News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2009-08-28 Vihreä Lanka: Soini ei usko Muutos-puolueen uhkaavan persuja

Started by Axel Cardan, 28.08.2009, 09:05:55

Previous topic - Next topic

Lasisti

Hieno juttu, että samanmielisyyttä löytyy. Pidin todella huolestuttavana sitä, että esimerkiksi Yleisradio lähti samantien kylvämään myrkkyä Mäki-Ketelän kommenttien avulla, ja onnistuikin näemmä hyvin. Höyry pitäisi säästää kylätappelua tärkeämpiin asioihin, kun sitä kuitenkin on rajallisesti..

tapio

Halla-aho on ilmeisen tärkeä vaikuttaja perussuomalaisessa puolueessa. Siksi toivoisin, että puolueen puheenjohtaja Timo Soini osoittaisi edes kerran lukeneensa huolella Halla-ahon kirjoitukset, tai edes keskeisimmät niistä. Onko tämä liikaa vaadittu maisterismieheltä?
On muukalaisvihamielistä ja islamofobista vastustaa sitä, että muslimit hirttävät homoja.
http://tuuritapio.blogspot.com/

Vasarahammer

Quote from: tapio on 28.08.2009, 12:54:05
Halla-aho on ilmeisen tärkeä vaikuttaja perussuomalaisessa puolueessa. Siksi toivoisin, että puolueen puheenjohtaja Timo Soini osoittaisi edes kerran lukeneensa huolella Halla-ahon kirjoitukset, tai edes keskeisimmät niistä. Onko tämä liikaa vaadittu maisterismieheltä?

Pitäisikö Halla-ahon kirjoitusten kappalejakoa muuttaa siten, että kappaleet olisivat yhden virkkene mittaisia? Ehkä näin Timbenkin mielenkiinto heräisi.
"The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so." -Ronald Reagan

stjohan

Palstan huolestuneiden perussuomalaisten tulee muistaa, että uusi puolue tulee viemään hyvin paljon myös muilta puolueilta ääniä kuin Perussuomalaisilta. Itse olen tähän mennessä äänestänyt Kokoomusta. Aina.

En missään vaiheessa ole kuvitellut voivani äänestää Perussuomalaisia muun kuin Halla-ahon ajatusten ja persoonan vuoksi. Tätä tuskin tarvinnee enää miettiäkään. Aion äänestää uutta puoluetta senkin uhalla, että hallituspohja vaihtuu. Maahanmuuttotietoisuus painaa nyt vaa'ssa kaikkein eniten.

Monet ovat luetelleet Perussuomalaisten hyvinä puolina EU-vastaisuuden ja vasemmalle kääntyvän talospolitiikan. Minulle nämä eivät ole hyviä puolia. Kannatan euroa, Natoa ja suhteellisen liberaalia talouspolitiikkaa. Tämän vuoksi en ole koskaan tuntenut Perussuomalaisiin erityistä vetoa.

Uuden puolueen ei todellakaan kannattaisi mainostaa itseään mitenkään ensisijaisesti Perussuomalaisten kilpailijana, vaan pyrkiä saamaan ääniä nimenomaan keskustan, kokoomuksen, vihreiden ja SDP:n laarista. Jos kortit pelataan oikein, on näitä ääniä tulossa paljon. Tuo äänestäjäjoukko on lukumäärällisesti aika helevetin paljon suurempi kuin perussuomalaisten äänestäjäkunta.

Antaa persujen pitää SMP-retoriikkansa ja sen äänestäjäkunnan, johon ko. retoriikka vetoaa. Energiaa on turha käyttää yhtään sen enempää perussuomalaisten tai Soinin haukkumiseen. Keskitytään nyt vaan omiin hommiimme ja omiin teemoihimme. Mikään muita puolueita vastaan suunnattu räksytyskampanja ei johda mihinkään. Katsokaa vaikka sossuja vuoden 2007 vaaleissa!

