News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Suomalainen peruskoulu ei ole tasa-arvoinen (Elina Tuomi blogi)

Started by Pentecost, 18.04.2018, 09:38:50

Previous topic - Next topic

Pentecost

Elinalla on asiaa. Hän on huomannut eräitä seikkoja, mutta mielestäni tekee vääriä tulkintoja syistä.

QuoteOlen kirjoittanut useaan otteeseen opettajien työuupumuksesta, kiireestä ja siitä missä arjessa opettajat tekevät työtä. Olen kirjoittanut syrjäytymisestä, erityiskasvatuksesta ja koulutuksen tasa-arvosta. Lähinnä olen kirjoittanut Itä-Helsingin näkökulmasta, koska olen työurani aikana ollut töissä vain Kontulassa ja Vuosaaressa, sekä pienen palan valmistumisen jälkeen Espoossa. Seitsemässä vuodessa on tapahtunut paljon. Ja en ole koskaan ollut yhtä vihainen.

Tasa-arvoinen peruskoulu on vitsi. Koulutus ei ole kaikille ilmaista, laadukasta ja lasten ihmisoikeuksien arvoista.

Media ja lehdet kirjoittavat huonosti käyttäytyvistä päiväkotilapsista ja paisuvista ryhmäkoista, mutta Suomen eduskunta ja sen hallitus kehtaavat väittää tekevänsä parhaansa, jotta kasvatuslaitoksista kaikuviin hätähuutoihin tulisi helpotusta. Mitään ei silti tapahdu. Numerot ja tilastot eivät kerro siitä ahdingosta, jossa suomalaiset kasvatuslaitokset ovat. Kouluja yhdistetään vaikka ei pitäisi, kirjoihin ei ole rahaa ja opettajia vaaditaan opettamaan opetussuunnitelman mukaan, johon ei ole resursseja. Rikomme lakia päivittäin ja ketään ei kiinnosta. Ei kiinnosta edes sen vertaa, että tulisivat paikan päälle katsomaan miten päivistä voi selviytyä vain kevyellä päänsäryllä, itkulla ja epätoivolla.

Minä olen lopen kyllästynyt puhumaan tasa-arvoisesta, antirasistisesta koululaitoksesta, jossa Suomen parhaat opettajat tekevät maailman parasta opetustyötä arvokkailla digivälineillä ja kahmivat ykköspaikkoja kansainvälisillä mittareilla.

Totuus on se, että itkua silmästään vääntävät pedagogit repivät viimeisiä jaksamisen rippeitä huonosti järjestettyjen atk-laitteiden keskellä, toimimattoman sosiaalihuollon ja väsyneiden huoltajien ristipaineessa, jossa maailman absurdein opetussuunnitelma eriarvoistaa aivan uskomattamalla tavalla ison osan tämän maan tulevaisuutta. Mitä arjesta kertoo se, että opettajat puhuvat avoimesti työpsykologikäynneistä, työnohjauksen tarpeesta ja väkivallan uhasta kuin kaikki olisi osa hyvin tavallista, sujuvaa arkea. Kukaan ei edes odota, että meidän arvovaltaista tietämystä kuunneltaisiin päätöksenteossa. Milloin tästä tuli normaalia?

Viime viikolla vastasin ammattiyhdistyksen kyselyyn siitä, tulisiko dokumenttikamerat säilyttää luokissa opettajien työvälineinä. Millä ihmeellä me opetamme valtavissa koulussa, valtavia opetusryhmiä, entistä pahoinvoivampia, luku- ja kirjoitustaidottomia lapsia, jos meiltä viedään viimeisetkin työvälineet? Viestimmekö savumerkein ja raahaamme varastosta sädesienten kuorruttamat vanhat piirtoheittimet, jotka toimivat viimeksi silloin kun peruskorjattu koulu ei ollut vielä niin homeessa?

Kontulassa ei jakseta enää kipuilla läpimädän systeemin pyörityksessä. Huono asuntopolitiikka, alueen sosioekonominen kärsimys, viraston välinpitämättömyys, alueen päihdeongelmat, työttömyys ja huono-osaisuuden polvi polvelta siirtyvä pahoinvointi on todellisuus, josta kukaan päättäjä ei halua kuulla.

Lapsilla ei ole näillä annetuilla resursseilla mitään mahdollisuuksia kilpailla hyvästä tulevaisuudesta, jatkokoulutuspaikoista, työpaikoista tai onnellisuudesta (se ei ole kilpailu, mutta yhtä lailla tavoite) muiden kanssa. Meidän yhtenäinen peruskoulu, kansan ylpeys ja maamme arvokkain vientivaltti ei toimi samoilla kriteereillä koko maassa. Kontulan kaltaisia paikkoja on muuallakin Suomessa. Espoossa, Turussa ja Tampereella. Kaikkia näitä samojen ongelmien parissa toimivia paikkoja yhdistää se, että alueilla asuu a) rodullistettuja ihmisiä, b) maahanmuuttajia ja c) niitä, jotka eivät ole saaneet mitään apua selvitäkseen edellisestä lamasta. Systeemi kurittaa niitä, joilla ei ole voimia pitää puoliaan ja ylläpitää rakenteellista rasismia.


