News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2009-09 Gloria: Lähikuvassa yhteiskuntatieteilijä Anna Rastas

Started by Prioria, 31.08.2009, 20:44:05

Previous topic - Next topic

M.K.Korpela

Quote from: Roope on 01.09.2009, 13:45:58On tietysti ihan OK antaa haastateltavien kertoa omista rasismin kokemuksistaan omien käsitystensä pohjalta. Sen sijaan on huonoa tiedettä, ettei tutkija pura käsitteen subjektiivista sisältöä esille tai edes varmista haastateltavilta heidän käsitystensä yhdenmukaisuutta.

Tässä muistutan että jotkin haastateltavat kyllä painavat rasisminappia herkemmin kuin toiset. Olen aivan varma , että chileläinen ei ole yhtä herkkä painamaan nappia kuin lähi-idän muslimi.

Arabian kieli on hyvin inflatoitunut , vaikkapa kaikkien taisteluiden äiti tai sitten marttyyrien prikaatit. Kaikki on hyper ja super , ja arabien kielenkäyttö kyllä heijastuu haastateltaviin. Tavallaan kulttuurillisena valuttana tuo kielenkäyttö on eräänlainen dinaari , jossa kaikki on aina 100 000 dinaaria ja jossa tinkiminen on kuulijan vastuulla. Jos otetaan samalle viivalle useita eri haastateltavia , vaikkapa Etelä-Amerikasta , Venäjältä ja Libanonista , niin olkaa varmat että eteläamerikkalainen on löytänyt 100 pesoa rasismia , venäläinen 100 ruplaa syrjintää mutta libanonilainen kerrassaan 100 000 dinaaria rasismia.

Näissä on sitten tinkivaraa ja eteläamerikkalaisen ja venäläisen puheet ovat lähempänä totuutta , olisiko tinkivara 30 %. Sen sijaan libanonilaisen puheista pitäisi tinkata ehkä 90 % , ja Rastas ja kumppanit eivät tingi dinaariakaan.
M.K.Korpela ratsastaa.
DO NOT LOOK AT LASER WITH THE REMAINING EYE
YLLÄRI !

AaJii

Quote from: valkobandiitti on 01.09.2009, 12:00:25
Kukaan ei varmaan arvaa kuka kustantaa kyseistä lehdykkää. Vihje, alkaa s-kirjaimella.
Kodin kuvalehti kuuluu samaan konserniin ja siinäkin on ollut juttuja esimerkiksi menestyvistä ja kotoutuneista inhquista.
Käykää nyt hyvät ihmiset läpi teille tulevat lehdet ja peruuttakaa sanoman lehtien tilaukset. Lisätietoa: http://www.sanomamagazines.fi/mediaopas/

Meinaatko ettei Rastaan mielipiteitä saisi lehteen painaa? Sensuuriako pitäisi harrastaa?
"Monikulttuurisuus on tie sivistyksen, inhimillisyyden ja yhteiskuntarauhan takaamiseen."
- Espoon piispa Mikko Heikka, HS 23.02.2009 -

TH

Quote from: AaJii on 01.09.2009, 14:20:20
Quote from: valkobandiitti on 01.09.2009, 12:00:25
Kukaan ei varmaan arvaa kuka kustantaa kyseistä lehdykkää. Vihje, alkaa s-kirjaimella.
Kodin kuvalehti kuuluu samaan konserniin ja siinäkin on ollut juttuja esimerkiksi menestyvistä ja kotoutuneista inhquista.
Käykää nyt hyvät ihmiset läpi teille tulevat lehdet ja peruuttakaa sanoman lehtien tilaukset. Lisätietoa: http://www.sanomamagazines.fi/mediaopas/

Meinaatko ettei Rastaan mielipiteitä saisi lehteen painaa? Sensuuriako pitäisi harrastaa?

Eikös Bandiitti tuossa yllä kehota lopettamaan erkkomedian lehtien tilaamisen? Se on normaali vapaaseen markkinatalouteen kuuluva kuluttajan "painostuskeino", eikä sillä ole mitään tekemistä sensuurin kanssa.