Oma agenda, omat tavoitteet ja sisäinen yhtenäisyys ovat avain tavotteiden saavuttamiseen seuraavia eduskuntavaaleja ajatellen. Annetaan sen Soinin ja niiden Persujen olla rauhassa, niin ei Jessen kumppaneineen tarvitse nostattaa verenpainettaan.  ;)
"Jos sinulla on vihamiehiä, tiedät puolustaneesi jotain jossain vaiheessa elämääsi."

-Sir Winston Churchill-

Jesse Ikälumi

Quote from: Teemu Lahtinen on 28.08.2009, 12:15:28
Quote from: Axel Cardan on 28.08.2009, 12:05:43
Hänhän se jatkaa vatvomista tölvimällä toistuvasti hommalaisia.

Minä en koe tulleeni kertaakaan tölväistyksi. Kaikki laukaukset ovat menneet reilusti ohi.

Katsos, jotkut tunnistavat itsensä propellipäiksi ja vouhkaajiksi. Se on heidän ongelmansa.
I will never be a memory.

Ink Visitor

Quote from: stjohan on 28.08.2009, 13:10:05
Palstan huolestuneiden perussuomalaisten tulee muistaa, että uusi puolue tulee viemään hyvin paljon myös muilta puolueilta ääniä kuin Perussuomalaisilta. Itse olen tähän mennessä äänestänyt Kokoomusta. Aina.

En missään vaiheessa ole kuvitellut voivani äänestää Perussuomalaisia muun kuin Halla-ahon ajatusten ja persoonan vuoksi. Tätä tuskin tarvinnee enää miettiäkään. Aion äänestää uutta puoluetta senkin uhalla, että hallituspohja vaihtuu. Maahanmuuttotietoisuus painaa nyt vaa'ssa kaikkein eniten.

Monet ovat luetelleet Perussuomalaisten hyvinä puolina EU-vastaisuuden ja vasemmalle kääntyvän talospolitiikan. Minulle nämä eivät ole hyviä puolia. Kannatan euroa, Natoa ja suhteellisen liberaalia talouspolitiikkaa. Tämän vuoksi en ole koskaan tuntenut Perussuomalaisiin erityistä vetoa.

Juuri näin! Olen ollut Kokoomuksen jäsen vuosien ajan, mutta se tulee päättymään.
Nyt on tarjolla ihan oikea vaihtoehto sille kaikelle hötölle mitä nykypolitiikka käytännössä on.
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Tinden

Itse olen äänestänyt aiemmin demareita ja kokoomusta. Nyt kunnallisvaaleissa tosin äänestin perussuomalaisia. Seuraavaksi äänestän Muutosta.

naamaraja

Soini on täysin oikeassa kai sen nyt voi tunnustaa kaikkia? jos Muutos puolue saa yhtäkään edustajaa ensi vaaleissa niin lupaan pyöräillä alasti helsingistä tampereelle  :D

Nikopol

Ilman nuivasiiven ehdokkaita en olisi kussutkaan Perussuomalaisiin päin.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Vasarahammer

Quote from: Jesse Ikälumi on 28.08.2009, 13:13:05
Katsos, jotkut tunnistavat itsensä propellipäiksi ja vouhkaajiksi. Se on heidän ongelmansa.

Jokainen normaaliälyllä varustettu osaa päätellä, kenelle Soinin kommentit propellipäistä ja vouhkaajista on suunnattu. Pitäisikö mieluummin teeskennellä tyhmää?
"The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so." -Ronald Reagan

turha jätkä

Oma agenda, omat tavoitteet ja sisäinen yhtenäisyys ovat avain tavotteiden saavuttamiseen seuraavia eduskuntavaaleja ajatellen. Annetaan sen Soinin ja niiden Persujen olla rauhassa, niin ei Jessen kumppaneineen tarvitse nostattaa verenpainettaan.  ;)

Näinpä. Pitää pelata omaa peliä. Kun kiinnitetään huomio Soinin sanomisiin tai sanomatta jättämisiin, pelataan Vihreän Langan peliä. Uskottavan politiikan tekemisen perusta on se, että tarjoillaan äänestäjille joukko tolkullisia ehdokkaita, jotka argumentoivat ymmärrettävästi jonkin asian puolesta, eikä jotain kilpailevaa ryhmää vastaan.

