News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2017-07-11 Bussikuski kuvasi ilman lippua kyytiin yrittäneitä mamunuoria, HSL paheksuu

Started by Alaric, 11.07.2017, 17:32:09

Previous topic - Next topic

Saturnalia

Quote from: Finka on 29.09.2018, 13:33:06
Kyseessä ei ole asiakas, sillä henkilöllä ei annettujen tietojen perusteella ollut matkustukseen oikeuttavaa lippua.

No sitä paremmalla syyllä sitten en ymmärrä. Oikeasti tälle kuskille olisi kuulunut palkallinen sairasloma.
Tuollaisen pahoinpitelyn jälkeen ei ole ehkä viisasta ajaa heti työkseen raskasta ajoneuvoa. Se miten valtamedia on leikannut kyseisestä videosta pois kaikki tapahtumat, mitkä johtivat kuskin lyöntiin on hyvin pateettista. Oletetaan, oikeuskäytäntö vaatii itseään puolustavan ihmisen olevan aina kykenevä viileään harkintaa ja tilanneanalyysiin, ja hillittyyn reaktioon vaikka oikeassa elämässä suora, yllättävä lyönti kasvoihin saa monessa ihmisessä heräämään sellaisen vanhojen traumojen myrskyn, että ihminen väistyy ja apina astuu ruoriin.

Hätävarjelusta jeesusteleva oikeuskäytäntömme olettaa jokaisen kansalaisen kykenevän itsehilintään ja rationalisuuteen, vaikka monet ihmiset ovat lähinnä rikkinäisiä traumakasoja jotka yrittävät hyökkäyksen kohteena lähinnä pelastaa kunniansa rippeet. Tällöin syntyy juridinen tilanne, jossa ihminen kokee toimineensa arvojensa mukaan ja oikein, mutta oikeuden mukaan väärin. Maksimaalinen kunniakulttuuri on huono systeemi, mutta meidän systeemimme ei tunnista kunniaa ollenkaan pahoinpitelytilanteissa, ainoastaan verbaalisissa konflikteissa. Ihmistä voi logiikkamme mukaan loukata sanoilla, mutta ei lyömällä.

Oikeuskäytäntömme ei hyväksy ihmisyyttä. Vaatia, että jokaisen kansalaisen tulisi kyetä reagoimaan yllättävään pahoinpitelyyn kuten keskiluokkainen itsepuolustuslajien mestari, on täysin epäinhimillinen. Se että tuo kuski reagoin kuten reagoi, on ihmisyyden ydintä. Syvästi inhimillistä. Se että työnantajakin vielä rientää markkinoimaan itseään mamukuskeille ja nuolemaan liberaalien perseitä tällaisessa tilanteessa, on halveksuttavaa. Työnantajan reaktio tietysti kumpuaa siitä jo päätetystä toimintamallista, että kantaväestöön kuuluva kuski on enää firmassa pelkkä riippakivi, mennyttä aikaa, uusien sosiaalisesti läheisten tiellä. Kantiskuskeista eroon pääsemiseksi käytetään jokainen mahdollinen tilaisuus.

Oto Hascak

Quote from: Finka on 29.09.2018, 13:44:09
Itse yhdenlaisessa asiakasrajapinnassa toimineena suosittelen tällaisissa tilanteissa vain sammuttamaan kaikki työvälineet ja odottamaan poliisia tai vartioita. Huudot siitä saa, mutta ei tarvitse alkamaan kipurahoja makselemaan kusipäille.

Olen kokenut työssäni muutaman kerran uhkaavaa käyttäytymistä asiakkaan suunnasta ja kerran asiakas on paukauttanut minua turpaan. Kun tuosta kyseisestä turpaan vedosta eli yllättävästä iskusta tokenin, niin ensimmäinen mieleeni noussut ajatus oli yksinkertaisesti se, että jos lyön takaisin, niin työt menee alta. Niinpä otin pari askelta taakse päin, toivotin oikein hyvät päivän jatkot ja ilmoitin, että perästä kuuluu. Siitä sitten ensin työpisteelle huuli verta tihkuen, jossa kirjasin paperille tarkasti tapahtumien kulun sekä keskustelun sisällön, jonka jälkeen soitin poliisille ja kysyin, että miten tällaisessa tilanteessa menetellään? Vastasivat, että käy näyttämässä huulta terveyskeskuksessa ja tule sen jälkeen asemalla ilmoitusta tekemään.

