News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Tunnistaako suomalaisen naamasta? - Iltasanomat (ja taattua laatua)

Started by Toivoton tapaus, 30.03.2017, 11:55:30

Previous topic - Next topic

Tappivanukas

Ihmisellä nyt vain on hyvin tarkka kyky erotella kasvonpiirteitä, ilmeitä, eleitä, äänensävyjä ja nonverbaliikkaa. Kompensoi kehnoa hajua, mutta on melkoinen supervoima.

Kun on ollut ulkomailla pitkään, tulee Suomeen palattua aina sellainen fiilis että vastaan kävelee pelkkiä tuttuja. Tietysti, koska vastaantulijoiden piirteet löytyvät omasta muistipankista. Samalla tavalla suomalaisen tunnistaa ulkomailla, jos tuttuja piirteitä löytyy.

Helsingissä tietysti vastaan kävelee aina vain enemmän ja enemmän vierasmaalaisia piirteitä, mikä on ikävää.
Juuri tulleen tiedon mukaan kotoutumisongelmat suomalaiseen yhteiskuntaan saattavat liittyä täällä vellovaan rasismiin.

ismolento

Quote from: Sydämistynyt on 30.03.2017, 12:55:16
Sain 10/20, vaikka kuinka yritin olla ennakkoluuloton ja värisokea.

Muuten: mihin on kadonnut sanastosta ennen niin käypäisä määritelmä mulatti?

Nyt pitää kuvailla, että "toinen vanhemmista on valkoihoinen ja toinen afroamerikkalainen tai afrikkalainen alkuperältään".

Vanhaan hyvään aikaan maantietotunneilla opetettiin kuvien kanssa eri rodut ja niiden risteymät kuten nyt vaikka mulatti tai mestitsi. Asiat otettiin asioina eikä sotkettu politiikkaan.

ismolento

Quote from: Vesa Heimo on 30.03.2017, 16:12:40
Quote from: Billy Hill on 30.03.2017, 15:24:01
Minä tapaan vastaavia väitteitä esittäviltä aina kysyä jotta olenko minä sitten somali mikäli muutan Mogadishuun ja saan somalian kansalaisuuden. Vielä en ole myöntävää vastausta saanut.

Et, mutta Somalialainen olisit vaikka sinussa varmaankin Somaligeenejä onkin.

Ei ne somalialaisetkaan mitään jumalia ole, että ne täytyy kirjoittaa isolla alkukirjaimella.

Vesa Heimo

Quote from: ismolento on 31.03.2017, 19:47:13
Minä tapaan vastaavia väitteitä esittäviltä aina kysyä jotta olenko minä sitten somali mikäli muutan Mogadishuun ja saan somalian kansalaisuuden. Vielä en ole myöntävää vastausta saanut.

Ei ne somalialaisetkaan mitään jumalia ole, että ne täytyy kirjoittaa isolla alkukirjaimella.

Korostin kahden asian eroa, toki olisin voinut boldatakkin. Mutta joka tapauksessa, sait viimein pitkään kaipaamasi vastauksen.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

jka

Quote from: Tappivanukas on 31.03.2017, 19:03:59
Ihmisellä nyt vain on hyvin tarkka kyky erotella kasvonpiirteitä, ilmeitä, eleitä, äänensävyjä ja nonverbaliikkaa. Kompensoi kehnoa hajua, mutta on melkoinen supervoima.

Kun on ollut ulkomailla pitkään, tulee Suomeen palattua aina sellainen fiilis että vastaan kävelee pelkkiä tuttuja. Tietysti, koska vastaantulijoiden piirteet löytyvät omasta muistipankista. Samalla tavalla suomalaisen tunnistaa ulkomailla, jos tuttuja piirteitä löytyy.

Tämä on muuten totta. Tuo staattinen valokuva vaikeuttaa hommaa huomattavasti. Ei ihminen ole tottunut valokuvia katselemaan.

Mutta ulkomailla käy todella usein että jo kaukaa näkee että tuossa tulee suomalainen vastaan vaikka tämä olisi ihan hiljaakin. Kun vähän aikaa seuraa tätä ja tämä avaa suunsa niin selvää savoahan sieltä tulee. Tämä siis vielä paikoissa jotka eivät ole olleet edes mitään turistirysiä vaan päinvastoin sellaisia, että on äärimmäisen epätodennäköistä että tunnistaa suomalaisen näin hyvällä todennäköisyydellä. Vaikkapa erilaisissa konferensseissa joissa ihmisiä on oikeasti joka puolelta maapalloa ja kaikki ovat vielä pukeutuneetkin samalla tavalla. Käytännössä tuon suurempaa sekoitusta ei ole missään ja silti todennäköisyys suomalaisen tunnistamiseen on selvästi suurempi kuin tuossa testissä pelkkien valokuvien perusteella, jossa ainakin itse olisin saanut kolikkoa heittämällä saman tuloksen. Live-tilanteessa sanoisin että todennäköisyys lähentelee sensijaan jotain 90% osumatarkkuutta.

b_kansalainen

Aina suomalaisen tunnistaminen ulkomailla ei toimi. Kerran USA:ssa syrjäisen kansallispuiston parkkipaikalla vaelluksen päätteeksi pakkailtiin pidempään siellä asuneen kaverin kanssa autoa. Vieressä oli toinen auto, jolle tuli kaksi vähän nuorempaa naista. Kaverini kommentoi minulle toista naisista sanoilla "onpa hyvän näköinen perse". Tietysti hekin olivat suomalaisia ja vastasivat suomeksi ihan hyvällä huumorilla. Siltikään ei kannata ulkomailla ajatella ääneen suomeksi. Minne tahansa menee, niin toinen suomalainen tulee vastaa. Sen verran pieni planeetta on kyseessä.

Tappivanukas

Joo, suomalaiset ovat kaikkialla. Extremein tapaus: oltiin snorklaamassa epätyypillisessä matkakohteessa kaukana pakettimatkareiteiltä, täysin omatoimilomalla pienellä saarella pienlentokonematkan päässä mantereelta, lähes tyhjässä, kolhossa 70-luvun vierasmajassa. Baarissa istui suomalainen perhe joka asui alle sadan metrin päässä sieltä missä vanhempani asuivat tuolloin...
Juuri tulleen tiedon mukaan kotoutumisongelmat suomalaiseen yhteiskuntaan saattavat liittyä täällä vellovaan rasismiin.

Nuivinator

Quote from: b_kansalainen on 31.03.2017, 20:18:06
Aina suomalaisen tunnistaminen ulkomailla ei toimi. Kerran USA:ssa syrjäisen kansallispuiston parkkipaikalla vaelluksen päätteeksi pakkailtiin pidempään siellä asuneen kaverin kanssa autoa. Vieressä oli toinen auto, jolle tuli kaksi vähän nuorempaa naista. Kaverini kommentoi minulle toista naisista sanoilla "onpa hyvän näköinen perse". Tietysti hekin olivat suomalaisia ja vastasivat suomeksi ihan hyvällä huumorilla. Siltikään ei kannata ulkomailla ajatella ääneen suomeksi. Minne tahansa menee, niin toinen suomalainen tulee vastaa. Sen verran pieni planeetta on kyseessä.

Joskus kauan sitten, ulkomailla, työskentelin samassa laboratoriossa jonkun naispuolisen Samsungin insinöörin kanssa. Jossakin vaiheessa hän tuli esittäytymään, ja kävimme suurinpiirtein seuraavan keskustelun:

Hi. I'm (tähän nimi jonka olen jo unohtanut).
Hi. I'm (tähän oma nimeni ja hetki taukoa). Sinulla on nätti perä. (Tähän väliin leveä hymy)
Excuse me?
Oh, it is traditional Finnish greeting  "It is nice to meet you".

No, tässä tapauksessa toki tiesin että ei se Suomea ymmärtänyt.
Nimitys paperiton laittomasta maassaolijasta on kuin kutsuisi huumediileriä paperittomaksi farmaseutiksi tai myymälävarasta kuitittomaksi asiakkaaksi.

anatall

Mitäpä luulet, jos Mogadishun Sanomissa olisi sitten tunnistamistehtävä, kuinka moni vastaaja pitäisi jäsen Billy Hilliä somalialaisena kuvan perusteella?
"Punk in Finland on nykyään yhtä punk kuin varhaiseläkkeellä oleva Marja-Liisa." -Jäsen Katmandu-

bencameron

Tällä logiikalla sinä olet banaani. Ihmisessä on noin 60% samoja geenejä kuin banaanissa.

Parsifal

14/20, mutta mahtuipa joukkoon pari mukahauskaa kompaa:

Onko hän suomalainen? (kuvassa aasialaisen näköinen ehkä 60-vuotias mies)
Vastaus: ei.
VÄÄRIN! Hän on Suomen kansalainen...

Eli totta hitossa vastasin, että tummahipiäiset tai hassusti pukeutuneet eivät ole suomalaisia, koska ajattelin asiaa geneettiseltä ja kulttuurilliselta kannalta. Tällä logiikalla tuli kaksi "virhettä".

Loput väärin menneet olivat kyllä aivan 50-50. Lisäksi he olivat kaikki naisia, joiden meikki ja hiusvärit vaikeuttavat tarkkaa määrittelyä huomattavasti.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

Kim Evil-666

Suomalaisen tunnistaa kohtuu hyvin. Suomen kansalaista taas on nykyään huomattavasti vaikeampi tunnistaa, koska kansalaisuuksia on jaeskeltu mm. somaleille, joista ei saa suomalaista tekemälläkään.

Etninen Suomalainen on aivan eri asia kuin Suomen kansalainen. Minulle somali ei ole koskaan suomalainen, vaikka passissa lukisi mitä. Hän on korkeintaan taustainen Suomen kansalainen, valitettavasti sekin.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

bencameron

Quote from: kriittinen_ajattelija on 30.03.2017, 11:59:14
Aika naurettava tuo testi, ensin jutussa puhutaan geeneistä ja suomalaisista "etnisenä ryhmänä" - mutta sitten testissä kuitenkin somalit on muka "suomalaisia" olevinaan. Ristiriitaista.
Erkkomedia mokuttaa, kuten kaikki kaltaisensa.

bencameron

Quote from: Kim Evil-666 on 31.03.2017, 23:15:53
Suomalaisen tunnistaa kohtuu hyvin. Suomen kansalaista taas on nykyään huomattavasti vaikeampi tunnistaa, koska kansalaisuuksia on jaeskeltu mm. somaleille, joista ei saa suomalaista tekemälläkään.

Etninen Suomalainen on aivan eri asia kuin Suomen kansalainen. Minulle somali ei ole koskaan suomalainen, vaikka passissa lukisi mitä. Hän on korkeintaan taustainen Suomen kansalainen, valitettavasti sekin.
Etnisesti eurooppalaisesta voi tulla suomalainen, jos hän omaksuu suomen kielen ja suomalaisen kulttuurin. Somaleihin ja muihin neekereihin ei kielellinen ja kulttuurinen appropriaatio tietenkään päde.

EwithAllinPoe

Sydänmesi kuuluu minulle.

Alarik

On somali jos kokee niin, näin on trendit nyt. Se on kaikki kaikille tai ei mitään.

Miksihään tästä edes väännetään keskustelua? Mersu on saksalainen ulkomaanviennissäkin ja silloinkin kun se on Suomessa tehty eli tekopaikkakaan ei vaikuta.