News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Yle: "Miksi ei oteta sydämeen, miksi ei tervehditä ja kysellä kuulumisia?"

Started by Khalifatta, 12.06.2019, 21:54:59

Previous topic - Next topic

Khalifatta

Yle jaksaa taas, nyt päivän naismusulmaani-kuulumisilla ("maahanmuuttajanaisen" tuntee yletodellisuudessa ainoastaan päähuivista:

Quote"Miksi ei oteta sydämeen, miksi ei tervehditä ja kysellä kuulumisia?" – maahanmuuttajanaisten on vaikea löytää suomalaisia ystäviä

Viisi maahanmuuttajanaista on kokoontunut nyyttikesteille. Kokkolalaiskodin keittiön pöydälle ilmaantuu monenlaisia herkkuja aina intialaisista kasvispalleroista afganistanilaisiin pinaattilättysiin. Suomalaistakaan tarjottavaa ei ole unohdettu. Emäntänä touhuaa Afganistanista kotoisin oleva Fovzieh Mohammadi. Hän keittää kahvia ja teetä, lorauttaa mehua laseihin ja huolehtii, että jokainen saa varmasti syödäkseen.

Naiset ovat ensimmäistä kertaa koolla yhdessä. Tällaisilla illanistujaisilla on heille suuri merkitys, sillä uudessa kotimaassa tarvitaan ystäviä ja juttuseuraa.

Kantasuomalaisia ei näillä nyyttäreillä kuitenkaan näy.

Tutkimukset osoittavat, että maahanmuuttajanaisten on vaikea tutustua suomalaisiin. Tämän on kokenut nyyttäreille tullut Halima Abdelmagid: sudanilaisnainen saapui Suomeen nelisen vuotta sitten, mutta hän ei ole vielä saanut suomalaisia ystäviä.

Kun näin on, kotoutuminen on vaikeaa.

– Sata kertaa päivässä minä olen muistanut sukulaisiani ja kavereitani kotimaassani, koska minulla ei ole ystäviä. Minä mietin, että miksi olen täällä, kun minulla ei ole ketään, kenelle minä voin puhua, Halima Abdelmagid sanoo surullisena.

Naapureita ei ole näkynyt

Nykyisin Kokkolassa asuva Halima Abdelmagid kasvoi maaseudulla Länsi-Sudanissa. Hän pakeni kotimaastaan sisällissodan kauheuksia kahdesti Egyptiin, ensimmäisen kerran kymmenen vuotta sitten. Ennen Suomeen tuloaan hän vietti vuosia pakolaisleirillä.

Kuuden lapsen äiti on kiitollinen siitä, että hän pääsi lastensa kanssa Suomeen. Enää ei tarvitse pelätä. Ihan toisenlaiseen ympäristöön ja kulttuuriin tuleminen ei ollut kuitenkaan helppoa. Ensimmäisen kuukauden hän ihmetteli, mihin "metsään" hän oli oikein tullut, kun ihmisiä ei näkynyt juuri missään.

Halima Abdelmagid osallistui suomen kielen kurssille. Hän kuvitteli, että kielitaidon saatuaan hän pääsee juttelemaan ja "höpöttämään" suomalaisten kanssa, olemaan itsekin yksi suomalaisista. Se ei mennyt ihan niin.

– Minä olen asunut kolme vuotta samassa kerrostalossa, mutta minä en ole nähnyt naapureita. Suomalainen ei tule koputtamaan oveen ja kutsu sinua käymään tai puhu sinun kanssasi. Miksi näin? Jos olisin kotimaassani tai Egyptissä, aina tervehtisime toisiamme ja kysyisimme, mitä kuuluu.

Sosiaalisia verkostoja yhdistyksistä

Maahanmuuttajien kotoutuksesta vastaavan työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) erityisasiantuntija Anne Alitolppa-Niitamo tunnistaa Halima Abdelmagidin mietteet. Hän toivookin, että suomalaiset osaisivat asettautua maahanmuuttajan asemaan ja miettiä, millaista on muuttaa uuteen maahan - tai vaikka vain toiselle paikkakunnalle.