AaJii

Rastas:
QuoteMeillä ei ole esimerkiksi sopivaksi katsottavaa sanaa kuvaamaan vaalea- ja tummaihoisten jälkeläisiä.

Häh? Onhan meillä. Mulatti. Vai onko siitäkin tullut jo n-sana? No tässäpä onkin vaikka kielitoimistolle hommia keksiä tuolle mulatille joku uudempi versio.
"Monikulttuurisuus on tie sivistyksen, inhimillisyyden ja yhteiskuntarauhan takaamiseen."
- Espoon piispa Mikko Heikka, HS 23.02.2009 -

AaJii

Quote from: TH on 01.09.2009, 14:28:36
Eikös Bandiitti tuossa yllä kehota lopettamaan erkkomedian lehtien tilaamisen? Se on normaali vapaaseen markkinatalouteen kuuluva kuluttajan "painostuskeino", eikä sillä ole mitään tekemistä sensuurin kanssa.

No niinpä onkin. Mun mielestä on kuitenkin ihan oikein, että Rastaallekin (Glorian tyyliin se kait pitäisi taivuttaa Rastakselle?) annetaan tilaa tuoda mielipiteensä näkyville. Mun mielestä tuo oli kyllä sellainen lehtijuttu joka sataa ihan suoraan Homman laariin, jos sitä lukee joku jolla vähääkään on omaa ajattelukykyä.
"Monikulttuurisuus on tie sivistyksen, inhimillisyyden ja yhteiskuntarauhan takaamiseen."
- Espoon piispa Mikko Heikka, HS 23.02.2009 -

Roope

Quote from: AaJii on 01.09.2009, 14:35:08
Mun mielestä tuo oli kyllä sellainen lehtijuttu joka sataa ihan suoraan Homman laariin, jos sitä lukee joku jolla vähääkään on omaa ajattelukykyä.

Tämähän oli parasta mitä olen lukenut pitkään aikaan.

Anna Rastas on median ahkerasti käyttämä THE rasismitutkija ja jos tuo on parasta mihin maahanmuuttoon kritiikittömästi suhtautuvat pystyvät, niin rasisti-kortin heiluttajien ajatusten onttous paljastuu ajan kanssa myös suurelle yleisölle. Hiukankin objektiivisesti asioita arvioivat tekevät noista Rastaan ajatuskuluista omat johtopäätöksensä, vaikkei varsinainen maahanmuuttokriittisyys muuten omalta tuntuisikaan.

Tästä muutoksesta on jo merkkejä. Moni mielipidekirjoitus alkaa nykyisin "En ole Halla-ahon kanssa juuri mistään samaa mieltä, mutta..." (vrt. "En ole rasisti, mutta...").

Taas kerran: tällaista mainosta ei voi ostaa, he tekevät sen itse.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Eino P. Keravalta

Rastas:

"On tärkeää kuulla Suomen ensimmäisten afrikkalaisyhteisöjen kokemuksia ja kirjoittaa heidän historiaansa. Tarinat eivät ole vain synkkiä tarinoita. He ovat olleet mukana rakentamassa Suomea ja suomalaista kulttuuria, ja siksi heidät pitäisi sisällyttää yhteiseen historiaamme."

Siis afrikkalaiset ovat olleet mukana rakentamassa SUOMALAISTA kulttuuria???????????????? En nyt ymmärrä. Minusta suomalaiset rakentavat suomalaista kulttuuria, vanuatulaiset vanuatulaista kulttuuria ja sierraleonelaiset sierraleinolaista kulttuuria. Miten muuten voisi olla?

En minä sentään, vaikka lukenut ja kuulemma älykäskin ihminen olen, osaa alkaa luomaan yhtäkkiä esimerkiksi ruotsalaista, irlantilaista, tshekkiläistä tai italialaista kulttuuria - puhumattakaan, että osaisin luoda norsunluurannikkolaista kulttuuria, senegalilaista kulttuuria tai irakilaista kulttuuria!

