News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2017-07-07 Taksikuskia syytetään rasismista, "onneksi on suomalainen kuski"

Started by Ink Visitor, 07.07.2017, 10:58:47

Previous topic - Next topic

Ink Visitor

"Onneksi on suomalainen taksikuski!" – vantaalaisen taksiyrittäjän ikkunateippaus hermostutti kyytejä välittävän Taksi Helsingin

"Meillä on paljon ulkomaalaistaustaisia, hyviä kuljettajia. Tälläinen viesti ei sovi yrityksemme ideologiaan", sanoo Taksi Helsingin laatuvastaava.

Onneksi on suomalainen taksikuski. Tälläinen viesti oli keskiviikkona luettavissa Vantaalla kotipaikkaansa pitävän taksiyhtiön auton takalasin teippauksessa. HS kuvasi auton Helsingin keskustassa.

Taksiyrittäjä on sopimussuhteessa kyytejä välittävän Taksi Helsingin kanssa. Taksiyrittäjä itse kieltäytyi kommentoimasta viestiään HS:lle. Taksi Helsingissä tietoon ikkunateippauksesta suhtauduttiin vakavasti.

"Heti kun saan yrittäjän kiinni, niin se teippi lähtee. Ja pahoittelut meidän puolesta", Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen sanoo.

Taksi Helsingin laatuvastaava Teemu Niemelä kertoo, että samaa viestiä on teipattu takseihin aiemminkin. Silloinkin kuljettajia on pyydetty poistamaan teipit ikkunoistaan.

"En muista, että olisin muutamaan vuoteen nähnyt näitä", Niemelä sanoo.

Myös Niemelä korostaa, ettei Taksi Helsinki hyväksy kyseisiä viestejä.

"Meillä on paljon ulkomaalaistaustaisia, hyviä kuljettajia. Tälläinen viesti ei sovi yrityksemme ideologiaan", Niemelä sanoo.

Vantaalaisen taksiyrittäjän autossa oleva viesti on Niemelän mukaan väännös Taksiliiton muutaman vuosikymmenen takaisesta "Onneksi on suomalainen taksi" -mainoksesta. Taksiliiton mainoskampanjan tarkoituksena oli kytkeä taksin luotettavuus taksiautoilun luvanvaraisuuteen.

Niemelä kertoo, että Taksi Helsinki voi tarvittaessa purkaa sopimuksensa taksiyhtiön kanssa, jos yrittäjä ei suostu poistamaan teippiä ikkunastaan.

"Ensin kuitenkin keskustellaan ja tehdään muita toimenpiteitä. Tässä on harkintakyky pettänyt."

Taksi Helsinki välittää kyytejä 1 300 taksille.

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005282251.html
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

siviilitarkkailija

Mihin katosi "Asiakas on oikeassa" Helsingin Taksilta?
No siihen väärään osoitteeseen mihin ulkkistaksi asiakkaat kuljettaa!
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

koli

Teippi on niin pienellä fontilla, että aika rasistisella katseella saa syynätä tuon huomatakseen.
Mörökölli

Emo

Tilaisin ehdottomasti kantasuomalaisen taksikuskin, täällä meillä päin ei tosin tarvitse mutta jos joskus pääkaupunkiseudulla taksia tilaan, niin varautukaa taksikeskuksessa rasistiseen pyyntööni. Tilaan kantasuomalaisen ihan varmasti. Minulla on oikeus, minä maksan.

Eino P. Keravalta

Quote"Meillä on paljon ulkomaalaistaustaisia, hyviä kuljettajia. Tälläinen viesti ei sovi yrityksemme ideologiaan", Niemelä sanoo.

Niemelä ei nyt alkuunkaan kykene ymmärtämään, mistä on kysymys.

Kyseessä ei ole se, etteikö olisi paljon ulkomaalaistaustaisia, hyviä kuljettajia - varmasti on. Kyseessä ei myöskään ole yrityksen ideologia.

Ainoa, mikä on kyseessä, on asiakas. Kaikki liiketoiminta on asiakaslähtöistä. Ja monet asiakkaista haluavat sen suomalaisen kuljettajan. Silloin sitä on hyvä vähän mainostaakin.

