News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Arctic Sean lastina oli risteilyohjuksia Syyriaan - Mossad kaappasi laivan

Started by Turjalainen, 03.09.2009, 14:14:50

Previous topic - Next topic

Turjalainen

Virolainen EU-virkamies, amiraali Tarmo Kouts väittää, että Arctic Sea -aluksen kaappasi Israel. Koutsin mukaan laivan lastina oli venäläisiä aseita, joiden määränpäänä olivat Israel-vihamieliset Lähi-idän maat.

Kouts arvelee, ettei Arctic Sean lastina ollut puutavaraa vaan Syyriaan matkalla olleita ohjuksia, jotka Israelin agentit kaappasivat. Israelin presidentti teki nimittäin yllätysvierailun Venäjälle heti laivan löytymisen jälkeen ja Venäjän Nato-lähettilas puolestaan käski Koutsia "olemaan soittamatta suutaan"

Israelilaisen lehdistön käymä keskustelu aiheesta on Suomen mediassa täysin vaiettu. Miksi? Mm. Jerusalem Post ja Ynet käsittelivät asiaa, samoin Arutz Sheva.http://www.israelnationalnews.com/News/N%20ews.aspx/133225

Salainen arkaluontpinen lasti jollekin Israelin veriviholliselle, kuten Syyrialle, olisi Israelille riittävä syy toimintaan. Samaan yhteyteen liittyvä Israelin presidentin Shimon Peresin äkillinen vierailu Venäjälle ei voi olla sattuma.

Lastin kiusallinen paljastuminen aiheutti nähtävästi diplomaattisen myrskyn, jonka seurauksena tarvittiin toimia Venäjän kasvojen suojelemiseksi. Mikä on tämän poliittinen hinta, sen tietävät vain Israel ja Venäjä, tai sittenkin jopa Suomen viranomaiset.

Voi vain arvailla mistä NATO-maan (Viro) entinen Puolustusvoimien komentaja, nykyinen kansanedustaja on tietonsa saanut, mutta hän lienee ainakin riittävän uskottava asiantuntija, jotta häntä voidaan uskoa.

Israelin salainen palvelu Mossad on ilmeisesti yksi niitä harvoja turvallisuuspalveluja, joilla riittää kanttia ja häikäilemättömyyttä tämänkaltaiseen operaatioon mahtavaa FSB:tä vastaan.

On melko selvää, että "suomalainen", venäläisten omistama varustamo, jonka omistukseen Arctic Sea kuuluu, toimi Venäjän epävirallisen asekaupan kulissina, ja suomalaisvarustamoiden hyvää mainetta koitettiin käyttää kulissina laittomalle asekaupalle. Mieleeni nousee kysymys, onkohan näin käynyt aikaisemminkin (luultavasti on), ja toimiiko Suomessa muitakin Venäjän valtion salaisia intressejä edustavia kaupallisia yrityksiä? Joka tapauksessa hiton kiusallista Suomelle, ja voi olla syy miksi meidän viranomaisemme vaikenevat.
"Sotilaspapin puheen jälkeen koko miesjoukko seisoi hiljaisena pidätellen tunnevyöryä. Siellä täällä pari liikutuksen kyyneltä tipahteli rynnäkkökiväärin kylmälle teräkselle, valuen siitä asetta puristavalle kädelle ja tippuen lopulta maahan - isiltä perittyyn ja isien verellä lunastettuun maahan"

svobo

Monenlaista spekulointiahan siitä laivan mahdollisesta salaisesta lastista on ollut.

QuoteSamaan yhteyteen liittyvä Israelin presidentin Shimon Peresin äkillinen vierailu Venäjälle ei voi olla sattuma.

Maailmassa tapahtuu kaikenlaisia mystisiä, mutta täysin satunaisia yhteensattumia, joissa ihmiset tuppaavat näkemään jos jonkinlaisia salaisia merkityksiä.

Tuo linkki ei muuten toimi.

"Eilen paluumatkalle Irakiin lähteneillä mieli muuttunut kun olivat nähneet Helsingin. Aikovat palata Saarijärvelle päästäkseen Helsinkiin."
Jani Ilola (@i_lo_la) December 10, 2015


JM-K

Itse arvelen, että laivan kaappasivat siiselit ja murmelit. Tarkoitusperiä voimme vain arvella.

