News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Homma ja PS hyödyttömiä?

Started by kelloseppä, 28.01.2018, 23:03:21

Previous topic - Next topic

edb

Usein kuulee väitettävän, että Hommalla länkyttäminen on turhaa ajan hukkaa joka ei vaikuta todelliseen elämään tuon taivaallista. Kerronpa teille tarinan vuoden 2015 lopulta, ajalta jolloin pahin matuvyöry alkoi hiipua.

Ketjussa jossa tulijoiden tulvaa seurattiin, joku huomasi että porukkaa täytyy tulla muualtakin kuin Torniosta ja Venäjältä; mahdollisesti laivalla Saksasta Helsinkiin.

No minä otin kameran pykälään ja ajoin Finlinesin terminaalille katsomaan. Toden totta, matujahan sieltä lompsi viranomaisten hellään huomaan. Kirjoitin Hommalle selostuksen havainnoista
kuvien kera 30.11.2015 kello 20:33:43. (kuvat ei enää näy kun käytäntö täällä muuttui)

https://hommaforum.org/index.php/topic,104223.msg2101562.html#msg2101562

Verkkouutiset oli hoksannut postauksen, ja heti seuraavana päivänä kello 10 he julkaisivat artikkelin jossa kysyivät silloiselta sisäministeri Petteri Orpolta kommenttia laivalla tuleviin turvapaikanhakijoihin. Eivät tietenkään maininneet mistä tieto oli peräisin.

https://www.verkkouutiset.fi/pakolaiset-etsivat-uusia-reitteja-kiertaakseen-suljetut-rajat-43855/

Uutinen lähti kiertämään alpakkamediassa, ja aihetta käsitteli joulukuussa ainakin Hesari, MTV, Vantaan sanomat ja Hbl.

Juho Eerola teki asiasta eduskuntakyselyn 16.12., ja Simon Elokin heräsi 18.12. vaatimaan Finnlinesille sakkoja.

Ja vihdoin viattomien lasten päivänä 28.12. varustamo ilmoitti ettei enää kuljeta porukkaa jonka matkustusasiakirjat eivät ole kunnossa. Matujen kuljettaminen Itämeren yli todellakin loppui – kävin sen myöhemmin omin silmin toteamassa paikan päällä.

Mietitäänpä mitä tuollainen päivittäinen 30 matun annos maksaa yhteiskunnalle. Turvapaikkaprosessin hinta on suunnilleen 20 000 per nuppi, siis 600 000 per lasti. Kolmasosalle tulijoista myönnetään ilmainen loppuelämä suomalaisen veronmaksajan piikkiin, mikä tekee noin miljoona euroa per nuppi, siis sellainen 10 miljoonan euron paukku.

Jos tästä porukasta joka onnistuttiin torppaamaan Travemündeen jokin osa jättääkin hakemuksen Saksaan tai mihin tahansa muualle kuin Suomeen, voitte kuvitella kuinka paljon säästöä se on tuottanut valtiolle tähän mennessä. Että ainakin sillä kertaa öyhöttäminen kannatti!
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

ApuaHommmaan

Siinä mielessä tietenkin Homma ja PS ovat turhia, että ihanko todella kuvittelette, että ne joilla oikeasti on ISOSTI valtaa muka siitä olisivat luopumassa. Eivät ole ja heillä on hallinnot ja rahat hallussaan ja ovat oikein massiivisen tyytyväisiä itseensä ja asemaansa.

Kansa ei todellakaan ole tuohon myöskään heräämässä, vaikka mitä materiaalia olisi mistä kuluista tai väärinkäytöksistä. Ei voi ollakaan, koska valtavirta on massamedia ja valtavirran ulkopuolinen syö energiaa ja aikaa. Kumpaakaan ei noista ole sillä peruspertillä, jolla on työ ja perhe.
Lisää rahaa kotouttamiseeni.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Politiikkaan kuuluu politiikka.  Jos persut ei ota kantaa mihinkään tärkeään niin se olisi sama kuin perustaisi ravintolan jossa olisi komeat puitteet, mutta ruokana pelkkää paskaa pakasteita ja eineksiä. Persujen pitäisi politikoida enemmän ja olla kaikessa se vaihtoehto muille. Hemmetin aivotonta tehdä aina vaan samat virheet ja ihmetellä kun kannatus ei nouse.

Emo

Quote from: Hämeenlinnan Oraakkeli on 29.01.2018, 16:08:34
Politiikkaan kuuluu politiikka.  Jos persut ei ota kantaa mihinkään tärkeään niin se olisi sama kuin perustaisi ravintolan jossa olisi komeat puitteet, mutta ruokana pelkkää paskaa pakasteita ja eineksiä. Persujen pitäisi politikoida enemmän ja olla kaikessa se vaihtoehto muille. Hemmetin aivotonta tehdä aina vaan samat virheet ja ihmetellä kun kannatus ei nouse.

Virheitä ei pidä pelätä, tekee edes niitä sillä se mikä on yhden mielestä virhe on toisen mielestä onnistuminen. Kannatusta saa virheitäkin tekemällä, mutta jos ei tee mitään niin kannatus hupenee lähestyen nollaa.

Lucce

Tällaiset prosessit ei käy käden käänteessä .Kaikki tietää Homman ja PS:n  Lauran tulos oli Loistava siihen nähden kuinka vähän aikaa on ollut vasta esillä . Lauraa koutsataan nyt täysillä seuraavaan erään ja silloin on VOITTO on meidän!!

Eino P. Keravalta

Ainoa, mikä on hyödytöntä on purjehtiminen ja puutarhanhoito.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Kyuu Eturautti

Quote from: Hohtava Mamma on 29.01.2018, 11:39:29
Edellä mainittu ei ota silti yhtään pois siitä arvokkaasta työstä, jota Homman eteen ovat tehneet ja tekevät edelleen @Matias Turkkila , @Kyuu Eturautti , @kgb ja kaikki muut admin/modet. Kiitos Suomen laadukkaimmasta (maahanmuuttopoliittisesta) keskustelupalstasta.
Kun tästä highlight tuli; en ole koskaan ollut admini tai moderaattori. Puhujana ja verkkokeskustelun ulkopuolisten asioiden osalta olen aikanaan auttanut. Kuten tiedämme, enää en voi.

