News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2009-08-24 Detroit (yhdistetty)

Started by KTM, 25.08.2009, 12:17:02

Previous topic - Next topic

foobar

Quote from: MrFinland on 20.07.2013, 15:34:29
Ihmettelen myös tuota iänikuista autoteollisuuden perään itkemistä. Aivan kuin muun maailman pitäisi tanssia Detroitin yksitoikkoisen rummutuksen mukaan. Miksei detroitilaisilta voi odottaa neuvokkuutta ja kykyä sopeutua maailman muutoksiin? Mitä jos Detroit olisi kuuluisa kehruu-jennyistään?

Ei afrikkalaisiltakaan odoteta kehittymistä. Heiltä odotetaan jämähtämistä siihen, mikä heidän elämästään tekee kurjaa. Vain sillä tapaa oma alentuva suhtautuminen (jota myös suvaitsevaisuudeksi kutsutaan) voi jatkua ikuisesti.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Miniluv

#421
Ei muutu Hesari, ei:

Quote from: HS 2011Matztka on juuri saanut päätökseen opintonsa pääaineenaan Detroitin mustien historia. Hän kertoo, miten Detroit on päätynyt surkeaan tilaansa:

1960-luvulla Detroitilla meni verrattain hyvin, mutta mustien ja valkoisten välit kiristyivät. Paljon mustia muutti kaupunkiin autoteollisuuden työpaikkojen perässä, mutta valkoiset johtivat kaupunkia.

95-prosenttisesti valkoisia poliiseja syytettiin mielivallasta ja väkivallasta mustia kohtaan. Vuoden 1967 mellakat vaativat 43 ihmisen hengen ja kärjistivät tilannetta.

Vuonna 1974 Detroit sai ensimmäisen mustan pormestarin Coleman Youngin, joka johti kaupunkia 20 vuotta. Young otti asiakseen kaupunginhallinnon roturakenteen tasapainottamisen. Hän antoi kenkää valkoisille ja palkkasi mustia, erityisesti poliisiin.

Quote from: HS 2013Usein Detroitin ongelmista syytetään vuosikymmeniä jatkunutta rasismia.

Detroitin mustien ja valkoisten välit kiristyivät 1960-luvulla. Mustia muutti kaupunkiin autoteollisuuden työpaikkojen perässä, mutta he eivät saaneet asemaa kaupungin johdossa. Poliiseja syytettiin mielivallasta ja väkivallasta mustia kohtaan. Vuoden 1967 mellakat vaativat 43 ihmisen hengen.

Mustan johdon puute mainitaan molemmissa, mutta 2011 viitsittiin lisätä mustan pormestarin olemassaolo.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Hämeenlinnan Oraakkeli

Mitähän se Deitroitin musta poliisi duunaili 70-2000 luvuilla, kun FBI joutui joutui 2004 uudelleenorganisoimaan koko poliisilaitoksen?

guest8788

Quote from: törö on 20.07.2013, 15:36:23
Quote from: KJ on 20.07.2013, 15:17:04
Mutta otsikointi on outo; arvatenkin tehty suomessa: "Autokaupunki kärsi vuosikymmeniä huonosta johtamisesta ja rasismista".

Suvakkimedia unohtaa mielellään, että Detroit on kärsinyt demokraattipormestareista 50 vuotta putkeen ja että viimeiset neljäkymmentä vuotta pormestarit ovat olleet mustia.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mayors_of_Detroit#Reincorporation

Jenkeissä mustat ja demokraatit kulkevat käsi kädessä (jyrkänteeltä alas). Viime vuosisadan alkupuoliskolla demokraattien äänestämisessä kyse oli sentään omien kansalaisoikeuksien edistämisestä, mutta 60-luvun puolivälin jälkeen (Civil Rights Act of 1964) se on ollut mustille lähinnä keino ylläpitää koneistoa, joka takaa varainsiirron valkoisilta mustille (virallisessa kielessä: rikkailta köyhille) sekä monenlaisia positiivisen syrjinnän projekteja ja täsmäiskuja erilaisiin "köyhyysongelmiin".


(http://blackdemographics.com/wp-content/uploads/2013/02/Black-Party-Affiliation-and-Vote-Patterns.jpg)

Miniluv

Quote from: MrFinland on 20.07.2013, 14:37:17

Guilianin hehkuttajat voivat myös katsoa tätä graafia, joka kuvaa koko Yhdysvaltain rikostilastoja. Rikosten määrä laski tasaisesti koko 90-luvun.

Graafissasi lasku on noin noin 30% (sininen käyrä). Kova lasku, mutta Giuliani teki tuplasti paremmin?

QuoteOn myös hyvä muistaa abortin laillistaminen v. 1973, mikä vähensi lasten hankintaa erityisesti köyhien mustien parissa. Sen vaikutukset alkoivat näkyä selkeimmin 90-luvulla.

Asia on kaukana selvästä: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Impact_of_Legalized_Abortion_on_Crime
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

gloaming

#425
Quote from: HS 2011Young otti asiakseen kaupunginhallinnon roturakenteen tasapainottamisen.

"Roturakenteen tasapainottaminen". Jestas, mikä termi.

Quote from: HS 2013Usein Detroitin ongelmista syytetään vuosikymmeniä jatkunutta rasismia.