Ei siitä iskusta varsinaisia vammoja tullut eli selvisin pienellä haavalla ja turvotuksella. Harmittaa, että noinkin mitättömästä asiasta tein poliisijutun, mutta en minä työstäni niin paljoa tykkää, että sen takia turpaan ottaisin. Ja toisekseen halusin, että turpaan vetäjä ei pääse kuin koira veräjästä. Jos kyseessä olisi olisi humalainen nujakka nakkikiskan jonossa, niin asia ei olisi mennyt eteen päin. Käräjien kautta sain 800 euroa vaivan palkkaa siitä yhdestä iskusta ja mikä tärkeintä, pääsin virnistelemään sille mottaajalle.
"Tässä on mun pippeli! Se on huippu pippeli!" X2

Pölhökustaa

Jos tämä pummimatkustaja muuten oli somppu, niin hänhän vain noudatti maanmiehensä, yhteiskunnallisen vaikuttajan ja ajattelijan Suldaan Said Ahmedin parin-kolmen kuukauden takaista kansalaistottelemattomuuskehotusta matkustaa julkisilla pummilla. Raha kun tulee taikaseinästä, joten ottakoon bussifirmat sieltä älköötkö kiusatko rodullistettuja ihmisiä.

OT: Aina tulee Suldaanista mieleen eräs kaikkien aikojen hauskimmista ketjuotsikoista täällä hommalla, eli "Suldaan Said Ahmedin tätiä heitettiin rasistisesti kananmunalla". Rupean aina hihittämään itsekseni, en siksi että olisi jotenkin hauskaa että Suldaan Said Ahmedin tätiä heitettiin kananmunalla, vaan tuo lause vain on niin hullunkurinen. ;D

N. O. Hääppönen

Olisi ehkä syytä koeponnistaa tuo case myös toiseen suuntaan ja valita bussi, jota kuljettaa Valtteri* rodullisettu, ja kävellä vaan peremmälle matkustelemaan. Luvallista kun on.

*Valtterihan taitaa olla fillarimiehiä nykyään.
"Jos sukupuolitietoinen budjetointi erkaantuu sekä feministisistä kansalaisyhteiskunnan toimijoista että feministisestä tiedosta, se on vaarassa muodostua tekniseksi hyvän hallinnon käytännöksi, jonka suhde sukupuolittuneisiin yhteiskunnallisiin valtarakenteisiin on ohut."

– THL 23.3.2020

Arvoton

-ttu, ku toi oli Espoossa. Stadissa ois ollu Pekka Sauri (VIHR), joka heitti rasistinkin fyysisin keinoin tosta vaan ratikasta. Ja lopussa koko ratikka taputti.

Lalli IsoTalo

Quote from: Finka on 29.09.2018, 13:44:09
Itse yhdenlaisessa asiakasrajapinnassa toimineena suosittelen tällaisissa tilanteissa vain sammuttamaan kaikki työvälineet ja odottamaan poliisia tai vartioita. Huudot siitä saa, mutta ei tarvitse alkamaan kipurahoja makselemaan kusipäille.

Double deckkerissä kävi aikoinaan siten, että n-perseilyn seurauksena kuski sammutti dösän ja lähti kävelemään kotia päin. Yöllä, viikonloppuna, 1986, Lontoon kolmosvyöhykkeellä.

Me matkustajat sitten jouduimme tekemään saman.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Lalli IsoTalo

Quote from: Arvoton on 30.09.2018, 17:37:33
-ttu, ku toi oli Espoossa. Stadissa ois ollu Pekka Sauri (VIHR), joka heitti rasistinkin fyysisin keinoin tosta vaan ratikasta. Ja lopussa koko ratikka taputti.