Nationalisti

Quote from: JM-K on 03.09.2009, 14:49:49
Itse arvelen, että laivan kaappasivat siiselit ja murmelit. Tarkoitusperiä voimme vain arvella.

Ellei sinulla ole lähteitä arvelujesi tueksi, tulen ohittamaan ne täysin.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

Pöllämystynyt

Tarina kuulostaa melko hyvältä selitykseltä näihin mittavia toimia sekä Venäjältä, että kaappareilta vaatineisiin operaatioihin. Joka tapauksessa on selvää, että virallinen tarina on täysin puutteellinen.

Jos kyse oli todella asekuljetuksesta, määränpää tuskin oli Iran, jonne Venäjä voi kuljettaa aseita paljon lyhempää reittiä Kaspianmeren kautta.
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

CaptainNuiva

Tunnen Artic Sean sekä sisarlaivojensa ruumat, ei niihin mitään kätketä ilman että Suomessa olisi huomattu ja ihmetelty.
Laivasta tehdään lastausplaani ennen lastausta ja Artic sea on ollut rahdattuna ajamaan sahista Suomesta jatkuvalla syötöllä läntiselle Välimerelle, rahtaussopimukset eivät oikein anna myöten ilmoittaa että nyt meillä on salaista lastia ja pystymme ottamaan sahista vain XXXX-kuutiota normaalin XXXX-määrän sijaan ja käymme heittämässä keikkaa salaiseen paikkaan.

Jos puhutaan ohjuksista niin ei niitä oikein komeroonkaan kätketä....Toivottavasti kukaan ei nyt esitä että ohjukset ovat olleet sahisnippujen sisällä :P
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Alkuasukas

Joka tapauksessa tuntuu kummalta että Venäjän sotilaat/hallitus olisivat kovinkaan kiinnostuneita Suomalaisfirman polttopuulastissa olevasta purtilosta.

"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Tunkki

CaptainNuiva, liian hyvä stimulantti mielikuvitukselle on ne kuivalatelakalla Kaliningradissa vietetyt ajat ennen sahatavaran lastausta. Jos telakalla otetaan pilli kouraan ja aletaan jemmaamaan niitä ohjuksia niin luulisi onnistuvan?

SK

Quote from: Turjalainen on 03.09.2009, 14:14:50
Mieleeni nousee kysymys, onkohan näin käynyt aikaisemminkin (luultavasti on), ja toimiiko Suomessa muitakin Venäjän valtion salaisia intressejä edustavia kaupallisia yrityksiä? Joka tapauksessa hiton kiusallista Suomelle, ja voi olla syy miksi meidän viranomaisemme vaikenevat.

Kaikki muistaa tapauksen 15 vuoden takaa, jossa entisestä neukkumaasta oltiin kuskaamassa vanhoja aseita länsivaltioiden käyttöön ja kuljettajat luulivat, ettei Venäjällä ole munaa puuttua asiaan. Toisin kuitenkin kävi ja aseet upposivat mereen 850 hengen mukana.
"Jag känner mig isolerad där jag bor. Jag är inte rädd för andra asylsökande, men det känns otryggt att i mörker och kyla ta sig till en affär för att handla. Vi kan inte leva så här." - Iziogbe Adodo, från Nigeria

turha jätkä

Quote from: sisukaskriitikko on 03.09.2009, 16:18:18
Quote from: Turjalainen on 03.09.2009, 14:14:50
Mieleeni nousee kysymys, onkohan näin käynyt aikaisemminkin (luultavasti on), ja toimiiko Suomessa muitakin Venäjän valtion salaisia intressejä edustavia kaupallisia yrityksiä? Joka tapauksessa hiton kiusallista Suomelle, ja voi olla syy miksi meidän viranomaisemme vaikenevat.

Kaikki muistaa tapauksen 15 vuoden takaa, jossa entisestä neukkumaasta oltiin kuskaamassa vanhoja aseita länsivaltioiden käyttöön ja kuljettajat luulivat, ettei Venäjällä ole munaa puuttua asiaan. Toisin kuitenkin kävi ja aseet upposivat mereen 850 hengen mukana.

