että suurin osa äänestää ennakkoon käydessään muutenkin asioilla ja suurin osa käy asioilla arkipäivinä. Viikonloppu pyhitetty sitten lystinpitoon.

Paawo

^HS kun on kyseessä niin paikalla on ollut vanhempi mies joka toimittelijan mielestä oli sen näköinen että olisi voinut lausua nuo lauseet.

Tämä vastuumedian *tirsk* suoltama jokapäiväinen paska alkaa olla eeppistä ihan maailman mittapuullakin. Mitä vielä?  :facepalm:

Odotan vielä ennen äänestyspäivää niitä kuvia joissa Rehn sukeltaa kampakeraamisen ruukun mökkirannasta, Haavisto painii susilauman kanssa pelastaen mökinmummon ja Stubb ratsastaa ilman paitaa.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Siener

Unelmatulokseni 1. kierroksen jälkeen: tohtorit Jussi Halla-aho ja Olli Rehn. Kumpikin kelpaa.