News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2018-01-11 Irakin ja Afganistanin ajokortit kelpaavat pian Suomessa

Started by Alaric, 11.01.2018, 22:49:36

Previous topic - Next topic

Alaric

No tämähän se vasta hyvältä kuulostaa.

Kaiken maailman afganistanilaiset vuohipaimenet, jotka eivät ole autoa koskaan nähneetkään, saavat helmikuun alusta alkaen ajella Suomessa laillisesti sen salakuljettajalta ostetun läpyskän avulla.

"Turvallista matkaa."

https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/irakin-afganistanin-ja-manner-kiinan-ajokortit-kelpaavat-pian-suomessa/ (11.1.2018)

QuoteIrakin, Afganistanin ja Manner-Kiinan ajokortit kelpaavat pian Suomessa

Helmikuun alusta Suomessa voi autoilla luvallisesti myös Manner-Kiinan, Irakin tai Afganistanin ajokortilla.

Helmikuun alusta lähtien Manner-Suomessa ajamiseen hyväksytään kaikissa Suomen tunnustamissa valtioissa annetut ajokortit.

Jo aiemmin meillä on ollut hyväksyttyä ajaa EU- tai ETA-valtiossa taikka Geneven tai Wienin kansainväliseen tieliikennesopimukseen liittyneessä valtiossa myönnetyillä ajokorteilla tiettyjen pelisääntöjen mukaan.

Muutoksen jälkeen muualla ulkomailla annettu ajokortti hyväksytään yhden vuoden ajan ajokortin haltijan maahantulosta, jos kortti on voimassa sen myöntäneessä maassa ja se täyttää tietyt muotovaatimukset.

Ajokorttiturismin ehkäisemiseksi ajokortin kelpoisuuden edellytyksenä on, ettei henkilön vakinainen asuinpaikka ole ollut Suomessa ajokorttia myönnettäessä.

Liikenne- ja viestintävaliokunta teki lakiesitykseen korjauksia ja hallitus esitti ajokorttilain muutoksen vahvistamista 11.1.2018. Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa laki perjantaina 12.1. Lain on tarkoitus tulla voimaan helmikuun alussa.

Matkailun edistämisen ehdoilla

Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää hyvänä, että esityksellä laajennetaan ulkomaisten ajokorttien hyväksymistä myös Geneven ja Wienin tieliikennesopimuksiin kuulumattomien maiden ajokortteihin.

Erityisesti tällä on merkitystä matkailun ja Pohjois-Suomen turismiin liittyvien palveluiden toimintamahdollisuuksien kannalta. Esitys mahdollistaisi nykyistä paremmin esimerkiksi moottorikelkkasafareihin osallistumisen ja edistäisi pienempien turistikohteiden saavutettavuutta. Ehdotus helpottaisi myös esityksessä tarkoitetuista maista Suomeen muuttavien asemaa.

Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että osin erilaisista liikennekulttuureista ja olosuhteista tulevien ulkomaalaisten kuljettajien määrän kasvu voi lisätä jossain määrin liikenneturvallisuusriskejä myös liikennesuoritteiden määrän lisääntymisen myötä. Ajokorttien haltijoilla saattaa olla haasteita esimerkiksi liukkaalla kelillä, pimeässä tai kylmissä olosuhteissa ajamisessa.

Saadun selvityksen perusteella valiokunta ei kuitenkaan pidä tätä merkittävänä riskitekijänä. Valiokunta ei myöskään näe perusteita arvioida, että liikenneturvallisuus vaarantuisi esityksessä tarkoitettujen uusien maiden kuljettajien myötä enemmän kuin Geneven ja Wienin tieliikennesopimuksiin kuuluvien maiden kuljettajien takia.

Valiokunta kuitenkin korostaa, että ulkomaisia kuljettajia varten tulee laatia selkeää kirjallista ohjeistusta tai esimerkiksi riittävän havainnollista videomateriaalia ja muutoinkin tiedottaa ja opastaa Suomessa ajamisen erityispiirteistä ja liikenteen säännöistä. Muun muassa autovuokraamojen ja turismiin liittyvien palvelujen tarjoajien tulee pyrkiä varmistamaan, että ulkomaisilla kuljettajilla on riittävät tiedot ja osaaminen suomalaisessa liikenteessä ja Suomen olosuhteissa ajamiseen.