Olin kerran menossa hyvään kaupunginosaan erääseen kummitytön tilaisuuteen. Yksi aamukänninen vhm häiriköi ja joi litran vodkapullosta uutta kierrosta. Kuski käski hänet ulos, vaan eipä hän lähtenyt. Bussi seisoi pysäkillä. En halunnut missata tilaisuutta, joten kysyin vaimolta luvan, otin rillit pois ja kävin heittämässä juopon hankeen. Kirjaimellisesti.  Soitin poliisille, notta käyvät hakemassa hänet pois ennen kuin jäätyy hankeen. Ettei tule syytettä heittellejätöstä.

Kukaan bussissa ei taputtanut. Katsoivat vain toiseen suuntaan, ikään kuin häveten käytöstäni.

Notta näin meillä Helsingissä.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Kommunisti-muslimi

Lähetin AKT:n puheenjohtajalle sähköpostia ja kysyin liiton kantaa siihen, että bussikuskin työsuhde irtisanottiin ilman varoitusta. Luulisi AKT:n olevan varpaillaan, kun kerran vastustavat irtisanomissuojan heikentämistä.

Puuha-Pepe

Moniko hommalainen on nähnyt bussin valvontakameran kuvat? Kuskin työnantaja ilmeisesti on.

Ajattelija2008

Onko niin, että vain vartijan koulutuksen saanut saa poistaa asiakkaan väkisin esim. ravintolasta? Ovimiehethän rutiininomaisesti kuljettavat ulos rähiseviä juoppoja.

Bussissa kuljettajan pitää odottaa poliisin saapumista?

Toisaalta on jokamiehen kiinniotto-oikeus. Itse teossa tavatun rikollisen saa kuka tahansa ottaa kiinni mahdollisimman lievin keinoin. Väärennetyllä lipulla matkustava syyllistyy rikokseen. Rikollisen saa ottaa kiinni, mutta ei saa poistaa paikalta?

vihapuhegeneraattori

Quote from: Puuha-Pepe on 01.10.2018, 08:49:22
Moniko hommalainen on nähnyt bussin valvontakameran kuvat? Kuskin työnantaja ilmeisesti on.

Tai sitten vain taipunut matukuskien tahtoon. Kaikki videot mitä tapahtumasta on (alla toinen) viittaa ainakin jonkinlaiseen fyysiseen kanssakäymiseen jo ennen sitä lyöntiä. HS:n video on leikattu vielä lähemmäksi itse lyöntiä joten kyllähän se viittaa vahvasti siihen että tarkoitushakuisesti tästäkin uutisoidaan.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/6fe57c7d-94c4-45e3-8cc9-50aa4d5a9bf0_u0.shtml

Kuten sanottu, katotaan mitkä voimakeinot on OK kunhan ehditään tekeen tätä jäynää niiden matukuskeille (kiinnostuneet vois muuten laittaa privaa, tehdään joku päivä tässä syksyllä tempaus). Toivottavasti olet vaatimassa myös niille kuskeille fuduja sitten jos käyvät käsiksi.

En pidä PS:n laiskuudesta YLE ja raja-asioissa tällä hetkellä. EU-, Eduskunta- ja Kuntavaaleissa on turha odottaa mun ääntä.

Mutta Hallis on puolueen toilailuista huolimatta ollut uskollinen asialle. Siksi ääni on 5!

paukuttaja

Quote from: Ajattelija2008 on 01.10.2018, 09:13:54
Toisaalta on jokamiehen kiinniotto-oikeus. Itse teossa tavatun rikollisen saa kuka tahansa ottaa kiinni mahdollisimman lievin keinoin. Väärennetyllä lipulla matkustava syyllistyy rikokseen. Rikollisen saa ottaa kiinni, mutta ei saa poistaa paikalta?

