News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2016-04-07 US: Uber-kuski sai sakot ja menetti 12 250 € ansiot valtiolle

Started by Alaric, 07.04.2016, 18:41:28

Previous topic - Next topic

salla

Quote from: snap on 10.04.2016, 13:21:14
Quote from: salla on 10.04.2016, 13:07:13
Tämän takia yhteiskunta ja veronmaksajat voivat kilpailuttaa kyytipalveluiden tarjoajan.

Haluat siis kasvattaa yhteiskuntamme byrokratiaa vielä suuremmaksi, kun tarvitaan nykyisen lisäksi vielä läjä virkamiehiä, jotka kilpailuttelevat VOK:eissa asustavien Ahmedien ja Hassanien tarjoamia kyytejä ja yrittävät valita sieltä joukosta ne turvalliset ja kohtuuhintaiset olematta rasisteja?

Quote
Eihän varmasti kukaan ole kieltämässä taksien toimintaa, vaan ainoastaan sallimassa Uberin kaltaiset palvelut.

Uberhan on jo nykyään täysin sallittu Suomessa. Sen sijaan henkilöliikenteen harjoittaminen maksua vastaan on säädeltyä.

Jos Uber toisi järjestelmään jotain merkittävää lisäarvoa, olisi siihen varmaankin liittynyt läjäpäin taksiluvan haltijoita maksamaan provikoita kyydeistä USA:laisille sijoittajille?

Kyllähän kyytejä jo nyt kilpailutetaan ja kilpailutuksella pyritään siihen, että saadaan haluttu palvelu mahdollisimman halvalla. Aivan yleistä toimintaa ihan kaikilla aloilla julkisella sektorilla eli kyllä, haluan byrokratiaa sen verran, että kyyditykset kilpailutetaan. Taksilupahan ei mitenkään ota kantaa siihen, kuinka turvallinen tai etninen kuski on.

Ei Uberin kaltaisia palveluita ole sallittu. Uber nimenomaan tarjoaa henkilöliikennepalvelua maksua vastaan ja koska se on kiellettyä/säädeltyä, ei palvelu kokonaisuudessaan (softa+maksut+kyyditys) ole sallittua.

Uber tuo aivan merkittävää lisäarvoa käyttäjilleen: Halvemmat kyydit, turvallisempi palvelu, helpompi tilaus, helpompi maksaminen jne.

Mutta loppujen lopuksi: Nämä ongelmat ratkeavat sillä, että annetaan lupa kaikille, jotka täyttävät ne kriteerit, joita nykyisiltäkin taksikuskeilta vaaditaan.


Artisti

Reilu parikymppisenä ja sinisilmäisenä jouduin taksin huijaamaksi Tukholmassa. Asuin Ruotsissa, ja otin Tukholman rautatieasemalta taksin Tegelvikshamneniin Viking Linen terminaaliin. Ulkomaalainen taksikuski ajelutti minua ympäri Tukholmaa ja hinta oli parisataa kruunua. Pelästyin hintaa, mutta maksoin. Oli kiire laivaan ja Suomessa asuva isäni oli sairastunut vakavasti.

Myöhemmin opin, että kyseinen taksimatka taittuu alle 10 minuutissa autolla tai puolessa tunnissa kävellen. Opin monta arvokasta läksyä samaan aikaan, kun oivalsin tulleeni huijatuksi. Näin vanhemmiten ihmettelen kyllä, miten keski-ikäisellä taksikuskilla oli vatsaa ryövätä parikymppinen poika. Kun itse olen tekemisissä nuorten kanssa joko työssä tai vapaa-ajalla, yritän aina miettiä, kuinka auttaisin nuoria eteenpäin, olen ehkä huono liikemies, mutta nuorille annan usein alennusta vaikka eivät pyytäisikään. No en kyllä ryöstäisi enkä huijaisi ketään muutakaan.

Kannatan taksisäännöstelyä jo omienkin kokemusteni vuoksi. Säännöstely takaa, että kuski ajaa aina suorinta reittiä ja taksa on kiveen hakattu. Myös kuski on velvollinen noudattamaan sääntöjä ja lakeja. Ei Ruotsin mallia Suomeen!

Kyklooppi

Quote from: salla on 10.04.2016, 13:07:13
Quote from: snap on 10.04.2016, 12:37:48Hyvin suuri osa suomalaisen taksin vakioasiakkaista on dementoituneita vanhuksia, lapsia, vammaisia, sairaita tai muuten sellaisia henkilöitä tai sellaisessa tilassa, etteivät ole 100% kontrollissa siitä mitä oikein tapahtuu. Näiden henkilöiden kyydit maksetaan yhteiskunnan varoista, eli kyydin tilaaja on käytännössä yhteiskunta, eikä matkustaja pysty vaikuttamaan mitenkään siihen, kuka häntä tulee ajamaan.

Keskusteluissa hyvin harva ottaa huomioon näitä taksin vakioasiakkaita, joilla ei todellakaan ole mahdollisuutta valita sitä luotettavaa taksia jostain sovelluksesta palautteiden perusteella, saatika antaa sitä palautetta, jos matkalla tapahtuu jotain kummallista.

Yhteiskunnan kontrolloima taksijärjestelmä turvaa mielestäni nimenomaan edellä mainittujen asiakasryhmien oikeutta liikkumiseen turvallisesti. Jos nykyinen taksikontrolli puretaan, on sen tilalle pakko perustaa sitten jokin uusi rakennelma, joka hoitaa nämä yhteiskunnan tilaamat luottokyydit.

Tämän takia yhteiskunta ja veronmaksajat voivat kilpailuttaa kyytipalveluiden tarjoajan. Eihän varmasti kukaan ole kieltämässä taksien toimintaa, vaan ainoastaan sallimassa Uberin kaltaiset palvelut. Yhteiskunta voi siis tarjota em. ryhmille ihan samanlaisen palvelun kuin ilman kontrolloitavaa taksijärjestelmää.

Kontrollihan takaa laadukkaat taksipalvelut koska laatua kontrolloidaan. Vapaus ilamn vastuuta luo kaaoksen joka on havaittavissa naapurimaissa.

Autolla ajaminen ja henkilöiden kuljettaminen on kuitenkin aika yksinkertaista Hommaa ja siihen ovat kykeneväisiä kaikki ajokortin suorittaneet henkilöt. Yksinkertainen ratkaisu olisi vain vapauttaa taksilupajärjestelmä niin, että taksiluvan saa kuka tahansa joka täyttää luvan ehdot eli käytännössä luvan saisi, jos omaa ajokortin eikä rikosrekisteriä.

Yksinkertainen ihminen ajattelee asioista monasti yksinkertaisesti vaikka asia olisi hyvin moniulotteinen.
Tarvitaan laajempi näkemys, suosittelen sen hankkimista.
Ihmisjäte.

salla

Quote from: Artisti on 10.04.2016, 14:22:38
Kannatan taksisäännöstelyä jo omienkin kokemusteni vuoksi. Säännöstely takaa, että kuski ajaa aina suorinta reittiä ja taksa on kiveen hakattu. Myös kuski on velvollinen noudattamaan sääntöjä ja lakeja. Ei Ruotsin mallia Suomeen!

Ja miten niin takaa yhtään mitään? Säännöstely takaa ainoastaan sen, että matkan hinta on aina maksimimäärä, ei koskaan halvempi.

Myös aivan kaikki muutkin ihmiset ovat velvollisia noudattamaan sääntöjä ja lakeja, se ei ole mikään taksikuskien yksinoikeus.

Tuommoseen "kuski ajelutti ympäri kaupunkia" -ongelmaan Uberilla on ratkaisu: Kuskille voi antaa huonon arvion ja Uber hyvittää ylimääräisen hinnan, jos on selvää että kuski on huijannut asiakasta. Tälläisiä mahdollisuuksia ei perinteiset taksit anna.

jahve

Quote from: salla on 10.04.2016, 15:10:48
Quote from: Artisti on 10.04.2016, 14:22:38
Kannatan taksisäännöstelyä jo omienkin kokemusteni vuoksi. Säännöstely takaa, että kuski ajaa aina suorinta reittiä ja taksa on kiveen hakattu. Myös kuski on velvollinen noudattamaan sääntöjä ja lakeja. Ei Ruotsin mallia Suomeen!

Ja miten niin takaa yhtään mitään? Säännöstely takaa ainoastaan sen, että matkan hinta on aina maksimimäärä, ei koskaan halvempi.


Kyllä Suomessa voi taksin kanssa sopia kiinteän hinnan matkalle jos haluaa, aika usein kuski suostuu tuohon.

Sputnik

Tukholman ja Yyberin vertaaminen on kyllä harhaanjohtavaa. Yyberissähän kuluttaja tietää kustannustason etukäteen, ja koska mitään maksua ei tehdä autossa, ei ole myöskään riskiä kusetuksesta.

Yyberiin sisäänrakennettu palautteen anto takaa sen, että mulkut/surkeat kuskit ei ensimmäistäkään tilausta saa, vaikka kuinka ympäriinsä ajelisivat asiakkaita etsimässä. Samanlainen ominaisuus kun tulisi esim. Helsingin takseille yleisemminkin, niin kyytien laatu paranisi kummasti. Nykysysteemissä taksitarkastajalle valittaminen on samaa sarjaa oikeusasiamiehelle valittamisen kanssa: Oikeus on valittaa, mutta mitään vaikutusta sillä ei ole. Jos asiakas voisi valita kyydin kuskin saaman asiakastyytyväisyyden perusteella niin a) loppuisi ajo-/kartanlukutaidottomilta keikat ja b) kusipäiltä keikat.

TheVanishedTerrorist

Kiinassa voit Didi DaChella tehdä monenlaista. Ovat ilmeisesti tässä jonkunverran edellä.

Eli jos kiinnostaa vaikka ottaa testilento kun olet hankkimassa yksityiskonetta niin onnistuu sekin. Juoppokuski? Onnistuu. Löytyy niin normikärryä kuin limoa ja luksusta, joka kukkarolle. Onnistuu myös kimppakyytinä (sovitaan vaan ajat) duunipaikalle ja tämä on erittäin suosittua. Noiden tietojen perusteella on sitten esim. perustettu bussilinjoja työkuljetuksiin (jotkut hoksasivat siitäkin jalostaa busineksen isoille firmoille joilla on paljon duunareita ja riittävä tarve linjoille)...

Ajelemalla näitä kyytejä kuskit makselevat sitten uusia autojaan. Jos olet hankkimassa uutta autoa niin samasta palvelusta saat tilattua auton testiajon... Samoin jos päädyt autosi kanssa juopottelemaan voit tilata palvelun että sekä sinut (kannetaankin) ja autosi ajetaan kotiin.

Tämä synnyttää sitten businesta kun vuokra-autopalvelut vuokraavat autoja kuskeille niin sitten autojen myyjätkin saavat enemmän kauppaa. Tuon yhden appsin ympärille on kehittynyt jo valtava business erilaisia palveluja. Paikalliset on tyytyväisiä kun matkustaminen on kukkarolle sopivaa ja palvelut pelaa - nopeasti.

Tossa vois olla jotain ajateltavaa niille suomen virkamiehille.. sakottamisen sijasta.

Tai sitten toi matuvyöry nostaa BKT:n ja korjaa talouden eikä tarvi tehdä mitään kun nostaa omia palkkoja ja pitää rajat auki...

Lisäys: niin, ja jos on lemmikki niin sillekin järjestyy erikoiskuljetus tarvittaessa  :)

Uber's Chinese Rival Could Be Worth $25 Billion
http://www.vanityfair.com/news/2016/04/ubers-chinese-rival-could-be-worth-25-billion

ikuturso

No nyt on sitten tutkittu... Uber-kuskit eivät juuri maksele veroja.

Abdulla nimistä kuskia haastateltiin:
"No rehellisesi on kaverit jotka ei maksa veroja. Poliisi on tehnyt siitä ongelman"

Ihmiset siis harrastavat toistaiseksi Suomessa laitonta liiketoimintaa. Koska joku on menettänyt saamansa rikoshyödyn valtiolle, saatua tuloa ei ilmoiteta verottajalle POLIISIN PELOSSA.

Käsittääkseni myöskään huumekauppiaat tai parittajat eivät yleensä ilmoita tulojaan verottajalle, joten mitä omituista tuossa on? Tosin nyt saadaan taas laista väärä ja poliisista pahis, kun niinkin viaton toiminta, kuin ihmisten kyyditseminen rahasta on tuomittavaa ilman ammattipätevyyksiä ja toimilupia.

Voisinkin perustaa rekkafirman. Liisata 25-metrisen kappaletavararekan ja alkaa roudata rahtia. Ei mulla kyllä E-korttia ole saati "direktiivipäiviä" suoritettuna. Tai voisin ostaa Bussin ja alkaa kuskata ihmisiä maksusta. Ei mulla kyllä D-korttiakaan ole, mutta C on ja olen kyllä linja-autoa tyhjänä ajellut, eli kyse ei ole siitä osaisinko, vaan jostain typeristä poliiseista, jotka vaativat jotain lisenssejä.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Skeptikko

Quote from: ikuturso on 25.04.2017, 09:19:01
Abdulla nimistä kuskia haastateltiin:
"No rehellisesi on kaverit jotka ei maksa veroja. Poliisi on tehnyt siitä ongelman"

Lähde missä tämä haastattelu oli?

En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Huppupelikaani

Quote from: Skeptikko on 25.04.2017, 09:37:18
Quote from: ikuturso on 25.04.2017, 09:19:01
Abdulla nimistä kuskia haastateltiin:
"No rehellisesi on kaverit jotka ei maksa veroja. Poliisi on tehnyt siitä ongelman"

Lähde missä tämä haastattelu oli?

Ylen uutisissa (kuinkas muuten) oli ainakin samalta vaikuttanut haastattelu puoli yhdeksältä ja yhdeksältä. Yksityiskohdat jäivät hämärän peittoon, en pystynyt katsomaan muutamaa sekuntia pidempään...

ikuturso

Quote from: Skeptikko on 25.04.2017, 09:37:18
Quote from: ikuturso on 25.04.2017, 09:19:01
Abdulla nimistä kuskia haastateltiin:
"No rehellisesi on kaverit jotka ei maksa veroja. Poliisi on tehnyt siitä ongelman"

Lähde missä tämä haastattelu oli?

http://areena.yle.fi/1-4124304

Ooo. Sori. Huppupelikaani jo avasi, mutta tässä linkki areenaan. Kannattaa mennä suoraan kohtaan 6:00, jotta pääsee ohi siitä kohtaa, missä punamummo puolustaa kantaansa laittomien mamujen palautusten keskeyttämiseksi.

Abdullan haastattelu kohdassa 6:20

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-