(...)

http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/ulkomaisten-ajokorttien-kelpoisuus-laajenee (11.1.2018)

QuoteUlkomaisten ajokorttien kelpoisuus laajenee

Helmikuun alusta lähtien Manner-Suomessa ajamiseen hyväksytään kaikissa Suomen tunnustamissa valtioissa annetut ajokortit.

Ajokorttilain muutos koskee muita ajokortteja kuin niitä, jotka on annettu EU- tai ETA-valtiossa taikka Geneven tai Wienin kansainväliseen tieliikennesopimukseen liittyneessä valtiossa. Muu ulkomailla annettu ajokortti hyväksytään yhden vuoden ajan ajokortin haltijan maahantulosta, jos kortti on voimassa sen myöntäneessä maassa ja se täyttää tietyt muotovaatimukset.

Ulkomaisen ajokortin tiedot on ilmoitettava latinalaisin kirjaimin ja ajokortista on käytävä ilmi ajokortin sisältämä ajo-oikeus, tai ajokortin mukana on oltava vastaavat tiedot sisältävä auktorisoidun kääntäjän tai muun luotettavan tahon käännös suomen, ruotsin, norjan, tanskan, englannin, saksan tai ranskan kielellä. Jos ajokortinhaltija on merkitty väestörekisteriin, hyväksymisen määräaika luetaan väestörekisteriin merkitsemisestä.

Ajokorttiturismin ehkäisemiseksi ajokortin kelpoisuuden edellytyksenä on, ettei henkilön vakinainen asuinpaikka ole ollut Suomessa ajokorttia myönnettäessä.

Hallitus esitti ajokorttilain muutoksen vahvistamista 11.1.2018. Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa laki perjantaina 12.1.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Viimeinen suomalainen

"Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää hyvänä, että esityksellä laajennetaan ulkomaisten ajokorttien hyväksymistä myös Geneven ja Wienin tieliikennesopimuksiin kuulumattomien maiden ajokortteihin.

Erityisesti tällä on merkitystä matkailun ja Pohjois-Suomen turismiin liittyvien palveluiden toimintamahdollisuuksien kannalta. Esitys mahdollistaisi nykyistä paremmin esimerkiksi moottorikelkkasafareihin osallistumisen ja edistäisi pienempien turistikohteiden saavutettavuutta. "

Ahmed ja Mohammed pääsee sitten ajelemaan Lynxillä helpommin halalporoa kiinni...win win :) Lappi ja turismi pelastettu!
Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

Peltipaita

perustelut, turismi ja maat Irak, Iran, Afganistan :facepalm: No turismiahan se on turvapaikkaturismikin. Ja irakilainen ajokortti tuo pätevyyden moottorikelkkailuun. Voi hyvänen aika sentään. No toivottavasti maahanmuuttovirasto vie nämä "turistit" kelkkasafarille. On meinaan idiootin käsissä melko vaarallinen kone.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.


ämpee

Sananvapautta pyhempi vapaa liikkuvuus edellyttää paperittomien ajokorttien hyväksynnän.
Totuuden jäkeinen aika saattaa olla varsin mielenkiintoinen epätodellisuuksellisten tapahtumien aika.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

internetsi

Eli siis vuohipaimenet saa ajella edelleen savimajarykelmän poppamiehen kirjoittamalla kameliajokortilla, heidän korttinsa on sääntelystä ja byrokratiasta vapaita. Suomalainen nuori taas joutuu pulittamaan tuhansia euroja autokoulusta, kirjallisesta, inssistä, lääkärintodistuksista ja lippulapuista. Näin se menee. Suomalaisia säädellään, verotetaan ja laskutetaan henkihieveriin, mutta kehitysmaalaisten ei tarvitse näyttää kuin jotain kirjastokorttia, niin kaikki on OK.
Lohjan persut