Koulussamme työskenteli viisi vuotta sitten yksi Suomi toisena kielenä-opettaja. Nyt heitä on viisi. Resurssiopettajia on aiempina vuosina ollut useita, nyt yksi. Avustajia ei ole tarpeeksi. Luokissa opiskelee lapsia, jotka Helsingin keskustassa olisi  siirretty jo pari vuotta sitten sairaalakouluun. Kontulassa lastensuojeluilmoituksia joudutaan tehdä sellaisella tahdilla, että lastensuojelutyöntekijät eivät ehdi vastaamaan nykyiseen hätään. Joskus työntekijää ei saa kiinni viikkoihin, tai kuukausiin. Kouluun tippuu viikottain uusia, suomea osaamattomia oppilaita ja ihmisten vaihtuvuus on suurta. Lähikouluperiaatteen askarruttamina osa alueen asukkaista muuttaa pois ennen kuin perheen lapset saapuvat kouluikään. Opettajat eivät suostuisi laittamaan omia lapsiaan omaan työpaikkaansa. Tämä on se todellisuus mistä pitäisi puhua.

Kun omat oppilaani eivät saa tarvitsemaansa tukea, opetusta ja laatua minun ohjauksessani, valvon yöt ja mietin pitäisikö luovuttaa. Olen nuori, viisas ja kyvykäs. Mutta en aio luovuttaa, koska haluan muutosta enkä suostu lähtemään ennen kuin jotain tapahtuu. Olen väsynyt, rikki ja usein toivoton, mutta jos kukaan ei pidä ääntä näiden lasten puolesta, en voi katsoa kymmenen vuoden päästä peiliin hyvillä fiiliksillä välittämättä siitä, että olin paikalla kun paska alkoi viskoontua tuulettimeen. Nyt on vasta rippeitä ilmassa, mutta iso jysäys on tulossa.

Ja jos välitetään ihan vähän myös tuntemistani opettajista, he miettivät arvostaako kukaan heidän työpanostaan? He tekevät pitkiä päiviä uhraten oman hyvinvointinsa ja jaksamisensa, harrastukset ja oman arkensa sen vuoksi, että heidän oppilaansa saisivat tulevaisuuden. Palkka on naurettava ja edut surkeat.

Jos Yleisradiossa puhutaan itähelsinkiläisistä opettajista ammattitaidottomina ja osaamattomina pedagogeina, tervetuloa seuraamaan oppitunteja ja kirjaamaan ylös surkeiden kasvattajien tekemät päivittäiset virheet. Vaikka teemme työtä Suomen vaativimmissa kouluissa ja usein päivät sisältävät enemmän kasvatusta kuin opetusta, nosta se hattu kun näet meidät, en ole koskaan tavannut kovempia muijia ja pahempia äijiä kuin ne jotka huolehtivat lasten hyvinvoinnista siellä, mistä kukaan ei halua kuulla mitään.

https://elinatuomiblog.wordpress.com/2018/04/11/suomalainen-peruskoulu-ei-ole-enaa-tasa-arvoinen-ja-kukaan-ei-halua-kuulla-sita/

Elina ei tietenkään halua ymmärtää, että resurssit ja maahamme tunkeutunut ihmislauma olisivat jotenkin osa samaa ongelmaa. Opettajana itsekin toimineena oli kausi, jolloin resursseja oli. Oli kirjoja ja kaikki tuli kuin automaatista konsanaan. En muuten ymmärrä, miksi Elina valittaa opettajien palkoista? On totta, että sijaisille tai epäpäteville maksetaan huonommin, mutta virassa olevat opettajat saavat mielestäni kohtuullista palkkaa plus pitkät lomat.

Ilmeisesti Elinan mielestä tulisi olla varaa kommenteissa esiintyviin omankielen opettajiin.

Otan tähän lainauksen kommenteista. Muutenkin lainasin Elinan itkuvirren kokonaan, koska saattaa olla että se muuttuu tai katoaa liiallisen kommentoinnin johdosta. Eikö hän tätä asiaa halua julkisuuteen puitavaksi?

Kommentti:
Quote
Eri uskontojen ja äidinkielien opettajia oli koulussa 19 kun opettajia oli yhteensä seitsemisenkymmentä. Järjetön epäsuhta.