Maailmankaikkeudenselittäjä rasismi tappoi perusteollisuuden? Joo niin varmaan.
Jag stöder Feministiskt initiativ. Våga vara feminist! Feministiskt initiativ - Det tredje största partiet i Simrishamn.

foobar

Miten ihmeessä mikään voi mennä pieleen kun kaupunginvaltuuston kokoonpano on näin syrjinnänvastainen?
http://www.detroitmi.gov/CityCouncil/tabid/2509/Default.aspx
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

gloaming

Quote from: foobar on 20.07.2013, 16:07:55
Miten ihmeessä mikään voi mennä pieleen kun kaupunginvaltuuston kokoonpano on näin syrjinnänvastainen?
http://www.detroitmi.gov/CityCouncil/tabid/2509/Default.aspx

Piilorasismin syytä.

Äyräväinenhän oli Salon valtuustossa? Oletteko huomioineet, että Salon ja Nokian ongelmien syynä on rasismi?
Jag stöder Feministiskt initiativ. Våga vara feminist! Feministiskt initiativ - Det tredje största partiet i Simrishamn.

törö

Detroitin suurin ongelma olivat autoalan ammattiliitot, koska niiden takia tehtiin sitkeästi isoja paljon bensaa kuluttavia rohjoja, vaikka sellaisien kysyntä hiipuikin, koska duunarit tienasivat enemmän niitä tehdessään. Edes konkurssin uhka ei saanut liittoja taipumaan.

siviilitarkkailija

Ensinnäkin yhdysvaltalainen ammattiyhdistysliike on aivan eri asia kuin eurooppalainen. Edellinen on myös rikollisjärjestöjen kulissitoimitaa jossa ihmisiä kuolee tai katoaa.

Detroit autoteollisuuden ongelmat.

Kauppaprotektionismista ja asiakasvaatimuksista yhdysvaltojen autoteollisuus halusi rajoittaa SI-järjestelmän käyttöä. Esimerkkinä tuumamitoituksen hyvin hidas muuttaminen mikä käytännössä pilasi yhdysvaltalaisen teräs- ja tuotantoteollisuuden maailmanmarkkinat.

Esim gallonan (3.7l) mittaan tottuneet amerikkalaiskuluttajat vaativat polttoaineen jakeluyhtiöitä palauttamaan ne litrakokeilun jälkeen. Yleisin syy: mittarikello kilahti 3,7 kertaa useammin mikä sai aikaan tunteen epäreilusta kaupasta.

Keskimääräinen amerikkalainen autonkäyttäjä painaa 100 kg tai yli. Autoteollisuus joutui tekemään ylipainoisille ihmisille autoja. Muualla standardimatkustajan paino oli n 80 kg. Tämä vaikutti suoraan autojen taloudellisuuteen, materiaalinkäyttöön ja toiminnallisuuteen.

Aasian tuotantotekniikka ja laatumullistus ohittivat yhdysvaltalaiset valmistajat vasemmalta ja oikealta. Vaihetyöhön tottuneilta työntekijöiltä ei enää riittänyt kapasiteettia monimutkaiseen valmistukseen. Lisäksi laadun käsite jäi hämäräksi mistä johtui sekä suunnittelu- että valmistusvikoja.

Yhdysvaltojen autoteollisuuden ongelmat olivat paljon isompia ja rakenteellisempia kuin pelkkä ammattiyhdistysliike. Jälkimmäinen on ehkä syyllinen ylipainoisiin työntekijöihinsä, mutta ei tehtaanjohdon liiketaloudellisiin päätöksiin.  Kaupunkitalouden kanssa niillä ei ole mitään suoranaista tekemistä. Kyse on yhdysvaltojen kunnallispoliittisesta ja sen myötä taloudellisesta vääristymästä.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Möhömaha

Niin provokatiivinen ja kärjistetty kuin tuo tuomittu "Yhteiskunta koostuu ihmisistä" -kirjoitus onkin, niin todellisuus tuntuu vahvistavan sen joka kerran.

http://aapo.iki.fi/ellila/yhteiskunta_koostuu_ihmisista.html
Offer me money, offer me power, I don't care. I'll say what I want to say, and if the consequence is losing money, so be it -Elon Musk

guest8788

Quote from: Miniluv on 20.07.2013, 15:58:43
Quote from: MrFinland on 20.07.2013, 14:37:17

Guilianin hehkuttajat voivat myös katsoa tätä graafia, joka kuvaa koko Yhdysvaltain rikostilastoja. Rikosten määrä laski tasaisesti koko 90-luvun.

Graafissasi lasku on noin noin 30% (sininen käyrä). Kova lasku, mutta Giuliani teki tuplasti paremmin?

Tarkoitus oli näyttää, että rikostilastoissa oli laskeva trendi kautta maan. Jossain muualla päin Yhdysvaltoja onnistuttiin mahdollisesti vielä paremmin kuin New Yorkin kaupungissa, mutta eri lääkkeillä, tai samoilla vanhoilla lääkkeillä. Niin viitseliäinen en ole, että jaksaisin kaivaa kaupunki- ja osavaltiokohtaisia tilastoja aiheesta sekä tietoa muutoksista näiden alueiden lainsäädännössä.