Pullervo

Jospa lähtökohdaksi otettaisiin se, ettei tuollaisille luopiomaille, kuten Irak ja Afganistan, anneta yhtään mitään myönnytyksiä, kunnes ottavat mukisematta lähettämänsä roistot takaisin. Listaan löytyy kyllä useammankin maan nimi jatkoksi. Mitätön asiana, mutta signaalina sopimaton. Soini saisi neuvotella ihan toisenlaisia sopimuksia, kuten puhe aikanaan oli...

rooster

Tajuaako nuo pösilöt edes, että monissa kolmansissa maissa ajokortti käytännössä ostetaan ja mitään autokoulua ei ole ja inssikin on rahan laittamista taskusta toiseen?

sen voisi vielä käsittää, että tunnilla ei tartte istua jos teoriakokeesta menee ykkösellä läpi ja inssistä mutta, että suoraan luvallisesti rattiin.

Ernst

Quote

Ehdotus helpottaisi myös esityksessä tarkoitetuista maista Suomeen muuttavien asemaa.


Enpä ole huomannut suomalaisten köyhien nuorten ajokortiasioita lähestyttävän tästä aseman helpottamiskulmasta käsin.

Tietää muuten taatusti ruumiita ja lujasti väärennyksiä; ajokortti kun on kalliimpi kuin viisisatanen, joten kuningasidea motivoi laittomuuksiin.

Aloitan ruumiiden laskemisen.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Ernst

Entisellä pomollani, PBUH,  oli varsin pätevän tuntuinen teoria ihmiskunnan kehityksen, evoluution, aiheuttamista harmillisista virheistä. Yksi virheistä koski tieliikennettä. Hän oli täysin vakuuttunut, että osa autoilijoista on laskeutunut suoraan puun oksalta auton rattiin. Oli ikään kuin oikaistu...
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Outo olio

Tarkoitus on siis edistää turismia, joten miksi mukana on myös kaikki ne maat joista Suomeen ei tule turisteja? Kiina ja isoimmat pari muuta maata voidaan ehkä ottaa mukaan, jos se turismi siitä on kiinni. En tiedä pitäisikö edes japanilaisille sallia moista, sillä hehän ajavat "väärällä" puolen tietä.

"Kaikki Suomen tunnustamat valtiot", heh tuli mieleen ajatus että kun joku Etelä-Sudan tai vastaava itsenäistyy ja tunnustetaan, niin samalla hetkellä sieltä tuleva saisi ajella täällä. :D

Turismille voi olla tästä jopa haittaa kun kiinalaiset ja muut näkevät liikenteessä sekoilijoita ja kertovat kaikille kotona, että Suomi on vaarallinen hullu paikka jossa kuka hyvänsä saa ajaa.

Muistakaa muuten nämä Romanian romanit jotka lavastaa tienposkeen auto-onnettomuuden ja sitten alkaa myymään tavaraa auttajilleen/ryöstää auttajat. Onkohan kaikille turisteille muistettu varoittaa tästä. Näiltäkin osin jää varmasti hyvät muistot Suomen-lomasta, "älkää auttako jos joku näyttää tarvitsevan apua, se on ansa". Suomi näyttää varmasti oudolta paikalta. ???
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

MW

Sellaisia ajosuoritteita nähnyt ihan Hesan kehillä, että kyllä minä uskon. Kaikki käy. Monikulttuuri.

Totuus EPT

Värikästä autoilua odotettavissa. Tunteet voivat kuohahtaa liikenteessä tavallista herkemmin.
Missä ******i siellä ongelma.

Läpeensä Nuiva

Helsingin kaupunki järjestänee ajokortittomille VAIN kiireellisiä ajoja.
"Protestointi oli lähinnä metelöintiä, musisointia ja huumoria."
- Mathias Wåg, suvakki ja tutkiva toimittaja

"Täällä heiteltiin paukkupanoksia, ammoniakkia ja ilotulitteita."
- Mårten Gullang, poliisi

Rähmiksen sikolätti
www.sverigedemokraterna.se

skyuu

Haistan tässä selkeästi ajokortin saamisen, nopeusrajoitusten ja sakkorajojen kiristämisvalmisteluja. Eli siis Pernerin kosto.

