News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2017-05-07 Yle: Mikä populistipuolueissa vetoaa? Äänestäjät kertovat

Started by Alaric, 07.05.2017, 11:44:45

Previous topic - Next topic

Alaric

Yle julkaisi tänään artikkelin, jossa haastatellaan kolmea "populistipuolueen" äänestäjää: saksalaista (AfD), brittiläistä (UKIP) ja ranskalaista (Front National). Jutussa on positiivista se, etteivät toimittelijat lauo omia mielipiteitään joukkoon (paitsi ehkä vähän noissa faktalaatikoissa joita en lainannut alle), vaan antavat näiden henkilöiden kertoa ihan itse omia näkemyksiään.

http://yle.fi/uutiset/3-9598295?origin=rss (7.5.2017)

Quote"Asiat olivat ennen paremmin" – Populistien kannattajat eri puolilla Eurooppaa perustelevat valintaansa

Populistipuolueiden äänestäjiä yhdistää pettymys valtapuolueisiin. Osa kannattajista myöntää, että puolueissa rehottaa myös rasismi.

Mikä populistipuolueissa vetoaa? Yle tapasi Saksassa, Ranskassa ja Britanniassa kansallismielisten populistipuolueiden kannattajia. He kertovat, miksi ovat kääntyneet puolueiden äänestäjiksi.

SAKSA

Wolfgang Zaremba, eläkeläinen

"En enää tunne oloani kotoisaksi kotimaassani. Mietin, missä maanmieheni oikein ovat, kun ympärillä kuulee lähes pelkästään vieraskielistä puhetta. Tuntuu kuin kansalaiset maassamme olisi vaihdettu toisiin, vieraisiin ihmisiin. Ja nämä vieraat ihmiset myös pysyvät vieraina, koska he liikkuvat vain omiensa joukossa ja pitävät kiinni omista tavoistaan.

Aion äänestää ensi syksyn liittopäivävaaleissa AfD-puoluetta. Tärkein syy on protesti hallituspuolueita, kristillisdemokraattista CDU:ta ja sosiaalidemokraatteja vastaan. Ei AfD ole minusta kaikessa oikeassa, mutta haluan, että viesti menee perille ja muut puolueet tajuavat, että asioiden täytyy muuttua.

Angela Merkelin pakolaispolitiikka on vienyt meidät kehnoon tilanteeseen, josta emme nykyhallituksen keinoilla pääse pois. Mitään ei säädellä kunnolla. Maassa on varmaan satatuhatta ulkomaalaista, joita ei ole rekisteröity.

Olen jo eläkkeellä, työskentelin kirvesmiehenä. Mutta jos olisin nuori ihminen tällaisena aikana, en haluaisi hankkia lapsia, koska olisin huolissani heidän tulevaisuudestaan. Minusta nyt on käynnissä sotilaallinen ja taloudellinen maailmansota. Kukaan ei vain halua sanoa sitä ääneen, mutta niin se on, ja siinä sodassa ei ole voittajia.

Minusta on epädemokraattista, että kaikki hallituspolitiikan kanssa eri mieltä olevat leimataan heti oikeistolaisiksi. Joitakin yksittäisiä rikoksia käytetään hyväksi siihen, että kaikki vastustajat saadaan näyttämään natseilta.

Äänestin aikaisemmin useissa vaaleissa vihreitä. Uskoin, että puolue on yhteisen hyvän asialla ja vastaa suunnilleen omaa ajattelutapaani. Mutta olen pettynyt vihreisiinkin. Minua myös tyrmistytti, että he äänestivät aikanaan hallituksessa sen puolesta, että Saksa osallistuu sotilasoperaatioihin ulkomailla.

En pidä hyväksyttävänä sitäkään, miten rikkaus kasaantuu maassamme muutamille ihmisille. Poliitikkojen pitäisi tehdä asialle jotain. Saksasta on tullut lobbarien maa: he käyttävät suurta valtaa ja tekevät maastamme epärehellisen."

Päivi Kerola, Berliini

BRITANNIA

Tom Waits, taksikuski

"En ole rasisti, mutta maahanmuuttajia on liikaa. Mitä te Suomessa sanoisitte, jos maahan pölähtäisi yhtäkkiä 20 000 brittiä vaatimaan palveluita? Tämä on pieni saari, jolla asuu yli 60 miljoonaa ihmistä. Maahanmuutolla on rajansa. Tällä alueella Lontoon itärajalla kuulee viikon jokaisena päivänä 15 eri kieltä. Kymmenen vuotta sitten kuulit vain englantia.

Olen 61-vuotias. Asiat olivat ennen paremmin. Britannialla oli vahva asema maailmassa. Nyt maa on liittovaltiomaisen Euroopan palvelija. Britannialle jää enemmän rahaa omaan käyttöön, kun meidän ei tarvitse enää maksaa EU-jäsenmaksuja.

Tulen työväenpuoluetta kannattavasta perheestä, köyhästä Itä-Lontoosta. Siirryin UKIP:in leiriin kuutisen vuotta sitten, kuten muutkin perheenjäseneni. Tony Blair tuhosi työväenpuolueen. Hänen politiikkansa oli pelkkää silmänlumetta. Hän ei ole aito toisin kuin UKIP:in Nigel Farage.

Työväenpuolueen nykyinen johtaja Jeremy Corbyn pelottaa minua. Hän haluaa riisua Britannian ydinaseista. Siinä ei ole mitään järkeä.

En ymmärrä rahan syytämistä kehitysapuun. Meidän täytyy pitää ensin huoli omistamme, vasta sitten voimme auttaa muita. Katso ympärillesi, täällä on kodittomia ihmisiä. Kuinka monta miljardia puntaa voimme vielä haaskata Afrikkaan?

Rasismisyytökset UKIP:in kannattamisen vuoksi ovat yhtä tyhjän kanssa. Ne eivät toimi enää. Poliittisen korrektiuden aika on ohi. Rasistiksi kutsuminen on paras tapa pelotella joku hiljaiseksi. Minulla on oikeus mielipiteisiini ja sanon mitä haluan. Rasisti on sellainen, joka hyökkää fyysisesti toisten kimppuun, ei maahanmuuton arvostelija.

UKIP:ia tarvitaan edelleen, vaikka Britannia eroaakin EU:sta. Perinteisille puolueille täytyy olla vaihtoehto. Maahanmuutto on ollut ongelma jo kauan, mutta nämä puolueet eivät kuunnelleet meitä.

Jätämme EU:n mutta emme Eurooppaa, enkä ole periaatteessa maahanmuuttoa vastaan. Ongelma on määrä. En usko, että tänne saapuvat ovat kotimaidensa parhaimmistoa."

Pasi Myöhänen, Lontoo

RANSKA

Vianney, oikeustieteen opiskelija

"Olen äänestänyt aina Ranskan Kansallista rintamaa. Näissä presidentinvaaleissa kannatan siis epäröimättä Marine Le Peniä.

Opiskelen yliopistossa oikeustiedettä. Moni nuori ranskalainen kannattaa minun tapaani äärioikeistoa, sillä puolue edustaa meille toivoa turvatummasta tulevaisuudesta. Korkeakouluissa puolueen kannatus on ehkä vähäisempää, mutta en ole todellakaan ainoa Le Penin äänestäjä.

Olen ihan tyytyväinen omaan taloudelliseen asemaani, en kaipaa siihen muutoksia. Äänestän Le Peniä siksi, että ranskalainen politiikka tarvitsee mielestäni täyskäännöstä. Perinteiset oikeisto- ja vasemmistopuolueet ovat keskittyneet omiin valtapeleihinsä ja tuoneet kansalaisille pelkkää kurjuutta. Uudistajiksi niistä ei ole ollut.

Haluan Ranskan palaavan aidosti itsenäiseksi maaksi, siksi meidän pitäisi erota EU:sta.
Ranskan tulee voida itse määrätä budjetistaan ja puolustuspolitiikastaan, eikä nöyrtyä Brysselin käskyläiseksi. Uskon, että Ranskan EU-ero pakottaisi koko Euroopan uudistumaan.

Myös suhtautumista maahanmuuttoon pitäisi tiukentaa rajusti. Laillisesti maassa olevat ulkomaalaiset voivat minun puolestani jäädä tänne, mutta muut pitää heivata heti ulos.

Olen erityisen huolissani terrorismista. Nykyinen hallitus ei ole saanut radikalismia kuriin, vaan tiettyjen moskeijojen ja maahanmuuttajavaltaisten kortteleiden ongelmia on pelkästään hyssytelty.

Mielestäni Marine Le Peniä koskevat rasismisyytökset ovat vailla pohjaa. Kärkeviä kannanottoja on kuultu monissa muissakin puolueissa, eikä niiden perusteella leimata koko poliittista johtoa. Le Pen kritisoi kyllä radikaalia islamia, mutta kyse ei ole koko uskonnon leimaamisesta.

Minä toivon, että voin toimia tulevaisuudessa vapaana ammatinharjoittajana ja olla ylpeä ranskalaisuudestani. Minulla on toivottavasti kymmenen vuoden päästä perhe, eikä meidän tarvitse koko ajan pelätä terrori-iskuja tai piilotella identiteettiämme."

Annastiina Heikkinen, Chartres
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.