Edelleenkin näen suurimmaksi ongelmaksi keskustelun mahdottomuuden. On täysin kiellettyä tuntea vääriä ihmisiä tai suvaita vääriä mielipiteitä. Tapamme tässä(kin) maassa keskusteluilmapiiriä niin rankasti ettei ole tosikaan. Sillanrakentajat ammutaan ensimmäisenä ja ruumiit poltetaan näkyvästi, varoittavana esimerkkinä muille. Tämä asia ei katso suvakkiutta tai nuivuuttaa, itsekin olen saanut molemmilta puolin niskaani enemmän sontaa mitä keskiverto joukkomurhaaja-huumediileri.

Minun utopiassa Huhtasaari ja Haavisto pistäisivät nyt fiksut päänsä yhteen ja ryhtyisivät puhumaan sekä omilleen että vastapuolilleen että tämän maan keskeltä hajottaminen saa jukolauta loppua nyt. Sodan päätyttyä lakkautetaan kenttäoikeus, nettisodan päätyttyä pitäisi lakkauttaa someoikeus.

En yhäkään palaa aktiivikeskusteluun, noteerasin vain highlightin. Jos jollakulla on asiaa, minua ei ole järin vaikea tavoittaa erinäisin metodein.
"Natseja puolustava yrittäjä" - sometotuus.
Blogini Pirkan blogeissa

dothefake

"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Totti

Quote from: kelloseppä on 29.01.2018, 15:22:10
Quote from: Totti on 29.01.2018, 15:09:25
...

Ei Homma voikaan olla se voima, joka itse muuttaa suunnan. T

Tavattoman hyvin tiivistetty.

Kiitän siitä.

QuoteVaan se jäi vastaamatta, että voisiko PS hyödyntää Homma tehokkaammin ja jos voisi olisiko sellainen järkevää?

Luulen, että Homma toimii parhaiten PS:n työntäjänä kun PS Homman vetäjänä. PS:n ei siis pidä avoimesti affilioitua Hommaan kanssa koska siitä seuraa väistämättä imago-ongelmia.

Parhaiten tällainen epävirallinen poliittinen aktivismi toimii niin, että Hommassa kannatetaan persuja miten milloinkin ja persut, siis puolue, ottaa kannatuksen hiljaisesti vastaan.

Ts. Homman ruohonjuuritason fiilis ja toiminta pitää säilyä, ettei tästä tule puolueapparaatti. Näin tilanne on käytännössä nyt vaikka joku persulainen avoimesti onkin Hommassa aktiivinen.

Quote"Itsensä likoon laittaminen" on teema, joka toistuu usein PS:n kritisoijille esitetyissä vastineissa. Ymmärrän varsin hyvin perusmerkityksen ko. argumentille, mutta en ymmärrä miten ko. argumentti heitetään tavan kansalaiselle niin usein PS:n kannattajilta edusttuksellisessa demokratiassa. Mielestäni edustuksellisessa demokratiassa on jotain vialla, jos moiseen argumenttiä joudutaan jatkuvalla syötöllä syöttämään tavalliselle äänestäjälle.

Riippuu kritiikistä. On selvä, ettei kaikki valittavat kansalaiset voi olla poliittisesti aktiiveja. Pitää saada valittaa politiikasta myös siten ettei ryhdy itse poliitikoksi tai muuten julkiseksi henkilöksi. Juuri sitä edustuksellisuus on, joku muu hoitaa homman.

Mutta, tässä kysyttiin onko Homma turha. Rivien välistä luen tämän niin, että Homman vaikutusvalta nähdään niin pienenä, ettei se muuta mitään. Ts. se olisi turha.

Helppo tapa vaikuttaa tähän oli juuri ehdottamani linkkaus, jonka puitteissa levikki kasvaa. Se ei edellytä mitään poliittista aktivismia vaan altistaa lähinnä rasismikritiikille suvakkeilta.
Linkittäminen on kuitenkin käytännössä niin pieni asia, että lopulta itse kunkin mahdollisuus vaikuttaa Homman vaikutusvaltaan edes tältä osin, ei enää ole käytännön ongelma vaan lähinnä tahdoista kiinni.

QuoteItse olen laittanut itseni likoon nim, Totin esittämällä tavalla siinä muodossa, että olen aina kehoittanut ihmisiä tutustumaan Hommaan, jos itseäni huomattavasti maltillisempi maahanmuuttokriittisyys kiinnostaa. Se on niin vähäistä "itsensä likoon laittamista", että henkilökohtaisesti en kutsuisi sitä sellaiseksi.

Jollekin Hommaan linkittäminen omalta esim. Facebook sivulta voi olla iso juttu. Kaveripiirissä saattaa olla herkkähipiäisiä, jotka kuvittelevat kaikkien Hommaan linkittävien olevan natseja tms. Silloin joutuu pistää itsensä likoon ottamalla riskin.

Itselläni ei ole mitään paikka mistä voisin linkittää Hommaan koska en käytä mitään sosiaalista mediaa Homman lisäksi. Oma "likoon laittaminen" on sen takia lähinnä juttujen kirjoittamista Hommaan.

Uskon, että olen jopa epäsuorasti vaikuttanut asioihin jutuillani. Joskus kun olen kirjoittanut jotain Hommaan, sama asia on hieman myöhemmin noussut ylös jossain julkisessa keskustelussa. Olen huomannut, että mm. eräs tunnettu poliitikko on muutaman kerran toistanut juttujeni juonen omissa kirjoituksissaan pari päivää myöhemmin.

Hommaa luetaan aika laajalti ja olen ihan varma, että myös valtakunnan huippupaikoilla on ihmisiä, jotka ottavat pulssiin kansalaisilta Homman kautta.
Ja miksi eivät ottaisi?! Jos haluaa tietää kansalaisten mielipiteen, tämä on eräs oiva paikka ammentaa dataa, josta voi arvioida miten kansalaiset ajattelevat.