Kohta meinaan meuhkataan että nuorten *köh*olen17*köh* aiheuttamat liikennesattumukset kasvavat räjähdysmäisesti. Tietty kukaan ei taas seuraa jälkiä sinne sylttytehtaalle vaan todetaan Matin ja Maisan alkaneen taas hurjastella. Seuraamukset on se että väliaikaisen kortin saa vasta 20 vuotiaana ja pysyvän siinä kolme- neljäkymppisenä. Välivuosina pitää tietty käydä vuosittain ajotestissä!

VMP! Sanon, nyt pitäisi jonkun hiillostaa Salea nimittäin kohta ei Valtsut jää pelkästään pysäkille vaan niistä ajellaan ylitte suojateillä kun ei kännykkään/takapenkille äläwäbälöinniltä keretty katsomaan tielle.

:facepalm:

internetsi

Tässä minua vituttaa kaiken muun lisäksi tämä vajakkien kaksinaismoralismi. Ensin he huutavat, että keharimaat on niin kaaoksessa, epäjärjestelmällisessä tilassa ja mikään ei toimi, joten kaikki sieltä tulevat tarvitsevat suojelua ja loppuelämän ilmaisen elatuksen. Nuivempi voisi sitten sanoa, että jos tilanne on todellakin tuo, niin siellä ei varmasti ajokorttijärjestelmä ole lainkaan samaa luokkaa kuin Suomessa. Siihen sitten vajakit huutavat, että kyllä se järjestelmä on ihan yhtä hyvä, ajelkaa vaan niillä vuohipaimenkorteillanne.

Miten ihmeessä maa voi samaan aikaan olla täydessä ja hengenvaarallisessa kaaoksessa, mutta samaan aikaan ajokorttijärjestelmä on sitten ihan samaa tasoa EU-maiden kanssa?

QuoteAjokorttiturismin ehkäisemiseksi ajokortin kelpoisuuden edellytyksenä on, ettei henkilön vakinainen asuinpaikka ole ollut Suomessa ajokorttia myönnettäessä.
Elintasoturismin ehkäisemiseksi taas ei tehdä mitään.

Tässä taas nähdään, ketä kusetetaan. Afganistanilainen talebani voi tilata vuohipäälliköltä ajokortin, sellaisen minkä haluaa, eikä suomalainen viranomainen kysele mitään. Suomalainen nuori taas ei voi tilata pilipaliajokorttia ulkomailta, vaan hänen pitää pulittaa useita tuhansia saadakseen saman kortin.
Lohjan persut

Joutilas

Ei saatanan saatana. Minua vituttaa suunnattomasti ja äärettömästi kuskit ketkä ajaa lähellä jalankulkijoiden väyliä, suojateitä, parkkipaikoilla jne idioottimaisen lujaa. Osan on naamasta päätellen ihan kotimaisia, mutta yllättävän moni ** ****** ********** ******* *** *******. Tekisi mieleni mennä ja ***** ******* ******* ** ******** *******.

Lääkäri käski vähentää stressiä. Saatana sillekin.

Spesialisti

Se on myös tässä takana, että vuosisatoja serkkurutsanneet keharit ovat niin älyllisesti degeneroituneita, etteivät ne pääse suomalaisesta autokoulusta läpi. Moni ei osaa lukea eikä kirjoittaa.

writer

Ilmeisesti halutaan laittaa kaikki hylätyt turvapaikanhakijat ajelemaan ympäriinsä ajatellen epätoivoisia ajatuksia siitä kuinka kohta joutuu lähtemään.

Lisäksi halutaan laittaa kaikki irakista, somaliasta ja afganistanista tulleet ja oleskeluluvan saaneet ajelemaan ympäriinsä ilman että edes käyvät suomalaisessa autokoulussa kääntymässä.

Onkohan siellä kansanedustajien päässä yhtään pilkahtanut että "hei muissa maissahan on tehty paljon terroritekoja autolla" ja onkohan siellä kansanedustajien päässä pilkahtanut että "hei ehkä se että laitetaan täysin erilaiseen ajokulttuuriin tottuneet ja jopa pelkästään lahjomisella ajokortin saaneet ja talveen tottumattomat autoilijat suomen teille ilman yhtään harjoitteua ei ehkä ole kovin fiksua"?

