News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2017-08-31 Hallituksen uudet keinot terrorismintorjuntaan ja tp-prosessien tehostamiseen

Started by Alaric, 31.08.2017, 13:51:27

Previous topic - Next topic

guest14935

Liikekannallepano on parempi ratkaisu.
Sotilaita voidaan käskeä noudattamaan erinäisiä määräyksiä, siinä missä tuollainen yksittäinen henkilö on varsin heikoin kantimin liikkeellä. Lisäksi sotilaita voi laittaa riittävän määrän ja riittävin puolustautumisvälinein liikkeelle.
Innokas ja hyvää tarkoittava yksityishenkilö on aika heikossa asemassa jos yrittää ottaa kiinni, vaikkakin oikeaan osuen, matua jolla on koulutusta ja kokemusta vähän kaikenlaisesta.

Oikeusministeriö ei osaa ajatella asioita loppuun asti, mikäli tuollaista on ehdottanut.

Mikäli yksityisiä käytetään niin sitten mieluummin palkkionmetsästäjiä jotka rekisteröidään ja joilla oltava näyttöä osaamisesta, joko kotimaasta tai muualta.

Kim Evil-666

Kuulostaisi kyllä paljon paremmalta sellainen oikeusministeriön julistus joka ilmoittaisi, että viranomaisilla ei ole oikeus, vaan velvollisuus ottaa kiinni kaikki laittomasti maassa olevat. Tämä koskee myös kirkkojen sisään linnoittautuneita laittomia, kuin yksityisten tättähäärienkin luona majailevia. (Tämä pitäisi olla jo muutenkin itsestään selvää.)

Yksittäisten kansalaisten oikeudeksi annettuna, se johtaisi lähes varmasti kaiken maailman sattumuksiin, joita sitten puitaisiin eri medioissa viikko tolkulla. Saattaisipa johtaa siihenkin, että matulontijan sijaan koppi nasahtaisi "yli-innokkaalle" pottunokalle lontijan sijaan.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

guest14935

Quote from: Kim Evil-666 on 06.09.2017, 12:03:21
Saattaisipa johtaa siihenkin, että matulontijan sijaan koppi nasahtaisi "yli-innokkaalle" pottunokalle lontijan sijaan.
Varmasti johtaisi nykyilmapiirissä.
Suvakit kyllä kansanmurhanhimoissaan yllyttäisi vaikka mitä sanomaan matuja, samaan tapaan kuin itse sytyttämäänsä telttaa matuleirissä yrittivät laittaa suomalaisten teoksi.


guest1783

Vai että haluttaisin kansalaisten ryhtyvän ottamaan laittomia matuja kiinni? Viranomaiset olisivat ulkoistamassa omia tehtäviään kansalaisille. Tämä on vähän ristiriitaista, kun poliisikaan tunnu olevan halukas toteuttamaan sille kuuluvaa virkatehtävää ottaa kiinni laittomasti maassaoleskelevia vaan tuntuu välttelevän sitä (esim. Rautatientorin matuleiristä ei tietääkseni otettu laittomasti maassa olevia kiinni, vaan päinvastoin oltiin Mukavaa Poliisia, hengailtiin heidän seurassaan ja tutustutettiin poliisiautoon etc.).

En myöskään olisi sanktion uhalla velvoittamassa ketään ilmoittamaan laittomasta maassaoleskelusta, mutta semmoista voitaisiin tehdä, että kansalaisia rohkaistaisiin ilmoittamaan useammin poliisille, jos tietävät laittoman maassaoleskelijan jossakin piileskelevän/ häntä piiloteltavan. Kyllähän se nytkin on mahdollista, mutta käsittääkseni poliisi ei juuri näihin vinkkeihin ole reagoinut. Muutosta pitäisi saada poliisin resursseihin ja (poliisipäällystön) asenteisiin. Ja kyllähän kysymys on siitäkin, että jos ei edelleenkään näitä laittomia matuja saada pois maasta vaan seuraus tavoitettaessa olisi sakkoa/lyhyt vankeus (joka vankeus todennäköisesti olisi ehdollinen eli yhtä tyhjän kanssa), niin mitä todellista kansalaisten hyötyä kansalaisten aktiivisuudesta olisi. Kun säilöön ei kuulemma laittomia voi suurin määrin laittaa, koska kallista/ihmisoikeudet/etc.


guest14935

Quote from: sine qua non on 06.09.2017, 12:18:50
Vai että haluttaisin kansalaisten ryhtyvän ottamaan laittomia matuja kiinni? Viranomaiset olisivat ulkoistamassa omia tehtäviään kansalaisille. Tämä on vähän ristiriitaista, kun poliisikaan tunnu olevan halukas toteuttamaan sille kuuluvaa virkatehtävää ottaa kiinni laittomasti maassaoleskelevia vaan tuntuu välttelevän sitä
Ja aika monta tarvittiin yhden perheen kiinniottamiseksi, aluksi ei meinannut onnistua sekään.

