News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Ye-eversti Sampo Ahdon kirjoitukset

Started by AcastusKolya, 19.10.2015, 17:15:56

Previous topic - Next topic

AcastusKolya

Uusimmassa Kylkiraudassa osuva kolumni Sampo Ahdolta: http://www.kylkirauta.fi/images/pdf/10/kr3_15.pdf

Kolumni pdf:n sivulla 73. Ahto onkin monen suvakkikirjoittajan vihalistalla (mm. Oula Silvennoinen). Kylkiraudan kolumnien lisäksi kannattaa lukea Sotilasaikakauslehdestä Ahdon kirja-arvosteluja.
Pesunkestävä militaristivaskisti.

Lalli IsoTalo

Pistä nyt jotain lainausta kehiin.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

AcastusKolya

Eka:"Muuten
olen alkanut kuitenkin mietiskellä henkisen terveyteni tilaa. Onko normaalia olla yhä uudelleen eri mieltä sen kanssa, mitä päivittäin lukee tai kuulee ympärillään? Niinpä esimerkikseni valitsemani elokuun 12. päivän Helsingin Sanomien lukeminen sai aikaan tunteen, että ainakaan Hesarin edustamaan maailmaan en kuulu."

Toka:"Kovin eri mieltä olen myös sen suhteen, mitä itsensä laatumediaksi nimittämä valtalehdistömme kirjoittaa ulkomaiden tapahtumista. Niinpä en näe koskaan viittaustakaan siihen, että nykyinen maahanmuuttajien tulva Eurooppaan ei olisi mahdollista, ellei Yhdysvallat EU:n tukemana olisi pistänyt sekasortoon Irakia, Libyaa ja Syyriaa."

Kolmas:"Meillä ei ole George Orwellin kirjassaan 1984 esittelemiä Totuuden ja Rakkauden ministeriöitä, vaikka vapaaehtoisia virkamiehiä niihin varmaan löytyisi. Koska en siis voi joutua niiden tervehdyttävän käsittelyn kohteeksi, joutunen eriseuraisena edelleen pohtimaan, mitä ikävuodet ovat tehneet
henkiselle terveydelleni."
Pesunkestävä militaristivaskisti.

Griffinvaari

Siinä paljon asiaa, valitettavasti pv:n nyky johtoon on istutettu kasa nato fanaatikkoja amerikan ihailulla maustettuna, joten tämä ei heijasta armeijan johdon näkemyksiä, valitettavasti.

Nuivanlinna

Quote from: Lalli IsoTalo on 19.10.2015, 17:34:27
Pistä nyt jotain lainausta kehiin.

QuoteKaikkein vähiten olen hengessä mukana, kun seuraan
mediamme ja "valtiomiestemme" kannanottoja Venäjän asioihin.
Mikä pakko pistää kirjoittamaan ja puhumaan Venäjästä
ja Putinista kuin vihollisista? Paasikivi, Kekkonen ja myös
Mannerheim olisivat varmaan kauhuissaan, jos tietäisivät,
mitä heidän epigoninsa mahdollisesti ovat jo saaneet aikaan,
sillä venäläisillä on pitkä muisti. Entinen suomettumisen
linja oli häpeällinen, mutta nykyinen lännen myötäily on
yksinkertaisesti lyhytnäköistä ja typerää.

Mitä kirjoittikaan viisas de Montesquieu: "Jos joku ajatus
osuu onttoon päähän, se täyttää sen kokonaan, koska siellä
ei ole mitään muuta, joka voisi kilpailla sen kanssa."
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

heppu

Quote from: Axel Cardan on 19.10.2015, 18:27:49

Jos kaikki upseerit majurista ylöspäin jakavat puoletkin Ahdon aatoksista, on ainakin sotalaitoksemme hyvissä käsissä.

Valitettavasti armeijan kaltaisissa organisaatioissa ylimpään johtoon kiipeävät ne, jotka osaavat parhaiten toimistopolitiikan ja esimiestensä mielistelyn, ei niinkään ne, joilla olisi eniten näkemystä.

Myrkkymies

Ahto on virallisen tulkinnan mukaan fasisti, rasisti ja putinisti.

Itse olen samaa mieltä oikeastaan kaikesta, mitä hän sanoo.

rooperi77

Haha.. ehkä Sampo on tietämättään resonaattori  :). Mutta joo, ihan asiaa oli tuossa artikkelissa.

Perttu Ahonen

Kannattaa tosiaan lukea koko artikkeli.  Sampo Ahto on suoraselkäinen ja rehellinen mies ja sellainen on hänen otteensa myös sotahistorian tutkimiseen, ja hän on mielestäni Suomen paras sotahistorioitsija.

Tykkimies Pönni

Quote from: Perttu Ahonen on 21.10.2015, 00:39:51
Kannattaa tosiaan lukea koko artikkeli.  Sampo Ahto on suoraselkäinen ja rehellinen mies ja sellainen on hänen otteensa myös sotahistorian tutkimiseen, ja hän on mielestäni Suomen paras sotahistorioitsija.