Ilmeisesti EI.

Suomen eduskunta on täynnä ihmisiä joilla ei ole mitään kykyä hoitaa yhteisiä asioita eikä mitään osaamista ajatella nenäänsä pidemmälle...

Ne kansanedustajat ja hallitus ja presidentti jotka tämän sekopäisyyden päästävät läpi ovat vastuussa jokaisesta liikenne-onnettomuudesta ja liikenne-kuolemasta sekä mahdollisesta terrori-iskusta joita nämä ilman mitään kontrollia rattiin päästetyt tulevat aiheuttamaan.

Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

Arkipiispa

Eli siis täällä yli 1 vuoden asuneiden ajokortti ei enää kelpaa, joten jos tuo tarkoittaa myös noita 2015-16 tulleita, niin eipä tässä sitten ihan niin suuresta joukosta ole kyse. Pitäisi nähdä itse lakiteksti.
"Kelle täällä pitää maksaa ettei kaikki olis niin paskaa" - Ellinoora/Carrie
Polpo:lle tiedoksi: kirjoitukseni arvionnissa on sovellettava Poen lakia.

writer

Tässä liikennevaliokunnan jäsenet jotka tulevat olemaan vastuussa jokaisesta onnettomuudesta, liikennekuolemasta, lapsen yliajosta ja mahdollisesta hylätyn turvapaikanhakijan terrori-iskusta autolla joita tästä pähkähullusta päätöksestä seuraa:

Quote
Puheenjohtaja

    Ari Jalonen
    Sininen eduskuntaryhmä

Varapuheenjohtaja

    Mirja Vehkaperä
    Keskustan eduskuntaryhmä

Jäsenet

    Mikko Alatalo
    Keskustan eduskuntaryhmä

    Jyrki Kasvi
    Vihreä eduskuntaryhmä

    Jukka Kopra
    Kansallisen kokoomuksen eduskuntaryhmä

    Susanna Koski
    Kansallisen kokoomuksen eduskuntaryhmä

    Suna Kymäläinen
    Sosialidemokraattinen

    Mats Löfström
    Ruotsalainen eduskuntaryhmä

    Eeva-Maria Maijala
    Keskustan eduskuntaryhmä

    Jari Myllykoski
    Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä

    Jani Mäkelä
    Perussuomalaisten eduskuntaryhmä


    Markku Pakkanen
    Keskustan eduskuntaryhmä

    Jari Ronkainen
    Perussuomalaisten eduskuntaryhmä


    Satu Taavitsainen
    Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä

    Katja Taimela
    Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä

    Ari Torniainen
    Keskustan eduskuntaryhmä

    Sofia Vikman
    Kansallisen kokoomuksen eduskuntaryhmä

https://www.eduskunta.fi/FI/lakiensaataminen/valiokunnat/liikenne-ja-viestintavaliokunta/Sivut/default.aspx


Kysymys:

Nyökyttelivätkö persujen Jari Ronkainen ja Jani Mäkelä jees-miehinä että onpa hyvä juttu VAI vastustivatko tätä perusteilla jotka tässä ketjussa on listattu ja jotka tulevat välittömästi mieleen jokaiselle joka osaa vähänkään ajatella nenäänsä pidemmälle?


Sinisten Ari Jalonen muuten VARMISTI juuri että hän tulee eduskunnasta putoamaan koska ennen 2019 eduskuntavaaleja joku turvapaikanhakija, masentunut hylätty turvapaikanhakija, juuri oleskeluluvan saanut kotimaassaan ajokortin lahjuksella saanut tai muuten vain jäähän ja lumeen tottumaton tulee sekoilemaan ja perseilemään liikenteessä ja aiheuttamaan suuren onnettomuuden ja silloin media laittaa Sinisten Ari Jalosen selittelemään...

Onko tehty mitään vaikutusarvioita asioista joita tässä ketjussa on mainittu?
Todennäköisesti EI.

