News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2018-01-14 Uusi ilmiö ravintoloissa: Monet työntekijät eivät puhu suomea

Started by Kelpo Hääppönen, 14.01.2018, 21:34:18

Previous topic - Next topic

Kauhea Ihmismäinen Otus

Itsekin olen tuohon välillä törmännyt. Asialla tosin eivät ole MENA-miehet taikka Aasialaiset vaan yleensä englanninkielisistä maista kotoisin olevat kalpeanaamat. Vaikka itse puhunkin varsin hyvin englantia, jotenkin menee minulla raja rikki kun omassa maassani pitäisi puhua vierasta kieltä.
Pienetureiällinen lesbotransnainen

no future

Aussie Bar Kampissa hoiti jo kymmenkunta vuotta sitten asiakaspalvelunsa vain englanniksi, niillä se oli ihan konseptijuttu. En nyt ymmärrä miten tuosta voi mielensä pahoittaa, valinnanvaraa kuitenkin riittää vaikka sakiaa savoa sönköttää jos niin haluaa.

Matti Kukkarossa

On se nyt perkele, että yksityinen firma päättää sisäisestä kielestään itse eikä tule täältä Hommafoorumilta kysymään mielipiteitä.

migri

Quote from: Matti Kukkarossa on 15.01.2018, 17:00:00
On se nyt perkele, että yksityinen firma päättää sisäisestä kielestään itse eikä tule täältä Hommafoorumilta kysymään mielipiteitä.
Älä muuta. Minäkin laitan sellaisen käskyn puljuihin että ruåtsin kielellä ei enään palvella!!!
I haven't seen democrats this mad since Republicans freed their slaves.
"Just because you're offended, doesn't mean you're right" - Ricky Gervais

foobar

Quote from: foobar on 15.01.2018, 08:46:21
Quote from: Veikko on 15.01.2018, 01:09:38
Jo pari vuotta sitten erehdyin tilaamaan suomeksi tuopin olutta jossain Tennispalatsinaukion kulmilla olevasta juottolasta, mutta minua oikaistiin jämäkästi: we don't speak Finnish!

Villi veikkaukseni olisi että paikka on Narinkkatorin ja Lasipalatsinaukion välissä sijaitseva Henry's pub. Wingseistä tykkäävät ovat kehuneet niitä ko. paikassa, mutta rehellisesti sanoen paikka ei ole minua vuosien varrella muutamia kertoja käytyäni juuri säväyttänyt. Muutaman sadan metrin säteellä sijaitsee melkoinen nippu paljon parempia olutkuppiloita. Joissakin niistä jollain henkilökunnan jäsenellä voi joskus olla vaikeuksia ymmärtää suomenkielisiä kysymyksiä, mutta koskaan ei olla suhtauduttu tylysti. Varsinkin ketjujen omistamissa paikoissa näkee ulkkareita mutta samaan aikaan jokaiselta palveluhenkilöltä kyllä odotetaan tietynasteista kykyä kommunikoida suomeksi. Enemmän kielipuolia näkyy käytännössä vain tiskaamassa ja blokkeina.

EDIT: Jälkikäteen ajatellen vaihtoehtoina voisivat olla myös Lasipalatsinaukiolla sijainneet terassit. Niitä siellä ei kuitenkaan enää ole, eikä tule.

Öääh. Sekoitin taas kerran Tennispalatsin ja Lasipalatsin keskenään. Todennäköisin vaihtoehto tässä tapauksessa on tosiaan Aussie bar, jolle englanninkielisyys on konsepti ja jos australialaisia haluaa henkilökunnaksi, homma hoituu paljon helpommin siirtymällä palvelukielessä englantiin. Aussie bar on tosin tässä suhteessa poikkeus jonka tapauksessa ymmärrän idean. Lisäksi aussibaarin ovelta taitaa olla sadan metrin kävelyetäisyydellä ainakin kolme baaria joista saa suomenkielistä palvelua.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Eino P. Keravalta

Minäpä asioin Aussie bar'issa ihan asennekasvatuksen nimissä suomeksi ja kyllä sitä olutta tuli, no prob.