Niitä oltiin kylläkin kuljettamassa Ruotsin kautta Hizbollahille, ja Mossad sitten upotti Estonian.

CaptainNuiva

Quote from: Tunkki on 03.09.2009, 16:14:07
CaptainNuiva, liian hyvä stimulantti mielikuvitukselle on ne kuivalatelakalla Kaliningradissa vietetyt ajat ennen sahatavaran lastausta. Jos telakalla otetaan pilli kouraan ja aletaan jemmaamaan niitä ohjuksia niin luulisi onnistuvan?

Myönnän toki että on mutta stimulointicaustin pyörteissä kannattaa pitää mielessä muuta juttu(Joista toki myönnettäköön että maalikkolla ei ole välttämättä tietoa):
-Lastiruumiin ei ole mahdollista rakennella "Salaruumaa", ne ovat lähes laatikoita joiden sivuilla on joko meri tai pitkittäis-suunnassa vain laipio ruumien välillä.
(Ts.jos olisi hitsailtu ruumaan laatikko, olisi alkanut älämölö täällä kun ei sahista mahdu niin kuin pitäsi ja mikä ihmeen lodju on ilmestynyt ruumaan kun sitä ei laivan piirrustuksissa näy vaikka pitäisi...Jokainen voi kuvitella kyselyiden määrää jos oma työpaikka kutistuisi yht äkkiä selittämättömästä syystä ja firman tavarat eivät enää mahtuisikaan sisälle)
-Painolastitankit/polttoainetankit ovat ruumien alla.
Näihin voidaan toki kätkeä jotain mutta jos sinne laitetaan jotain sellaista mikä ei mahdollista tankin käyttöä ja on painavaa, ollaan taas kusessa...Laivan vakavuus vaarantuu eri tilanteista riippuen, samoin sen lastinotto kyky syväyksineen ja taas tullaan kohtaan yksi:Älämölöä ja ihmettely siitä miksi laiva ei nyt kykenekkään ottamaan XXXX-määrää sahista, mikä on muuttunut ja kuka maksaa rahtaajalle, kuka korvaaa tavaran vastaanottajalle?
-Kätkeminen muualle?
Laivassa on ruumat,tekniset tilat, asuintilat ja varastot...kaikki tila on käytetty tarpeeseen, laivoja ei rakenneta siten että niissä olisi "tarpeetonta" tilaa tehdä salaisia kätköjä(Tupakan ja vodkan kätkeminen on eri asia 8) ) ja ohjuksia ei oikein kaappeihin ja pöytälaatikkoihin voi kätkeä.

Summa summarum, jos joku haluaisi vaikka Iraniin myydä ohjuksia niin kyllä se onnistuisi paljon paremmin ja ennen kaikkea huomaamattomammin toisella tapaa kuin rakennella salaista tilaa ja sitten sen jälkeen kaappaamalla laiva, ottamalla vielä sitä ennen riskin kun laiva käy toisaalla lastaamassa.
Jutussa ei yksinkertaisesti ole mitään järkeä näillä spekuloinneilla.

Jos ihan välttämättä pidetään kiinni laivalla ohjusten kuljettamisesta Kalingrdista Iraniin niin sen voisi tehdä vaikka näin:
-Valkataan elämänsä ehtoopuolella oleva halpa laiva joka on menossa romuksi...Innostutaankin sitä korjaamaan telakalla,perustetaan offshore yhtiö(Laivan jo ostaa tämä yhtiö) ja laiva nimetään uusiksi.
Ohjukset laivaan(Ei tarvitse edes kätkeä) ja todetaan että ei tästä peliä tule, myydään laiva Iranilaiselle firmalle romuksi, iraniin toimitettuna.
Suurin piirtein näin toimien ei koia perään hauku ja kukaan ei ole edes kiinnostunut...Ja ei tarvitse vaarantaa koko operaattiota jollain ihmeellisellä mediasirkuksella.
Aikanaan iranilainen firma sitten myy laivan Pakistaniin, Karachi beachille romutettavaksi....siihen Finnjetin jämien viereen 8)



"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

Tunkki


IDA

Quote from: CaptainNuiva on 03.09.2009, 16:58:33
(Tupakan ja vodkan kätkeminen on eri asia 8) )

Meinasin jo huomauttaa :)

En tiedä millaisia ohjukset ovat, mutta voisivatko ne mennä purettuina konteissa? Ja toisaalta lastattiinko kaikkiin ruumiin Pietarsaaressa?

