News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2017-10-02: Hyväpalkkaista ja helppoa työtä - vain mamuille!

Started by Mika, 03.10.2017, 15:19:46

Previous topic - Next topic

Saturnalia

En oikein keksinyt mihin säikeeseen tämä sopisi, rykäisen tämän nyt tähän sitten.
Seinähulluutta. Mielipuolisuutta. Sanoinkuvaamatonta.
Suomessa lakkautetaan jonotusnumerot:

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/581192-kela-siirtyi-neuvostoaikaan-asiakkaan-parjaama-kokeilu-saattaa-laajentua-myos

Kuvitelkaa, jossain Kelassa on asiakkaista jo 80% ählämeitä, ja kohta siellä ei ole enää jonotusnumeroja.
QuoteMuodostakaa jono.
Vittu joo. Kamelikuskien kanssa. Jokainen voi kuvitella, mikä on todellisuus.
Onnea kantapotulle joka kohta Kelaan lähtee jonottamaan, todella lämpimästi onnea. Tuo leviää aivan varmasti joka virastoon.
Ählämien kanssa tiskille ilman jonotusnumeroa. Liberaalit ovat mielipuolia.

Golimar

QuoteJos herää aamuvuoroon neljättä vuotta kello kolme aamulla ehtiäkseen kuudeksi autotehtaalle töihin, vaikka tarjolla olisi ollut samalla palkalla työ lähempänä kotia, on uskottava siihen, että salolainen 29-vuotias Amir Lamouz todella pitää työstään Valmet Automotiven tehtaalla. Lamouz toimii korjausmiehenä kokoonpano-osastolla.

UUSIKAUPUNKI. Seutusanomat uutisoi 20. maaliskuuta, että Punaisen Ristin Varsinais-Suomen piiri on myöntänyt vuoden 2018 Ennakkoluuloton edelläkävijä -tunnustuksen Valmet Automotivelle osana 19.–25. maaliskuuta vietettävää Rasismin vastaista viikkoa. Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalla tehdään paljon rasismin vastaista työtä ja osin sen johdosta autotehdas on saanut houkuteltua tehtaalle jo 400 ulkomaalaistaustaista työntekijää. Yksi näistä työntekijöistä on Amir Lamouz,  jonka toi Suomeen ja Saloon avioliitto suomalaisnaisen kanssa.

– Ensin tarkoituksenamme oli jäädä Tunisiaan, mutta jo jonkin kuukauden jälkeen vaimo sanoi haluavansa, että muuttaisimme Suomeen. Minä siihen tietysti suostuin, vaikka työskentelin tuolloin Volvon tehtailla sekä matkailun parissa, kertoo Lamouz erinomaisella suomenkielellä. Paljon paremmalla kuin kuusi vuotta maassa asuneelta osaisi edes odottaa.

– Minulla on hyvä kielipää. Puhun sujuvasti ranskaa, joka on äidinkieleni sekä englantia ja jonkin verran italiaa. Suomen kieltä opettelin kurssilla ja opin, koska halusin oppia, Lamouz painottaa.

Huumorintajuinen Lamouz kertoo, miten ensikosketus pohjoiseen maahan oli ankea.

– Kesä 2012 oli sateinen ja mietinkin silloin usein, miten tänne päädyinkään. Lamouz kertoo täällä olevan neljä vuodenaikaa, syksy-talvi-talvi-syksy.

Hän elää tällä hetkellä hankalassa tilanteessa työpaikan ja asunnon suhteen. Omistusasunto Salossa ei mene kaupaksi järkevään hintaan, jotta voisi ostaa asunnon Uudestakaupungista. Hän kertoo ostaneensa asuntonsa ennen Nokian romahdusta. Nyt työmatkat sentään taittuvat kimppakyydillä. Ensimmäiset neljä kuukautta Lamouz ajoi työmatkan yksin.

Sosiaalisuus takeena asettumiselle

Jo tullessaan Suomeen Lamouz oli päättänyt, että lähes koko ikänsä töitä tehneenä hän halusi kiinnittyä osaksi yhteiskuntaa.

