News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Varusmiesten käyttö feissaajina lopetettava

Started by hoxpox, 02.09.2009, 15:12:41

Previous topic - Next topic

dothefake

Niinpä, silloin kun pulutkin olivat vielä lihavampia, kerättiin
kouluun marjoja talven varalle, siis oppilaat keräsivät metsästä
itseään varten. Ei huono käytäntö, nykyään tietysti ei tarvitse,
kun valde maksaa ja raha tulee seinästä. Voivoi, vielä on poikain nähtävä
omin silmin millaista on, kun on kurjaa.

Ja siitä tuleekin tosi kurjaa, kun ei puolukkaa mustikasta erota.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

dothefake

-Tytti Tuppurainen

EL SID

Quote from: hoxpox on 03.09.2009, 18:05:47
Quote from: dothefake on 03.09.2009, 15:06:32
hoxpoxille pisteet. Monesta ei ole miestä myöntämään tappiotaan.
Odottelen vielä verogurun kommenttia.

Kiitos vielä että autoitte minua ymmärtämään että armeijassa tehdään pojista miehiä ja rahankerjuulla miehistä sotilaita. Saatoitte minut isänmaan kannalta oikealle polulle. Kenties vielä joskus miehistyn niin paljon että lopetan päivätyöni ja ryhdyn päätoimiseksi mukinkannattelijaksi. Tärkeintä ei totisesti ole maanpuolustustaitojen opettelu, verokertymä tai työn tuottavuus, vaan vannomme apaattisena seisoskelun ja ohikulkijoiden häirinnän nimeen. Tästä on hyvä jatkaa.

sinulla on vielä opettelemista sarkasmin jalossa taidossa. Asia kävi jo ilmi ensimmäisessä kirjoituksessasi, siksi vastasin kuten vastasin. Tämä kirjoitus todistaa, ettei sinussa olekaan miestä mihinkään.

EL SID

Quote from: hoxpox on 04.09.2009, 00:49:24
Quote from: Turkulaine on 03.09.2009, 22:49:58
Jos minä vammautuisin pysyvästi taistellessa paitsi oman elinympäristöni niin kaikkien tulevien sukupolvien vuoksi, en kritisoisi sitä että yhden päivän ajan nuoremman polven sotilaat keräisivät vapaaehtoisia lahjoituksia jotta saisin hoitoa. Vaikka se tarkoittaisi sitä että yksi tuikitärkeä päivä olisi pois sotilaskoulutuksesta. Se olisi varmasti pieni tappio maamme sotalaitoksen toimintakyvylle mutta suuri asia minulle.

Jos kerjääminen on kerran varusmiehille niin sopiva rahoituksenhankintamuoto, niin en vaan ymmärrä miksei sillä rahoiteta muitakin kohteita, kuten vaikkapa puolustusvoimien materiaalihankintoja ja kantahenkilökunnan palkkoja.

Ja voisihan kerjäämisen laajentaa muillekin yhteiskunnan osa-alueille. Olisi hienoa nähdä koululaiset kerjäämässä koulukirjarahoja ja sairaanhoitajat kerjäämässä rahaa uuteen röntgenlaitteeseen. Ei muutama päivä poissa koulusta tai sairaalasta nyt vielä maata kaada.

etkö ymmärrä ollenkaan lukemaasi tekstiä?

keräys on nykypäivänä lähinnä muistutus sen sukupolven, uhrauksista, jolle meidän kaikkien pitäisi olla kiitollisia.
Etkö halua, että sinua muistutetaan?

Motor City Contexti

Tälläinen kerjääminen romanialaisten seassa Helsingin keskustassa on kyllä yhtä häpeällistä Suomelle sotaveteraaneille kuin keräystä suorittaville sotilaille.