Jos koulussa opetettaisiin vain suomea ja ruotsia äidinkielenä ja elämänkatsomustietoa kaiken maailman uskontojen sijaan, näiden monikulttuurisen ihanteen nimissä toimivien 19 opettajan palkoilla saataisiin kipeästi tarvittavia resursseja, joilla kaikki lapset saisivat suomalaiseen yhteiskuntaan valmistavaa opetusta ja tukea.

Itsestäni asia on selvä kuin pläkki. Maahamme tunkeutuvat sosiaalielätit = resurssipula
Ei siinä sen enempää. Opetelkaa uimaan.

KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.

Emo

Keitä ovat "rodullistetut ihmiset"? Kielenkäyttö nykyään on käsittämätöntä, kirjoittajako on muka opettaja? Ei ihme että Pisa-tulokset tippuu.

alussaolisana

Mielenkiintoinen kirjoitus: puoleen väliin kirjoittaja on täydellisen oikeassa ja siitä eteenpäin täydellisen väärässä. Lopputulema siis pyöreä nolla. Näkee ongelman, mutta hänellä ei ole hajuakaan sen syistä.
"Harmageddonin tapahtumapaikka sijaitsee nykyisessä Israelissa Afulan kunnassa (38 900 asukasta) ja sinne voi ajaa valtatie 66:a pitkin. Kunta mainostaa itseään sloganilla "Afula, hauska paikka asua"."

Dick Ursby

Emo, ne ovat neekereitä ja muslimeita. Jokunen muukin saattaa olla joukossa. Venäläiset ja virolaiset eivät ole rodullistettuja. Joku tummempitukkainen valkku saattaa silti saada rodullistetun kunnia-aseman.

Siinäpä etnonationalisinen pähkinä purtavaksi!
Olisit profiloinut etnisesti!

Emo

Quote from: Dick Ursby on 18.04.2018, 09:55:35
Emo, ne ovat neekereitä ja muslimeita. Jokunen muukin saattaa olla joukossa. Venäläiset ja virolaiset eivät ole rodullistettuja. Joku tummempitukkainen valkku saattaa silti saada rodullistetun kunnia-aseman.

Siinäpä etnonationalisinen pähkinä purtavaksi!

Rodut ovat rotuja, se on selvä, mutta miksi puhutaan "rodullistetuista"?
Luonnonvalinta meidät on rotuihin jakanut, geenit, pistetäänkö ne kohta vankilaan?

migri

Onhan sitä tärkeämpiäkin juttuja ja näillä saadaan tämmöisiä ikäviä kirjoituksia pois näkyvistä tai keskustelut vaiennettua... mutta kuten edellä mainittiin niin ongelma nähdään mutta SYITÄ ei.

Quote from: YlenantoSuomi vastaa informaatiosotaan – kouluttaa sata virkamiestä tunnistustoimiin
Valtionhallinnon virkamiehet opettelevat ensin, mistä informaatiovaikuttamisessa on kyse. Sen jälkeen mietitään, mitä vaikuttamiselle voi tehdä, valtioneuvoston viestintäjohtaja Markku Mantila sanoo Yle Uutisille.

Quote from:  Iltasatuilu50 poliisia koulutetaan viharikollisuuden torjuntaan
Hallitus vastasi Euroopan neuvoston neuvoa-antava komitean kehotuksiin toteamalla, että poliisiammattikorkeakoulu ja poliisi ovat jo valmistelleet erillisen koulutusohjelman viharikollisuuden torjuntaan.

Sitten voidaan taas jatkaa katteettomilla lupauksilla..
I haven't seen democrats this mad since Republicans freed their slaves.
"Just because you're offended, doesn't mean you're right" - Ricky Gervais

guest8096

Quote from: Elina TuomiJa jos välitetään ihan vähän myös tuntemistani opettajista, he miettivät arvostaako kukaan heidän työpanostaan?

Ei arvosta. Jos sitä odotatte, niin saattekin odottaa. Sielläpähän olette rodullistettujen ihmisten hakattavina, kun olette äänestäneet sellaisen kehityksen puolesta.

newspeak

Hyvä että joku rohkenee ongelmalähiöistä kirjoittaa ammattinsa puolesta. Tasa-arvo ei valitettavasti ole tässä se ratkaisu tasa-arvoon pyrittäessä. Noidankehän katkaisemiseksi tarvitaan radikaaleja erityistoimia ja ne ovat monessa mielessä epäreiluja ja epätasa-arvoisia. Kontulan räjäyttäminen maan tasalle ei valitettavasti ole osa keinovalikoimaa. Mokutus on siltikin sitä tuhoisempaa ja piilottaa todelliset ongelmat, vaikka siitä ehkä joku lohtua jo motivaatiota hetkellisesti saakin.