Ihan katsoin minkäs niminen on oikeusministeri kun tuollaista esitystä tulee.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Antti_H%C3%A4kk%C3%A4nen
Joku kokkarihan se, ilmaistyötä siis tuohonkin asiaan ja riskit vielä kansalle.

Mikäli poliisi tuota määrätään tekemään, ehkä syytä olisi olla vapaaehtoisia joilla kamppailulajitaustaa ja keskimääräistä paremmat ampumatulokset, ei ne tienneet poliisikouluun mennessään että joutuisivat sotilaita vastaan töitä tekemään.
Samalla ne työt jotka jää tekemättä, voisi laittaa vaikka vartijoille joita pikakoulutetaan laeista, ei sillä että poliisikaan niitä tuntisi sekä oikeuksista ja velvollisuuksista, rekisterit tarkastaen niin että ei huumeita ole käytetty kiinni jäämiseen asti tms.

Armeijan tehtävät kuitenkin tulisi teettää armeijalla.

Lumiukko Jeti

Quote from: Alaric on 06.09.2017, 11:39:45
Eihän tuo äkkiseltään ajateltuna mitenkään huono ehdotus ole, vaikka tavalliset ihmiset tuskin joutuvatkaan kovin usein tilanteeseen, jossa on varmasti tiedossa, että joku on laittomasti maassa.

Ehkä tällä saataisiin silti luotua lisää painetta laittomasti maassa oleville, kun ns. kansalaispidätyksistäkin tehtäisiin heidän kohdallaan hyväksyttyjä.

Potentiaalinen turvapaikanhakija joka ei vielä ole jättänyt turvapaikkahakemusta on laittomasti maassa. Kansalaiset voisivat siis ennaltaehkäisevästi ottaa discoläpsyt kiinni jo Torniossa ja lähettää marssimaan takaisin Ruotsiin. "Yritämme suorittaa laittomasti maassa oleskelevan henkilön kansalaispidätyksen mutta se pääsi karkuun...."

"Suomi tarvitsee sekä jatkuvaa työperusteista maahanmuuttoa että vapaan liikkuvuuden tuomaa moninaisuutta. "
- Vihreiden tavoiteohjelma 2014-2019

Hornsmith

Oikeusministeriöltä erikoinen tapa ilmoittaa kanslaisille, että asioiden hoitamiseen ei ole, eikä tule olemaankaan resursseja. Hoidatte itse ongelmanne, kun menitte kerran aikanaan äänestelemään miten sattuu. Turha meitä on syyllistää ja pistää vastuuseen, meillä ei perkele vieköön edes ollut mitään kunnollisia vaihtoehtoja.

Helvetti tätä murheen määrää, nyt joutuu vielä paketoimaan ja säilöön kuljettelemaan luonnostaan ylikuumia, sylkeviä, korvaan kiljuvia ja puukolla huitovia aavikkosotureita. Pakkohan se on toimeen tarttua jos viralliset tahot eivät kykene töitään ja vastuitaan hoitamaan, mutta olisin kyllä näillä veroprosentilla odottanut vähän toisenlaisia näkymiä.   
S.N.A.F.U
-------------------
And hey, lets be careful out there!

Teaparty

Lakiehdotus on askel oikeaan suuntaan.

Toimiva ratkaisu olisi palkkion maksaminen kiinniottamisesta tai kiinniottoon johtavasta vihjeestä.
Pärstät nettiin, pari-kolme tonnia per sandaalipari.

Esim. samaan tapaan kuin 'bail bond enforcer' -systeemi, tarvittaessa luvanvaraiseksi toiminnaksi.

Titus

Quote from: Kim Evil-666 on 06.09.2017, 12:03:21
Saattaisipa johtaa siihenkin, että matulontijan sijaan koppi nasahtaisi "yli-innokkaalle" pottunokalle lontijan sijaan.

ai saattaisi ? kyllähän tämä on enemmän razzeansa kuin mikään toimenpidemahdollisuus kansalaiselle.

poliisi olisi 100% kiinnostuneempi näistä kuin laittomasti maassaoleskelevasta
-etnisen profiloinnin rasistisuudesta
-vapauden riistosta
-kunnianloukkauksesta
-perätön ilmianto
-yksityisyyden/työrauhan/kotirauhan häirintä
-ai laitoit tietoja julkiseksi somen kautta -> kiihotus kansanryhmää kohtaan
-kysyit papereita ? -> virkamiehenä esiintyminen (riittää, että matu luulee niin) (( ei koske keltaliivisiä papereita kyseleviä matuja))

+tietty rch hangaroundien julkisesti (ilman rangaistusta) suorittama lokaaminen + työpaikan menetys

noinniinkuin lonkalta...
that's a bingo!

qwerty

Kumpaa uskoa. Sanomatalon toimittelijaa vai oikeusministeriä?