Giulianin ajamilla muutoksilla oli varmasti jotain vaikutusta, mutta kausaliteetti rikollisuuden vähenemisen suhteen voi näiden muiden tekijöiden valossa olla lähellä luokkaa "jäätelönsyönti ja hukkumiset". Ehkä Giuliani vaan toimi suotuisassa myötätuulessa.

Pelotteen lisääminen voi toki hillitä rikollisuutta, mutta väestö ei muutu siinä mitenkään, toisin kuin vaikkapa abortti- tai lyijyteoriassa. Ja jos rikollisuuden runsas väheneminen saatiin aikaan 'graffiteista linnaan' -politiikalla, niin silloin kansalaiset maksoivat turvallisuudestaan lisääntyneiden vankeinhuoltokulujen muodossa. Hip hop hurraa.


Quote from: Miniluv on 20.07.2013, 15:58:43
Quote from: MrFinland on 20.07.2013, 14:37:17
On myös hyvä muistaa abortin laillistaminen v. 1973, mikä vähensi lasten hankintaa erityisesti köyhien mustien parissa. Sen vaikutukset alkoivat näkyä selkeimmin 90-luvulla.


Asia on kaukana selvästä: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Impact_of_Legalized_Abortion_on_Crime

Oho. Yllättäen noin tulenarka teoria on kiistelty, ja vieläpä Yhdysvalloissa. Täytyypä laulaa kumbayaa katumusharjoituksena kun rotuasioita läheltä liippaava yhteiskuntateoria ei välttämättä selitäkään kaikkea vedenpitävästi. Onneksi Giulianin sankaritaru on täyttä totta.

Vakavammin: kuten wikiartikkelista selviää, Donahue ja Levitt ovat kritiikin myötä korjailleet teoriaansa ja laskutapojaan siinä määrin, missä se on ollut aiheellista, ja päätyneet samaan väittämään, kuin mitä alunperinkin, aivan kuten likimain jokainen tuon wikiartikkelin kappale esittää. Mitään 100% varmuutta ei yhteiskuntateoreettisille väittämille voi koskaan saada, varsinkaan noin tulenaroille.

siviilitarkkailija

http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_incarceration_rate

Yhdysvaltojen vankipolitiikka on myös muuttanut kokonaisten alueiden ja yhteisöjen kestokykyä ja olemassaoloa. Rikosten vähenemiseen on suoraan vaikuttanut rikollisten aikaisemmin "ehdonalaistuomioiden" sijaan annetut ehdottomat vankeustuomiot. Suomessa esimerkiksi ehdonalaisrikolliset tekevät jatkuvasti aina törkeämpiä ja törkeämpiä rikoksia joutumatta kiinni mikä on järjestelmän kannalta naurettavaa ja vaarallista hölmöilyä. Yhdysvalloissa on aivan toinen lähtökohta. Siellä vankeustuomiota tulee ja paljon. Usein jopa kohtuuttoman paljon suhteessa tehtyihin tekoihin. Laskevien rikosten määrä on siis suora seuraus rikoksia eniten tekevien yksilöiden joutumisesta pitkäksi aikaan vankilaan.

Tietyissä yhteisöissä tämä on vakava sosiaalinen ongelma. Toisaalta pitäisi saada tehdä rikoksia joita itse ei halua mieltää rikoksiksi vaan "yhteiskunnallisiksi taistelutoimiksi". Sitten pitäisi saada vielä ympärille ihmisiä joilta voi ryöstää ja jotka ryöstön jälkeen tukevat ympäröivää yhteisöä että maksaisi ryöstelijöille sosiaalitukia.

Sanoisinko että aika mahdoton yhtälö. Mutta sellainen joita rotutietoiset monikulttuurikannattaja vuodesta toiseen pyrkivät toteuttamaan.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: MrFinland on 20.07.2013, 17:07:52
Quote from: Miniluv on 20.07.2013, 15:58:43
Quote from: MrFinland on 20.07.2013, 14:37:17

Guilianin hehkuttajat voivat myös katsoa tätä graafia, joka kuvaa koko Yhdysvaltain rikostilastoja. Rikosten määrä laski tasaisesti koko 90-luvun.

Graafissasi lasku on noin noin 30% (sininen käyrä). Kova lasku, mutta Giuliani teki tuplasti paremmin?

Tarkoitus oli näyttää, että rikostilastoissa oli laskeva trendi kautta maan. Jossain muualla päin Yhdysvaltoja onnistuttiin mahdollisesti vielä paremmin kuin New Yorkin kaupungissa, mutta eri lääkkeillä, tai samoilla vanhoilla lääkkeillä. Niin viitseliäinen en ole, että jaksaisin kaivaa kaupunki- ja osavaltiokohtaisia tilastoja aiheesta sekä tietoa muutoksista näiden alueiden lainsäädännössä.

Giulianin ajamilla muutoksilla oli varmasti jotain vaikutusta, mutta kausaliteetti rikollisuuden vähenemisen suhteen voi näiden muiden tekijöiden valossa olla lähellä luokkaa "jäätelönsyönti ja hukkumiset". Ehkä Giuliani vaan toimi suotuisassa myötätuulessa.

Pelotteen lisääminen voi toki hillitä rikollisuutta, mutta väestö ei muutu siinä mitenkään, toisin kuin vaikkapa abortti- tai lyijyteoriassa. Ja jos rikollisuuden runsas väheneminen saatiin aikaan 'graffiteista linnaan' -politiikalla, niin silloin kansalaiset maksoivat turvallisuudestaan lisääntyneiden vankeinhuoltokulujen muodossa. Hip hop hurraa.


Quote from: Miniluv on 20.07.2013, 15:58:43
Quote from: MrFinland on 20.07.2013, 14:37:17
On myös hyvä muistaa abortin laillistaminen v. 1973, mikä vähensi lasten hankintaa erityisesti köyhien mustien parissa. Sen vaikutukset alkoivat näkyä selkeimmin 90-luvulla.


Asia on kaukana selvästä: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Impact_of_Legalized_Abortion_on_Crime

Oho. Yllättäen noin tulenarka teoria on kiistelty, ja vieläpä Yhdysvalloissa. Täytyypä laulaa kumbayaa katumusharjoituksena kun rotuasioita läheltä liippaava yhteiskuntateoria ei välttämättä selitäkään kaikkea vedenpitävästi. Onneksi Giulianin sankaritaru on täyttä totta.

Vakavammin: kuten wikiartikkelista selviää, Donahue ja Levitt ovat kritiikin myötä korjailleet teoriaansa ja laskutapojaan siinä määrin, missä se on ollut aiheellista, ja päätyneet samaan väittämään, kuin mitä alunperinkin, aivan kuten likimain jokainen tuon wikiartikkelin kappale esittää. Mitään 100% varmuutta ei yhteiskuntateoreettisille väittämille voi koskaan saada, varsinkaan noin tulenaroille.

Tämän projektin onnistumisen voi päätellä vertaamalla Ny:n ghettojen rikostilastoja naapurikaupunkien vastaaviin lukuihin. Ja taloudellisen järkevyyden saa selville laskemalla. Vaikka rikostilastot ovat laskeneet niin Washingtonin , Chigagon Philadelphian yms cityjen slummien rikosluvut ovat varmaan korkeammalla, mitä Harlemissa ja Bronxissa.
Itse en näitä lukuja tunne, mutta uskoisin Italian pojan onnistuneen projektissaan.

JNappula

Mark Steynin kolumnissa aiheesta kirjoitetaan osuvasti, "As one droll tweeter put it, "If Obama had a city, it would look like Detroit."":

http://www.nationalreview.com/article/353959/downfall-detroit-mark-steyn
"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."

siviilitarkkailija

Kaupunki on muutakin kuin yksi presidentti. Mielenosoitukset ja vasemmistolehdistöraivo jotka vaikuttavat siihen ryhtyvätkö yksilöt puolustamaan oikeuksiaan ja yhteisöään määrittelevät sen onko yhteisöllä elinodotuksia. Esimerkiksi väkivaltaisen ja uhkaavan jengin olemassaolo on sellainen ilmiö jolla on erittäin suuri merkitys asumisviihtymiseen, yritystoimintaan ja yhteisön tulevaisuuteen.

Meillä suomalaisilla (ja vielä vähemmän eurooppalaisilla) on varaa ilveillä ja elvistellä aikaansaadun kaupunkituhon edessä. Samat etnopoliittiset virhearviot, samat rasistiset ja rasismisyytöksillä virkoihin ajetut lahjattomat tolvanat vaikuttavat niin euroopassa kuin Suomessa. Ja samanlainen piittaamaton lehdistö kylmästi mitätöi ja vähättelee rikollisjengien uhrien ja etnoväkivaltaryhmien aikaansaamaa tuohoa ja tuskaa.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Leijona78

Oletinkin, että Ted Nugentilta kysyttäisiin asiasta:  ;D

QuoteOn Thursday (July 18), the city of Detroit filed for Chapter 9 bankruptcy protection, with more than $18 billion in debt. One of its most famous native sons, rocker Ted Nugent, has taken aim at those whom he feels is responsible for the city's long-standing financial woes.

"Liberal Democrats took hold of the greatest, most productive city on earth and turned it into a bloodsucker excuse-making hell," he told TMZ. "Liberals seem to think that what Mugabe did to destroy the breadbasket of Africa in Zimbabwe is somehow a desirable model."

Robert Mugabe has been President of Zimbabwe since 1987. His time in command has seen the economic collapse of the country and he has been accused of conducting a reign of terror, including rape and murder, against his political foes. "If allowed to continue," Nugent predicted, "our President will do the same to the whole country. Heartbreaking and tragic."

Detroit, which has not had a Republican mayor since 1962, became the largest U.S. city to file for bankruptcy. On Friday, an Ingham County Circuit Court judge ruled that the bankruptcy was in violation of Michigan's Constitution, which prevents the cutting of the pension benefits of public employees.

http://ultimateclassicrock.com/ted-nugent-detroit-bankruptcy/
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

Kraken

Detroitin autoteollisuus on ajanut toimintansa alas jo kymmenien vuosien ajan. Päättäjät jättivät trendin huomioimatta ja antoivat kaupunging vajoa talousahdinkoon.
Detroitin ongelmat eivät johdu autoteollisuudesta vaan virheellisestä politiikasta, missä korrupio, ammatiliitot, vasemmistolaisuuus ja täysin vääränlainen demografia ajoi talouden konkurssiin.

Karrikoidusti voisi sanoa, että Detroit on neekeröity pilalle: valkoinen veroa maksava väestö pakeni räjähtävää rikollisuutta ja slummiutumista, jolle kaupungin, pitkälti musta johto, ei halunut/osanut tehdä mitään. Detroit ei ole mikään poikkeus USA:ssa tai maailmalla. Suurin osa Afrikkaahan on hallinnoitu ihan samalla lailla.

Tosiasia näyttää vaan olevan se, että musta väetö tarvitsee enemmistön valkoisia, jottei heidän ympäristönsä muuttuisi kaatopaikaksi, slummiksi ja rikollisten pesäksi.

Emo

Quote from: Leijona78 on 21.07.2013, 16:36:34
Oletinkin, että Ted Nugentilta kysyttäisiin asiasta:  ;D

QuoteOn Thursday (July 18), the city of Detroit filed for Chapter 9 bankruptcy protection, with more than $18 billion in debt. One of its most famous native sons, rocker Ted Nugent, has taken aim at those whom he feels is responsible for the city's long-standing financial woes.

"Liberal Democrats took hold of the greatest, most productive city on earth and turned it into a bloodsucker excuse-making hell," he told TMZ. "Liberals seem to think that what Mugabe did to destroy the breadbasket of Africa in Zimbabwe is somehow a desirable model."

Robert Mugabe has been President of Zimbabwe since 1987. His time in command has seen the economic collapse of the country and he has been accused of conducting a reign of terror, including rape and murder, against his political foes. "If allowed to continue," Nugent predicted, "our President will do the same to the whole country. Heartbreaking and tragic."

Detroit, which has not had a Republican mayor since 1962, became the largest U.S. city to file for bankruptcy. On Friday, an Ingham County Circuit Court judge ruled that the bankruptcy was in violation of Michigan's Constitution, which prevents the cutting of the pension benefits of public employees.

http://ultimateclassicrock.com/ted-nugent-detroit-bankruptcy/

Meinasin jo eilen roskittaa tällä mutta nyt laitan.

Motor City Madhouse,performed by Ted Nugent, lyrics,slideshow   

http://www.youtube.com/watch?v=C2S5_uBm8ps

Ei sellainen kaupunki johon tavanmatkailija tahtoisi kaupunkilomalle.


Hämeenlinnan Oraakkeli

Jostain syystä mediassa ei ole mainittu että detroitin keskellä on kaksi itsenäistä eurooppalaisten asuttamaa kaupunkia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hamtramck,_Michigan
Google streetwiewin mukaan nämä ovat siistejä ja hyvinvoivia kaupunkeja. Hamtramckin länsipuolelta jokunen kilsa löytyy korttelikaupalla aluetta, josta on 100% taloista purettu tai hylättyjä.

me

Quote from: Jani Rantala on 21.07.2013, 20:48:38
Jostain syystä mediassa ei ole mainittu että detroitin keskellä on kaksi itsenäistä eurooppalaisten asuttamaa kaupunkia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hamtramck,_Michigan
Google streetwiewin mukaan nämä ovat siistejä ja hyvinvoivia kaupunkeja. Hamtramckin länsipuolelta jokunen kilsa löytyy korttelikaupalla aluetta, josta on 100% taloista purettu tai hylättyjä.

Wikibedian mukaan asukkaista 53 % on valkoisia, mustia 20 % ja muut jotain sekasikiöitä.

Onhan toi Detroitin kohtalo jotenkin surkuhupaisaa. Muutenkin koko Michiganin osavaltio on hätää kärsimässä kun USA:n vaarallisimpien kaupunkien kaksi kärkisijaa menee Detroitille ja Flint citylle. Huomioitavaa että Flint on vielä pahemmassa jamassa kuin Detroit se on esim. nimetty vaarallisemmaksi paikaksi asua naiselle. Kurjuutta kurjuuden perään, ei uskoisi että Amerikasta löytyy tuollaisia paikkoja, parempi olisi vain laittaa nuo maan tasalle ja rakentaa kaikki uudestaan tulisi halvemmaksikin.

Tuosta voi lukea Flintin kaupungista lisää.

http://www.businessinsider.com/why-is-flint-michigan-dangerous-2013-6

Suomi2050

http://yle.fi/uutiset/talousnobelisti_detroit_on_uusi_kreikka/6744506

QuoteTalousnobelisti: Detroit on uusi Kreikka

Amerikkalaisekonomisti Paul Krugman kirjoittaa, että Detroitin tilannetta väärintulkitsevat näkevät, että Detroitista voisi vetää laajempia johtopäätöksiä koko Yhdysvaltain talouden tilanteesta. New York Timesiin kirjoittanut Krugman arvioi, että Detroit voi kaapata julkisen keskustelun samalla tavalla kuin Kreikka teki.

Kärkevistä mielipiteistään tunnettu amerikkalaisekonomisti Paul Krugman on ottanut kantaa Detroitin kaupungin konkurssiin. New York Times -sanomalehden nettisivuilla julkaistussa kolumnissaan Krugman vertaa Detroitin tilannetta Kreikan velkakriisiin.

Krugman kirjoittaa, että Kreikan talouskriisi on paha asia, mutta loppujen lopuksi sen vaikutukset muuhun maailman ovat melko pieniä. Kuitenkin monet poliitikot ovat käyttäneet Kreikkaa lyömäaseenaan keskusteluissa, joiden aiheet vaihtelevat taloudellisesta oikeudenmukaisuudesta työpaikkojen luomiseen, Krugman kirjoittaa.

Krugmanin mukaan Kreikan talous on kooltaan noin puolitoistakertainen verrattuna Detroitin metropolialueeseen.

Kreikan myötä keskustelu länsimaissa suorastaan "hellenisoitui", toteaa Krugman. Kaikki keskustelu käsitteli Kreikkaa tai uhkasi muuttua Kreikkaa sivuavaksi.

Nyt Krugman näkee samanlaisen vaaran Detroitin tapauksessa.

Krugman kirjoittaa, että Detroitin tilannetta väärintulkitsevat näkevät, että Detroitista voisi vetää laajempia johtopäätöksiä koko Yhdysvaltain talouden tilanteesta. Krugmanin mukaan tämä joukko vähät välittää siitä, että amerikkalaiset eläkerahastot eivät ole katastrofin partaalla ja että Detroit ei ajautunut talousvaikeuksiin vastuuttoman käytöksensä takia.

Krugmanin mukaan nyt on tärkeää, ettei Detroit saa julkisessa keskustelussa samanlaista roolia kuin Kreikka. Krugmanin mukaan on vaarana, että Detroit nostetaan esimerkiksi, miten käy, jos taloudesta ei pidetä huolta ja virkamiehet ovat ahneita. Krugman alleviivaa, ettei Detroitin ahdinko johtunut näistä syistä. Detroit ajautui vaikeuksiin markkinavoimien uhrina. Näinkin voi silloin tällöin käydä, Krugman toteaa.

PaulR

Quote from: suvisnuiva on 23.07.2013, 15:06:08
http://yle.fi/uutiset/talousnobelisti_detroit_on_uusi_kreikka/6744506

QuoteTalousnobelisti: Detroit on uusi Kreikka

Amerikkalaisekonomisti Paul Krugman kirjoittaa, että Detroitin tilannetta väärintulkitsevat näkevät, että Detroitista voisi vetää laajempia johtopäätöksiä koko Yhdysvaltain talouden tilanteesta. New York Timesiin kirjoittanut Krugman arvioi, että Detroit voi kaapata julkisen keskustelun samalla tavalla kuin Kreikka teki.

Kärkevistä mielipiteistään tunnettu amerikkalaisekonomisti Paul Krugman on ottanut kantaa Detroitin kaupungin konkurssiin. New York Times -sanomalehden nettisivuilla julkaistussa kolumnissaan Krugman vertaa Detroitin tilannetta Kreikan velkakriisiin.

Krugman kirjoittaa, että Kreikan talouskriisi on paha asia, mutta loppujen lopuksi sen vaikutukset muuhun maailman ovat melko pieniä. Kuitenkin monet poliitikot ovat käyttäneet Kreikkaa lyömäaseenaan keskusteluissa, joiden aiheet vaihtelevat taloudellisesta oikeudenmukaisuudesta työpaikkojen luomiseen, Krugman kirjoittaa.

Krugmanin mukaan Kreikan talous on kooltaan noin puolitoistakertainen verrattuna Detroitin metropolialueeseen.

Kreikan myötä keskustelu länsimaissa suorastaan "hellenisoitui", toteaa Krugman. Kaikki keskustelu käsitteli Kreikkaa tai uhkasi muuttua Kreikkaa sivuavaksi.

Nyt Krugman näkee samanlaisen vaaran Detroitin tapauksessa.

Krugman kirjoittaa, että Detroitin tilannetta väärintulkitsevat näkevät, että Detroitista voisi vetää laajempia johtopäätöksiä koko Yhdysvaltain talouden tilanteesta. Krugmanin mukaan tämä joukko vähät välittää siitä, että amerikkalaiset eläkerahastot eivät ole katastrofin partaalla ja että Detroit ei ajautunut talousvaikeuksiin vastuuttoman käytöksensä takia.

Krugmanin mukaan nyt on tärkeää, ettei Detroit saa julkisessa keskustelussa samanlaista roolia kuin Kreikka. Krugmanin mukaan on vaarana, että Detroit nostetaan esimerkiksi, miten käy, jos taloudesta ei pidetä huolta ja virkamiehet ovat ahneita. Krugman alleviivaa, ettei Detroitin ahdinko johtunut näistä syistä. Detroit ajautui vaikeuksiin markkinavoimien uhrina. Näinkin voi silloin tällöin käydä, Krugman toteaa.
Pikkulintu laulaa, että nämä täytyy saada vaikeuksiin.

TheVanishedTerrorist

Vähän uusintaa aikaisemmasta kommentistani:

Opinion: How The Unions Killed Detroit
Reason Foundation senior analyst Shikha Dalmia says even bankruptcy can't save Motown. Photo: Associated Press

http://live.wsj.com/video/opinion-how-the-unions-killed-detroit/0037A0F9-EBDC-4B1E-99D7-74082806CB8C.html?mod=WSJ_article_outbrain&obref=obnetwork#!0037A0F9-EBDC-4B1E-99D7-74082806CB8C

Suomi2050

Loput linkin takaa: http://www.hs.fi/urheilu/Konkurssiin+hakeutuneeseen+Detroitiin+kaavaillaan+450+miljoonan+NHL-hallia/a1374717014834

QuoteKonkurssiin hakeutuneeseen Detroitiin kaavaillaan 450 miljoonan NHL-hallia

Autoteollisuuden alamäen kuristamaan Detroitiin suunnitellaan uutta NHL-jääkiekkoareenaa, vaikka kaupunki hakeutui vastikään konkurssiin.

Michiganin osavaltion johto äänesti yksimielisesti kaupungin keskustaa ehostavan 650 miljoonan dollarin hankkeen puolesta.

Jääkiekkohalli maksaisi noin 450 miljoonaa dollaria (340 miljoonaa euroa), josta lähes 60 prosenttia jäisi veronmaksajien maksettavaksi. Edetäkseen hanke vaatii vielä paikallistason päätöksiä. NHL-seura Red Wingsiltä edellytetään 35 vuoden sitoutumista halliin, Detroit Free Press uutisoi.

Michiganin kuvernöörin Rick Snyderin mielestä rakennusprojekti olisi ulkomaailmalle merkki Detroitin houkuttelevuudesta. Hanke synnyttäisi kaupunkiin tuhansia rakennusalan työpaikkoja.

Red Wingsin nykyinen kotihalli Joe Louis Arena avattiin vuonna 1979. Jos rakennusprojekti toteutuu, uusi valmistunee vuonna 2017.

Suomi2050

http://www.kauppalehti.fi/etusivu/detroitin+kohtalo+vaanii+muitakin+kaupunkeja/201307466079

QuoteDetroitin kohtalo vaanii muitakin kaupunkeja

Konkurssiin ajautuneen Detroitin kaupungin ongelmat eivät ole uniikkeja.

Myös monet muut Yhdysvaltain osavaltiot ja kaupungit voivat olla samassa jamassa parin vuoden sisällä, kirjoittaa The Economist. Järkyttävän taloustilanteen syy on eläke- ja sairaanhoitojärjestelmien rahoitusvajeessa.

Osavaltiot ovat tehneet liian pitkään liian avokätisiä eläkejärjestelyjä muun muassa virkamiehille. Pahin tilanne on Illinoisissa, jossa eläkkeitä pitäisi maksaa lähes 2,5 kertaa enemmän, mitä osavaltio kerää verotuloja. Connecticutissa kerroin on 2 ja Kentuckyssa 1,5.

Detroitissa vain puolet maksettavista eläkkeistä on rahoitettu. Luvut saattavat vielä muuttua entistä synkemmiksi, kun ihmiset elävät entistä vanhemmiksi.

Koko Yhdysvaltain tasolla eläkkeiden rahoitusvaje on jopa 17 prosenttia bruttokansantuotteesta.

Julkisen alan työntekijöiden eläke muodostuu Yhdysvalloissa palvelusvuosien ja viimeisen vuoden palkan mukaan. Konkurssiin menneessä Detroitissa eläkkeelle jäävät virkamiehet ovat tehneet viimeisenä työvuotenaan paljon ylitöitä ja lihottaneet näin viimeistä palkkaansa, joka määrittelee eläkkeen.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Pravdan "toimittaja" kirjoitteli päivän lehressä autoteollisuuden ja detroitin ongelmista. Juttua lukiessa tuli mieleen että mitenkä toi pääkirjoitus voikin olla tällaista sontaa alusta loppuun. Pelkääkö toimittajat kirjoittaa poliittisesti epäkorrektia juttua vai onko vikaa amattitaidossa. Detroitin ongelmat liittyvät ennekaikkea hallintoon tämän luulisi olevan jo jokaisen toimittajan tiedossa. Samoiten jutussa sanottiin että tulee pikkudetroiteja eurooppan varsinkin Ranskaan lisää kun autotehtaat joutuu sulkemaan toimintojaan. Ranskassa on jo nyt pikku detroiteja, mutta siitähän toimittajat eivät halua kirjoitella.

Eino P. Keravalta

Päätönkirjoitukset ovat hauskoja!

Ne ovat todellista viihdettä, kunhan ei erehdy ottamaan niitä vakavasti. Parasta heti sarjakuvien jälkeen!
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Lauttasaaren Emiiri

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/Autoteollisuus+ei+elvy+karsimatta+tuotantoa/a1374824129061

UUTISET PÄÄKIRJOITUS
PÄÄKIRJOITUS
Autoteollisuus ei elvy karsimatta tuotantoa
27.7.2013 1:59   
HELSINGIN SANOMAT
Maailman autoteollisuudessa on joitakin yhteneväisyyksiä suomalaisen metsäteollisuuden kanssa.

Molempien tuotanto on ylittänyt kysynnän, hinnoissa on ollut painetta alaspäin, markkinoille ei ole saatu riittävästi katteita nostavia uusia tuotteita, taantuma on voimistanut pitkäaikaisia rakenteellisia ongelmia, työpaikat ovat hupenemassa, ja ne vähenevät seuduilla, joilla ei ole paljon muuta työtä tarjolla.

Yhdysvaltalainen Detroitin kaupunki jätti viime viikolla konkurssihakemuksensa oikeuteen. Detroit hakee konkurssisuojaa ammattiliitoilta ja lainoittajilta, joilla on kaupungilta yli 18,5 miljardin dollarin (14 miljardin euron) saatavat.

Kaupungin konkurssi johtuu osaksi luultavasti huonosta hallinnosta ja kelvottomasta paikallispolitiikasta. Pohjimmiltaan ongelma kumpuaa kuitenkin talouden rakennemuutoksesta: maailman kuuluisimman autokaupungin tuloja ja menoja laskettiin autoteollisuuden varaan, ja teollisuuden veto katosi taantuman alettua. Ongelma ei kuitenkaan ole pelkästään suhdanneluonteinen, sillä amerikkalaisen kuluttajan silmissä kotimainen tuotanto ei ole ollut yhtä kilpailukykyistä kuin japanilainen ja korealainen.

Samankaltaiseen tilanteeseen ovat joutuneet myös muutamat suomalaiset kunnat taantuman ja globalisaation takia. Verotuloja ja työtä tuli pitkään paikallisesta metsäteollisuuden yrityksestä. Yritys veti perässään muuta taloutta: kauppoja ja muita palveluyrityksiä. Kun talous kasvoi, voitiin järjestää julkisia palveluja.

Kun metsäyhtiö pani lapun luukulle, koko kaupunki alkoi vajota. Näin kävi esimerkiksi Kemijärvellä. Tulot katosivat nopeasti, mutta aiempien vuosien mukaisesti mitoitetut menot jäivät.

Detroitissa vuonna 2012 tuloverotuotot olivat kolmanneksen pienemmät kuin vuonna 2002.

Jos autoteollisuudella on vaikeuksia Yhdysvalloissa, niin kyllä niitä riittää Euroopassakin. Ehkä enemmänkin, sillä aasialaisia autoja valmistetaan paljon Yhdysvalloissa ja kulutuskysyntä hieman elpyy.

Uusien autojen rekisteröintimäärät ovat vähentyneet EU:ssa. Näin alhaisia lukemia kuin nyt mitattiin viimeksi vuonna 1996. Ei tietenkään ole yllätys, että Kreikassa, Espanjassa ja Irlannissa autokauppa on romahtanut. Mutta eipä käy kauppa entiseen tahtiin Saksassa eikä Ranskassakaan.

Erityisesti Ranskalle romahdus on ongelma. Ranskalaisten autojen suurin ostajamaa on Ranska. Maassa autoteollisuus on valtava työllistäjä – se muistuttaa sitä, mitä metsäteollisuus oli takavuosina Suomelle. Samaan aikaan kun kysyntä on hiipunut, valmistusta on Euroopassa liikaa – noin 20 prosenttia enemmän kuin kysyntää.

Erityisesti Ranskan on vaikea hyväksyä sitä, että ylituotantoa leikattaisiin. PSA:n (Peugeot-Citroën) myynti EU-alueelle putosi tämän vuoden alkupuoliskolla 100 000 autolla viimevuotiseen verrattuna. Yhtiö kertoi tehneensä viime vuonna tappiota viisi miljardia euroa.

Monet Renaultin ja PSA-konsernin tuotantolaitokset ovat seuduilla, joille on vaikea keksiä korvaavia työpaikkoja. Tehtaiden lopetukset tuottaisivat pikku-Detroiteja.

Niinpä hallitus yrittää pitää sekä hyvällä että pahalla kotimaisten autonvalmistajien liikatuotantoa yllä – vaikka ne tekevät suuria tappioita ja vaikka niiden kilpailukyky on heikentynyt. Hallitus lupasi pitää ranskalaisten työpaikoista kiinni, joten se sommittelee apupaketteja ja lainojen takauksia sekä uhkailee autotehtaita. Sen sijaan hallitus on kartellut puuttumista alan työsäädäntöön ja työnantajan kustannuksiin.

Viime vuodet ovat opettaneet, että hallitukset eivät pysty patoamaan globalisaation virtaa. Edessä on sopeuttaminen, jossa politiikka voi olla apuna. Detroit yrittää saada yksityisen rahan avulla kaupungista uutta tietokone- ja nettiyhtiökaupunkia.
Onko falskia sitten sanoa, että edustan suomalaisia, jos en kuitenkaan halua puhua sellaisten puolesta, jotka elämästä vieraantuneina ajattelevat vain omaa napaansa, täyttävät vatsansa teollisesti kasvatetulla lihalla ja katsovat maailmaa televisiosta ja autonsa ratin takaa mukavasti istuen?
- Kimmo Helistö

törö

Turha haaskata aikaa Pravdaan kun netistä löytyy näitä foliopäiden sivustoja, joissa ei käydä päättymätöntä paskanjaarittelua yksittäisien tehtaiden sulkemisista vaan keskitytään kansantalouksien kehittymiseen.

http://economics.uwo.ca/resources/related_links.html
https://www.credit-suisse.com/ch/en/news-and-expertise.html

Tietty Gooleakin kannattaa löytää, koska yllä olevia linkkejä penkoessa voi jäädä esmes tuiki tärkeä Global Wealth Databook löytämättä. Siitä näkee nopeasti missä oikeasti mennään ja usein se menee toisin kuin Pravdassa väitetään.

https://www.credit-suisse.com/news/doc/credit_suisse_global_wealth_databook.pdf
http://economics.uwo.ca/news/Davies_CreditSuisse_Oct12.pdf