News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Kannatatko Katalonian eroa Espanjasta?

Started by Faidros., 04.10.2017, 17:15:05

Previous topic - Next topic

Kannatatko Katalonian eroa Espanjasta?

Kyllä
104 (77%)
Ei
28 (20.7%)
Kannatan Espanjan sijasta EU:n keskushallintoa
3 (2.2%)

Total Members Voted: 135

Voting closed: 14.10.2017, 17:15:05

Hämeenlinnan Oraakkeli

Kannatan ja kannatan myös Ahvenanmaan itsenäistymistä Suomesta. Samalla myös pakkoruotsin poistoa.

Mehud

Kannatan jokaisen eurooppalaisen valtion itsenäistymistä, eli eroa EUsta.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Faidros.

Quote from: Mehud on 04.10.2017, 19:50:23

Isäntävaltiosta eroaminen ei tarkoita eroa EU:sta. Skotlanti haluaisi pysyä ja ehkä myös Katalonia?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Mika

Herttaisen samantekevää minulle.  On kyllä melkoisen yllättävää, jos barcelonalaiset eivät koe olevansa espanjalaisia.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Alarik

Quote from: Totti on 04.10.2017, 19:15:22
En kannata koska:
Ymmärrän jäsen Tottin perusteet ja nämä ei ole yksinkertaisia juupas-eipäs- se-sulle-kuulu -kysymyksiä - ja siksikin ja siitäkin huolimatta kannatan eroa. Sekä koska perustelut voi päteä lähes mihin tahansa keskushallintoon kun vähän "tulkintoja venytetään", joten ne eivät voi sulkea itsenäisyyttä pois.

Esimerkki, pienin muutoksin jäsen Tottin perusteisiin, miksi yhdenkään valtion ei kannata erota vaikkapa mummoja pamputtavasta EUsta:
- Historialliset perusteet alueen xx itsenäisyydelle (EUsta) ovat kovin hepposia.
- Eurooppalaisissa ei ole eri etnisiä ryhmiä, johon maan perustelu erolle EUsta voisi tukeutua.
- Separatistit ovat pääasiassa vasemmistolaisia/äärioikeistolaisia, jolle en missään nimessä suo sosialistisen/natsistisen valtion perustamista.
- Alue xx on Eurooppalaisen jihadismin pääpesäkkeitä. Itsenäisyys johtaisi kalifaattiin Euroopan sisällä.
- Alueen xx ihmiset eivät elä EUn keskusvallan sorron alla, jonka perusteella irtautuminen keskushallinnosta voisi olla perusteltua.
- Alueella xx on jo nyt kohtalaisen laaja itsemääräämisoikeus mm. omalla parlamentilla.
- Gallupien mukaan vähemmistö kansasta xx kannattaa itsenäisyyttä, aina, jokaisessa gallupissa. Vielä pienempi osa kannattaa oman valtion EU-eroa.
- Lähtökohtaisesi alue xx ei voi alkaa äänestämään itsensä irti EUsta vain omaan ääneen perustuen. Asia pitää päättää EU-tasolla, ei aluetasolla.
- Alueen xx irtautuminen heikentää EUn valtaa maailmassa kasvattaen samalla Venäjän ja USAn ja Kiinan valtaa.
- Alue xx liittyisi johonkin systeemiin kuitenkin saman tien, joten mikään ei muuttuisi lainkaan. Päinvastoin, joku isompi voima saisi helposti hallittavan pikkuvaltion samalla kun kansan valta pienenee.
- EUn pilkkominen saattaa johtaa tilanteen eskaloitumisen ja monen muunkin maan eroamiseen. Tämä olisi erittäin epäsuotuisa trendi, joka nopeasti aiheuttaisi vuosia kestävään kaaoksen Euroopassa.

Keskushallintoa ja pamppua änkyräpottunenille lisää. Kysyyköhän siellä kukaan miksi eroamisia ja hajoamisia ulos systeemistä on juuri nyt, vaikka samaan aikaan sisään erinomaisen keskushallinnon piiriin lompsii paljon parempaa ja ahkerampaa porukkaa ovista ja ikkunoista? Olisiko huviksi, kiusallaan, kaikki on sosialisteja, kaikki on äärioikeistolaisia, ei ole muutakaan tekemistä?

dothefake

Kymenlaakso on ruhtinaskunta, jonka pohjoisen käskynhaltija olen itse ja eteläisen käskynhaltija on Ida.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

pienivalkeapupu

"Luulen, että pääsääntöisesti, kirjoitukseni ovat totta."