Minusta pitää jopa olla aika tyhmä poliitikko jos ei seuraa varteenotettavaa laajan keskustelun ja faktaorientoitunutta sosiaalista mediaa kuten Hommaa.

Rasmusryhmä taas ei ole sellainen. Se on suvakkien itkumuuri, josta vakava poliitikko ei saa mitään irti. Vihervasemmiston poliitikot löytävät sieltä toki oman kuplansa, jonka puitteissa he voivat pysyä mukavuusalueensa sisällä. Mutta jos haluaa voittaa vaaleja ei voi tukeutua emotionaalisesti epästabiilin marginaaliryhmän itkuvirsiin.

Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Alabama

Quote from: Kyuu Eturautti on 29.01.2018, 17:45:18
Quote from: Hohtava Mamma on 29.01.2018, 11:39:29
Edellä mainittu ei ota silti yhtään pois siitä arvokkaasta työstä, jota Homman eteen ovat tehneet ja tekevät edelleen @Matias Turkkila , @Kyuu Eturautti , @kgb ja kaikki muut admin/modet. Kiitos Suomen laadukkaimmasta (maahanmuuttopoliittisesta) keskustelupalstasta.
Kun tästä highlight tuli; en ole koskaan ollut admini tai moderaattori. Puhujana ja verkkokeskustelun ulkopuolisten asioiden osalta olen aikanaan auttanut. Kuten tiedämme, enää en voi.

Edelleenkin näen suurimmaksi ongelmaksi keskustelun mahdottomuuden. On täysin kiellettyä tuntea vääriä ihmisiä tai suvaita vääriä mielipiteitä. Tapamme tässä(kin) maassa keskusteluilmapiiriä niin rankasti ettei ole tosikaan. Sillanrakentajat ammutaan ensimmäisenä ja ruumiit poltetaan näkyvästi, varoittavana esimerkkinä muille. Tämä asia ei katso suvakkiutta tai nuivuuttaa, itsekin olen saanut molemmilta puolin niskaani enemmän sontaa mitä keskiverto joukkomurhaaja-huumediileri.

Minun utopiassa Huhtasaari ja Haavisto pistäisivät nyt fiksut päänsä yhteen ja ryhtyisivät puhumaan sekä omilleen että vastapuolilleen että tämän maan keskeltä hajottaminen saa jukolauta loppua nyt. Sodan päätyttyä lakkautetaan kenttäoikeus, nettisodan päätyttyä pitäisi lakkauttaa someoikeus.

En yhäkään palaa aktiivikeskusteluun, noteerasin vain highlightin. Jos jollakulla on asiaa, minua ei ole järin vaikea tavoittaa erinäisin metodein.

Vanha kansa sen jo tiesi: "Kaikkien ystävä ei ole kenenkään ystävä". Aika utopiaa tosiaankin tuo sinun sillanrakentamisesi. Ja jos ei asioista koskaan riidellä, niin silloin pitää kysyä, että kuka antaa aina periksi. Minulla herää kyllä voimakkaat epäilykset siitä, että kenen pitäisi aina antaa periksi ja olla varpaisillaan...

Muuten minun äiteen viisauksia nämä... :)
^ johtuu ilmastonmuutoksesta.

Supernuiva

Minun utopiassa Huhtasaari ja Haavisto pistäisivät nyt fiksut päänsä yhteen ja ryhtyisivät puhumaan sekä omilleen että vastapuolilleen että tämän maan keskeltä hajottaminen saa jukolauta loppua nyt.

Totta, Suomen hajottaminen mokutuksella olisi saatava loppumaan nyt heti. Jotenkin luulen, että kulisseissa ja eduskunnassa puoluerajat eivät estä keskustelua käytävillä ja erinäisissä eduskuntasalin ulkopuolisissa tapaamisissa ja keskusteluissa. Eduskuntasalissa käytävä keskustelu on teatteria, mutta valitettavasti tässä teatterissa monien vuorosanat ovat sangen mokuttavia, vailla järjen ja yhteiskunnan tulevaisuuden kestävyyden häivää.

Olisi hyvin mielenkiintoista tietää kuinka moni punavirheän mokukuplan ihminen on salaa huolissaan tulevaisuudesta, mutta ei voi sanoa sitä koskaan julkisesti ääneen, koska hän saisi osakseen välittömän "lynkkauksen".

Raakile

Yhdentekevää. Jatkaisin taistelua siitäkin huolimatta, että se olisi hyödytöntä. Kuolemaan saakka. Ehkä jonain päivänä, kun olen harmaa ja ryppyinen, voin istahtaa kiikkustuoliin ja huokaista helpotuksesta kun Suomen, Euroopan ja valkoisen kansan tulevaisuus toden totta onkin viimein turvattu, mutta ennen sitä päivää, niin en tee.

ApuaHommmaan

Sinun utopiasi ei olisi markkinatalous. Erityisesti suuryritysten elinehto on se, että ihmiset vaiennetaan. Koko ajan käytetään joka puolella suuria summia siihen, että eripura kaikkialla saataisiin jatkumaan. Sitä ei voida sallia, että asioista voisi keskustella, koska niin ei suuret pääomat voita.

Ja turha syyttää markkinatalouden vastaisuudesta tuossa: Mitens kävisi vaikkapa nettivalvonnalle, jos siitä saisi asiapohjaisesti keskustella? Tykkääkö kaikki ihmiset muka ihan oikeasti muutaman yrityksen täydestä kontrollista? Ei tykkää, mutta saadaan pysymään riittavän hiljaisina jatkuvalla propagandalla, joka on mm. Googlen olemassaolon elinehto.

Ainoa asia mitä konsensuksella saavutetaan on, että vahvin vie kaiken ja nauraa taskut täynnä toisille. Selitellen vielä innosta puikeana toisille, kuinka se johtuu vaan siitä kuinka he ovat parempia ihmisiä, eikä siitä että lobbaus eli lahhjusraha virtaa vuolaana.
Lisää rahaa kotouttamiseeni.