Onko verrattu tietoja maiden ajokortti-koulutuksen tasosta ja valittu sen perusteella maat?
EI, on annettu tämä oikeus ihan kaikille Suomen tunnustamille maille.

Onko ajateltu yhtään sitä että juuri nyt muissa maissa on tapahtunut useita terrori-iskuja autoilla?
EI.

Onko ajateltu niitä ihmisiä jotka tulevat kuolemaan lisääntyneissä liikenne-onnettomuuksissa?
EI.

Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

writer

Quote from: Spesialisti on 12.01.2018, 00:06:16
Se on myös tässä takana, että vuosisatoja serkkurutsanneet keharit ovat niin älyllisesti degeneroituneita, etteivät ne pääse suomalaisesta autokoulusta läpi. Moni ei osaa lukea eikä kirjoittaa.

Luku- ja kirjoitustaidoton turvapaikanhakija joka laittaa sukulaisensa hommaamaan parin kympin lahjuksella ajokortin kotimaassaan ja saa sen postitse voi sitten ajaa Suomessa ympäriinsä esim. niillä kaduilla joita helsinkiläisten lapset ylittävät kouluun mennessään.

Myös jos luku- ja kirjoitustaidottomalla turvapaiknhakijalla on se lahjuksella ostettu ajokortti mukanaan niin pääsee ajelemaan heti seuraavana päivänä kun Suomeen tulee.

Jatkossa tulee varmaankin uusi ilmiö eli sen sijaan että suomalaiset häiriintyneet sekopäät vaanivat koulujen lähistöllä autoillaan niin myös ne turvapaikanhakijat jotka ovat häiriintyneitä sekopäitä tulevat vaanimaan koulujen lähellä autoillaan.

Kuinka liikennevaliokunta voi olla noin tyhmiä ihmisiä täynnä?

Sanoiko joku kerran "turismi" ja sitten kaikki vain nyökyttelivät...

Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

writer

Quote from: Outo olio on 11.01.2018, 23:33:27
Tarkoitus on siis edistää turismia, joten miksi mukana on myös kaikki ne maat joista Suomeen ei tule turisteja? Kiina ja isoimmat pari muuta maata voidaan ehkä ottaa mukaan, jos se turismi siitä on kiinni. En tiedä pitäisikö edes japanilaisille sallia moista, sillä hehän ajavat "väärällä" puolen tietä.

"Kaikki Suomen tunnustamat valtiot", heh tuli mieleen ajatus että kun joku Etelä-Sudan tai vastaava itsenäistyy ja tunnustetaan, niin samalla hetkellä sieltä tuleva saisi ajella täällä. :D

Turismille voi olla tästä jopa haittaa kun kiinalaiset ja muut näkevät liikenteessä sekoilijoita ja kertovat kaikille kotona, että Suomi on vaarallinen hullu paikka jossa kuka hyvänsä saa ajaa.

Muistakaa muuten nämä Romanian romanit jotka lavastaa tienposkeen auto-onnettomuuden ja sitten alkaa myymään tavaraa auttajilleen/ryöstää auttajat. Onkohan kaikille turisteille muistettu varoittaa tästä. Näiltäkin osin jää varmasti hyvät muistot Suomen-lomasta, "älkää auttako jos joku näyttää tarvitsevan apua, se on ansa". Suomi näyttää varmasti oudolta paikalta. ???

Saman turismia edistävän vaikutuksen olisi saanut vaikka tekemällä listan 20 euroopan ulkopuolisesta maasta joista tulee eniten turisteja Suomeen ja antanut tämän oikeuden vain heille.

Ilmeisesti Liikennevaliokunnassa ei ole yhtään kansanedustajaa jolle tuo idea olisi tullut mieleen.

Ennenpitkää joku turvapaikanhakija todennäköisyyksien mukaan ajaa japanilaisen turistin kuoliaaksi ja siitä japanissa iso juttu jonka seurauksena japanilaisten turismi Suomeen romahtaa.
(tulevat koska Suomessa on turvallista ja suomalaiset ovat mukavia)

Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

Don Nachos

Quote from: ämpee on 11.01.2018, 23:11:52
Sananvapautta pyhempi vapaa liikkuvuus edellyttää paperittomien ajokorttien hyväksynnän.
Totuuden jäkeinen aika saattaa olla varsin mielenkiintoinen epätodellisuuksellisten tapahtumien aika.
Ajokortillinen ei ole paperiton. Ja kuten uutisessa mainittiin, jälkikäteen hankittu kortti ei kelpaa.

