News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Viking Line tilaa laivan Kiinasta

Started by toumasho, 23.11.2016, 13:14:33

Previous topic - Next topic

toumasho

440 miljoonaa euroa laitettu rahaa heidän taskuun, mitä tekee Viking? Ostaa laivan Kiinasta ja tekee samalla suurimman teknologian siirron miesmuistiin Kiinaan.

Minusta EU:n kuuluisi blokata tuo kauppa, siirrämme eurooppalaista osaamista ja työtä maahan, jota syytetään polkuhinnoittelusta teräksessä sekä liki orjapalkoilla työn teettämisestä.

Nyt siis ei ole pelkästä laivatilauksesta kyse, vaan siitä että annetaan Kiinalle mahdollisuus rakentaa uusinta uutta oleva laiva. Ne eivät ole olleet pitkiin aikoihin täällä mitään moottori+potkuri+peräsin ja vähän sähköjohtoa, vaan uivia tietokoneita.

Nyt Kiina saa:

LNG/CNG osaamisen laivoihin
Modulaarisen hyttirakentamisen salat
Laivojen verkkotekniikan ja turvallisuustekniikan
Länsimaisen rakennesuunnittelun
+ lukuisia muita meritekniikan juttuja, joita siellä selvästi ei osata.

Eli siellä on jatkossa koko se juttu, millä täällä Suomessa on rakennettu kilpailukykyisesti laivoja. Mitäs luulette, että käy, kun Kiina pääsee kilpailemaan poskettoman halvalla teräksellä ja nyt myös huippuosaamisella laivanrakennuksessa. Meyer voi sulkea ovet täällä 2025. Kiinasta saa sen miljardin euron laivan 500 miljoonalla eurolla.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Taikakaulin

Luin kommentteja, että Turun telakka on buukattu niin täyteen tilauksia, että viikinkien pakko tilata muualta.
Lahjoita suomalaisen kulttuurin säilymiseen - https://www.luonnonperintosaatio.fi

"Tarjoamme ainoana valtakunnallisena tahona suoran kanavan luonnonsuojeluun.
Kaikki lahjoitukset käytetään alueiden ostoon, suojeluprosessiin ja syntyneiden luonnonsuojelualueiden vaalimiseen."

Faidros.

Quote from: Taikakaulin on 23.11.2016, 13:25:26
Luin kommentteja, että Turun telakka on buukattu niin täyteen tilauksia, että viikinkien pakko tilata muualta.
Turun telakka on ainoa Suomessa?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Taikakaulin

Quote from: Faidros. on 23.11.2016, 13:28:18
Quote from: Taikakaulin on 23.11.2016, 13:25:26
Luin kommentteja, että Turun telakka on buukattu niin täyteen tilauksia, että viikinkien pakko tilata muualta.
Turun telakka on ainoa Suomessa?

Totta, ei suinkaan. Raumallakin olisi kapasiteettia ilmeisestikin. Enpä osaa sanoa enempää asiasta.
Lahjoita suomalaisen kulttuurin säilymiseen - https://www.luonnonperintosaatio.fi

"Tarjoamme ainoana valtakunnallisena tahona suoran kanavan luonnonsuojeluun.
Kaikki lahjoitukset käytetään alueiden ostoon, suojeluprosessiin ja syntyneiden luonnonsuojelualueiden vaalimiseen."

toumasho

Vertailutietona vielä tämä:

Viking Grace maksoi 240 miljoonaa euroa.

Viking "2020" Made in China: 190 miljoonaa euroa.

Eli selvästi lähdetty hakemaan sitä Kiinan polkuhintaa, telakkoja on muitakin kuin Turku, jos ei Suomessa, niin sitten ihan lähialueelta löytyy telakkakapasiteettia. Olisivat tilanneet vaikka Saksasta sen, Papenburgissahan niitä aiempiakin Viikkarin paatteja on tehty ja hyvin ovat toimineet.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Punaniska

Quote from: toumasho on 23.11.2016, 13:39:32
Vertailutietona vielä tämä:

Viking Grace maksoi 240 miljoonaa euroa.

Viking "2020" Made in China: 190 miljoonaa euroa.

Eli selvästi lähdetty hakemaan sitä Kiinan polkuhintaa, telakkoja on muitakin kuin Turku, jos ei Suomessa, niin sitten ihan lähialueelta löytyy telakkakapasiteettia. Olisivat tilanneet vaikka Saksasta sen, Papenburgissahan niitä aiempiakin Viikkarin paatteja on tehty ja hyvin ovat toimineet.