Mikäli liputon matkustaminen rinnastuu johonkin allaolevista, niin silloin saa.  Muuten ei. Vankilaa ei kuitenkaan ko. sattumuksesta ei tuomita.

Petos tai näpistys voisi tulla kysymyseen.

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110806

Quote2 §  Yleinen kiinniotto-oikeus

Jokainen saa ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavatun rikoksesta epäillyn, jos rikoksesta saattaa seurata vankeutta tai rikos on lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos.

Jokainen saa ottaa kiinni myös sen, joka viranomaisen antaman etsintäkuulutuksen mukaan on pidätettävä tai vangittava.

Kiinni otettu on viipymättä luovutettava poliisimiehelle.
F.U.B.A.R

Puuha-Pepe

Quote from: vihapuhegeneraattori on 01.10.2018, 10:32:50
Quote from: Puuha-Pepe on 01.10.2018, 08:49:22

Tai sitten vain taipunut matukuskien tahtoon. Kaikki videot mitä tapahtumasta on (alla toinen) viittaa ainakin jonkinlaiseen fyysiseen kanssakäymiseen jo ennen sitä lyöntiä. HS:n video on leikattu vielä lähemmäksi itse lyöntiä joten kyllähän se viittaa vahvasti siihen että tarkoitushakuisesti tästäkin uutisoidaan.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/6fe57c7d-94c4-45e3-8cc9-50aa4d5a9bf0_u0.shtml

Kuten sanottu, katotaan mitkä voimakeinot on OK kunhan ehditään tekeen tätä jäynää niiden matukuskeille (kiinnostuneet vois muuten laittaa privaa, tehdään joku päivä tässä syksyllä tempaus). Toivottavasti olet vaatimassa myös niille kuskeille fuduja sitten jos käyvät käsiksi.

Kaikki väkivalta-apinat joutaa koppiin. Tahallinen provosointi on sitten lähinnä idiotismia.

vihapuhegeneraattori

Quote from: Puuha-Pepe on 01.10.2018, 11:42:52
Kaikki väkivalta-apinat joutaa koppiin. Tahallinen provosointi on sitten lähinnä idiotismia.

Aivan, mutta onko tässä kukaan tuominnut tuota sompun idiotismia?

1. Käveli sisään väärennetyn lipun kanssa

2. Ei ollut kuulevinaan ensin kuskia

3. Sanoi kuskin olevan hänelle "ilmaa"

4. Uhkasi tiputtaa kuskin

5. Kävi käsikähmään kuskin käyttäessä oikeuttaan poistaa matkustaja

Jos tämä ei ole tahallista provosointia niin ei ole silloin sekään että mä kävelen somppukuskin ohi lippua näyttämättä ja teen täsmälleen samat askeleet kuin "asiakas" teki tässä tapausessa (mutta ilman lyöntiä, irroitan vain kuskin otteen).

Ja tietysti kun kuski sitten ottaa kovemmat otteet käyttööt julkaistut videot alkavat tästä kohti otsikolla "Somalikuski kävi kantasuomalaisen kimppuun!!". Kuullostaako reilulta? Jos ei kuullosta, niin miksi se kuullostaa reilulta toisinpäin?

En pidä PS:n laiskuudesta YLE ja raja-asioissa tällä hetkellä. EU-, Eduskunta- ja Kuntavaaleissa on turha odottaa mun ääntä.

Mutta Hallis on puolueen toilailuista huolimatta ollut uskollinen asialle. Siksi ääni on 5!

Leostoa

Kyllä tuollaisella käytöksellä turpaan joutaakin saada. Ja sitten niskaperseotteella ulos. Eikös Onnibussi palkannut sen aiemman "kohukuskin"? jos tämän vielä ottavat palkkalistoilleen niin matkustajat tietävät että reissaaminen on häiriötöntä eikä tarvitse perseilijöitä katsella. Somalit laittavat onnin siinä vaiheessa kyllä boikottiin, mikä on voittoa sekin. 
Älä husuta lähimmäistäsi!