Niemelä on ymmärtänyt väärin, jos pitää taksitoimintaa jonain ideologisena kulttina, jolla pitäisi olla jokin poliittinen julistus. Näin ei ole. Taksitoiminta on liiketoimintaa ja liiketoiminnan ensimmäinen sääntö on ottaa huomioon asiakkaiden toiveet.

Niemelä on selvästi sopimaton tehtäväänsä. Hän voisi paremminkin olla vaikka kommunistisen puolueen puoluesihteeri.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

siviilitarkkailija

Jos asiakas haluaa nimenomaan ulkomaalaisen, mustatukkaisen, miehen, naisen tai lyhyen kuljettajan, niin sitä kutsutaan palveluksi. Jos asiakas haluaa SUOMALAISEN , sitä Helsingin Taksin johtaja kutsuu sitä rasismiksi.

Tosiasiassa yllättävän monella Helsingin taksiajolla ja liikkumistarpeella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Kuse on halvasta psykiatrian vastaanotosta minkä Helsingin Taksin johtaja haluaa estää ja lisätä monikulttuurista pahaa oloa.

Roope

Menipä helppoon. "Taksi Helsingin laatuvastaava Teemu Niemelä tähdentää, että ulkomaalaistaustaisesta ei voi koskaan tulla suomalaista."
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Eino P. Keravalta

Niemelän pitäisi vielä perustella, missä kohtaa se rasismi tässä oikein on.

Kuka tässä on rasisti ja millä perusteella?

Onko rasisti kuski, joka on liimannut tarran? Onko rasisti asiakas, joka haluaa kuljettajan, jota ymmärtää? Vai onko rasisti Niemelä itse, joka sortaa suomalaisten oikeuksia olla tekemisissä toistensa kanssa?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Eino P. Keravalta

Onko somali rasisti, jos hän haluaa taksin, jossa on somalikuljettaja?

Bwana

Quote from: Eino P. Keravalta on 07.07.2017, 11:17:21

En ole varma mutta laittaisin moisten utelemisesta kuitenkin kiihotussyytteen varoiksi tulille.

T: Poliisileijona
Nkosi sikelel' Afrika.

Jaska Brown

Aikoinaan yhteiskunta jopa kehotti: "Suosi suomalaista!" ja nyt jos mäiskäiset sellaisen tarran taksin ikkunaan, olet rikollinen.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/11/25/tietoisku-suosi-suomalaista
Linkin tietoiskussa suomalainen on ostanut aasin ulkomailta, kun se on niin pieni, kuluttaa vähän ja sai halvalla. Naapurit sitten ihmettelevät, että mitäs käyttöä sinulla sille aasille mahtaa olla.
Eivätpä tuota tehdessään voineet uskoa, että parodia muuttuu todellisuudeksi.
Jos islamilaisessa kulttuurissa olisi jotain ihastelemisen arvoista, Euroopasta muutettaisiin siirtolaisiksi Lähi-Itään eikä päinvastoin.
http://jaskanpauhantaa.blogspot.com/search/label/Mokutus

siviilitarkkailija

Quote from: Eino P. Keravalta on 07.07.2017, 11:17:21

Ei. Hän on asiakas. Helsingin taksi sensijaan on monopoliasemassa toimiva yritys jolle kilpailu on mahdotonta kuten asiakaspalvelu. Mutta käyttäjänsähän tietävät sen jo.

Hornsmith

Tästä ei nyt ilman syrjintää selvitä mitenkään. Jos joku asiakas haluaa kuskikseen homoneekerin, se syrjii suurinta osaa kantiskuskeista. Kaikki vaan käräjille ja sakkolaput kouraan ihan vaikka vaan varmuuden vuoksi. En tiedä onko tässä paskassa enää pilkunkaan vertaa järkeä jäljellä... 
S.N.A.F.U
-------------------
And hey, lets be careful out there!

Kim Evil-666

Jos maksan taxin palvelusta, on kuljettajan ehdottomasti oltava pottunokka. Tämä on itselleni periaatekysymys. Sompputaksiin en hilaa persettäni vaikka kyyti olisi ilmainen.

On taxiyrittäjän valinta kelpaako rahani. Ehtoni ovat selvillä.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Laskentanuiva

Muistan nuoruudesta kun sukulaiset olivat juhlimassa (minä about 10vee) ja tekivät lähtöä kotiinsa.

Soitto ulataksiin ja tilaus pienessä kossussa oli, että valkoinen Mersu sen olla pitää, muut automerkit älkööt vaivautuko.

Mersu tuli ja asia ok.
(silloin mersulla ajoi vain taksit ja johtajat/ rikkaat jne.)

Sukulaisethan oli selkeästi autorasisteja  :flowerhat:

Voi aikoja, voi tapoja.
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

Titus

Quote from: Kim Evil-666 on 07.07.2017, 11:36:23
Sompputaksiin en hilaa persettäni vaikka kyyti olisi ilmainen.

Kaksi kertaa osunut somali kuskiksi, eikä mitään valittamista. Oikein ystävällisiä ja osasivat ajaa mihin pitikin, kumpikin ilman karttaohjelmaa.

muita afrikkalaisia kuskeja ollut marokko/nigeria-akselilta ja voin sanoa, että en menisi kyytiin jos pystyisin etukäteen valitsemaan, sama suomea puhumattomilla venäläisillä/virolaisilla.
näiden kyydissä ei ikinä tiedä mihin päätyy jos ei katso itse mitä karttakoneeseen napsutellaan. -> Kallio = Kilo , Mechelininkatu = Mäkelänkatu jne
that's a bingo!

akez

Quote from: Ink Visitor on 07.07.2017, 10:58:47
Onneksi on suomalainen taksikuski. Tälläinen viesti oli keskiviikkona luettavissa Vantaalla kotipaikkaansa pitävän taksiyhtiön auton takalasin teippauksessa. HS kuvasi auton Helsingin keskustassa.

http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005282251.html

"Ideas are more powerful than guns. We would not let our enemies have guns, why should we let them have ideas?"

- Josef Stalin
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

Eino P. Keravalta

Minä haluaisin kuljettajakseni naisen, mielellään sievän.

Voiko tällaista toivetta asettaa? Tässähän on kyse vain positiivisesta syrjinnästä naisten aseman kohottamiseksi, joten luulisi toiveen olevan poliittisesti korrekti.

MacGyver

Taas järkyttävä natsi-skandaali. Vaikuttaisi että yrittäjän kannanotto koskisi taksien vapautumista ja ennakointia että kohta suomalaiset eivät enää taksia aja. Jos tarra mainostaa tämän hetken tilannetta että yrittäjältä löytyy suomalaisia kuskea, yrittäjä koita tätä "Valitettavasti meillä on ainoastaan suomalaisia kuskeja".

Hornsmith

Quote from: Eino P. Keravalta on 07.07.2017, 11:56:10

Voiko tällaista toivetta asettaa? Tässähän on kyse vain positiivisesta syrjinnästä naisten aseman kohottamiseksi, joten luulisi toiveen olevan poliittisesti korrekti.

Meillä oli kerran känniörväilyssä nainen tilataksikuskina ja ajatettiin sitä ympäriinsä koko ilta. Tipattiin illan päätteeksi naisen euro miehen euroksi ja daami oli erittäin hyvillä fiiliksillä. Antoi vastaisen varalle suorat yhteystiedot. Tuleekohan syyte syrjinnän valmistelusta..?
S.N.A.F.U
-------------------
And hey, lets be careful out there!

rooster

Omat kokemukseni somalikuskeista on lähes poikkeuksetta negatiivisia. Lähinnä ongelmaksi tulee yleensä se, että ei ole alkeellisintakaan tietoa Helsingin kaduista tai paikoista ja aina käytetään navigaattoria mikä sitten saattaa ajattaa vähän niin ja näin. Eräs sankari ei oikeasti tiennyt missä on Mannerheimintie vaan jouduttiin neuvomaan. En tiedä saako somalit ajolupansa muita helpommin vai ajeleeko serkkupojat jonkun luvalla kun itse on lomailemassa mutta aika laadutonta on.

räsänen

Taas tämmöinen kumma juttu josta on leivottu rasismi väkisin mutkankautta esiin vaikka sitä ei löydä terveilla aivoilla ajatellen olekaan. Ei tuossa käsittääkseni mollata ketään kansanryhmää, ei koohoteta eikä kiihoteta tms. 

Jos lapussa lukisi "Onneksi on Somalialainen taksikuski" niin se ei aiheuttaisi minussa mitään muuta kuin helvetinmoisen naurunremakan, eli ei siinäkään mitään rasistista olisi. Suvakeista en tiedä mitä ajattelisivat.