Lisään sen verran, että ei minulle varmaankaan myyty suomeksi olutta siksi, että olisin ollut kova jätkä, vaan siksi, että baarimikko sattui englanniksi juttelemaan kavereidensa kanssa tiskillä ja ajatteli kai, että pääsee minusta helpommin eroon kun myy sen helvetin kaljan suomeksi  ;D
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Eino P. Keravalta

Quote from: Mika on 15.01.2018, 07:00:38
Jo pari vuotta sitten erehdyin tilaamaan suomeksi tuopin olutta jossain Tennispalatsinaukion kulmilla olevasta juottolasta, mutta minua oikaistiin jämäkästi: we don't speak Finnish! Tilasin kaljani kielellä, jota haluttiin ymmärtää, mutta toiste en ole viitsinyt mennä komenneltavaksi, mitä kieltä minun on omassa maassani käytettävä.

Olisin lähtenyt suosiolla pois tilaamatta sitä ensimmäistäkään. Kyllä ravintolatyöntekjän vähimmäisvaatimuksena pitäisi olla se, että osaa edes perussanaston maan kielellä.

Näin on.

Vaikka ravintolan konsepti on palvella englanniksi, on täysin oikeutettu vaatimus, että Suomessa toimiessaan ravintolan henkilökunta osaa edes joitakin peruskäsitteitä suomeksi.

Sitäpaitsi 'olut' ja 'ale' ovat etymologisesti sukua, vaikkeivat aivan samaa tarkoitakaan.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Eino P. Keravalta

Quote from: Micke90 on 15.01.2018, 14:22:25
Quote from: Spesialisti on 15.01.2018, 14:09:04
Ruotsia en suostu Suomessa puhumaan missään tilanteessa vaikka sitä kohtalaisesti ymmärrän ja osaan puhuakin.

Miksi Suomessa täytyisikään puhua naapurimaan kieltä?

Sä voit varmaan kysyä sitä niiltä suomalaisilta, joiden äidinkieli on ruotsi. Ne osaa kertoa sulle.

l'uomo normale

Quote from: Eino P. Keravalta on 15.01.2018, 17:44:38
Minäpä asioin Aussie bar'issa ihan asennekasvatuksen nimissä suomeksi ja kyllä sitä olutta tuli, no prob.

Viimeksi aussiessa käydessäni olin nöyrtynyt jo puhumaan englantia ja sain suomenkielistä palvelua blondilta suomenkieliseltä baarimikolta. Hotellit on paikkoja joissa on sekamiehitys ja sitten suomenkielinenkin tarjoilija saattaa minua vahingossa puhutella englanniksi, jos olen aloittanut asioinnin jonkun anglofoni-euripidin kanssa. Täyttä Coloniameininkiä.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Sibis

Mieleni viipyy suomalaisten kohtelusta ruotsinkielisissä pohjanmaan kunnissa ja Ahvenanmaalla.
Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

Sikanez

Jo pari vuotta sitten erehdyin tilaamaan suomeksi tuopin olutta jossain Tennispalatsinaukion kulmilla olevasta juottolasta, mutta minua oikaistiin jämäkästi: we don't speak Finnish! Tilasin kaljani kielellä, jota haluttiin ymmärtää, mutta toiste en ole viitsinyt mennä komenneltavaksi, mitä kieltä minun on omassa maassani käytettävä.
Tuohon voisi vastata, ettei tarvitse puhua suomea, kunhan palvelu pelaa.
"Ei ole olemassa syyttömiä ihmisiä. On vain huonosti kuulusteltuja." - Josef Stalin

Shemeikka

Jos ruotsinkielinen ei saa tilattua ööliään pakkoruotsiksi, some- ja mediaraivo olisi mitä melkoisin.
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

Tabula Rasa

Quote from: migri on 15.01.2018, 17:02:50
Quote from: Matti Kukkarossa on 15.01.2018, 17:00:00
Älä muuta. Minäkin laitan sellaisen käskyn puljuihin että ruåtsin kielellä ei enään palvella!!!

Pitääkin pistää pystyyn baari ihan vain jotta voisi olla tsadijunteille tarjoilematta. Jollei kyllin levveetä savvoo taita niin tuoppi jää haaveeksi.

Aiheeseen liittyen musiikki: https://www.youtube.com/watch?v=S_jmjlgdXIY
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

ämpee

Ruotsia en suostu Suomessa puhumaan missään tilanteessa vaikka sitä kohtalaisesti ymmärrän ja osaan puhuakin.

