News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Matias Turkkila ehdolla Helsingin valtuustoon numerolla 854

Started by Matias Turkkila, 26.03.2017, 00:42:39

Previous topic - Next topic

Matias Turkkila

Tasan kaksi viikkoa aikaa vaalipäivään. Kuten moni tietääkin, olen ehdolla Helsingin listalla. Tämä on nyt toinen kerta, kun olen ehdolla. Vuoden 2012 kuntavaaleissa sain 277 ääntä - silloiseen minimalistiseen kampanjaan nähden ihan hyvä tulos. Läpipääsyyn olisi tuolloin tarvittu tuplamäärä ääniä. Nyt on jokunen vuosi kulunut ja muutama arpi tullut ukkeliin lisää. Kamppikseni on huomattavasti laajempi kuin viimeksi, ja mielestäni valtuustopaikka on tällä kertaa realistinen tavoite. Pyydän siihen teiltä tukea.

Ehdokkuuteen liittyvää jalanjälkeä on netissä jonkin verran. Tässä keskeisiä: PS-ehdokassivuni löytyy täältä. Face. Ylen vaalikone. Hesari/IS:n vaalikone. Kotisivuni www.matiasturkkila.fi listaa keskeisimpiä tekstejä muutamilta viime vuosilta. Pidemmistä pohdinnoista kiinnostuneiden kannattaa vilkaista Me-kirjaa, jossa olin Simo Grönroosin, Arto Luukkasen ja muiden ohella kirjoittamassa. Hahmottelin omaan osuuteeni ajatuksia PS-liikkeen olemuksesta, suunnasta ja sen keskeisistä politiikan sektoreista.

Tälle sivulle voi laittaa terveisiä ja kysymyksiäkin. Huseeraan tosin seuraavan kaksiviikkoisen varsin tiiviisti joko puoluetoimiston uumenissa taikka torien kulmilla, joten vastaukset ajoittuvat ilta-aikoihin.

Lalli IsoTalo

— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Matias Turkkila

Sä oot nopea. Kiitos. Mutta tällä kertaa mä olin nopeampi.   :)

pateulkomaat

Ihan mielenkiinnosta kyselen: miksi läpimenosi olisi tällä kertaa todennäköisempi kuin viimeksi? Persujen gallup-kannatus on romahtanut Helsingissä. Tiukkaa tekee, jos kolme menee läpi (Halla-aho, Terho ja Niinistö).

simppali

Sä oot nopea. Kiitos.

Kiitos, äänemme menee Halla-aholle, kiitos olin nopea.
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Matias Turkkila

Quote from: pateulkomaat on 26.03.2017, 00:58:31
Ihan mielenkiinnosta kyselen: miksi läpimenosi olisi tällä kertaa todennäköisempi kuin viimeksi? Persujen gallup-kannatus on romahtanut Helsingissä. Tiukkaa tekee, jos kolme menee läpi (Halla-aho, Terho ja Niinistö).

Helsingin äänestysalue on tosi iso, ja läpipääsy ylipäätään ottaen huomattavasti vaikeampaa kuin pienemmillä paikkakunnilla.

Vuonna 2012 PS sai 8 valtuutettua läpi. Äänimäärä oli 26 816, ja ääniosuus 9,4 pros. Laskua voi tulla, mutta vaalitavan ja äänten kertymismekanismin takia muutokset ovat tyypillisesti pieniä. JH-a sai viimeksi 6034 ääntä, eli 22,5 % Helsingin PS:n äänistä. Iso luku, mutta pääosa tulee pienistä puroista. Jos on paljon ehdokkaita, niin silloin ääniä tulee väkisinkin. Tällä kertaa PS:llä on listallaan myös Sampo ja Niinistö, jotka saavat runsaasti ääniä. On hyvin vaikea nähdä, että suurta pudotusta tulisi. Prosentin heitto edellisen vaalin tuloksesta suuntaan tai toiseen, oletan.

Mitä henkilökohtaiseen tilanteeseen tulee, niin tilanne on hieman erilainen kuin 2012, jolloin olin juuri aloittanut PS:llä. Silloin ei ollut mahdollisuutta tehdä kunnon kamppista. Nyt on.

Tucker

Appiukkosi on näemmä laittanut Helsingin persujen pallon rullaamaan Kuvalehden kolumnissa.