Ägräs

Jukka Hankamäen kehittämä käsite "työnantajan mielipidevanki" puhuttaessa työntekijän asemasta, mikä osoittaa yhteiskunnan rakentamisen kaksinaamaisuudelle ja tekopyhyydelle, on erinomainen ja asia, johon persujen pitää puuttua purkaakseen, jos tahtovat tulla suuriksi.

Pelkkä matuvyöryn vastustaminen ei riitä.
Where is the fighting man?
I am he
You would trade every truth
For hollow victories

Kokoliha

Quote from: dothefake on 29.01.2018, 14:31:27
Olisi varmaan parasta, että persut palkkaisivat ammattinäyttelijöitä edustamaan itseään julkisuudessa ja itse istuisivat kellarissa ottamassa vastaan ohjeita sosiaalisesta mediasta.
Juuri näin. Tämä olisi varma konsepti. Tämän lisäksihän Oraakkeli hoitaisi puolueen strategian, taktiikan ja etenkin vaalihommelit siihen malliin, että tuollainen 26-32% ek-vaaleissa tupsahtaisi syliin kuin hillotolppa Soinille.

Brandis

Hyvä kun ollaan saatu aikaan vilkasta keskustelua, ehkä tästä jotakin osviittaa jää takaraivoon yhdellä jos toisellakin. Tai vähintään ajatus siitä, ettei keskustelu tosiasioista/ilmiöistä ympärillämme ole turhaa tai pahitteeksi.

Kellosepällä oli vinhaa pointtia siinä, ettei tämän alustan tule taantua PS-kannatusalustaksi tai jos siitä sellainen tehdään, olisi hyvä tehdä se sitten avoimesti ja kantaa ottaen. Muussa tapauksessa on ihan tervetullutta tuoda keskusteluun toisenlaisia näkökantoja, altistaa ne parviälylle ja ideoinnille sekä avoimelle linjalle. Mikään idea, jonka voisimme täällä esittää, ei ole siinä mielessä yksin, etteikö kukaan toinen olisi jo keksinyt sitä; miksi siis torpata keskustelua? Emmekö ole vahvempia silloin kun keskustelemme ja osaamme ennakoida tilanteita yhdessä?

J. Lannan haamu esitti aiemmin monta konkreettista asiaa, joihin kannattaa suunnata huomiota. Ja joiden suhteen tulisi olla keskeinen poliittinen toimija.

Risto A.n turhautunut puuskahdus on syy miksi ketju sai alkunsa, ja ehkä toi esiin aika monen tuntoja sillä hetkellä. Tämä on siitä huolimatta pitkäjänteistä hommaa, vaikka joku esittäisikin aika ajoin turhautumisensa kokonaistouhuun ja olisi aikeissa jopa asettaa ns. hanskat tiskiin. Toivon, ettei kukaan asiallisista, hyvistä kirjoittajista enää poistuisi Hommalta, vaan ajan ja muun elämän sallimissa puitteissa pyrkisi tuomaan oman osuutensa alustalle. Tarvitseeko kaiken olla niin lopullista? Etenkään tunnekuohuista ei pidä koskaan sanoa 'ei koskaan' tai että 'tämä oli tässä'. Katsotaan mitä huominen tuo tullessaan.

Miksi ei näkökulma koskaan näissä topiceissa ole se, että onpa hyvä kun esitetään kritiikkiä, jonka voimin voimme kasvaa ja voimme olla vahvempia? Saamme mahdollisuuden huomioida omat heikot alueemme.

Laura ja PS tekivät uskomattoman hyvän kampanjan ja tulos oli (näissä olosuhteissa) aivan loistava - ei todellakaan ole aihetta epätoivoon. Presidentinvaalit eivät ole puoluevaalit vaan näissä äänestettiin nyt henkilöä. EK-vaaleissa sitten punnitaan se todellinen kannatus.

Edelleen en lupaa lyödä kantaani lukkoon henkilökohtaisen ja varauksettoman PS-kannatuksen puolesta, vaan lupaa antaa aiheelle jotakin arvokkaampaa; omat todelliset ajatukseni siitä missä mennään, kenen kanssa liittoutua ja kenen kanssa tehdä yhteistyötä, kuka on vahvoilla ja mitkä ovat valttikortteja, joita kannattaisi PS:nkin paremmin osata hyödyntää jne.

Näin toimiessani tuotan toivottavasti kannanottoja, tekstejä ja samaistuttavissa olevia ääneen sanottuja tunteita, jotka lisäävät alustan mielenkiintoa sen ulkopuolisten lukijoiden(kin) mielestä siinä mitassa, että ihmiset alkaisivat pohtia näitä asioita laajemmin - ja näkevät, ettei tämä ole yhden asian foorumi.

Tulee muistaa, ettei Hommaforum ollut alun perinkään yhden puolueen takana seisoa muuttumaton entiteetti, vaan se on aina ollut puoluepoliittisesti sitoutumaton. En tiedä, miksi ja miten matkan varrella täältä on silti pudonnut (/ pudotettu) muita puolueita julkisesti kannattavia monia pois, sillä laaja pohja keskustelulle pitää asiat mielenkiintoisina ja varmistaa sen, että emme tule sokeiksi liian lähellä meitä oleville asioille.

Lalli IsoTalo

Homman yksi parhaita puolia on se, että yhdessä hommalaiset voivat koota palapelistä selkeämmän kuvan, kuin kukaan yksittäinen hommalainen voisi tehdä.

Parviäly.

Yksi PS:n suurin ongelma on mielestäni se, että Homman potentiaalia ei hyödynnetä tarpeeksi. Sen ymmärrän, että Soini ei kaivannut hommalaisia yhtään mihinkään. Senkin ymmärrän, että nyt kun Soinista lakeijoineen on päästy eroon, uuden työvoiman rekrytoinnissa ollaan tarkkoina.

Mutta jos Soinin lahjoittamia kuutta ylimääräistä uuvattimiljoonaa ei käytetä seuraavien ek-vaalien voittamiseen, niin sekä Suomi, että PS, ovat niin syvällä suossa, että nouseminen sieltä onnistuu vain ulkoparlamentaarisin keinoin.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Perttu Ahonen

Vaikka presidentinvaalit on henkilövaalit, niin Laura toi kampanjassaan esiin perussuomalaista arvoja aatemaailmaa ennennäkemättömällä tavalla ja se arvo ja aatemaailma kantoi hyvän vaalituloksen.  Viimeisen kampanjaviikon profiilin nosto vielä nosti kannatusta prosentilla ylöspäin.

Lauran menestys ja perussuomalaisten profiilinnosto on hienoa katseltavaa, kun muistaa, että puolue joutui nousemaan Suomen poliittisen historian suurimmasta petoksesta ja 20 selkään isketystä puukosta.

J. Lannan haamu

Tuosta parviälystä, kyllä se on eräs homman parhaista puolista, mutta jos kukaan sitä ei uskalla myöntää niin onhan tämä todella persu-uskovainen paikka. Ja se ei edistä heterogeenisyyttä ja biodiversiteettiä lainkaan.
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Lalli IsoTalo

Quote from: J. Lannan haamu on 29.01.2018, 22:30:53
Tuosta parviälystä, kyllä se on eräs homman parhaista puolista, mutta jos kukaan sitä ei uskalla myöntää niin onhan tämä todella persu-uskovainen paikka. Ja se ei edistä heterogeenisyyttä ja biodiversiteettiä lainkaan.

Kuka sitä ei uskalla myöntää? Ja minähän en ole kovin persu-uskovainen, kun en ole persujen jäsenkään.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

mubbe

Ihmiset tuntuvat helposti unohtavan täällä, että maahanmuutto asiana (vaikkakin kiinteästi liittyen talouteen ja turvallisuuteen), ei ole yksinään se määräävä seikka poliittisessa, tai arkisessa kanssakäymisessä. Toki se tulee korostumaan sen mukaan, miten maahan muutetaan ulkopuolelta, mutta tällä hetkellä on muistettava, että kyse on vielä lähes marginaaliajattelusta, koska pelkkä uhkakuva ei tule riittämään neutraalin yksilön pään kääntämiseen.

Hyödyttömyydestä olen kummassakin asiassa eri mieltä kuin ketjun aloittaja. Ensinnäkään Perussuomalaisten ei tarvitse olla hallituksessa ollakseen merkittävä poliittisella kentällä - pelkkä olemassaolo riittää siihen, että "keskitien" puolueet joutuvat olemaan varpaillaan jatkuvasti ja kääntämään omaa politiikkaansa nuivempaan suuntaan, jos PS näyttää nousevan. Sama pätee tietenkin suvaitsevaiseen näkökulmaan ja puolueisiin, jotka ovat marginaalissa vaanimassa suurten puolueiden ääniä.

Homma taasen on se asiallisen laajan näkökulman luomiseen vaadittava paikka, jossa realismia kaipaava voi käydä katsomassa debatin nuivan laidan mielipiteet asioista. Jos oletetaan, että toinen laita on esim. suuri osa Suomen valtamediasta, niin miten on edes mahdollista ajatella asiaa hyödyttömänä? On ilmiselvää, että täällä on oma kupla ja agenda, mutta niin on lähes jokaisessa muussakin informaatiolähteessä. Ja koska riippumatonta mediaa ei näytä edes olevan, niin kokonaisuuden hahmottamiseen vaaditaan tällaisia paikkoja. Kaikesta ei tarvitse olla samaa mieltä, kaikkea ei tarvitse pelätä ja kaikkea ei tarvitse uskoa mitä täältä lukee ja miten nuivat asioita kokevat, mutta sitten kun asiat perustellaan, esitetään järkevästi ja on ehkä perehdytty pintaa syvemmältä, niin siitä on käsittääkseni (eli itselleni) kysymys tärkeysasiassa. Ongelmana lähinnä se, että nuo helmet uppoavat sitten öyhöttämisen ja rinkirunkkauksen sekaan liiankin helposti (mikä ei ole ainutlaatuista forumiympäristössä) ja luultavasti ainoa järjellinen ratkaisu on luoda jonkinlainen tapa kerätä, tiivistää ja julkaista tuota laatuaineistoa, joka käytännössä olisi sitten homma-lehti, tai jokin vastaava idea, joka on helpommin lähestyttävä laajemmalle yleisölle.

writer

EI oo hyödyttömiä.

On tosi hyödyllisiä.

Tosin parannettavaakin on aina.
Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

Ernst

Quote from: J. Lannan haamu on 29.01.2018, 11:10:48
Millä eväillä uskotte, että Jussi Halla-aho saa puolueen nousemaan? Ei Halla-aholla ole paljoa fanitusta puolueen ulkopuolella ja hän ei nyt ole juuri Väyrystä pidetympi hahmo...

...mitä nyt oli nuorten ihmisten parissa arvostetuin puoluejohtaja. Eivät ne nuoret olleet kaikki pelkästään perussuomalaisia. Joka raja saisi olla luulottelujensa levittämisellä, sellainen, jota itsekritiikiksi kutsutaan.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Ernst

Quote from: Lalli IsoTalo on 29.01.2018, 22:43:48
Quote from: J. Lannan haamu on 29.01.2018, 22:30:53

Kuka sitä ei uskalla myöntää? Ja minähän en ole kovin persu-uskovainen, kun en ole persujen jäsenkään.

Minä olen jäsen, mutta en minä sitä jäsenyyttä sentään uskovaisuudeksi nimittäisi  :)
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Melba

Ei Homma ole hyödytön, Homma on kuin virtuaalinen Esson baari, jossa ajattelun yksittäistaistelijat käyvät keskustelun keinoin koukkaamassa politiikan ja valtamedian suojattomiin sivustoihin.

Täällä on mitä mainiointa pohdiskelua, asioiden taustaselvittelyä ja hyviä perusteluja. Tätä on PAKKO seurata, jotta edes jotenkin pysyy järjissään ja saa kokonaiskuvaa siitä, missä kohtaa tuhon tietä kuljemme. Tämä on kansalaisen kokonaistiedon hankinnasta merkittävä osa, koska seuraamalla pelkästään tiedottamisesta palkkansa saavien tuotoksia (= valtamediaa) elää kyllä väistämättä jossain toisessa todellisuudessa.

Hommalla on tosi hyviä kirjoittajia ja kiitos moderoinnin he myöskin ovat pysyneet täällä. Homma on varaventtiili, jossa voi reaaliaikaisesti kommentoida poliittiset päätökset, kaikkein tyhmimmät plokit ja median kompuroinnit.

Ja Homma on myös tiedon välittämisen valtatie - odotan kiinnostuksella esim. tuota Salmisen jatkotutkimusosaa maahanmuuton kustannuksista. Se varmasti tulee taas synnyttämään "väärin laskettu"-keskustelun muuallakin, mutta tällainen juuri herättää suurta yleisöä ajattelemaan, mikä todellinen tilanne on.

Olipa lopputulos mikä tahansa, minä ainakin haluan mennä sinne silmät auki ja tietoisena siitä, ketkä tämän saivat aikaan. Joten me "emme vikise kuin näätä jalkaraudoissa" (!), me emme lannistu, emme luovuta, emme väsy emmekä menetä uskoamme - mitkään isot asiat eivät tapahdu hetkessä.
Me menemme tällaisen hetteikön yli, että heilahtaa!

Murkula

Hyödyttömyydestä lienee turha puhua.

Katsotaanko mitä on tapahtunut 10 vuodessa. Koko poliittinen kenttä on siirtynyt askeleen jos toisenkin kohti persuja. Vaikka sitä nykymeiningissä on vaikea nähdä, ollaan kuitenkin aika perhanan kaukana siitä pro-euro ja pro-mamu touhusta, jota harrastettiin tuolloin. Verkossa ja monessa muussakin yhteydessä suvakit on lyöty niin pahoin, että vaativat sananvapauden poistoa.  Moniko on huomannut, että yksi taistelu alkaa olla myös voiton puolella, valtamediassa on nähty jo useita uutisia siitä, miten maahanmuutto ei olekkaan rikkaus.

Kuten monikin on siitä sanonut, tämä on kuitenkin pitkä prosessi. Muutenkin poliittisella kentällä tehdyt paljastukset yms. harvoin saavat aikaan yhtään mitään. Jos saat viherpiipertäjien johtajan ansaa, notkahtaa kannatus prosentin, uusi valitaan ja vuoden päästä tilanne on sama. Poliitkan kautta vaikuttaminen on monesti seurausten korjaamista, eikä siitä ole hyötyä mikäli syy jää aiheuttamaan ongelman uudestaan. Vaan ehkä tämäkin ketju toimii taas hyvänä herätyksenä siihen, että meidän täytyy kohdistaa enemmän voimavaroja syiden korjaamiseen.

Vastapuolihan tämän priorisoinnin kyllä osaa. Mädättävät kaiken, Median, Koulut, Verkon, Sensuurin, lista jatkuu. Leimaavat isolla kirveellä rasisteiksi kaikki, jotka yrittävät saada muutettua asioita tai edes kirjoittavat kansallismielisesti. Ja niin valitetavaa kuin se on, me emme tätä tule millään kivoilla tavoilla tule voittamaan, sen historia meille opettaa.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

kgb

Quote from: kelloseppä on 29.01.2018, 14:21:07
Tällaista on aika vaikea mennä pikkupitäjäni PS-valtuutuille selittämään, että ihan oikeasti viekää tällaista viestiä puolueen sisäisesti PS-suurkonklaaville. Syyt ja viestin perillemenon todennäköisyyden arvaa jokainen.

Myönnettäköön että minulla (ja Lohjalla muutenkin) on melkoinen etu siitä, että puoluesihteeri istuu kanssani "samassa pöydässä", mutta kyllä ne viestit muualtakin perille kantautuvat. Sitä nopeammin ja sitä kovempaa, mitä selkeämmin ja useammalla suulla ne esitetään. Yhden yksinäisen jupisijan viesteillä ei ole suurta painoarvoa missään, paitsi ehkä jupisijan omassa mielessä.
Turhaan ne politrukit huutaa ja hossuu,
Suomessa ei elä vinkkelitossu.

kelloseppä

Quote from: Totti on 29.01.2018, 18:19:04
Quote from: kelloseppä on 29.01.2018, 15:22:10
Quote from: Totti on 29.01.2018, 15:09:25
...

Ei Homma voikaan olla se voima, joka itse muuttaa suunnan. T

Tavattoman hyvin tiivistetty.

Kiitän siitä.

QuoteVaan se jäi vastaamatta, että voisiko PS hyödyntää Homma tehokkaammin ja jos voisi olisiko sellainen järkevää?

Luulen, että Homma toimii parhaiten PS:n työntäjänä kun PS Homman vetäjänä. PS:n ei siis pidä avoimesti affilioitua Hommaan kanssa koska siitä seuraa väistämättä imago-ongelmia.

Parhaiten tällainen epävirallinen poliittinen aktivismi toimii niin, että Hommassa kannatetaan persuja miten milloinkin ja persut, siis puolue, ottaa kannatuksen hiljaisesti vastaan.

Ts. Homman ruohonjuuritason fiilis ja toiminta pitää säilyä, ettei tästä tule puolueapparaatti. Näin tilanne on käytännössä nyt vaikka joku persulainen avoimesti onkin Hommassa aktiivinen.

Quote"Itsensä likoon laittaminen" on teema, joka toistuu usein PS:n kritisoijille esitetyissä vastineissa. Ymmärrän varsin hyvin perusmerkityksen ko. argumentille, mutta en ymmärrä miten ko. argumentti heitetään tavan kansalaiselle niin usein PS:n kannattajilta edusttuksellisessa demokratiassa. Mielestäni edustuksellisessa demokratiassa on jotain vialla, jos moiseen argumenttiä joudutaan jatkuvalla syötöllä syöttämään tavalliselle äänestäjälle.

Riippuu kritiikistä. On selvä, ettei kaikki valittavat kansalaiset voi olla poliittisesti aktiiveja. Pitää saada valittaa politiikasta myös siten ettei ryhdy itse poliitikoksi tai muuten julkiseksi henkilöksi. Juuri sitä edustuksellisuus on, joku muu hoitaa homman.