Oli ohjuksia tai ei, niin siitä olen melkoisen varma, että pelkässä puutavaralastissa ollutta, viatonta laivaa ei tuollaisella operaatiolla olisi jahdattu. Miksi olisi? Tai jos on niin kaikki kunnia Venäjälle sitten kansalaistensa huolenpidosta.

CaptainNuiva

Quote from: IDA on 03.09.2009, 17:14:50
Quote from: CaptainNuiva on 03.09.2009, 16:58:33
(Tupakan ja vodkan kätkeminen on eri asia 8) )

Meinasin jo huomauttaa :)

En tiedä millaisia ohjukset ovat, mutta voisivatko ne mennä purettuina konteissa? Ja toisaalta lastattiinko kaikkiin ruumiin Pietarsaaressa?

Oli ohjuksia tai ei, niin siitä olen melkoisen varma, että pelkässä puutavaralastissa ollutta, viatonta laivaa ei tuollaisella operaatiolla olisi jahdattu. Miksi olisi? Tai jos on niin kaikki kunnia Venäjälle sitten kansalaistensa huolenpidosta.

Konttit olisvat aiheuttaneet ihan saman efektin kuin yht äkkiä tapahtunut ruuman pienentyminen.
Laiva oli rahdattu kuskaamaan sahista Algeriaan, rahtaaja olisi nostanut mekkallan että mitä hemmetiä, miksei mahdu sahis laivaan kun kerran siitä on sovittu ja maksettu.
Nämä laivat lastataan poikkeuksetta ääriään myöten sahista ja sen määrä on laskettu etukäteen että paljon saadaan mahtumaan.

Palaan vielä tähän salainen ohjus/salainen ruuma spekulaattioon vertauksen kautta:
Henkilön A pitää saada tavaraa henkilölle B salaa ja ilman kohun riskiä.
Laaditaan 3 mahdollista suunnitelmaa...

1.A odottaa että korjaamolle menee rekka ja korjaamolla sitten pyrkii järjestämään niin että rekkaan siellä rakennetaan salainen väliseinä jonka taakse tavara kätketään.
Isossa korjaamossa on katselijoita ja kiinnostuneita kyselijöitä että mitähän ihettä rekalle teette?
Kuskikin ihmettelee tätä mutta ei kysele mitään?
Korjaamolta rekka suuntaa terminaaliin lastaamaan ja terminaalin porukka ihmettelee että no voihan ihme, ennen tänne meni 100 jääkaappia ja nyt vain 70 ja silti jouset ovat pohjassa...Lopulta päädytään siihen että metri ei olekkaan enää metri vaan itse asiassa 1,30 pitkä ja kilokin on muuttunut painavammaksi...?
Rekka lähtee baanalle kohti määränpäätä ja kuskin käydessä kahvilla, A iskee ja pakoittaa rekan toiseen suuntaan, ajelemaan toistaiseksi päämäärättä kunnes keksisi miten saada rekka katoamaan muiden intresseistä ja sen jälkeen ajattaisi sen B:n luokse.

2.A ostaa tai vuokraa pakun ja vie tavaran B:lle.

Muista en tiedä mutta minä ainekin kallistuisin tuon suunnitelma 2 puoleen...

Jos nyt ihan tosissaan haksi syytä laivan kaappaukseen niin itse huomioisin seuraavat jutut:
-Solchart varustamona ilmestyi ikäänkuin tyhjästä ja useammalla laivalla, se ei siis kasvanut liiketoiminnan laajentumisen myötä vaan oli vain yht äkkiä olemassa.
-Laivat ovat vaihdelleet nimiä suht useasti, samoin niiden takana olevat offshore yhtiöt.