– Olin ensin joillakin kursseilla, joissa opetettiin täyttämään erilaisia viranomaishakemuksia. Koin sen aika turhaksi, mutta se hyöty siitä oli, että arjessa oli jotain. Olen ollut Suomessa yhden kuukauden työttömänä ja meinasin tulla hulluksi, enkä sellaista tahdo enää kokea.

Työskennellessään autotehtaalla Lamouz opiskeli samaan aikaan autoteknikoksi. Ajatuksena olivat insinööriopinnot, mutta ne ovat toistaiseksi jääneet taka-alalle.

– Ehkä sosiaalisuudellani ja sen myötä ulospäinsuuntautuneisuudella olen sitten asettunut tänne, hän pohtii.

Lamouz on pelannut jalkapalloa ammattilaisena ja sen myötä hän innostui vetämään jalkapallotreenejä autotehtaan työntekijöille vapaa-aikanaan. Lamouzin isä pelasi jalkapallouransa ammattilaisena Ranskassa.

– Tehtaan kolmeen vuoroon siirtyminen on asettanut tietysti vapaa-ajantoiminnoille haasteita, mutta katsotaan nyt, miten jatkossa jalkapalloa tehtaan väen osalta pelataan.

Ihmettelyn aiheena Suomen päättäjät

Autotehtaalla Lamouz viihtyy hyvin, eikä hän ole missään vaiheessa kokenut syntyperäänsä tai kulttuuriaan ongelmaksi talossa.

– Kerran kaupan kassajonossa kuulin, kun takanani joku nuori mutisi, että tulemme viemään työt ja naiset suomalaisilta. Olen luonteeltani aika kiivas ja käännyin ympäri sanoen, miten olen työssäkäyvä ja opiskeleva kaveri ja sanoja taitaa elää maksamillani veroilla, Lamouz nauraa.

– Mielestäni ihmisten tulisi ajatella sitä, mikä on esimerkiksi uskontojen syvin sanoma. Kohdella toinen toistaan niin kuin itseään haluaisi kohdeltavan.

– Suomalaiset ovat kokemukseni mukaan hyvin sydämellisiä ihmisiä ja ainakin itse olen tutustunut helposti suomalaisiin. Johtuu varmaan paljon siitä, että olen ammattijalkapalloilija ja sosiaalinen kaveri.

Kun puhe kääntyy viime vuosina valtakunnallisestikin puhuttaneeseen suureen turvapaikanhakijoiden tulvaan ja hänen näkemykseensä siitä, Lamouz ihmettelee yhtä asiaa.

– Miksi suomalaiset päättäjät antoivat näin tapahtua? Kun maassa on omasta takaa hädänalaisia ja avuntarvitsijoita paljon, niin heidän olisi tullut pyrkiä estämään kymmenien tuhansien maahantulo, hän linjaa.

Jollain tavalla Lamouzin kommentti yllättää toimittajan. Toisaalta taas ei. Puolen tunnin keskustelu miehen kanssa luo kuvan vastuunottavasta, työteliäästä ja sosiaalisesta, eteenpäin pyrkivästä ihmisestä, jonka erottaa eurooppalaisesta ajattelutavasta ja kulttuurista vain syntyperä.

http://seutusanomatvakka.fi/2018/03/27/tunisiaissyntyinen-lamouz-viihtyy-uudenkaupungin-autotehtaalla/

https://www.google.fi/search?q=Amir+Lamouz&oq=Amir+Lamouz&aqs=chrome..69i57j69i60l2j69i61.1358j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Java

^ Lamouz on oikeassa, ongelma on tulijoiden määrä ja laatu, sekä ensisijaisesti meidän ääliöt päättäjät, Orpo ja Sipilä etunenässä.
Älä usko mitään mitä kirjoitan!

Mika

Quote from: Java on 28.03.2018, 21:32:43
^ Lamouz on oikeassa, ongelma on tulijoiden määrä ja laatu, sekä ensisijaisesti meidän ääliöt päättäjät, Orpo ja Sipilä etunenässä.

Ääliöt päättäjät johtuvat ääliöstä kansasta.  Mm. siksi Suomesta kannattaa muuttaa pois, jos se vain suinkin on mahdollista. Parannusta tuskin on luvassa.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"