"Minun täytyy toimia epävarmuudessa, vaikkei minulla aina ole kaikkea informaatiota ja tietoa."

Lasse

NOVUS ORDO HOMMARUM

Veikko

Kyllä. Kannatan Katalonian eroa Espanjasta, jos katalonialaiset niin haluavat. Heillä on siihen historialliset ja moraaliset oikeudet, sekä taloudelliset edellytykset.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Luotsi

Pidän kysymystä typeränä. Päättäköön ne, joita asia koskee!
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

ikuturso

Quote from: hamppari on 04.10.2017, 17:30:27
Kannatan. Ja kannatan kehäkolmosen pohjoispuolen eroa Suomesta ja EU:sta.

Piti juuri kommentoida samaa. Toisaalta siis itse kannatan kehäkolmosen eteläpuolen eroa Suomesta ja pysymistä EU:n vasallina. Sen jälkeen kannatan kehäkolmosen pohjoispuolelle jäävän Suomi-nimisen valtion itsenäistymistä EU:sta.

Quote from: Jouko on 04.10.2017, 19:25:15
Minä olen katalaani!

Minä olen katamaraani.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Kyklooppi

Mie olen varaani ja kannatan soinin eroa suomen kansasta.  :o
Ihmisjäte.

Rubiikinkuutio

Quote from: Mika on 04.10.2017, 20:00:07
On kyllä melkoisen yllättävää, jos barcelonalaiset eivät koe olevansa espanjalaisia.

Ei ole yhtään yllättävää kellekkään, joka Katalonien historiaan on yhtään tutustunut. Oma kansa, oma kieli ja oma kulttuuri, jota Espanjalaiset eivät ole vielä onnistuneet täysin tuhoamaan.

Barcelona on Katalonian kaikkein vierasasutetuin paikka ja siten Katalonian Espanjalaisin osa.

Quote from: Veikko on 04.10.2017, 23:58:50
Kyllä. Kannatan Katalonian eroa Espanjasta, jos katalonialaiset niin haluavat. Heillä on siihen historialliset ja moraaliset oikeudet, sekä taloudelliset edellytykset.

Näin. Juuri näin. Päättäkööt itse.

"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

sivullinen.

Kannatan eroa. En kannata sitä, koska haluaisin päättää asioista katalonialaisten tai espanjalaisten puolesta, vaan koska se edistää Eurostoliiton hajoamista, jota kannatan omasta ja Suomen puolesta parhaana mahdollisena asiana.

Moni voisi kysyä, miksi kannatan Eurostoliiton hajoamista ja miksi se on hyvä asia Suomelle? Olen selitellyt kantaani tähän jo tuhansia kertoja. Yksi kerta lisää ei tee huonoa, sillä Eurostoliitossa on erittäin paljon huonoa. Se on taloudellisesti katastrofi; sen kansojen sekoituspolitiikka on mielestäni sairasta rodunjalostusta; se on epäonnistunut epäonnistumisten jälkeen, enkä minä halua minun maani epäonnistuvan; se pyrkii poistamaan rajoja Eurostoliiton sisältä, mutta luomaan kovempia rajoja Eurostoliiton ulkopuolelle tai ainakin Venäjää vastaan, ja minun maantieteellisen näkemykseni mukaan Suomella on enemmän maarajaa yksin Venäjän kanssa kuin kaikkien eurostomaiden kanssa yhteensä -- ja euromaiden kanssa Suomella ei ole senttiäkään maarajaa, vesirajaa tai edes ilmarajaa --. Se vähän hyvää, mitä Eurostoliitosta voisi tulla, on hävinnyt näiden ongelmien varjoon ja jopa osittain tullut lakkautetuksi näistä syistä.