– Meillä ei ole sellaista kulttuuria, että vieraat otettaisiin mukaan meidän arkiseen toimintaamme, kutsuttaisiin kahville, teelle tai syntymäpäiväjuhille. Tämän asian kanssa on oppimista.

...

https://yle.fi/uutiset/3-10783576

Mikähän ihme siinä on, että "maahanmuuttajanaisten" on vaikea tutustua suomalaisiin...  :flowerhat:

"Maahanmuuttajamiehillä" ei taas tunnu olevan ollenkaan samanlaista ongelmaa - etenkään Oulussa!
Toimittelijalla tuntuu aivot menneen "off"-tilaan.

Lainausta lyhennetty, loput linkistä.
"Toisista kulttuureista tulevat tutustuvat prinsessoihimme. Tähän myös heillä on oikeus." - Rikoskomisario J. Kiiskinen

Tabula Rasa

Olisiko ongelmana se ettei matunaiset liiku ihmisten ilmoilla. Kaippa niitäkin löytyisi baareista sellaisia jotka ottaisivat matunaisia mukaan jos näyttävät yhtään miltään muulta kun painajaiselta. Vai ovatko niin vastenmielisiä että säkki pitää pitää päällä yleisen viihtyvyyden vuoksi?
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Lalli IsoTalo

Quote"– Sata kertaa päivässä minä olen muistanut sukulaisiani ja kavereitani kotimaassani, koska minulla ei ole ystäviä. Minä mietin, että miksi olen täällä ..."

Me kuule mietimme ihan samaa.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

dothefake

Miten ne sukulaiset ja kaverit kotimaassa pysyvät hengissä?
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

simppali

"– Minä olen asunut kolme vuotta samassa kerrostalossa, mutta minä en ole nähnyt naapureita. Suomalainen ei tule koputtamaan oveen ja kutsu sinua käymään tai puhu sinun kanssasi. Miksi näin? Jos olisin kotimaassani tai Egyptissä, aina tervehtisime toisiamme ja kysyisimme, mitä kuuluu".

Suomalainen ei yleensä koputtele kenenkään oveen, koska Suomalainen pitää ihmisten yksityisyyttä arvossa..

Tervehtiminen ja kuulumisten vaihto on asia erikseen,,ehkä olisi parempi pakata pesue ja palata sinne missä koputellaan telttakankaaseen.
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Kim Evil-666

On hyvin vaikea ymmärtää, miksei kyseistä mamua "oteta sydämeen" ja tehdä muutenkin lähempää tuttavuutta. Se on vaikea ymmärtää siksi, että maamme on täynnä suvakkeja, jotka ovat haluneet maamme täyttyvän juuri artikkelin kaltaisilla ihmisillä.

Miksi eivät suvakkien sydämet ole avoinna. Rasisteiltahan tuota on turhaa edes odottaa, mutta missä ovat kaikki vihervasurit maailmanparantajat, kun kyseinen mamma vääntää itquparquu. Kyllä Suomi on julma maa maahanmuuttajille.

Luulen, että lopussa seisova Haliman odotus ajan kulumisesta saattaa osoittautua oletettua pidemmäksi.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

pienivalkeapupu

Nelisen vuotta on puuhasteltu kotouttamisen kanssa, eikä kaapumammoille ole kukaan kertonut (syystä tahi kolmannesta) että suomalaiset ovat pääsääntöisesti introverttiä kansaa.
Noh, lisätään vähän kotouttamisresursseja, niin varmasti trendi muuttuu. Juupajuu.
"Luulen, että pääsääntöisesti, kirjoitukseni ovat totta."

"Minun täytyy toimia epävarmuudessa, vaikkei minulla aina ole kaikkea informaatiota ja tietoa."