Höpö-Pupunalla on minusta homma tällä hetkellä kohtuu hyvin hanskassa, olisi sääli, jos liian innokkaat kannattajat kusisivat muroihin.

Maxwell Smart

Quote from: naamaraja on 28.08.2009, 13:22:56
Soini on täysin oikeassa kai sen nyt voi tunnustaa kaikkia? jos Muutos puolue saa yhtäkään edustajaa ensi vaaleissa niin lupaan pyöräillä alasti helsingistä tampereelle  :D

Muista ilmoittaa täällä reitti ja aikataulu hyvissä ajoin että päästään kameroiden kanssa asemiin. :D

Eino P. Keravalta

Soinin ongelma on se, että hän yrittää istua yhtäaikaa kahdella jakkaralla; toisaalta hän ymmärtää, että maahanmuuttokriittisyys kasvaa ja tulee kasvamaan kansan keskuudessa. Mutta siitä narusta hän ei vielä uskalla vetää, on liian aikaista tietää, tuleeko siinä pää vetäjän käteen. Kyllä Soinistakin tulee "kriittinen" kun tarpeeksi moni äänestäjä siihen suuntaan kallistuu. Toistaiseksi Soini ei kuitenkaan katso, että mamukriittisyys olisi niin laajaa, että poliittista menestystä voisi laskea sen varaan. Siksi hän mieluummin pönkittää valtaansa ja asemaansa ottamalla karkkia isoilta puolueilta. Tämä tapahtuu kriittisiä vähättelemällä.

Yksi on selvä asia: Muutos-Förändring tulee kasvamaan suureksi puolueeksi. Se on vain ajan kysymys. Miksi? Siksi, että

A- maahanmuuttajien määrä Suomessa kasvaa koko ajan
B- maahanmuuttajat aiheuttavat kuluja ja sosiaalisia ongelmia
C- ihmiset kyllästyvät ongelmiin ja alkavat etsiä niihin tarttuvaa puoluetta
D- kun valtapuolueista puuttuu rohkeus, nousee vaihtoehto esiin
E- äänet kanavoituvat vaihtoehtopuolueelle
F- maahanmuuton kiihtyessä yhä enemmän ääniä virtaa mamukriittiselle puolueelle

Näin on käynyt monessa Euroopan maassa. Soinikin tietää tämän. Ei hän tyhmä ole, vaikka sellaista lahjakkaasti esittääkin. Tulevina vuosina nähdään Soinin oikea karva. Vai onko keisarimme ilman vaatteita?

PS: veikkaan, ettei Suomessa olekaan muita puolueita vuonna 2100 kuin Muutos 2111 ja Islamistipuolue..
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Optimi

"Kukaan ei ole hyödytön,
aina voi olla edes
huonona esimerkkinä."

AIP

Quote from: Teemu Lahtinen on 28.08.2009, 11:57:35
Viimeksi puoluekokouksen linjapuheessa puheenjohtaja linjasi puolueen maahanmuuttopolitiikkaa eikä siitä linjauksesta pitäisi olla erimielisyyttä, ellei sitten halua tosella sulkea rajoja kaikelta muuttoliikkeeltä.

Onko Soinin ongelma siis se, että joku muu haluaa yrittää näyttää mahdollisuutta jonkinlaiselle apuviivan sijainnille sille linjalle? Eli kun haluttaisiin ihan pienoinen mutka pikku kiven ohi, niin ei taatusti ainakaan tehdä mutkaa ja varmuuden vuoksi rahdataan vielä lisää kiviä paikalle, ettei kukaan erehdy kuvittelemaan jonkun muun saaneen jonkun hyväksyttävän ajatuksen?

Pahoittelen sekavaa metaforaa, mutta yritin luonnostella tasapainoa homman ja kohtuullisen kokoisen puolueen äänille huomioituna niiden julkisella painoarvolla. Ts. jos maahanmuuttopolitiikan arvostelulla ja arvostelijoilla ei ole erityistä painoarvoa, ja puolueella on Soinin viivottimella joka tapauksessa ihan vastaava suunnan, niin mistä nämä kommentit tulevat? Mies öykkäilee asiansa kuin Lipponen, mutta yhtä torjuvin viestein kuin venäläiset.