Mutta, tässä kysyttiin onko Homma turha. Rivien välistä luen tämän niin, että Homman vaikutusvalta nähdään niin pienenä, ettei se muuta mitään. Ts. se olisi turha.

Helppo tapa vaikuttaa tähän oli juuri ehdottamani linkkaus, jonka puitteissa levikki kasvaa. Se ei edellytä mitään poliittista aktivismia vaan altistaa lähinnä rasismikritiikille suvakkeilta.
Linkittäminen on kuitenkin käytännössä niin pieni asia, että lopulta itse kunkin mahdollisuus vaikuttaa Homman vaikutusvaltaan edes tältä osin, ei enää ole käytännön ongelma vaan lähinnä tahdoista kiinni.

QuoteItse olen laittanut itseni likoon nim, Totin esittämällä tavalla siinä muodossa, että olen aina kehoittanut ihmisiä tutustumaan Hommaan, jos itseäni huomattavasti maltillisempi maahanmuuttokriittisyys kiinnostaa. Se on niin vähäistä "itsensä likoon laittamista", että henkilökohtaisesti en kutsuisi sitä sellaiseksi.

Jollekin Hommaan linkittäminen omalta esim. Facebook sivulta voi olla iso juttu. Kaveripiirissä saattaa olla herkkähipiäisiä, jotka kuvittelevat kaikkien Hommaan linkittävien olevan natseja tms. Silloin joutuu pistää itsensä likoon ottamalla riskin.

Itselläni ei ole mitään paikka mistä voisin linkittää Hommaan koska en käytä mitään sosiaalista mediaa Homman lisäksi. Oma "likoon laittaminen" on sen takia lähinnä juttujen kirjoittamista Hommaan.

Uskon, että olen jopa epäsuorasti vaikuttanut asioihin jutuillani. Joskus kun olen kirjoittanut jotain Hommaan, sama asia on hieman myöhemmin noussut ylös jossain julkisessa keskustelussa. Olen huomannut, että mm. eräs tunnettu poliitikko on muutaman kerran toistanut juttujeni juonen omissa kirjoituksissaan pari päivää myöhemmin.

Hommaa luetaan aika laajalti ja olen ihan varma, että myös valtakunnan huippupaikoilla on ihmisiä, jotka ottavat pulssiin kansalaisilta Homman kautta.
Ja miksi eivät ottaisi?! Jos haluaa tietää kansalaisten mielipiteen, tämä on eräs oiva paikka ammentaa dataa, josta voi arvioida miten kansalaiset ajattelevat.

Minusta pitää jopa olla aika tyhmä poliitikko jos ei seuraa varteenotettavaa laajan keskustelun ja faktaorientoitunutta sosiaalista mediaa kuten Hommaa.

Rasmusryhmä taas ei ole sellainen. Se on suvakkien itkumuuri, josta vakava poliitikko ei saa mitään irti. Vihervasemmiston poliitikot löytävät sieltä toki oman kuplansa, jonka puitteissa he voivat pysyä mukavuusalueensa sisällä. Mutta jos haluaa voittaa vaaleja ei voi tukeutua emotionaalisesti epästabiilin marginaaliryhmän itkuvirsiin.

Lainasin ylle nim. Totin hyvin diplomaattisen puheenvuoron kokonaisuudessaan.

Homman tämänhetkinen olemus on tuotu ko. puheenvuorossa hyvin esiin ja rivien välistä lukija voi lukea, että olemassa olevaa Homman luonneta pidetään sen verran hyvänä, ettei tarvetta suuriin muutoksiin ole. Tällaista näkemystä on tukenut moni muukin tähän ketjuun kirjoittanut.

Täysin hyväksyn epätäydellisessä maailmassa tällaisen olotilan Hommalle. Olkoon Homman rooli julkinen parviäly, uutissuodatin että vertaistuki. Tällöin huomio kiinnittyy automaattisesti siihen, miten PS:n toiminnan ei-julkisen tukemisen muotoja voisi kehittää. Tällaisiksi olen ehdottanut sekä virtuaalisia temaattisesti koostettuja ajatustyöpajaryhmiä että jonkinlaista suljettua intranet-tyyppistä PS-somea.

Mitä tällaisella ehkä saavuttettaisiin?

Kaikkea ei voi kirjoittaa Hommaan julkisesti, koska materiaali on tällöin myös poliittisten kilpailijoiden käytettävissa. Kaiken materiaalin, jonka luovuttaisin tuppukyläni persuvarakunnanvaltuutetulle, ei monistakaan syistä voi luottaa kulkeutuvan Helsinkiin asti. Homman parviälyn kaltaista parviälyä voisi jalostaa toinen toistaan tulevaksi ns. pienissä temaattisesti kootuissa työryhmissä. Henkilökohtaisesti lisään, jos jotain ei-julkista materiaalia kirjoitan, haluan, että sen teen vain nimellisenä ko. kohderyhmälle.

Homman uutisvirran jatkosuodatukseen voisi myös perustaa oman virtuaalityöryhmän, joka kävisi läpi alkuperäislähteitä, pureksisi uutisia hieman suuremmiksi kokonaisuuksiksi ja muokkaisi uutisvirrasta esim. kuukausikatsauksen, temaattisen paketin eri aiheista vaikka vuosittain puolivuosittain ja vaalien alla ehdokaspaketti FAQ:n. Jos tällaista toimintaa halutaan viedä edes puoliammattilaisen tasolle, oltaisiin jo pitkällä oman maahanmuuttp/EU-kritiikin keskittyneen vaihtoehtoisen mediatoiminnan erään haaran suuntaan.

Vastauksena aloittamani ketjun kysymykseen, mutta nim, Risto A:n esittämään väitteeseen, pidän Hommaa tarpeellisempana kuin PS:ää. Syynä tähän on se, että matuilua ja mokutusta vastustava kansallismielinen puolue olisi syntynyt joka tapauksessa toisin kuin Homma, joka syntyi nimenomaan mm. Halla-ahon henkilöön liittyen. Lisäksi Homma piti elossa ja tuki vahvasti Soinin tyrannian vuosina omalta osaltaan hyvin vahvasti nuivia ja kansalismielisiä PS:ssä. Nykytilannetta PS:n suhteen on vielä aivan liian aikaista arvioida tästä näkökulmasta, koska en monien tuntemaa uuden alun euforiaa jaa.

