News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2016-12-04 ”Suomen leijona joutunut vääriin käsiin” – Finlayson

Started by Nuivanlinna, 04.12.2016, 09:39:45

Previous topic - Next topic

Pullervo

Tässäpä meillä esimerkki ketjun teemaan. Tweetin tarjoilee Kaarina Hazard. Ilmeisesti Finlayson on saanut "juhlatuotteensa" myyntiin hyvissä ajoin ennen itsenäisyyspäivää.

[tweet]925750307669401601[/tweet]

Golimar

QuoteTamperelainen tekstiiliyhtiö Finlayson tiedottaa aloittavansa yt-neuvottelut.

"Uudistusten läpiviemiseksi ja yrityksen kannattavuuden turvaamiseksi" alkavat yt-neuvottelut koskevat koko yritystä. Tavoitellut kustannussäästöt ovat yli miljoona euroa, ja ne saattavat johtaa irtisanomisiin, tiedotteessa sanotaan.

Lisäksi yhtiö etsii avoimella haulla uutta toimitusjohtajaa.

Finlaysonin toimitusjohtajana vuonna 2014 aloittanut Jukka Kurttila siirtyy nykyiseltä paikaltaan luovaksi johtajaksi, vastuualueenaan liiketoiminnan strateginen kehittäminen.

- Olemme saaneet lyhyessä ajassa paljon aikaan ja Finlayson on taas olemassa. Olemme panostaneet vastuullisuuteen, herättäneet keskustelua ja tuplanneet liikevaihtomme. Olen kuitenkin itse parhaimmillani luovassa bisnesajattelussa. Tämän rinnalle tarvitsemme nyt prosessien viilaajaa sekä viiltävän tarkkaa ja ennakkoluulotonta rationaalista älyä, Kurttila sanoo tiedotteessa.

Yhtiö muistuttaa, että Finlayson on Kurttilan toimitusjohtajakauden aikana kaksinkertaistanut liikevaihtonsa, ja kotimaan myynti on pysynyt kasvussa.

Yt-neuvotteluihin johtaneet ongelmat ovatkin lähtöisin enimmäkseen kansainvälisiltä markkinoilta.

- Kuluvana vuonna Finlaysonin haasteeksi on kuitenkin noussut uusien kivijalkaliikkeiden kannattavuus Ruotsissa sekä lisenssitulojen arvioitua myöhäisemmäksi siirtynyt tuloutuminen Aasiassa. Kansainvälistymisen haasteiden lisäksi Finlaysonin toimintojen kustannustehokkuus ei ole kehittynyt muun kasvun vauhdissa, tiedotteessa sanotaan.

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201712082200590968_u0.shtml

Bienveillant

Ja varmaan suurieleinen vetäytyminen Kärkkäisen putiikista tulee vaan edesauttamaan bisneksen upeaa kehitystä kun suvaitsevaiset asiakkaat voivat ostaa nyt Tom of Finland lakanansa jostain tiedostavammasta kaupasta? Eiku...

Täytyy sanoa että itsekin kohtuullisen pitkän linjan yrittäjänä yleensä tekee aina pahaa lukea yrityksistä, joilla menee huonosti mutta Finlayson tehköön poikkeuksen. Kurttilan moraalisäteily ja laskelmoitu hyväitseväisyys on ollut niin ällöä koko yrityksen uuden tulemisen ajan, että tästä uutisesta ei voi olla pahoillaan.
Sohvaltahuutelija

Kivikova

Nyt en muista mistä eilen luin, mutta Kärkkäisen tekstiilien myynti oli kasvanut 25%, koska olivat ottaneet myyntiin muita tekstiilibrändejä. Näin käy, kun lähtee politikoimaan, kuten teki kirkkokin. Jengi lähti vetään, kun Mäkinen, Askola & Co. alkoi muuttamaan kirkkoa homodiskoksi ja suvaitsemaan laittomia ikänsä valehdelleita Lähi-idän ja Afrikan kloppeja.
- Lukihäiriötä jo vuodesta 1977.
- Pessimisti ei pety!
- Tykkää Natsi-suklaa Eskimosta.

kummastelija

Niin. Finlayson lähti hakemaan markkinoita suuntautumalla homoperversioihin ja avoimeen suomalaisvastaisuuteen. Viesti on mennyt kuluttajille läpi. Kauppa ei käy ja yyteetä pukkaa päälle. Finlayson lienee ensimmäinen kuluttajabrandi, missä yhtiö suhtautuu nuivasti suureen osaan asiakaskuntaansa. Tästä saa markkinoinnin oppikirjoja kirjoittavat mainion esimerkin siitä, miten vihamielinen markkinointi tuhoaa yrityksen brandin. Minulle Finlayson mielikuvana oli Suomen kesää, järvimaisemaa ja koivuja. Nykyään se on tunkkaista politikointia, homoperversioita ja konfliktien hakemista. Ei jatkoon.
"Syö paskaa ja kuole pois!!" - PEN sananvapauspalkinnolla palkittu Abdirahim Hussein suomalaisnaiselle. 5.11.2015
"Hussein teki riko­sil­moi­tuksen vihapuheesta" Hussein on jakanut sosiaalisessa mediassa useita esimerkkejä siitä, miten häntä on nimitelty ja uhkailtu eri viesteissä: 18.8.2015

Golimar

QuoteJukka Kurttila
@jukkispukkis
Paskaa tuulettimeen vuodesta 1964 ja #Finlayson'illa vuodesta 2014
@finlaysonsuomi

https://twitter.com/jukkispukkis

Quote
Tom of Finlandista tunnettu tekstiilivalmistaja hallitsee mediajulkisuuden, mutta numerot jättävät toivomisen varaa – "Tase ei näytä normaalilta"

X

Finlaysonin mukaan Tom of Finland -tuotteet ovat herättäneet Suomessa ja maailmalla valtavasti kiinnostusta. Muuten sen kuosit jakautuvat "ihaniin, jänniin ja tyylikkäisiin maailmoihin".

"Tom of Finland on ajankohtaisempi kuin koskaan: meidän pitää jatkaa ihmisoikeuksien, suvaitsevuuden ja avoimuuden puolesta puhumista", sanoi Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila jo kaksi vuotta sitten.

Tekstiilivalmistaja on myös kehottanut ajattelemaan maapallon tilaa. Se on kampanjoillaan halunnut haastaa isot, globaalit toimijat konkreettisiin tekoihin ympäristön hyväksi.

Kovin kansainvälistä toiminta ei vielä ole, sillä vuonna 2018 sen liikevaihdosta noin 95 prosenttia syntyi Suomessa. Värikkäästä ja keskustelua synnyttävästä kampanjoinnista tunnettu Finlayson on siinä mielessä heikoilla, että vuonna 2018 sen käyttökate oli vain 0,8 prosenttia liikevaihdosta.

X

Kauppalehden analyytikko Ari Rajala kiinnittää huomiota Finlaysonin heikkoon omavaraisuusasteeseen (14,2%) ja korkeaan nettovelkaantumisasteeseen (130,5%).

Finlaysonilla on takanaan osakeanti, jolla se keräsi noin 3,1 miljoonaa euroa. Vuonna 2018 Finlayson purki varastoja helpottaakseen oloaan.

"Positiivinen kassavirta johtui varastojen realisoinnista. Varastojen arvo putosi vuodessa yli neljä miljoonaa euroa, ja se pystyi lyhentämään rahalaitoslainojaan", Rajala tulkitsee lukuja.

Rajalan mukaan rahoitusrakenne vaikuttaa likviditeettinäkökulmasta erikoiselta. Finlaysonilla oli vuoden 2018 lopussa pelkästään lyhytaikaista velkaa, joka erääntyy vuoden sisällä.

Lyhytaikaista velkaa oli yhteensä 10 miljoonaa euroa, kun lyhytaikaisia saamisia oli 2,0 miljoonaa ja kassaa 1,6 miljoonaa euroa.

"Tilinpäätöslukujen perusteella Finlaysonin likviditeettitilanne vaikuttaa tiukalta. Tase ei näytä normaalilta", Rajala kuvaa.
X


https://www.talouselama.fi/uutiset/tom-of-finlandista-tunnettu-tekstiilivalmistaja-hallitsee-mediajulkisuuden-mutta-numerot-jattavat-toivomisen-varaa-tase-ei-nayta-normaalilta/fb85f2b8-2d65-4a78-80dd-8a6c0f4c3e22

l'uomo normale

QuoteKODINTEKSTIILIYHTIÖ Finlayson sulkee suurimman osan myymälöistään toistaiseksi tiistaista lähtien. Ovensa sulkee 19 myymälää, ja auki jää neljä pysyvää ja neljä pop up -myymälää.

Toimitusjohtaja Mikko Koponen kertoo STT:lle, että suljettavien myymälöiden 74 työntekijää lomautetaan. Syynä sulkemiseen on se, että asiakasvirta on koronan takia hiipunut vielä pienemmäksi kuin viime keväänä.

Samalla verkkokauppa on kasvanut vauhdilla. Viime kevään myymäläsulun aikana liikenne verkkokaupassa kasvoi 750 prosenttia. Koposen mukaan Finlaysonin myynnistä valtaosa tapahtuu omissa kanavissa, eli omissa myymälöissä ja verkkokaupassa. Tarkkaa osuutta yhtiö ei julkista.

[....]


https://www.hs.fi/talous/art-2000007902196.html
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Pentecost

Ei mikään firma laita liikkeitä kiinni kuin pakon edessä. Täältä voi tutkailla Finlaysonin menoa ja erityisesti tulosta viime vuosilta. Myönnän, ettei pelkkä tulos kerro kaikkea, kun investoinnit otetaan lukuun, mutta jos sama tappioputki jatkuu vuosikausia niin kertoo sekin jotain "pisneksen"kannattavuudesta...

https://www.finder.fi/Sisustustekstiilit/Finlayson+Oy/Helsinki/yhteystiedot/522480

2017-2019 tappiot noin 5,1 miljoonaa euroa. Viime vuoden tulosta ei vielä näy. Asiakastieodn sivuilta näkyy sekin, että sekä työntekijämäärä että omavaraisuus on laskenut ja siitä huolimatta tehdään persnettoa. En sijoittaisi.

https://www.asiakastieto.fi/yritykset/fi/finlayson-oy/18328493/taloustiedot

Kävin viimeksi Tampereen Sokoksella etsimässä pussilakanasettiä ja vaikka en taatusti Finlaysonin tuotteita ostaisi ihan periaatesyistä (ei mitään tekemistä Tom Of Finlandin tai suvaitsemattomuuden kanssa), niin havaitsin Finlaysonin tuotteiden tulevan 'Made In Indonesia' lapuilla varustettuna. Hinta oli kuitenkin kotimaisen arvokas eli 100-130 euron paikkeille setti.

Minusta yrityksellä on kateissa niin fokus kuin asiakkaat. Jos suomalaisuutta mainostettaisiin suomalaisilla tuotteilla, niin voisin harkitakin, mutta kun saa samaa laatua kuin Tokmannilta niin mitäpä sitä turhaa.

KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.

l'uomo normale

Finnlaysonin johtaja Kurttila on nyt perustanut Kontulan olutpanimo-nimisen firman, jolla on toimisto Kontulassa ja joka myy virolaista A le Coq-lageria Keijo-tuotenimellä, ja on olevinaan hipsteri-ironinen vastaisku pienpanimo-olut hifistelyboomille. Hesarin sai muutamalla jutullaan promoamaan tuotettaan isommin kuin mitä joku oikea pienpanimo olisi onnistunut. Saa nähdä miten Kurttila onnistuu myymään muutaman euron tuotetta; jaksaako joku innostua minun mielestäni jo aika vanhasta vitsistä. Kai niitä on ollut muitakin kuin Kurko-lonkero.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Niobium

Quote from: Pentecost on 06.04.2021, 10:47:57
Minusta yrityksellä on kateissa niin fokus kuin asiakkaat. Jos suomalaisuutta mainostettaisiin suomalaisilla tuotteilla, niin voisin harkitakin, mutta kun saa samaa laatua kuin Tokmannilta niin mitäpä sitä turhaa.

Finlayson on tehnyt ihan perinteiset, vahva brändi ja sitten iskee ahneus. Ulkomailta saa kauniin hymyn ja lupauksen laadusta. Kun soppari on tehty ja annettu kenkää työntekijöille ja vedetty tehtaat alas, niin tajutaan, että ei se nyt näin pitänyt mennä.

Retkeilyvarustebrändi Halti teki just näin. Ensin oli tehty kymmenet vuodet laadukkaita tuotteita. Kaukomailta toimitetut kamat olivat pelkkää pazkaa. Se maine on mennyt.
"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

l'uomo normale

Quote from: Niobium on 06.04.2021, 12:33:52
Quote from: Pentecost on 06.04.2021, 10:47:57
Minusta yrityksellä on kateissa niin fokus kuin asiakkaat. Jos suomalaisuutta mainostettaisiin suomalaisilla tuotteilla, niin voisin harkitakin, mutta kun saa samaa laatua kuin Tokmannilta niin mitäpä sitä turhaa.

Finlayson on tehnyt ihan perinteiset, vahva brändi ja sitten iskee ahneus. Ulkomailta saa kauniin hymyn ja lupauksen laadusta. Kun soppari on tehty ja annettu kenkää työntekijöille ja vedetty tehtaat alas, niin tajutaan, että ei se nyt näin pitänyt mennä.

Retkeilyvarustebrändi Halti teki just näin. Ensin oli tehty kymmenet vuodet laadukkaita tuotteita. Kaukomailta toimitetut kamat olivat pelkkää pazkaa. Se maine on mennyt.

Finlayson oli jo lopettanut Suomessa kun mainosmaakarit ostivat brändin ja alkoivat myydä vanhalla nimellä aasian tuontia.

Vähän sanoin oli käynyt Finluxille. Turkkilainen vanhojen tuttujen eurooppalaisten elektroniikan kuluttajabrändien haalimiseen erikoistunut yritys osti Finluxin nimen ja teettää Finlux-televisioita samalla tuotantolinjalla kuin muunkin nimisiä televisioitaan ja muita eri Euroopan maihin.

Suurten tilausten kansainvälisillä yrityksillä on enemmän mahdollisuuksia vaatia tuottajilta laatua ja lupausten täyttämistä, kuin jollain puhtaasti suomalaisella yrityksellä. Lidlin vaatteet ovat aika laadukkaita hintaansa nähden.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

l'uomo normale

Quote from: l'uomo normale on 06.04.2021, 11:06:02
Finnlaysonin johtaja Kurttila on nyt perustanut Kontulan olutpanimo-nimisen firman, jolla on toimisto Kontulassa ja joka myy virolaista A le Coq-lageria Keijo-tuotenimellä, ja on olevinaan hipsteri-ironinen vastaisku pienpanimo-olut hifistelyboomille. Hesarin sai muutamalla jutullaan promoamaan tuotettaan isommin kuin mitä joku oikea pienpanimo olisi onnistunut. Saa nähdä miten Kurttila onnistuu myymään muutaman euron tuotetta; jaksaako joku innostua minun mielestäni jo aika vanhasta vitsistä. Kai niitä on ollut muitakin kuin Kurko-lonkero.

Kurttilan "Kontulan oluttehdas" on mennyt konkurssiin. Jos joku haluaa juoda junttiolutta hipsteri-ironisesti, hän varmaan voi juoda Pirkka- tai Lidl oluita asiantuntevasti nautiskellen. Tänään Hesari otsikoi, että R-kioski tuo markkinoille oman halpisoluensa.


Quote
Helmi Henell
Tiistai 26.3.2024 klo 18:44
Kontulan oluttehdas on haettu konkurssiin.

Konkurssihakemus on jätetty vireille Helsingin käräjäoikeuteen maanantaina 25.3.2024.

[...]
Kontulan oluttehtaan konkurssista kertoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat. HS haastatteli oluttehtaan kauppiasta Matti Pesosta. Pesosen mukaan konkurssin taustalla on yleinen maailmantilanne. Hän viittaa muun muassa Ukrainan sotaan.

Pesonen sanoo HS:lle tekstiviestitse, että yrityksellä ei ollut riittävästi resursseja vastata rajun inflaation aiheuttamaan muutokseen kuluttajien käyttäytymisessä.

[..]

Oluttehtaan on perustanut Jukka Kurttila, joka toimii Finlaysonin toimitusjohtajana.

Samojen yrittäjien pyörittämää Kontulan tehdas -nimistä yritystä on haettu niin ikään konkurssiin. Yritys on valmistanut muun muassa Käyrä-nimistä grillimakkaraa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/decde635-90a7-4e49-9dc9-c5326239c666
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

KamalaJari

Toteaisin tähän vain lyhyesti että Finlayson on joutunut vääriin käsiin jo ajat sitten.
Harmi tuon konsernin kohtalo mutta idänkaupan lopahtaminen , globalismin kirous ja halpatuonti ja kyvyttömät johtajat , siinä se sitten oli.
Parhaimmillaan konserni työllisti tuhansia ihmisiä eri puolilla suomea.
Miksi Jumala teki Suomalaisista lampaita joita keritään ?

ikuturso

Olen ollut aikanaan jopa soittamassa Finlaysonin firman pikkujouluissa Finlaysonin palatsissa Tampereella.

Palkkioksi sain mm. luksus lakanasetin. Royal. Nuo pussilakanat ovat vieläkin hyvässä kunnossa ja hyvälaatuisia. Noista ajoista on nyt 35 vuotta.

Viimeksi olen ostanut Finlaysonia aina huipputarjouksista ja outleteista, kun on ollut tarjolla Jeesusta ja Mariaa. Twill-kudottua täyspellavaa (käsittääkseni kiinalaista) ei ole Finlaysonkaan onnistunut pilaamaan. Kudos on siis samaa kuin Torinon käärinliinoissa, siitä tuo Jeesus-lakana. Olen myös kommentoinut, että minut voi aikanaan omaan hautaani tai tuhkaukseen kääriä tuohon lakanaan. Onhan sillä 50 vuoden takuu, eli pitäisi loppuelämäni kestää.

Kun pesukoneen jälkeen pehmeäksi silitetyt pellavat odottavat sängyssä ja sinne saunapuhtaana ilkosillaan menee, niin koko iho tykkää ja hyrisee. Ja niissä lakanoissa kelliminenkin...




Tuolla oli mielenkiintoinen vuodelta 2017, kun finsku laittoi alennuksen vain naisille.
-Kontrolloivatko, että tuotteet menevät vain naisten käyttöön? Jos eivät, niin hehän kannustavat miehiä jäämään baariin kaljalle ja laittamaan naiset liinavaateostoksille.
-Mennäänkö ostamaan uudet saunapyyhkeet?
-Mene sinä, kun saat halvemmalla.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Karjala

Finlaysonila ei ole lakanamonopolia joten isänmaallisten kannattaa hankkia lakanansa muualta, palveluksena maamme kansalle ja sen tulevaisuudelle!

Mainehaittansa on Finlayson itse pilannut. Sitä saa mitä tilaa.
⚪ 🔵 ⚪ Vetoomus HommaWikin puolesta 🇫🇮 🇫🇮 🇫🇮

🔗  Wiki.Hommaforum.org