Mutta nämä Suomeen pelmahtaneet afrikkalaiset, joista monikaan ei osaa edes maan kieltä tai ei omaa mitään mainittavaa työhistoriaa, osaavat heti tänne tultuaan luoda SUOMALAISTA kulttuuria? Ei s--tana. Tuon Rastaan täytyy olla (SENSUROITU).

Miten toisgeeninen, ikänsä toisessa kulttuurissa asunut kikuiju tai mandingo osaisi luoda suomalaista kulttuuria? Pitäisi asua tässä maassa ainakin 50 vuotta, osata suomi täydellisesti, tuntea Kalevala ja Runeberg, juoda kännit perjantaisin ja mökkeillä kesät kaiket, että hieman, edes hieman pääsisi jyvälle.

Ja lopuksi: Voisiko Rastaan täti nyt selventää, mitä ja millaista suomalaista kulttuuria nämä afrikkalaiset ovat täällä luoneet ja missä? Ja missä hitossa sitä on nähtävillä? Eiköhän se ole niin, että afrikaanot ovat täällä luoneet AFRIKKALAISTA kulttuuria. Ja sitä emme halua. Katsokaa Afrikkaa, niin tajuatte.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

JoKaGO

Quote from: AaJii on 01.09.2009, 14:35:08
Mun mielestä tuo oli kyllä sellainen lehtijuttu joka sataa ihan suoraan Homman laariin, jos sitä lukee joku jolla vähääkään on omaa ajattelukykyä.

Liikaa vaadittu. Glorian ja muidenkin alan lehtien tilaajakunnasta 90% ei ajattele mitään. Vasta, jos tänne alkaisi tuppautua 10000 alle 25 vee aasialaisia naisia vuosittain, niin tuollakin herättäisiin vastarintaan.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Maastamuuttaja

Ensimmäiset viitteet eriväristen ihmisten olemassaolosta saatiin Suomessa 1500-luvun alussa, jolloin muuan Mustialan kartanossa tinkitöitä tehnyt loinen löysi mustan jalanjäljen kartanon hillovaraston välittömästä läheisyydestä. Tarkemmasta ajankohdasta tiedetään vain, että se asettui perjantai-päivän kohdalle.

varaani

QuoteMellakoihin osallistuneilla on monesti ollut perusteltu syy epäillä, ettei heitä nähdä eikä kohdella tasa-arvoisina poliisin ja muiden viranomaisten edessä.

Mitä helv...
Onko minulla oikeus rikkoa ikkunoita ja sytyttää paikkoja tuleen jos minulla on epäilys että minua kohdellaan jossain elämänvaiheessa epäoikeudenmukaisesti?
Ja jos minua kohdellaankin eritavalla niin voisiko syy mahdollisesti olla minussa? ei kai sentään!


QuoteAnna Rastas huokaisee syvään, kun puhumme työperäisestä maahanmuutosta. Hän kritisoi sitä voimakkaasta.
- Suomessa on oikeasti ihmisiä, jotka ovat kotoutuneet tänne hyvin. He ovat tehneet pirusti töitä siitä huolimatta, etteivät he edusta työperäistä maahanmuuttoa. On rankka paikka heille, ettei heidän todellisesta elämästään täällä ja heidän työstään suomalaisen yhteiskunnan rakentajina ole puhuttu mitään.

Joo tässäpä onkin ideaa..
Kun mamu alkaa paiskia töitä niin siitähän pitää kirjoittaa hesarin etusivulle!
juu toki toki!

Mutta entäpä 55v Pertti joka on ollut enson tehtaalla pojanklopista lähtien josta noussut sieltä esim paperikoneen esimieheksi? ei se ketään kiinnosta! ketä nyt työnteosta kiinnostaisi lukea..sehän kuuluu (tai pitäisi kuulua) jokaisen arkeen.

Aivan älytöntä jalustalle nostamista.. *ärrimurri!*

Onko typeryys teille joku tekosyy olla ajattelematta?

slange

Sittenhän on vielä mestitsi ja sambo, mutta en kuolemaksenikaan muista nimitystä valkonaaman ja aasialaisen penskalle, tai afrikkalaisperäisen ja aasialaisen..  ??? ??? ???