Oma ajatukseni on uusien koulujen rakentaminen. Se kuulostaa varmasti älyttömältä resurssipulan painaessa päälle, mutta uusia kouluja joudutaan väistämättä rakentamaan väestön lisääntyessä tietyillä alueilla. Mikäli mahdollista koululaisia pitäisi pystyä valikoimaan siten, että eri ongelmiin pystyttäisiin pureutumaan mahdollisimman toisistaan erillisinä ja vastaavasti potentiaalisimpien nuorukaisten koulu-ura pyrittäisiin pelastamaan jo varhaisessa vaiheessa tukemalla heidän koulunkäyntiään pahimmista ongelmatapauksista erillään.

E: typot

RP

Quote from: Emo on 18.04.2018, 10:35:48
Rodut ovat rotuja, se on selvä, mutta miksi puhutaan "rodullistetuista"?

Katso kun oikeaoppisen tulkinnan mukaan vika ei ole siinä, että kyseiset lapset ovat  esimerkiksi arabeja tai somaleja, tai siinä mitä lapset itse tai heidän vanhemmat tekevät. Vika on ympäröivän yhteiskunnan (tai siis sinun, rasisti) joka on "rodullistanut" heidät.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

JT

Jos on koko aikuisikänsä vannonut monikulttuurin nimeen ja joutuu sitten todistamaan lähietäisyydeltä paskan osumista tuulettimeen, ei siinä voi kuin syyttää muita tai myöntää olleensa väärässä.

Elina siis polkee jalkaa ja huutaa pää punaisena.
Kun hollitupalaiset päästää salin puolelle, ne eivät siitä hienostu, vaan muuttavat salin hollituvaksi.
-Kari Suomalainen

Ei ehkä ole liioiteltua sanoa, että turvapaikanhakijat ovat parasta, mitä Suomelle on tapahtunut sataan vuoteen.
- Mirja Niemitalo ("Hyvyyden aalto pyyhkäisi yli Suomen", Kaleva, 2.10.2015)

JT

Satun tuntemaan yhden mamulasten parissa työskentelevän vanhemman erityisopettajan. Yksi mamulapsi tarvitsee kuulemma resursseja kahden suomalaislapsen edestä, kiirettä pitää kovasti, resurssit ei riitä ja niin edelleen...

Mutta "on ne vaan ihania lapsia...", ja "kyllä ne suomalaisetkin lapset osaavat olla hankalia..." ja "onhan se silti suuri rikkaus, kun meillä on niin monikulttuurinen koulu."

Nuo opettajat painavat jäätynyt hymy kasvoillaan töitä kahden edestä, samalla pikkupalkalla, koska tekevät töitä raivaajahengessä sädekehä päänsä päällä, koska Unelma™.

Ei siltä suunnalta ole odotettavissa järjen ääntä, ennen kuin järjen äänen patoluukut murtuvat kunnolla. Ja kukapa ne murtaisi. Eli Ruotsin mallilla mennään.
Kun hollitupalaiset päästää salin puolelle, ne eivät siitä hienostu, vaan muuttavat salin hollituvaksi.
-Kari Suomalainen

Ei ehkä ole liioiteltua sanoa, että turvapaikanhakijat ovat parasta, mitä Suomelle on tapahtunut sataan vuoteen.
- Mirja Niemitalo ("Hyvyyden aalto pyyhkäisi yli Suomen", Kaleva, 2.10.2015)

-PPT-

Mahtaako olla missään muussa maassa kuin Suomessa ja ehkä Ruotsissa että maahanmuuttajalapsille opetetaan koulussa näiden äidinkieltä oli sitten kyse mistä tahansa kurdista tai albaniasta? Absurdia! Kyllä se on vanhempien tehtävään huolehtia siitä että lapsi oppii vanhempien kieltä jos he katsovat sen välttämättömäksi.

oinas

Quote from: -PPT- on 18.04.2018, 15:16:31
Mahtaako olla missään muussa maassa kuin Suomessa ja ehkä Ruotsissa että maahanmuuttajalapsille opetetaan koulussa näiden äidinkieltä oli sitten kyse mistä tahansa kurdista tai albaniasta? Absurdia! Kyllä se on vanhempien tehtävään huolehtia siitä että lapsi oppii vanhempien kieltä jos he katsovat sen välttämättömäksi.
Tämä onkin täysin järjetöntä, eikä ole ihme, että resurssit eivät riitä. Muutenkin, tuohan haittaa lasten integroitumista ja päinvastoin eristää heidät omiin ryhmiinsä. Uskonnot pois ja elämänkatsomustieto kaikille!
Ja miksi koulukuri on mennyt olemattomaksi? Eihän tuossa ole mitään järkeä, että oppilaat hilluvat ja käyttäytyvät jopa aggressiivisesti. Missä on nyt se kuuluisa tolkku ja maalaisjärki?