Puuha-Pepe

Quote from: vihapuhegeneraattori on 01.10.2018, 11:56:24
Quote from: Puuha-Pepe on 01.10.2018, 11:42:52

Aivan, mutta onko tässä kukaan tuominnut tuota sompun idiotismia?

1. Käveli sisään väärennetyn lipun kanssa

2. Ei ollut kuulevinaan ensin kuskia

3. Sanoi kuskin olevan hänelle "ilmaa"

4. Uhkasi tiputtaa kuskin

5. Kävi käsikähmään kuskin käyttäessä oikeuttaan poistaa matkustaja

Jos tämä ei ole tahallista provosointia niin ei ole silloin sekään että mä kävelen somppukuskin ohi lippua näyttämättä ja teen täsmälleen samat askeleet kuin "asiakas" teki tässä tapausessa (mutta ilman lyöntiä, irroitan vain kuskin otteen).

Ja tietysti kun kuski sitten ottaa kovemmat otteet käyttööt julkaistut videot alkavat tästä kohti otsikolla "Somalikuski kävi kantasuomalaisen kimppuun!!". Kuullostaako reilulta? Jos ei kuullosta, niin miksi se kuullostaa reilulta toisinpäin?

Jos toinen vetää nyrkillä pataan, niin se idiotismi lienee pienempi synti. Mun mielestä häiriköiden poisto ei ole bussikuskin työtä, jos tarvitaan voimaa niin vartija/poliisi paikalle.

Faidros.

Quote from: Puuha-Pepe on 01.10.2018, 13:54:28
Jos toinen vetää nyrkillä pataan, niin se idiotismi lienee pienempi synti. Mun mielestä häiriköiden poisto ei ole bussikuskin työtä, jos tarvitaan voimaa niin vartija/poliisi paikalle.

Missä kohtaa kukaan "vetää pataan"?
Bussit ei enää kulkisi, jos häiriköitä ei kuski saa poistaa.

Pippurisumutetta ja niskapers'otteella ulos.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Tommi Korhonen

^ No ei kai tuota lyöntiä voi olla hyväksymättä "pataan vetämiseksi"?

Mutta ihan tuon Iltalehden videon alussa _kuski_ sanoo että "syyllistyit (juuri?) pahoinpitelyyn". Ja kaveri jankkaa että "ei mua kiinnosta". Eli selkeästi siinä on jotain tilannetta ollut, ja joka on leikattu tavoitteellisesti pois.
Kuski kyllä ehtii muutaman sanan siinä vaihtamaan ennen lyöntiään, mutta kuvakulmasta ei näe että millainen härdelli siinä on ollut.

On se kyllä perseestä, että väärin tekevä, siis se varsinainen tilanteen aloittaja ja rikoksen tekijä, selviää tuollaisesta ilman mitään, ja se joka yrittää noudattaa yhteisön ja jopa työnantajansa sääntöjä joutuu sitten kärsijäksi. Kuskilla ei minusta pitäisi olla varsinaista velvollisuutta tehdä itse fyysisesti vaarallista poistoa, mutta toisaalta sellainen kuski joka tuon tekee saa minulta suuresti kunnioitusta.
Jossain järjellisessä yhteiskunnassa itse asiassa muut asiakkaat ja kansalaiset itse asiassa asettuisivat kuskin tueksi yhtenä miehenä. Mutta ei taida enää toteutua meidän elinaikanamme.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

vihapuhegeneraattori

Quote from: Puuha-Pepe on 01.10.2018, 13:54:28

Bussikuskille on annettu työ pitää bussi liikkeellä aikataulussa, tarkistaa liput ja poistaa liputtomat. Tähän hänelle on annettu tueksi kolme pääasiallista keinoa.