Olin joskus kannaksella kiertelemässä taistelupaikkoja isommalla porukalla ja meillä oli Sampo Ahto oppaana. Oli aika hulppeeta kuunneltavaa kun se selosti tapahtumia ja osoitteli tarkkoja paikkoja tapahtumille. Missä kohtaa Siiranmäen juoksuhautaa Ehnrooth odotteli hyökkäystä ampuessaan itse ensimmäisen vihollisen. Minkä kiven takana Kenraalimajuri Vihma kuoli kranaatinsirpaleeseen. Missä kohtaa Laguksen pojan telatykki oli kun se ampui maailmanennätyksensä...

Nuivanlinna

Ahto saanut potkut Kylkiraudan kolumnistin hommista, liian destruktiivinen. s.67

QuoteJäähyväiset Kylkiraudalle
http://www.kylkirauta.fi/images/pdf/10/kr1_17.pdf
Vuoden päivät sitten eräs entinen vasemman laidan kulkija ja nykyinen poliittisesti korrekti kriitikko päivitteli, etteivät hälytyskellot Kylkiraudan toimituksessa olleet soineet kolumnieni
vuoksi.
Nyt ne sitten ovat soineet. Lauantaina 18. helmikuuta päätoimittaja soitti minulle ja ilmoitti karusti, että uusinta kolumniani ei julkaista. Aiheenani oli ollut Yhdysvaltojen, sen strategian ja sen Euroopassa olevien vasallien kriittinen tarkastelu. Päätoimittaja sanoi minut saman tien muutenkin irti Kylkiraudan avustajakunnasta. Syyksi mainittiin korkea ikäni ja se, että en ollut
Kylkiraudan edustamalla turvallisuuspoliittisella linjalla.

Mitäpä minulla olisi tähän sanomista. Nuori en todellakaan enää ole ja eräänlainen toisinajattelija olen ollut ikäni.
Vakinaisessa palveluksessa ollessani jouduin vaikeuksiin arvotellessani sen ajan mahtivaltiota Neuvostoliittoa. Nyt tulee ongelmia varauksellisesta suhtautumisesta Yhdysvaltoihin ja Natoon.

Käytän hyväkseni minulle suotua tilaisuutta jäähyväispuheenvuoroon ja kiitän Kylkirautaa ja varsinkin sen naishenkilökuntaa vuosikymmeniä jatkuneesta miellyttävästä yhteistyöstä. Pitkämielisyyttä on varmaan vaadittu monen kolumnini julkaisemisen kohdalla. Samoin kiitän
vuosien varrella saamastani ystävällisestä palautteesta. Kielteisiäkin mielipiteitä on täytynyt olla, mutta inhimilliseen tapaan ne ovat jääneet selkäni taakse minua suoraan tavoittamatta.
Lopuksi toivotan Kylkirauta-lehdelle hienoa tulevaisuutta Kadettikunnan henkisenä  yhdyssiteenä.
Yhden neuvon uskaltaudun antamaan. Älkää puristako lehteä yhteen ja samaan muottiin. Se ei olisi hyväksi upseerikunnan kyvylle ajatella ja toimia itsenäisesti.
Sampo Ahto
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Saturoitunut

Uusimman lehden pääkirjoituksesta:

QuotePuolustuskyvystä huolehtiminen on satavuotiaan Suomenvaltion velvollisuus kansalaisiaan kohtaan. Uusien hävittäjien ja taistelualusten hankinta on kansantaloudellisesti merkittävää ja puolustuskyvyn säilyttämisen näkökulmasta välttämätöntä. Päätös on suuri, mutta joka tapauksessa hankintapäätös ontehtävä, koska hankinnasta luopuminenkin olisi suuri päätös ja samalla monin tavoin merkittävä signaali. Hankintojen yhteissumma on suuri, mutta noin kymmenenvuoden ajalle jaettuna puolustushallinnon pääluokka pysynee siitä huolimatta noin kahtena prosenttina bruttokansantuotteesta. Se on muuten sama, jota Nato on edellyttänyt jäsenmailtaan jo vuosia.

Ts. hävittäjähankintojen tarkoituksena ei ole vahvistaa itsenäisen Suomen puolustusta, vaan pumpata puolustusmenojamme sille tasolle, että voisimme liittyä Yhdysvaltojen etupiiriin.

QuoteEpävakaassa ilmapiirissä tarvitaan vakauttavia tekijöitä. Suomi voi olla vähintäänkin alueellisesti vakauttava tekijä. Se edellyttää, että olemme kansakuntana ja valtiona kyllin vahva ja ehyt. Ulkoisen turvallisuuden ohella on vaalittava sisäistä turvallisuutta ja kansakunnan eheyttä. Vahva kansallinen identiteetti, suvaitsevainen ja ymmärtävä kansallinen ja kansainvälinen vuoropuhelu sekä kansansa näköinen hallinto luovat vakaan pohjan itsenäisyyden seuraavalle sadalle vuodelle.

