News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Jyväskylän kaupunkistrategia ja monikulttuurisuus

Started by Aragornin kadonnut poika, 17.08.2017, 15:21:07

Previous topic - Next topic

Aragornin kadonnut poika

Sain vängettyä itseni mukaan strategiatyöryhmään. Päämotiivini tähän toimeen oli monikulttuurisuusideologian vaikutuksen vastustaminen ja suomalaisuuden sekä turvallisuuden tukeminen kaupunkistrategiassa.

Ryhmään pääsyäni vastustettiin myös "omista", mutta nyt he ovatkin uuvateissa :)

Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta toisella paikkakunnalla? Mitä kokemuksia, karikoita ja ideoita?

rooster

Eikös teillä siellä Jyväskylässä Virheet ole suurin puolue? Onnea ja menestystä tuulimyllyjä vastaan taistelussa, itse myisin omistusasunnon pikaisesti pois kun pääsevät vauhtiin tuhoamisvimmassaan.

Larva

^ Kyllä Virheet on suurin puolue täälläpäin. Ja hyvin ahkeraan esim. näivettävät keskustaa, joka on pian semmoinen 2 neliökilometrin kokoinen kävelypuisto, johon ei saa autosta päin edes vilkaista. Katu toisensa jälkeen muuttuu kävely- tai pihakaduksi, ja kohta varmaan lähin parkkipaikka keskustaan mentäessä on jossain Tourulassa. Sitten ihmetellään kun keskustan liikkeet lopettavat toimintansa ja ydinkeskusta autioituu mekkaloivaa nuorisoa ja mamulaumoja lukuun ottamatta. Keskustasta on lähtenyt ihan perkeleesti putiikkeja, nimenomaan pieniä yksityisyrittäjiä, viimeisen 5 vuoden sisään. Suurimpana syynä keskustan liiketilojen vuokrien järjetön taso ja toisekseen se, että autolla ei pääse lähelle, joten ihmiset menevät mieluummin isoihin kauppakeskuksiin.

Pystytköhän Teemu vaikuttamaan tähänkin, vai meneekö se jo liikennesuunnittelijan tai jonkun sellaisen alaisuuteen?
Niin pian kuin ihmiset päättävät, että kaikki keinot ovat sallittuja taistelussa pahaa vastaan,
tulee mahdottomaksi erottaa heidän hyvyyttään siitä pahasta, jonka he tahtovat murskata.
- Christopher Dawson -

"You call it surrender,
But we call it calm before the storm."
- Edguy -

Aragornin kadonnut poika

Quote from: rooster on 17.08.2017, 18:46:22
Eikös teillä siellä Jyväskylässä Virheet ole suurin puolue? Onnea ja menestystä tuulimyllyjä vastaan taistelussa, itse myisin omistusasunnon pikaisesti pois kun pääsevät vauhtiin tuhoamisvimmassaan.

Kyllähän ne suurin on...

Kaupunkistrategian luontityössä on sellainen piirre että siihen otetaan kuntalaiset jollakin tapaa mukaan. Foorumi tai tapa ei ole vielä selvillä. Näin ollen tulitukea taistelussa tuulimyllyjä vastaan voisin kuntalaisilta saada. Muuten em. tavoitteiden valossa se on aika pitkälle yksi mies vs muut.

Aragornin kadonnut poika

@Tuulenhenki  Olen samaa mieltä kanssasi ja kuvaamasi ongelma on tuttu jo viime kaudelta. Keskustan yrittäjillä ei ole helppoa.

Kaupunkistrategia ei spesifimmin pureudu keskustan tilanteeseen tai pelkästään elinkeinopolitiikkaan. Enemmän kaupunkisuunnittelun heiniä ja elinkeinotyöryhmän.

Mutta kyllä asiaan pyrin vaikuttamaan, yrittäjien asia on mukana poliittisessa agendassani vahvastikin.