Uuno Nuivanen

Quote from: Lalli IsoTalo on 12.06.2019, 22:01:44
Quote"– Sata kertaa päivässä minä olen muistanut sukulaisiani ja kavereitani kotimaassani, koska minulla ei ole ystäviä. Minä mietin, että miksi olen täällä ..."

Me kuule mietimme ihan samaa.

Ja vielä pitäisi 'ottaa sydämeen'. Sydämestä kyllä ottaa, kun miettii pesueen seitsemän miljoonan euron elinkaarikustannuksia.

kriittinen_ajattelija

Ystävällistä porukkaa nuo sudanilaiset kun aina kutsuu toiset syömään ja tervehtii, ainakin jos kuuluu samaan heimoon niin kuin Sudanissa on tapana, vierasheimoja perinteisesti on tervehditty siellä aina kiväärillä.

Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

kivimies

Quote from: dothefake on 12.06.2019, 22:04:04
Miten ne sukulaiset ja kaverit kotimaassa pysyvät hengissä?
Hän sanoi olleensa pakolaisleirillä turvassa ennen tuloaan Suomeen, joten tuosta voi päätellä, että hänet haettiin tänne pakolaiskiintiössä.

MW

Minä en ole koskenut kepilläkään, mutta isot pojat ovat kertoneet, että vaikeuksia tulee, jos suomalaisena miehenä menet ottamaan kontaktia maahanmuuttajanaiseen.

Varsinaiseen maahanmuuttajanaiseen, that is.

Supernuiva

Kuinkahan paljon vastaavia juttuja tuotetaan muualla Länsi-Euroopassa? Käsitykseni kun on, että muissakaan valtioissa ei lännessä tyypillisesti kolkutella naapureiden ovia kuulumisien vaihtamiseksi.

Tosin wanhaan maalaisimpiwaaralaisuuteen kuului kylävierailut, mutta ne olivat kyläyhteisön sisäisiä, joissa kaikki olivat tunteneet toisensa koko ikänsä.

Ajattara

– Meillä ei ole sellaista kulttuuria, että vieraat otettaisiin mukaan meidän arkiseen toimintaamme, kutsuttaisiin kahville, teelle tai syntymäpäiväjuhille.
Tämän asian kanssa on oppimista.

Ei ole. Meidän kulttuurimme on meidän kulttuurimme ja arvokas sellaisenaan,  eikä sen tarvitse muuttua jonkun toisen  kulttuurin kaltaiseksi.  >:(
War is Peace. Freedom is Slavery. Ignorance is Strength.

Supernuiva

Huomioitavaa on tuossa jutussa myös se näkökulma, että yksikään haastateltu tai toimittaja ei tainnut olla miesoletettu.

Kim Evil-666

Quote from: MW on 12.06.2019, 22:13:13
"Miksi ei oteta kakkoseen, vedetä kättä lippaan ja pyydetä komentoja?"

Kun ajattelelee suomalaista maahanmuuttopolitiikkaa, niin juuri tätä on toteutettu jo vuosikausia, eikä loppua ole näkyvissä.

Juuri tämänkaltaiset valtamedian ruikutukset suorastaan alleviivaavat sitä, että jokainen maahanmuuttaja alkaa tuntumaan alati vastenmielisemmältä rasitteelta jota katsotaan kulmien alta, ja joidenka kanssa ei halua olla missään tekemisissä. Ei yhtään missään.

Julmasti voisin todeta, että yritys tiettyjen kulttuurien yhteensovittamiseksi, on kuin sahaisi ranteita auki ruosteisella sahalla.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

MiljonääriPlayboy

Quote from: matu-ulinaa– Minä olen asunut kolme vuotta samassa kerrostalossa, mutta minä en ole nähnyt naapureita. Suomalainen ei tule koputtamaan oveen ja kutsu sinua käymään tai puhu sinun kanssasi. Miksi näin?