Nationalisti

Huvittavaa, kuinka suurta painoarvoa nämä akateemiset anti-rasistit pistävät yksittäisille sanoille, ilmaisuille ja symboleille. On suuri ongelma, että ei ole "sopivaa sanaa" mustan ja valkoisen jälkeläisille. Pienenä ei käytetty n- eikä r-sanoja, jne..

Ja hiipivä intiaani? Herrankiesus!
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

svobo

Mistä tulee tämä nykysosiologian epätieteellinen ajattelumalli, missä totuudet ja loogisuus heitetään romukoppaan, ja missä yleisesti odotetaan todellisuuden muuttuvan teorian kaltaiseksi, kuhan siihen tarpeeksi kovasti uskotaan. Luin viime yönä Akuliina Saarikosken mietteitä. Valvoin illalla pari tuntia ihmetellessäni suuresti miten on mahdollista, että 27 vuotiaan akateemisen aikuisen logiikka voi ontua noin pahasti ja miten hän voi on noin pihalla yhteiskunnan perustoiminnoista. Tästäkin valopäästä tulee pahimmassa tapauksessa korkeakin valtion virkamies (nais/konstruktio). Että pykälä jee vaan. Jotenkin hän on kuitenkin päässyt oikeustieteelliseen ja muistaakseni kirjoitti yo-kirjoituksissakin kourallisen älliä (voi olla, että muistan kyllä ihan väärin). Minulla on ikävä tunne, että suomen yliopistolaitos on menossa joillakin aloilla pahasti epätieteellisille raiteille, ja pahinta tässä on se, että se tuntuu tapahtuvan tiedekunnissa joista tulee iso osa tulevaisuuden vaikuttajia.

<teknokraatinaasinsilta>
Jos ydinvoimaloita rakennettaessa tieteellistä etiikkaa venytettäisiin yhtä kovasti, niin ne poksahtaisivat jo käynnistettäessä, jos käynnistyisivät ollenkaan. Minusta on kiva verratta maahanmuuttoon liittyvää keskustelua ja ydinvoimakysymystä, koska äänekkäimmin  rajojen avaamista vaativat ovat usein myös äänekkäimpiä ydinvoiman vastustajia. Toisaalta he ovat varmoja, että keksitty sosiologinen teoria monikulttuurisuudesta toimii, mutta samalla epäilevät ydinvoiman toimivuutta, jossa tietämys perustuu tieteelliset kriteerit täyttävään pitkään tutkimukseen ja havaintojen tukemiin teorioihin. Toisekseen miljoonia ihmisiä käsittävän yhteiskunnan dynamiikka on vieläpä paljon hankalammin ennustettavissa kuin fysikaalisen systeemin.  
</teknokraatinaasinsilta>

Tässä koko monikulttuurisuusmaniassa pahinta on se, että kaikenmaailman rastaat saavat laulaa asiantuntijan asemassa täyttä paskaa, ilman että kukaan virallisempi taho edes puuttuu siihen.

"Sillä maailma hukkuu paskaan, me vain luemme lehtiä. Pitäis kohta laulaa rastaan, jos se meinaa ehtiä"
"Eilen paluumatkalle Irakiin lähteneillä mieli muuttunut kun olivat nähneet Helsingin. Aikovat palata Saarijärvelle päästäkseen Helsinkiin."
Jani Ilola (@i_lo_la) December 10, 2015

Tunkki

Quote from: slange on 01.09.2009, 17:09:38
Sittenhän on vielä mestitsi ja sambo

Mitähän kieltä tuo "sambo" lienee, itselle tuo avautuu pakkoruotsin "yhdessäasuvaa" tarkoittavana sanana (aikalailla synonyymi avopuolisolle).

M.