Lisäksi:
-Merenkulussa liikkuvat isot rahat ja jos joku vaikkapa haluaa pestä rahaa niin sehän onnistuu helposti ja isoilla summilla.
-Kaappaus oli aika perivenäläinen tapa toimia kun tulee erimielisyyksiä.
-Venäjä on perinteisesti korruption johtavia maita, jos minulla olisi riittävästi rahaa ja suhteita niin en epäilisi ettenkö vosi ostaa vaikka laivasto-osastoa käyttööni...
-Solchartilta asiaa ei haluta kommentoida mitenkään, kuka pitää tätä normaalina tapana toimia jos ei ole mitään salattavaa/pelättävää, varsinkin jos pitäisi tulevaisuudessakin saada laivoilleen rahtia...?


Näitä kun kaikkia ajattelee samalla kertaa niin väsitämättä tulee mieleen että oliskohan isojen poikien hiekkalaatikolla tullut hiukka kärhämää siitä että kuka mitäkin omistaa...Samalla tietty voisi spekuloida sillä että josko kaikenlaisia lonkeroita olisi levinnyt niin laajalle että Venäjällä olisi päätetty pistää iso luuta lakaisemaan ja voimalla.
Elikäs laivan kaappaus on vain yksi sivujuonne jostain isommasta kokonaisuudesta ja sitä ei vain pysty hahmottaamaan ilman laajempia tietoja ja ymmärrystä venäläisten eri operaatioista.




"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

IDA

Quote from: CaptainNuiva on 03.09.2009, 18:13:26
Konttit olisvat aiheuttaneet ihan saman efektin kuin yht äkkiä tapahtunut ruuman pienentyminen.
Laiva oli rahdattu kuskaamaan sahista Algeriaan, rahtaaja olisi nostanut mekkallan että mitä hemmetiä, miksei mahdu sahis laivaan kun kerran siitä on sovittu ja maksettu.
Nämä laivat lastataan poikkeuksetta ääriään myöten sahista ja sen määrä on laskettu etukäteen että paljon saadaan mahtumaan.

Ok. Tuo tekee kyllä ylimääräisen lastin sitten äärimmäisen epätodennäköiseksi. Ja media media voisi itse asiassa haudata teorian helposti vain tarkistamalla oliko laiva lastattu myös sillä kerralla täyteen.

Toisaalta voisihan jotain 4 - 5 metrisiä ohjuksia säilyttää pystyssä konehuoneessa. Tämä on kuitenkin mahdotonta konemiehistön universaali rehellisyys tuntien ;)

JM-K

Quote from: Nationalisti on 03.09.2009, 15:27:12
Quote from: JM-K on 03.09.2009, 14:49:49
Itse arvelen, että laivan kaappasivat siiselit ja murmelit. Tarkoitusperiä voimme vain arvella.

Ellei sinulla ole lähteitä arvelujesi tueksi, tulen ohittamaan ne täysin.

Lähteitä en voi paljastaa, mutta sen verran voin vinkata, että jotain hajotussuunnitelmia kuulemma taas oli... Tällä kertaa olisikin ollut kunnon vehkeet pienjyrsijöillä!

Ano Nyymi

entäpä jos salainen lasti olisi ollut ydinasematskua. Se ei ehkä kaipaa niin suurta tilaa kuin ohjukset?
Jotenkin vain tuntuu tuo Venäjän reagointi asiaan niin suurelta että joko ne rakastavat suomalaisia lankkuja yli kaiken tai sitten touhussa oli jotain muuta outoa.

svobo

Venäläisten motiivi suuren luokan operaatioon voi olla suuri mediajulkisuus ja onhan siinä myös hyvä sauma kouluttaa miehistöjä, kun on aito tilanne päällä.


Nuo risteilyohjukset ovat kyllä aika pieniä ja sikäli helposti piilotettavia. Venäläisillä ei ole tomahawkeja, mutta noin esimerkkinä, se on vähän yli 6 metriä pitkä ja puolimetriä paksu pötkylä. Tuommoisen saisi osiin purettuna kuljetettua vaikka farmarin peräkontissa. En halua kiistää capteeni nuivan asiantuntemusta laivoista, mutta eikö vähän ylimääräistä tilaa ole vaikka laivan kolmion muotisessa keulassa, jota ei voida käyttää rahtitilana. Hizbollah on varmaan äärimmäisen tyytyväinen kouralliseenkin näitä laitteita, ei niitä tarvitse koko ohjuskomppanialle olla.
"Eilen paluumatkalle Irakiin lähteneillä mieli muuttunut kun olivat nähneet Helsingin. Aikovat palata Saarijärvelle päästäkseen Helsinkiin."
Jani Ilola (@i_lo_la) December 10, 2015