No kuule, ne ei kerkiä sinun ovellasi koputtelemaan ja sinun kanssasi lässyttämään, koska ne on PÄIVÄT TÖISSÄ. Ja sen lisäksi hyvän aikaa vapaa-ajastaankin työmatkoilla kodin ja työpaikan välillä. Jotta matu-mammoilla ja niiden pahnueilla pysyisi sossun maksama katto pään päällä ja Taikaseinästä saisi jatkossakin uutta taikarahaa niitä syyrialaisia mittatilaussohvia varten.  >:(
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

n.n.

Ihme juttu kun suomalaisilla on kuitenkin ystäviä vaikka vieraita ei raahata kadulta väkisin kahville. Mistähän ne niitä löytää? Yhteisten kiinnostusten, harrastusten ym. kautta? Ehkä osallistumalla yhteiskuntaan? Outoja otuksia nämä suomalaiset.
"Jos olet aina ollut sitä mieltä, että sääntöjen tulee kohdella kaikkia samalla tavalla ja kaikkia tulisi arvioida samoilla kriteereillä, sinua olisi pidetty 60 vuotta sitten radikaalina, 30 vuotta sitten liberaalina, mutta tänä päivänä rasistina." -Thomas Sowell

Onkko

Quote from: Supernuiva on 12.06.2019, 22:24:58
Kuinkahan paljon vastaavia juttuja tuotetaan muualla Länsi-Euroopassa? Käsitykseni kun on, että muissakaan valtioissa ei lännessä tyypillisesti kolkutella naapureiden ovia kuulumisien vaihtamiseksi.

Tosin wanhaan maalaisimpiwaaralaisuuteen kuului kylävierailut, mutta ne olivat kyläyhteisön sisäisiä, joissa kaikki olivat tunteneet toisensa koko ikänsä.

Tämä, kotiperällä harjanvarsi oven edessä oli lukko ja naapurit saatto vaan piipahtaa. Kaikki kylläkin tunsi toisensa kolmanteen polveen.

petebe

Quote from: n.n. on 12.06.2019, 22:30:47
Ihme juttu kun suomalaisilla on kuitenkin ystäviä vaikka vieraita ei raahata kadulta väkisin kahville. Mistähän ne niitä löytää? Yhteisten kiinnostusten, harrastusten ym. kautta? Ehkä osallistumalla yhteiskuntaan? Outoja otuksia nämä suomalaiset.

Suomessa suomalaisilla on käsittäneeksi hyvinkin paljon sekä ystäviä että tuttavia TYÖN kautta...
"Suomellahan on erittäin hyvä maine Afrikassa, meillä ei oo minkäännäköstä historiallista taakkaa...oikeestaan päinvastoin"  -Alexander Stubb-

Puoluekanta määrittää mielipiteen oikeellisuuden sekä syyttämis- että tuomitsemiskynnyksen. -oma-

Uuno Nuivanen

Quote from: n.n. on 12.06.2019, 22:30:47

Tuollainen vaatisi matulta itseltäänkin jonkinlaista suorittamista. Eihän sellainen tule kysymykseenkään, senkin rasisti!  >:(

ISO

Ei sitä paljon keritä seurustelemaan, kun on helvetillinen kiire että saa tienattua tarpeeksi kun pitää elättää omat ja tekohädänalaiset niitten päälle.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Ernst

Suuri osa suomalaisista ei yksinkertaisesti pidä kehitysmaamatuista. Se ei ole synti. Tämä on nimittäin vapaa maa, jossa saa kaveerata, pitää tai ei tykätä ihan oman harkintansa mukaan. "Sydämeen ottamista" peräänkuuluttava voisi tykönänsä miettiä, miksi näin on.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Jorma M.

Muistan ensimmäisen kerran kun kohtasin Ylen tarkoittaman maahanmuuttajanaisen.

Olin lähellä breakdownia, keskellä burn-outia. Töissä ja koti-isänä. Olin menossa aamulla lapsen päivähoitopaikkaan. Lykkäsin lastenvaunuissa aamulla lasta kapealla jalkakäytävällä (Hgissä on oikeasti sellaisia). Vastaan ylämäessä laskeutui, kohteliaasti sanoen,  eläinmaailmaa lähellä oleva nainen. 130 kg ja kasvoja lukuunottamatta hunnutettu. Vaappuva diabetes-olio. Keskellä väylää ja kasvoilla extreme-tyytymättömyys-/iva-ilme. Mielessä kävi muuta kuin että olisin anonut ystävyyttä ja ottanut sydämeen.