Kyllä naapurimaan kielen puhuminen on joskus aivan mukavaa, varsinkin jos lähelle sattuu noita ruotsinkielisiä.
Heille on tilanne outo kun kerrankin on niin etteivät he ymmärrä yhtään mitään.
Välillä aivan mielenkiintoisia reaktioita. ;D
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Kauhea Ihmismäinen Otus

Quote from: no future on 15.01.2018, 16:21:24
Aussie Bar Kampissa hoiti jo kymmenkunta vuotta sitten asiakaspalvelunsa vain englanniksi, niillä se oli ihan konseptijuttu. En nyt ymmärrä miten tuosta voi mielensä pahoittaa, valinnanvaraa kuitenkin riittää vaikka sakiaa savoa sönköttää jos niin haluaa.
Hyväksyttävä poikkeus koska nimi niin implikoi mutta se alkaa vituttaa kun menee keskustassa normiraflaan ja kantiksen näköinen tyyppi on "sorry do you speak English" aika usein. Jopa kaikki mamupizzerian tyypit osaavat ymmärrettävää suomea. Olen useamman kerran saanut muuta kuin halusin juuri näiltä tyypeiltä vaikka englantini on moitteeton: juomien koot menevät heillä iloisesti sekaisin, erikoispyynnöt ovat niin ja näin ja usein joutuu selittämään useammin kuin haluaisi kaikki vähänkään listasta poikkeavat pyynnöt
Pienetureiällinen lesbotransnainen

edb

Quote from: ämpee on 15.01.2018, 18:39:07

Kyllä naapurimaan kielen puhuminen on joskus aivan mukavaa, varsinkin jos lähelle sattuu noita ruotsinkielisiä.
Heille on tilanne outo kun kerrankin on niin etteivät he ymmärrä yhtään mitään.
Välillä aivan mielenkiintoisia reaktioita. ;D

Omaan nuppiin on tarttunut jonniinmoinen ruotsin taito. Swedustanissa asioin aina puhtaalla kouluruotsilla, sellaisella korostetusti M.A. Numminen -tyypisellä, jota meille on tuputettu kaikki ne ryydyttävät vuodet. On aina yhtä hykerryttävää seurata sen kohteliaan asiakaspalvelijan reaktioita: ensin nousee kysymysmerkki pään yläpuolelle, sitten se hoksaa että kaveri toden totta puhuu etäisesti ruotsiksi miellettävää kieltä, ja lopuksi kasaa itsensä, laittaa ammattihymyn kasvoilleen ja tekee mitä pyydetään.
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

Nuivinator

Marraskuussa kävin täällä Oulussa erässä etnosafkapaikassa Ruskon cittarin lähellä. En käy toista kertaa, senverran kankeaa oli heiltä sen tilauksen vastaanottaminen. Ilmeisesti tilaus olisi pitänyt tehdä vietnamiksi.
Nimitys paperiton laittomasta maassaolijasta on kuin kutsuisi huumediileriä paperittomaksi farmaseutiksi tai myymälävarasta kuitittomaksi asiakkaaksi.

guest14935

Quote from: edb on 15.01.2018, 19:26:10
Swedustanissa asioin aina puhtaalla kouluruotsilla, sellaisella korostetusti M.A. Numminen -tyypisellä, jota meille on tuputettu kaikki ne ryydyttävät vuodet. On aina yhtä hykerryttävää seurata sen kohteliaan asiakaspalvelijan reaktioita: ensin nousee kysymysmerkki pään yläpuolelle, sitten se hoksaa että kaveri toden totta puhuu etäisesti ruotsiksi miellettävää kieltä, ja lopuksi kasaa itsensä, laittaa ammattihymyn kasvoilleen ja tekee mitä pyydetään.
Möörkt niin saa olusen, ei kait sitä enempää tarvii osata.
Jos siis ihan pakko sinne on mennä, suosittelen mitä tahansa muuta maata.

ämpee

Quote from: edb on 15.01.2018, 19:26:10

Omaan nuppiin on tarttunut jonniinmoinen ruotsin taito. Swedustanissa asioin aina puhtaalla kouluruotsilla, sellaisella korostetusti M.A. Numminen -tyypisellä, jota meille on tuputettu kaikki ne ryydyttävät vuodet. On aina yhtä hykerryttävää seurata sen kohteliaan asiakaspalvelijan reaktioita: ensin nousee kysymysmerkki pään yläpuolelle, sitten se hoksaa että kaveri toden totta puhuu etäisesti ruotsiksi miellettävää kieltä, ja lopuksi kasaa itsensä, laittaa ammattihymyn kasvoilleen ja tekee mitä pyydetään.