Kenenkäänhän ei ole pakko käyttää Vikingin palveluita. Mun puolestani rakennuttakoon Kiinassa, ja omasta puolestani olen astumatta Vikingin laivoihin.
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Ajattelija2008

Valtio voi poistaa Viking Linen tuen nyt ja sanoa, että firman pitää hakea tukensa Kiinasta?

Uretaanipusla

Jos laatu on sama kuin joku vuosi sitten testissä olleissa kiinalaisissa kaupunkibusseissa niin saadaan meluisa, täristävä, pahalle haiseva ja helposti rikkoutuva paatti. Ai mutta niitähän onkin jo. Kroatiassa valmistetut Amorella & co.

toumasho

Sellainen knoppitieto vielä: Trumpin hieno Amerikka sääti lain jo aikaa sitten, että mikäli laiva aikoo seilata vain Yhdysvaltalaisten satamien välillä, niin silloin kyseisen laivan rakennuspaikka voi olla ainoastaan Yhdysvaltojen maaperällä oleva telakka.

Miksi samaa lakia ei voida säätää EU:ssa? Näin suojaisimme EU:n sisällä tapahtuvaa laivanrakennusta epäterveeltä kilpailulta EU:n ulkopuolelta.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

ikuturso

Ahvenanmaalainen.

Ne hakevat tuet suomesta, mutta muuten eivät pieraisekaan tänne päin.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Faidros.

Kiinasta voi tulla sellainen huippunykyaikainen lentotanssikannella ja hyppyrinokalla varustettu matkustaja-alus savumerkkijärjestelmällä. Hyttipaikat ainakin määrällisesti natsaisi.
Työnimenä on Liaoning.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Uuno Nuivanen

Suomen veronmaksajilta nyhtämillään tukiaisilla Viking Line osti laivan Kiinasta. Maan tapa. Ei ihme että ollaan kohta konkassa.

Kni

Quote from: Uretaanipusla on 23.11.2016, 13:52:13
Jos laatu on sama kuin joku vuosi sitten testissä olleissa kiinalaisissa kaupunkibusseissa niin saadaan meluisa, täristävä, pahalle haiseva ja helposti rikkoutuva paatti. Ai mutta niitähän onkin jo. Kroatiassa valmistetut Amorella & co.

Olin aikeissa sanoa samaa. Vaikka kiinalaiset kaikenlaista osaavatkin valmistaa niin matkustajalaiva on hieman eri juttu. Toistaiseksi kiinalaiset eivät ole saaneet aikaiseksi edes autoja jotka pärjäisivät eurooppalaisille, japanilaisille ja korealaisille autoille. Voi olla että laivanvalmistus ei mene kuin Strömsössä.

Meyer Turku on todellakin täynnä useaksi vuodeksi, mutta olisi varmaan ollut telakoita muualla EU:n alueella mistä tilata. Voipi paljastua vielä jotakin mielenkiintoista viikkarin ja kiinalaisten kaupasta...
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Pölhökustaa

#13
Ylen uutisissa Vikingin toimari sanoin suoraan sen, että "raha ratkaisi". Turun telakan täyskuormituksella ei ole siis päätöksen kanssa mitään tekemistä, ja toki laivan olisi Euroopastakin saanut.

Kiinalaiset telakat himoitsevat päästä bulkkirahtilaivojen rakentamisesta vaativampien alusten rakentamiseen, ja Viking Line on nyt etunenässä tekemässä kiinalaisen kanssa vaihtokauppaa: teknologiaa ja mainosarvoa kiinalaiselle, halpa hinta ahvenanmaalaiselle varustamolle, joka kuppaa kaiken lisäksi tukia suomalaiselta veronmaksajalta.

Laivan rakentaminen ei ole vain "laivan rakentaminen". Se on valtava satojen tai tuhansien alihankkijoiden johtamisen ja ohjaamisen logistinen kokonaisuus jossa ei oikeastaan voi yhdenkään osallistujan opetella tai harjoitella omaa osuuttaan. Toisin sanoen kiinalaisella telakalla on kokemusta ja osaamista autolautta- ja risteilylaivan yhdistelmien menestykkäästä rakentamisesta, tai sitten Viking Line on ottanut todella kovan riskin mitä laivan todelliseen toimitusaikaan ja laatutasoon tulee.

En yleensä toivo pahaa enkä huonoa onnea kenellekään, mutta en osaa toivottaa onnea ja menestystä tähänkään.

Hävetkää, tukiaiskupparit!

Uuno Nuivanen

No toisaalta purkkihan on ilmainen, kun veronmaksaja sen maksaa. Tai oikeastaan tulevat sukupolvet valden velkarahalla.

toumasho

Xiamen Shipbuilding:n sivuilta ei löydy yhtäkään matkustaja-alusta referenssinä. Laivat, mitä firma on rakennellut, ovat järjestään alle satametrisiä työalustoja. Mitään Ro-Pax juttua ei sivuilta löydy.

Eli se viidenkymmenen miljoonan euron alennus + muuta Kiinan korruptiota päälle tässä taitavat olla tuon Viking Linen päätöksen takana. Kiinassa kun osataan kestittää, ei ole kukaan kyttäämässä. Jos on, niin hän pääsee uudelleenkoulutusleirille heti.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

hattiwatti

Mitäköhän Matti Putkonen sanoo asiasta?

Sehän sitä telakkatukea oli kaikkein innokkaimmin lobbaamassa, jotta metalliliittolaiset saisivat työpaikkoja?

P

#17
Quote from: hattiwatti on 23.11.2016, 16:02:11
Mitäköhän Matti Putkonen sanoo asiasta?

Sehän sitä telakkatukea oli kaikkein innokkaimmin lobbaamassa, jotta metalliliittolaiset saisivat työpaikkoja?

Telakkatuki ja varustamotuki ovat kaksi eriasiaa.  Telakkatuki voi olla jarkeva, jos mut kilpailijamaat moista omille telakoilleen antavat. Muuten kohta ei ole Suomessa telakoita, koska vaikea kilpailla jos toinen tukee ja toinen ei tue.

Varustamotuki on taas varustamoille, esim. Vikinglinelle annettavaa rahaa siita, etta vievat mm. suomalaisia risteilyille ostamaan taxfree viinaa ja kiertamaan Suomen alkoholiveroa. Tama jalkimmainen, sen jarkevyytta voitaisiin pohtia?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

anha

On tullut niin monella Kiinassa valmistetulla laivalla seilailtua, että oman kokemukseni perusteella voin sanoa Viking Linen haukanneen nyt kasan paiskaa. Kiinalaiset menevät joka kohdassa siitä, missä aita on matalin tai jo kaatunut. Jos jokaiselle telakan työntekijälle olisi oma valvoja suomesta, niin projektille voisi antaa varovaista vihreää valoa.
Telakan johtajat kuitenkin tietävät, että heidän kannattaa sijoittaa rahaa projektin valvojien pitämiseen krapulassa joka aamu, eipähän tule siellä telakalla +40 asteen lämpötiloissa ryömittyä jokaista koloa tutkimassa.
Jumalaut mä oon out.

Koepotkupallo

Quote from: toumasho on 23.11.2016, 13:39:32
Vertailutietona vielä tämä:

Viking Grace maksoi 240 miljoonaa euroa.

Viking "2020" Made in China: 190 miljoonaa euroa.

Eli selvästi lähdetty hakemaan sitä Kiinan polkuhintaa, telakkoja on muitakin kuin Turku, jos ei Suomessa, niin sitten ihan lähialueelta löytyy telakkakapasiteettia. Olisivat tilanneet vaikka Saksasta sen, Papenburgissahan niitä aiempiakin Viikkarin paatteja on tehty ja hyvin ovat toimineet.

Taitaa  tuokin "halpuuttaminen" tulla kalliiksi, jos toimitus myöhästyy ja kippo ei ala tuottaa aikataulun mukaan. Varmasti jotain myöhästymissakkoja on sopimuksessa, mutta  itse olen epäilevainen toimitusaikataulun ja laadun suhteen.
Rehellinen lapinmies on myös yrittäjä-lakimies, varatuomari, suunnistaja, aloittaja, kenttäjuristi, juristi, auktorisoitu lakimies, varatuomari, juristi ja pelle.

Hornsmith

Se on tilattava laiva kiinasta, kun ei oikein kauempaa pysty tilaamaan. Tulee eurooppalaisille sopiva paatti, kiinalaiset osaa tehdä lammaskuljetuksiin sopivaa tonnistoa pitkällä kokemuksella.
S.N.A.F.U
-------------------
And hey, lets be careful out there!

Arvoton

Kai ne hommaavat henkilökunnankin Kiinasta? Sitä varten sitten myönettävä entisten päälle 100 miltsii varustamotukea. Nytkin tulee jeesattua Vikingiä, jolla eestiläinen henkilökunta, sekä veroissani, että asiakkuuden myötä.

ArtturiE

Miksei laivoja tilata Somaliasta, tuosta insinöörien ja keksijäin suurmaasta?
Khatin voimalla syntyisi takuulla innovatiivisia ratkaisuja.
Ainahan somalit voivat käyttää osaamistaan merenkävijöinä, hankkiakseen maailman meriltä tietotaitoa.  Jos ei muuten niin merirosvoilemalla, se on näillä somaleilla ihan luontainen taito.