Mika.H

Quote from: CaptainNuiva on 03.09.2009, 18:13:26

Näitä kun kaikkia ajattelee samalla kertaa niin väsitämättä tulee mieleen että oliskohan isojen poikien hiekkalaatikolla tullut hiukka kärhämää siitä että kuka mitäkin omistaa...Samalla tietty voisi spekuloida sillä että josko kaikenlaisia lonkeroita olisi levinnyt niin laajalle että Venäjällä olisi päätetty pistää iso luuta lakaisemaan ja voimalla.
Elikäs laivan kaappaus on vain yksi sivujuonne jostain isommasta kokonaisuudesta ja sitä ei vain pysty hahmottaamaan ilman laajempia tietoja ja ymmärrystä venäläisten eri operaatioista.


noin juuri. pojilla tullut hieman kiistaa kuka on kuka ja sekaan on sitten sekoitettu isommat pojat, jotka tietysti tuttuja.

normitouhua rajan tuolla puolen.
Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

IDA

Quote from: svobo on 03.09.2009, 20:04:52
mutta eikö vähän ylimääräistä tilaa ole vaikka laivan kolmion muotisessa keulassa, jota ei voida käyttää rahtitilana. Hizbollah on varmaan äärimmäisen tyytyväinen kouralliseenkin näitä laitteita, ei niitä tarvitse koko ohjuskomppanialle olla.

Tuollaisessa olisi riskinä tässä tapauksessa vaikkapa tullitarkastus. Kansainvälinen skandaali olisi valmis, jos tulli löytäisi laivalta risteilyohjuksia. En usko, että ohjuskaupassa otettaisiin niin suurta riskiä. Eli lastin seassa niiden kai olisi periaatteessa mentävä, jotenkin naamioituina tai väärin paperein konttiin sinetöitynä.

CaptainNuiva

Quote from: IDA on 03.09.2009, 20:29:50
Quote from: svobo on 03.09.2009, 20:04:52
mutta eikö vähän ylimääräistä tilaa ole vaikka laivan kolmion muotisessa keulassa, jota ei voida käyttää rahtitilana. Hizbollah on varmaan äärimmäisen tyytyväinen kouralliseenkin näitä laitteita, ei niitä tarvitse koko ohjuskomppanialle olla.

Tuollaisessa olisi riskinä tässä tapauksessa vaikkapa tullitarkastus. Kansainvälinen skandaali olisi valmis, jos tulli löytäisi laivalta risteilyohjuksia. En usko, että ohjuskaupassa otettaisiin niin suurta riskiä. Eli lastin seassa niiden kai olisi periaatteessa mentävä, jotenkin naamioituina tai väärin paperein konttiin sinetöitynä.

Niinpä, keulapakan alla ovat ankkuriketjujen kaivot ja sekä teknistä että varastotilaa pientarvikkeille, ei sovi ohjusten kuljetteluun....Vosi kuvitella muutaman pienen sinne saatavan purettuna mutta ei siinä olisi mieltä, laiva tulee lastaamaan EU:n ulkopuolelta ja tullitarkastus on mahdollinen.
Toisekseen muutama ohjus purettuna ja isoa laivaa ajattetaan niiden vuoksi ympäri meriä, luistaen rahtaussopimuksesta?
Noup...

IDA viitaus konehenkilöstön luoettavuuteen....Hmm,voisi kyllä olla mahdollista että konehuoneen pukukaapeissa on ollut haalareiden sijasta muuta ohjus koneporukan niitä huomioimatta :P
Tai ehkä jossain vaiheessa onkin huomattu haalareita kaapista hakiessa ja töihin edelleen vihdoin ja viimein raahautuessa että haalareiden tilalla jököttää ohjus ja siinä vaiheessa on konemies huikannut kolleegoilleen että "Jätkät hei, mis mun haalarit ja kenen tää ohjus on?"
Tämä spekulaatio kyllä istusi hyvinkin kuvaan,koneporukan tietäen ;D
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

turha jätkä

Quote from: IDA on 03.09.2009, 20:29:50
Eli lastin seassa niiden kai olisi periaatteessa mentävä, jotenkin naamioituina tai väärin paperein konttiin sinetöitynä.

Todella epäuskottavia salaliittoteorioita jengi viitsiikiin kehitellä; konemiehen haalarin vasemmassa puntissa on risteilyohjus. IDA on tuossa sentään oikeilla jäljillä, lastin seassa ne meni. Tosin tarina on paljon monimutkaisempi.

Venäjän valtio osti jo pari vuotta sitten bulvaanin välityksellä yhden UPM:n sahan. Paikkakuntaa en turvallisuussyistä voi paljastaa. Sahalla joka tapauksessa yksi linja sai uudet koneet. Siellä ei kuulkaa enää sahatakaan lautaa, vaan jyrsinkoneet jyystää yötä päivää osia puisiin risteilyohjuksiin. Nämä ovat nerokkaita tutkassa näkymättömiä Viipuri -luokan stealth -ohjuksia, Suomessa ne valmistetaan siksi, että täällä on jo toisen maailmansodan ajoilta periytyvää tietotaitoa mm. vaneristen torjuntahävittäjien suunnittelussa.

Valmiit osat menee kätevästi muun puutavaran seassa ja kokoamisohjeet pornolehtien välissä. Markkinat ovat kuumat, kysyntä kovaa. Konsulttiapua neuvotteluissa on antanut Patria -konsernin johto, niillä on jo valmiiksi hyvät suhteet esim. Egyptiin.

IDA

Quote from: CaptainNuiva on 03.09.2009, 22:04:33
IDA viitaus konehenkilöstön luoettavuuteen....Hmm,voisi kyllä olla mahdollista että konehuoneen pukukaapeissa on ollut haalareiden sijasta muuta ohjus koneporukan niitä huomioimatta :P
Tai ehkä jossain vaiheessa onkin huomattu haalareita kaapista hakiessa ja töihin edelleen vihdoin ja viimein raahautuessa että haalareiden tilalla jököttää ohjus ja siinä vaiheessa on konemies huikannut kolleegoilleen että "Jätkät hei, mis mun haalarit ja kenen tää ohjus on?"
Tämä spekulaatio kyllä istusi hyvinkin kuvaan,koneporukan tietäen ;D

No ei niitä töitä tarvitse niin ahkerasti tehdä, kunhan tekee ne nopeasti ;)

Mutta jos tuota ohjusteoriaa jatkaa, niin ihan vakavastikin kai muutaman ohjuksen voisi varastoida konehuoneeseen samaan tapaan kuin vaikkapa varamännät. Toisaalta toki miehistön pitäisi silloin tietää, että jotain on pielessä mikä lisäisi taas riskiä.

Samuel Kielosto

Foliopipo päähän ja mukaan spekuloimaan. Miksi pitäisi kuljettaa kokonaisia ohjuksia, miksei ohjusten osia. Niitä kriittisiä osia, joihin vastaanottajamaan teknologinen osaaminen ei riitä.
Nuivuus on rikkaus.

IDA

Quote from: Tietämätön on 03.09.2009, 22:53:45
Foliopipo päähän ja mukaan spekuloimaan. Miksi pitäisi kuljettaa kokonaisia ohjuksia, miksei ohjusten osia. Niitä kriittisiä osia, joihin vastaanottajamaan teknologinen osaaminen ei riitä.

Joka tapauksessa on varmaa, että pelkkä puutavaralasti, laiva ja sen vakuutukset eivät ole olleet kaappauksen taustalla.

Itse kallistuisin tuohon Captain Nuivan esittämään mahdollisuuteen, että koko varustamon taustalla olisi rahanpesu ja sitä kautta laajempi rikollisuus. Silti ihmettelen sen operaation laajuutta, joka laivan pelastamiseksi kaappaukselta suoritettiin. Käyhän se tavallaan hyvästä sotaharjoituksesta, mutta silti.

Kannattaa muistaa, että laiva oli kaapattuna jo Itämerellä, sitten tilanne ikään kuin laukesi ja kaappaajat jättivät laivan, kunnes taas selvisi, että se muka on kadonnut Portugalin rannikolla milloin taas Venäjän laivasto paikansi ja valloitti sen. Näin itse olen tapahtumat käsittänyt, tosin en ole uutisia viitsinyt seurata.