Quote from: svobo on 01.09.2009, 17:13:19
Mistä tulee tämä nykysosiologian epätieteellinen ajattelumalli, missä totuudet ja loogisuus heitetään romukoppaan, ja missä yleisesti odotetaan todellisuuden muuttuvan teorian kaltaiseksi, kuhan siihen tarpeeksi kovasti uskotaan.

Arvaan että Marxilta: http://mises.org/story/3677

(Artikkelissa sivutaan jatkuvasti sitä älytöntä ideaa, että jokaisella yhteiskuntaluokalla, -ryhmällä jne. olisi oma logiikkansa, jonka perusteella se operoi.)

reino

QuoteHän kertoo uskomattomista tarinoista 1800-lopulla Suomeen tulleista afrikkalaisista.

Todellakin. Nämä tarinat ovat todellakin aivan uskomattomia.

turha jätkä

Quote from: reino on 01.09.2009, 17:37:29
QuoteHän kertoo uskomattomista tarinoista 1800-lopulla Suomeen tulleista afrikkalaisista.

Todellakin. Nämä tarinat ovat todellakin aivan uskomattomia.

Voisi esittää arvailuja, mitä nuo 1800 -luvun lopulla Suomeen tulleet afrikkalaiset voisivat olla.

1. Sirkuksen mukana on voinut tulla afrikkalaisia.

2. Italian kautta on voinut tulla varsinkin pohjois-afrikkalaisia. Italialaisia yrittäjiä muistaakseni tuli Suomeen tuona aikana, ehkä joukossa joku afrikkalainenkin.

3. Olisiko venäläisillä ollut afrikkalaisia orjia/sotavankeja? Kiinalaisiahan ne roudasivat tänne tuhatmäärin töihin, olisiko joukkoon eksynyt afrikkalainenkin?

4. Amörikasta tuli  palaavien siirtolaisten mukana afrikkalaisia.

5. Lähetystyöntekijä toi afrikkalaisen mukanaan.

6. Keksi oma parempi teoria.

MW

Quote from: AaJii on 01.09.2009, 14:31:51
Rastas:
QuoteMeillä ei ole esimerkiksi sopivaksi katsottavaa sanaa kuvaamaan vaalea- ja tummaihoisten jälkeläisiä.

Häh? Onhan meillä. Mulatti. Vai onko siitäkin tullut jo n-sana? No tässäpä onkin vaikka kielitoimistolle hommia keksiä tuolle mulatille joku uudempi versio.

Eikös Lola Odusoga ihan hiljan jossain haastattelussa todennut ihan luontevasti olevansa mulatti?

Pitäisikö Rastaan nyt mennä uudellenkouluttamaan Lolaa, joka on näin rassismoinut itseään oikein lehdessä?

Jane Doe

Quote
- Töitä on tehtävä paljon. Täällä ajatellaan yhä, että jotkut niinkin naiivit asiat ovat pyhiä kuten esimerkiksi pellavapäinen Elovena-tyttö. Mikä meteli syntyikään, kun siitä tehtiin tummaihoinen? Varsinkin aikuisten on vaikea myöntää, että heillä olisi paljon opittavaa.

Ainoa, joka nosti jotain etäisesti meteliä muistuttavaa (jos sitäkään) tummaihoisesta Elovena-tytöstä, oli Raisio, jonka mielestä Hbl:n mainoksen tummahipiäinen neito loukkasi heidän tuotemerkkiään. Ei siis kansallista nurinaa tai ärtymystä, tuskinpa kukaan olisi kyseistä mainosta edes noteerannut ilman Raision lievää närästystä.

Joko A. Rastaan määritelmä "metelistä" poikkeaa huomattavasti omastani tai sitten vain tosiasiat haittaavat ikävästi hänen käsitystään suomalaisista ahdasmielisinä luolamiehinä, jotka joutuvat apinanraivon valtaan, kun puuropaketin kyljessä olevan hahmon sävyä säädetään tummemmalle.
Wippajei!

Eurytmistinä alkaa mielikuvitus elää..