Sinä varmaan olet tutustunut myös Jyväskylän keskustavisioon 2020?

Aragornin kadonnut poika

Strategiatyöryhmän työskentely on tällä viikolla tullut loppuun. Maanantaina päätimme Jyväskylän kaupunginvaltuustossa strategiasta. Maanantaina tuli jonkun verran muutosesityksiä liittyen asiaan mm. koskien koulutusta ja eläimiä ja eläinten hyvinvointia kaupunkistrategiassa. Olin itse tosiaan strategiatyöryhmän jäsen ja myös kaupunginhallituksessa sekä tietysti myös valtuustossa olin vaikuttamassa strategian sisältöön.

1)Jäi kuva että staregia on osa Hippos 2020-hankkeen ajamista 2) monikulttuurisuuteen ja maahanmuuttoon liittyvät asiat tuntuivat olevan tärkeitä saada mukaan 3) Strategia meinasi vähän elitisoitua, unohtaen kaupungin perusasioiden tekijät(työläiset) 4)  Strategia jäi taantumukselliseksi, koska niinkin olennaisesti sivistykseen ja kehitykseen liittyvää asiaa kuin eläinsuojelu ei otettu huomioon

Monikulttuurisuus ja maahanmuuttoon liittyvät asiat tuntuivat myös olevan sellaisia, jotka ehdottomasti piti saada mukaan...itse kannatin että monikulttuurisuutta ei olisi ollenkaan otettu strategiaan, mutta siitä alla enemmän.

Mihin sitten loppujen lopuksi pystyin vaikuttamaan? Pystyin jonkunverran vaikuttamaan monikulttuurisuuden asemaan strategiassa. Minullahan oli kuntavaaliteemana että ei monikulttuurisuudelle ja että esimerkiksi kuntaohjelmiin ei pitäisi monikulttuurisuutta tulla ja ehdotinkin sitä että sitä ei olisi ollenkaan strategiaan laitettu mutta se ei toteutunut.

Kuitenkin sain siihen sen verran muutosta että monikulttuurisuus mainittiin siinä muodossa että monikulttuurisuus on jotakin mitä tulee huomioida, jolloinka tämä eliminoi sen että monikulttuurisuutta pitäisi poliittisena ja/tai ideologisena asiana kuntaohjelmassa pitää esillä. Tämän pitäisi vaikuttaa siihen, että monikulttuurisuutta ei ajeta tietentahtoen, tavoitteellisena asiana. 

Toinen asia mihin pystyin vaikuttamaan oli eräs strategian kohta – missio - jossa luki että Jyväskylästä tehdään paraspaikka opiskella, asua ja tehdä työtä. Tähän "tehdä työtä" osaan pystyin vaikuttamaan sen verran että se oli aiemmin "yrittää". Ja minä olen itse yrittäjämyönteinen mutta minä näen että yrittäjyys on yksi konteksti tehdä työtä ja Jyväskylässä tehdään paljon työtä myös niin sanottua duunarityötä ja minä halusin korostaa sen tavallisen työn merkitystä. Halusin tässä kohdassa että myös tavalliset työntekijät saavat myös sen arvostuksen mikä heille kuuluu.

Supernuiva

^Mutta strategia itsessään voi kuitenkin jäädä puhtaaksi sanahelinäksi, johon ei enää palata yksittäisiä päätöksiä tehtäessä.

Arvokasta oli kuitenkin se, että monikulttuurisuutta ei ajeta strategiassa tietentahtoen eteenpäin. Toisaalta onko "juna" jo niin kovassa vauhdissa, että monikulttuurisuudelle myötämielinen ilmapiiri vahvistaa monikulttuuria jo ilman strategiamainintoja.