Nationalisti

http://www.times.spb.ru/index.php?action_id=2&story_id=29714

QuoteMOSCOW — The mysterious saga surrounding the disappearance of the Arctic Sea cargo ship took a new twist Wednesday when an outspoken piracy expert who saw political overtones in the case fled Russia.

Mikhail Voitenko, the editor of the respected Sovfrakht Marine Bulletin web site, told The St. Petersburg Times by telephone from Istanbul that he had been pressured into leaving.

"Some serious guys hinted to me yesterday or the day before yesterday," Voitenko said. "They advised me to return in three or four months."

Asked who the people were, Voitenko said simply, "Guess."
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

Reconquista

Jos ohjukset olisi pakattu kontteihin niin ne herättäisivät vähemmän huomiota konttilaivalla kuin puutavaralaivalla. Jos ne olisi pakattu puulaatikoihin niin ne herättäisivät vähiten huomiota laivalla joka joskus muutenkin kuljettaa puulaatikoihin pakattuja metallijöötejä.
Alkuperäisessä kaappausuutisessa oli että ruotsalaispoliiseiksi pukeutuneet kaappaajat tutkivat laivan (pitäneekö paikkansa). He eivät mitenkään voineet tutkia ruumaa joka oli täynnä puutavaraa joten he ilmeisesti tutkivat asuintilat, konehuoneen jne. He siis etsivät jotain pienempää tavaraa kuin ohjuksia. Kaljakeissin kokoisia ydinpommeja?

CaptainNuiva

Kyllähän se on niin että jos jotain pitää salakuljettaa(Pois se meistä) niin se tarvitsee tehdä mahdollisimman luonnolliseti eikä erillaisten, mutkikkaiden ja  salattujen operaattioiden kautta.

Tapahtuipa 80-luvalla Helsingissä, eräs laiva(En tunnusta tutuksi laivaksi :P ) oli saapunut Saksasta ja muutama henkilö (En tunnusta ketä :P ) pohti polttavaa ongelmaa, kuinka saada Saksasta ostettu hieno ja kallis telkkari maihin tullin ohi joka istui kopissaan ajorampin läheisyydessä.
Mietintämyssy antoi lopulta ohjeen toimia, laivastahan aina silloin tällöin viedään milloin mitäkin korjattavaksi ja huoltoon...
Televisio roudattiin kahteen mieheen laatikosta pois otettuna tullin ohi, iloisesti tullille kättä heilauttaen, ja edelleen parkissa olevaan autoon.
Televisio oli kuitenkin myytäväksi tarkoitettu ja olisihan uusi televisio oltava  pakkauksessaan eli laatikossaan.
Iltapäivällä oli sitten pelkän laatikon vuoro...Ja tulli ryntäsi paikalle että seis, mitäs täällä oikein yritetään laivasta viedä ja kurkki laatikkoon joka luonnollisesti oli tyhjä.
Tyhjää laatikkoa taas selitettiin muuttohommilla ja kun ei näitä isoja laatikoita oikein tahdo löytyä niin oli otettava talteen....

80-luvulla olivat myös 50 m kaapelikelat kovaa valuuttaa, Saksasta niitä sai mutta ei Suomesta.
Kuinka viedä kaapelikela tullin ohi?
Simppeliä.
Jätetään johdon pää laivaan ja kävellään tullikopin ohi takaperin, kelaa samalla purkaen....Ja hetken kuluttua, kun ollaan sopivassa katveessa tulliin nähden, keltaan johto laivasta kelalle.
Itse en luonnollisestikkaan tämmöistä tehnyt, mutta kuulin jonkun tehneen :P

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

pamppu

Captainnuivalle kysymys..voisiko kuivatelakalla asentaa laivan rungon ulkopuolelle "torpedot" mallia kieltolaki. Laivan ajo- ominaisuudet muuttuisivat, jonka miehistö varmaan huomaisi...veikkaisin että "kaapparit" ovat paikalle nopeasti haalittua rupusakkia esittämään näytelmän loppukohtauksen, näistä on fsb:llä kokemusta vrt. beslan tai moskovan teatterikaappaus.