Eino P. Keravalta

Quote from: TunturiTiger on 01.09.2009, 17:07:12
Quote from: AaJii on 01.09.2009, 14:31:51
Rastas:
QuoteMeillä ei ole esimerkiksi sopivaksi katsottavaa sanaa kuvaamaan vaalea- ja tummaihoisten jälkeläisiä.

Häh? Onhan meillä. Mulatti. Vai onko siitäkin tullut jo n-sana? No tässäpä onkin vaikka kielitoimistolle hommia keksiä tuolle mulatille joku uudempi versio.
loistavaa! mustaihoisen ja valkoihoisen jälkeläinen todellakin on mulatti. näin opetettiin ainakin vielä 90-luvulla peruskoulussa. mielestäni mulatti sanan kieltäminen rasistisena on jo naurettavaa.

Olisiko entinen mulatti nykyinen elätti? Kelpaako kielitoimistolle? ( huumoria, ottakaa herne pois nenusta )
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

slange

Quote from: Tunkki on 01.09.2009, 17:19:52
Quote from: slange on 01.09.2009, 17:09:38
Sittenhän on vielä mestitsi ja sambo

Mitähän kieltä tuo "sambo" lienee, itselle tuo avautuu pakkoruotsin "yhdessäasuvaa" tarkoittavana sanana (aikalailla synonyymi avopuolisolle).
http://fi.wikipedia.org/wiki/Zambo

Luchador

Quote from: Enni on 31.08.2009, 21:51:41
Aloin ihan miettiä, että kuka ja mikä edes on Anna Rastas (Ikinä kuullukkaan..), ja sitten Google pelasti.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Anna_Rastas

*huoh*


:D

Että Tamperkeleen yliopistosta, miksi en ole hämmästynyt?

Tinden

Luin noita Rastaan juttuja. Voi taivas sentään.

Syytteen pelosta en uskallakaan kirjoittaa mitään.

Lopetan ajattelun ja jupisen täällä äänettömästi itsekseni koneen ääressä. Olen sanaton ja raivoissani. Piip.












PYO

Suuri kiitos Roopelle litteroinnista. Aivopierujen, puolitotuuksien ja tiesminkä määrä ylittää kyllä allekirjoittaneen sietokyvyn..
Quote from: Roope on 01.09.2009, 12:51:02
Rasismia, antirasismia, maahanmuuttoa ja monikulttuurisuutta tutkinut Rastas on saanut oman osansa häirinnästä, jota näitä asioita tutkivat joutuvat kohtaamaan. Se on silti pientä verrattuna siihen, mitä maahanmuuttajat itse joutuvat kohtaamaan. Häiriköihin mahtuu monenlaista väkeä, myös ihan tavallisia suomalaisia. Heitä, joita kuvittelemme sivistyneiksi ja ajatteleviksi ihmisiksi.
Mikä v*tun antirasismi? Ilmeisesti sivistyneenä ja ajatteleva ihmisenä en ole kykenevä tätä tajuamaan, koska Rassissmi.

QuoteAnna Rastas suostuu haastatteluun, koska tutkijan työ on julkista ja työstä pitää myös puhua julkisuudessa.
Haastattelu lisää yhteiskunnallista vaikuttavuutta, joka lisää palkkaa...

QuoteHaastattelun ehdot ovat kuitenkin tarkat, tutkijan yksityiselämästä emme puhu mitään.
Joskin väikkäri voidaan tehdä hänen yksityiselämästään  :o ???

Quote"neekeri pesee kasvojaan, vaan ei valkene ollenkaan". Toinen ensimmäisen luokan opetuksista oli, että "intiaani punainen, jälkiä etsii hiipien".
Amerikan alkuperäisväestöllä oli tosiaan tapana värjätä ihonsa punaiseksi (punamullalla?). Negridi tuskin valkeni, vaikka olisikin pessyt ihonsa. Koulukirjassa oli siis faktatietoa...

QuoteNäistä ajoista on jo moni asia ja asenne muuttunut. Olemme jo yli parikymmentä vuotta eläneet aikaa, jollin Suomi on monikulttuuristunut. Suomalaisiin kuuluu yhä useammasta maasta muuttaneita ihmisiä.
Historia ei ole vahvin alueeni, mutta eikös Suomessa ole ollut ainakin ruotsalaisia ja venäläisiä ainakin parisataa vuotta sitten?