1. Kutsua vartijat
-Vartijat kehottivat kutsumaan poliisin

2. Kutsua poliisi
-Poliisi ilmoitti että tulevat kuin tulevat, kuitenkin vasta kauan sen jälkeen kuin bussin olisi jo pitänyt lähteä

3. Poistaa "asiakas" itse perusteltavia voimakeinoja käyttäen.

Jos unohdetaan provot yms, niin bussikuski toimi täysin annettujen eskalaatio-ohjeiden mukaan. Voimakeinojen perusteltavuus on sitten tulkintakysymys, mutta jos asiakas käy käsiksi ja lyö (uhattuaan ensin "tiputtaa") niin sanoisin että yksi neuvoa-antava ei ole liioittelua. Kuten kuski itsekkin videolla toteaa, jos hän olisi täysillä ollut tulossa päälle niin somppu ei olis siinä enää urputtamassa.

Ja edelleenkin, et vastannut kysymykseeni, miksi se että mä menen provoamaan somppukuskia on vähemmän hyväksyttävää kuin kantiskuskin provous sompulta?

Vastaa vielä kerran asian vierestä niin tiedän, ja muut tietävät, että sulla ei ole mitään argumenttia vaan pelkkä agenda.

vihapuhegeneraattori

Poliisi otti asiasta kopin:

"asiakkaalle" epäily lievästä väärennöksestä ja lievästä pahoinpitelystä
kuskille lievästä pahoinpitelystä

Turvakameroiden kuvat kuulemma katsotaan joten eiköhän sieltä jossain vaiheessa tule jotain. Jos kuski löi somppua ilman provokaatiota niin tuomiohan siitä napsahtaa ja silloin voidaan sanoa että kuskin moka. Mutta jos käykin ilmi että kuski löikin puolustaakseen itseään niin mikäköhän on suvakkien seuraava puolustuslinja? "Asiakas on aina oikeassa!"?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/2ff5bb41-3987-4f55-ba76-998b36c62dad_u0.shtml

Nuivettunut Han-nenetsi

Quote from: vihapuhegeneraattori on 01.10.2018, 17:44:25
Poliisi otti asiasta kopin:

"asiakkaalle" epäily lievästä väärennöksestä ja lievästä pahoinpitelystä
kuskille lievästä pahoinpitelystä

Turvakameroiden kuvat kuulemma katsotaan joten eiköhän sieltä jossain vaiheessa tule jotain. Jos kuski löi somppua ilman provokaatiota niin tuomiohan siitä napsahtaa ja silloin voidaan sanoa että kuskin moka. Mutta jos käykin ilmi että kuski löikin puolustaakseen itseään niin mikäköhän on suvakkien seuraava puolustuslinja? "Asiakas on aina oikeassa!"?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/2ff5bb41-3987-4f55-ba76-998b36c62dad_u0.shtml

Nykyvasemmiston hierarkiassa korkeimmalla on mahdollisimman moneen vähemmistöön kuuluva työtön, samalla kun entisaikojen riistävän sortokapitalistin viittaan puetaan töissä käyvä VHM.
Tällaiseen ajatusmaailmaan peilattuna bussikuski oli porvariluokkaan kuuluva sortaja joka provosoi rodullistettu-oletettua laitonta matkustajaa matkaliputonta lyömään, yrittämällä riistää tältä työllä taikaseinästä ansaitut rahat matkalippuun, tuohon äääärioikeiston nöyryyttävän sorron symboliin.
Toksinen soijamaskuliini

guest11919

Videolta näkyy, kun matkustaja käy rinnuksiin kiinni: https://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/b8b5e95f-7680-4853-af66-1ab964a86ac2/ (sama video kuin vihapuhegeneraattorin linkissä).

