News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Mielikuva-vaikuttaminen mediassa

Started by Pekka Kemppainen, 01.03.2018, 12:04:11

Previous topic - Next topic

Pekka Kemppainen

Quote from: Syämmistynyt on 28.02.2018, 22:43:52
Meillä muistellaan vain hävinneitä.  Oletteko panneet merkille lehtipisteissä kassojen lähellä IS-Extran Punaiset-lehden?  Olen etsinyt niistä myös Valkoiset-julkaisua, mutta ei ole ainakaan vielä näkynyt.

Ei sllä, että vähätteleisin kumpienkaan kärsimyksiä.  Aivan kauhea kansallinen tragedia koko sota, mutta pitikö punakaartilaisten nousta laillista esivaltaa vastaan bolsevikken yllyttäminä.  Ne torpat olisi vapautuneet kyllä muutenkin, ja tehtaisiin saatu viisipäiväinen työviikko ja kesälomat.

Media-aivopesun lyhyt kuvaus:


  • Julkisuudessa oleva tieto on johdonmukaisesti valittua. Poikkeuksia ei saa näkyä laajalevikkisessä mediassa.
  • Väitteitä ei yleensä esitetä suoraan, koska silloin niistä voi syntyä keskustelua, joka pilaa kaiken.
  • Painopiste on #indoktrinaatiossa, so. ei-tiedostetun vaikutteen jättämisessä.
  • Compuuttereilla oli taipumus muodostaa "polkuja", so. kone toistaa kerran tehdyn. Ihmisaivoilla vielä enemmän: Mediatoisto vahvistaa näitä.
  • Se merkittävä vaikutus tehdään #mielikuvilla, ei #faktoilla.
  • #Mielikuvapari toimii: 1. Valkokaarti-teloitukset; 2. Punakaarti-uhrit. Median on oltava johdonmukainen: Ei koskaan toisinpäin.
  • #Mielikuvablokki:  1. V.1918, Suomen itsenäisyys, orjalaivojen terva, holokausti, Mannerheim, natsit; 2. Punikit, "vähemmistöt", juutalaiset (poikkeus: Israelin valtio), mustalaiset, homot, maahanmuuttajat.
  • Mielikuvapelin uhri vierastaa satunnaista informaatiota, joka rikkoo "Suurta Kertomusta".
  • Mielikuvapelissä toistetaan valittuja uutisia ja "uutisia", ja vaietaan toisista, tai kerrotaan ne vain yhden kerran: Median vastaanottajan päässä kurdi-pikkupoika hukkuu mereen yhä uudelleen ja uudelleen, ja syy on rajat-kiinni-mielenosoittajien.
  • Kaikki toimittajat eivät ole pelissä mukana, -ainakaan tietoisesti, mutta kukaan ei vastusta.

Eräs eläköitynyt opetusministeriön virkamies kertoi tuskastuneensa oppikirjoja viimeistellessään jatkuvaan olan-yli-kurkkimiseen. Virastossa laukkasi väkeä, joka syynäsi esm. historian oppikirjaa, eikä siitä millään meinattu saada valmista:


  • Nuoli kartassa on liian heikko, vähättelee puna-armeijaa.
  • Nuoli kartassa on liian paksu, herättää venäläispelkoa.

Tämä tarina on tosi.

Jos olette ihmetelleet jotain oppikirjoissa, ei tartte enää. Median kanssa on sama juttu. Kari Suomalainenkin sai kenkää Hesarista, -piti kirjoittaa #Hyysäri, kun pilakuvat heijastivat kansan tuntoja. Niitä ei saa kansalle kertoa, jos vaikka #radikalisoituvat.

Some-tieto on rikkonut median tietomonopolin, mutta medialla on yhä korkeampi status. Sen takia konservatiivinen (=hidas) enemmistö karsastaa yhä somen kautta saamaansa informaatiota, eikä uskalla päivittää maailmankuvaansa sen mukaan.

Turun #puukotus ei ole mediassa #kurkunleikkaus, vaikka itse tapahtuma oli juuri sitä:

  • Puukotus kuuluu rikosuutis-mielikuvamaailmaan. Rikos on kertainen poikkeus arjesta, ei uhka turvallisuudellemme.
  • Kurkunleikkaus on aivan muuta. Se yhdistyy mielikuviin barbariasta ja valloituksesta. Nämä ovat ilmiöitä, joiden jälkeen paluuta arkeen ei ole.

Aivan toiseen asiaan:

Historiassa lineaarinen kehitys on harvinaisuus tai tutkijan väärinkäsitys. Obaman jälkeen tuli Trump ja eurohuuman jälkeen tuli Brexit. Niitäpä ei sitten ollutkaan tehty mediapelillä? Käänne on siis mahdollinen, ja se tullee näyttämään hyvin mielenkiintoiselta. Terävimpien toimittajien soisi ennakoivan tulevan tilanteen, -ettei työllisty 9e/vrk.  Mutta mitä mie tässä, kunkin oma valinta.