News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2017-03-25 VR:n pilkkominen hiertää hallituksessa - Berner ja PS erimielisiä

Started by Alaric, 25.03.2017, 11:10:17

Previous topic - Next topic

Alaric

Jaahas. Kun edellisestä berneröinnistä on ehkä joten kuten selvitty ainakin toistaiseksi, niin seuraavaa pukkaa.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner on ajanut voimakkaasti VR:n pilkkomista emoyhtiöön ja kolmeen erilliseen valtionyhtiöön, jotka vastaisivat junakalustosta, kiinteistöistä ja kunnossapidosta. Kilpailun avaamisen kannalta erityisen keskeinen rooli olisi kalustoyhtiöllä, jota perussuomalaiset vastustavat. Myös jutussa sivulauseessa mainittu matkustajaliikenne on ilmeisesti tarkoitus avata kilpailulle.

Lisäksi erimielisyyksiä on aiheuttanut kilpailun avaamisen vauhti. Berner haluaisi vapauttaa kilpailun ennen vuotta 2019, kun taas perussuomalaiset katsovat, että se tulisi tehdä vasta vuonna 2024, kun VR:n yksinoikeussopimus päättyy.

http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/bernerin-ja-perussuomalaisten-kiista-kytee-taas-hallituksessa/755305/ (25.3.2017)

QuoteBernerin ja pe­rus­suo­ma­lais­ten kiista kytee taas hallituksessa

Kiista VR:n pilkkomisesta eri yhtiöksi hiertää hallituksessa, kertovat useat lähteet STT:lle. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) ja perussuomalaiset ovat jyrkästi eri mieltä siitä, pitäisikö VR jakaa osiin ja matkustajaliikenne avata kilpailulle jo tällä hallituskaudella.

LVM olisi jo halunnut viedä pilkkomisen hallituksen talouspoliittiseen ministerivaliokuntaan. Sitä ei ole kuitenkaan tuotu käsittelyyn, koska Bernerin malli ei kelpaa perussuomalaisille.
STT:n tietojen mukaan myös valtioneuvoston omistajaohjausyksikkö haluaisi edetä hitaammin ja osin eri mallilla kuin Berner.

Berner on ajanut sinnikkäästi VR:n pilkkomista osiin syksystä 2015 asti. Bernerin mallissa VR jaettaisiin emoyhtiöön ja kolmeen erilliseen valtionyhtiöön. Yhteen uusista yhtiöistä siirtyisi junakalusto, toiseen kiinteistöt ja kolmanteen kunnossapito.

Keskiössä kalustoyhtiö

Kilpailun avaamisen kannalta kiinnostava on kalustoyhtiö, jonka erityistehtäväksi annettaisiin vuokrata vaunuja ja vetureita tasapuolisin ehdoin kaikille toimijoille, myös VR:lle. Kilpailun syntyminen edellyttäisi sitä, että VR:n mahdolliset kilpailijat voisivat vuokrata jostain kalustoa, koska uuden kaluston hankkiminen olisi valtava investointi. Suomeen sopivaa käytettyä kalustoa on käytännössä vain VR:llä, koska raideleveys on Suomessa suurempi kuin muualla Euroopassa.

Pilkkomisen vastustajat vetoavat muun muassa siihen, että kalustoa tarvittaisiin huomattavasti lisää, jos sitä olisi jakamassa useita eri toimijoita. Esimerkiksi nykyisin samaa veturia voidaan käyttää päivällä henkilöliikenteeseen ja öisin tavaraliikenteeseen.

Perussuomalaiset vastustavat STT:n tietojen mukaan kalustoyhtiötä. Heidän mielestään tavoitteena pitäisi olla, että jokainen yritys investoi itse omaan kalustoonsa.


Vauhti hirvittää

Berner ja perussuomalaiset ovat eri linjoilla myös kilpailun avaamisen vauhdista. STT:n tietojen mukaan Berner haluaisi ladun auki kilpailulle ennen vuotta 2019. Perussuomalaiset puolestaan katsovat, että kilpailu pitäisi vapauttaa vasta 2024, kun VR:n yksinoikeussopimus päättyy.

Hallituslähteen mukaan perussuomalaisten ja Bernerin välit eivät ole asian takia "kauhean hyvät."

Puolustusministeri Jussi Niinistö (ps.) ei kommentoi keskeneräistä VR-asiaa.

Berner puolestaan kieltäytyi aiemmin viikolla haastattelusta ja viestitti, että kilpailun avaamisen edellytykset ovat edelleen selvittelyn alla.

- Käymme keskusteluja eri toimijoiden kanssa. Näistä keskusteluista ei ole vielä kerrottavaa julkisuuteen.

Eri lähteet arvioivat STT:lle, että kokoomuksessa on eri linjoja ja puolue voisi olla valmis käymään asiasta vaihtokauppaa.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

MW

VR kannattaisi pilkkoa ainakin noin yhdeksään sataan eri yhtiöön, saataisiin lisää johtajanvirkoja Bernerin sukulaisille ja ystäville.

Supernuiva

Quote from: Alaric on 25.03.2017, 11:10:17

Eri lähteet arvioivat STT:lle, että kokoomuksessa on eri linjoja ja puolue voisi olla valmis käymään asiasta vaihtokauppaa.

Psst: "Teillehän varmaan sopii, että torjutaan korkeaa suomalaisten palkkatasoa, yleissitovia työehtosopimuksia, sosiaaliturvajärjestelmää, yhteiskuntarauhaa, yöunien laatua, terveydenhuoltojärjestelmää, työttömyyttä ja turvapaikkabisneksen raaka-ainepulaa taas vähintään noin 30 000 tulijalla. Vastineeksi tästä jätetään VR pilkkomatta - toistaiseksi. Sovitaanko?"

dothefake

Jokainen veturi ja vaunu voisi olla oma yhtiönsä. Siitä sitten kilpailuttamaan kalustoa huomenna Kontiomäelle lähtevään junaan.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Kyklooppi

PS on samaa mieltä viimeistään kun lesta mainitsee asiasta.
Ihmisjäte.

Saturoitunut

Niin, sitä minä tässä vain ihmettelen, että maahanmuuton kohdalla persuilijat eivät mukamas voi tehdä muuta kuin väännellä käsiään, mutta sitten tämmöisten lillukanvarsien kohdalla he käyvät urheasti vastustamaan hallituskumppanien touhuja. Voisiko nyt ollakin niin, että persuilijat ovat valehdelleet minulle mahdollisuuksistaan vaikuttaa asioihin hallituksessa? Ehkä he eivät sittenkään ole nuiva ja kansallismielinen puolue? Tässäpä riittääkin miettimistä näin vaalien alla.

MiljonääriPlayboy

Jaahas, taas ollaan sohlaamassa valtion omaisuutta yksityisiin taskuihin, ja taas on Berner mukana puuhaamassa KIINTEISTÖYHTIÖTÄ.

MUUMI NYT SAATANA PERSUT OIKEASTI TARKKANA. Kannattaa pitää se Lastensairaalan fiasko kirkkaana mielessä. Vai kerätäänkö Kiinteistö Oy VR:llekin rahaa kansalta kerjäämällä, jotta se voi vaikkapa ostaa itselleen esim. ne samat kiinteistöt, jotka VR tällä hetkellä omistaa? Ja sitten ruveta vuokraamaan niitä takaisin VR:lle?  >:(

Nyt ei parane antaa periksi, niin kuin kaikessa muussa on jo tehty.

E:typo
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

Kulttuurirealisti

Quote from: Saturoitunut on 25.03.2017, 14:11:47
Niin, sitä minä tässä vain ihmettelen, että maahanmuuton kohdalla persuilijat eivät mukamas voi tehdä muuta kuin väännellä käsiään, mutta sitten tämmöisten lillukanvarsien kohdalla he käyvät urheasti vastustamaan hallituskumppanien touhuja. Voisiko nyt ollakin niin, että persuilijat ovat valehdelleet minulle mahdollisuuksistaan vaikuttaa asioihin hallituksessa? Ehkä he eivät sittenkään ole nuiva ja kansallismielinen puolue?

Ei tämä välttämättä lillukanvarsi ole, rahaa voi tässä liueta paljonkin yksityisiin käsiin, ja palvelu heikentyä (entisestään!).

Mutta tuo toinen pointtisi on erinomainen. Nytkö yhtäkkiä voikin vaikuttaa? Silloin ei millään pystynyt, kun Suomen historian toiseksi suurin rajarikkomus tapahtui?
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Uuno Nuivanen

Kaikki tietävät jo, että noita-akka Bernerillä on näissä 'liikennehankkeissaan' vain yksi visio; varastaa köyhiltä veronmaksajilta kansallisomaisuutta  antaakseen sen rikkaille oligarkeille.

Taikka oikeammin, tarjota kansalle mahdollisuus pakko vuokrata jo omistamaansa infraa kovaan hintaan joltain veroparasiittiyhtiöltä.

Laskentanuiva

Quote from: Laskentanuiva on 25.07.2017, 14:27:29


Pienet- ja suuret logistiikkayhtiöt ovat vesikielellä odottamassa, että "kilpailu" vapautuu ja kas kummaa! Muutaman vuoden päästä isoja taajamia (kaupunkeja) hoitaa yksityiset yritykset ja Valtion omistama Posti ja VR hoitaa sitten veronmaksajien piikkiin harvemmin asutut seudut.



Tulevaisuudessa sitten kermankuorijat hoitavat VR:n osalta lähiliikenteen ja isot kaupungit kuten postinjakelussa myös.



Kello 12.00 (yksityistämis)Ministeri Berner pitää tiedotustilaisuuden, jossa VR:n toiminta avataan kilpailulle. Iltalehden saamian ennakkotietojen valossa kilpailutus avataan - arvatkaa missä???(lukekaa tuo lainaus)

Palataan asiaan linkkien muodossa, kunhan perneri on tiedotustilaisuutensa pitänyt.


Tämä ja useita alla olevia viestejä siirretty tuolta yksityistämisketjusta (https://hommaforum.org/index.php/topic,114267.0.html) tänne.

-Alaric
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

jmk

Quote from: Laskentanuiva on 09.08.2017, 10:20:39
Tulevaisuudessa sitten kermankuorijat hoitavat VR:n osalta lähiliikenteen ja isot kaupungit kuten postinjakelussa myös.

"Kermankuorinta" on ilmeisesti tietyissä piireissä käytetty murinasana sille, että tarjotaan palveluita maksaville asiakkaille siellä missä heitä on, ja sellaisia palveluita kuin he haluavat.

Laskentanuiva

VR (ratakiskot) on yksi esimerkki luonnollisesta monopolista jota ei pidä yksityistää( kuten oli sähköverkot).

Jos kuitenkin päättäjät haluavat yksityistää niin miksi ei kerrankin aloiteta sitä yksityistämistä niiltä rataosuuksilta joita edes monopolifirma VR ei ole saanut kannattamaan?

Jospa siellä yksityisellä monikansallisella logistiikka-alan suuryrityksellä olisi tuoda uusia "palvelukonsepteja" niille kannattamattomille rataosuuksille...

(Ai, ei onnistu vai. Tai ei ole halukkaita. Ok. Miksiköhän..)

VMP.
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

orientexpressen

Quote from: Laskentanuiva on 09.08.2017, 15:51:14
VR (ratakiskot) on yksi esimerkki luonnollisesta monopolista jota ei pidä yksityistää( kuten oli sähköverkot).

VR ei omista ratoja vaan radat kuuluvat jatkossakin Liikennevirastolle.

Nyt kun niillä radoilla liikennöinti kilpailutetaan, niin tulee mahdollisuus saada monia eri mielipiteitä siitä, onko joku liikenne kannattavaa vai ei ja kuinka paljon se mahdollisesti tuottaa tappiota. Tähän asti sellaista mahdollisuutta ei ole ollut, vaan on ollut pakko luottaa VR:n sanaan asiassa.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Laskentanuiva

Quote from: jmk on 09.08.2017, 11:06:52
Quote from: Laskentanuiva on 09.08.2017, 10:20:39
Tulevaisuudessa sitten kermankuorijat hoitavat VR:n osalta lähiliikenteen ja isot kaupungit kuten postinjakelussa myös.

"Kermankuorinta" on ilmeisesti tietyissä piireissä käytetty murinasana sille, että tarjotaan palveluita maksaville asiakkaille siellä missä heitä on, ja sellaisia palveluita kuin he haluavat.

Suomi on erittäin iso ja harvaan asuttu maa.
Kannatan kohtuullista aluepolitiikkaa, jossa esim. VR ja Posti pitävät koko maan sekä liikkeessä, että posti kulkee myös sinne syrjäseudun mummolle. Vaikka sitten lakisääteisesti. Ja subventoimalla.

Odottelen sitä päivää kun Suomesta katkeaa sähköt isoissa taajamissa muutamaksi päiväksi paukkupakkasilla. Ehkä sitten viimeistään osataan arvostaa, että se maaseudun mummo voi tarjota lämmintä (takka) kotia ja ruokaa ( perunamaa) kaupunkilaiselle. ( Jota itse olen, juuret tosin maaseudulla)

"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

Raksa_Mies

Quote from: Laskentanuiva on 09.08.2017, 18:34:39
Quote from: jmk on 09.08.2017, 11:06:52
Quote from: Laskentanuiva on 09.08.2017, 10:20:39
Tulevaisuudessa sitten kermankuorijat hoitavat VR:n osalta lähiliikenteen ja isot kaupungit kuten postinjakelussa myös.

"Kermankuorinta" on ilmeisesti tietyissä piireissä käytetty murinasana sille, että tarjotaan palveluita maksaville asiakkaille siellä missä heitä on, ja sellaisia palveluita kuin he haluavat.

Suomi on erittäin iso ja harvaan asuttu maa.
Kannatan kohtuullista aluepolitiikkaa, jossa esim. VR ja Posti pitävät koko maan sekä liikkeessä, että posti kulkee myös sinne syrjäseudun mummolle. Vaikka sitten lakisääteisesti. Ja subventoimalla.

Odottelen sitä päivää kun Suomesta katkeaa sähköt isoissa taajamissa muutamaksi päiväksi paukkupakkasilla. Ehkä sitten viimeistään osataan arvostaa, että se maaseudun mummo voi tarjota lämmintä (takka) kotia ja ruokaa ( perunamaa) kaupunkilaiselle. ( Jota itse olen, juuret tosin maaseudulla)

Tässä taannoin terveyskeskuksessa käyneenä kannatan soten valinnanvapautta.Naapuri ollut kohta puoli vuotta sairiksella, kun tehdään erilaisia tutkimuksia tutkimus kerrallaan ja sitten taas kuukauden päästä seuraava. Helppo miettiä kuinka paljon halvemmaksi yhteiskunnalle tuli tässäkin tapauksessa yksityinen.

sivullinen.

Periaatteessa ministeri Bernerin toiminta oli jälleen kiitoksen ansaitsevaa aitoa tekemistä. Ministeri Berner onkin ainoa nykyisistä ministereistä, joka edes jotain saa aikaan. Sanon kuitenkin vain periaatteessa siksi, että voi olla, että tämäkin hanke tullaan vesittämään ja kumoamaan -- ja rahat menevät tietenkin bulvaanien kautta erilaisille epämääräisille järjestöille --. Joskus kymmenisen vuotta sitten tavaraliikenne rautateillä vapautettiin kilpailulle, mutta sitä kilpailua ei taida vieläkään olla olemassa. Sen verran tehokkaasti vastaanlaittavat byrokraatit onnistuvat toiminnan estämään. Toisaalta bussiliikenteen ja lentoliikenteen vapauttamiset ovat olleet erittäin onnistuneita tekoja.

Mitään syytä ei nykyaikana pitäisi enää olla VR:n ja Postin kaltaisille yleispalveluvelvoitteisille valtion monopoleille. Nykyään uutiset saa radiolla, televisiosta, älypuhelimesta ja tietokoneesta joka päivä jos haluaa. Sanomalehtien päivittäistä uutispakettia ei ole valtion tukirahoilla tarvetta keinotekoisesti ylläpitää, koska aika on siitä ajanut jo ajat sitten ohi. Kirjeet ja paketit ja kaiken muun postin voi jokainen hakea kauppareissullaan tai sitten tilata pakettikuljettajilta suoraan kotiin. Rautatiet eivät myöskään ole enää ainoa nopea liikkumisen keino; aikaa on kulunut 1860-luvulta jo aika kauan ja autokin on keksitty. Se, joka ei bussiin periaatteellisista syistä astu, jääköön ilman kyytiä. Siihen paikkaan, johon bussi ei tule, ei tule myöskään juna, ja sinne voi sitten vaikka tilata taksin. Junan matkustusmukavuus ei ainakaan ole yleispalveluvelvotteen arvoinen valtion pakollinen tehtävä.

Tälläkin kertaa Suomen sosialistisen lehdistön uutisissa yksityistämistä syytetään pahana. Silti jokainen hiemankin ajatteleva ihminen jälleen huomaa, että veturikuskien poliittinen lakko ei johtunut yksityistämisestä vaan AY-liikkeen vallanhalusta; eivät kuljettajat lakkoilleet palkkojen huonontumisen vuoksi vaan AY-liikkeen vallan vähentymisen vuoksi. Yksityistäminen on saanut huonon maineen AY-liikkeen tekemien Suomen sosialistisen lehdistön julistamien propagandakampanjoiden vuoksi. Todellinen syyllinen kaikkeen pahaan on kuitenkin AY-liike itse ja sen ajama sosialismi. Samalla kun AY-liike ja sosialismi Suomessa kaatuvat, häviää myös yksityistämisen huono maine -- ja se hetki on hyvin lähellä --.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Mehud

Quote from: sivullinen. on 11.08.2017, 00:59:57
Periaatteessa ministeri Bernerin toiminta oli jälleen kiitoksen ansaitsevaa aitoa tekemistä. Ministeri Berner onkin ainoa nykyisistä ministereistä, joka edes jotain saa aikaan. Sanon kuitenkin vain periaatteessa siksi, että voi olla, että tämäkin hanke tullaan vesittämään ja kumoamaan -- ja rahat menevät tietenkin bulvaanien kautta erilaisille epämääräisille järjestöille --. Joskus kymmenisen vuotta sitten tavaraliikenne rautateillä vapautettiin kilpailulle, mutta sitä kilpailua ei taida vieläkään olla olemassa. Sen verran tehokkaasti vastaanlaittavat byrokraatit onnistuvat toiminnan estämään. Toisaalta bussiliikenteen ja lentoliikenteen vapauttamiset ovat olleet erittäin onnistuneita tekoja.

Mitään syytä ei nykyaikana pitäisi enää olla VR:n ja Postin kaltaisille yleispalveluvelvoitteisille valtion monopoleille. Nykyään uutiset saa radiolla, televisiosta, älypuhelimesta ja tietokoneesta joka päivä jos haluaa. Sanomalehtien päivittäistä uutispakettia ei ole valtion tukirahoilla tarvetta keinotekoisesti ylläpitää, koska aika on siitä ajanut jo ajat sitten ohi. Kirjeet ja paketit ja kaiken muun postin voi jokainen hakea kauppareissullaan tai sitten tilata pakettikuljettajilta suoraan kotiin. Rautatiet eivät myöskään ole enää ainoa nopea liikkumisen keino; aikaa on kulunut 1860-luvulta jo aika kauan ja autokin on keksitty. Se, joka ei bussiin periaatteellisista syistä astu, jääköön ilman kyytiä. Siihen paikkaan, johon bussi ei tule, ei tule myöskään juna, ja sinne voi sitten vaikka tilata taksin. Junan matkustusmukavuus ei ainakaan ole yleispalveluvelvotteen arvoinen valtion pakollinen tehtävä.

Tälläkin kertaa Suomen sosialistisen lehdistön uutisissa yksityistämistä syytetään pahana. Silti jokainen hiemankin ajatteleva ihminen jälleen huomaa, että veturikuskien poliittinen lakko ei johtunut yksityistämisestä vaan AY-liikkeen vallanhalusta; eivät kuljettajat lakkoilleet palkkojen huonontumisen vuoksi vaan AY-liikkeen vallan vähentymisen vuoksi. Yksityistäminen on saanut huonon maineen AY-liikkeen tekemien Suomen sosialistisen lehdistön julistamien propagandakampanjoiden vuoksi. Todellinen syyllinen kaikkeen pahaan on kuitenkin AY-liike itse ja sen ajama sosialismi. Samalla kun AY-liike ja sosialismi Suomessa kaatuvat, häviää myös yksityistämisen huono maine -- ja se hetki on hyvin lähellä --.

Olen 100% samaa mieltä AY- vallasta ja kommareiden jutuista, kuin sivullinen! Olen kuitenkin eri mieltä VR:n yksityistämisestä. Nyt ei ole kyse yksityistämisestä kapitalismin, vaan suunnitelmatalouden perustein. Kaikki yksitäistäminen tapahtuu tässä tapauksessa hallittuna tulonsiirtona yrityksille, jotka kantavat minimaalista riskiä välttämättömistä palveluista. Toisin sanoen Suomen valtio subventoi yritystoimintaa, jolle ei ole kilpailua.

Yksikään yritys ei osta tässä tapauksessa yhtään veturia, raidetta tai muutakaan vehjettä. Kilpailutetut yritykset ainoastaan käyttävät näiden valtion yhtiöiden laitteita, tai palveluita, eli tulee tuplalaskutus!
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Alaric

Myös Jussi Halla-aho, tuo sosialistien sosialisti, tukee sosialistisen AY-liikkeen sosialistista mielenilmausta.

https://www.suomenuutiset.fi/halla-aho-tukee-veturimiesten-mielenilmausta/ (10.8.2017)

QuoteHalla-aho tukee Veturimiesten mielenilmausta

Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho esittää tukensa Veturimiesten liiton maanantaina alkavalle mielenilmaukselle. Halla-ahon mukaan on syytä pysähtyä pohtimaan, missä ovat kilpailun avaamisen hyödyt, kun ministeri Anne Bernerin (kesk.) mallissa kilpailu ei olisi lainkaan vapaata.

Jussi Halla-ahon kommentoi asiaa tiedotteessa:

– Huomautan, että henkilöliikenteen vapauttaminen kilpailulle voidaan tehdä EU:n vaatimalla tavalla ilman erillisten toimintojen yhtiöittämistä. Tasapuoliset palvelut liikennöitsijöille voitaisiin toteuttaa esimerkiksi palvelusopimuksilla tai palveluvelvoitteella.


Hän kysyy myös, miksei reittien käyttöoikeussopimusten optimoinnista oltu tehty kattavaa esitystä ennen asian päättämistä.

– VR:n työntekijöiden huoli suomalaisesta työstä on myös Perussuomalaisten yhteinen huoli.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Sydämistynyt

Enkähän ikinä olisikaan äänestänyt Jussin Persuja, jos ei olisi löytynyt tätä sosiaalista omaatuntoa.  :) Hyvä!

orientexpressen

Quote from: Jussi Halla-aho
– Huomautan, että henkilöliikenteen vapauttaminen kilpailulle voidaan tehdä EU:n vaatimalla tavalla ilman erillisten toimintojen yhtiöittämistä. Tasapuoliset palvelut liikennöitsijöille voitaisiin toteuttaa esimerkiksi palvelusopimuksilla tai palveluvelvoitteella.

Tuollaiset palveluvelvoitteet mistä Halla-aho puhuu ovat jo laissa koskien kunnossapitoa ja kiinteistöjä. Mutta onhan se selvää, ettei kilpaileville yhtiöille tosiasiassa anneta palveluita syrjimättömin hinnoin ja muuten tasapuolisesti. Palveluiden tarjoamista syrjimättömästi ja tasapuolisesti on viranomaisten käytännössä mahdotonta valvoa. Siksi siirto toiseen valtionyhtiöön on paras ratkaisu.

Kaluston siirto kalustoyhtiöön taas on välttämättömyys, koska muuten kilpailua ei juurikaan synny, kuten jo 10 vuotta periaatteessa vapaana olleesta tavaraliikenteestä voidaan nähdä. On myös selvää, että jos liikennöintisopimukset ovat esimerkiksi 10–15 vuoden mittaisia, niin ei sellaista aikaa varten kukaan liikennöitsijä hanki omaa uutta kalustoa, kun kalustosta on hyvin vaikea päästä eroon sopimuskauden päätyttyä.

Toisaalta kalustoyhtiö on myös keino estää VR:ää romuttamasta vanhaa mutta täysin käyttökelpoista kalustoa, mitä se on tehnyt suuressa mittakaavassa ja pitkään juuri vaikeuttaakseen kilpailijoiden markkinoilletuloa.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Alaric

Tämähän menee mielenkiintoiseksi. PS:n Leena Meri vihjaa, että Soini olisi junaillut VR:n pilkkomisen puolueen eduskuntaryhmän ohi keväällä, koska eduskuntaryhmä ei missään vaiheessa hyväksynyt sitä.

Niinistön erityisavustaja Petteri Leino väittää, että Perussuomalaiset antoivat VR:n pilkkomiselle siunauksensa ja että päätös tehtiin talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa. Hänen mukaansa ratkaisua ei olisi tehty salassa eduskuntaryhmältä.

VR:n hallintoneuvoston puheenjohtaja Ville Tavio sanoo, ettei ole näyttänyt missään vaiheessa vihreää valoa hankkeelle ja syyttää uuvatteja PS:n mustamaalauksesta. Tavio itse kirjoitti luonnoksen Perussuomalaisten kielteisestä kannasta ja se hyväksyttiin ministeriryhmän ohjeeksi.

Miksipä sitä kierojen selkäänpuukottajaloikkarien sanomisia uskoisi tässäkään asiassa?

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3613049/Perussuomalaisissa+hammastellaan+VRratkaisun+syntya++Soinilaisten+juonia (11.8.2017)

QuotePerussuomalaisissa hämmästellään VR-ratkaisun syntyä – Soinilaisten juonia?

Rami Nieminen

Perussuomalaisten eduskuntaryhmässä ihmetellään, miten puolueen takki käännettiin keväällä junaliikenteen kilpailutusasiassa. Ja kuka sen käänsi? Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) kertoi keskiviikon tiedotustilaisuudessaan, että hallitus pääsi sopuun VR:n pilkkomisesta keväällä jo ennen Perussuomalaisten hajoamista. Bernerin mukaan asiasta sovittiin talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa. Siinä perussuomalaisia vielä tuolloin edusti silloinen puheenjohtaja Timo Soini (uv).

Puolueen eduskuntaryhmälle ratkaisu tuli kuitenkin yllätyksenä tällä viikolla. Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Leena Meri sanoo, että asiasta ei missään vaiheessa kerrottu kansanedustajille.

– Missään ei ole hyväksytty mitään pilkkomisia, Meri toteaa.

Julkisuudessa Perussuomalaiset on vastustanut varsinkin VR:n hajottamista ja junien siirtämistä erityiseen kalustoyhtiöön.

Meri syyttää Soinia siitä, että tällä oli tapana junailla suuria päätöksiä eduskuntaryhmän ohi. Meren mukaan se synnytti pahaa verta puolueen sisällä ennen kesäkuun hajoamista. Hän arvioi, että Soini tai liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen (uv) ovat olleet VR-asian takana.


Jalosen mukaan VR-päätöksessä ei ollut mitään kummallista.

– Ainahan tällaiset asiat ovat hallituksen ja ryhmän päätöksiä, eivät yksittäisten ihmisten. On näistä ryhmässä keskusteltu, mutta en tiedä onko mitään päätöksiä siellä tehty, Jalonen sanoo.

Soini ei perjantaina vastannut Lännen Median soittopyyntöön.

Hallituksessa Perussuomalaisten, nykyisin Uuden vaihtoehdon liikennepoliittiset asiat on jyvitetty puolustusministeri Jussi Niinistön esikuntaan. Niinistön erityisavustaja Petteri Leino vahvistaa, että Perussuomalaiset antoivat VR:n pilkkomiselle siunauksensa ja että päätös tehtiin talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa. Asia tuotiin eduskuntaryhmien tietoon vasta myöhemmin, koska asiasta piti neuvotella ensin VR:n kanssa.

Leino kiistää, että ratkaisua olisi tehty salassa eduskuntaryhmältä.


– Esimerkiksi Ville Tavio (ps) on ollut tästä hyvin informoituna ja näyttänyt vihreää valoa, mutta niin se mieli muuttuu, Leino sanoo.

Kansanedustaja Tavio on VR:n hallintoneuvoston puheenjohtaja. Hän on julkisuudessa kritisoinut VR:n hajottamista.

Tavion mukaan Leinon puheissa ei ole perää.

– En ole näyttänyt vihreää valoa, tämä on ihan uskomatonta, hän hämmästelee.


Hänen mukaansa Perussuomalaiset vastusti VR:n pilkkomista hallituksessa loppuun saakka.

– On totta, että olen hallintoneuvoston puheenjohtajana varmasti paremmin informoitu kuin keskiverto kansanedustaja. En ole ollut yhdessäkään kokouksessa hyväksymässä VR:n purkamista.

Tavio kertoo, että hän itse kirjoitti luonnoksen Perussuomalaisten kielteisestä kannasta ja se hyväksyttiin ministeriryhmän ohjeeksi. Hänen mukaansa puolueesta loikanneet haluavat jälkeenpäin mustamaalata Perussuomalaisia.

– On todellinen pettymys, että soinilaiset ovat menneet tämänkin hyväksymään Bernerin esittämällä tavalla.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Lahti-Saloranta

Kun näitä lukee niin tulen aina vain vakuuttuneemmaksi että uuvattien loikka oli persujen pelastus. Soinin hillotolpan vuoksi tekemät lehmäkaupat menevät oikeutetusti uuvattien piikkiin eikä perussuomalaisten. Kun vaalitenteissä sitten persuja piikitellään niin on helppo olla piikittelijän kanssa samaa mieltä ja osoittaa uuvatteja kun siellä hallituksessa olleet.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

ApuaHommmaan

Hallitus valehtelee.

Pitänee kyseenalaistaa myös Sipilän Finnair sanomiset.

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201708112200321170_pi.shtml
"Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramolle myönnetystä lisäeläkkeestä nousi kohu. Koko asian taustalla on valtion esittämä näkemys, ettei lisäeläkkeitä käytettäisi palkitsemiseen. Sipilä oli tuolloin omistajaohjauksesta vastaava ministeri.

Sipilä ja Lintilä ovat sanoneet, etteivät he tienneet lisäeläke-esityksestä.

- Jos valtio-omistajalta tiedustellaan asiasta, meillä ei ole mitään muuta näkemystä kuin se, mitä on yhdessä linjattu ja eduskunnassakin keskusteltu. Minulle on yllätys, että ohjeita ei noudateta, sillä ne ovat kaikkien tiedossa."

Ei kuulosta uskottavalta. Joku salainen vedättely yli eduskunnan on hyvinkin mahdollinen. Kun poliitikko avaa suunsa tulee sieltä todennäköisesti ulos valeita. Sipilä on tunnettu rahapiirien suosija ja vedättäjä, eli se ei sinänsä yllätä, kun hänelle sattuu tämäntyyppisiä "vahinkoja".
Lisää rahaa kotouttamiseeni.

Kari Kinnunen

Hihi.
Sitä minä pohdin, että jos tyypilliseen logistiikka tapaan yksityistetään, niin operaattoriksi tulee jokin kakkaslovakian linia kolejowa ja veturiukoiksi idän ihmeet kolmanneksella palkasta.
Ja taas tuli kilpailukykyä.

punanuttu

Quote from: Laskentanuiva on 09.08.2017, 15:51:14
VR (ratakiskot) on yksi esimerkki luonnollisesta monopolista jota ei pidä yksityistää( kuten oli sähköverkot).

Radat (kiskot, sepelit ym) omistaa Liikennevirasto eli valtio. Eikä niitä olla siirtämässä yhtään minkään muun omistajan alle.

VR Oy erotettiin niistä jo 22 vuotta sitten 1.1.1995 alkaen. Silti moni luulee edelleen VR:n omistavan radat ja älämölö on sen mukainen.

Golimar

Olen aivan varma siitä että VR:n pilkkominen johtaa siihen että rahat valuvat veroparatiisiin, palvelu huononee, turvallisuus heikkenee, kustannukset nousevat ja työntekijöitä kyykytetään.
British Rail pilkottiin eikä se ollut mitään Strömsötä, joskus näin dokumentin yksityisen rautatieyhtiön toiminnasta Lontoon lähellä ja se meno oli kuin Kalkutassa, junat saapuivat ja lähtivät milloin sattui ja laitureilla juoksenteli tyyppejä kiljumassa ohjeita matkustajille, toisin kuin Intiassa matkaliput olivat tolkuttoman kalliita.

https://en.wikipedia.org/wiki/Impact_of_the_privatisation_of_British_Rail#Negative

http://blogs.lse.ac.uk/politicsandpolicy/the-new-politics-of-rail-privatisation/

The Big Sellout
https://www.youtube.com/watch?v=0wm0pDYryek

Lahti-Saloranta

Saatan olla aivan väärässä mutta minulla on sellainen käsitys ettei matkustajaliikenne ole kummoinen kultakaivos. Jos siitä saaduilla tuloilla pitäisi maksaa rataverkon ja kaluston ylläpito niin taitaisi mennä persneton puolelle vaikka tavaraliikenne maksaisi osansa kuluista. Kilpailutus merkitsisi sitä että kilpailua olisi vain kannattavimmilla reiteillä. Kuka se sitten hoitaa sen kannattamattoman osuuden.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

finnTroll

Quote from: ApuaHommmaan on 11.08.2017, 16:06:28
Hallitus valehtelee.

Pitänee kyseenalaistaa myös Sipilän Finnair sanomiset.

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201708112200321170_pi.shtml
"Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramolle myönnetystä lisäeläkkeestä nousi kohu. Koko asian taustalla on valtion esittämä näkemys, ettei lisäeläkkeitä käytettäisi palkitsemiseen. Sipilä oli tuolloin omistajaohjauksesta vastaava ministeri.

Sipilä ja Lintilä ovat sanoneet, etteivät he tienneet lisäeläke-esityksestä.

Ne on valehdellut syksystä 2015 asti. Soini on ollut mukana tekemässä lehmänkauppoja. Siis niitä Tasavallan Presidentin mainitsemia "lehmänkauppoja".
Niitä on tehty.

Omnibussilla on omat tai vuokratut bussit. Ostakoon yrittäjä veturit tai vuokratkoot ne. Ja olisiko viisasta korvata jotkut reitit linja-autoilla.

Leena Meri & Co, kyllä politiikkaan voi oppositiosta vaikuttaa.

Minkä ylipäänsä voi sanoa, sen voi sanoa selvästi.

orientexpressen

Quote from: Golimar on 11.08.2017, 19:53:51
Olen aivan varma siitä että VR:n pilkkominen johtaa siihen että rahat valuvat veroparatiisiin, palvelu huononee, turvallisuus heikkenee, kustannukset nousevat ja työntekijöitä kyykytetään.
British Rail pilkottiin eikä se ollut mitään Strömsötä, joskus näin dokumentin yksityisen rautatieyhtiön toiminnasta Lontoon lähellä ja se meno oli kuin Kalkutassa, junat saapuivat ja lähtivät milloin sattui ja laitureilla juoksenteli tyyppejä kiljumassa ohjeita matkustajille, toisin kuin Intiassa matkaliput olivat tolkuttoman kalliita.

Iso-Britanniassa yksityistettiin aluksi rataverkko, mikä oli iso virhe.

Sen sijaan yksityisten liikennöitsijöiden tulo valtion omistamille radoille ei ole aiheuttanut tuollaisia ongelmia. Päin vastoin, yleensä rautatieliikenne voi näissä maissa paremmin kuin Suomessa esimerkiksi jos katsotaan eri kulkumuotojen markkinaosuuksia.

Suomen tämänhetkinen iso ongelma on siinä, että meillä on yhdistetty monopoli puhtaaseen voitontavoitteluun, mikä ei juuri koskaan ole hyvä yhdistelmä.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Lalli IsoTalo

Mahtaako Soinin toteemissa olla hilloja ollenkaan siinä vaiheessa, kun asia tulee ajankohtaiseksi.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R