[tweet]905361142020792320[/tweet]
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

skyuu

Quote from: Alligaattori on 06.09.2017, 11:59:27
Liikekannallepano on parempi ratkaisu.
Sotilaita voidaan käskeä noudattamaan erinäisiä määräyksiä, siinä missä tuollainen yksittäinen henkilö on varsin heikoin kantimin liikkeellä. Lisäksi sotilaita voi laittaa riittävän määrän ja riittävin puolustautumisvälinein liikkeelle.
Innokas ja hyvää tarkoittava yksityishenkilö on aika heikossa asemassa jos yrittää ottaa kiinni, vaikkakin oikeaan osuen, matua jolla on koulutusta ja kokemusta vähän kaikenlaisesta.

Oikeusministeriö ei osaa ajatella asioita loppuun asti, mikäli tuollaista on ehdottanut.

Mikäli yksityisiä käytetään niin sitten mieluummin palkkionmetsästäjiä jotka rekisteröidään ja joilla oltava näyttöä osaamisesta, joko kotimaasta tai muualta.

Rajoitettu palvelukseen kutsuminen olisi varmaan kohdillaan. Työttömistä spol- ja valmiusjoukkokoulutuksen saaneista tyypeistä (+kuskit/lääkintä/viesti jne.) saataisiin varmasti kasattua sellainen 5-10k tyypin porukka joka ihan mielellään, työttömänä olemisen sijaan, näyttäisi vähän lippua eli partioisi kaupungeissa ja kylillä lisäten siten turvallisuuden tunnetta. Samalla voitaisiin kätevästi, valtuudet jos annetaan, ottaa selvää henkilön oikeudesta olla maassa ja jos oikeutta ei ole niin suoraan koppiin odottamaan poistoa. Siinä voisi olla laittomillakin vähän kynnystä alkaa äläwäbälöimään jos vastassa on sotilaita jotka selkeästi ilmoittavat että heillä on oikeus käyttää vaikka tappavaa voimaa jos muu ei auta.
No tämä olisi suht halpaa ja helppoa jos vaan sitä poliittista tahtoa löytyisi. Jaa ei löydy vai?

Fiftari

QuoteYleinen kiinniotto-oikeus
Rikoksentekijän kiinniottaminen kuuluu ensisijaisesti poliisille. Jos poliisia ei rikoksen tapahtuessa saada välittömästi paikalle, on pakkokeinolaissa säädetty yleisestä kiinniotto-oikeudesta, jonka perusteella yksityinen kansalainen voi tietyin edellytyksin ottaa kiinni rikoksentekijän.

Lain mukaan, "jokainen saa ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavatun rikoksesta epäillyn, jos rikoksesta saattaa seurata vankeutta tai rikos on lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos.

Jokainen saa ottaa kiinni myös sen, joka viranomaisen antaman etsintäkuulutuksen mukaan on pidätettävä tai vangittava.

Kiinni otettu on viipymättä luovutettava poliisimiehelle.

Jos kiinniotettava yleisen kiinniotto-oikeuden käyttämisen yhteydessä tekee vastarintaa tai pakenee, kiinniottaja saa käyttää sellaisia kiinniottamisen toimittamiseksi välttämättömiä voimakeinoja, joita voidaan pitää kokonaisuutena arvostellen puolustettavina, kun otetaan huomioon rikoksen laatu, kiinniotettavan käyttäytyminen ja tilanne muutenkin.

Toisen henkeä tai terveyttä vaarantava hyökkäys voidaan pysäyttää siis kovemmin ottein kuin pelkkään omaisuuteen kohdistuvat, kuitenkin aina lievintä mahdollista keinoa käyttäen.
Poliisi

Eli jos poliisi etsintäkuuluttaa niin saa ottaa kiinni tavattaessa. Suositellaan kuitenkin soittoa poliisille.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

simppali

Laitan tähän ketjuun...

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/poliisi-haluaa-nopeamman-paasyn-turvapaikanhakijoiden-tietoihin-nykyinen-prosessi-liian-hidas/6571920#gs.SvLCZNs

--Leppilahden mukaan ulkomaalaislainnojalla kerättyjä tietoja voitaisiin käyttää tehokkaammin rikostutkintaan, henkilöllisyyden varmistamiseen sekä rikosten ennaltaehkäisyyn ja paljastamiseen, jos poliisi saisi ne käyttöönsä suoraan.

– Sormenjäljet ovat meillä kansallisessa sormenjälkikannassa, mutta niiden käyttö tosiaan ei ole mahdollista. Niiden käyttö rikostorjunnan tarkoituksiin suoraan olisi meidän tavoitteemme, Leppilahti sanoo.

Uutisessa mainittu tietosuojavaltuutetun toimesta, kansainväliset sopimukset, kahteen kertaan.
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

qwerty

QuoteKirjallinen kysymys KK 363/2017 vp

Maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikön työntekijöiden työturvallisuuden parantamisesta

Eduskunnan puhemiehelle

Kuluneiden kahden vuoden aikana heikentyneen turvallisuustilanteen myötä myös viranomaisiin kohdistuva uhka on kohonnut. Viranomaisten on sekä varauduttava terroritekoihin että osattava ennaltaehkäistä niitä käytännön toimin. Tämä koskee voimakkaasti myös Maahanmuuttovirastoa, jonka toimintaympäristössä on tapahtunut ennakoivia turvallisuustoimenpiteitä edellyttäviä merkittäviä muutoksia.

Maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikön työntekijät kohtaavat päivittäin konfliktialueilta lähtöisin olevia hakijoita suorittaessaan turvapaikkakuulemisia, -puhutteluita ja päätösten tiedoksiantoja. Viimeaikaiset hakijaprofiilin muutokset ja Maahanmuuttovirastoon kohdistuvien vihamielisten asenteiden voimistuminen ovat johtaneet siihen, etteivät turvapaikkayksikön työntekijät koe oloaan turvalliseksi työtään tehdessään. Yksikön turvallisuustoimet koetaan riittämättömiksi. Turvapaikkayksikön johto on pyytänyt sisäministeriötä ryhtymään toimiin turvatarkastusten mahdollistamiseksi siten, että yksikön työntekijöiden turvallisuutta parannetaan.

Turvapaikkayksikössä suoritetut kuulemiset ovat verrannollisia oikeusistuinten turvapaikka-asioita koskeviin suullisiin käsittelyihin. Näihin osallistuville henkilöille suoritetaan turvatarkastus, joka toteutetaan kulkemalla metallinpaljastimen läpi. Maahanmuuttoviraston toimipisteiden tiloihin saapuville henkilöille ei sen sijaan suoriteta turvatarkastusta lainkaan. Tälle olisi kuitenkin tarvetta. Esimerkiksi syksyllä 2016 viraston asiakas toi Helsingin toimipisteen puhuttelutiloihin mukanaan teräaseen, jolla lopulta vahingoitti itseään.

Valtaosa puhutteluun saapuvista hakijoista on jo saanut virastolta kielteisen päätöksen asiaansa. Puhuttelutiloissa esiintyy tämän vuoksi usein häiriökäyttäytymistä ja uhkaavia tilanteita. Lisäksi asenne Maahanmuuttoviraston toimintaa kohtaan on kuluneen vuoden aikana muuttunut vihamielisemmäksi median ja painostusryhmien lietsoessa kielteistä mielikuvaa siitä ja sen työntekijöistä. Tämä ilmenee pahimmillaan jopa aggressiona viraston asiakaskontakteissa.

Edellä olevan perusteella ja eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän asianomaisen ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:

Millaisiin toimiin hallitus aikoo ryhtyä Maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikön työntekijöiden työturvallisuuden parantamiseksi?

Helsingissä 14.9.2017
Wille Rydman kok
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

Skeptikko

Mahdetaankohan edelleenkään palkata yhtään arabiaa ja somaliaa ymmärtäviä työntekijöitä, vaikka tällaiselle oliosi huutava pula:

Terrorismintorjuntaan palkataan nyt kymmeniä uusia työntekijöitä ympäri Suomea – Helsinkiin haussa 17 etsivää
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005384999.html

QuoteHelsingin lisäksi ihmisiä rekrytoidaan muun muassa Ouluun, Tampereelle ja Turkuun.
...
Keskiviikkona Supo ilmoitti haettavaksi joukon tehtäviä valtiolle.fi-sivustolla. Palkkalistoilleen se haluaa muun muassa järjestelmäasiantuntijoita, etsiviä, tutkijoita ja tutkintasihteereitä.

Kaikkiaan Supoon ollaan palkkaamassa noin 50 uutta työntekijää. Helsingin lisäksi ihmisiä rekrytoidaan muun muassa Ouluun, Tampereelle ja Turkuun.

Ja miten paljon halvemmaksi olisi tullut se, ettei terroristeja päästettäisi ylipäätään maahan tai edes pidettäisiin lukkojen takana, eikä vapaana.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Uuno Nuivanen

Isisistä häippäisevät alkavat todennäköisesti tunkemaan joukolla Hölmölään, sillä vain täällä heille levitetään punainen matto ja annetaan Kela Platinum, muualla joutuvat vankilaan.

Roope2

Jos ansioiksi lasketaan käytännön kokemus terrorismista sekä äbläväbälä-kielen taito, niin potentiaalisia kandidaatteja löytyy maastamme. Eri asia on, viitsivätkö hakea.
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Rauno Murju

Mitähän noi sällit meinaa tehdä muuta kuin ryystää kahvia toimistolla, kun samaan aikaan kaduilla kuljeskelee kymmeniä tuhansia potentiaalisia kandidaatteja ties mitä mielessään tai taskuissa.


siviilitarkkailija

Quote from: Roope2 on 27.09.2017, 15:19:55
Jos ansioiksi lasketaan käytännön kokemus terrorismista sekä äbläväbälä-kielen taito, niin potentiaalisia kandidaatteja löytyy maastamme. Eri asia on, viitsivätkö hakea.