Homman muodollinen (ja joskus harvoin onnahtelava) puolueisiin sitoutumattomuus ja siitä muodostuva tietynlainen julkinen mielipiteiden moniääninen anarkia on Homman julkiseen pärviälyyn verrattava ainutlaatuiseksi Suomen poliittisessa kentässä luonnehdittava ominaisuus, jonka ylläpitäjänä vapaaehtoismoderaation merkitystä on vaikea yliarvoida. Homman puutteiden vaikutus kokonaisuuteen on toistaiseksi jäänyt leikiten siedettävän vähäiseksi: tulevaisuudessa ilmapiirin ja retoriikan kiristyessä tilanne voi olla toinen.

Quote from: kgb on 30.01.2018, 09:54:27
Quote from: kelloseppä on 29.01.2018, 14:21:07
Tällaista on aika vaikea mennä pikkupitäjäni PS-valtuutuille selittämään, että ihan oikeasti viekää tällaista viestiä puolueen sisäisesti PS-suurkonklaaville. Syyt ja viestin perillemenon todennäköisyyden arvaa jokainen.

Myönnettäköön että minulla (ja Lohjalla muutenkin) on melkoinen etu siitä, että puoluesihteeri istuu kanssani "samassa pöydässä", mutta kyllä ne viestit muualtakin perille kantautuvat. Sitä nopeammin ja sitä kovempaa, mitä selkeämmin ja useammalla suulla ne esitetään. Yhden yksinäisen jupisijan viesteillä ei ole suurta painoarvoa missään, paitsi ehkä jupisijan omassa mielessä.

Riippuu aivan siitä, mistä aiheesta jupistaan ja kenelle. Jos julkisesti esitetyistä Homma -jupinoista oli yllä kyse, tilanne on juuri niin kuin nim. kgb totesi. Mutta nim. kgb:n lainaamassa puheenvuoroni pätkässä en todellakaan tarkoittanut sellaista jupinaa, jota kukaan täysjärkinen kirjoittaisi julkisesti Hommaan.

edit kiortusvihreitä

Brandis

Quote from: kelloseppä on 30.01.2018, 10:19:46Vastauksena aloittamani ketjun kysymykseen, mutta nim, Risto A:n esittämään väitteeseen, pidän Hommaa tarpeellisempana kuin PS:ää. Syynä tähän on se, että matuilua ja mokutusta vastustava kansallismielinen puolue olisi syntynyt joka tapauksessa toisin kuin Homma, joka syntyi nimenomaan mm. Halla-ahon henkilöön liittyen. Lisäksi Homma piti elossa ja tuki vahvasti Soinin tyrannian vuosina omalta osaltaan hyvin vahvasti nuivia ja kansalismielisiä PS:ssä.

Jatkojalostan tätä ajatustasi vielä entistä pidemmälle; myös Halla-ahoksi olisi ryhtynyt joku toinen Halla-ahon paikalle, jollei hän olisi näihin aiheisiin tarttunut, ja myös Homman kaltainen keskustelualusta olisi syntynyt vastaamaan tarpeeseen ja yhteiskunnalliseen tilaan sekä tilaukseen.

Homma voisi hyvin olla jopa tarpeellisempi kuin PS, totta. Mutta se vaatisi kyllä esiin nostamiesi ideoiden/käytänteiden täyttä hyödyntämistä. Tilanteessa, jossa sekä PS-puolue että Homma-alusta ovat näin epäsuosittuja, tulisi keksiä keinoja toimia tehokkaammin laajemmalla kentällä, tehostaa yhteistyötä ja pyrkiä muodostamaan uutta mielikuvaa. Tätä kautta saataisiin Tehoa kampanjaan, ja tuleviin kampanjoihin kaikkiin yhteensä!

Ruohonjuuritason työ ja vaikuttaminen ovat tärkeitä, mutta some tavoittaa ihmisiä valtakunnallisesti. Tänne kirjoitettu asia/tieto on vapaasti jokaisen saatavilla, joka tänne osaa etsiytyä. Somen rooli ei ole mikään pieni, ja se kasvaa jatkuvasti suuremmaksi.

IDA

Quote from: Brandis on 30.01.2018, 11:42:52
Homma voisi hyvin olla jopa tarpeellisempi kuin PS, totta. Mutta se vaatisi kyllä esiin nostamiesi ideoiden/käytänteiden täyttä hyödyntämistä. Tilanteessa, jossa sekä PS-puolue että Homma-alusta ovat näin epäsuosittuja, tulisi keksiä keinoja toimia tehokkaammin laajemmalla kentällä, tehostaa yhteistyötä ja pyrkiä muodostamaan uutta mielikuvaa. Tätä kautta saataisiin Tehoa kampanjaan, ja tuleviin kampanjoihin kaikkiin yhteensä!

Ruohonjuuritason työ ja vaikuttaminen ovat tärkeitä, mutta some tavoittaa ihmisiä valtakunnallisesti. Tänne kirjoitettu asia/tieto on vapaasti jokaisen saatavilla, joka tänne osaa etsiytyä. Somen rooli ei ole mikään pieni, ja se kasvaa jatkuvasti suuremmaksi.

Nämä ovat siinä mielessä eri asioita, että ehdokkaat kaikkiin vaaleihin on hommattava paikallisesti, jos aikoo vaikuttaa parlamentaarisesti. Ideoihin, ehdotuksiin ja ohjelmiin keskittyvällä keskustelulla voi olla innostava vaikutus ja varmasti onkin. Kuitenkin ne tyypit, jotka ryhtyvät ohjelmia toteuttamaan pitää löytää, tai niiden pitää ilmaantua, joka puolelta Suomea. Vanha viidakon totuus "Soinia voi äänestää vain Uudellamalla" pätee edelleen :)
qui non est mecum adversum me est