Luin kaikki nuo kommentit läpi ja siellä eräs nuori suomalainen opettaja, joka muutti opettajaksi Saksaan, kertoo näin:
"Paljon on pielessä ja opettaja ei ole enää opettaja toisin kuin ennen ja toisin kuin täällä Baijerissa. Täällä luokissa on työrauha. Pausella sitten riehutaan, leikitään hippaa ja pelataan fudista samalla evässämpylöitä syöden ja porkkanoita popsien. Kouluruokaa kun ei ole.
Luokissa opettaja johtaa opetusta. Piirtoheitin hurisee. Oppilaat vääntävät mustekynillä kaunokirjoitusta vihkoihinsa. Luokassa ei ole avustajia saati koko koulussa erityisopettajia. Lapsia ei diagnosoida kuin sieniä sateella. Lasteni saksanopetus tapahtuu saksaksi. Ja hurjasti ovat vuoden aikana oppineet. Tällaisellakin vanhanaikaisella pedagogiikalla."

newspeak

Quote from: oinas on 18.04.2018, 19:21:05
Uskonnot pois ja elämänkatsomustieto kaikille!

Elämänkatsomustietohan juuri on marginaaliuskovaisille tarkoitettua opetusta ja jalka oven välissä muille marginaalisille uskonnollisille ryhmille. Se pois muun sosialistisen propagandan mukana.

Pkymppi

Quote from: JT on 18.04.2018, 14:54:46
Satun tuntemaan yhden mamulasten parissa työskentelevän vanhemman erityisopettajan. Yksi mamulapsi tarvitsee kuulemma resursseja kahden suomalaislapsen edestä, kiirettä pitää kovasti, resurssit ei riitä ja niin edelleen...

Mutta "on ne vaan ihania lapsia...", ja "kyllä ne suomalaisetkin lapset osaavat olla hankalia..." ja "onhan se silti suuri rikkaus, kun meillä on niin monikulttuurinen koulu."

Nuo opettajat painavat jäätynyt hymy kasvoillaan töitä kahden edestä, samalla pikkupalkalla, koska tekevät töitä raivaajahengessä sädekehä päänsä päällä, koska Unelma™.

Ei siltä suunnalta ole odotettavissa järjen ääntä, ennen kuin järjen äänen patoluukut murtuvat kunnolla. Ja kukapa ne murtaisi. Eli Ruotsin mallilla mennään.

Avarakatseisuus (eli myönteinen suhtautuminen kehitysmaalaisiin)  on niin hieno asia, ettei Avarakatseinen myönnä ikinä olevansa väärässä.  Ei ikinä ei ikinä.
   http://www.oph.fi/download/190359_FaktaaExpress_4A_2018.pdf

Bellerofon

Liian vähän rajoja, liikaa ymmärtämistä, liikaa diagnooseja, liian vähän auktoriteettia ja liikaa ideologiaa. Keep it simple toimii tässäkin. Onneksi olkoon, tätä ihanuutta on Etelä-Suomi tilannut ja nyt kun nautitaan hedelmistä, niin ei olekaan niin kivaa.

Kari Kinnunen

^
Kappas vain. Tuo on oikeastaan hyvä asia. Ihmisillä on siis mahdollisuus laittaa lapsensa ihan oikeaan kouluun. Veikkaan, että tällaisia ilmestyy ihan kantiksille tarkoitettuja joissa ei ole tuota erityistä kansainvälisyyttä.
Veikkaan, että moni perhe on valmis sen 500-1000€ pistämään siihen, että lapset saavat kunnon opetusta, ilman äbäläwäbälää.

Minä kun luulin, ettei tuollainen ole tässä sosialismissa mahdollista.

Vaan, näin se tuntemamme hyvinvointiyhteiskunta pikkuhiljaa huomaamatta hajoaa.

Tommi Korhonen

Järjestäjillä on oikeat avainsanat. Tuo menee suvaitsevaiston sihdistä läpi vielä pitkään.

Lienee hyvä asia. Suurin sääli on se, että tämä on indikaattori siitä kuinka todellinen segregaatio alkaa tapahtua. Mutta parempi niin, kuin että suomalaiset saataisiin dilutoitua ihan huomaamatta.

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

guest14935

Quote from: Tommi Korhonen on 26.04.2018, 14:43:08
Järjestäjillä on oikeat avainsanat. Tuo menee suvaitsevaiston sihdistä läpi vielä pitkään.
Eiköhän mene tosiaan.
Pitäähän suvakeilla olla koulu johonka voivat omat lapsensa laittaa kun muut muuttaneet rikkautta omaaviksi.