Tasan varmasti hakevat. Mutta homma menee niin että toinen puoli luo terrorismia ja toinen puoli sen vastustamista islamilaisen mallin mukaan. Eli uskontopoliittinen terrorismi menee osaksi viranomaistyötä joko etupuolelta terrorismin avulla tai takaoven kautta viranomaistyöhön integroituvien työntekijöiden mukana.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

qwerty

Quote from: qwerty on 15.09.2017, 19:16:48
Kirjallinen kysymys KK 363/2017 vp

Maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikön työntekijöiden työturvallisuuden parantamisesta

Millaisiin toimiin hallitus aikoo ryhtyä Maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikön työntekijöiden työturvallisuuden parantamiseksi?

Helsingissä 14.9.2017
Wille Rydman kok
QuoteVastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:

Maahanmuuttoviraston henkilöstö on esittänyt sisäministeriölle huolensa viraston toimintaympäristössä ja yleisessä asenneilmapiirissä tapahtuneista muutoksista ja niiden vaikutuksesta viraston työntekijöiden turvallisuuteen. Ministeriön tehtävänä on niin lainsäädännön keinoin kuin Maahanmuuttoviraston tulosohjauksella varmistaa, että viraston henkilöstön työturvallisuus on kunnossa.

Ministeriö on 26.9.2017 asettanut lainsäädäntöhankkeen, jossa valmistellaan tarvittava lainsäädäntö turvatarkastusten tekemiseksi Maahanmuuttoviraston toimitiloissa. Hankkeen tavoitteena on varmistaa turvallisuuden ja järjestyksen säilyminen Maahanmuuttovirastossa sekä parantaa työntekijöiden työturvallisuutta. Hankkeessa selvitetään, mitä säännöksiä edellä mainittuun tavoitteeseen pääsemiseksi tarvitaan, ja valmistellaan ehdotus hallituksen esitykseksi lainsäädännöksi. Hallituksen esitys pyritään antamaan eduskunnalle kevätistuntokaudella 2018.

Lainsäädännöllä voidaan antaa mahdollisuuksia teknisin keinoin tarkastaa toimitiloihin saapuvia ihmisiä ja heidän mukanaan olevia tavaroita sekä antaa toimivaltuuksia tehdä muun muassa henkilöntarkastuksia. Lainsäädännön lisäksi Maahanmuuttoviraston käytännön turvallisuusjärjestelyjä on kehitettävä, jotta turvallisuus ja järjestys viraston toimitiloissa taataan.

Sisäministeriön ja Maahanmuuttoviraston tulosneuvotteluissa painotetaan henkilöstön turvallisuudesta huolehtimista mahdollisten turvallisuusuhkien noustessa esille. Turvallisuusasiat ovat muutoinkin jatkuvasti keskustelun kohteena ministeriön ja Maahanmuuttoviraston johdon säännöllisissä tapaamisissa. Maahanmuuttoviraston työsuojelujärjestelyin seurataan mahdollisia turvallisuusuhkia ja tarvittaessa ryhdytään toimiin epäkohtiin puuttumiseksi. Työterveyshuollon palveluilla turvataan henkilöstön hyvinvointi kuormittavissa tilanteissa.

Helsingissä 6.10.2017
Sisäministeri Paula Risikko
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

Alaric

Ketjun aloitusviestissä mainittu lakimuutos on ilmeisesti etenemässä.

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/606188-hallitus-tiukentaa-linjaansa-kaksoiskansalaisuuden-saaneelta-terroristilta-suomen (5.2.2018)

QuoteHallitus tiukentaa linjaansa: kaksoiskansalaisuuden saaneelta terroristilta Suomen kansalaisuus pois

Suomen hallitus aikoo tiukentaa linjaansa suhtautumisessa terrorismiin. Nyt suunnitellaan lakimuutosta, joka toteutuessaan mahdollistaisi sen, että terrorismiin syyllistynyt kaksoiskansalainen voisi menettää Suomen kansalaisuuden.

Hallituksen turvapaikkapoliittisessa toimintaohjelmassa todetaan, että YK:n ja EU:n terroristijärjestöksi luokitteleman organisaation toimintaan osallistuminen sekä matkustaminen ulkomaille terrorismirikoksen tekemistä varten kriminalisoidaan. Samoin kriminalisoideen tällaisen matkustamisen rahoittaminen.

Tämän jälkeen säädetään mahdollisuudesta mitätöidä Suomen kansalaisuus terrorismitoimiin osallistuneilta kaksoiskansalaisuuden omaavilta henkilöiltä.

Hankkeen esiselvitys aloitettiin syksyllä 2017. Siinä selvitettiin asiaan liittyviä kansainvälisiä sopimuksia, oikeuskäytäntöä ja tehtiin kansainvälistä vertailua. Selvityksen aikana kuultiin oikeusministeriön asiantuntijoita. Hankkeen toimikausi päättyy kuluvan vuoden lopussa.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

siviilitarkkailija

QuoteNyt suunnitellaan lakimuutosta, joka toteutuessaan mahdollistaisi sen, että terrorismiin syyllistynyt kaksoiskansalainen voisi menettää Suomen kansalaisuuden.

Hallitus ei kykene poistamaan näitä rikollisia omiin kotimaihinsa oli heillä kansalaisuus tai ei. Kyse on pelkästään valhemediaa varten tehtävästä sanahelinästä.

Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Alaric

Kansalaisuuden poistaminen on erittäin kova seuraus, joten se ei voi tulla automaattisesti kaikista terrorismirikoksista.

Kansalaisuuden mitätöinnistäkin pystyisi valittamaan korkeimpaan hallinto-oikeuteen asti eli kyse olisi todennäköisesti jopa vuosien mittaisesta prosessista.

Joopa joo, kyllä onkin niin hemmetin tiukkaa meininkiä :roll: Pelkkää silmänlumetta.

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201802072200726793_u0.shtml (7.2.2018)

QuoteMinisteriön lakiuudistus voi viedä terroristilta Suomen kansalaisuuden - "Erittäin kova seuraus"

Sisäministeriössä on käynnissä lakihanke kansalaisuuslain uudistamiseksi. Lakiuudistuksen toteutuessa terrorismirikokseen syyllistyneeltä Suomen kaksoiskansalaiselta voitaisiin ottaa Suomen kansalaisuus pois.

Uudistus koskisi pelkästään kaksoiskansalaisia, sillä Suomi on sitoutunut kansainvälisiin sopimuksiin, joiden perusteella kenestäkään ei voida tehdä kokonaan kansalaisuudetonta.

- Pelkästään Suomen kansalaisilta ei myöskään voida ottaa kansalaisuutta pois rikoksen perusteella, sanoo sisäministeriön ylijohtaja Jorma Vuorio.

Hankkeen esiselvitys aloitettiin viime syksynä. Vuorion mukaan tavoitteena on, että lakiesitys saadaan eduskunnan käsittelyyn "mahdollisimman nopeasti" eli käytännössä ensi syksynä. Lain on tarkoitus tulla voimaan vielä nykyisen hallituksen aikana.

"Ei automaattisesti"

Kansalaisuuslain muutos linkittyy toiseen, oikeusministeriön puolella valmisteltuun lakiuudistukseen, joka tiukentaa terrorismilakeja.

Esimerkiksi YK:n ja EU:n terroristijärjestöksi luokitteleman organisaation toimintaan osallistumisesta sekä matkustamisesta ulkomaille terrorismirikoksen tekemistä varten ja tällaisen matkustamisen rahoittamisesta on tulossa rikollista.

Vuorio sanoo, että kansalaisuuslain uudistuksessa joudutaan pohtimaan muun muassa sitä, miten vakava terrorismirikos aiheuttaisi kansalaisuuden menettämisen.

- Kansalaisuuden poistaminen on erittäin kova seuraus, joten se ei voi tulla automaattisesti kaikista terrorismirikoksista.

Kansalaisuuden mitätöinti ei myöskään tapahtuisi hetkessä, Vuorio muistuttaa. Siihen voitaisiin ryhtyä vasta, kun rikosprosessi on käyty loppuun asti ja tuomio terrorismirikoksesta on lainvoimainen. Käytännössä kansalaisuuden mitätöinnistä päättäisi Maahanmuuttovirasto.

- Kansalaisuuden mitätöinnistäkin pystyisi valittamaan korkeimpaan hallinto-oikeuteen asti eli kyse olisi todennäköisesti jopa vuosien mittaisesta prosessista.

Kansalaisuuden mitätöinnin jälkeen rikoksesta tuomittu pitäisi myös poistaa maasta. Sekään ei ole välttämättä yksinkertaista, Vuorio sanoo.


(...)

Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Titus


Raportti paljastaa: Yli 26 000 Suomeen tulleen turvapaikanhakijan henkilöllisyys oli pimennossa

Suomeen tuli vuoden 2015 turvapaikkakriisin aikana yli 26 000 turvapaikanhakijaa, joiden henkilöllisyys ei ollut viranomaisten tiedossa. Tiedot käyvät ilmi Euroopan maahanmuuttoverkoston tutkijoiden joulukuussa 2017 julkaistusta EU-selvityksestä.

Suomeen tuli 2015 yli 32 000 turvapaikanhakijaa. Vain joka viidennen henkilöllisyys oli viranomaisten tiedossa.

– Valtaosa turvapaikanhakijoista tulee ilman hyväksyttyjä matkustusasiakirjoja tai henkilöllisyyden todistavaa asiakirjaa, Maahanmuuttoviraston (Migri) turvapaikkayksikön johtaja Esko Repo kertoo.

– Tarkkaa tilastoa meillä ei ole, mutta arviolta 80–90 prosentilla turvapaikkaa hakevista ei ole asiakirjoja, Repo sanoo.

Sisäministeriön entinen kansliapäällikkö Päivi Nerg kertoi Ylen keskusteluohjelmassa 2016, että Suomessa "tiedetään jokainen henkilö, joka tänne on tullut".

Oliko viranomaisilla tilanne niin hyvin hallinnassa kuin julkisuudessa annettiin ymmärtää?

– En lähde millään lailla kommentoimaan entisen kansliapäällikön lausuntoja, Migrin turvapaikkayksikön johtaja Esko Repo sanoo.

