News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Laivakaappauksista

Started by tommi, 21.08.2009, 17:19:37

Previous topic - Next topic

tommi

QuoteRuotsinlaivankin voi kaapata

Itämerellä kaapattu Arctic Sea ei välttämättä jää yksittäistapaukseksi. Tutkimuksen mukaan esimerkiksi ruotsinlaivan kaappaus olisi helppoa.

Rahtilaiva Arctic Sean kaappaus saattoi olla Itämerellä ensimmäinen kahteensataan vuoteen, mutta voi hyvin olla, että se ei jää viimeiseksi. Laivakaappauksen toteuttaminen Itämerellä on yhä täysin mahdollista, sanoo asiantuntija.

– Se on täysin mahdollista. En sano, että se olisi todennäköistä, mutta mahdollista kuitenkin, valtiotieteen tohtori Timo Hellenberg sanoo.

– Ja niin kauan kuin se on mahdollista, parannuksia turvallisuuteen tulisi tehdä.

Hellenberg tietää mistä puhuu, sillä hän johti keväällä päättynyttä tutkimushanketta, jossa tarkasteltiin matkustajalaivan kaappausta Itämerellä. Hän johtaa konsulttiyhtiötä, joka neuvoo yrityksiä ja valtioita meriturvallisuusasioissa.

Hellenbergin tutkimus on raakaa luettavaa.

Sen mukaan laivakaappausoperaatio olisi suhteellisen helppoa esimerkiksi lentokoneen kaappaamiseen verrattuna. Aseita tarvitaan vain vähän, eikä turvatarkastuksia laivaan noustessa juuri ole. Lisäksi laivaan salakuljetettavat järeät aseet tekisivät laivan takaisinvaltaamisesta hyvin hankalaa.

Vastapuolellakin on tosin tukku arsenaalia. Tutkimuksen mukaan erityisesti Venäjällä on Itämerellä kapasiteettia vaikka laivan valtaamiseen pinnan alta tai sen ollessa liikkeellä helikopterein.

Tutkimuksessa myös ehdotetaan tuliaseiden jakamista laivojen turvallisuushenkilökunnalle, jotta terroristien kynnys laivakaappauksiin kohoaisi.

Satamiin
turvatarkastukset

Laivojen turvattomuus suhteellisen turvallisenakin pidetyillä merialueilla tulee Timo Hellenbergin mukaan johtamaan siihen, että satamissakin aletaan tehdä lentokenttien tyylisiä turvatarkastuksia. Laivayhtiöt ja viranomaiset ovat pitäneet tarkastuksia tähän asti tarpeettomina ja kalliina.

– Ihmettelen kyllä, miten se on nähty niin kalliina. Laivayhtiöiden etu on osoittaa meriliikenteen turvallisuus. Ne kilpailevat yhä lentoliikenteen kanssa matkustajamääristä, Hellenberg sanoo.

– Turvatarkastukset edellyttävät vain, että satamaan tullaan tarpeeksi ajoissa. Ei tämä ole mitään rakettitiedettä.

Hellenbergin mukaan Itämeren varustamot ja satamat saisivat hyvän etumatkan alkamalla pian toteuttaa turvatarkastuksia. Tulevat EU-säännökset pakottavat satamat uudistumaan ja työt aloittamalla voitaisiin säästää kustannuksia.

– Turvatarkastukset tulevat, halutaan niitä tai ei.

Arctic Sea uudenlaisen
terrorin kohde

Timo Hellenberg on seurannut rahtilaiva Arctic Sean mysteeriä tarkasti. Hän kutsuu tapausta Troijan hevoseksi.

– Arctic Sea on mahdollisuus. Nyt olisi kaikki mahdollisuudet tiivistää ja kehittää viranomaisyhteistyötä. Tästä tapauksesta on paljon opittavaa ja hyödynnettävää.

Heinäkuun lopulla Ruotsin aluevesillä kaapatuksi joutunut suomalaisvarustamon laiva purjehti Maltan lipun alla, ja sen turvallisuudesta vastasivat venäläiset. Miehistö oli venäläinen ja kaapparit Virosta, Venäjältä ja Latviasta. Oman lusikkansa keittoon laittoivat vielä Ranskan ja Portugalin laivastot sekä Britannian rannikkovartiosto.

Hellenbergin mukaan Suomen poliisi toimi tapauksessa moitteetta. Sen sijaan ruotsalaisten toiminnassa oli arvosteltavaa. Paras tilannekuva on puolestaan ollut venäläisillä.

Arctic Sean tapauksesta Hellenbergillä on oma näkemyksensä.

– Tapaus vaikuttaa uudenlaiselta terrorilta, jossa perinteinen järjestäytynyt rikollisuus ja järjestäytynyt fundamentalismi (ääriliikkeet) tekevät yhteistyötä.

– Tässä on kaikki ainekset laajempaan konfliktiin ja riskianalyysiin. Siitä kielii myös Venäjän tapauksessa käyttämä suuri voima, Hellenberg sanoo.

Arctic Sean tapaus on yhä suuri mysteeri, johon toivottavasti saadaan selkoa poliisitutkinnassa. Hellenberg varoittaa kuitenkin, että erityisesti Venäjällä valtiolliset edut saattavat mennä tutkinnallisten seikkojen edelle, jolloin tapaus myös jää mysteeriksi.

http://www.taloussanomat.fi/kotimaa/2009/08/21/ruotsinlaivankin-voi-kaapata/200918572/12

QuoteLaivayhtiöt eivät huolestuneita kaappauksista

Laivayhtiöiden mielestä Itämeren matkustaja-alusten turvallisuus on hyvällä tasolla eikä kaappausta tarvitse pelätä.

Suurissa matkustajalaivayhtiöissä Tallink-Siljalla ja Viking Linella ei pidetä laivakaappausta Itämerellä kovinkaan helposti toteutettavana.

– Se ei ole meidän mielestä todennäköistä, kuittaa Viking Linen turvallisuusasioista vastaava tekninen johtaja Tony Öhman.

Öhmanin mukaan laivoilla on jo nyt hyvät järjestelmät, ja liikenne on sujunut tähänkin asti ilman onnettomuuksia.

Tallink-Siljan toimitusjohtajan Keijo Mehtosen mukaan rahtilaiva Arctic Sean salaperäinen kaappaus tutkitaan tarkkaan niin yhtiön kuin varustamoyhdistyksen piirissä. Mehtosen mukaan vielä on kuitenkin liian aikaista vetää johtopäätöksiä.

– Tässä tapauksessa on vielä iso mysteeri, mitä oikeasti on tapahtunut, Mehtonen sanoo.

Ei tarvetta
turvatarkastuksille

Laivayhtiöiden mukaan kaikki matkustajat kattaville turvatarkastuksille ei lentokenttien tyyliin ole vielä tarvetta. Tarkastukset toteutetaan nykyisellään kolmessa eri portaassa, riskiarviosta riippuen.

Normaalitilanteessa matkustajia ei tarkasteta kuin mahdollisin pistokokein, mutta kakkostasolla kiristynyt tilanne voi johtaa tarkastusten käyttöönottoon. Kolmannella tasolla laiva voi jäädä kokonaan satamaan.

Tallink-Siljan Mehtonen sanoo, että tilanne ei tarkastusten osalta ole muuttunut.

– Tämä tilanne ei aiheuta ollenkaan sitä, että tätä lähdettäisiin muuttamaan, hän toteaa.

Laivoissa useita
turvajärjestelmiä

Matkustajalaivojen ja suurten rahtilaivojen turvallisuutta säätelevät parhaillaan kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n säännökset, erityisesti laivojen ja satamien turvallisuussäännöstö ISPS.

ISPS:n mukaan kaikki tavarakuljetukset on ilmoitettava laiva-yhtiölle, ja niiden mukana on toimitettava lastiluettelot. Satamiin ja laivoihin pitää nimetä turvallisuusvastaavat, ja niille on laadittava turvallisuussuunnitelmat.

Laivoilla on lisäksi oltava AIS-seurantajärjestelmä, joka lähettää rannikkoasemille laivojen sijaintietoja. Esimerkiksi Arctic Sean tapauksessa kaapparit kuitenkin käänsivät AIS-järjestelmän pian pois päältä.

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2009/08/21/laivayhtiot-eivat-huolestuneita-kaappauksista/200918605/139

Edit: Kohta varmaan Itämerestä tulee joku Adeninlahti 2.0.  ;)
"We shall defend our island, whatever the cost may be, we shall fight on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets, we shall fight in the hills; we shall never surrender."  -Winston Churchill

http://sverigedemokraterna.se/