Puskistahuutelija

Tämä on ensimmäisiä askeleita pois siitä koulujärjestelmästä, jota meillä vielä tälläkin hetkellä ylistetään. Valtiovetoisesta järjestelmästä, joka takasi kaikille hyvät edellytykset elämässä pärjäämiseen ja siitä selviytymiseen. Aiemmin yksityiskoulut ovat olleet Suomessa todella harvinaisia ja niitä ei ole kokenut juuri kukaan tarpeellisiksi. Toisin on tulevaisuudessa.

Jatkossa ne, joilla on varaa, laittavat lapsensa näihin eliittikouluihin. Siellä ei ole järjestyshäiriöitä, siellä opettajia ei uhkailla, oppimistulokset ovat hyviä ja lapset saavat mainiot eväät elämään. Sinänsä ihan positiivista toki, että joitain tällaisia kouluja on tulevaisuudessa.

Valtiovetoisista kouluista tulee erityisesti mm. Espoossa, Vantaalla, Helsingissä ja Turussa paikkoja, joiden anti tulee olemaan päinvastainen. Kouluja, joihin vanhemmat pelkäävät laittaa omia lapsiaan mutta eivät voi tehdä muutakaan, koska rahaa ei ole. Samalla opettajien osalta alkaa pätevimpien ja ansioituneimpien joukkopako yksityiskouluihin tai kokonaan muille elämänaloille, joka johtaa vielä huonompiin oppimistuloksiin.

Seuraukset tulevat olemaan todella karuja. Emmakarit ym. tosin heräävät vasta silloin, kun kaikki on jo liian myöhäistä. Jos silloinkaan.

Foundation

Quote from: Kari Kinnunen on 26.04.2018, 13:52:46
Veikkaan, että tällaisia ilmestyy ihan kantiksille tarkoitettuja joissa ei ole tuota erityistä kansainvälisyyttä.

Ei tietenkään tule, koska Suomessa on vallallaan sosialismi. Suomalaisethan pitävät PISA-tuloksista riippumatta koulua edelleen arvossaan.

QuoteMinä kun luulin, ettei tuollainen ole tässä sosialismissa mahdollista.

Ihan oikeilla jäljillähän sinä sitten olet ollut: kapitalistisessa yhteiskunnassa ei varmasti olisi suomalaismallin sukupuolineutraaleja kouluja.

Kapitalistisessa yhteiskunnassa naiset joutuisivat kilpailemaan toistensa kanssa ja sitä näillä kouluviritelmillä viivytetään.

QuoteRosenbergin mielestä feministisen politiikan ei pidä olla naisten välistä universaalia sisaruutta vaan rakentua ideologiselle sosialismille.

http://liberalismi.net/wiki/Tiina_Rosenberg

Mandariinikiinahan on kommunistimaa Kiinan kieli.

http://henrylaasanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/174955-tyolaman-segregaatio-on-seuraus-mahdollisuudesta-valita
"Erityisesti on mainittava kokoomuksen Wille Rydman, jolla on järkeviä näkemyksiä ja joka onnistui toisella yrittämällä." - Jussi Halla-aho 2015

"Koska puheenaihe on jatkuvasti sama, huomaan pitäväni jatkuvasti suunnilleen samaa puheenvuoroa, mutta toistoahan ei koskaan ole liikaa." - Jussi Halla-aho 2015

ismolento

Quote from: alussaolisana on 18.04.2018, 09:55:04
Mielenkiintoinen kirjoitus: puoleen väliin kirjoittaja on täydellisen oikeassa ja siitä eteenpäin täydellisen väärässä. Lopputulema siis pyöreä nolla. Näkee ongelman, mutta hänellä ei ole hajuakaan sen syistä.

Kyllä varmaan haju on, ehkä vahvakin, mutta poliittinen korrektius ja leipätyön pysyvyyskin estävät julkituomasta ongelman todellisia syitä.

guest14935

Quote from: Puskistahuutelija on 26.04.2018, 15:00:21
Aiemmin yksityiskoulut ovat olleet Suomessa todella harvinaisia ja niitä ei ole kokenut juuri kukaan tarpeellisiksi. Toisin on tulevaisuudessa.
Yksityiskouluja oli paljonkin vielä joitain vuosia sitten.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Oppikoulu#J%C3%A4rjestelm%C3%A4n_rakenne

Puskistahuutelija

Quote from: Alligaattori on 26.04.2018, 15:12:49
Yksityiskouluja oli paljonkin vielä joitain vuosia sitten.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Oppikoulu#J%C3%A4rjestelm%C3%A4n_rakenne

Niin, ennen peruskoulu-uudistusta. Ja se tuli voimaan 1970-luvulla asteittain. Eli tässä on menty yli 40 vuotta nykyisellä koulujärjestelmällä, jolla on saavutettu varsin hyviä tuloksia näin jälkikäteen katsoen.

