News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2017-05-18 Najmo Mohamed, 16, antaa ohjeita islamia koskevaan keskusteluun

Started by Alaric, 18.05.2017, 13:46:29

Previous topic - Next topic

Alaric

Yle julkaisi jutun 16-vuotiaasta Najmo Mohamedista, joka pohtii ihmisten suhtautumista häneen huivia käyttävänä muslimina sekä islamin liittämistä terrorismiin mediassa ja ihmisten puheissa. Hän kehottaa suomalaisia suhtautumaan muslimeihin yksittäisinä henkilöinä ja lieventämään pelkojaan puhumalla muslimeille.

http://yle.fi/uutiset/3-9608362?origin=rss (18.5.2017)

Quote"En mä sua pure, vaikka mulla on huivi" – Najmo Mohamed, 16, antaa pari ohjetta islamia koskevaan keskusteluun

(...)

– Se vaikuttaa ihmisiin suorasti. Ainahan löytyy niitä, jotka ei ole oikein mitään mieltä asiasta. Kasvaa rasismi, kasvaa ihmisten pelko, että saako he elää Suomessa rauhassa.

Mohamed kantaa huiviaan ylpeydellä, mutta lopulta se on kuitenkin vain vaatekappale. Siitä huolimatta musliminaisten pukeutumisesta puhutaan jatkuvasti. Se ihmetyttää 16-vuotiasta.

– Joillakin on takki, joillakin shortsit, joillakin farkut. Miksi mun huivi pitäisi kieltää, koska se liittyy islamiin?
Sanotaan, että erilaisuus on rikkautta. Mutta onko se oikeasti rikkautta, jos ihmiset ei sitä arvosta, Mohamed pohtii.

Mohamed vierastaa tällaisia kieltoja. Kaikkien tulisi saada elää elämäänsä omalla tavallaan.

– Ei se, että mulla on huivi päässä tarkoita, että olet vaarassa mun vieressä.
Toki mä näytän ehkä vähän erilaiselta. Mutta jos sä tuut puhumaan mulle, niin en mä sua pure, vaikka mulla on huivi, Mohamed rohkaisee.

Mohamed pohti koulunsa Vesalan koulun islamintunnilla, jossa käsiteltiin median ja islamin suhdetta.

"Ota henkilö henkilönä"

Mohamed uskoo pelon johtuvan osittain median välittämistä mielikuvista. Kun uutisissa on jotain muslimeista, se liittyy usein terrorismiin, radikalisaatioon tai muihin ongelmiin.

– Jos sanoo terroristi, niin ensimmäinen asia mitä tulee mieleen, on islamilainen terroristi. Jännä, miten nämä kaksi asiaa aina yhdistetään.

Kaikki maailman terroristit eivät ole muslimeja. Siitä huolimatta juuri islam tunnutaan yhdistävän väkivaltaan muita uskontoja herkemmin, Mohamed tuumaa.

– Se (islam) on ikään kuin syy siihen terrorismiin.
Eikä vaikka se, että sillä on mielenterveysongelmia, se on yksinäinen tai sillä on kostonhalua, ei. Vaan siksi, koska se on muslimi.

Mohamedia tällaiset stereotypiat jopa naurattavat. Yleistäminen kuitenkin tuottaa ongelmia muslimeille, joilla ei ole radikalisaation kanssa mitään tekemistä.

– Maailmassa on aika paljon muslimeita. Jos joku on terroristi tai vähän radikaalimpi, niin ei se tarkoita, että mä olen samanlainen. Jos joku rasisti tulee sanomaan mulle jotain, niin en mä sano että kaikki suomalaiset on rasisteja.
Mun mielestä se ei auta mitään. Ota henkilö henkilönä.

"Älä pelkää, vaan puhu muslimille"

Helsingin Vesalan koulua käyvä Mohamed tietää, että esimerkiksi Itä-Helsingin katukuva näyttää toiselta kuin vaikkapa Kajaanin. Suomessa on jo 60 000 – 70 000 muslimia, mutta suuri osa suomalaisista ei tunne yhtäkään.

– On ehkä helpompi ajatella, että muslimi on uhka tai islam on uhka, jos ei ole ikinä puhunut niille muslimeille.

Suomeen mahtuu kuitenkin monenlaista porukkaa. Islaminusko ja suomalaisuus eivät sulje toisiaan pois, huomauttaa Mohamed, joka on syntynyt ja kasvanut Suomessa.