MW

Entinen "L O T", ja Homman perustajajäsen, että siinä mielessä pisteet. Landepaukkuna ei pääse äänestämään, näiltä lakeuksilta.

Matias Turkkila

Simppali: Hyvä valinta.

Tucker: Missä kolumnisti, siellä Tyhmä-vai-mulkku-kannanotto.

MW: Thanks. Lottina tuli kirjoiteltua kaiken maailman hassuttelujuttuja, joita on saanut selitellä näihin päiviin asti. Mutta hauskaa oli :)

vihapuhegeneraattori

Quote from: Matias Turkkila on 26.03.2017, 00:42:39
Tasan kaksi viikkoa aikaa vaalipäivään. Kuten moni tietääkin, olen ehdolla Helsingin listalla. Tämä on nyt toinen kerta, kun olen ehdolla. Vuoden 2012 kuntavaaleissa sain 277 ääntä - silloiseen minimalistiseen kampanjaan nähden ihan hyvä tulos. Läpipääsyyn olisi tuolloin tarvittu tuplamäärä ääniä. Nyt on jokunen vuosi kulunut ja muutama arpi tullut ukkeliin lisää. Kamppikseni on huomattavasti laajempi kuin viimeksi, ja mielestäni valtuustopaikka on tällä kertaa realistinen tavoite. Pyydän siihen teiltä tukea.

Ehdokkuuteen liittyvää jalanjälkeä on netissä jonkin verran. Tässä keskeisiä: PS-ehdokassivuni löytyy täältä. Face. Ylen vaalikone. Hesari/IS:n vaalikone. Kotisivuni www.matiasturkkila.fi listaa keskeisimpiä tekstejä muutamilta viime vuosilta. Pidemmistä pohdinnoista kiinnostuneiden kannattaa vilkaista Me-kirjaa, jossa olin Simo Grönroosin, Arto Luukkasen ja muiden ohella kirjoittamassa. Hahmottelin omaan osuuteeni ajatuksia PS-liikkeen olemuksesta, suunnasta ja sen keskeisistä politiikan sektoreista.

Tälle sivulle voi laittaa terveisiä ja kysymyksiäkin. Huseeraan tosin seuraavan kaksiviikkoisen varsin tiiviisti joko puoluetoimiston uumenissa taikka torien kulmilla, joten vastaukset ajoittuvat ilta-aikoihin.

Matiaksen näkemyksien kanssa en ole 1:1, mutta antaumus on ollut miehellä paikallaan. Eikä ole ainakaan näkyvästi soinittunut. Kannatan miehen äänestämistä jos ei aio JHA:ta äänestää.

Edit: Selvennän näkemystäni. Itse olen sitä mieltä että jokainen ääni persuille kuntavaaleissa on luottamuslause Soinille. Mutta jos sinun on PAKKO äänestää persua, Matias on siitä paremmasta päästä.

En pidä PS:n laiskuudesta YLE ja raja-asioissa tällä hetkellä. EU-, Eduskunta- ja Kuntavaaleissa on turha odottaa mun ääntä.

Mutta Hallis on puolueen toilailuista huolimatta ollut uskollinen asialle. Siksi ääni on 5!

MW

Quote from: Matias Turkkila on 26.03.2017, 01:54:16
MW: Thanks. Lottina tuli kirjoiteltua kaiken maailman hassuttelujuttuja, joita on saanut selitellä näihin päiviin asti. Mutta hauskaa oli :)

Ei ne mitään päättömiä olleet, mutta aikansa kutakin, kai.

Onnea kampanjaan.

Aallokko

Maahantunkeutumisen haittojen suitsiminen kuntatasolla on tällä hetkellä prioriteetti, ja siinä asiassa Matias Turkkilan kanta lienee selvä.

Mutta kysyisin myös, mitä mieltä olet Helsingin viheralueiden käyttämisestä asuinrakentamiseen (niin kuin yleiskaavassa on hahmoteltu)?

Onnea mittelöön!

Ant.v2

Viime kunnallisvaaleissa perussuomalaisten kannatus Helsingissä oli 9,4 %. Ylen gallup ennusti maaliskuussa, että kannatus tippuisi 5,7 prosentiin. Pudotus on raju, mutta melko lailla linjassa puolueen kannatuksen yleisen pudotuksen kanssa. Olisikin vaikea uskoa, että kannatus tippuisi muualla, mutta ei helsinkiläisten keskuudessa.

Toki kova ehdokaslista tuo nostetta, mutta toisaalta vaakakupissa painaa se, että perussuomalaisten valtuutetuista neljä eli puolet loikkasi muihin puolueisiin. Lopuista neljästä yksi (Packalen) ei ole ehdolla. Ensimmäinen varavaltuutettukin lähti muualle mediakohdun saattelemana. Perussuomalaisten apajille on hiipinyt myös Paavo Väyrynen maahanmuuttokriittisine tukiehdokkaineen.

Realistinen tavoite, jota kukaan ehdokas ei tietysti voi ääneen lausua, lienee valtakunnalliset ja paikalliset olosuhteet huomioiden viisi valtuutettua. Erittäin vahvoja läpimenijöitä ovat Halla-aho, Terho, pormestariehdokas Raatikainen ja Niinistö. Jokaiselle valittujen ulkopuolelle jääminen olisi äärimmäisen nolo kolaus, mutta tuskin kellekään niin huonosti käy.

Viimeisestä yhdestä tai korkeintaan kahdesta paikasta taistelee myös Turkkila. Se olisi kyllä aika oivaa, jos PS:n valtuustoryhmä koostuisi kahdesta tärkeimmästä puheenjohtajakandidaatista, puoluelehden päätoimittajasta, ministeristä ja pormestariehdokkaastakin. Siinä olisi hartiaa kerrakseen, mutta onko mukana liian monta sellaista, jolla ei ole aikaa osallistua kovin täyspäiväisesti valtuustotyöskentelyyn?
"Siniset jatkaa täysillä" (Sampo Terho)

Punaniska

Kysymys Turkkilalle: Mitä hyötyä äänestäjälle on äänestää persuja Helsingin valtuustoon?

Tässä vaiheessa yleensä loukkaannutaan, ja otetaan kysymys pottuiluna.

Mutta insinööri osannee lukea myös kysymyksen, niin kuin se on esitetty, vailla tulkintoja ja tarkoitusperiä.

Eli:  Mitä hyötyä äänestäjälle on äänestää persuja Helsingin valtuustoon?
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

siviilitarkkailija

Saako haastatella Sanna Ukkolaa? Minusta olisi paljon hauskempaa tietää mitä valtiollisen valhepropagandan tuottajayhtiö työläisiltä vaatii kuin M Turkkilan vaaliohjelma. Ja millaisia ihmisiä televisiotoimittelijat on. Anteeksi vaan mutta näin se on. No kai se on kysyttävä Turkkilaltakin jotain:

Helsingin energia? Ydin- vai huulivoimaa?

Kaupunkibulevardit? Tajuatteko mitä kaupungin sisääntuloväylien muutos maksaa ja tekee keskustalle?

Kerjäläiset?

Hyksin neulaskandaali? Miksi johtaja sai pitää työnsä?

Keskustan rapistuminen tapahtuu väistämättä, minne uusi Helsingin keskusta? Pasilaan?
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Saranapuoli

Hommaforum toimii hyvin. Voisin äänestää Turkkilaa, jos Turkkila on mies Hommaforumin takana.
Suomen Uutiset ei toimi hyvin. En voisi äänestää Turkkilaa, jos Turkkila on mies Suomen Uutisten takana.

Hamsteri

Onko mitään plääniä, miten toisen sukupolven kehitysmaa matuja estetään lähtemästä kevään ja kesän tullen Helsingin keskustaan ajamaan ihmisten yli huutaen allah akbar?
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Marius

Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Matias Turkkila

Vihapuhemasiina: Kiitokset.

MW: Silloin luotiin pohjaa tälle päivälle. Ihan niinkuin tänään luodaan pohjaa huomiselle. Pitkä matka on tultu, vielä pidempi taival edessä. Pappojen pitää jaksaa.

Aallokko: En koskisi keskuspuistoon. Kaupunkirakenteessa on toisaalta tiivistämisen varaa.

Ant.v2: Valtuustoryhmän hajoaminen ja poistumiset vaikuttavat jonkin verran. PS:n top10:n yhteenlaskettu äänimäärä 2012 oli 13540. Tämä on hyvin tarkkaan 50 % koko äänipotista. Tästä ovat nyt poissa 4787 ääntä (Packalén, Huru, Hursti, Lindell, Kantola).

PS:n Top-kolmessa JH-A, Packalén ja Raatikainen saivat yli 1000 ääntä. Raatikaisen äänimäärä näissä vaaleissa tuskin laskee, lisäksi Niinistö ja Terho nostavat kokonaistulosta. On vaikea nähdä, etteivät kärjet saisi samantasoisesta suoritustakuin viimeksi.

Kuntavaalikannatus on vahvassa kytköksessä ehdokasmäärään. Puolet kokonaisäänisaaliista ei-top10-ehdokkaiden pienistä puroista. Tilanne on tältä osin sama kuin viimeksi.

Yleispoliittinen tilanne voi tietenkin vaikuttaa aktiivisuuteen joko kaikkien puolueiden osalta suuntaan tai toiseen. Yleinen epävarmuus on PS:lle huono asia, ja kääntäen.

Punaniska: Ei tuollaisesta kysymyksestä voi suuttua, päinvastoin. Koko politiikan pointtihan on juuri tuossa - jos äänestäjä ei koe saavansa itselleen hyötyä, ei hänen kannata ehdokasta tai puoluetta äänestää.

Kysymykseen on vaikea vastata lyhyesti, mutta tässä jotain: Helsingin valtuusto päättää kaupungin asioista. Valtuuston jäsenet valitaan puolueista, joilla kaikilla oma katsantokantansa ja painopistealueensa. Tällä hetkellä suurimman paikasta tappelevat TehkääPerkeleetEnemmänDuunia-puolue sekä KatkaistaanHenkilöAutoliikenne-puolue. Kolmantena häärii KytketäänKaikkiMahdollinenValtioon-puolue, neljäs on anarkojen kanssa flirttaava Skdl:nHaamu-puolue. Yhden piiskuripuolueen ja kolmen kakunjakajapuolueen kaunis seurue.

PS on vähän erilainen kerho. Se kannattaa suomalaisten etujen mukaista politiikkaa. Puolueen kannat poikkeavat maahanmuuton, turvallisuuden, valtion suuntautuneisuuden ja yksilön itsemääräämisoikeuden alueilla olennaisesti kilpailijoiden kannoista.

Helsingin valtuusto päättää paljosta, mm kaupungin taloudesta. Budjetin loppusumma on 4,5 miljardin luokkaa. Jos olet sitä mieltä, että Suomen talousveturina toimivan Helsingin toimintoja pitäisi suunnata nykyistä enemmän ihan tavallisia suomalaisia duunariperheitä hyödyttävään suuntaan, PS saattaa olla oikea valinta.

siviilitarkkailija:

- Ydinvoima hyvä voima. Tuulivoima kallis voima, ja teollisessa mittakaavassa saattaa saada aikaan ikäviä terveysvaikutuksia. Mutta selvitetään, onko epäilyissä perää.

- Kaupunkibulevardit: Hell nou. Aivan posketon hanke.

- Kerjäläiset: Se touhu, mitä Helsingin keskustsassa harjoitetaan, on hyvin organisoitua ammattimaista kerjäämistä. Tuo mukanaan paljon lieveilmiöitä. Pitäisi ehdottomasti kieltää.

- Hyksin neulaskandaali: Ihmeellinen case. Selvityksen mukaan tosin kyse ei ollut "tahallisuudesta tai vakavasta huolimattomuudesta", mutta kyllä aika huolella on sekoiltu. En tunne johdon tilannetta.

- minne uusi Helsingin keskusta: Minkä Engel piirsi, älköön muualle siirrettäkö.

Saranapuoli: Kovin erilaisia välineitä ovat. Toinen on bottom-up-politiikantekoväline, toinen on top-down-viestintäputki. Mä vähän luulen, että näiden lisäksi tarvitaan vielä jotain muuta.

Hamsteri: On kulttuurien kohtaamisia ja on kulttuurien kohtaamisia. Supolla lienee oma tiiminsä pohtimassa sitä, miten estää Ullanlinnan vappupiknikperinteen törmääminen wahabbilaiseen ajetaan rekalla -perinteeseen.

Marius: Kevät tulee. Talviuni häipyy silmistä.

Marius

Mikä talviuni ? Nukutsä, kun pitäis tehdä jotain ?

multa tulille

Koska olen satuneesta syystä joutunut vetäytymään (viivyttäen) Helsinginstä, voin ottaa palstan otsikkoon kantaa vain teoreettisella tasolla. Mutta mitä olen poismuuttoni jälkeen Helsinkiä tasaisen epäsäännölisesti käynyt katsomassa, jotain pitäisi tehdä ja pian. Asiantilan havaitsee mielestäni valitettavan hyvin nykyisessä asemassani verattauna siihen, että on jatkuvasti paikan päällä (vrt. sammakko keittokattilassa).

Mitä nyt vanhasta yhteiskuntaopista muistan, niin poikalyseossa ao. opettajani (joka ei herran kiitos ollut mikään piherviiperö) opetti, että vaalijärjetelmä on sellainen, että puolue on enstex tärkein, sen jälkeen on henkilö, siinä koko juttu. Ja tässä tapauksessa täydentäisin vielä että mitä nuivempi, sen tarpeellisempi. Koska tässä käsittäkseni on mahdollisuus ottaa kantaa ehdokkaisiin, vaikkei itse pääsekään "palaselle" niin sen verran mitä on kokemusta palstan nimihenkilöstä, joutuisin inhottavan valintatilanteen eteen, Jusssi H-a vai Matias ?

Niille, jotka nyt suunnittelevat jotain yksityistä mielenilmaisua nukkumalla kirkkoveneessä, muistuttaisin Lavansaaren merivartioaseman miesten viimeisestä viestistä matereelle joulukuun 1. päivänä -39. Miehet olivat saaneet käskyn olla paikalla niin kauan kuin mahdollista. Viesti kuului: "Nyt ryssät astuvat maihin. Me emme antaudu."

Marius

Aivan epäoleellinen kysymys Matiakselle:

Miksi olet ehdolla?

Matias Turkkila

multa tulille:

Muutos on ollut nopea. Eikä se tähän jää. Eurooppaa kohtaava väestöpaine on massiivinen, ja tulee olemaan tulevien vuosikymmenten Kysymys Numero Yksi.

Tiedän oikein hyvin, että moni on pettynyt PS:n tähänastiseen suoritukseen. Mutta asiat eivät mene sillä pois, että todetaan pettymys eikä enää koskaan äänestetä. Maahanmuuttokysymys ei mene pois sillä, että haistatetaan paskaa puolueille.

Marius:

Nukutsä? Inttiaikoina nukuin usein. Kerran nukahdin tykin päälle. Toisella kerralla heräsin siihen, että pidin kämmenissäni hehkuvaa kamiinaa. Sen jälkeen olen nukunut vähemmän.

Miksi ehdolle? Siksi, koska asiat menevät väärään suuntaan. Pahasti. Voin tsempata ja jeesata niitä, jotka soutavat paattia oikeaan suuntaan, mutta vielä tehokkaammin asiat etenevät, jos niiden tekemiseen osallistuu myös itse.

Ja toiseksi, haluaisin olla rauhassa. Itse asiassa haluaisin erittäin paljon sitä, että saisin olla rauhassa. Mutta olen valmis sietämään hetkittäistä kaaosta ja rajuakin häiriötä, jotta minä ja jälkeeni tulevat saisivat elää elämänsä rauhassa. Siksi tätä teen.

Matias Turkkila

Matias Turkkila

Yhdeksän päivää aikaa vaaleihin. Kampanjakuulumisia lyhyesti:

Sananvapausaiheinen video pörisee suht mukavasti Facessa. Suuri kiitos videon tekoon osallistuneille.

Toisin kuin vuonna 2012, mainonta on tällä kertaa suht kattavaa. Lehtimainonta ulottuu koko Hkin alueelle, kohdennettuja myös somessa. Kadunvarsilla näkyy siltajulistemainontaa, ja kiertääpä jossain eksperimentaalinen bussi, jossa tuttu nekku ja numero. Aika paljon on tullut myös juteltua ihmisten kanssa torien laidoilla. Minut löytää silloin tällöin Narinkkatorilta tai Asema-aukiolta. Nyt viikonloppuna kierretään lisää.