Eiköhän ole lähinnä Kiinalaisia varten tehty. Eriteltiinkö siinä maat vai oisko Afganistan vain tullut Kiinan kylkiäisenä?

Ollaan me suomalaiset sitten tyhmiä, kun muualla luku ja kirjoitustaidottomat onnistuu keräämään kasaan ison kasan rahaa jolla matkustaa maan ympäri. Turha sitä on kouluja käydä kun ilmeisesti muutenkin pärjää.
"Religion was invented when the first con man met the first fool."
- Mark Twain

Kultti on uskonto jolla on vähän seuraajia. Uskonto on kultti jolla on paljon seuraajia.

internetsi

Ajokortillinen on monissa tapauksissa myös paperiton, varsinkin jos kyse on toisesta maasta ja ajokortti on ainut "paperi". Esim. Pohjoismaiden välillä ei tarvita matkustusasiakirjaa, mutta pelkkä ajokortti (välttämättä) ei riitä koska se ei kerro sitä, minkä maan kansalainen on kyseessä. En tiedä olisinko itse päässyt eilen takaisin Suomeen, jos olisin näyttänyt vain ajokorttia satamassa. Periaatteessa laivayhtiön ei olisi tarvinnut päästää minua kyytiin, jos olisin näyttänyt pelkästään sitä. Siksi näytin henkilökorttia, niin siksi olen jo Suomessa.

Suomi on byrokratian luvattu maa, eikä täällä saa ajokorttia ihan noin vain. Pitää olla tunteja, harjoittelua, testiä, lääkärintodistusta, lippua, lappua ja seteliä, ennen kuin sen saa. Keharimaiden kohdalla sitten tätä katsotaan läpi sormien tai toinen ajatusmalli on se, että afganistanilainen järjestelmä on yhtä hyvä kuin vaikka portugalilainen (EU) järjestelmä. Kumpikin ajatusmalli on kummallinen.
Lohjan persut

dothefake

QuoteSanoiko joku kerran "turismi" ja sitten kaikki vain nyökyttelivät...

Kyllä, Laura sanoi Oulussa turismi ja sai saamelaisten haukut niskaansa.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Mr.Reese

Käykö alaikäistenTM ajokortit myös?  :P
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään." - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

internetsi

Quote from: Don Nachos on 12.01.2018, 00:45:38Ollaan me suomalaiset sitten tyhmiä, kun muualla luku ja kirjoitustaidottomat onnistuu keräämään kasaan ison kasan rahaa jolla matkustaa maan ympäri. Turha sitä on kouluja käydä kun ilmeisesti muutenkin pärjää.
Juuri näin. Mitäs tässä nyt sitten turhaan opetellaan kouluissa lukemaan ja kirjoittamaan sekä tekemään töitä, koska ainahan voi vaan kerätä matkakassan kerran ja mennä vaikka Somaliaan. Siellähän annetaan heti asunto ja 500 euroa puhtaana käteen meille eurooppalaisille. Vuoroin vieraissa, nääs.




Tuli vaan mieleen sellainen juttu, että jos kerran keharimaiden ajokorttistandardit kelpaa suomalaisille, niin kai tätä samaa periaatetta sitten sovelletaan muuhunkin? Mehän voidaan vaikka hyväksyä samoilla periaatteilla kehitysmaiden muutkin standardit täällä. Esimerkiksi voitaisiin hyväksyä Suomenlinnan lauttakuskeiksi tai Viking Linen kapteeneiksi sellaiset henkilöt, joilla on vastaavat paperit vaikka Somaliasta. Jopa siinäkin tapauksessa, että ne ovat jääneet sinne Somaliaan. Samoin voidaan hyväksyä vaikka afganistanilaiset lentäjät suoraan samoilla lentolupakirjoilla Finnairille tai Hornettien korvaajien puikkoihin. Samoin voidaan hyväksyä vaikka nigerialaiset yliopistotodistukset, siitä vaan pankkiin töihin. Samoin kaikki hygieniapassit ja työturvallisuuskortit sekä muut luvat voidaan hyväksyä noin vain.

