News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2017-09-22 YLE: Väitös: Mamulapset oppivat siinä missä kantasuomalaisetkin

Started by RP, 22.09.2017, 21:18:46

Previous topic - Next topic

RP

QuoteVäitös: Maahanmuuttajalapset oppivat lukemaan ja kirjoittamaan siinä missä kantasuomalaisetkin

Tapasimme syyrialaisperheen, joka harjoittelee suomea niin arjessa kuin koulunpenkillä.

QuoteJoensuussa puolitoista vuotta asunut syyrialaisperhe on malliesimerkki siitä, miten monipuolisesti uutta kieltä on mahdollista opetella.

Äiti Marwa Bsis opiskelee suomea yliopiston Aducate-yksikössä ja isä Niittylahden opistossa. Ensimmäistä luokkaa käyvä tytär Zamzam Bitar, 7, ja kolmasluokkalainen poika Muhammed Bitar, 10, opettelevat suomea Rantakylän koulussa.

Lukemisen ja kirjoittamisen opettelu ei jää vain oppilaitosten varaan, vaan vanhemmat osallistuvat lastensa läksyjen tekoon kannustaen ja samalla itse oppien.

– On hauskaa huomata, että opettelemme samoja asioita. Suomessa vaikeinta ovat pitkät sanat. Usein kyllä käy niin, että me vanhemmat teemme virheitä ja lapset sitten korjaavat, hymyilee kotiäiti Marwa Bsis.

QuoteSyyrialaisperhe on hyvä esimerkki siitä, kuinka kotoutumista voi edistää omaehtoisesti. He haluavat yhdessä perheenä pärjätä suomen kielellä. Tässä vaiheessa sujuvimmin perhe kommunikoi arabiaksi.

– Suomen osaaminen on avainasia yhteiskunnassa elämiseen ja osallistumiseen, toteaa perheenisä ja kalustemaalari Salah Bitar.
https://yle.fi/uutiset/3-9841628

Tutkimuksessa siis mamulapset oppivat lukemaan ja kirjoittamaan hyvin. YLE:n uutiseen esimerkiksi nostettiin suurialaisperhe. Itse tutkimuksessa ulkomaalaistaustaiset lapset olivat keskimäärin hieman toisenlaisia:

QuoteThe LM group comprised 2.3% of the total number of children selected for the sample. They studied at normal schools and classes as theirpeers.  This group consisted of 49 multilingual girls and boys. All had lived in Finland since kindergarten (age of six) and spoke a language other than Finnish at home. The primary home languages were English (16), Russian (9), German (4), Swedish (3), Albanian
(3), Italian (2), Arabic (1), Chinese (1), Estonian (1), Hungarian (1), Persian (1), Portuguese (1), Serbian (1), Somali (1), Spanish (1), Thai (1), Turkish (1), and Vietnamese (1). Thirteen of the LM children had home languages that used a non-Latin alphabet.
http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-61-2576-3/urn_isbn_978-952-61-2576-3.pdf

"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Lalli IsoTalo

Ymmärin asian siten, että tutkimukseen kuului 2000 lasta, josta tarkemmin tutkittiin 49 lasta, josta vain 4 on muslimeja. Miten näitä vertailtiin suomalaislapsiin? Yritin lukea väitöskirjaa, mutta luovutin.

QuotePrimary home languages were:
English (16),
Russian (9),
German (4),
Swedish (3),
Albanian (3),
Italian (2),
Arabic (1),
Chinese (1),
Estonian (1),
Hungarian (1),
Persian (1),
Portuguese (1),
Serbian (1),
Somali (1),
Spanish (1),
Thai (1),
Turkish (1), and
Vietnamese (1).
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

simppali

– Suomen osaaminen on avainasia yhteiskunnassa elämiseen ja osallistumiseen, toteaa perheenisä ja kalustemaalari Salah Bitar.