Palaamme entisajan malliin, jossa varakkaimmat laittavat lapsensa yksityiskouluihin ja muut joutuvat menemään perinteiseen peruskouluun. Lopputulos tulee olemaan kokonaisuuden kannalta heikko, vaikka yksityiskouluista varsinaisia älykköjä tulisikin.

Nikolas

Suomessa yksityiskoulut ovat nimestään huolimatta täysin riippuvaisia julkisesta rahoituksesta, eikä yksityiskouluilla ole lupaa kerätä esimerkiksi lukukausimaksuja.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Yksityiskoulu

http://www.yksityiskoulut.fi/yksityiskoulut-suomessa/koulun-perustaminen-ja-rahoitus/

Minun mielestäni lisärahoituksen järjestäminen on vain järjestelykysymys.


Pekka Kemppainen

Quote from: Puskistahuutelija on 26.04.2018, 15:26:31
Palaamme entisajan malliin, jossa varakkaimmat laittavat lapsensa yksityiskouluihin ja muut joutuvat menemään perinteiseen peruskouluun. Lopputulos tulee olemaan kokonaisuuden kannalta heikko, vaikka yksityiskouluista varsinaisia älykköjä tulisikin.

Kansakunta menestyy, jos se pystyy aktivoimaan kaikki lahjakkuusreservinsä. Koulutuksen eriarvoisuus on pahinta myrkkyä.

migri

"rajat auki, refugees welcome"

->

- aidatut / muurien ympäröimät alueet rikkaille
- yksityiset koulut päiväkodit ym. palvelut rikkaille
- yksityiset vanhainkodit + palvelutalot rikkaille
- yksityinen terveydenhuolto rikkaille
- julkiset koulut ja päiväkodit kaaoksen valtaan
- terveydenhuolto kaaokseen / olemattomaksi
- oikeuslaitos kaaoksen valtaan
- poliisi menettää merkityksensä (paitsi kantiksien jahtaamisessa)
- yksityiset turvallisuuspalvelut rikkaille
- no-go zones jonne pottunokkien ei tarvi vaivautua
- positiivinen syrjintä

jne...
I haven't seen democrats this mad since Republicans freed their slaves.
"Just because you're offended, doesn't mean you're right" - Ricky Gervais

Totti

Käsittääkseni jutussa käsitellään oikeastaan kaksi ongelmaa, jotka sotkevat opetuksen: tietokoneistetut luokat ja mamuoppilaat.

Tietokone- /tekniikkaongelma on vielä korjattavissa palaamalla perinteisempiin oppimismetodeihin. Mamuongelmaa ei sitten oikeastaan korjata millään muulla kun lähettämällä mamut takaisin kotimaahansa.

Ruotsin kouluista on kirjoitettu sana jos toinenkin ja siellä koulun täydellinen haaksirikko perustuu pitkälti samoihin asioihin, joista nyt valitetaan Suomessa.

Suomen koulu-uudistus on kopioitu Ruotsista, jossa se epäonnistui täysin. Peruskouluikäiset oppilaat eivät kerta kaikkiaan ole kypsiä itseohjautuvaan opiskeluun ja tämä tullaan huomaamaan Suomessakin pian.

Mutta oma tarinansa on sitten nämä mamut. Kun jo höllennettyyn luokkakuriin (koulu-uudistus), jossa oppilaiden pitäisi olla omatoimisia, lisätään kielitaidottomia ja usein suomalaisiin epäilevästi suhtautuvia ja täysin eri arvopohjalta toimivia mamuja, lopputulos ei voi olla muuta kun kaaosta,  sekasortoa ja väkivaltaa.

Ruotsissa monikulttuurinen koulu onkin täydellinen dystopia, jossa opettajat kirjaimellisesti pelkäävät hengestään mennessään töihin.

Tässä on eräs juttu Ruotsin kouluväkivallasta, joka kasvaa joka vuosi:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/hot-och-vald-i-vara-skolor

Opettajia pahoinpidellään nyrkein, repimällä hiuksista jne. :

https://lararnastidning.se/anmalningar-om-vald-mot-larare-okar-kraftigt/

Toimitaja, joka kokeili opettajan ammattia, kertoo koulun täydellisestä romahtamisesta. Opetusta ei ole juuri lainkaan vaan kaikki aika menee holtittomien oppilaiden hallinnointiin:

https://petterssonorg.files.wordpress.com/2018/01/skola-i-fc3b6rfall.pdf

Ensimmäisissä jutuissa ei juurikaan mainita mamuja, mutta on täysin selvä, että kantaväestön oppilas ei ole kasvavan ja maahanmuuton kanssa korreloivan väkivallan takana.