Kyse on tuossa itsepuolustuksesta, ei niistä hyväksyttävistä voimakeinoista, joita kuljettaja saa käyttää liputtoman asiakkaan poistamiseksi. Ikävä kyllä näyttää hieman pahalta kuljettajan kannalta, saattoi nimittäin itsepuolustuksenakin mennä lain tarkoittamassa mielessä liialliseksi voimankäytöksi. Sympatiani ovat hänen puolellaan, sillä noin nopeassa tilanteessa voimankäytön määrää ei yksinkertaisesti ehdi arvioida. Matkustajan ote näyttää hieman rimpulamaiselta, mutta on helppo huudella videon ääreltä, kun ei ole itse siinä tilanteessa. Lisäksi pitäisi huomioida, miten tilanne olisi jatkunut siinä tapauksessa, että kuljettaja olisi vain irrottanut matkustajan rinnuksistaan ja tämä olisi kerännyt vauhtia esim. potkua varten. Oikeus ei ole tuntunut aiemmissa tapauksissa tällaisia miettivän, vaan on suhteuttanut pelkästään tapahtumahetkeen mennessä käytetyn väkivallan itsepuolustukseen käytetyn voiman määrään.

Eniten ärsyynnyn noista typeristä matkustajista, jotka kauhistelevat tapahtumaa lehdelle. Itsekin siirtyisin kauemmaksi riehuvasta somalista, mutta miksi ihmeessä kukaan järkyttyy siitä, että kuljettaja saa tilanteen hallintaan? Minä olisin ollut helpottunut.

Kari Kinnunen

Quote from: Bona on 01.10.2018, 18:23:59
mutta miksi ihmeessä kukaan järkyttyy siitä, että kuljettaja saa tilanteen hallintaan? Minä olisin ollut helpottunut.

Nokun nykyään on ihan hirveän kamalaa jos sattuu. Nykyihmiselle elämän tosiasioiden näkeminen on traumaattista. Muisteleppa vaikka Sinnemäen kauhistusta kun haukka hankki evästä.
Cityhipsterille on melkoinen järkytys kohdata se tosiasia, että tässä maailmassa lopulta vahvin on aina oikeassa.

Tässä bussikuski tapauksessa sosiaalifemokraattinen valtiovalta on oikeassa.

Faidros.

Quote from: Tommi Korhonen on 01.10.2018, 14:16:09
^ No ei kai tuota lyöntiä voi olla hyväksymättä "pataan vetämiseksi"?
Jos todistajatkin väittää tämän ollen itsepuolustusta, nyrkkeilytermein "sparraamista", kun asiakas yrittää lyödä ja vastustaja ottaa ne vastaan väistölyönnillä,  avokämmenellä suoraan tms. asian puolesta puhuu väärällä lipulla sisääntulleen kommentti:" Ethän sä osaa edes lyödä"!.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Pölhökustaa

Missä muuten on Veronika Honkasalo?

Vai onkohan hän alkanut ottaa rauhallisemmin ja hitaammin näitä rasismiulinakampanjoitaan VR-hässäkän jälkeen? Tässä on vähän myös konfliktitilanteessa se, että bussikuskit ja VR-ihmiset lienevät AKT:n jäseniä, joka edelleen kai on se ainoa (?) militanttivasemmistolainen organisaatio. Toisaalta, jos Veronikan vaakakupissa ovat persvako-vhm ja somppu, ei tarvitse kauan arvata kumman puolesta alkaa huutamaan ja twiittailemaan....

kivimies

Pohjolan Liikenteen kuljettajat järjestävät ulosmarssin huomenna tämän tapauksen vuoksi.

QuoteTyönseisaus peruuttaa huomenna bussi­vuoroja Helsingissä ja Espoossa – Pohjolan Kaupunki­liikenteen kuljettajia marssii ulos, työn­antajan mukaan syynä on asiakasta lyöneen kuskin saamat potkut

Pohjolan Kaupunkiliikenteen kuljettajat ovat päättäneet marssia työpaikoiltaan ulos Suomenojan, Finnoonniityn sekä Pasilan varikoilta. Huomenna torstaina alkava ulosmarssi on yhden vuorokauden mittainen, yhtiön luottamushenkilöstö tiedotti keskiviikkona illansuussa.

Varapääluottamusmies Niko Lehtimäen allekirjoittaman tiedotteen mukaan kuljettajat arvostelevat yrityksen henkilöstöjohtamista. Kuljettajat ovat esittäneet selkeät esitykset yrityksen johdolle.