Olen sen verran vanha, että tykkäsin 1970-luvulla Pahkasika lehdestä, siinä oli mieleeni jäänyt kuvitus ..oliko Michaelin-kakka tms.?,,mutta Salahin kommentista(toimittajan) tuli järkyttävä takautuma.
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Pentecost

Niin no, en nyt kuitenkaan väittäisi että oppimisprosesseissa sinänsä on kauheasti eroa. Jos oma kieli, sen sanasto, rakenne ja kirjoitus poikkeavat merkittävästi suomen kielestä niin ihmekö tuo, jos oppiminen kestää.

Ja mitä vanhempana joutuu opettelemaan, niin sitä hankalampaa. Jos kuvittelisin itse opiskelevani vaikka venäjää tai arabiaa niin tuskin saavuttaisin kovin kummoista tasoa. Venäjä lienisi aakkosten oppimisen jälkeen helpompaa, koska siinä on kumminkin tunnistettavia sanoja (sen vähä mitä olen ko. kieltä oppinut).

Tuossa on yhden nuoren ulkomaalaisen tytön opiskelua seurannut sivusta, niin riippuu luonteesta, siitä saako kavereita ja vaikkapa perheestä mihin ja miten hyvin sopeutuu ja oppii.

Vaikkapa juutalaiset ovat melko hyvin sopeutuneet ja pärjänneet. Mistä mahtaa johtua?

KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.

Mehud

Taas on otettu pullantuoksuinen esimerkki kuvaamaan koko massaa. Tuo yleistäminen käy kätevästi ja kritiikittä, kun kyse on mamuista. Jos otamme koko muslimi massan Suomessa, niin pullantuoksu katoaakin kuin pieru saharaan.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Lalli IsoTalo

QuoteABSTRACT
...
The findings showed that the Finnish-speaking control group children succeed the most, but were not significantly better than language minority children on any tests;
...

Tämä on taas YLEn valkopesua ja valehtelua. Väitöskirjan abstractin mukaan suomalaiset menestyivät eniten. Mamualapset EIVÄT opi siinä missä kantasuomalaisetkin. Ja mamuista niitä muslimeita oli siis vain alle 10% tutkituista. Suurin ryhmä oli englantilaiset.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

RP

Kielijakauman(*) ohella minun huomioni kiinnitti ulkomaalaistaustaisten pieni osuus (2,3%). Lieniköhän mukana yhtään luokkaa, jossa olisi ollut edes kolme mamua? Sovellettavuus johonkin vähemmistöenemmistöiseen lähiöala-asteeseen voi ollla kyseenalaista

(*) Itse väitöskirjassa todetaan
QuoteThere were 18 different home
languages, which enabled a broad view of different languages but, on the other hand,
ruled out any comparison. In addition, the sample does not represent a group of schoolaged
immigrant children in Finland, where Somalia and Arabic speaking children are
the most common foreign language speaking groups.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Pölhökustaa

Tiedän, tunnen, olen tavannut ja olen ollut tekemisissä mustasta Afrikasta adoptoitujen ja Suomessa lähes koko elämänsä eläneiden ihmisten kanssa.

Puhuvat suomea kuin suomalaiset, ajattelevat kuin suomalaiset ja ovat ihan yhtä fiksuja kuin suomalaiset. Avainsana ja -teema tässä ei olekaan "suomalaiset", vaan se, että ympäristö ja kulttuuri kasvattaa, ei pigmenttiperimä.

Tämän johdosta en ole rasisti.

Mutta olen kulttuurirealisti. Ja nuiva. Jos Suomeen tulee somaliyhteisö joka ylläpitää tapojaan, ja vangitsee jälkeläisensä samaan kulttuuriin, eivät nämä kehity paimentoilaisporukkaa kummemmaksi.

Jos tämä nyt jotenkin tähän aiheeseen mitenkään liittyy.

Heikki Luoto

Matematiikan ja luonnontieteiden osaamista mittaavan kansainvälisen TIMSS-testin tuloksiin perustuen Jyväskylän yliopisto katsoi, ettei 2. sukupolven maahanmuuttajat juurikaan kuro umpeen eroa, jonka kantaväestön oppilaat ovat edellä 1. sukupolven maahanmuuttajia.
https://ktl.jyu.fi/pirls-timss/timss/TIMSS_julkistus_2015.pdf#page=38
Sananvapauden vastaiselle Facebookille korvaava vaihtoehto: MeWe
mewe.com/i/heikkiluoto

Mehud

Quote from: Pölhökustaa on 22.09.2017, 21:47:12
Tiedän, tunnen, olen tavannut ja olen ollut tekemisissä mustasta Afrikasta adoptoitujen ja Suomessa lähes koko elämänsä eläneiden ihmisten kanssa.

Puhuvat suomea kuin suomalaiset, ajattelevat kuin suomalaiset ja ovat ihan yhtä fiksuja kuin suomalaiset. Avainsana ja -teema tässä ei olekaan "suomalaiset", vaan se, että ympäristö ja kulttuuri kasvattaa, ei pigmenttiperimä.

Mutta olen kulttuurirealisti. Ja nuiva. Jos Suomeen tulee somaliyhteisö joka ylläpitää tapojaan, ja vangitsee jälkeläisensä samaan kulttuuriin, eivät nämä kehity paimentoilaisporukkaa kummemmaksi.

Jos tämä nyt jotenkin tähän aiheeseen mitenkään liittyy.

En ihan tältä istumalta usko väitettäsi, että "ajattelevat kuin Suomalaiset". Vuosituhansien adaptaatiosta johtuen afrikkalaiset ajattelevat sisimmässään enemmän banaaneja, kuin Suomalaiset. Suomalaiset taas ajattelevat sisimmässään enemmän jäätynyttä naurista, kuin afrikkalaiset.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

simppali

Miksi kaikkien maahanmuuttajia koskevien uutisten on oltava imeliä ja kädenlämpöisiä?

Miksi yksikään yle:n toimittaja ei tee uutista Vuosaaressa huumeita myyneestä mahanmuuttaja porukasta, johon kuului useita alaikäisiä?

Ihmettelen,miksi yksikään yle:n toimittaja ei mene esim. Vantaan Jumboon tekemään uutista pienestä yhteisöstä, jotka diilaavat , edelleen ihmettelen, miksi yle:n toimittaja ei käy esim. Suvilahdessa.

Onneksi Suomalaisilla alkavat silmät avautumaan, muillakin, kun poliisilla.
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Eisernes Kreuz

Siksipä ne lepsun maahanmuuttopolitiikan seurauksena syntyvät rinnakkaisyhteiskunnat ovatkin niin suuri ongelma. Ei se tee ihmisestä eurooppalaista, että hän asuu Euroopassa. Pitäisi myös omaksua paikallinen kieli, kulttuuri ja ajattelutavat. Ensimmäisen sukupolven siirtolaisilta se ei ihan helposti onnistu, mutta tulevilta sukupolvilta teoriassa kyllä - edellyttäen, että heille ei tarjota mahdollisuutta elää rinnakkaisyhteiskunnassa.

Väitän, että todellista integraatiota - siis sellaista, joka oli aikoinaan ominaista esim. Yhdysvalloissa Euroopasta tulleille siirtolaisille - ei tällä hetkellä Euroopassa juurikaan tapahdu. Ja jälki on sen mukaista.
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

Alarik

...Mutta olen kulttuurirealisti. Ja nuiva. Jos Suomeen tulee somaliyhteisö joka ylläpitää tapojaan, ja vangitsee jälkeläisensä samaan kulttuuriin, eivät nämä kehity paimentoilaisporukkaa kummemmaksi...

Niin, yksittäinen oppii sulautumaan joukkoon jos ympärillä on vain kantiksia. Ja siitä myös syntyy halu sulautua maahan ja väestöön ja käydä koulunsa kuin muutkin.

Mutta olisin vielä esittämääsikin jyrkempi kulttuurirealisti: eli joku vaikka patavanhoillinen somaliyhteisö tai joku muu, jos heitä on riittävä määrä että kykenevät eristäytymään yhteiskunnasta ja luomaan oman "tapa- ja lakiyhteisön" tosiaan jää tapojensa "orjiksi" sukupolvesta toiseen - mutta on huomattava että mamujen lähtömaassa useimmiten tapahtuu ajansaatossa liberalisoitumista ja kehitystä eli paimentolaisuus loppuu ja tapahtuu modernisaatiota...
...joka ei kuitenkaan siirry tänne kaukaiseen ja eristäytyneeseen yhteisöön joka lopulta on maailman ainoa äärivanhoillinen paimentolaistapoja ylläpitävä heimoyhteisö. Ja silloin heitä syrjii jo ne modernisoituneemmat lähtömaidensa väestötkin vanhanaikaisina paimentolaisjuntteina, mutta eihän he länsimaisiinkaan tapoihin solahda sisään. Silloin he kokevat olevansa kaikesta ulkopuolisia ja radikalisoituvat (kaikkien niiden ideologiansa kannustamana radikalisoituvien jihadistien lisäksi) - ja syynä on siis yritys ylläpitää typerää monikulttuurisuutta, sen sijaan että kaikkien olisi heti ja pakolla sopeuduttava paikallisiin tapoihin tai palattava kotiinsa.

Pölhökustaa

Quote from: Eisernes Kreuz on 22.09.2017, 22:05:32
Väitän, että todellista integraatiota - siis sellaista, joka oli aikoinaan ominaista esim. Yhdysvalloissa Euroopasta tulleille siirtolaisille - ei tällä hetkellä Euroopassa juurikaan tapahdu. Ja jälki on sen mukaista.

....koska sitä ei heille pyritä toteuttaa. Entisaikain Amerikassa porukka suodatettiin Ellis Islandilla ja siitä eteenpäin "you´re on your own - tee työtä ja pärjää sillä".

Euroopassa ja Suomessa vihervasemmisto messuaa somaleille monikulttuurisuutta, ja sosiaaliviranomainen vie kädestä pitäen Kelan luukulle ja opettaa miten hakea koko suvulle toimeentulo-, asumis-, yh-, lapsilisä- ja työmarkkinatukea. Ja kas, kotoutuminen on tapahtunut.

Shemeikka

QuoteSyyrialaisperhe on hyvä esimerkki siitä, kuinka kotoutumista voi edistää omaehtoisesti. He haluavat yhdessä perheenä pärjätä suomen kielellä.

Nyt kyllä mokuteollisuuden työntekijät kauhistuvat; jos tämän syyrialaisperheen ajattelutapa leviää, tulkit, monikultturikoordinattorit, ynnä muut joutuvat täyttelemään Hesburgerin työnhakukaavakkeita.
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

Sitruunamelissa

Quote from: Shemeikka on 22.09.2017, 22:35:59
QuoteSyyrialaisperhe on hyvä esimerkki siitä, kuinka kotoutumista voi edistää omaehtoisesti. He haluavat yhdessä perheenä pärjätä suomen kielellä.

Nyt kyllä mokuteollisuuden työntekijät kauhistuvat; jos tämän syyrialaisperheen ajattelutapa leviää, tulkit, monikultturikoordinattorit, ynnä muut joutuvat täyttelemään Hesburgerin työnhakukaavakkeita.
Ei pelkoa, sitä ei voi alkaa vaatimaan. Turvapaikanhakijoilla ja sen saaneilla on pääasiassa oikeuksia, ja vähemmän velvollisuuksia. Muu olisi rasismia, ja velvollisuudet voi välttää rasismi-väitteillä. Itsenäisesti toimivat pääsevät median moku-mannekiineiksi. Sillä todistellaan, ettei maahanmuutto ole paha asia, ja parin tapauksen perusteella kaikki turvapaikanhakijat ovat todistettavasti superlahjakkuuksia.

Mutta suurimman osan kohdalla ei ole pelkoa siitä, että moku-työpaikat olisivat sen isommassa vaarassa. Ja sen he kyllä tietävät itsekin. Ainoa vaara on turvapaikanhakijoiden määrän ikävä väheneminen.
Me pesemme itse vaatteitamme, laitamme itse ruokaamme, kärsimme kaikenlaisista asioista ja silti ihmiset eivät pidä meistä, turvapaikanhakija jatkaa.

Finis Finlandiae

Puhuvat suomea kuin suomalaiset, ajattelevat kuin suomalaiset ja ovat ihan yhtä fiksuja kuin suomalaiset.

Sitten voidaan tietysti kaivaa esiin tutkimukset, jotka eivät todellakaan puolla  sitä, että Suomessa kasvaneiden kantaväestöä vähemmän älykkäistä kulttuureista saapuneiden, adoptoitujen tai Suomessa syntyneiden keskimääräinen älykkyys nousisi kantaväestön tasolle pelkästään ympäristötekijöiden vaikutuksesta. Jos niin kävisi - keskimäärin - se olisi mullistus älykkyystutkimuksessa ja älykkyyden kehityksessä/jalostamisessa!

Aasitkin voivat olla fiksuja, mutta ei se todista niiden älykkyyden kohoamisesta varisten tasolle, vaikka saman puun alla asuisivatkin.

Minäkään en ole rasisti.
PolpoSTASI: "Jos tämä tori olisi tarkoitettu suomalaisille, täällä olisi suomalaisille tarkoitettuja penkkejä. Häivy!"

GER = paskan kemiallinen merkki
Pakkoruotsi = /c:stä!
YLE - powered by 3000+ mokuidioottia.

arijaarnio

Quote from: Finis Finlandiae on 22.09.2017, 23:13:01
Puhuvat suomea kuin suomalaiset, ajattelevat kuin suomalaiset ja ovat ihan yhtä fiksuja kuin suomalaiset.

Sitten voidaan tietysti kaivaa esiin tutkimukset, jotka eivät todellakaan puolla  sitä, että Suomessa kasvaneiden kantaväestöä vähemmän älykkäistä kulttuureista saapuneiden, adoptoitujen tai Suomessa syntyneiden keskimääräinen älykkyys nousisi kantaväestön tasolle pelkästään ympäristötekijöiden vaikutuksesta. Jos niin kävisi - keskimäärin - se olisi mullistus älykkyystutkimuksessa ja älykkyyden kehityksessä/jalostamisessa!

Aasitkin voivat olla fiksuja, mutta ei se todista niiden älykkyyden kohoamisesta varisten tasolle, vaikka saman puun alla asuisivatkin.

Minäkään en ole rasisti.
Voivathan ne Pölhökustaan tuntemat afrikkalaiset olla yhtä fiksuja kuin hänen tuntemansa suomalaiset. Tässähän on kyse vain siitä millaisia ihmisiä 1 henkilö tuntee.

Outo olio

Quote from: Eisernes Kreuz on 22.09.2017, 22:05:32

Todellinen integraatio edellyttää sitä että vanha identiteetti osin murskataan ja korvataan uudella. Ei kokonaan, mutta osittain. Ei voi asua uudessa maassa jos on vanhan maan kansalaisen identiteetti. Nyt tähän murskaamiseen ei haluta ryhtyä.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Profit

Kyllä se matalampi älykkyysosamäärä on tunnustettu tosiasia Yhdysvalloissa esimerkiksi. Tuskin Suomessa on mitenkään eri tavalla asiat tuon suhteen. Yhdysvalloissa tehdään jättimäisiä määriä älykkyystestejä, kun niitä vaaditaan yliopistoihin pyrittäessä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Achievement_gap_in_the_United_States

ISO

Tarkoitetaanko tässä yhteydessä mamulapsilla Suomessa syntyneitä oikeasti lapsia, vai aikuisia peruskoululaisia, joita kutsutaan lapsiksi vaikka ovat nelikymppisiä.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"