– Osalla turvapaikanhakijoista varmistuminen henkilöllisyydestä jää pysyvästi auki. Näitä henkilöitä on maassa tälläkin hetkellä myönteisillä turvapaikkapäätöksillä, Repo sanoo.

https://www.lansivayla.fi/artikkeli/607810-raportti-paljastaa-yli-26-000-suomeen-tulleen-turvapaikanhakijan-henkilollisyys-oli


Tältä pohjalta samat muumin idiootit päättämässä asioista....
that's a bingo!

rätkä

Voisiko NErgin lausunnosta tehdä tutkintapyynnön poliisille? Ei kai virkamiehet saa valehdella noin törkeästi?

Skeptikko

Hitaasti on edennyt:

Jopa syntyperäinen suomalainen saattaa pian voida menettää kansalaisuutensa – Eduskunta alkaa käsitellä kiistanalaista lakiesitystä - Politiikka | HS.fi
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005919727.html

QuoteSuomen kansalaisuuden voisi menettää, jos kaksoiskansalainen syyllistyisi vakavaan rikokseen. Ilman kansalaisuutta ihmistä ei saisi jättää.
...
Esityksen mukaan valtion elintärkeitä etuja vakavasti vaarantavaan rikokseen syyllistynyt henkilö voisi menettää Suomen kansalaisuuden. Hanke on osa hallituksen turvapaikkapoliittista toimenpideohjelmaa. Kansalaisuuden menettämisen ehtona olisi se, että henkilöllä olisi myös jonkin muun maan kansalaisuus.

Lausuntokierroksella lakiesitystä arvosteltiin monilta osin. Useiden asiantuntijoiden mukaan se muun muassa asettaa kansalaiset erilaiseen asemaan sen mukaan, mikä heidän kansalaisuusstatuksensa on. Esimerkiksi Ruotsissa ja Saksassa kansalaisuutta ei voi menettää.

Suomessa kansalaisuuden on aikaisemmin voinut menettää vain, jos hakija on antanut vääriä tietoja silloin, kun hän on hakenut kansalaisuutta. Suomessa oli noin 105 000 kaksoiskansalaista vuonna 2016. Suurin ryhmä ovat Venäjän kansalaiset. Kaksoiskansalaisia on paljon myös Ruotsin, Somalian, Viron ja Yhdysvaltojen kansalaisissa.

APULAISOIKEUSKANSLERI totesi lausunnossaan, että ehdotuksella on suuri periaatteellinen ja käytännöllinen merkitys, koska kansalaisuuden keskeinen sisältö on joidenkin poliittisten oikeuksien lisäksi ennen kaikkea liikkumisvapaus ja karkottamisen este.
...
KANSALAISUUDEN voisi menettää, jos henkilö olisi syyllistynyt sellaiseen maanpetos-, valtiopetos- tai terrorismirikokseen, josta on säädetty ankarimmaksi rangaistukseksi vähintään kahdeksan vuotta vankeutta.

Lisäksi edellytyksenä kansalaisuuden menettämiselle olisi, että henkilö olisi tuomittu tällaisesta rikoksesta vähintään viiden vuoden ehdottomaan vankeusrangaistukseen.

Myös syntyperäinen suomalainen voisi menettää kansalaisuutensa, jos hänellä olisi niin paljon siteitä muuhun kansalaisuusvaltioonsa, ettei kansalaisuuden menettäminen merkitsisi kohtuutonta puuttumista hänen yksityis- ja perhe-elämäänsä.

Kansalaisuuden menettämisestä päättäisi Maahanmuuttovirasto. Maahanmuuttoviraston päätökseen voisi hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen. Kansalaisuuden voisi menettää vain Suomessa annetun rikostuomion perusteella.
...
ETNISTEN SUHTEIDEN neuvottelukunnan mukaan lakiesitystä ei pidä tehdä lainkaan, koska esitetty muutos aiheuttaisi käytännössä kaksoisrangaistuksen. Neuvottelukunnan mielestä maanpetos-, valtiopetos-, ja terrorismirikoksista tulee rangaista kaikkia Suomen kansalaisia yhtäläisin keinoin, eikä kaksoiskansalaisten asemaa Suomessa tulisi heikentää edes rikoksista rangaistaessa.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Riukulehto

QuoteVakaviin rikoksiin syyllistynyt voi jatkossa menettää Suomen kansalaisuuden

Sisäministeriö  25.4.2019 11.54
Tiedote 33/2019

Kansalaisuuslakia muutetaan siten, että tiettyihin vakaviin rikoksiin syyllistynyt henkilö voi menettää Suomen kansalaisuuden. Valtioneuvosto esitti lain vahvistamista torstaina 25. huhtikuuta, ja tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa laki perjantaina. Lain on määrä tulla voimaan 1.5.2019.

Suomen kansalaisuuden voi menettää vain henkilö, jolla on myös jonkin toisen valtion kansalaisuus sekä riittävästi tosiasiallisia siteitä tähän valtioon.
Päätöksen kansalaisuuden menettämisestä tekee Maahanmuuttovirasto.