– Islamhan on uskonto eikä kansalaisuus. Sä voit olla ihan kantasuomalainen ja muslimi.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

internetsi

Ei sitä islamia ja terrorismia ihan suinpäin ja perusteetta yhdistetä, aivan samoin kuin ei yhdisteta budhalaisuutta ja terrorismia. Budhalaiset eivät ole sivistysmaissa itse yhdistäneet uskontoaan terrorismiin. Muslimit ovat omalla väkivaltaisella käytöksellään sen yhdistäneet, joten kannattaa vaan katsoa peiliin.

Ja rätti on ihan OK, pitäköön ken haluaa. Sitten kun muslimit omalla käytöksellään osoittavat, että se rätti on todella vapaaehtoinen, niin siihen voi suhtautua kuin lippikseen. Nyt näin ei ole.

On muslimeista itsestään kiinni, haluavatko he heistä ajateltavan millä tavalla. He ovat valinneet itse sen, että käyttäytyvät huonosti, niin silloin heihin suhtaudutaan huonosti. Muslimit voi koska tahansa tehdä muutoksen tähän asiaan ja alkaa käyttäytyä kuin vaikka budhalaiset. Muutoksen merkkejä ei vain ole näkyvissä, joten samaa rataa jatketaan.
Lohjan persut

Micke90

– Jos sanoo terroristi, niin ensimmäinen asia mitä tulee mieleen, on islamilainen terroristi. Jännä, miten nämä kaksi asiaa aina yhdistetään.

On se jännä. Kuinka he nyt sillä tavalla?   :'(

Sitruunamelissa

Tästä voisi kirjoittaa paljonkin, mutta viimeisimpänä tuli tämä mieleen: onkohan myös Najmo Mohamed, 16, kymmenen vuoden päästä muutaman lapsen "yksinhuoltajaäiti"? Ja ihan vapaaehtoisesti, tai ainakin suomalaisen rasismin vuoksi (kun ei löydy töitä, jossa saisi erityisvapauksia uskonnon vaatiman vapaaehtoisen hijabin suhteen).
Me pesemme itse vaatteitamme, laitamme itse ruokaamme, kärsimme kaikenlaisista asioista ja silti ihmiset eivät pidä meistä, turvapaikanhakija jatkaa.

Luotsi

Suvaitsevaisuuskasvatusta, hyvät hallintoalamaiset ja rahvas, suvaitsevaisuuskasvatusta!
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

KTM

"Älä pelkää, vaan puhu muslimille"

Ainakaan musliminaisille ei parane miesten pahemmin mennä juttelemaan, saattaa pian eukon sukulaismiehet käydä kimppuun.

Faidros.

Mikä hlvtn rasismipäivä Ylellä taas on joka kanavalla? Puheella joku nainen väitti että pelkän n-sanan käyttö saattaa laukaista psykoosin n:ssä. Ihan pokkana. :roll:
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Siili

Quote from: internetsi on 18.05.2017, 14:02:28
On muslimeista itsestään kiinni, haluavatko he heistä ajateltavan millä tavalla. He ovat valinneet itse sen, että käyttäytyvät huonosti, niin silloin heihin suhtaudutaan huonosti. Muslimit voi koska tahansa tehdä muutoksen tähän asiaan ja alkaa käyttäytyä kuin vaikka budhalaiset. Muutoksen merkkejä ei vain ole näkyvissä, joten samaa rataa jatketaan.

Kun islamia noudattaa kirjaimellisesti, seuraa väistämättä perseilyä länsimaisen mittapuun mukaan.  Aika monen muunkin uskonnon fundikset aiheuttavat eri asteista harmia.  Ikävä tosiasia vain on, että islamissa fundikset eivät ole mitään marginaaliporukkaa, vaan valtavirtaa. 

ISO

En ole ollenkaan varma, onko kovin viisasta yllyttää ihmisiä puhumaan muslimeille, mitäs jos ne siitä innostuu ja saavat päähänsä että niille tuli siinä kesken keskustelun seksuaalinen hätätila, tai kokevat valtavaa halua päästä taivaaseen neitsyeiden syliin ja päättävätkin räjäyttää itsensä siihen paikkaan.

Pelottavia ajatuksia molemmat. Olen jatkossakin erittäin varovainen, ja kehotan lapsianikin samaan. Ihan vaan varmuuden vuoksi.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

elven archer

Ymmärrän, että lapsi haluaa saarnata, kuinka asiat muka oikeasti ovat, mutta en pidä siitä, että Yle antaa sille väylän. Faktat ovat faktoja, kuten esim. islamin yleisyys terrorismin motiivina verrattuna tällä hetkellä ihan mihin muuhun tahansa uskontoon jne. Voin kuvitella, kuinka Yleisradiossa ihastellaan, kuinka nuori nainen rohkeasti asettaa meidät rasistit ruotuun. Mitä tuo juttu tekee vieläpä uutisten puolella?

"Ota henkilö henkilönä." Se on hyvä ohje. Uskontoon perustuva pukeutuminen sekä islamin arvojen ja ajattelun puolustaminen kertovat ihmisestä henkilönä, kuten kertoo myös kyvyttömyys nähdä uskontoonsa kohdistuvan kritiikin osuvuutta tai ymmärtää edes sen perusteita.

Tavan

Olen sikäli samaa mieltä, että islamin pohjimmaista merkitystä välillä liioitellaan ja siitä maalataan liian suurta mörköä. Pääasiallinen ongelma on kulttuurimarksilaisuus. Ilman mädätystä meillä olisi rajat visusti kiinni ja musut huolehtisivat omista asioistaan omilla aavikoillaan.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Noottikriisi

Huivin tai muiden uskonnon tunnusmerkkien vapaaehtoisuuden voi osoittaa vaikka pitämällä kerran viikossa "rennon päivän" jolloin jätetaan uskonnolliset merkit kotiin ja ollaan ihan tavallisia.
Voin näyttää esimerkkiä jättämällä ristikoruni kotiin yhtenä päivänä viikossa.
Kaikki mukaan!  ;D
Onko sinusta jo kauan tuntunut siltä että monikulttuurisuus on rikkaus?

Siili

Quote from: Tavan on 18.05.2017, 15:22:37
Olen sikäli samaa mieltä, että islamin pohjimmaista merkitystä välillä liioitellaan ja siitä maalataan liian suurta mörköä. Pääasiallinen ongelma on kulttuurimarksilaisuus. Ilman mädätystä meillä olisi rajat visusti kiinni ja musut huolehtisivat omista asioistaan omilla aavikoillaan.

Ja ne jotka tänne saakka tulisivat, kotoutuisivat ihan ilman musuinfraakin.  Vai mitä, tataarit?

Jääpää

Quote from: Faidros. on 18.05.2017, 14:30:41
Mikä hlvtn rasismipäivä Ylellä taas on joka kanavalla? Puheella joku nainen väitti että pelkän n-sanan käyttö saattaa laukaista psykoosin n:ssä. Ihan pokkana. :roll:
Joo, pienen sellaisen olen nähnytkin muutamaan kertaan, kun n on käyttänyt n sanaa somaleista ja sitten olen kysynyt, että meinaakko niinku että ootte samaa sakkia?
Oppi äkki uuden suomenkielisen sanan, n:n merkitys pyhitettiin.
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

Kapseli

Ei kaikki muslimit... Joo joo, sama virsi. Mutta tarpeeksi moni muslimi, että on viisasta välttää kaikkia muslimeja.

Kim Evil-666

Koko lähtökohta on jo naurettava. 16-vuotias toteemi antamassa ohjeita islamia koskevaan keskusteluun, hahahaa.

Islam ei kuulu Suomeen, eikä suomalaiseen perinteeseen. Siitä pitäisi keskustella, ettei se tule jatkossakaan kuulumaan suomalaisuuteen takapajuisine käytäntöineen. Suomeen tultaessa, on syytä elää suomalaisten tapojen mukaisesti. Jos tähän ei ole valmiuksia, maasta ulos.

Suomea ei ole rakennettu sitä varten, että muualta maailmasta tullaan paskomaan sen kulttuuriset piirteet ja kertomaan suomalaisille, miten heidän tulee jatkossa elää omassa maassaan ja miten heidän tulee suhtautua muualta tulleisiin. Suomessa eletään siten, kuin suomalaiset haluavat.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Ernst

16-vuotiaiden haastatteluissa pitäisi vastuullisten journalistien muistaa se paljon puhuttu lastensuojelunäkökulma. 16-vuotias kun ei ole aikuinen vaan juridisesti vielä lapsi.

Näin mielestäni Najmonkin tapauksessa. Poliittiset, uskonnolliset ja tietysti siihen kaikkialla ärjyvään rasismiin annetut julistukset kun saattavat olla enemmän haastattelijan ohjaamia kuin osaamme ajatellakaan.

Selitysosuus: Yle ja Eero Mäntymaa.

Eero-poika ei ehkä muistanut tätä kohtaa journalistin ohjeista:

30. Julkistakin aineistoa julkaistaessa pitää ottaa huomioon yksityiselämän suoja. Kaikki julkinen ei välttämättä ole julkaistavissa. Erityistä varovaisuutta on noudatettava, kun käsitellään alaikäisiä koskevia asioita.

Tai ei piitannut.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

rähmis

Quote from: NajmoIslamhan on uskonto eikä kansalaisuus. Sä voit olla ihan kantasuomalainen ja muslimi.

Jos jutun tarkoitus olisi ollut joku muu kuin se tavallinen pottunokkien ennakkoluuloisuudesta itkeminen ja asialla joku muu kuin turhanaikainen ylen toimittelija, tähän väliin Najmolta olisi kysytty tuhannen taalan kysymys; identifioiko hän itsensä ensisijaisesti muslimiksi vai suomalaiseksi?

VeePee

Eikö muslimittaret käytä huivia juurikin sen vuoksi, että saisivat olla rauhassa? Musuämmäthän eivät edes kättele vierasta miestä ja nyt yksi heistä vaatii, että pitää mennä heille juttelemaan. Mitä minä haluaisin sanoa ihmiselle, joka pelkää ja vihaa minua niin paljon, että verhoutuu minulta suojaavaan huiviin? Jos musumamma haluaa kontaktia kaltaiseeni dhimmiin niin avaa vaan suunsa. Tai mitäs jos otetaan haaste vastaan ja jokainen rupatellaan muutamalle vastaantulevalle kaapurouvalle mukavia?

ikuturso

Ylellä moista rasismipäivää kutsutaan normipäiväksi.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

N. O. Hääppönen

Najmo on luultavasti oikeassa. Tuskinpa hän ainakaan ensitapamisella puree.

Mikäli kaikki Suomessa olevat muslimit olisivat sujuvasti suomea puhuvia 16-vuotiaita tyttöjä, saattaisi tilanne olla jonkin verran parempi.
"Jos sukupuolitietoinen budjetointi erkaantuu sekä feministisistä kansalaisyhteiskunnan toimijoista että feministisestä tiedosta, se on vaarassa muodostua tekniseksi hyvän hallinnon käytännöksi, jonka suhde sukupuolittuneisiin yhteiskunnallisiin valtarakenteisiin on ohut."

– THL 23.3.2020

Sator Arepo

Kivoja ohjeita, ja varmaan ihan päteviä vasta-argumentteja olkiukkoja vastaan taistellessa, mutta ei minun kriittinen suhtautumiseni islamiin johdu siitä, että pelkäisin huivia käyttävien naisten tulevan puremaan, tai etteikö ihminen voisi olla samaan aikaan suomalainen ja muslimi. Tataarit esimerkiksi ovat kulttuurillisesti käytännössä suomalaisia, käyttäytyvät asiallisesti siinä missä muutkin, ja ovat jopa taistelleet sodissa maan puolesta. Genetiikassa on toki eroja, mutta en minä pidä itäsuomalaisiakaan mitenkään vähemmän omana porukkana omastani huomattavasti eroavan perimän vuoksi.

Minun ongelmani islamin kanssa on ensinnäkin se, että suurin osa islamilaisista maahanmuuttajista on heikosti koulutettuja kehitysmaalaisia, joilla on tietysti hankaluuksia sopeutua jälkiteolliseen yhteiskuntaan. Joku voisi sanoa tähän, ettei tuo nyt suoraan islamiin liity, ja kristitty kolmannesta maailmasta voi olla ihan yhtä herkkä syrjäytymään ja öykkäröimään sukunsa tuella. Vastaisin, että tuo yleinen kehitysmaalaisuus on ihan tarpeeksi paha juttu jo itsessään, mutta islam lisää siihen vahvan identiteetin, joka on monesti avoimen viha- ja ylimielinen kehitysmaalaisia elättävää yhteiskuntaa kohtaan.

Toinen ongelma on se, että militantti salafismi on tällä hetkellä ylivoimaisesti suurin väkivaltaisen fanatismin muoto. Se ei ole ainoa aate, jonka nimissä tapetaan ihmisiä, mutta sillä on monopoli niissä terroristi-iskuissa, joissa yritetään murhata mahdollisimman paljon keitä tahansa siviilejä. Aina välillä tulee vastaan näitä toteamuksia, että islamistiset terrori-iskut ovat itse asiassa vain pieni osa kokonaisuudesta, mikä sinänsä on totta, koska solun amok-juoksu konetuliaseiden kanssa on tilastoissa yksi isku siinä missä anarkistin ampuma poliisi tai separatistien autopommilla murhaama tuomari. Yhtä lailla on periaatteessa totta, että raiskaukset ja murhat ovat vain hyvin pieni osa kokonaisrikollisuudesta, mutta jos väittäisin, ettei niihin kannattaisi niin kiinnittää huomiota, tuota samaa argumenttia tarjoilevat neropatit katsoisivat minua kuin idioottia.

Miten näihin kysymyksiin vaikuttaisi se, että puhuisin muslimien kanssa? Tähän on helppo vastata, koska olen puhunut, ja tiedän että ihminen voi olla samaan aikaan muslimi ja asiallinen jätkä, joka inhoaa allahuakbareita vähintään yhtä paljon kuin minä. Se ei vaikuta niihin mitenkään.
Kansa on pettänyt hallituksen luottamuksen ja voisi sen voittaa takaisin vain kahta suuremmalla uurastuksella. Eikö olisi kaikille helpompaa, että hallitus hajoittaisi kansan ja valitsisi uuden?

Fiftari

Juu juu.. Ja se n-sanan käyttö psykoosin laukaisijana on tietenkin vain 2000-luvun juttuja. Sitä aikaisemmin näin ei ole tapahtunut.  :facepalm: Maailma täyttyy kaiken maailman aasiantuntijoilla ja koordinoijilla joilla ei ole oikeasta maailmasta mitään käsitystä. Palkka juoksee kun laukoo MIELIPITEITÄ.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Eino P. Keravalta

Kaikki muslimit eivät ole terroristeja, mutta kaikki muslimit torjuvat eurooppalaiset ydinarvot, koska islamilla on täysin erilainen käsitys vaikkapa demokratiasta, sananvapaudesta, uskonnonvapaudesta, miehen ja naisen välisestä asemasta ja ihmisoikeuksista.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Maastamuuttaja

YLE-toimitus on jälleen tohkeissaan  rahoittajiaan pilkatessaan. Että voikin nuori muslimityttö olla niiiin pätevä ohjaamaan islam-keskustelua. 

Faidros.

Jotenkin olisi kohtuullista näistä "6745" Ylen islammyönteisestä ohjelmasta olisi vastapainona edes yksi ohjelma islamin järkyttävästä aivopesusta uskonnolliseen sotaan kaikilla tasoilla.
Ihan vaikka valituksesta islamin opettajien vähyydestä... suurmoskeijahankkeeseen.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Spesialisti

Islam on brutaali abrahamilainen aavikkokultti joka ei kuulu Eurooppaan. Kristinusko ja judaismi on samaa jaskaa eri sandaaleissa.

ämpee

Quote from: YLE"Ota henkilö henkilönä"

Aina !

Quote from: YLE"Älä pelkää, vaan puhu muslimille"

Mihin se henkilö hävisi ?
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

internetsi

Quote from: VeePee on 18.05.2017, 17:43:41Eikö muslimittaret käytä huivia juurikin sen vuoksi, että saisivat olla rauhassa?
Varmaan. Muslimittarilla on dilemma: jos käyttää huivia, joku rasifisti hyökkää joka perähikiän marketin takaa vittuilemaan ja melkein tappaa. Näin se menee, jos uskomme vajakkeja ja miksi emme uskoisi. Kolikon toinen puoli olisi siinä, että heittäisi rätin pois päästä, jolloin pääsisivät rasifisteista eroon, mutta silloin tulisi musumiehet kimppuun.

Tähän asti musuttaret ovat valinneet rätin ja sen että pottunokat syljeskelee heidän päällensä 25 tuntia vuorokaudessa. Sekin näyttää olevan parempi vaihtoehto kuin se, että musulmaanimiehet tulisi kimppuun.

Eli ne siis kuitenkin pelkää musulmaanimiehiä enemmän, vaikka mediasta saamme jatkuvasti lukea kuinka vain pottunokat on vaarallisia.

Kumma juttu tämäkin.
Lohjan persut

Khalifatta

Quote from: rähmis on 18.05.2017, 17:19:23
Quote from: NajmoIslamhan on uskonto eikä kansalaisuus. Sä voit olla ihan kantasuomalainen ja muslimi.

Jos jutun tarkoitus olisi ollut joku muu kuin se tavallinen pottunokkien ennakkoluuloisuudesta itkeminen ja asialla joku muu kuin turhanaikainen ylen toimittelija, tähän väliin Najmolta olisi kysytty tuhannen taalan kysymys; identifioiko hän itsensä ensisijaisesti muslimiksi vai suomalaiseksi?

Tämä on perustavaa laatua oleva kysymys. Tästä löytyy mainio esimerkkikin niille hommalaisille, jotka eivät ole nähneet tätä:
https://www.youtube.com/watch?v=Ry3NzkAOo3s&t=2s
"Toisista kulttuureista tulevat tutustuvat prinsessoihimme. Tähän myös heillä on oikeus." - Rikoskomisario J. Kiiskinen