Moomin-svenska on saanut rehabilitoinnin A.Lindgrenin tuotannon perusteella tehtyjen ohjelmien myötä, joten aikaisemmat asenteet ovat kuin pois pyyhkäistyjä.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Veikko

Quote from: Alarik on 15.01.2018, 08:03:01
--
Jo pari vuotta sitten erehdyin tilaamaan suomeksi... minua oikaistiin jämäkästi: we don't speak Finnish! Tilasin kaljani kielellä...
--
Korjatkaa luuloni, mutta minusta myyjä ei niinkään syvästi pahoitellut etteikö osaisi suomea, vaan lyhykäisesti ilmaisi että heidän porukka osaa suomea ja silti kieltäytyvät käyttämästä sitä.
Lieneekö oikein esimmmerkillisesti onnistunut kotouttaminen?

Kyllä luulosi on ihan oikea, myyjä ei mitenkään pahoitellut asiaa, vaan antoi ymmärtää että he eivät halua ymmärtää eikä käyttää suomea.

Quote from: foobar on 15.01.2018, 17:32:48
--
Öääh. Sekoitin taas kerran Tennispalatsin ja Lasipalatsin keskenään. Todennäköisin vaihtoehto tässä tapauksessa on tosiaan Aussie bar, jolle englanninkielisyys on konsepti ja jos australialaisia haluaa henkilökunnaksi, homma hoituu paljon helpommin siirtymällä palvelukielessä englantiin. Aussie bar on tosin tässä suhteessa poikkeus jonka tapauksessa ymmärrän idean. Lisäksi aussibaarin ovelta taitaa olla sadan metrin kävelyetäisyydellä ainakin kolme baaria joista saa suomenkielistä palvelua.

Periaatteessa Aussie bar voisi sopia kuvaan muuten, mutta muistikuvani mukaan baari oli jonkin samansuuntaisen kadun - Jaakonkatu, Olavinkatu, Antinkatu - länsipuolella. Ja en juuri välitä aussien kaljanlitkuista.

Ja olin kyllä liian suvaitsevainen melko töykeään kohteluun, mutta oli kesä ja oli jano, niin en välittänyt - kunhan sain vain sen yhden kaljan ja kuut pai.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

edb

Quote from: ämpee on 15.01.2018, 20:49:11
Moomin-svenska on saanut rehabilitoinnin A.Lindgrenin tuotannon perusteella tehtyjen ohjelmien myötä, joten aikaisemmat asenteet ovat kuin pois pyyhkäistyjä.

Mitä muumia muumeilla ja A. Lindgrenillä on yhteistä keskenään?
Uutisvirta.net – uutisia, blogeja, puheenvuoroja valtavirran ulkopuolelta

P

Quote from: foobar on 15.01.2018, 08:46:21
Jo pari vuotta sitten erehdyin tilaamaan suomeksi tuopin olutta jossain Tennispalatsinaukion kulmilla olevasta juottolasta, mutta minua oikaistiin jämäkästi: we don't speak Finnish!

Villi veikkaukseni olisi että paikka on Narinkkatorin ja Lasipalatsinaukion välissä sijaitseva Henry's pub. Wingseistä tykkäävät ovat kehuneet niitä ko. paikassa, mutta rehellisesti sanoen paikka ei ole minua vuosien varrella muutamia kertoja käytyäni juuri säväyttänyt. Muutaman sadan metrin säteellä sijaitsee melkoinen nippu paljon parempia olutkuppiloita. Joissakin niistä jollain henkilökunnan jäsenellä voi joskus olla vaikeuksia ymmärtää suomenkielisiä kysymyksiä, mutta koskaan ei olla suhtauduttu tylysti. Varsinkin ketjujen omistamissa paikoissa näkee ulkkareita mutta samaan aikaan jokaiselta palveluhenkilöltä kyllä odotetaan tietynasteista kykyä kommunikoida suomeksi. Enemmän kielipuolia näkyy käytännössä vain tiskaamassa ja blokkeina.

EDIT: Jälkikäteen ajatellen vaihtoehtoina voisivat olla myös Lasipalatsinaukiolla sijainneet terassit. Niitä siellä ei kuitenkaan enää ole, eikä tule.

Henkka on vanhan kuopiolaispubin spinoffi. Toinen Henkka on San Diegossa Californiassa, ja sieltäkin saa palvelua suomeksi. On ainakin saanut. Kolmas perustettiin Tampereelle ja neljäs Helsinkiin.