Vasarahammer

Soinin Plokissa oli tällä kertaa yllättävän pitkiä kappaleita. Seuraavasta olen Soinin kanssa 100-prosenttisesti samaa mieltä:

"Perussuomalaisten yhtenä perustajajäsenenä vuodelta 1995 tiedän, että puolueen perustaminen ei sinänsä mahdottomia vaadi. Poliittisen kannatuksen hankkiminen onkin jo aivan eri juttu."

Eli suomeksi, uudella puolueella epäonnistumisen todennäköisyys on aina mittaamattomasti suurempi kuin onnistumisen todennäköisyys. Lähtötaso on nimittäin nolla. Soini on myös oikeassa seuraavassa:

"Tarvitaan murtumaton peruslinja, tahtoa, kurinalaisuutta ja työtä."

Uskon, että Mäki-Pöpilältä löytyy riittävästi tarvittavia ominaisuuksia.

Mika.H

juuri noin. minäkin vanhana kokkarina vaihdan mielelläni puoluetta. ei oikein jaksa innostua kun poikuli naama iloisena kaivaa maata lapsieni jalkojen alta!

ps. kunnallisvaaleissa taisi ääni mennä vihreillekin... :-[
Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

IDA

Tämä muistetaan. Homman rutinoitunut huoltoauto seuraa matkaa kameroiden kera ja filmi julkaistaan HommaTV:ssä  :)

stubing

Quote from: IDA on 28.08.2009, 13:45:11

Tämä muistetaan. Homman rutinoitunut huoltoauto seuraa matkaa kameroiden kera ja filmi julkaistaan HommaTV:ssä  :)

Maaliskuussa voi vielä olla aika viileää, joten huoltoauto on tosiaan tarpeen.  :P

Eversti Nuiva

Alkaa Soinilla mennä paskat housuun !!11

Taitaa naama venähtää, kun 2011 vaaleissa Persuilta menee Soinin äänillä 2-3 läpi. Muutospuolueella Arkadianmäellä aloittaa Halla-aho, Kaivanto, Mäki-Ketelä, Ellilä ja pari muuta (veikkaan et Halla-aho on Helsingin äänikuningas ja vetää useamman perässään). Jos Sampo Terho tulee mukaan riviin kuten uskon, on lähes 10 kansanedustajaa täysin mahdollista, sen verran nostetta on ja paranee vaan. Toivon vaan, ettei herroilla mene nyt eikä vaalien lähestyessä vellit housuun, vaan uskallettaan käyttää vaikka N-sanaa jos se on lauseyhteydessä paikallaan. Muuten ollaan samaa jengiä ku vanhat puolueet ja näköjään persutkin.

IDA

stjohan

Tässä suora lainaus Soenin plokista:

"2009 08 28 09:47 GMT
Puolueita pukkaa ja kiitos Pekka Vennamolle
Suomessa on kahdeksan eduskuntapuoluetta ja pian kymmenkunta eduskunnan ulkopuolista puoluetta. Eriasteisten kommareiden sekaan tulee piraattia, muutosta ja nähtäväksi jää mitä muuta.

Perussuomalaisten yhtenä perustajajäsenenä vuodelta 1995 tiedän, että puolueen perustaminen ei sinänsä mahdottomia vaadi. Poliittisen kannatuksen hankkiminen onkin jo aivan eri juttu.

Siinä ei netissä näprääminen riitä. Tarvitaan ääniä. Tulokset mitataan vaaleissa. Viimeinen Perussuomalaisten todellinen mittaus oli EU-vaalien 9,8 prosenttia ja runsaat 160 000 ääntä.

Tarvitaan murtumaton peruslinja, tahtoa, kurinalaisuutta ja työtä.