(Tätä on vaikea kuvailla pääkaupunkiseudun ulkopuolisille. Vaappu, tyytymättömyys, 130, valloittajan olemus.)
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

simppali

"Kuuden lapsen äiti on kiitollinen siitä, että hän pääsi lastensa kanssa Suomeen".

Lasten "isi"(t) jäivät varmaankin ansaitsemaan, että lasten ja vaimon kotiinpaluu voisi toteutua..heh,heh.
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Kari Kinnunen

Voisiko johtua siitä, että oikeastaan ei ...tujakaan kiinnosta jonkun äbäläwäbälä kulttuurin tarinat ja jorinat. Äbäläwäbälä ruoka vielä vähemmän.

Voisiko olla niin, että työssä käyvällä pottunokalla on ihan riittävästi puuhaa ihan omissa harrastuksissaan. Äbläwäbälöitä voisi vat alkaa harrastuspuuhastelemaan ne samat pullerot jotka ovat pallerot hankkineetkin.

törö

Quote– Meillä ei ole sellaista kulttuuria, että vieraat otettaisiin mukaan meidän arkiseen toimintaamme, kutsuttaisiin kahville, teelle tai syntymäpäiväjuhille. Tämän asian kanssa on oppimista.

Ennemmin kannattaa opetella haukkumaan muita ja puukottamaan kaveria selkään, koska ne ovat Suomessa arvokkaita sosiaalisia taitoja. Varsinkin naisien kannattaa opetella ne, koska suurin osa suomalaisista naisista ei harjoittele asiallista käyttäytymistä kapiaisien valvonnassa ja kulttuuri on sen mukainen.

JP73

Jos kohdalle osuu, niin pitäisiköhän kysellä kuulumisia niqabiin pukeutuneelta naiselta esim. bussipysäkillä odotellessa? Tai jutella hänen kanssaan Lähi-idän viimeisimmistä muotivirtauksista.

dothefake

Jos muutan Ahdistukstaniin, niin lienee oikeutettua vaatia, etteivät ihmiset enää puhu toistensa kanssa.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Lahti-Saloranta

Quote from: Khalifatta on 12.06.2019, 21:54:59
Yle jaksaa taas, nyt päivän naismusulmaani-kuulumisilla ("maahanmuuttajanaisen" tuntee yletodellisuudessa ainoastaan päähuivista:

Quote"Miksi ei oteta sydämeen, miksi ei tervehditä ja kysellä kuulumisia?" – maahanmuuttajanaisten on vaikea löytää suomalaisia ystäviä
Jos kaapuun pukeutuneet  maahanmuuttajanaiset tarkoittaa niillä suomalaisilla ystävillä miesystäviä niin ne vaikeudet voi syntyä ihan kotioloista. 
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

ismolento

Quote from: Tabula Rasa on 12.06.2019, 21:57:28
Olisiko ongelmana se ettei matunaiset liiku ihmisten ilmoilla. Kaippa niitäkin löytyisi baareista sellaisia jotka ottaisivat matunaisia mukaan jos näyttävät yhtään miltään muulta kun painajaiselta. Vai ovatko niin vastenmielisiä että säkki pitää pitää päällä yleisen viihtyvyyden vuoksi?

Siinähän se vitsi piilee, että musliminaisten on pitänyt jo vuosisatoja pukeutua mahdollisimman peittävästi ja näyttää rumilta, koska muuten heitä olisi raiskattu ja tehty väkivaltaa aina tilaisuuden tultua. Vaikka jotkut ovat nyt päässet Eurooppaankin, eivät he silti uskalla luopua vuosisataisesta tavastaan ja perinteistä.