Yrittäjyyden merkitystä voidaan todella joskus ylikorostaa, mutta ehkä se on vastapaino sille, että yrittäjyyttä alikorostettiin 1970-luvun kiihkeimpinä punavuosina. Teemu: miten arvioit, että tämä strategiaan kirjoitettu teksti: tehdä työtä, tulee lopulta vaikuttamaan erilaisiin poliittisiin päätöksiin? Luulen yrittäjyyden tarkoittavan vasemmistolaisille sitä, että paikkakunnalle luotaisiin uusia työpaikkoja. Vastaavasti kokoomuslaisille yrittäjätaustaisille se voisi tarkoittaa yrittäjien suosimista joidenkin muiden ryhmien ohi. Ajattelen tässä esimerkiksi sitä, että tontteja myytäisiin yrityksille markkinahintaa halvemmalla. Myöhemmin yrittäjät voisivat tehdä näin hyvääkin tiliä, kun he voisivat myydä puoli-ilmaiseksi ostamansa tontin markkinahintaan. Tämä ei olisi kuitenkaan tasa-arvoista ja asettaisi yrittäjät keskenään eriarvoiseen asemaan. Jos liiketoiminta ei ole kannattavaa, niin se ei sitä ole. Julkisen omaisuuden lahjoittaminen ei ole vastuullista politiikkaa, olivatpa vastaanottajina matut tai kantasuomalaiset yrittäjät.

Yrittäjä yrittää. Ei se saa olla niin, että yrittäjä aina onnistuu, koska julkinen pelastava tuki. Toisaalta ei yrittäjiä saisi tietoisesti "tappaa", kuten 1990-luvun laman yhteydessä tapahtuneen omaisuuden uusjaossa kävi.

Opiskelun kannalta on helppoa nähdä, että kaupunki panostaa tämän strategiakirjauksen perusteella rahaa koulutukseen. Asuminen tarkoittanee kaupunkitasolla lähinnä kaavoitusta, jonka vaikutukset voivat heijastua myös erilaisten sosiaalisin perustein asutettavien erityisryhmien tarpeisiin kaupungin ohjaaman asuntotuotannon kautta. (Vihje: ajattelen maahanmuuttoa.)

Teemu: Kiitos siitä, että kerrot poliittisesta toiminnastasi nuiville tärkeiden asioiden edistämisessä.

Aragornin kadonnut poika

^ @Supernuiva Kyllähän monikulttuurisuudelle on kova kannatus, joten ei se strategiamaininnoista ole kiinni, mutta kyllä strategialla näin yleisesti on merkitystä.

Kysyit kuinka "paras paikka tehdä työtä" maininta strategiassa voi vaikuttaa poliittisessa päätöksenteossa. Tällä maininnalla voi olla paljonkin merkitytstä esim. kun mietitään työhyvinvointia, sairauspoissaoloja, työvoiman määrää ja vaikkapa esim. varhaiskasvatuksen suhdelukua. Koska mm. talousarviossa täytyy ottaa huomioon kaupungin toiminnalle raamit antavat kaupunkistrategia, voidaan sen kohtia käyttää aika voimakkaanakin perusteena parantaa työn tekemiseen liittyviä asioita. Ja tietysti muissa konteksteissa, kuten valtuustoaloitteett ym.

Minun kaudella yrittäjyyttä ollaan tuettu mm. palvelualoitteella ja yrityspalvelusetelillä, molempia kannatin kyllä. Yrittäjyyden ongelmakohdat ovat paljonkin valtakunnanpolitiikkaa.

Olet oikeassa että asuminen tarkoittaa paljon kaavoitusta, esim. juuri liittyen maahanmuuttajiin ja segregaation ehkäsemisyritykset(tosin ihmisiä ei voi kaavoittaa vain tietyille alueille...). Jyväskylän kohdalla se on myös tytäryhtiön kautta toimimista(Jyväskylän vuokra-asunnot Oy, 100% osakeomistajuus). Tämä yhtiö on merkittävä toimija Jyväskylässä, n. 10% kaupunkilaisista asuu ko. yhtiön vuokra-asunnoissa ja liikevaihto n. 50 miljoonaa.