Olen erittäin tyytyväinen, jos ns. Muutospuolue, jota tamperelainen puuhamies Juha Mäki-Ketelä vie eteenpäin, rekisteröidään puolueeksi. Silloin otetaan puheista ja paatoksesta verimitta. Mittaus on 2011.

On hyvä, että samanmieliset saavat oman seuran. Tulee varmasti hyvät seurat!

Minulla ei ole mitään tarvetta haukkua uutta tulokasta, vaikka sen liepeillä minun maahanmuuttopolitiikkaani ja muutakin toimintaani arvostellaan. Demokratiassa sana on vapaa. Minä vastaan huutoni.

Johdan Perussuomalaisia puoluekokouksen yksimielisellä tuella. Europarlamentissa ja Espoon valtuustossa toimin äänestäjien valtuutuksella.

Perussuomalainen puolue ei ole mikään vankila. Täältä pääsee ulos, jos ei ole tyytyväinen.

Uudet puolueet aloitetaan pohjalta. Kyllä sinne Yrjö Hakasen, Terttu Savolan ja kumppaneiden viereen YLEn vaalikeskusteluun mukaan mahtuu. Jos taito ja kannatus kasvaa, niin siitä pääsee eteenpäin.

Onnea ja kohtuullista menestystä.

---

Pekka Vennamo kirjoitti tämän päivän Helsingin Sanomissa näkemyksensä Veikko Vennamosta. Se on hyvin perusteltu kirjoitus, joka antaa lukijalle paitsi tietoa myös haasteen ottaa kanta.

Näkemykseni Veikko Vennamosta on sama kuin Pekka Vennamolla.

Kiitos kirjoituksesta, Pekka Vennamo."

http://timosoini.fi/ploki/

"Jos sinulla on vihamiehiä, tiedät puolustaneesi jotain jossain vaiheessa elämääsi."

-Sir Winston Churchill-

JT

Quote from: IDA on 28.08.2009, 13:50:57
Quote from: Optimi on 28.08.2009, 13:34:20
Ei tainnut vielä olla täällä: http://timosoini.fi/ploki/

Asiallinen kirjoitus, jossa ei ole mitään pottuilua oikeastaan.

Minun nimeni tulee löytymään muutospuolueen kannattajakortista. Ellen ole itse ehdokkaana, niin en tässä vaiheessa lukitse ääntäni kenellekään. Sen saa vaalipiirini paras ehdokas puolueesta riippumatta. Kolmet viime vaalit ääneneni on mennyt persuille, seuraavissa se saattaa mennä yhtä hyvin muutospuolueelle. Tai olla menemättä. Tiedän ainoastaan sen, etten missään tapauksessa äänestä vasemmistoliittoa tai vihreitä. Eli persuilla on yhä kaikki mahdollisuudet petrata ja ansaita ääneni. Kuten muillakin puolueilla.
Kun hollitupalaiset päästää salin puolelle, ne eivät siitä hienostu, vaan muuttavat salin hollituvaksi.
-Kari Suomalainen

Ei ehkä ole liioiteltua sanoa, että turvapaikanhakijat ovat parasta, mitä Suomelle on tapahtunut sataan vuoteen.
- Mirja Niemitalo ("Hyvyyden aalto pyyhkäisi yli Suomen", Kaleva, 2.10.2015)

JM-K

Quote from: JT on 28.08.2009, 14:08:58
Quote from: IDA on 28.08.2009, 13:50:57
Quote from: Optimi on 28.08.2009, 13:34:20
Ei tainnut vielä olla täällä: http://timosoini.fi/ploki/

Asiallinen kirjoitus, jossa ei ole mitään pottuilua oikeastaan.

Minun nimeni tulee löytymään muutospuolueen kannattajakortista. Ellen ole itse ehdokkaana, niin en tässä vaiheessa lukitse ääntäni kenellekään. Sen saa vaalipiirini paras ehdokas puolueesta riippumatta. Kolmet viime vaalit ääneneni on mennyt persuille, seuraavissa se saattaa mennä yhtä hyvin muutospuolueelle. Tai olla menemättä. Tiedän ainoastaan sen, etten missään tapauksessa äänestä vasemmistoliittoa tai vihreitä. Eli persuilla on yhä kaikki mahdollisuudet petrata ja ansaita ääneni. Kuten muillakin puolueilla.

