News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2018-06-27 IS: Yksityisautoilun vähentäminen "taloudellisella ohjauksella"

Started by Supernuiva, 27.06.2018, 17:42:24

Previous topic - Next topic

Kattomies

Quote from: Supernuiva on 17.07.2018, 22:47:07
Oslo poistaa yksityisautojen pysäköintimahdollisuudet lähivuosien aikana ydinkeskustan alueelta. Voisinpa olettaa, että tämä sama ilmiö tulee koskettamaan jollain aikavälillä myös Suomea.


Helsinki ampuu jo nyt itseään jalkaan, tuo olisi jo maailmanluokan tee se itse -niskalaukaus, toki viherhömpsyttäjät siihen pystyvät.


3 kuukautta asunut kesämökillä eikä pätkääkään tee mieleen Stadiin ja sen autovihamieliseen ympäristöön. Vieraillut useissa Uudenmaan ja Hämeen pikkukaupungeissa, meno on kuin elokuvissa, parkkipaikka löytyy aina kullosengin kohteen edestä.


Btw. Jumbo Vantaalla tekee kauppakeskuksista parasta tulosta, kun sinne tullaan autoilla tekemään kauppaa, ei läpsyttämään.

Eino P. Keravalta

Quote from: Uuno Nuivanen on 17.07.2018, 23:19:12
^ Ehkä niihin suunnitellaan vokkeja, kysynnän yhä laajetessa.

Siellä ei olisi apeita verhojakaan, kun maan alla ei tarvita edes ikkunoita. Luolamiesten luolavokista tarvitaan vain suora hissiyhteys yökerhon tanssilattialle.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Nuiva kansalainen

^Mutta eihän kunniakansalaisia voi tunkea maan alle :flowerhat: :flowerhat: Kantisrupusakki sinne pitää sulloa ja lahjoittaa asunnot ilmaiseksi kultamunille.
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015

Don Nachos

Quote from: Kattomies on 17.07.2018, 23:28:01

Helsinki ampuu jo nyt itseään jalkaan, tuo olisi jo maailmanluokan tee se itse -niskalaukaus, toki viherhömpsyttäjät siihen pystyvät.

Btw. Jumbo Vantaalla tekee kauppakeskuksista parasta tulosta, kun sinne tullaan autoilla tekemään kauppaa, ei läpsyttämään.
Kun kadulla on 5 paikka / liike ja jokaiseen liikkeeseen mahtuu +50 ihmistä, niin mihin loput jättää autonsa?  Pikkukauoungissa kun liikkeessä käy viikossa 50 asiakasta, niin edessä on paikka aina. Jos liikkeellä menee hyvin ja asiakkaita käy, niin paikkaa ei ole.

Se on lopulta ihan sama onko niitä viittä paikkaa vai ei, kun ne on aina varattu. Ei isossa kaupungissa pääse autolla kivijalkakaupan eteen missään. Tai voi päästä jos käy zägä. Mutta yhdenkään liikkeen talous ei ole siitä kiinni.

Lontoo rajoitti autoilua koko keskustassa lätkäisemällä ajolle hintalapun ja ruuhkat väheni. Ei tosin kaupoissa joissa asiakkaita riittää kuin pipoa.

Keskustassa on tällä hetkellä helvetin hyvät parkkihallit. City Park, Stokkan parrkki ja Kampin parkki kattaa löhes koko ytimen. Kastumatta saa hoidettua aika paljon asioita.
"Religion was invented when the first con man met the first fool."
- Mark Twain

Kultti on uskonto jolla on vähän seuraajia. Uskonto on kultti jolla on paljon seuraajia.

Paawo

Quote from: Don Nachos on 18.07.2018, 08:06:05
Lontoo rajoitti autoilua koko keskustassa lätkäisemällä ajolle hintalapun ja ruuhkat väheni. Ei tosin kaupoissa joissa asiakkaita riittää kuin pipoa.

Keskustassa on tällä hetkellä helvetin hyvät parkkihallit. City Park, Stokkan parrkki ja Kampin parkki kattaa löhes koko ytimen. Kastumatta saa hoidettua aika paljon asioita.