Pitkään kuitenkin kaksi edellisistä johtuvaa syytä Eurostoliiton hajoamisen toivomisessa on noussut minulla ylitse muiden. Ne ovat molemmat varsin abstrakteja. Ensimmäinen on demokratian puute: Eurostoliitossa on nykyään selvästi vähemmän demokratiaa kuin Iranissa, Turkisissa, Kiinassa ja Venäjällä. Eurostoliitto on yhä epädemokraattinen kuin Pohjois-Korea. Enkä tarkoita tällä demokratian puutteella edes järjestelmän nimittämistä demokraattiseksi, jolloin muodolliset monarkiat Ruotsi, Norja, britannia, Espanja ja vastaavat olisivat huonoja malleja, enkä edes valittele vaalien vähyyttä, joita on ja joita taas pian on maakuntavaalien myötä yhdet enemmän. Demokratian kritiikkini kohdistuu siihen, ettei äänestämällä voi vaikuttaa. Vallanpitäjät ota huomioon kansan mielipidettä; he tietävät sen varsin hyvin, joten sen mittaamiseksi ei edes vaaleja tarvittaisi, ja heille on esitetty keinoja sen toteuttamiseksi, joten mahdottomaksikaan sitä ei voi sanoa. He eivät huomioi sitä, koska se on vastoin heidän poliittista tavoitettaan luoda yksi eurooppalainen supervaltio Eurostoliitto vastoin kaikkien eurooppalaisten ihmisten tahtoa.

Toinen on sananvapauden puute, siihen liittyvä valehteleva sosialistinen lehdistö, toisinajatteleijoiden vainoaminen, sensuuri, tilastojen väärentäminen ja ylipäätään kaikin keinoin todellisuuden selittäminen toiseksi kuin se on. Kun sanotaan neekerin olevan moniosaaja, työvoimapulan paikkaaja, olevan alaikäinen ja tulleen tänne pakoon sotaa -- ja väitetään tiedettävän kaikista neekereistä ihan kaikki ja huoli pois --, niin ei siinä tarvitse enää olla edes keskinkertaisella järjellä varustettu aikuinen omaan ajatteluun kykenevä ihminen, että tajuaa kyseessä olevan nelinkertainen valehtelu. Kun ei ole työvoimapulaa; kun neekerit tulevat Irakista ja Somaliasta, jossa on ollut rauhaisaa jo pitkään; kun tulijat eivät ole käyneet edes peruskoulua eivätkä osaa edes englantia; ja kun alaikäinen on ulkoisesti lähempänä kolmea kymmentä; niin täyttä valhettahan tuo kaikki on ilmiselvästi. Eikä neekerien selittely parhainpäin ole läheskään ainoa valheiden lähde; sosialistiselle lehdistölle valehtelu on enemmän sääntö kuin poikkeus.

Katalonian tilanteesta myös valehdellaan paljon. Jäsen Totti, joka on jo usein aiemminkin tuonut keskustelua sotkemaan sosialistisen lehdistön valheita, esitti tästäkin asiasta sellaista pötyä ja ihan suoraa valhetta, että minulle oikein tuli paha mieli; pidän todella törkeänä loukkauksena kun minua noin yritetään kusta silmään suoraan ihmisen toimesta; se on jopa pahempaa joukkotiedotusvälineiden kautta tapahtuva silmään kuseminen. Lähteettä esitetyt väitteet gallupeista, joissa katalonialaisista suurin osa kannattaa alistumista Espanjan vallan alle, ovat täyttä roskaa. Tietenkin voidaan tehdä hyvin valitulle pienelle joukolle kysely asiasta ja julistaa sen tulosta kaikkia koskevana totuutena, ja sitten sanotaan, ettei valehdeltu, koska oli tehty joku kysely. Mutta enemmän katalonian kansan tuntemuksista kertoo tämänkin ketjun kysely -- johon tuskikaan yksikään katalaani on vastannut -- kuin sosialistien gallupit. Sen esittäminen katalaanien tuntona olisi myös valetta. Nykyisessä sananvapauden tilanteessa kansanäänestykset on ainoa gallup, joka on tarpeeksi hyvä: Siinä otanta on suuri ja siihen kaikki saavat osallistua. Vuonna 2014 Kataloniassa järjestetyssä kansanäänestyksessä kysyttiin, kaksi kysymystä: Haluatko Kataloniasta tulevan oma valtio ja haluatko tämän valtion julistautuvan itsenäiseksi. Kyselyyn vastasi 2,3 miljoonaa katalaania, joista yli 80% vastasi edellä mainittuihin kysymyksiin kyllä ja kyllä; täysin päinvastainen tulos kuin jäsen Totin väitteissä. Tämä uudempi kansanäänestys osoitti vielä selvemmän halun itsenäistyä -- joka osin voi johtua itsenäistymishalukkuuden jatkuneesta noususta --. Valehtelija keksii kyllä keinot selitellä valheensa valkoiseksi, mutta totuus on, että ylivoimainen enemmistö katalaaneista kannattaa omaa valtiota ja itsenäistymistä Espanjasta. Muuta valehtelemalla ei tee kuin itsestään pellen.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Tavan