Ainoa keräys mihin minä rahaa antaisin, olisi keräys Yhdysvaltain merijalkaväen hyväksi.

hoxpox

Quote from: EL SID on 05.09.2009, 15:11:46
sinulla on vielä opettelemista sarkasmin jalossa taidossa. Asia kävi jo ilmi ensimmäisessä kirjoituksessasi, siksi vastasin kuten vastasin. Tämä kirjoitus todistaa, ettei sinussa olekaan miestä mihinkään.

Joo niinhän se menee että sarkasmi on miehen mitta ja isänmaata palvellaan parhaiten kerjäämällä.

1

Minun mielestäni feissaaminen oli mukavaa. Pääsin hetkeksi pois inttiympäristöstä ja sain ostaa minulle annetulla lipulla pitsan. Tapasin Jari Sarasvuon, joka antoi purkkiini kaksi euroa ja kannusti minua arvelemalla, että keräämäni rahat menevät hyvään tarkoitukseen. Siihen aikaan presidenttiehdokkaana ollut kauppakorkean proffa tuli avustajansa kanssa vaatimaan, että täytän jonkun lapun. En halunnut täyttää ilmaiseksi mitään lappuja, joten sanoin että en tunne koko miestä ja käänsin selkäni. Avustaja mölisi, että et halua meille yhtä lappua täyttää. Palvelustoverit väittivät, että heille oli tarjottu rahaa lappujen täyttämisestä. Suomen Kuvalehdessä sanottu proffa väitti, että tämä on "katkerien juoppojen juttuja".

Tämä ei ehkä liity aiheeseen, mutta ajattelin mainita koska se on mielestäni hupaisaa ja saattaa kiinnostaa jotakin.

Palvelustoverinikin sanoivat, että heitä vitutta lähteä takaisin kasarmille. Lähinnä he istuivat juomassa limonadia.

Minulla ei ole mitään feissaamista vastaan, enkä ne sitä häpeällisenä vaan kunniakkaana, varsinkin jos se ja asepalvelus yleensäkin koskisivat naisia, niin että he eivät pääsisi minun feissatessani rentoutumaan ja säästämään rahaa valmennuskurssiin ja lukemaan vanhoja pääsykoekirjoja. Tämä saattaa antaa tiukassa kilpailussa heille merkittävänkin edun ja lopputulos on se, että saatan ilman omaa syytäni päätyä maalle.

En varastanut latin latia minulle annetusta lukollisesta keräyspurkista.

Uljanov

Ketjussa esiintyy hieman virheellistä tietoa.

Quote from: EL SID on 03.09.2009, 13:22:53
oletko sinä käynyt armeijan?

jos olet, niin pakotettiinko sinut keräämään rahaa? minua ei pakotettu, vaan olin vapaaehtoinen, ja sain "palkaksi" ison kasan kuntsareita.

Olen käynyt. Pakotettiin. Keräsin oikein hyvin, yksi parhaimmista tuloksista komppaniassa (kaikki muutkin pakotettiin.) En saanut yhtään kuntsaria. Enpä tosin olisi kaivannutkaan, sain kuntsareita kyllä muista asioista, mutta niitäkään en saanut koskaan käyttää. Useita asiassa vaivasi nimenomaan se kotirauhan rikkominen. Kerjäämistä pidettiin jotenkin alhaisena, vaikka kerjättiinkin hyvän asian puolesta. Keräys ei kestänyt yhden, vaan useita päiviä.

Keräys on ehkä joskus ollut vapaaehtoinen, mutta ei ole nykyään, ei ainakaan kaikissa varuskunnissa. Pitsalippja yms. ei saatu. Yhtenä keräyskertana puolustusvoimat oli lisäksi sotkenut kuljetukset oikein mallikkaasti, saimmekin seisoa tunnin muodossa rankkasateessa keskellä toria kun odottelimme paluukyytiä.