Ruotsin tilanne tulee olemaan suomalaistenkin opettajien arki muutaman vuoden päästä kun monikulttuurinen katastrofi etenee. Opettajien kannattaa siis miettiä millaisen Suomen puolesta he äänestävät.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Kari Kinnunen

Tuli mieleeni, että aina kun rikkauksista on murhetta, niin joku hiton emmakari on selittämässä kuinka kulttuuri eroja pitäisi ymmärtää. Juu, kyllä aivan oikein. Juurikin me nuivat ymmärrämme ne kulttuurierot ja juurikin sen ymmärryksen ansiosta olemme nuivia.

Emmakarit vain eivät ymmärrä, että juurikin ne kulttuurierot aiheuttavat tässäkin ketjussa käsitellyt ongelmat. Olipa kantakloppi kuinka pöljä hyvänsä niin hänet oli, nimenomaan takavuosina oli, kasvatettu siten, että opettajan sana oli laki.

Eikä se peruskoulu aina ole ollut vapaankasvatuksen viidakko. Omana aikanani oltiin kokolailla hissukseen taikka tuli sanktioita. Pahimpana häpeänä pidettiin jos joutui apukouluun. Kotimuistutuksesta taas saattoi seurata lievää kuumotusta istumalihasten seutuvilla.

Echidna

Murolla oli mielenkiintoinen viesti,  lainattuna kokonaisuudessaan alla. Siinä referoidaan tutkimusta, jonka perusteella näyttäisi siltä, että maahanmuuttajille annetaan parempia arvosanoja koska ovat maahanmuuttajia. Tämä ei sinänsä ole yllättävää, mutta että tuollainen päätelmä pääsee mukaan tutkimusraporttiin on toki yllätys.

Murossa viestit:
https://murobbs.muropaketti.com/threads/kulttuurin-rikastuminen.492893/page-7455#post-1718544792
https://murobbs.muropaketti.com/threads/kulttuurin-rikastuminen.492893/page-7455#post-1718544795

Quote from: hennpecked@murobbs 2018-05-06
Sattuipa löytymään tuollainen tutkimus. Ottakaa talteen, koska pian se häviää verkosta.

https://www.vtv.fi/files/4801/12_2015_Maahanmuuttajaoppilaat_ja_perusopetuksen_tuloksellisuus.pdf

Sivuilla 49 ja 50 verrataan ensimmäisen ja toisen polven maahanmuuttajien matematiikan ja lukutaidon kouluarvosanoja kantaväestön arvosanoihin. Erot ovat yllättävän pieniä. Lukutaidossa toisen polven maahanmuuttajat jopa voittavat kantasuomalaiset.

Mielenkiintoinen fakta löytyy kuitenkin sivulta 51, jossa verrataan saman kouluarvosanan saaneiden maahanmuuttajien ja kantasuomalaisten matematiikan ja lukutaidon Pisa-tuloksia. "Yllättäen" Pisa-kokeissa maahamuuttajat jäävät matematiikassa jälkeen 58 pistettä, lukutaidossa peräti 71 pistettä, vaikka kouluarvosanat olivat samat.

"Tämä tulos viittaa vahvasti siis siihen, että maahanmuuttajataustaisten oppilaiden saamat kouluarvosanat matematiikassa sekä äidinkielessä ja kirjallisuudessa eivät heijastele heidän osaamistasoaan, vaan oppilaat saavat omaa osaamistasoaan selvästi parempia kouluarvosanoja verrattuna kantaväestön oppilaisiin."

Tasa-arvoinen Suomi: parempia kouluarvosanoja sillä perusteella, että on väriä naamassa.
--
Lisäyksenä vielä taulukko suomalaisten yläasteiden Pisa-tulosten jakautumisesta, jotta ymmärretään kuinka merkittävän arvosteluedun maahanmuuttajakoululaiset saavat. 51 ja 71 pisteen romahdukset matematiikan ja lukutaidon Pisa-tuloksissa ovat todella merkittäviä. Yläastevertailussa tällaisilla pistepudotuksilla tipahtaa yläkvartiilista reilusti alakvartiilin alapuolelle.

Pisa-tulokset eivät mappaudu suoraan kouluarvosanoihin, mutta jotakin päätelmiä on mahdollista tehdä.

Onko niin, että mamu-lapset saavat osaamistasoaan jopa 1,5 - 2 numeroa paremman kouluarvosanan vain siksi, että he ovat maahanmuuttajataustaisia?

--------------------------------------matematiikka lukutaito
minimi------------------------------443------------430
alakvartiili (25. prosenttipiste)----496------------511
mediaani (50. prosenttipiste)-----510-------------527
yläkvartiili (75. prosenttipiste)----528-------------544
maksimi----------------------------604-------------630