Ilmeisesti Suomalaisen ruoankin kehuminen on rasismia? Ja suomalaiisen tasa-arvon, arvopohjan jne. ? Kaikki rasismia?

Eino P. Keravalta

Quote from: Eino P. Keravalta on 07.07.2017, 11:56:10

Nyt joku voi sanoa, että toive on muutoin poliittisesti korrekti, paitsi että sievää ei saa vaatia.

Vastalauseeni tähän on, että 'sievyys' ei ole objektiivinen määrite, joten sievyyttä vaatimalla ei syrjitä ketään.

Käytännössä menee siis kaiketi niin, että kun osun taksiasemalle, palveleva yrittäjä juoksuttaa kaikki naiskuskit riviin taksiaseman pihalle, jotta voin näistä valita omia subjektiivisia mieltymyksiäni vastaavan naiskuljettajan.

ISO

Niemelän teemu siellä pyytelee anteeksi, selkärangaton aisuri kun on.

Mitä hävettävää siinä on, että on Suomalainen. Tai, että haluaa kuljettajakseen Suomalaisen.

Ei yhtään mitään.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

siviilitarkkailija

Quote from: Jääpää
Kuski voi erota tuosta mokumafiasta ja laittaa yhteystietonsa hom...muutamille sivustoille, niin luulen,
että kyytejä piisaa.
Luulen että ei riittävästi. Kyytien välitus on toistaiseksi monipolin hallussa.

Spesialisti

Oletteko katsoneet remonttifirmojen mainoksia? Kovin monessa mainostetaan etuna suomalaisia työntekijöitä. Missä rasismin kiljunta?

hulaq

Quote from: Emo on 07.07.2017, 11:06:50
Tilaisin ehdottomasti kantasuomalaisen taksikuskin, täällä meillä päin ei tosin tarvitse mutta jos joskus pääkaupunkiseudulla taksia tilaan, niin varautukaa taksikeskuksessa rasistiseen pyyntööni. Tilaan kantasuomalaisen ihan varmasti. Minulla on oikeus, minä maksan.

Siihen on jo varauduttu, PK-seudulla taksia tilatessa, muistakaa esittää pyyntönä "L1-luokituksen kuljettaja"
Iudex illius ero

Paawo

Taksi Helsinki toimii taksipalveluiden välittäjänä, eli käytännössä vastaa puheluihin ja vetää muutaman sentin välistä joko per kyyti tai per km/ajotunti whatever.

Väärin ajatteleva kuluttaja voi tietenkin tilata taksikyydin myös suoraan nuivalta taksiliikennöitsijältä tai kuljettajalta, jolloin voi tietysti jää kuluttajalle se riski että vastauksena tulla myös eioota.

Eli jos Taksi Helsinki haluaa heiluttaa rasistikorttia ja uhkailla ajojen loppumisella voi nuiva taksiautoilija itse ja omatoimisesti lopettaa sopimusajonsa Taksi Helsingin laskuun ja perustaa vaikka oman taksivälityspalvelun.
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Hamsteri

Taksi Helsinki on peestä. Soitin sinne ja pyysin, ettei kuski saa olla ongelmarotua. Sanoivat ettei voi valita. Tuli somali.

Hommasin sen jälkeen Uuberin.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

talipallo

Quote from: Emo on 07.07.2017, 11:06:50

Minä yritin pyytää suomalaista kuskia, koska tuleva matka oli pitkähkö ja halusin päätyä turvallisesti perille oikeaan osoitteeseen.  Noh, puhelimessa minulle kerrottiin, että valitettavasti meillä ei voi kansalaisuuden perusteella kuskia valita.

Korjasin sitten toivettani ja pyysin suomenkielistä taksikuskia.  Siihen vastattiin, että toki suomen kieltä tulee kuskin osata.

Onneksi paikalle saapui kantasuomalainen kuski ja kaikki sitä myöten ok tällä kertaa, mutta kiinnostaa kyllä, että mistä sen varmasti kantasuomalaisen ja luotettavan taksin saa pääkaupunkiseudulla tilattua?  Haluaisin ko. numeron.  Tarvitsen taksia kausittain aika useinkin.