News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

suurvallat, puskurivaltiot, liikenneurkinta, Berner, Ollila

Started by talous ja muutos, 22.01.2017, 14:22:56

Previous topic - Next topic

talous ja muutos

Näyttää siltä, että NATO ei enää laajene NATO:n ja Venäjän välisiin valtioihin. Sen on ikäänkuin varmistanut Venäjän ja Georgian välinen sota 2008 sekä vuodesta 2014 Ukrainan kriisi, jonka Venäjä on aiheuttanut. Toisena varmistuksena on ollut Ranskan ja Saksan vastahakoisuus NATO:n itälaajenemiselle vuodesta 2008 lähtien.
Tarkemmat tiedot yo. seikoista:
http://hommaforum.org/index.php/topic,113819.0.html
USA, Kiina ja Euraasian liitto: « Vastaus #16, « Vastaus #17, « Vastaus #20
Wikipedia/Krimin kriisi 2014
Wikipedia/Itä-Ukrainan sota

Lopputuloksena on, että NATO:n ja Venäjän välissä on joukko puskurivaltioita:
Ruotsi, Suomi, Moldova, Ukraina ja Georgia.

Klassisen suurvaltapolitiikan sääntöjen mukaan USA ja Venäjä haluavat vakoilla, mitä tapahtuu NATO:n ja Venäjän välisissä puskurivaltioissa. - NATO:a kiinnostaa erityisesti Suomi, koska mahdollisessa reviirijaossa Suomi kuuluisi Venäjän reviiriin. Vastaavasti Ruotsi kuuluisi NATO:n reviiriin

-----

Nyt sitten pohditaan, millaiset vakoilutavat hyödyttäisivät puskurivaltioita, ja millaiset vakoilutavat hyödyttäisivät USA:ta ja Venäjää.


xor_rox

Quote from: talous ja muutos on 22.01.2017, 14:22:56
sekä vuodesta 2014 Ukrainan kriisi, jonka Venäjä on aiheuttanut...

Näinhän se HS Pravda väittää, mutta tosiasiassa Ukrainan kriisi on seurausta Eurostoliiton ekspansiopolitiikasta ja sen laittoivat tulille länsimaat itse. HS Pravda ei tätä tietenkään myönnä, kuten se ei myönnä mitään muutakaan perseilyä, jota Eurostoliitto tällä hetkellä harjoittaa.

Tervetuloa Ukraina-ketjuun keskustelemaan asiasta lisää. Siellä kriisin historia on käyty pohjamutia myöten läpi.

talous ja muutos

Suomen tieliikenteen vakoilu olisi hyödyksi USA:lle ja NATO:lle, koska Suomi on Venäjän naapuri ja Ruotsin maapuolustus on heikko.
Siitä on hyötyä Venäjällekin, mutta ei niin paljon kuin länsivalloille.


1. yritys:
http://yle.fi/uutiset/3-6986640
Jorma Ollilan työryhmä ehdottaa: Ajaminen kilometriverolle

Satelliittipaikannukseen perustuva kilometrivero vaihtelisi sen mukaan, millä alueella auto liikkuu ja minkälaisia hiilidioksidipäästöjä aiheutetaan. Suomi jaettaisi kahteen tai kolmeen alueeseen.
16.12.2013 klo 10:15päivitetty 16.12.2013 klo 14:49

2. yritys:
http://yle.fi/uutiset/3-9412140
Pitääkö kaikkien maksaa asiakasmaksuja? 9 kysymystä ja vastausta liikenneuudistuksesta
Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) kertoi liikenneuudistuksen lähtökohdat torstaisessa tiedotustilaisuudessa.
19.1.2017 klo 13:59päivitetty 19.1.2017 klo 15:55

3. Miten asiakasmaksut määräytyvät?
Ministeri Bernerin mukaan eduskunnassa päätetään tukkutason palvelumaksusta, eli määritellään taso, joka määrittelee väyläyhtiön tuloja. Se mahdollistaa operaattoreiden palvelujen tuottamisen maksujen päälle. Bernerin mukaan asiakkaat voivat päättää käyttävätkö niitä vai eivät.
Yhtiö kerää liikenteenkäytöstä asiakkaalta kiinteän aikaan sidotun maksun, kerrotaan liikenneministeriön selvityksessä. Tässä muodossa ei tarvita paikanninta. Myöhemmässä vaiheessa asiakkaan on mahdollisuus ottaa myös kilometripohjainen hinnoittelu. Ministerin mukaan kilometripohjaisessa mallissa sijaintipalveluiden käyttöönotto on asiakkaalle vapaaehtoinen. Ajoneuvon paikantamista ministeriö perustelee sillä, että liikenneverkkoyhtiön pitäisi tietää liikkuuko auto yksityisellä tiellä vai valtakunnallisella. Ministeri Berner vakuutti torstaina, että kansalaisten yksityisyydensuojaa kunnioitetaan asiassa.

talous ja muutos

Suomen tieliikenteen vakoilu olisi Venäjälle tärkeätä, jos Suomen ja Venäjän välille syntyy kriisi.
Tuollaista kriisiä tuskin syntyy niin kauan kuin Ruotsi ei ole NATO:n jäsen. Nimittäin Venäjän kannalta on ihannetilanne, kun Suomi ja Ruotsi eivät kuulu NATO:on. Kaiken lisäksi Ruotsilla on heikot maavoimat.
Näissä olosuhteissa NATO:lla on hankalaa puolustaa Baltian maita eikä NATO oikein kykene maahyökkäykseen Venäjää vastaan.

Venäjä, USA, Kiina ja luultavasti moni muukin valtio käyttää netti- ja tietokantavakoilussa ovelia vakoiluohjelmia, hakkereita, salaisia agentteja, lahjontaa, kiristystä, uhkailua jne.
Jos Suomessa olisi satelliittipohjainen ajoneuvovalvonta, niin Venäjä yrittäisi vakoiluohjelmilla kerätä ajantasaista informaatiota autojen liikkumisesta ja kopioida tietokantoja, joihin on koottu aikaisemmat autojen kulkutiedot.
Kriisitilanteitten varalta Venäjä tarvitsee autojen liikkumistiedot ainakin näiltä käyttäjäkunnilta:
- Armeijan lentäjät
- Armeijan upseerit
- Puolustusministeriön virkamiehet
- Rajavartiolaitoksen henkilökunta
- Sisäministeriön henkilökunta
- Suojelupoliisin henkilökunta
- Poliisipäällystö
- Eri ministeriöitten päälliköt
- Kansanedustajat
- Ministerit
- Presidentti
- Isojen kaupunkien johtajat ja henkilökuntien päälliköt
- Avainalojen yhtiöitten päälliköt

Ajantasaisten autojen liikkumistietojen avulla tiedetään, missä kyseinen henkilö on tai ainakin, missä hänen autonsa sijaitsee.
Kun kerätään tietokantoihin autojen liikkumistiedot, niin saadaan paljon tietoa kyseisen henkilön
- Rutiineista
- Missä liikkuu työn takia
- Lomapaikoista
- Missä osoitteissa vierailee
* Nämä tiedot ovat arvokkaita jo sinällänsä. Mutta niitä voidaan käyttää myös syventävään vakoiluun. Esim. keitä asuu vierailukohteissa? Millaiset suhteet on vierailukohteitten henkilöihin? Jne.