Suomen kansalaisuuden voi menettää, jos syyllistyy sellaiseen Suomen elintärkeitä etuja vastaan tehtyyn rikokseen, josta on säädetty ankarimmaksi rangaistukseksi vähintään kahdeksan vuotta vankeutta. Tällaisia ovat esimerkiksi Suomen itsemääräämisoikeuden vaarantaminen, sotaan yllyttäminen, maanpetos ja vakoilu. Edellytyksenä kansalaisuuden menettämiselle on myös se, että henkilö on saanut vähintään viiden vuoden ehdottoman vankeusrangaistuksen.

Kansalaisuuden voi niin ikään menettää vakavien terroristisessa tarkoituksessa tehtyjen rikosten, kuten kemiallisen aseen kiellon rikkomisen, törkeän ihmiskaupan, panttivangin ottamisen, ydinräjähderikoksen, kaappauksen tai surman perusteella. Tällöin edellytyksenä on lisäksi aina se, että kyseinen rikos on kohdistunut Suomen elintärkeitä etuja vastaan.

Muita sinänsä vakavia rikoksia ei eurooppalaisen kansalaisuusyleissopimuksen puitteissa voida säätää kansalaisuuden menettämisen perusteeksi. Suomea sitovat kansainväliset sopimukset vaikuttavat siihen, mitä kansalaisuuden menettämisestä voidaan säätää.

– Kansalaisuuden menettäminen on poikkeuksellinen seuraamus. Maanpetoksista ja terrorismirikoksista tuomitut ovat kuitenkin menettäneet lojaliteettinsa Suomea ja suomalaisia kohtaan, sanoo toimitusministeristön sisäministeri Kai Mykkänen.

Kansalaisuuden poistamisesta ei voi säätää taannehtivasti. Kansalaisuuden voi siis menettää vain sellaisen rikoksen vuoksi, joka on tehty lakimuutoksen tultua voimaan. Nyt tehtävä lakimuutos ei mahdollista esimerkiksi sitä, että Lähi-idän konfliktialueella toimineilta suomalaisilta Isis-taistelijoilta poistettaisiin Suomen kansalaisuus.
https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/1410869/vakaviin-rikoksiin-syyllistynyt-voi-jatkossa-menettaa-suomen-kansalaisuuden
"Sanomattakin on selvää, että Itä-Ukrainassa on vahva venäjänkielinen vähemmistö, kun taas läntisellä puolella on enemmän ukrainalaisia. Yksi osasyy varmasti siihenkin, että tämä kriisi eskaloitui, oli se lainsäädäntö, joka rakennettiin venäjänkielisyyttä vastaan Ukrainassa": Alexander Stubb 11.9.2014

Roope

Quote from: Riukulehto on 25.04.2019, 13:19:42
Vakaviin rikoksiin syyllistynyt voi jatkossa menettää Suomen kansalaisuuden
...
Suomen kansalaisuuden voi menettää, jos syyllistyy sellaiseen Suomen elintärkeitä etuja vastaan tehtyyn rikokseen, josta on säädetty ankarimmaksi rangaistukseksi vähintään kahdeksan vuotta vankeutta. Tällaisia ovat esimerkiksi Suomen itsemääräämisoikeuden vaarantaminen, sotaan yllyttäminen, maanpetos ja vakoilu. Edellytyksenä kansalaisuuden menettämiselle on myös se, että henkilö on saanut vähintään viiden vuoden ehdottoman vankeusrangaistuksen.

Kansalaisuuden voi niin ikään menettää vakavien terroristisessa tarkoituksessa tehtyjen rikosten, kuten kemiallisen aseen kiellon rikkomisen, törkeän ihmiskaupan, panttivangin ottamisen, ydinräjähderikoksen, kaappauksen tai surman perusteella. Tällöin edellytyksenä on lisäksi aina se, että kyseinen rikos on kohdistunut Suomen elintärkeitä etuja vastaan.

Eli ei tarkoita yhtään mitään, etenkin kun mahdollisesta toisesta kansalaisuudesta luopumalla välttää Suomen kansalaisuuden menettämisen.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

kannibaalikani

Mutta nyt voi kokkarit puhista olleensa jämeriä isänmaallisia arvopohjallisia.

Foundation

Quote from: Roope on 25.04.2019, 13:44:34
Eli ei tarkoita yhtään mitään, etenkin kun mahdollisesta toisesta kansalaisuudesta luopumalla välttää Suomen kansalaisuuden menettämisen.

HS:n mukaan ilman kansalaisuutta ihmistä ei saisi jättää, mutta kai nyt säilöön täytyy voida ottaa, jos maailmankansalainen ihan mahdottoman hankalaksi heittäytyy?
"Erityisesti on mainittava kokoomuksen Wille Rydman, jolla on järkeviä näkemyksiä ja joka onnistui toisella yrittämällä." - Jussi Halla-aho 2015

"Koska puheenaihe on jatkuvasti sama, huomaan pitäväni jatkuvasti suunnilleen samaa puheenvuoroa, mutta toistoahan ei koskaan ole liikaa." - Jussi Halla-aho 2015