News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2017-05-29 BBC kertoo uudesta koulutussuunnitelmastamme, maahanmuutto ja ilmasto

Started by Keza, 29.05.2017, 13:26:57

Previous topic - Next topic

Keza

BBC on tehnyt lyhyen jutun uudesta koulutussuunnitelmastamme http://www.bbc.com/news/av/education-40043254/why-finland-is-changing-its-top-ranking-education-system

Ja kuinka ollakaan, maahanmuutto ja ilmastonmuutos kuulemma tulee hyvin esiin uudessa systeemissämme ja on helppo arvata, millä tavalla, miten Sannin pulju vaatii näitä aiheita käsiteltävän, toinen on "ilo ja rikkaus" ja toinen on pakko pysäyttää "hinnalla millä hyvänsä".

Dredex

Aihepohjainen oppiminen on siitä hyvä, että siinä nimenomaan rakennetaan ymmärrystä jostain aiheesta sen sijaan, että toisteltaisiin kirjaa tai käytäisiin asia läpi epäselvästi. Esimerkiksi jos tulisi oppia vaikka yhtälöiden ratkaiseminen, niin ei se ole jostain yhdestä kirjasta tai luennosta kiinni. Oppilashan voi käyttää kaiken tiedon, mitä löytää aiheesta. Esimerkiksi joku YouTube-video saattaa olla todella havainnollistava. Oppilashan voi silloin vaikka laittaa talteen linkin siihen videoon ja katsoa sen vielä myöhemmin uudestaan harjoituksia tehdessään ja kokeisiin valmistautuessaan.

Typerä opiskelumalli olisi seuraava: Olet tunnilla. Opettaja kertoo jotain, mutta et ihan ymmärrä ja tärkein juttu menee ohitse. Et siis opi asiaa kunnolla. Sitten siirrytään harjoitustehtäviin. Tehtävät ovat sitä varten, että sinun pitää itse keksiä, miten sovellat sitä tärkeää juttua, mikä meni sinulta juuri ohitse. Tehtävän jujua ei siis kerrota heti. Et keksi, miten tehtävässä pitäisi edetä. Opettaja kiertää oppilaita eikä ehdi luoksesi. Jatkat tehtävän miettimistä ja kokeilet ratkaista sitä. Et onnistu. Opettaja tulee paikalle. Kysyt apua ja opettaja antaa jonkin vinkin. Pääset eteenpäin tehtävässä, mutta et edelleenkään ole oppinut asiaa. Tunti loppuu ja loput tehtävät pitää ratkaista kotona. Kokeilet ratkaista tehtäviä kotona, mutta et osaa. Seuraavana päivänä koulussa et uskalla mennä taululle, koska et oikein oppinut asiaa. Muut menevät taululle, mutta ovat edessä, kun kirjoittavat. Lopulta opettaja tarkistaa tehtävät taululta, mutta on osittain edessä. Lisäksi taulu on niin kaukana ja kirjoitus niin epäselvää, että et ymmärrä ratkaisua. Et ehdi kopioimaan tehtäviä taululta, kun ne jo pyyhitään. Ehkä kysyt jotain, mutta jutun ydin on edelleen hukassa... Jne... Miten tämä muka on järkevä tapa opiskella mitään?

Sen sijaan oppilas voisi vaikka katsoa havainnollistavan videon aiheesta, pysäyttää tarvittaessa, saada heti kärkeen vaikka viisi niksiä ratkaista tehtäviä, ja sitten vain alkaa ratkomaan tehtäviä. Tällöin oppilas ymmärtää, mistä on kyse, saa heti parhaat niksit, ja voi alkaa kokeilemaan niitä.

Tokikaan kaikki videot eivät ole yhtä hyviä, ja opettaja voisi poimia joitakin valmiiksi.

Toinen puoli tarinaa on sitten se, että oppilaan tulisi päästä sellaiseen moodiin, että hän myös ahkerasti laajentaisi ymmärrystään asiasta. Ei niin, että oppilas löytää yhden lyhyen videon, katsoo sen nopsaan, eikä tajua mitään. Oppilaan tulisi pystyä seuraamaan, miten hän kehittää ymmärrystään. Esimerkiksi voisi olla jokin rakenne, mihin piirretään ja kirjataan, miten mikäkin asia liittyy toiseensa, ja muita muistiinpanoja.

Jos koulussa opetetaan asia kerrallaan, se on myös vähän hidasta. Tulisi opettaa kaikki asiat kerralla ensin yleisellä tasolla, sitten syventää. Esimerkiksi sen sijaan, että ensin opetellaan kokonaisluvut, sitten vuoden päästä rationaaliluvut, jne... niin voisi kertoa heti, mitä kaikkia lukualueita on olemassa ja miksi. Ja sitten ei kannata olla pois siltä tunnilta.

Ongelmana on vanhassa mallissa tosiaan se, että kun mennään eteenpäin, niin oppilas unohtaa jo edellisen teorian, tai ei siis oppinutkaan sitä. Sen sijaan tulisi opetella teoria kunnolla, ja sitten vasta siirtyä eteenpäin. Ei riitä, että oppilas osaa laskea jotain, vaan hänen tulisi ymmärtää, mitä hän oikein laskee.