Toivottavasti olet ehdokkaana.

JM-K

Tässä hyvä esimerkki siitä, kuinka media käsittelee totuutta

Vihreä lanka: "Kun tiedän hankkeen puuhamiehen, sekä minä että Suomen kansa voi olla levollisin mielin. Ja eiväthän nämä suurimmat vouhkaajat ole koskaan olleetkaan meidän jäseniämme", Timo Soini kommentoi Brysselistä.

Ja näin sanoo Soini itse omassa plokissaan:

"Olen erittäin tyytyväinen, jos ns. Muutospuolue, jota tamperelainen puuhamies Juha Mäki-Ketelä vie eteenpäin, rekisteröidään puolueeksi (...) Minulla ei ole mitään tarvetta haukkua uutta tulokasta(...)"

Siinäs näitte, ei mitään tarvetta haukkua ketään. Minä uskon Timo Soinia. Ketä te uskotte?

henkka

Muutos 2011 voi erittäin hyvin saada ensimmäisissä vaaleissa ainakin neljä ehdokasta läpi. Ne olisivat:Hesa H-a, Pirkanmaa JM-K, Turun E: Jiri, Uusimaa: Teemu

tapio

Quote from: JM-K on 28.08.2009, 14:42:47
Tässä hyvä esimerkki siitä, kuinka media käsittelee totuutta

Vihreä lanka: "Kun tiedän hankkeen puuhamiehen, sekä minä että Suomen kansa voi olla levollisin mielin. Ja eiväthän nämä suurimmat vouhkaajat ole koskaan olleetkaan meidän jäseniämme", Timo Soini kommentoi Brysselistä.

Ja näin sanoo Soini itse omassa plokissaan:

"Olen erittäin tyytyväinen, jos ns. Muutospuolue, jota tamperelainen puuhamies Juha Mäki-Ketelä vie eteenpäin, rekisteröidään puolueeksi (...) Minulla ei ole mitään tarvetta haukkua uutta tulokasta(...)"

Siinäs näitte, ei mitään tarvetta haukkua ketään. Minä uskon Timo Soinia. Ketä te uskotte?

Myönnetään, Soinin ploki oli ihan kiva.
On muukalaisvihamielistä ja islamofobista vastustaa sitä, että muslimit hirttävät homoja.
http://tuuritapio.blogspot.com/

turha jätkä

Quote from: JuraNovitCuria on 28.08.2009, 14:57:50
Ehdottaisinkin Muutos 2011 -puolueen "tunnuslauseeksi":

Puolue niille, jotka eivät tyydy ainoastaan hauskoihin letkautuksiin vaan vaativat muutosta suomalaiseen konsensuspolitiikkaan

Tuolta pohjalta olisi varmasti hyvä rakentaa asiallisia suhteita persuihin päin.

JM-K

Quote from: turha jätkä on 28.08.2009, 15:00:01
Quote from: JuraNovitCuria on 28.08.2009, 14:57:50
Ehdottaisinkin Muutos 2011 -puolueen "tunnuslauseeksi":

Puolue niille, jotka eivät tyydy ainoastaan hauskoihin letkautuksiin vaan vaativat muutosta suomalaiseen konsensuspolitiikkaan

Tuolta pohjalta olisi varmasti hyvä rakentaa asiallisia suhteita persuihin päin.

Johan niitä on tässä kuukausitolkulla rakenneltu. Vai onko minulta mennyt jotain olennaista ohi?

AIP

Quote from: JM-K on 28.08.2009, 14:42:47
Minä uskon Timo Soinia. Ketä te uskotte?

Minä en taida enää uskoa kuin itseeni. Sain juuri ihan toisissa yhteyksissä taas kertaalleen kokea sen, että ihmiset valehtelevat aina, mikäli se on heidän oman etunsa mukaista.

Kaikki se, jota ei jätetä uskon varaan, pääteltäköön faktoista.