Quote from: Mr.Reese on 12.01.2018, 01:09:57Käykö alaikäistenTM ajokortit myös?  :P
Joku joskus pyöritteli lukioaikana sellaista ajatusta, että saisiko Yhdysvalloissa vaihto-oppilaana ajaa ajokortin (16 v.) ja sen jälkeen sitten tulla Suomeen ajamaan sillä? En tiedä miten se olisi oikeasti mennyt, mutta varmaan ei olisi käynyt. Vaikka jos olisi teoriassa ollutahdollista, niin käytännössä ei.

BTW, onkohan Afganistanissa mopokorttia? Varmaankaan ei ole. Eli jos siis on mopon ajo-oikeus Afganistanissa (eikä korttia tarvita), niin kai samalla oikeudella saa ajaa sitten myös Suomessa? Kysyttäessä sanoo vaan poliisille, että "Afganistan" ja matka jatkuu. Tai sitten heilauttaa rasismikorttia, silloin ei ainakaan matka katkea.
Lohjan persut

dothefake

Mutta toisaalla:

sitä minä laulelen rallissa tässä / siinä saa nähdä jos jonkinlaista / siinä on miestä ja naista. / Siinä on lasta, ukkoa, akkaa / siinä on reppua, nyyttiä, vakkaa. / Kaikkia löytää voi vehkeitä siitä / eikä se vielä riitä / linja-autossa on myös tunnelmaa / linja-autossa matka katkeaa...
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Ari-Lee

Kyllä nuo ulkolaisten ajokorttien muunnot on suoritettu maailmansivu. Eräskin afrikkalainen, taisi olla kongolainen, vuosia sitten selitti kaverilleni, kuinka häntä pelottaa ajella Suomessa ja ei uskaltanut peruutella ollenkaan. Hänellä oli kyllä "kaikki aakkoset kortissa", mutta ei ollut ajanut yhtään muuta ajoneuvoa kuin henkilöautoa. Kortin hän oli ostanut Kongosta muutamalla eurolla. Asiasta minulla ei ole todisteita, koska siihen olisi pitänyt päästä kuvaamaan ko. suomalainen ajokortti.



Tästä olikin puhetta vuonna 2013:

Quote from: P on 06.08.2013, 10:12:47
Quote from: Ari-Lee on 06.08.2013, 08:43:39
Entinen työkaverini kertoi nähneensä kongosta tulleella suomalaisen ajokortin missä olivat liki kaikki kirjaimet mitä on mahdollista saada. Ajo-oikeudet olivat kongolaisen mukaan hankittu Afrikassa ja kortti vaihdettu suomalaiseen. Ajotaidot olivat kuulema kyseenalaiset jopa henkilöautolla.

Hallitus luo ongelman. Ongelmaa ei edes lähdetä ratkomaan takaisinpäin vaan luodaan sub-ongelma ongelman sisälle. Tätä olen kummastellut jo pitkään. Toisaalta olen kauan sitten ymmärtänyt että hallituksen tavoite on romuttaa koko suomalainen yhteiskunta. Tavoite on saavutettavissa. Sitä en uskalla lähteä arvioimaan vakavissani mitä syntyy tilalle.

Kv-tieliikkennesopimuksen mukaan kongolainen kortti, vaikka se olisi basaarista ostettu tai sen hankkimisen vaatimukset eroaisivat täysin suomalaisesta on vaihdettava suomalaiseen korttiin, kun kv-liikennesopimusmaan kansalainen asuu pysyvästi Suomessa ja pystyy esim. kahden todistajan allekirjoittamalla todistuksella osoittamaan ajaneensa autoa 6kk ajan Suomessa.

Kyseinen säännöstö löytyy poliisi.fi sivustolta. Tämä koko pelleily on surkuhupaista.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä