News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2017-10-30:TU: Norjan ensimmäiset kolme F-35 hävittäjää laskeutuvat Ørlandiin

Started by f-35fan, 30.10.2017, 16:14:29

Previous topic - Next topic

f-35fan

Norjan ensimmäiset kolme  F-35 hävittäjää laskeutuvat Ørlandin tukikohtaan ensi torstaina

On suuri mediatapahtuma kun Norja vastaanottaa ensimmäiset F-35 hävittäjänsä. Se tulee olemaan kiinnostuksen kohteena myös suomalaisessa mediassa. Joten nyt kannattaa olla tarkkana.
https://www.tu.no/artikler/f-35-flyene-er-levert-og-straks-pa-vei-til-norge/410975
Artikkelin käännös norjasta englanniksiksi
https://translate.google.com/translate?hl=fi&sl=no&tl=en&u=https%3A%2F%2Fwww.tu.no%2Fartikler%2Ff-35-flyene-er-levert-og-straks-pa-vei-til-norge%2F410975

10.11 on seremonioiden aika jossa Norjan valtiojohto kokoontuu Ørlandin ihkauuteen tukikohtaan vastaanottamaan juhlallisesti koneet. Ørland sijaitsee Etelä-Trøndelagissa. Lähin suurin kaupunki on Trondheim.
Jos me hankkisimme F-35hävittäjiä olisi Ørland sekä koulutuksen että huollon kannalta tärkeä paikka.
Tietenkin suomalaisten katseet kohdistuvat tänne myös siksi että norjalaisilta saadaan arvokasta ensi käden tietoa koneesta.

Ensi torstaina koneet lennetään Texasista 10-11 tunnin lennolla joka vaatii seitsemän ilmatankkausta. Norjalla on ollut jo omia koneita mutta ne ovat olleet Arizonassa norjalaisten lentäjien koulutuskäytössä. Nyt koulutustoiminnan pääpaino siirtyy Ørlandin tukikohtaan.

Kenraalimajuri Morten Klever kertoo F-35 hävittäjän toimittamisesta
https://www.tu.no/artikler/den-norske-kampflygeneralen-forelopig-har-vi-kun-tatt-ut-ti-prosent-av-potensialet-i-f-35/410389
Artikkelin käännös norjasta englanniksi
https://translate.google.com/translate?sl=no&tl=en&js=y&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&u=https%3A%2F%2Fwww.tu.no%2Fartikler%2Fden-norske-kampflygeneralen-forelopig-har-vi-kun-tatt-ut-ti-prosent-av-potensialet-i-f-35%2F410389&edit-text=&act=url

@kgb
@matti

Toivon että tähän säikeeseen lisätään ainoastaan tähän aiheeseen liittyviä asioita eikä nuijasotaa taikka venäläisiä ohjuksia.
Tulen painamaan vasikkanappia jos joku yrittää puhua asian sivusta!


f-35fan

Koneet ovat tulossa Ørlandin tukikohtaan Suomen aikaa noin 16.50
NRK:lla on suora lähetys:
https://www.nrk.no/trondelag/f-35-lander-for-forste-gang-i-norge-1.13762812
Todennäköisesti jonkinlainen pikku seremonia nähdään?
Lennot myöhästyivät vuorokaudella koska saatavilla ei ollut tarvittavaa tankkerikapasiteettia.
Todennäköisesti koneet tarvitsevat kaksi tankkeria joista toinen on "varalla".

Koneet tulevat amerikkalaisin merkinnöin ja lentäjin kustannussyistä.
Kuitenkin ensi viikon seremonioihin vaihdetaan luonnollisestikin norjalaiset merkinnät.

Juhlallisuuksiin 10.11 tulee 300 juhlavierasta. Lockheed Martin on vuokrannut Niradosdom-kirkon víeraille järjestettävää urkukonserttia varten. Niradosdom on Trøndheimissa sijaitseva näyttävä kansallispyhäkkö. Ørlandin tukikohta on lähellä Trøndheimiä.

Hävittäjien saapuminen on laukaussut keskustelun josta voi päätellä norjalaisten olevan hyvin tyytyväisiä ratkaisuunsa.


ikuturso

Quote from: f-35fan on 03.11.2017, 15:21:09
Lennot myöhästyivät vuorokaudella koska saatavilla ei ollut tarvittavaa tankkerikapasiteettia.
Todennäköisesti koneet tarvitsevat kaksi tankkeria joista toinen on "varalla".

Kuinkas monen kilometrin välein nuo pitää tankkeerata, jos on täysi asepatteri eikä lisätankkeja? Suomella kun ei ole yhtään omaa tankkeria, jotta kuinka syvällä ryssän linjojen takana noilla voi käydä moikkaamassa, että vielä pääsee edes teoriassa kotiin?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

f-35fan

Quote from: ikuturso on 03.11.2017, 15:25:41
Quote from: f-35fan on 03.11.2017, 15:21:09
Lennot myöhästyivät vuorokaudella koska saatavilla ei ollut tarvittavaa tankkerikapasiteettia.
Todennäköisesti koneet tarvitsevat kaksi tankkeria joista toinen on "varalla".

Kuinkas monen kilometrin välein nuo pitää tankkeerata, jos on täysi asepatteri eikä lisätankkeja? Suomella kun ei ole yhtään omaa tankkeria, jotta kuinka syvällä ryssän linjojen takana noilla voi käydä moikkaamassa, että vielä pääsee edes teoriassa kotiin?

-i-

Hyvä kysymys!

Koneet tuleva Teksasista Forth Worth:sta ja muistaakseni tankkauksia tarvitaan 6-7 matkalla Ørlandiin. Lento kestää riippuen suihkuviryauksista 10-11 tuntia. Lentoreitti on suunniteltu siten että olisi mahdollisia varalaskupaikkoja yli Grönlannin, Islannin(?) ja Skotlannin(?).

Israelilaiset ovat ratkaisseet toimintasädeongelman kertakäyttöisillä tankeilla joiden pudotuksen jälkeen häiveominaisuudet ovat entisenlaiset. Tälläisilla tankeilla israelilaiset hykkäsivät upouusilla F-16 hävittäjillä Saddamin ydinreaktoria vastaan. Se oli juuri ja juuri toimintasäteen ulottuvista. Ne hävittäjät piti alunperin mennä Shaahin Iraniniin mutta siellä tapahtui islamilainen vallankumous ja näin israelilaiset saivat nämä silloin huippumodernit hävittäjät. On vaikea arvioida kuinka pitkä reitti on koska hävittäjä ja tankkeri vaivat mennä hieman eri reittejä ja nopeuksia.

Toimintasäde on reilusti riittävä viemään koneen moottorihuoltoon Ørlandiin.

F-35 toimintasäde on täysin kilpailukukyinen ja vielä kunnostetaan huomioon että aselasti on aerodynaamisesti edullisessa paikassa, joka sekin säästää polttoainetta.

Norjallakaannei ole tankkauskoneita, mutta he ovat tässä asiassa liitossa Saksan ja kumppanien kanssa. He ovat maksaneet osuutensa "tankkerikolhoosista".
Meidän hornettimme ovat harjoitelleet ilmatankkausta aina kun se vaan on ollut mahdollista.
Tämä kertoo siitä että kumppanimme haluavat tarjota tätä palvelua mahdollisessa kriisissä.
Pitää muistaa myös että näiden legacy-hornettien toimintasäde on hyvin vaatimaton verrattuna F-35 hävittäjään.


f-35fan

Tänään on Norjassa näyttävät seremoniat jossa vastaanotetaan virallisesti F-35 koneet.
Tästä tietenkin seuraa "mediaryöppy".

Nyt on myös suomalainen media asialla, mutta jätän sen puolen teille.

NRK:lta alkaa pian suora lähetys:
https://www.nrk.no/trondelag/de-nye-f-35-flyene-markeres-pa-orland-1.13772553

Paikallinen vasemmistoliitto eli SV oli hyväksymässä hävittäjien hankinnan Stoltenbergin hallituksessa.
Ei niin yllättävästi nyt heidän mielestään koneita pitäisi hankkia ainoastaan 40 ja että he pelkäävät Norjan hankinnan johtavan kilpavarusteluun.
https://www.nrk.no/finnmark/strid-om-nye-vapen-mot-russland_-sv-advarer-mot-ny-rustningsspiral-1.13770581

Lockheed Martinin pääjohtaja Marilyn Hewson vihkii käyttöön  Kongsbergin uuden tuotantolaitoksen:
http://e24.no/naeringsliv/kongsberg-gruppen/lockheed-martins-mektige-toppsjef-innviet-nytt-kongsberg-anlegg-de-er-en-leverandoer-paa-toppnivaa/24182929
Kongsberg on yksi mailman johtavista ohjusvalmistajista.

Lockheed Martinin F-35  johtajan Jeff Babionen haastattelu
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/forsvaret/f-35-sjefen-til-vg-vi-vil-laere-mye-av-norge/a/24182505/

Yhdysvaltain hallituksen F-35 -ohjelman johtaja vara-amiraali Mat Winters vierailee Nammon tehtailla:
https://www.nrk.no/ho/norsk-ammunisjon-skal-revolusjonere-f35-flyene-1.13771931
Norjalaiset tulevat toimittamaan lähivuosien aikana 10-17 miljardin kruunun edestä apex-ammuksia F-35 hävittäjiin.

Norjan F-35 taistelusimulaattorit Ørlandissa:
http://www.aviationtoday.com/2017/11/06/international-lockheed-martin-f-35-partners-receive-full-mission-sims/

Näyttää vahvasti siltä että Saksa korvaa vanhevat 80 Panavia Tornadoa F-35 hävittäjillä.
Tämä merkitsi sitä että sekä lähialueen että Euroopan taivaalla F-35 olisi liittolaistemme valinta lukuunottamatta Ruotsia ja Ranskaa joilla on oma kone.

Tornado Replacement Must Be Fifth Generation: German Air Force Chief
https://www.nytimes.com/reuters/2017/11/08/business/08reuters-germany-fighter.html?_r=0
"Lieutenant General Karl Muellner's comments are his clearest public statements to date on the Tornado replacement program. They indicate a preference for Lockheed Martin Corp's F-35 fighter jet, the only Western aircraft that meets those requirements."

Der Spiegel Tornadohävittäjien uusimisesta
http://www.spiegel.de/politik/deutschland/f-35-luftwaffe-aeussert-wuensche-zu-tornado-nachfolge-a-1177071.html
"Müllner sagte demnach, diese Fähigkeiten eines Kampfjets der fünften Generation seien für eine glaubhafte Abschreckung im Rahmen der Landes- und Bündnisverteidigung unerlässlich. Nach Einschätzung von Militärexperten erfüllt aktuell allein die amerikanische "F-35" diese Anforderungen."




f-35fan

Nrk:n juttu seremonioista:
https://www.nrk.no/trondelag/de-nye-f-35-flyene-markeres-pa-orland-1.13772553

Huomatkaa everstiluutnantti Ståle "Steel" Nymoenin tyylikäs arvonerkki rinnassa viikinkikirveineen!

Huomaatteko mikä Nymoenin takana olevassa koneessa oleva tärkeä muoto puuttuu Norjan muista koneista tällä hetkellä? Kuka ehtii ensiksi?
Mitä voisi päätellä everstiluutnantin ilmeestä? Se kertoo aika paljon.

P.S. Älkää vääntäkö enää puukkoa omassa haavassanne sillä F-35 on jo saanut murskavoiton.

f-35fan

Quote from: f-35fan on 10.11.2017, 22:16:38
Huomaatteko mikä Nymoenin takana olevassa koneessa oleva tärkeä muoto puuttuu Norjan muista koneista tällä hetkellä? Kuka ehtii ensiksi?

Se muoto oli jarruvarjon kuomu. Jarruvarjosysteemi tulee sekä Hollannin että Norjan koneisiin,
Se voidaan tarvittaessa poistaa sekä asentaa uudestaan.
Norjassa on perinteet jo 60-luvulta laittaa hävittäjiin jarruvarjot koska heillä on jäisiä, lyhyitä ja tuulisia kenttiä.
Suomessa hätäpysäytykset ovat yleensä hoidettu pysäytysköysillä.
Edit: Tuossa on kuvia pysäytysverkon käytöstä Suomessa:
http://www.uotila.com/aircraft+arresting+barriers/
Seuraavassa liikuteltava järjestelmä toiminnassa:
https://www.youtube.com/watch?v=zoyrDfA90Ac
Muistan että olisin joskus nähnyt suomalaisen MIG-21 koneen jossa oli jarruvarjo perässä?

Verrattuna Norjan F-16 koneisiin F-35 on helpompi laskeutua koska siinä laskutelineet ovat leveämmällä ja ei ole laajapintaista sivuvakaajaa kuten F-16:ssa.

Mielenkiintoista mutta ei yllättävää on se että alemmissa korkeuksissa Norjassa F-35:n moottorissa on oleellisesti paremmat tehot kuin Arizonassa jossa norjalaiset lentäjät ovat olleet koulutuksessa. Kylmä ilma on tiheämpää ja siksi sisältää enemmän happea. Myöskin lämpövoimakoneet ovat tehokkaampia mitä kylmemmässä ne toimivat. Tiheämmässä on kuitenkin ilmanvastus hieman korkeampi.