QuoteMeillä ei ole esimerkiksi sopivaksi katsottavaa sanaa kuvaamaan vaalea- ja tummaihoisten jälkeläisiä.
'Asiantuntija' ei ole tietoinen sanasta 'mulatti'?

QuoteMaahanmuuttajia ei nähdä vieläkään yhteiskuntaamme kuuluvina suomalaisina.
Mistähän tämäkin johtuu? Ettei vain siitä, että he eivät ole kuin suomalaiset?

QuoteRasismia voivat olla monet puhe- ja toimintatavat.
Kuten autolla-ajo?

QuoteAnna Rastas sanoo, että epä-älylliseksi luokiteltava ideologinen rasismi on osa eurooppalaista kulttuuria.
Mitävittua? MITÄ VITTUA??!

QuoteOlemme kasvaneet rasistiseen ajatteluun. Tärkein kysymys on, miten oppia siitä pois.
Hmmmnn.. Jos ei raahattaisi kaikkia rasistisia virikkeitä tännne?

QuoteEmme näe, miten esimerkiksi jotkut sanavalinnat loukkaavat maahanmuuttajia.
Juuri tänään satuin kirjoittamaanaiheesta.

QuoteItse asiassa koko maahanmuuttaja-termi alkaa olla vanhentunut kuvaamaan monia Suomen vähemmistöihin kuuluvia.
Eiköhän Suomesta löydy lukuisia vähemmistöjä, joilla ei ole mitään tekemistä maahanmuuton kanssa...

QuoteAnna Rastas huokaisee syvään, kun puhumme työperäisestä maahanmuutosta. Hän kritisoi sitä voimakkaasta.
"*Huokaus* Oh, kun kaikki maahanmuttajat olisivat sosiaalipummeja"

QuoteAnna Rastaan alussa mainittu kolmivuotinen projekti on varsin kiinnostava. Hän tutkii miten Afrikkaa ja afrikkalaisuutta sekä suomalaisten ja afrikkalaisten kohtaamisia kuvataan uusissa ja vanhoissa suomalaisissa tietokirjoissa.
Suomi onkin tunnettu kolonistisuudestaan ja tiukasta historiasta ympäri maailmaa. Onkin aika, että edes joku kirjoittaa näistä merkittävistä aikakausista edes jotain...

QuoteTutkimuksessa ovat mukana myös oppikirjat ja lastenkirjallisuus.
öö...


QuoteOn mielenkiintoista, miten esimerkiksi somalialaiset maahanmuuttajat, jotka tulevat puhutusta kulttuurista kirjalliseen kulttuuriimme alkavat kirjoittaa historiaansa täällä.
Hmmn... Pitäisiköhän ostaa kohta Finlandia-palkittu teos 'Työttömyytemme ja rikostilastomme'?

QuoteHän kertoo uskomattomista tarinoista 1800-lopulla Suomeen tulleista afrikkalaisista.
'Tulin tänne hiirten vetämässä kurpitsavaunussa'...

QuoteHe ovat olleet mukana rakentamassa Suomea ja suomalaista kulttuuria, ja siksi heidät pitäisi sisällyttää yhteiseen historiaamme.
Muistatteko afrikkalaiset esi-isämme hirvenpääkirveineen, afrikkalaisen presidenttimme ja afrikkalaiset sotilaat jotka kaatuivat kannaksella? Minä en!

QuoteVäitän, että nuorison olisi helpompi hyväksyä erilaiset suomalaiset, jos oppikirjoista voitaisiin lukea tulijoiden historiasta täällä.
Naapurissa asuu kiinalaisia. En millään usko, että 'hyväksyisin' heidät paremmin, josko minulla olisi tarkka tieto heidän historiastaan.

QuoteSe historia ei ole vain vähemmistöjen historiaa vaan osa koko Suomea.
Just. Sittenhän tiedänkin heidän historian, kun tiedän Suomen historian..