Toisin kun kuvauksesta ehkä voisi päätellä, en tunne katkeruutta kyseisen keräyksen johdosta. Etupäässä meihin suhtauduttiin oikein hyvin, varmasti paremmin kuin ovelta ovelle kiertäjiin yleensä. Mutta ymmärrän kyllä miksi jotkut tuntevat. Minusta systeemi, jossa keräys tosiaan on vapaaehtoinen, olisi paljon parempi. Näin ne jotka pitävät touhua moraalisesti arveluttavana voisivat keräyksen aikana vaikka tetsata metsässä, ja vapaaehtoiset palkittaisiin vaikka kahvilipuilla sotilaskotiin.

Jaakko Sivonen

Olin itse puoli vuotta sitten keräämässä rahaa veteraaneille suorittaessani varusmiespalvelustani. Se oli ihan mukava kokemus, hyvää vaihtelua. Käytännössä kaikki muutkin olivat samaa mieltä.
Malo periculosam libertatem quam quietum servitium

EL SID

Quote from: Uljanov on 07.09.2009, 06:46:08
Ketjussa esiintyy hieman virheellistä tietoa.

Quote from: EL SID on 03.09.2009, 13:22:53

tuo on näköjään varuskunnasta kiinni. Omassa palveluspaikassa oli aktiivinen varusmiestoimikunta, joka ajoi läpi vapaaehtoisuuden ja kuntsarit. Tietysti oli hyvä, että paikan komentaja suhtautui asiaan myönteisesti.

EL SID

Quote from: hoxpox on 06.09.2009, 23:26:05
Quote from: EL SID on 05.09.2009, 15:14:22
etkö ymmärrä ollenkaan lukemaasi tekstiä?

keräys on nykypäivänä lähinnä muistutus sen sukupolven, uhrauksista, jolle meidän kaikkien pitäisi olla kiitollisia.
Etkö halua, että sinua muistutetaan?

Haluan että minua muistutetaan.

Sen takia yritänkin saada koululaisia ja sairaanhoitajia kerjuulle jotta muistaisimme menneiden sukupolvien tekemän uhrauksen. Kerjääminen on pientä siihen verrattuna mitä sotiemme veteraanit ovat saaneet kokea. Miksi koululaisten ja sairaanhoitajien tulisi päästä helpommalla kuin sodissa taistelleet vetereaanimme tai kerjuulle joutuvat varusmiehet? Kaikille paskaa käteen oikein kunnolla, sillä sen takia veteraanimme taistelivat että tulevat sukupolvetkin saisivat kärsiä. Kunnioittakaamme heidän tahtoaan.

sarkasmisi ei oikein iske. Kokeile hioa taitojasi, vaikkapa näin:

Feissaus on vaarallista. Nytkin on Dragsvikissa sikainfluenssaa, mutta sieltä oli varusmiehiä keräämässä rahaa ja levittämässä tautia jopa Vaasassa!
Minäkin juttelin niiden kanssa ja voin olla nyt altistunut! apua!
Kyllä varusmiesten käyttö feissaajina pitäisi lopettaa, kun siten leviää jo tappavia tautejakin!

Tuo edellinen oli kunnollinen, provosoiva ja samalla sarkastinen teksti. Tuollaisiako kun kirjoitat, niin hyvin menee.

lymilijä

Kerjääminen on lopetettava. Säätiöissä on tolkkuttomat määrät rahaa, josta vain maksetaan palkkoja säätiön työntekijöille.
Itse jouduin myös kerjuulle reserviupseerikoulussa. Menimme Kotkan Karhulaan muki kädessä inisemään ihmisiltä rahaa. Muutamassa asunnossa oven avasi sotaveteraani tai sotaveteraanin omainen. He sanoivat, että eivät ole tai isoisä ei ole saanut minkäänlaisia korvauksia näiltä säätiöiltä jotka rahaa heidän nimiinsä keräävät. Siinä tilanteessa nolotti, hävetti ja vitutti.

Taisi olla muutaman vuoden 2000-luvun alusta kun Sotainvalidien veljesliitto lopetti nämä keräykset. Syynä oli yksinkertaisesti se, että viimeiset iltahuudot lisääntyvät eksponentiaalisesti ja avuntarvitsijoita ei enää ole.
Seuraavan vuonna Aake Kallialan ääni kuitenkin mainosti TV:ssä paatoksellisesti jonkun uuden säätiön nimissä "oveesi kolkutetaan pian".

Muuten, ei niistä lippaista mitään varasteltu. Jokainen lahjoittaja laittoi listaan nimensä ja rahamäärän paljonko lippaaseen laittoi. Ei niillä listoilla taidettu mitään sen jälkeen tehdä kun varusmies tilitti massit järjestöhäärääjän pussiin.
Olisi kiva saada tietää tällähetkellä säätiöissä makaava rahamäärä. Sen jakamisessa tulee meinaan kohta kiire!
Älä ajattele, mutta.
Jos ajattelet, älä sano.
Jos sanot, älä kirjoita.
Jos kirjoitat, älä allekirjoita.
Jos allekirjoitat, älä ihmettele.

finiteinfinity

Minusta systeemi, jossa keräys tosiaan on vapaaehtoinen, olisi paljon parempi. Näin ne jotka pitävät touhua moraalisesti arveluttavana voisivat keräyksen aikana vaikka tetsata metsässä, ja vapaaehtoiset palkittaisiin vaikka kahvilipuilla sotilaskotiin.

Tuohon armeija usein perustuu. Jos et tottele tai ole vapaaehtoinen, elämästäsi tehdään sääntöjen puitteissa sietämätöntä (esimerkissäsi tetsataan metsässä).

Pakotettiin - - kaikki muutkin pakotettiin - - En saanut yhtään kuntsaria. - - Pitsalippja yms. ei saatu. - - saimmekin seisoa tunnin muodossa rankkasateessa keskellä toria kun odottelimme paluukyytiä. - - en tunne katkeruutta kyseisen keräyksen johdosta.

Quote from: Jaakko Sivonen on 07.09.2009, 07:41:22
Olin itse puoli vuotta sitten keräämässä rahaa veteraaneille suorittaessani varusmiespalvelustani. Se oli ihan mukava kokemus, hyvää vaihtelua. Käytännössä kaikki muutkin olivat samaa mieltä.

Ongelman kannalta on epäolennaista, miltä teistä henkilökohtaisesti tuntui. Jos te pidätte orjuudesta ja pakkotyöstä, tai annatte aivopestä itsestänne ylpeää isänmaan tykinruokaa, hyvät teille, mutta varsinainen ongelma on ensinnäkin siinä, että naiset, maahanmuuttajat yms. saavat elää omaa elämäänsä ja nostaa kunnon palkkaa silloin, kun teidät on pakotettu feissaamaan (tai tetsaamaan metsässä). Toisekseen ongelma on siinä, että varusmiehiä ylipäätään käytetään feissareina maanpuolustuksen nimissä palvelusaikana, vaikka olisivat vapaaehtoisia ("vapaaehtoisia").

Asevelvollisuus on suuri rikkomus ihmisen perusoikeuksia vastaan, eikä sitä pitäisi käytellä huolettomasti tällaisen pakkotyön teettämiseen. Varsinkaan, jos ase- ja siviilipalvelusvelvollisuus ei koske kaikkia Suomen kansalaisia.

Varsinainen ketju asevelvollisuus ja tasa-arvo-kysymykselle:

http://hommaforum.org/index.php/topic,10091.0.html

risto

Quote from: Turkulaine on 02.09.2009, 16:06:12
Onhan se kamalaa kun nuoremmat suomalaiset sotilaat tekevät tärkeää työtä vanhempien suomalaisten sotilaiden hyväksi. Niiden jotka uhrasivat terveytensä tulevien sukupolvien vuoksi.

Ehdotan tälle Monikulttuuristuvan Suomen Tarpeellisin Keskustelunavaus -palkintoa.

Sama, ehdottomasti!

Muutama vuosi sitten olin itsekin keräämässä, ja vaikka tienesti aika pieni olikin kaupungissa, maaseudulla isännät ja emännät eivät kehdanneet olla antamatta rahaa tärkeän asian hyväksi. Palvelusta se oli siinä missä muukin, ja melko kevyttä sellaista.

Itse en muuten ole kuullut edes huhuna aiemmin tuota, että jotkut käärisivät tuosta rahaa omiin taskuihinsa. Turpaan ainakin vetäisin jos näkisin. Törkeää.
"JH-a:n ei suurmoskeijalle oli niin pitkä ja perusteellinen, että tyhmimmät luulivat sen olevan kyllä." -Faidros.

Mika

Quote from: hoxpox on 02.09.2009, 15:12:41
Kaduilla näkee varumiehiä keräämässä rahaa Sotainvalidien Veljesliitolle. Ihmetyttää, että eikö varusmiehille tosiaan ole parempaa käyttöä kuin laittaa tienvarteen kerjäämään? Pakollista asevelvollisuuttaan suorittavien alentaminen tämmöiseen touhuun palkatta on mielestäni törkeää.

Minun mielstäni tuo keräystouhu on ihan paikallaan varusmiehille. Jo pelkästään opettavana kokemuksena. Ainakin ujoille peräkammarinpojille tekee ihan hyvää joutua soittelemaan ihmisten ovikelloja ja esittämään näille asiansa. En tiedä järjestetäänkö tällaisia ovelta ovelle keräyksiä enää, mutta ainakin ennen keräykset suoritettiin pääasiassa näin eikä kaduilla.

Kokonaan toinen juttu on sitten se, että veteraanijärjestöjen omistuksessa on jo nyt tiettävästi aikamoinen omaisuusmassa. Jos tätä varallisuutta ei aleta pian realisoimaan, jollekin taholle jää aikamoinen omaisuus, kun viimeinenkin veteraani on haudassa. Ehkä tämä on näin ajateltukin...
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Karkka

Quote from: lymilijä on 07.09.2009, 11:16:09
He sanoivat, että eivät ole tai isoisä ei ole saanut minkäänlaisia korvauksia näiltä säätiöiltä jotka rahaa heidän nimiinsä keräävät. Siinä tilanteessa nolotti, hävetti ja vitutti.

Minulle tuli rahaa kerätessäni sotaveteraani, joka oli saanut luodin jalkaansa, kertomaan ettei ole saanut penniäkään rahoista. Samanlaiset tuntemukset tulivat minulle. Ajattelin kerätessäni rahaa sen menevän lähes lyhentämättömänä veteraaneille tai heidän omaisilleen joko sellaisenaan tai erilaisten palveluiden muodossa.

Kerääminen itsessään oli mukavaa vaihtelua ja en näe sitä huonona asiana jos rahat todella menevät niille, joille ne kuuluvat.

Jaakko Sivonen

Quote from: zxcv1 on 07.09.2009, 13:06:37Ongelman kannalta on epäolennaista, miltä teistä henkilökohtaisesti tuntui. Jos te pidätte orjuudesta ja pakkotyöstä, tai annatte aivopestä itsestänne ylpeää isänmaan tykinruokaa, hyvät teille, mutta...

Aha. Ja jos sinä et pidä Suomen puolustamisesta, ehkä sinun pitäisi muuttaa jonnekin muualle.
Malo periculosam libertatem quam quietum servitium

finiteinfinity

Quote from: Jaakko Sivonen on 07.09.2009, 19:19:56
Aha. Ja jos sinä et pidä Suomen puolustamisesta, ehkä sinun pitäisi muuttaa jonnekin muualle.

Pistetään sinut maksamaan minun verot ja jos sinä et pidä siitä epäoikeudenmukaisuudesta, sinun pitäisi sitten muuttaa jonnekin muualle. Minä saan elää elämääni, kun verovelvollisuus koskee vain sinua. Ei pitäisi olla sinulle ongelma.

hoxpox

Quote from: Karkka on 07.09.2009, 18:36:06
Minulle tuli rahaa kerätessäni sotaveteraani, joka oli saanut luodin jalkaansa, kertomaan ettei ole saanut penniäkään rahoista. Samanlaiset tuntemukset tulivat minulle. Ajattelin kerätessäni rahaa sen menevän lähes lyhentämättömänä veteraaneille tai heidän omaisilleen joko sellaisenaan tai erilaisten palveluiden muodossa.

Hieman ihmetyttää miksei http://sotainvalidit.fi/ -sivuilta löydy mitään laskelmia rahojen käytöstä tai siitä paljonko omaisuutta on kertynyt. Luulisi että parinkymmenen hengen organisaatio saisi aikaiseksi tuollaiset raportit.

Onko jollain tietoa järjestön tämänhetkisestä omaisuudesta ja sen käytöstä?

Motor City Contexti

Quote from: hoxpox on 07.09.2009, 20:28:35
Quote from: Karkka on 07.09.2009, 18:36:06

Hieman ihmetyttää miksei http://sotainvalidit.fi/ -sivuilta löydy mitään laskelmia rahojen käytöstä tai siitä paljonko omaisuutta on kertynyt. Luulisi että parinkymmenen hengen organisaatio saisi aikaiseksi tuollaiset raportit.

Eiköhän tässä mene suurin osa näihin "keräyskuluihin " 80-90%  niin kuin tapana on. Ei penniäkään keräyksiin vaikka itse Halonen soittaisi ovikelloa.

JoKaGO

Samaa ihmettelen itsekin. Eihän noissa numeroissa pitäisi olla mitään salattavaa!

Quote from: Motor City Contexti on 07.09.2009, 20:54:16
Eiköhän tässä mene suurin osa näihin "keräyskuluihin " 80-90%  niin kuin tapana on. Ei penniäkään keräyksiin vaikka itse Halonen soittaisi ovikelloa.

Kymmenisen vuotta sitten, kun näitä "veteraanikeräyksiä" tuli kuin sieniä sateella ja vilpillisin mielin, niin silloin tutkittiin eri rahakeräysten osumatarkkuus, kuinka monta prosenttia kerätystä summasta päätyi kohteeseen. Tuolloin Sotainvalidien syyskeräyksestä todellakin n.90% meni sotainvalideille!

Vastaavasti kirkon yhteisvastuukeräyksen tuotosta jopa 80% jäi kuluihin, ja 20% meni kohteeseen. SPR pisti vähän paremmaksi, siis prosentuaalisesti enemmän kohteeseen kuin yhteisvastuukeräyksestä.
Pelastusarmeija ylsi lähelle Sotainvalidien syyskeräystä osumatarkkuudessaan.
Muut keräykset lilluivat 40 - 60%:ssa osumatarkkuudessaan.

Yllämainitut luvut ovat muistinvaraisia.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

EL SID

Taisi olla muutaman vuoden 2000-luvun alusta kun Sotainvalidien veljesliitto lopetti nämä keräykset. Syynä oli yksinkertaisesti se, että viimeiset iltahuudot lisääntyvät eksponentiaalisesti ja avuntarvitsijoita ei enää ole.
Seuraavan vuonna Aake Kallialan ääni kuitenkin mainosti TV:ssä paatoksellisesti jonkun uuden säätiön nimissä "oveesi kolkutetaan pian".

oletko varma, ettet sekoita sotainvalideja ja sotaveteraaneja. niissä on se ero, että toisiin osui, toiset ovat "ohiammuttuja"

lymilijä

Quote from: EL SID on 08.09.2009, 19:05:36

oletko varma, ettet sekoita sotainvalideja ja sotaveteraaneja. niissä on se ero, että toisiin osui, toiset ovat "ohiammuttuja"

(http://omglol.kerrolisaa.com/1/511.jpg)

On aivan sama saivarrella ohiammutuista ja osuneista. Väitteesi sitäpaitsi sisältää induktion, että vain ohiammutut ovat veteraaneja. Jos näissä järjestöissä makaa rahaa ja miesten keski-ikä alkaa olemaan 90, niin on turha jeesustella enää millään isänmaallisuudella kun työskennellään "voittoa tavoittelemattoman järjestön hyväksi".
Älä ajattele, mutta.
Jos ajattelet, älä sano.
Jos sanot, älä kirjoita.
Jos kirjoitat, älä allekirjoita.
Jos allekirjoitat, älä ihmettele.

OlliH

Tämä feissaaminen olikin minulle uusi termi. Onko etymologiana englanninkielen face-sana, ja kasvojen antaminen keräykselle?

Oma kokemukseni on sama kuin aiemmin kirjoittaneella. Keräämiseen osallistuminen oli pakollista. Kerääjille oli monistetusta kartasta merkitty keräysalue. Kuntsarin taisi saada vain joku monimiljonäärin poika, joka keräsi yli kymppitonnin. Keräyksen jälkeen seistiin syyssateessa muodostelmassa torilla tuntikaupalla.

Ottaeen huomioon, että varsinaiset keräyksen kohteet jäävät enimmäkseen ilman penniäkään kerätyistä rahoista, olisi ajan voinut käyttää järkevämminkin. Alokasaikana nimittäin asiat opetettiin ilmeisen tahallisesti äärimmäisen huonosti ja jopa väärin. Tarkoituksena oli ilmeisesti, että näin varmistettiin kehitysvammaisen kapiaisen pojan rukkipaikka.

Tuolloin alokkaille myös "pakkomyytiin" esimiesten toimesta jotain kirjaa veteraanien hyväksi. Erikseen mainittiin, että kirjan ostamatta jättäminen ei tarkoita että olisi huono sotilas. Useimmat tajusivat vihjeen. Näitä kirja oli sitten divareissa useampia kappaleita. Ilmeisesti divarinpitäjät jossain vaiheessa olivat kieltäytyneet ostamasta enempää hyllyyn.

EL SID

Quote from: zxcv1 on 02.09.2009, 19:00:43
Quote from: Tuusula on 02.09.2009, 17:52:36
Nuorten miesten "orjuuttaminen" voi jesussentään.

Sepä hienoa, että sinä alistut ilomielin luokkaan, joka puolustaa tätä maata hengellään. Sitä enemmän turvassa esim. minä silloin olen, kun sinä heittäydyt luotien eteen kehollasi. Loppupeleissä minä jään henkiin ja sinä kuolet luotiin. Kyllä se minulle sopii.

Miksi muuten laitoit orjuuttamisen lainausmerkkeihin? Se, että ehdottoman vapausrangaistuksen uhalla miehet laitetaan pakkotöihin ja alistumaan sotilashiararkiaan on orjuutusta sanan varsinaisessa merkityksessä:

QuoteSodan jälkeen Yhdistyneet kansakunnat määritteli orjaksi kenet tahansa, jonka ei sallita vapaaehtoisesti poistua työstään.

Se, että mm. sinä teet sanottua työtä ilomielin ei poista sitä tosiasiaa, että se on vankeuden uhalla tapahtuvaa pakkotyötä, josta ei voi kieltäytyä.

ihme asennevamma. minä ainakin lähden sotaan tappamaan vihollisia, kaatuminen ei ole pääasia.
Ja jos pelkäät noin joutuvasi luodin eteen, niin sittenhän sinun kannattaa käydä armeija: ensimmäisen maailmansodan jälkeen joka sodassa on kuollut enemmän siviilejä kuin sotilaita.
Suomen sodat olivat poikkeus, mutta meillä olikin rintamalle lähdetty tappamaan vihollisia, kuten miehet, nyyhkyttävät miespuoliset akat olivat silloinkin poikkeus.

EL SID

Quote from: JoKaGO on 08.09.2009, 10:19:33

Quote from: Motor City Contexti on 07.09.2009, 20:54:16

Kymmenisen vuotta sitten, kun näitä "veteraanikeräyksiä" tuli kuin sieniä sateella ja vilpillisin mielin, niin silloin tutkittiin eri rahakeräysten osumatarkkuus, kuinka monta prosenttia kerätystä summasta päätyi kohteeseen. Tuolloin Sotainvalidien syyskeräyksestä todellakin n.90% meni sotainvalideille!

Vastaavasti kirkon yhteisvastuukeräyksen tuotosta jopa 80% jäi kuluihin, ja 20% meni kohteeseen. SPR pisti vähän paremmaksi, siis prosentuaalisesti enemmän kohteeseen kuin yhteisvastuukeräyksestä.
Pelastusarmeija ylsi lähelle Sotainvalidien syyskeräystä osumatarkkuudessaan.
Muut keräykset lilluivat 40 - 60%:ssa osumatarkkuudessaan.

Yllämainitut luvut ovat muistinvaraisia.

eiköhän kyseessä ole vain laiskuus, eli lukuja ei ole viitsitty laittaa esille. tämän vuoden tuloksia ei ole edes vielä tiedossakaan.

MK

Minua kiinnostaa Kaunialan sotavammasairaalan tuleva käyttötarkoitus sitten kun viimeiset sotaveteraanit poistuvat sieltä. Onkohan SPR jo ilmaissut kiinnostuksensa?
Tosin, koska sairaala sijaitsee ruotsinkielisessä kunnassa, niin tuskinpa siellä vastaanottokeskuksia tullaan näkemään?

OlliH

Ehkäpä jonkun Jugoslavian sodan suomalaisen palkkasoturiveteraanin pitäisi nyt taktisista syistä hakea avustusta veteraanijärjestöiltä, jolla saataisiin ennakkopäätös, että järjestöt avustavat vain Suomen sotien veteraaneja. Kohta ollaan muuten siinä tilanteessa, että tasa-arvo- ja vähemmistövaltuutetut vaativat varojen jakamista myös mm. Somalien sotien veteraaneille rangaistuksen uhalla.

asdasdasdasd

Feissaaminen armeijan leivissä ei ole kovin eettistä. Itseasiassa ei kyllä ole koko armeijakaan mutta anyway.

Nuorilta miehitlä menee armeijaan kuitenkin 1/2 vuotta ja siitä on tod. näk. heidän elämälleen enemmän haittaa kuin hyötyä. Tämän lisäksi pitäisi tehdä armeijassa viellä orjatöitä, eikä opetella puolustukseen liittyviä asioita?

Jos nuo maksut jostain maksetaan niin ei orjatyövoimasta vaan vero varoista, eikös ole reilua, että ihan kaikki tukee niitä veteraaneja? (Plus tässä vaihtoehdossa ei tarvi kenekään kytätä niitä maksaien rahoja vaan kaikki maksaa - toisin sanottuna armeija työn tekijän työ menee nykyisin täysin hukkaan...).

Suomi ei mielestäni edes oikeastaan tarvi mitään suurta armeijaa, Venäjä on ainoa maa joka edes voisi kuvitella tänne hyökkäävänsä... Jos venäjä hyökkäisi niin en kyllä omaa henkeäni antaisi vaan muuttaisin muualle, suomella kun ei ole mitään mahdollisuuksia, oli armeija tai ei.

dothefake

Arvoisa skdflekrtöf, miksi sitten roikut tällä forumilla, jos isänmaan etu ei sinua
kiinnosta lainkaan.
Ps. Tiesitkö, että Neuvostoliitto hyökkäsi oikeasti Suomeen. Ilman silloisia veteraaneja
olisi teilläkin kotona puhuttu venäjää  ja ostettu sukkahousuja ruotsalaislta turisteilta.
-Tytti Tuppurainen