Kirjoitin pari tovia sitten hommalla Myers-Briggsistä. Jos aihe kiinnostaa, täällä siitä lisää: http://matiasturkkila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/234643-nuivan-ruusu-suvakin-horsma

Lalli IsoTalo

Köh.

Olen tehnyt Matiaksen kanssa duunia sellaisissa Homma-asioissa kuten pressanvaalihaastattelut. Parempaa yhteistyökumppania on hyvin vaikea löytää.

Krhm.

Aloitusviestistä ei käy ilmi miksi Matias haluaa valtuustoon, mutta olen melko varma, että Helsingistä tulee terveemmän järjen paikka, kun valitsemme valtuustoon aidon koneinsinöörin Otaniemestä.

Äänestän Matiasta äänestyspäivänä.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Taikakaulin

Kummalle antaisin ääneni, Humanisti-sivarille vai insinööri-tykärille?

Huomenna olisi tarkoitus mennä äänestämään.  :P

Turkkila tarvitsisi läpipäästäkseen ääntäni enemmän kuin se toinen, joka on äänikuningas jo muutenkin.
Lahjoita suomalaisen kulttuurin säilymiseen - https://www.luonnonperintosaatio.fi

"Tarjoamme ainoana valtakunnallisena tahona suoran kanavan luonnonsuojeluun.
Kaikki lahjoitukset käytetään alueiden ostoon, suojeluprosessiin ja syntyneiden luonnonsuojelualueiden vaalimiseen."

Jepulis

Asia lienee jossain esillä mutta voinko kysyä mikä on kantasi Suurmoskeijaan ja sitten sen perusteet?

Jatkokysymys, liittyy ihmisiin, jotka puoltaa hanketta suu vaahdossa. Jos et itse kuulu heihin, miten tiivistäisit hankkeen olennaisimman negatiivisen ominaisuuden tai mikä on hankkeen kyseenalaisin komponentti mielestäsi?

Ovatko puolueenne rivit yhtenevät moskeija-hanketta koskien?

Riippumatta edeltävän vastauksesta, koska kyseessä on tässä historian varrella käytyjen keskustelujen pohjalla jokseenkin tervepäisin ehdokas mitä Helsinkiin voisi kuvitella koskaan tulevan, toivotan Matiakselle lykkyä vaaliin!
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

Deputy M

Äänestäisin Matiasta, jos voisin. Tämä Vihdin asujaimisto voi äänestää vain omaa kuntaa. Täytyy katsoa sopiva sieltä. Tsemppiä Matiakselle.
Me olemme kansa! - Nuiva ei naivi (Eino.P Keravalta) - On parempi näyttää syylliseltä, kuin kykenemättömältä.

Matias Turkkila

Ison Talon Lalli ja Deputy M - kiitokset tuesta.

Taikakaulimelle toivotan viisautta vaikean valinnan edessä  ;D

Jepulis: "mikä on kantasi Suurmoskeijaan ja sitten sen perusteet?" & mikä on hankkeen kyseenalaisin komponentti mielestäsi?

HS:n vaalikone kyseli suurmoskeija-asiasta näin: "Helsinkiin voi rakentaa suurmoskeijan, jos siihen ei käytetä kaupungin tai valtion rahaa.?"

Totesin olevani "täysin eri mieltä", perusteluina tämä:  "Bahrain ja Saudi-Arabia ovat valmiit pumppaamaan yli sata miljoonaa suurmoskeijahankkeeseen. Miksi? Ei kukaan rahojaan huvin vuoksi pois jaa. Hankkeella yritetään edistää wahhabismia, siis islamin kaikkein vanhoillisinta suuntausta, joka edellyttää kannattajiltaan ehdotonta sitoutumista Koraanin kirjaimelliseen tulkintaan. On hyvin vaikeaa nähdä, miksi tällaiselle hankkeelle pitäisi osoittaa minkäänlaista tukea."

Rivien yhtenevyydestä suurmoskeija-asiassa:  HS koitti kovasti leipoa JH-a:sta moskeijan puolustajaa, mutta kielteinen kanta käy hyvin ilmi OM:n jutusta. Seppo Kanerva on ainakin aiemmin antanut hankkeelle Thumb-Uppia.