Peace. And that really has nothing to do with islam.
-Pat Condell
Jussi Halla-aho pääministeriksi 2019
Laura Huhtasaari presidentiksi 2024
Giorgia Meloni http://www.fratelli-italia.it
Matteo Salvini http://www.leganord.org

"keskiaasialainen"


Monokulttuuri FM
https://www.youtube.com/channel/UCXDMEjhhzvzqJQvXUPWVXfA

Pölhökustaa

Pikkuruisella suomalaisvarustamolla ei oikein ole aseita painostaa isoa, kiinalaista telakkaa sitten kun ja jos vakavia ongelmia alkaa esiintymään.

Kaikkien tuotanto-, projekti-, osto/hankinta- ja laadunvalvontaihmisten tuntema sanonta palaa mieleen: Laatu maksaa, mutta huono laatu se vasta maksaakin.

Kumma juttu, etteivät isot amerikkalaiset risteilijätilaukset ole menneet Kiinaan, siellä kun on niin halpaa, etenkin kun jopa Viking Linen toimitusjohtaja "...ei epäile kiinalaistelakan kykyä toimittaa laivaa".

ArtturiE

Olisi moraalisesti oikein boikotoida viikinkiä, kun ei tilaa laivaansa edes EU:sta, saati Suomesta.
Peace. And that really has nothing to do with islam.
-Pat Condell
Jussi Halla-aho pääministeriksi 2019
Laura Huhtasaari presidentiksi 2024
Giorgia Meloni http://www.fratelli-italia.it
Matteo Salvini http://www.leganord.org

"keskiaasialainen"


Monokulttuuri FM
https://www.youtube.com/channel/UCXDMEjhhzvzqJQvXUPWVXfA

ArtturiE

Quote from: Arvoton on 23.11.2016, 17:27:20
Kai ne hommaavat henkilökunnankin Kiinasta? Sitä varten sitten myönettävä entisten päälle 100 miltsii varustamotukea. Nytkin tulee jeesattua Vikingiä, jolla eestiläinen henkilökunta, sekä veroissani, että asiakkuuden myötä.

Eestiläiset sentään osaavat tehdä työtä, toisin kuin kehitysmaapellet.  Mieluummin tuen naapurimaata kuin kehitysmaata.
Peace. And that really has nothing to do with islam.
-Pat Condell
Jussi Halla-aho pääministeriksi 2019
Laura Huhtasaari presidentiksi 2024
Giorgia Meloni http://www.fratelli-italia.it
Matteo Salvini http://www.leganord.org

"keskiaasialainen"


Monokulttuuri FM
https://www.youtube.com/channel/UCXDMEjhhzvzqJQvXUPWVXfA

toumasho

Ja eikun paranee vaan.

Xiamen, tuo Aasian tuntematon helmi, sijaitsee subtrooppisessa ilmastossa, muutama sata kilometriä Hong Kongista pohjoiseen.

Telakka sijaitsee näissä koordinaateissa.

Voin vain kuvitella sitä korroosion, homeen ja Kiinalaisen hien määrää, mikä syntyy, kun tuota laivaa hitsataan ja kasataan n. 35 asteen helteessä ilmankosteusprosentin ollessa liki sata. Rakenteilla olevassa laivassa kun harvoin on ilmastointi heti alussa päällä.

Näin extreme-matkailijana olen toki tyytyväinen siihen, että saadaan näinkin lähelle todella kutkuttava extreme-matkakohde.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Supernuiva

Quote from: toumasho on 23.11.2016, 13:39:32
Vertailutietona vielä tämä:

Viking Grace maksoi 240 miljoonaa euroa.

Viking "2020" Made in China: 190 miljoonaa euroa.

Eli selvästi lähdetty hakemaan sitä Kiinan polkuhintaa, telakkoja on muitakin kuin Turku, jos ei Suomessa, niin sitten ihan lähialueelta löytyy telakkakapasiteettia. Olisivat tilanneet vaikka Saksasta sen, Papenburgissahan niitä aiempiakin Viikkarin paatteja on tehty ja hyvin ovat toimineet.

Gracen hintaa alennettiin Suomen valtion ja mahdollisesti myös EU:n maksamilla tukiaisilla.

toumasho

Nyt, jos presidentillämme olisi pelisilmää, hän laittaisi kutsun itsenäisyyspäivän vastaanotolle tuolle Viking Linen pomolle. Tulkoon sinne selittämään parrasvaloihin, että miksi laivoja kannattaa tilata Kiinasta.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Dredex

Saa nähdä, mitä tästäkin tulee. Profiloituuko Viking Line nyt sitten halpayhtiöksi? Jos siitä laivasta nyt edes tulee kunnollista.