Luulisi puhuttavan suomea. Jos ei, niin savoa?

http://www.henryspub.net/

Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Roope2

Quote from: Eino P. Keravalta on 15.01.2018, 17:59:24

Sä voit varmaan kysyä sitä niiltä suomalaisilta, joiden äidinkieli on ruotsi. Ne osaa kertoa sulle.

Joskus lentokoneessa Elisabeth Rehn pyysi ruotsiksi lentoemännältä (suomenkielisen) Helsingin Sanomat luettavakseen/selailtavakseen.  ;D
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

pekka2409

90-luvun loppupuolella mentiin isommalla porukalla syömään Maarianhaminassa
tarjoilija ei halunnut puhua suomea,vaikka osasikin.
Käännyttiin takaisin ulos,ja kyyppari juoksi perässä anteeksi pyydellen.Turhaan oi turhaan.
Tiesimme saarella paikan missä puhuttiin suomea.

Histon

Quote from: Alarik on 15.01.2018, 08:03:01
Quote from: Histon on 14.01.2018, 23:09:34
Mielestäni jokainen itsensä ja perheensä elettävä verojen nettomaksaja on tervetullut Suomeen suomenkielen taidosta riippumatta...
Eikö mitään rajaa määrillä tai ilmansuunnilla, edes teoreettisesti?[...]

No joo miljoonat on liikaa mutta en usko että nettoveronmaksajia olisi niin paljon tulossa. Nettoveronmaksajan tulo ilmansuunnalla ei ole minulle väliä.
Dear @realDonaldTrump, Sweden is immigration friendly, international & liberal. One of the most prosperous, richest, safest places on earth.

— Alexander Stubb (@alexstubb) 19. helmikuuta 2017

-PPT-

Vaasan keskustassa on irkkubaari jonka kaikki tarjoilijat eivät suomea ( tai ruotsia) ymmärrä mutta pahoittelevat että eivät ymmärrä eivätkä suinkaan ole että mehän emme mitään suomea puhuta.

Nuo ympäri maailmaa levinneet aussi- ja irkkubaarit ovat kyllä todella muovista feikkiä mitä olla ja saattaa.

ISO

Quote from: Roope2 on 16.01.2018, 04:40:52
Joskus lentokoneessa Elisabeth Rehn pyysi ruotsiksi lentoemännältä (suomenkielisen) Helsingin Sanomat luettavakseen/selailtavakseen.  ;D

Nykyiset vieraamme vaatii vielä tuossa tilanteessa lentoemäntää tulkkaamaan suomenkielistä lehteä ajanvietteeksi, koska muuten rasisti ja fasisti.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

nevahood

Ravintoloilla ei tarkoiteta sitten vain baareja, vaan myös ravintoloita.

Niin kauan homma on ok, kunnes asiakkaana on allerginen. Monta kertaa ollut mukana joku, jolla on pahat allergiat - ja monta kertaa ei ole löytynyt yhtään työntekijää, joka osaisi kommunikoida edes englanniksi. Allergisille, keliaakikoille jne. turhan isot riskit mennä moisiin paikkoihin.
Suurkiihottaja Runeberg

Don Nachos

90% parhaista paikoista missä on tullut käytyä puhutaan osittain englantia. 100% suomalaiset paikat on ketjukuraa esin rosso, abc etc. Turkkilaisten paikoista saa kaikista palvelua suomensi.
"Religion was invented when the first con man met the first fool."
- Mark Twain

Kultti on uskonto jolla on vähän seuraajia. Uskonto on kultti jolla on paljon seuraajia.

migri

Quote from: Don Nachos on 16.01.2018, 10:32:26
90% parhaista paikoista missä on tullut käytyä puhutaan osittain englantia. 100% suomalaiset paikat on ketjukuraa esin rosso, abc etc. Turkkilaisten paikoista saa kaikista palvelua suomensi.
Sinun kohdallasi taitaa olla aivan sama.

Hienoa tosin että sinulla on suomalaisien veronmaksajien ansiosta muutakin kuin kuraa syötävänä.  Suomalainen puhdas ruoka onkin aivan kammottavaa...

Jatka vain samaan malliin.
I haven't seen democrats this mad since Republicans freed their slaves.
"Just because you're offended, doesn't mean you're right" - Ricky Gervais