Ts. kehitysmaalaisia pitää suvaita ja heidät pitää ottaa mukaan päätöksentekoon.

Veturinainen

Ei liene mikään ihme, että Ahto sai  lähteä, kun päätoimittajana on Mika Kalliomaa. Eräät tuntemani henkilöt kuvailevat häntä kovan luokan kiipijäksi ja opportunistiksi. Tätä taustaa vasten herää väkisinkin ajatus, että hän näki Ahtossa uhan omille uratavoitteilleen. Painakaahan nimi muistiin vastaisuuden varalle.
Puolueiden kannatusilmoitukset ovat julkisia. Lue Hesarin viimekertainen juttu tämän linkin takaa.

Nuivanlinna

Sampon juttuja löytyy jatkossa Vastavalkeasta!!

QuoteSampo Ahto Vastavalkea-verkkolehden kolumnistiksi
https://vastavalkea.fi/2017/03/25/eurooppa-sillanpaana/
Sotatieteiden kunniatohtori, sotahistorioitsija ja yleisesikuntaeversti evp Sampo Ahto kirjoitti reilun neljännesvuosisadan ajan kirja-arvioita ja kolumneja Kadettikunta ry:n jäsenlehteen Kylkirautaan. Kunnes siihen tuli äkkipysäys helmikuussa 2017.

Itse luin asiasta Sampo Ahton 'Jäähyväiset Kylkiraudalle' -kirjoituksesta itse Kylkirauta-lehdestä (s. 67). Siinä kerrottiin suoraan se, että tekosyyn (korkea ikä) ohella syynä oli se, ettei Sampo Ahto ollut Kylkiraudan edustamalla turvallisuuspoliittisella linjalla.

Kysymys kuuluu: mikä on Kylkirauta-lehden turvallisuuspoliittinen linja? Eroaako se Suomen virallisesta ulko- ja turvallisuuspoliittisesta linjasta, joka on tähän asti ollut sotilaallinen liittoutumattomuus ja pysytteleminen suurvaltojen eturistiriitojen ulkopuolella?

Kysymys on syytä laajentaa koskemaan koko puolustusvoimia. Onko puolustusvoimien johto määritellyt itselleen Suomen valtion ulko- ja turvallisuuspolitiikasta poikkeavan turvallisuuspoliittisen linjan? Haluavatko ammattisotilaat johtaa Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa?

Vastavalkea on julkaissut useitakin eversti evp Sampo Ahton kolumneja. Ensimmäisen julkaisemisen jälkeen Kylkiraudan päätoimittaja eversti Mika Kalliomaa yritti toruskella meitä Ahton kolumnin 'Propagandasodan keskellä' julkaisemisesta. Olin jo viikkoa aikaisemmin pyytänyt Kalliomaalta siihen lupaa, mutta hän ei ollut suvainnut vastata. Normaali käytäntöhän on, että oikeudet julkaisuihin ovat tekijällä, mihin vedoten myös kirjoituksen julkaisimme.

Propagandasodan keskellä -kolumnin lisäksi olemme julkaisseet Sampo Ahton kolumnit 'Pehmeä imperiumi' ja 'Matkoilla kuultua'.

Tämä nyt julkaistava Sampo Ahton kolumni on juuri se, jonka eversti Mika Kalliomaa sensuroi lehdestään. Erittäin tarkkana ja terävänä kuvauksena Yhdysvalloista ja sen suhteesta Eurooppaan sillanpäänään se aivan ilmeisesti ei miellyttänyt eversti Kalliomaata, vaan hän göbbelsmäisesti poisti sen julkaistavien listoilta. Kalliomaa tuskin teki tätä päätöstä yksin, ja onkin kysyttävä, kuinka ylös komentoketjussa ulottuu asiaan vaikuttaneiden osuus. Puolustusvoimien rauhanaikainen ylipäällikkö, presidentti Sauli Niinistö on suhtautunut varsin sallivasti puolustusvoimien piirissä lisääntyneisiin äärioikeistolaisiin ja sananvapautta rajoittaviin ilmiöihin, joihin tämäkin kuuluu.

Sampo Ahto lupasi toimia tästä lähtien Vastavalkea-verkkolehden kolumnistina, joten jäämme odottelemaan uusia tuoreita arvioita turvallisuuspolitiikankin alueelta. Lisäksi sovimme uudelleenjulkaisevamme myös hänen ajankohtaisuutensa säilyttäneitä Kylkiraudassa aiemmin julkaistuja kolumnejaan.

Vastavalkeasta on kehkeytymässä puolustusvoimien ja sen reserviläisten terveen osan turvallisuuspoliittinen keskusteluympäristö. Armeijan russofoobikot, Nato-hihhulit ja muuten sotahullut eivät keskusteluun osallistune, mutta meille muille se tarjoaa tervetulleen foorumin avoimelle mielipiteenvaihdolle. ...naps...