Kiikkerä yhdistynyt Saksa hajonnee taas Saksoiksi ja Italia ja Espanja samaten hajoavat palasiksi. Nämä käänteet tapahtunevat ennen kuin tämä vuosisata päättyy. Merkittävä osa näistä muodostuvista pikkuvaltioista tulee olemaan Granadan/Andalusin tyyppisiä muslimivaltioita Euroopan sisällä.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

guest14935

Kun ei ole tuttuja mulle kumpikaan, en oikein osaa sanoa. Eli en äänestä kyselyssä.
Mutta näyttivät videoissa kannattavan he siellä sitä. Josko seitsemänkymmentä prosenttia etnisistä kannattaisi, sitten olen sitä mieltä että olkoot itsenäisiä jos tahtovat sitä olla.
Josko vähempi, parempi olla espanjalaisia. Tämä seitsemänkymmentä sillä etten tunne heitä, enkä vähemmällä uskalla mielipidettä kertoa.

Suomalaisia tunnen, minusta riittäisi 51 prosenttia siihen että suomi olisi itsenäinen, mutta eipä täällä ole uskaliaita järjestään äänestyksiä, pohjoismaista ja eu:sta tulisi erota, pakkoruotsi lopettaa, mutta mikä järjestö uskaltaisi?

Maastamuuttaja

Kannatan katalonialaisten omaa päätöstä.

AngleHedd

Ehdottomasti kannatan jos kerran tätä haluavat.
Bastion Europa

Oami

Vastausvaihtoehtojen joukossa pitäisi olla "päätettävä kansanäänestyksellä". Asia on ensisijaisesti kansalaisten itsensä päätettävä. Omasta puolestani kunnioittaisin kansanäänestyksen tulosta, oli se mikä tahansa; tämä kuitenkin edellyttää luonnollisesti sitä, että kansanäänestys on järjestettävä.

Quote from: Micke90 on 04.10.2017, 17:35:02
En kannata, koska Kataloniasta tulisi EU:n jäsen, jolloin se ei enää olisikaan itsenäinen.

Ei tule, jos Espanja sen kieltää.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Oami

Quote from: Pyhä Olavi on 04.10.2017, 19:37:56
katalaani ja gajeco ovat Espanjan murteita, baskien kieli on asia erikseen

Eivät ole murteita. Katalaani ja oksitaani (jota puhutaan lähinnä Etelä-Ranskassa) ovat oma kieliryhmänsä. Jonkin verran erimielisyyttä vallitsee siitä, ovatko nämä läheisempää sukua ranskalle vai kastilialle, mutta joka tapauksessa ne ovat läheisintä sukua toisilleen.

Galego puolestaan on joko oma kielensä tai portugalin murre. Tähän kiistaan en kompetenssin puutteessa ota kantaa. Siinä ikävällä tavalla sotkeutuvat keskenään politiikka ja kielitiede. Siitä huolimatta se on kummassakin tapauksessa lähempänä portugalia kuin kastiliaa.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

pekka2409

Kannatan ja samalla kannatan Ahvenanmaan(Kongo)myymistä Venäjälle.

Mora

Mitä se minulle kuuluu? Vastasin tietysti kyllä, mutta kysymyksenasettelu on hyvin erikoinen. Katalonialle kuten kaikille muillekin kansoille kuuluu lähtökohtaisesti oikeus itsenäisyyteen. Sitä en voi käsittää, miten täällä yli 20 % on äänestänyt EI? Tämä ja Las Vegas-ketju ovat asioita, joita en kuvitellut koskaan näkeväni täällä...

Puskistahuutelija

Kunnioitan Katalonian kansalaisten tahtoa irtautua Espanjasta erilliseksi tasavallaksi.

Yritän tässä asettua tavallisen katalaanin asemaan. Hänen näkökulmastaan asia on selvä kuin pläkki: katalaanit eivät koe itseään espanjalaisiksi. Totta kai he ovat virallisissa papereissa espanjalaisia, mutta he ovat ikään kuin kansa kansan sisällä. He haluavat olla kuitenkin oma, itsenäinen kansakunta.