QuoteSuomi on sivistysvaltio ja täällä arvostetaan ihmisoikeuksia.
Aah. Sananvapaus!!!!!!!!!!!!1

QuoteJokainen voi vaikuttaa asioihin, vaikka vain puuttumalla epäkunnioittaviin puhetapoihin, Rastas huomauttaa.
Aha. Sinne se meni...

Pahoittelen pitkää tekstiä, mutta jonnekin vitutus on pakko purkaa...
Rakentavat ehdotukset 1,2,3,4

IDA

Quote from: turha jätkä on 01.09.2009, 18:04:03
Voisi esittää arvailuja, mitä nuo 1800 -luvun lopulla Suomeen tulleet afrikkalaiset voisivat olla.

1. Sirkuksen mukana on voinut tulla afrikkalaisia.

2. Italian kautta on voinut tulla varsinkin pohjois-afrikkalaisia. Italialaisia yrittäjiä muistaakseni tuli Suomeen tuona aikana, ehkä joukossa joku afrikkalainenkin.

3. Olisiko venäläisillä ollut afrikkalaisia orjia/sotavankeja? Kiinalaisiahan ne roudasivat tänne tuhatmäärin töihin, olisiko joukkoon eksynyt afrikkalainenkin?

4. Amörikasta tuli  palaavien siirtolaisten mukana afrikkalaisia.

5. Lähetystyöntekijä toi afrikkalaisen mukanaan.

6. Keksi oma parempi teoria.

Rasismitutkijat voisivat välillä keskittyä Suomessa olleisiin kiinalaisiin

http://www.genealogia.fi/genos/70/70_26.htm

vaikka kiinalaiset eivät niin mediaseksikkäitä olekaan. Kiinalaisetkin kyllä osaavat pelata rasistikortin, mutta ongelma ehkä on se, että he rahastavat sen itse, eikä kotikänsäinvälistyneille tutkijoillemme ( Rastas, Puuronen et al. ) jäisi mitään välistä.

Kovaa menoa kuitenkin ja todellista orjalaivatervaa: kissoja ja etanoita syötettiin ja syfilistäkin pahantahtoisen vierasvihaisesti tartutettiin.

IDA

Quote from: Ulkopuolinen on 02.09.2009, 01:16:22
Jopa umpisuomalaisesta kirkkoveneestä voisi väittää että sehän on lähinnä sisävesikäyttöön suunniteltu purjeeton viikinkipaatti.

Nyt olisi toisaalta edessä se hedelmätön väittelyt, että kumpi oli ensin muna vain kana ;)

Tuosta vaikuttavasta nimiluettelosta on huomioitava, että hallitsijasuvut eivät olleet noihin aikoihin mitenkään kansallisia ja kutsut kävivät piireissä. Eikä Suomi ollut mikään varsinainen takapajula

http://www.tampere-seura.fi/melko/Valo.html

vaan ihan kehityksen kärjessä mukana monilta osin. Toki nuokin tulivat vierailta mailta, mutta ei niitä kaupallinen edustaja yksin toteuttanut tietenkään.

matkamasentaja


3. Olisiko venäläisillä ollut afrikkalaisia orjia/sotavankeja? Kiinalaisiahan ne roudasivat tänne tuhatmäärin töihin, olisiko joukkoon eksynyt afrikkalainenkin?

Orjia ainakin. Mm Puskinin suvussa.

"Aleksandr Sergejevitš Puškin (6. kesäkuuta 1799 Moskova – 10. helmikuuta 1837 Pietari) on monien mielestä suurin venäläinen runoilija ja venäläisen kirjallisuuden kultakauden synnyttäjä.

Puškin syntyi Moskovassa. Hänen isoisoisänsä oli afrikkalainen orja, Ibrahim Petrovitš Gannibal, joka tuotiin Etiopiasta vuonna 1701 Konstantinopoliin, josta Venäjän Turkin suurlähettiläs Savva Raguzinski adoptoi hänet vuonna 1704".