Lontoon kantakaupungin alueella julkisen liikenteen palvelutaso (=maantieteellinen ja ajallinen kattavuus) on paria kertaluokkaa paremmalla tolalla kuin pölhölän "metropolissa". Tämä yhdessä ympärivuotisen turismin kanssa selittää keskustaliikkeiden vilkkautta. Lontoo jos on livenä kokematta niin kuvittele Helsinki vappuaattona ja sitten sama väkimäärä kaduille 365d/a.

Hgin keskustassa on kieltämättä hyvät parkkitilat, en väitä vastaan. Ongelmana ei ole parkkiruutujen saatavuus vaan keskusta-alueen saavutettavuus ylipäätään. Kehäkolmoselta Kamppiin ja auto parkkiin. Ongelma ei ole se aikajakso joka tuohon keskimäärin kuluu, vaan se että kauanko tuohon on syytä varata aikaa. Yksikin sinänsä pieni häiriö sisäänmenoväylän liikenteessä ja arvioitu puolituntinen kertaantui heti kahdella tai kolmella. Vuosikausiin en juuri tästä syystä ole (yksin liikkuessani) ajanut autolla keskustan parkkiin enkä toisaalta kantakaupungin kauppoihin ropojani kantanut.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Faidros.

Suomessa saa sakot jos parkkeeraat prätkän jalkakäytävälle. Milanossa alkoi paikallinen äijä huutamaan kun laitettiin kolme prätkää yhteen ruutuun, ne kun on varattu vain autoille! Opittiin kerralla tästä "taloudellisesta ohjauksesta".
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

jka

Kivijalkakauppojen väheneminen on globaali trendi. Suurin syy vähenemiseen on nettikauppa, ei varsinaisesti suoraan liikkuminen niihin.

Aika masokisti saa olla jos nykypäivänä ajelee autolla jonkun yksittäisen asian kanssa keskustaan kivijalkakauppaan kun saman asian saa vaivattomasti netistä. Aika masokisti saa olla kivijalkakauppiaskin joka pitää kivijalkakauppaa keskustassa kun paremman bisneksen saa laittamalla varaston syrjemmälle ja / tai pyörittämällä nettikauppaa kotoa käsin.

En oikein näe että kapunki- ja liikennesuunnittelua kannattaa enää edes tehdä kivijalkakauppojen takia. Toki se olisi ihan kiva että nuo säilyy mutta tuskin säilyy vaikka tehtäisiiin mitä tahansa.

mmm

Quote from: Uuno Nuivanen on 17.07.2018, 23:19:12
^ Ehkä niihin suunnitellaan vokkeja, kysynnän yhä laajetessa.
Aika apeaa tuolla maan alla. Ei taida onnistua.
Eläköön Suomi ja Åland ja Sulo ja
brr..brr..brr...bruttokansantulo.

guest14935

Quote from: jka on 18.07.2018, 08:53:03
Kivijalkakauppojen väheneminen on globaali trendi. Suurin syy vähenemiseen on nettikauppa, ei varsinaisesti suoraan liikkuminen niihin.

Aika masokisti saa olla jos nykypäivänä ajelee autolla jonkun yksittäisen asian kanssa keskustaan kivijalkakauppaan kun saman asian saa vaivattomasti netistä. Aika masokisti saa olla kivijalkakauppiaskin joka pitää kivijalkakauppaa keskustassa kun paremman bisneksen saa laittamalla varaston syrjemmälle ja / tai pyörittämällä nettikauppaa kotoa käsin.

En oikein näe että kapunki- ja liikennesuunnittelua kannattaa enää edes tehdä kivijalkakauppojen takia. Toki se olisi ihan kiva että nuo säilyy mutta tuskin säilyy vaikka tehtäisiiin mitä tahansa.
Alkoihan tuo jo ennen nettiä, jos tarkoitus on keskustoja elvyttää, tarvitaan ilmaiset parkit koska ne joilla on varaa kahviloissa istua, ajaa autoilla. Eli kivijalkakauppojen lisäksihän on ruokapaikkoja yms. Nekin vain ovat ostoskeskuksissa joihin pääsee autoilla jos keskustaan ei pääse, vaikka monet suosisivatkin keskustaa mikäli sinne pääsisi, sieluttomien keskusten sijaan.

Ernst

Lupaus:

Seuraava autoni on vetyauto riippumatta "taloudellisesta ohjauksesta", mitä se nyt tarkoittaakaan. Jo nyt Hyundain vetypelillä pääsee 700 kilometriä per tankkaus. Ei paha. Audi on komppaamassa ja yhteistyössä. Ja vetyä alkaa kyllä yksi sun toinen tuottaa, kun kysyntää on ja jos prosessia ei ihan pilalle hinnoitella heti kättelyssä.

Jo riittää bensiinin ja diiselin käyttö. Ajellaan yksityisautoilla mutta viksusti. Tankkaus kestää 5 minuuttia ja ympäristö kiitttää. Pakokaasu on vettä, H2O
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Dangr

Quote from: Ernst on 19.07.2018, 11:10:05
Lupaus:

Seuraava autoni on vetyauto riippumatta "taloudellisesta ohjauksesta", mitä se nyt tarkoittaakaan. Jo nyt Hyundain vetypelillä pääsee 700 kilometriä per tankkaus. Ei paha. Audi on komppaamassa ja yhteistyössä. Ja vetyä alkaa kyllä yksi sun toinen tuottaa, kun kysyntää on ja jos prosessia ei ihan pilalle hinnoitella heti kättelyssä.

Jo riittää bensiinin ja diiselin käyttö. Ajellaan yksityisautoilla mutta viksusti. Tankkaus kestää 5 minuuttia ja ympäristö kiitttää. Pakokaasu on vettä, H2O

Täytyy kuitenkin muistaa että vety ei ole energian lähde. Se täytyy tehdä jollaintapaa. Sähköllä, kemiallisesti tai ottaa maakaasusta.

Polttokennolla kuitenkin käyttö on saasteetonta ja paremmalla hyötysuhteella kuin polttomoottorit.

Muoks: Wiki:"Vetypolttokennojen sähköinen hyötysuhde on yleensä noin 50 %, mutta kokonaishyötysuhde on nostettavissa yli 90 % mikäli polttokennon käytössä syntyvä lämpö hyödynnetään. "

Wiki: "Teknologisesti veden elektrolyysi on kypsä teknologia ja sen hyötysuhde on jo varsin lähellä teoreettista maksimia, ollen nykyisin tavallisesti noin 80–85 %."

Kysymys: Mikä on hyötysuhde jalostettaessa raakaöljy bensaksi tai dieseliksi?

Muoks: Googlesta löytyi arvio 85%.

Eli energianhyötysuhde kokonaisuudessaan vetykäyttöisessä autossa on noin kaksinkertainen verrattuna bensa/dieselautoon.

Vety: 1x0,85x0,5=0,425
Bensa: 1x0,85x0,3=0,255

Tästä laskelmasta unohdin öljyn pumppaamisen, kuljetuksen, vedyn paineistamisen, vedyn erotamiseen käytettävän energian hyötysuhde jne...
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Ernst

Quote from: Dangr on 19.07.2018, 11:19:43
Quote from: Ernst on 19.07.2018, 11:10:05
Lupaus:

Seuraava autoni on vetyauto riippumatta "taloudellisesta ohjauksesta", mitä se nyt tarkoittaakaan. Jo nyt Hyundain vetypelillä pääsee 700 kilometriä per tankkaus. Ei paha. Audi on komppaamassa ja yhteistyössä. Ja vetyä alkaa kyllä yksi sun toinen tuottaa, kun kysyntää on ja jos prosessia ei ihan pilalle hinnoitella heti kättelyssä.

Jo riittää bensiinin ja diiselin käyttö. Ajellaan yksityisautoilla mutta viksusti. Tankkaus kestää 5 minuuttia ja ympäristö kiitttää. Pakokaasu on vettä, H2O

Täytyy kuitenkin muistaa että vety ei ole energian lähde. Se täytyy tehdä jollaintapaa. Sähköllä, kemiallisesti tai ottaa maakaasusta.

Polttokennolla kuitenkin käyttö on saasteetonta ja paremmalla hyötysuhteella kuin polttomoottorit.

Näkyy tuo aurinko paistavan ja lämmintä on...Tuulikin puhaltelee ja mainitsemasi lähteet toimivat ok. Tumpelo olen, mutta eikös aurinko paista vastakin ja tuulet puhaltele ynnä maan lämpökään ei ole ihan heti loppumassa.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Nuiva kansalainen

Quote from: Ernst on 19.07.2018, 11:10:05
Lupaus:

Seuraava autoni on vetyauto riippumatta "taloudellisesta ohjauksesta", mitä se nyt tarkoittaakaan. Jo nyt Hyundain vetypelillä pääsee 700 kilometriä per tankkaus. Ei paha. Audi on komppaamassa ja yhteistyössä. Ja vetyä alkaa kyllä yksi sun toinen tuottaa, kun kysyntää on ja jos prosessia ei ihan pilalle hinnoitella heti kättelyssä.

Jo riittää bensiinin ja diiselin käyttö. Ajellaan yksityisautoilla mutta viksusti. Tankkaus kestää 5 minuuttia ja ympäristö kiitttää. Pakokaasu on vettä, H2O

Sillä aikaa, kun mediamme rummuttaa yötä päivää sähköautoja ja tekee kaikkensa peitelläkseen sähköautoilun ongelmia, vetyautot kehittyvät valtavin harppauksien eteenpäin. Japanilaisista autojäteistä ainakin Toyota ja Honda ovat keskittyneet kehittämään lähinnä vetyautoja ja näin ollen odottavat vetyautojen olevan se todellinen seuraava askel tavallisesta, polttomoottoria käyttävästä autosta. Kun vedyn tehokkaaseen tuottamiseen liittyvät haasteet saadaan ratkaistua, niin nykyiset megatrendikkään sähkömoottorit voidaan kuopata kokonaan. Vety energianlähteenä kun ratkaisee kerralla kaikki sähköautojen ongelmat (isot ja kalliit akut, huono pakkasen sietokyky, hidas latausaika, lyhyet toimintasäteet...).
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015

Supernuiva

Kykypuolue, suokusta ja uuvatit ovat toteuttamassa täydellä rinnalla punavirheää politiikkaa yksityisautoilua vastaan. Keskituloisten ja viimeisillä rahoilla autoaan ylläpitävien pienituloisten pitäisi muistaa, että tämä koskettaa heitä huomattavasti paljon enemmän kuin suurituloisia.

Hallitukset tästä nykyisestä tuleviin haluavat noudattaa päästövähennystavoitetta, joka johtaa lopulta siihen, että pienituloisten yksityisautoilu loppuu ja keskituloiset joutuvat harkitsemaan auton omistamisen jatkamista hyvin tarkkaan. Mutta ei hätää: ammattikouluissa aloitetaan polkupyörämekaanikkojen koulutus. Kohta maahan tulee varmaan 100 000 uutta potentiaalista polkupyörämekaanikkoa, joiden koulutusta jo suunnitellaan.

Viimeistään lähivuosina aletaan verottamaan ilmaisia pysäköintipaikkoja:

QuoteVerotuksellisista seikoista ohjelma mainitsee tärkeimpänä työnantajien tarjoaman vapaan pysäköintiedun sekä asunnon ja työpaikan välisen matkan verovähennysoikeuden.

Kaikkein ongelmallisimpana nähdään työnantajan työntekijälle osoittama ilmainen parkkipaikka, jota ei tällä hetkellä veroteta lainkaan.

https://www.is.fi/autot/art-2000005806635.html

Taustalla on maailman pelastaminen:
Quotejotta Suomi saavuttaisi EU:lle luvatut massiiviset liikenteen päästövähennystavoitteet.


Pentecost

QuoteKaikkein ongelmallisimpana nähdään työnantajan työntekijälle osoittama ilmainen parkkipaikka, jota ei tällä hetkellä veroteta lainkaan.

On se tosiaan ongelmallista, että työntekijä pääsee parkkeeraamaan lähelle toimipistettä ja pääsee nopeasti duuniin jonnekin julkisen liikenteen ulottumattomissa olevaan paikkaan.

Tämä se suurin kaikista ongelmista tällä hetkellä.
KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.

Uuno Nuivanen

Quote from: Pentecost on 29.08.2018, 11:10:28
QuoteKaikkein ongelmallisimpana nähdään työnantajan työntekijälle osoittama ilmainen parkkipaikka, jota ei tällä hetkellä veroteta lainkaan.

On se tosiaan ongelmallista, että työntekijä pääsee parkkeeraamaan lähelle toimipistettä ja pääsee nopeasti duuniin jonnekin julkisen liikenteen ulottumattomissa olevaan paikkaan.

Tämä se suurin kaikista ongelmista tällä hetkellä.

Varsinainen ongelma ei ole se, vaan se, että löytyi asia jota ei autoilussa vielä veroteta.

Micke90

QuoteSuomeksi tämä tarkoittaa ainakin erään nykytyyppisen perusliikkujan eli "vajaakuormaisella" käytetyllä polttomoottoriautolla liikkuvan kansalaisen autoilukulujen nousua.

Tuo ei nollaa kuin korkeintaan keskiluokan pankkitilin. Autoilun tai liikenteen päästöihin ei voida verotuksella vaikuttaa.  >:(

Billy Hill

Mitäs sumutusta tämä nyt sitten on:

"Turvepäätös oli Iltalehden tietojen mukaan poliittisesti hankala sinisille, jotka ovat kuitenkin tyytyväisiä siihen, että yksityisautoilun kustannuksia on tarkoitus alentaa."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/201808292201167545_pi.shtml




Micke90

QuoteTurvepäätös oli Iltalehden tietojen mukaan poliittisesti hankala sinisille, jotka ovat kuitenkin tyytyväisiä siihen, että yksityisautoilun kustannuksia on tarkoitus alentaa.

Vieläkö Uuvatit uskoo, että yhdistyksellä on jonkinlaista valtaa yhtään mihinkään?

jmk

QuoteKaikkein ongelmallisimpana nähdään työnantajan työntekijälle osoittama ilmainen parkkipaikka, jota ei tällä hetkellä veroteta lainkaan.

Öö, mitä vittua?

Mitä verotettavaa siinä on, että työnantaja kustantaa sen mitä työn tekemiseen tarvitaan -- työtilat, työkalut, paikan pitää autoa työpäivän aikana, työtuolin missä työntekijä pitää persettään työpäivän aikana? Ei se vasaran ja työtuolin kustantaminen mene työntekijän henkilökohtaiseen huvitukseen vaan se tarvitaan siihen, että työt saadaan tehtyä. Sama juttu on sen parkkipaikan kanssa, jos työnantaja haluaa sellaisen kustantaa, jotta työntekijä pääsee töihin.

Entäs se, että työnantaja tarjoaa työtiloissa työntekijälle ilmaisen lämmityksen ja valaistuksen, joita ei tällä hetkellä veroteta lainkaan? Kyllä maar tommonen valaistusetu on verotettavaa ansiotuloa.


Laskentanuiva

Quote from: Ernst on 19.07.2018, 11:10:05
Lupaus:

Seuraava autoni on vetyauto riippumatta "taloudellisesta ohjauksesta", mitä se nyt tarkoittaakaan. Jo nyt Hyundain vetypelillä pääsee 700 kilometriä per tankkaus. Ei paha. Audi on komppaamassa ja yhteistyössä. Ja vetyä alkaa kyllä yksi sun toinen tuottaa, kun kysyntää on ja jos prosessia ei ihan pilalle hinnoitella heti kättelyssä.

Jo riittää bensiinin ja diiselin käyttö. Ajellaan yksityisautoilla mutta viksusti. Tankkaus kestää 5 minuuttia ja ympäristö kiitttää. Pakokaasu on vettä, H2O

Voin kertoa sinulle, että jos ja kun Berner kumppaneineen saa läpi sen Ollilan työryhmän raportin/ paperin vuodelta 2013, niin se on ihan sama vaikka rakennat häkäpönttöauton ja otat omasta metsästä energian eli puun, niin silti sinua tullaan verottamaan laskuttamaan ajamistasi kilometreistä.

Sinulla on tulevaisuudessa ns. musta laatikko autossa joka näppärästi lähettää ajetut kilometrit jollekin yritykselle/ instanssille joka laskuttaa sinua tien käytöstä.

Miksi?
Noh, koska kuulemma tiestön korjausvelka kasvaa kokoajan (vaikka liikenteeltä kerätään veroina noin 7Mrdia euroa josta palautetaan tiestön kunnossapitoon reilu miljardi. Luvut ulkomuistista).

Ja se säästää ilmastoa ja ENNENKAIKKEA uudet yritykset pääsevät rahastamaan "innovaatiolla ja tuotekehityksellä".
Näin luodaan myös työpaikkoja ja bisnestä...

Mutta ei hätää: autoilu ei kuulemma maksa enempää ja silti tiestön korjausvelka saadaan kuntoon...
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

Paju

Quote from: IS 29.8.2018Verotuksellisista seikoista ohjelma mainitsee tärkeimpänä työnantajien tarjoaman vapaan pysäköintiedun sekä asunnon ja työpaikan välisen matkan verovähennysoikeuden.[..]

Esimerkkinä yksityiskohdasta opetus- ja kulttuuriministeriön tehtäväksi on ohjelmassa annettu selvittää pyörämekaanikkokoulutuksen käynnistäminen osana ajoneuvoalan peruskoulutusta.

https://www.is.fi/autot/art-2000005806635.html

Asunnon ja työpaikan välisen työmatkan vähennyskelpoisuus perustuu nähdäkseni yleiseen periaatteeseen, että tulonhankkimismenot vähennetään. Työpaikalle saapuminen on kuitenkin pääsääntöisesti välttämätöntä, ja yleensä siitä aiheutuu kuluja. Jo nyt työmatkakuluissa on iso omavastuu, joskin ansiotulovähennyksen voisi ajatella kompensoivan sitä.

Työmatkaa ei verotuksessa edes hyväksytä yksityisauton mukaan, vaan halvimmalla kulkuneuvolla eli julkisilla tehtynä. Poikkeuksena ovat yötyöt ja pitkät kävelymatkat tai odotusajat.

QuoteVoit vähentää matkakulut oman auton käytön mukaan laskettuna vain, jos auton käyttöön on jokin seuraavista perusteista:

Julkista kulkuneuvoa ei ole lainkaan käytettävissä.

Kävelymatka on yhdensuuntaisella matkalla yhteensä vähintään 3 kilometriä. Esimerkiksi jos kävelymatkasi kotoa pysäkille on kaksi kilometriä ja matkan määränpäässä kävely pysäkiltä työpaikallesi on myös kaksi kilometriä, on kävelymatka yhdensuuntaisella matkalla yhteensä neljä kilometriä.

Odotusaika (ei siis matkustusaika) meno-paluumatkalla on yhteensä vähintään 2 tuntia.

Matkasi alkaa tai päättyy klo 00.00 - 05.00 välisenä aikana.

Huomaathan, että verotuksessa ei hyväksytä matkoja oman auton kustannusten mukaan esimerkiksi näillä perusteilla:

Oma auto on nopeampi kuin julkinen kulkuneuvo.
Tarvitset työssäsi autoa.
Viet lapsen päivähoitoon tai kouluun työmatkalla.

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/tulot-ja-vahennykset/matkakulut/asunnon_ja_tyopaikan_valiset_matka/

Lähinnä hymilyttää tuo idea pyörämekaanikkokoulutuksesta. Vaikka olisi kuinka loistava fillari alla, en sotkisi tuulessa ja tuiskussa sataa kilsaa päivässä ja vielä ehtisi hakemaan lasta hoidosta ennen sulkemisaikaa. Enkä varmasti ole ainoa.

jumahul

Quote from: jmk on 29.08.2018, 12:14:53
QuoteKaikkein ongelmallisimpana nähdään työnantajan työntekijälle osoittama ilmainen parkkipaikka, jota ei tällä hetkellä veroteta lainkaan.

Öö, mitä vittua?

Mitä verotettavaa siinä on, että työnantaja kustantaa sen mitä työn tekemiseen tarvitaan -- työtilat, työkalut, paikan pitää autoa työpäivän aikana, työtuolin missä työntekijä pitää persettään työpäivän aikana? Ei se vasaran ja työtuolin kustantaminen mene työntekijän henkilökohtaiseen huvitukseen vaan se tarvitaan siihen, että työt saadaan tehtyä. Sama juttu on sen parkkipaikan kanssa, jos työnantaja haluaa sellaisen kustantaa, jotta työntekijä pääsee töihin.

Entäs se, että työnantaja tarjoaa työtiloissa työntekijälle ilmaisen lämmityksen ja valaistuksen, joita ei tällä hetkellä veroteta lainkaan? Kyllä maar tommonen valaistusetu on verotettavaa ansiotuloa.

Työkaluvero on saatava välittömästi. Jokuhan saattaa vaikka maksaa henkilökohtaisen laskun työläppärillä, istuen työpaikan tuolilla ja käyttäen työnantajan tarjoamaa nettiyhteyttä ja sähköä. Tai vaikka porata henkilökohtaisen reiän kotonaan firman poralla. Tämä hapatus on saatava loppumaan.

Myös tulovero on nostettava 100%, koska nythän ihmiset saa tekemästään työstä nettopalkkaa, tuntuu kohtuuttomalta.

Kun luulee, että tämä persreikähallitus on jo vetänyt pohjat niin aina vaan tyhmempää ideaa työmiehen kohtaloksi lyödään pöytään. Parempi lienee, että lopetetaan työnteko kokonaan, tai ainakin muutetaan vaikka Viroon. Mistähän sitten kiskovat tulonsiirtoja kunniakansalaisille?

jmk

Quote from: jumahul on 29.08.2018, 14:28:48
Työkaluvero on saatava välittömästi. Jokuhan saattaa vaikka maksaa henkilökohtaisen laskun työläppärillä, istuen työpaikan tuolilla ja käyttäen työnantajan tarjoamaa nettiyhteyttä ja sähköä.

No kun noiden saatanan tunarien logiikka on vielä pahempi. Niiden logiikalla työnantajan läppäri ja tuoli, joilla työntekijä tekee pelkästään töitä, ovat verotettava etuja. Aivan kuten se parkkipaikka, jota työntekijä käyttää pelkästään työpaikalle tulemiseen.

Mahdollinen henkilökohtainen työhön liittymätön käyttö on sitten vielä erikseen.

Nuiva kansalainen

Quote from: Hohtava Mamma on 29.08.2018, 17:08:27
Vedyn säilöminen se ongelma on. Siinä missä sähköautoilla on omat ongelmansa, vetyautoilla on omansa. Nestemäisessä olomuodossa vetyä saadaan mukaan järjellisen kokoisessa säiliössä käyttökelpoinen määrä. Mutta se pitää jäähdyttää -253 asteeseen. Se vaatii melkoiset laitteistot, eristykset ja syö energiaa. Miten se pysyy kylmänä 8h työpaikan parkissa tai koko sunnuntain kotipihassa? Jos vety otetaan mukaan kaasumaisessa olomuodossa, tankin pitää olla helvetin iso. Ja vety vuotaa tankin seinistä läpi. On palovaarallista. Ja haurastuttaa säiliön seiniä.

En usko, että vielä lähivuosina netsit kaasuttavat vetyautolla.

Nuo ongelmat on jo ratkaistu ja vety säilötään kaasumaisena. Säiliöt eivät vaikuta mitenkään kovin isoilta eikä vety taatusti vuoda säiliön läpi.

Tässä tarkempaa kuvausta vetyautoista

Toyota Mirai
https://www.youtube.com/watch?v=pSHxojRPmnM

Honda Clarity
https://www.youtube.com/watch?v=nzy3RAs991M
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015