Taloudelliset aspektit huomioiden Katalonia on tällä hetkellä samassa asemassa kuin Suomi EU:ssa: nettomaksaja. Katalonia tilittää keskushallinnolle Madridiin enemmän rahaa, mitä se saa sieltä takaisin. Nämä rahat keskushallinto taas käyttää jonnekin muualle kuin Kataloniaan, usein myös kokonaiskuvan kannalta täysin järjettömiin hankkeisiin. Sama kaava kuin Suomella, joka tilittää Brysseliin enemmän kuin mitä sieltä tulee takaisin ja rahat valuvat muihin maihin.

_________________________________________________________________________________________________________

Espanjan kannalta tilanne on hankala: Espanja on EU:n tarkkailun alaisena taloudellisen tilanteensa vuoksi. Samaan aikaan budjetti on pakko saada pitämään, joten suuria taloudellisia myönnytyksiä ei Katalonialle voi tehdä. Katalaanit ovat vihaisia, koska Baskimaa saa keskushallinnolta huomattavasti parempaa kohtelua taloudellisesta näkökulmasta.

Katalonian itsenäisyyden tunnustaminen ei myöskään käy päinsä. Silloin saattaisi syntyä ketjureaktio ja Baskimaassa saattaisi itsenäisyyshalut nousta. Niistä ajoista ei ole kovin kauaa aikaa ja silloin oli ihan ihmishenkiäkin tulilinjalla ETA:n toimesta. Se toisi Madridille valtavasti lisäongelmia.

Baskimaan ja Katalonian irtautuminen Espanjasta veisi jopa 25 prosenttia BKT:sta pois ja samalla maan väkiluku tipahtaisi 37 miljoonaan. Se tarkoittaisi maan vaikutusvallan heikkenemistä sekä budjetti pettäisi täysin. Samalla seurauksena olisi erittäin epätoivottuja poliittisia päätöksiä, jonka seurauksena Madridin keskuhallinto saisi useista eri itsehallintoalueista itselleen lisäongelmia.

Jorma M.

Tää on tärkeä kysymys. Filosofisesti, poliitisesti ja monella muulla tavalla.

Täytyy valita pienempi paha tai parempi hyvä.

Kannatan Espanjan pyrkimyksiä pitää maa koossa. Kannatan katalaanien itsenäisyystoiveita.

Äänestin Katalonian eroa Espanjasta ja pyydän tätä anteeksi Espanjalta ja espanjalaisilta.

Tällä kertaa joudun äänestämään näin koska oletan että Katalonian ero tekee enemmän haittaa EU:lle. Etenkin sen federalismihimolle.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Vaniljaihminen

En oikein osaa sanoa.

Tavallaan en, koska olen liian kova francolainen. Mutta toisaalta taas kyllä, koska onhan tämä myös kunnon myllytystä ylhäältä päin johdettua EU:ta vastaan.

Boode ok!
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

HDRisto

Quote from: Faidros. on 04.10.2017, 19:55:02
Quote from: Mehud on 04.10.2017, 19:50:23

Isäntävaltiosta eroaminen ei tarkoita eroa EU:sta. Skotlanti haluaisi pysyä ja ehkä myös Katalonia?

Mitähän hyötyä siinä olisi skoteille ja katalaaneille, erota "isännästä" mutta jäädä kuitenkin isäntä-EUn käskyläiseksi ja kupattavaksi?. Ehkä se, että jäisi  yksi kuppaajaporras pois ja voisi sitten syyttää vain itseään kun / jos meni v**uiksi koko itsenäisyys?.

Vaniljaihminen

Quote from: HDRisto on 07.10.2017, 17:25:52

Mitähän hyötyä siinä olisi skoteille ja katalaaneille, erota "isännästä" mutta jäädä kuitenkin isäntä-EUn käskyläiseksi ja kupattavaksi?. Ehkä se, että jäisi  yksi kuppaajaporras pois ja voisi sitten syyttää vain itseään kun / jos meni v**uiksi koko itsenäisyys?.

Varmaan taustalla on se, että joka tapauksessä "päätetään itse", oltiin sitten menossa syyteen tai saveen, tai allikkoon tai ojaan.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."