Asia halutaan käsitellä yrityksen sisäisesti, eikä asiaa kommentoida julkisuuteen sen enempää, tiedotteessa kerrotaan.

Työnantaja toimitti julkisuuteen oman tiedotteensa heti luottamushenkilöstön tiedotteen jälkeen. Seisauksella vaaditaan palauttamaan viime viikon torstaina Matinkylän terminaalissa asiakkaan kanssa välikohtaukseen osallistuneen kuljettajan työsuhde, työnantajan tiedotteessa kerrotaan.

Kuljettajan työsuhde päätettiin perjantaina sen jälkeen, kun kuljettajaa oli kuultu tapauksesta ja bussin kamerajärjestelmän videotallenteet oli tarkastettu.

"Ihmettelen suuresti, että henkilöstön edustajat vaativat palauttamaan sellaisen kuljettajan työsuhteen, joka on pahoinpidellyt matkustajaa", kertoo Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko tiedotteessa.

[...]

Toimitusjohtaja Heikki Alangon mukaan torstaina ajamatta jäävien vuorojen määrää on vaikea arvioida etukäteen. Hän arvelee yhtiön tiedotteessa, ettei koko henkilökunta välttämättä osallistu työnseisaukseen. Kaikki vuorot, joihin henkilökuntaa on saatavilla, ajetaan, hän sanoo tiedotteessa.

"Olen vakuuttunut siitä, että valtaosa kuljettajistamme ymmärtää, mistä tässä todellisuudessa on kyse ja tulevat normaalisti palvelemaan asiakkaitamme eivätkä lähde mukaan laittomaan lakkoon. Pahoittelemme, että tästä aiheutuu harmia osalle matkustajistamme", Alanko sanoo.
[...]

HS (3.10.2018)

Khalifatta

Quotejoka on pahoinpidellyt matkustajaa

Asia selvä: kuskia saa siis pahoinpidellä! Puolustautuminen johtaa potkuihin.
Mitähän mieltä on kuski, joka pahoinpideltiin Kampissa aivovaurioiseksi..?
"Toisista kulttuureista tulevat tutustuvat prinsessoihimme. Tähän myös heillä on oikeus." - Rikoskomisario J. Kiiskinen

Vaniljaihminen

Quote from: Pölhökustaa on 01.10.2018, 19:01:19
Missä muuten on Veronika Honkasalo?

Vai onkohan hän alkanut ottaa rauhallisemmin ja hitaammin näitä rasismiulinakampanjoitaan VR-hässäkän jälkeen? Tässä on vähän myös konfliktitilanteessa se, että bussikuskit ja VR-ihmiset lienevät AKT:n jäseniä, joka edelleen kai on se ainoa (?) militanttivasemmistolainen organisaatio. Toisaalta, jos Veronikan vaakakupissa ovat persvako-vhm ja somppu, ei tarvitse kauan arvata kumman puolesta alkaa huutamaan ja twiittailemaan....

Lakkoasetta pitäisikin käyttää juuri työturvallisuuden edestä, mutta eeh.. pidetään huoli että sitä käytetään vaan tilanherroja ja ruotsalaisparoneja vastaan.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

Maastamuuttaja

Mahtaakohan heimoveljien solidaarisuus vaikuttaa erinäisiin maksutilanteisiin, joissa yksi on maksun saajan (usein verottaja) edustaja ja toinen sitten se  maksuvelvollinen. Linja-autopiletti ei suinkaan ole ainoa asiakassuhteen harkinnanvarainen tilanne.

Tarkoitan tietenkin sitä, että lapualainen autonkuljettaja saattaa kokea tarpeettomaksi vaatia maksua lapualaiselta matkustajalta.

Tämä oli eräänlainen harjoitussepustus silmälläpitäen oikeus -ja sisäministeriön tulevia ihmisoikeustoimia.

Leijona78

En periaatteesta tue ulosmarsseja, mutta tämä Pohjolan Kaupunkiliikenteen ulosmarssi on aiheellinen.
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä