News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Sotahistoriaketju

Started by Faidros., 03.11.2016, 14:19:13

Previous topic - Next topic

Faidros.

En nyt osaa parempaakaan ketjua löytää, joten laitan tänne.

https://seura.fi/ilmiot/historia/suomalainen-meriupseeri-hampus-furuhjelm-oli-alaskan-kuvernoori/

Suomalainen meriupseeri Hampus Furuhjelm tunsi maailman meret. Sen oli mahdollistanut hänen virkansa Venäjän keisarillisen laivaston palveluksessa. Sitten hän sai tarjouksen, josta ei voinut kieltäytyä.

Tarjouksen myötä syntyi ongelma, joka Hampus Furuhjelmin piti nopeasti ratkaista. Niinpä 36-vuo­tias komeavarta­loinen vaikka jo hieman harmaantunut Furuhjelm kiiruhti syntymäkaupunkiinsa Helsinkiin. Ongelma ratkeaisi parhaiten siellä.

Hampus Furuhjelmin oli löydettävä itselleen vaimo. Naimaton mies ei saanut ottaa vastaan ainutkertaista virkaa, jota hänelle oli tarjottu. Se oli Venäjän Amerikan eli Alaskan kuvernöörin virka.

Elettiin vuoden 1858 joulukuuta. Suomen suuriruhtinaskunta oli silloin autonominen osa Venäjän keisarikuntaa, luonnonrikkauksistaan tunnettu Alaska puolestaan osa Venäjää toistaiseksi. Pinta-alaltaan se oli hieman suurempi kuin Norja, Tanska ja Suomi yhteensä.

--------

Venäjä myi Alaskan
Keisari Aleksanteri II:n veli suuriruhtinas Konstantin halusi myydä Alaskan amerikkalaisille ja nipistää osan voitosta. Hänen Kreikan kuninkaan kanssa avioituva 16-vuotias tyttärensä Olga tarvitsi myötäjäiset.  :facepalm:

Kauppa toteutui.

Kolmisen vuotta Hampus Furuhjelmin virkakauden jälkeen lokakuussa vuonna 1867 Venäjän lippu vedettiin alas Kekoor-linnoituksen tornista. Salkoon nousi Amerikan lippu, mitä juhlistivat tykkien laukaukset.

Venäjä oli myynyt Yhdysvalloille lähes mitättömästä hinnasta Amerikan puoleisen alueensa. Sen viralliseksi nimeksi tuli Alaska, jonka maapinta-ala oli huimat 1.4 miljoonaa neliökilometriä.

Miten olisi myöhempi suurvaltapolitiikka muotoutunut, jos Venäjä olisi Alaskan myötä pysynyt Yhdysvaltain rajanaapurina?"

------

Pitkä juttu, mutta vahva suositus lukea koko tarina.

Alaska 16v:n tyttären myötäjäisten hinnasta! ;D ;D ;D :facepalm:

Perinteisesti ryssien johtajat ovat olleet "fiksua" sakkia, ennen ja nyt! ;D
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

RP

Quote from: Faidros. on 25.08.2022, 15:11:35
Perinteisesti ryssien johtajat ovat olleet "fiksua" sakkia, ennen ja nyt! ;D

Ollaksemem reiluja venäläisille, monet USA:n puolella pitivät transaktiota tyhmänä. "Seward's Folly" silloisen ulkoministerin mukaan oli yksi tunnetut "lempinimi" sille. Käsittääkseni myöskään ne perusteet, joilla kannattajat ostoa silloin perustelivät eivät (ainakaan Alaskan hankinnan seurauksena) toteutuneet, eli laajempi kauppa Itä-Aasian kanssa ja askelauta nykyisen Kanandan itäosien saamiseksi USA:n yhteyteen, tavalla tai toisella.  Öljy tai ballistiset ohjukset eivät oikein olleet kenenkään teelehdissä näkyvissä 1860-luvulla, eikä selkeästi edes kulta.

Lisäksi alue olisi puolustaminen olisi ollut venäläisille hyvin vaikeaa, jos jokin konflikti siellä olisi syttynyt.

"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Pallopääkissa

#2102
Alaskan hankintaan liittyy sellainen kuin Gustave Niebaum
https://fi.wikipedia.org/wiki/Gustave_Niebaum

Miten yleistä on käyttää hevosia sodassa, joko ratsuina tai vetojuhtina? Jos heppa kuolee, mitä sille tehdään? Pistetäänkö lihoiksi ja syödään?

Käytettiinkö talvi- ja jatkosodassa hevosten lisäksi vetojuhtina koiria tai poroja? Nautoja ei varmaan ollut vetojuhtina?
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

Shemeikka

Quote from: Pallopääkissa on 25.08.2022, 20:03:38

https://fi.wikipedia.org/wiki/Gustave_Niebaum



Käytettiinkö talvi- ja jatkosodassa hevosten lisäksi vetojuhtina koiria tai poroja?

Poroja jonkin verran käytettiin, mutta armeijalla oli pula pätevistä poromiehistä/poro-ohjaajista. Koiria en muista kuulleeni juhtina olleen. Koiranohjaajia tuskin Suomessa monta 1940-luvulla oli.
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

Faidros.

Quote from: RP on 25.08.2022, 15:36:06
Lisäksi alue olisi puolustaminen olisi ollut venäläisille hyvin vaikeaa, jos jokin konflikti siellä olisi syttynyt.

Karjala ja käsivarsi olisi myös kannattanut myydä ryssille suoraan, oltaisiin näin vältytty sotakorvauksiltakin ja valden lompakko olisi pullistellut rublista? :roll:
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Melbac

#2105
"Kirkonmaan linnakkeen entinen päällikkö vastaa tutkijalle elokuun 1968 tapahtumista: "Aika rohkeita johtopäätöksiä""
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009030207.html

"TSHEKKOSLOVAKIAN miehitys elokuussa 1968 aiheutti pelkoa Neuvostoliiton mahdollisesta hyökkäyksestä Suomeen. Tutkija, tietokirjailija Pekka Turunen tulee uudessa teoksessaan kuitenkin siihen johtopäätökseen, että villejä huhuja aiheuttaneet pelot olivat turhia."

"Turunen selvittää kirjassaan Kylmää rauhaa - Kekkonen, sotilastiedustelu ja Tshekkoslovakian miehitys (Atena 2022) muun muassa tapahtumia Kirkonmaan rannikkolinnakkeella Kotkan edustalla. Aikalaisten muistikuvissa vahvana elänyt tarina Neuvostoliiton merivoimien pahaenteisistä liikkeistä miehitysviikolla kohti Kotkan satamaa ei kirjan mukaan pidä paikkaansa."

Näiden "tutkijoiden" johtopäätökset on aina hauskaa luettavaa kun tekevät noita juttuja sen aikasten kirjallisten lähteiden mukaan.Se että joku komppanian kirjuri on jotain paperille raapustanut ei ihan taida pitää aina paikkaansa.Suomalaiset miehet on todella innokkaita kirjaamaan kaikki toimenpiteet johonkin viralliseen paperiin.:D

Faidros.

#2106
Katselin aamulla Areenasta Ylen uuden Suomi - Natsi-Saksa dokumentin. Oli kyllä niin sakeaa tuubaa koko neliosainen sarja että HUHHUH! >:(
Oli muuten ilmeisesti materiaalin vähyydestä johtuen jatkuvaa samojen asioiden toistelua, esimerkiksi Hitlerin Mannerheimin synttäreillä vieraulua käsiteltin 4-5 kertaa.
1-osa ei vielä ole kuvin paha, mutta sitten sakenee.
Asiantuntijoina Oula Silvennoista, Tarja Halosta.... :facepalm:

Jos joku aikoo katsoa, suosittelen verenpaine- ja närästyslääkkeiden ottoa etukäteen.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

HMV

Yllämainittuun liittyvä nettijuttu:

QuoteVanhat diplomaattisähkeet paljastavat Hitlerin hullaantuneen suomalaisista – syy ihailulle eivät olleet kansalliset piirteet

Ulkoministeriön arkistoista löytyy lukuisia diplomaattisähkeitä, joita Suomen suurlähettiläät ovat 1930- ja 40-luvuilla lähettäneet ministeriölle.

Hannu Sokala,
Kai Byman
6:00

Päivitetty 8:00

Suomi oli natsi-Saksan läheinen kumppani toisessa maailmansodassa. Aseveljeyden kruunasi Adolf Hitlerin vierailu Suomeen marsalkka Mannerheimin syntymäpäiville 80 vuotta sitten.

Hitlerin piipahdus Suomessa 4. kesäkuuta 1942 oli ainutlaatuinen tapahtuma, sillä diktaattori matkusti ulkomaille hyvin harvoin.

– Saksan valtakunnankanslerin vierailu Mannerheimin syntymäpäiville oli poikkeuksellinen, ja kyllä sen aikalaisetkin ymmärsivät, että tässä on tapahtumassa tavallisuudesta poikkeava asia, sanoo filosofian tohtori, historioitsija Oula Silvennoinen.

Silvennoinen on perehtynyt Suomen ja Saksan sodanaikaisiin suhteisiin.

– Suomen valtiojohdolle Hitlerin vierailu oli ainutlaatuisuutensa ohella myös kiusallinen, koska se alleviivasi länsimaiden suuntaan, että natsi-Saksalla ja Suomella ehkä onkin aivan erityisen läheinen suhde keskenään.

– Suomen ulkopoliittiselle johdolle 80 vuoden takainen visiitti merkitsi asiaa, jota toisaalta toivottiin ja joka toisaalta olisi mieluusti pidetty piilossa.

Yle on tutustunut ulkoministeriön arkistojen avulla Suomen ja natsien suhteeseen osana tutkimustyötä, joka liittyy neliosaiseen tv-sarjaan Natsi-Saksa ja Suomi. Arkistolöydöt osoittavat, että Hitler suorastaan hullaantui suomalaisista, jotka taistelivat saksalaisten kanssa Neuvostoliittoa vastaan toisessa maailmansodassa.
...
https://yle.fi/uutiset/3-12595100
Silvennoisesta ei niin väliksi mutta on siellä Pekka Visuria ja Markku Jokisipilääkin lainattu.
Aika menee arvellessa, päivä päätä käännellessä.

mattivaari

Kuva Summasta. Kun rauha tuli, oli linnoitteet räjäytetty. Bunkkerin katto oli kevyesti lennähtänyt toisen päälle.

mattivaari

Äyräpään kirkon harjulla kirkkorantaan ampui suomalaiset tykistöllä suomalaisten päälle. Tulikomento sittemmin hyvin tunnetulta suomalaiselta

Faidros.

#2110
Kai tämäkin on jotain sotahistoriaa? Joutsan ilmavoimien varalaskupaikalla ei ole harjoiteltu sitten vuoden 1977, mutta nyt siellä on harjoitus menossa.
Ensi vuonna laitetaan uusi paksu asfalttikerros entisen päälle, joten tarkoituksena on ottaa uudelleen käyttöön vanha hyvä kampe uudistuksilla.
Itse olen muutamaan kertaan kokeillut prätkän huippunopeutta siellä ja voin sanoa, että helvetin pomppuinen se on varsinkin siellä ulkopuolisilla turvakaistoilla.

Varalaskupaikat on kuin lentotukialuksia maalla. Harvoin tiedetään mistä niistä noustaan ilmaan ja mihin niistä laskeudutaan. Koneet voidaan hajasijoittamaan suuremmalle alueelle kuin vain n.300 metrin l-alukselle, tai vaikka vain muutama kone jokaiselle varalaskupaikalle, sekä suojaamaan maavalleilla koneet lähelle osuneita sirpaleilta. Myös samanlaiset puiset valemaalit kuin ukrainalaiset teki Himarseista, on mahdollista harhauttaa "veli venäläistä". Luulen, että valemaalit on jo jossain olemassa?

40:n kilometrin kiertotie on E4:llä voimassa viikon.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

mattivaari

Näitä sotahistoriamuisteloitani. Rukajärven-Repolan suuntaa hoidettiin tukikohtien ketjulla ja olihan aluen sotiminen suoraan Mannerheimin alaisuudessa ja heltymättömän kiinnostuksen kohteena. Kun rauha koitti niin piikkilankaesteet oli purettava suomalaisten ja niinpä kun kuljimme Pallo-tukikohdan alueella niin sammaleen ja karikkeen alla jalkojen alla rutisi piikkilankakerros. Kaivo oli kopillaan ja korsujen katot samoin. Taistelut olivat olleet kovat.

artti

#2112
Toisesta ketjusta.

Quote from: P on 30.09.2022, 20:00:26
Quote from: haermae on 28.09.2022, 18:09:07
Suomessa ei tietääkseni ole harrastettu merkkaamattomia tai merkattujakaan miinakenttiä rajavyöhykeellä sotien jälkeen.
Siis jatkosodan jälkeen ei ole ollut. Isoisä joutui esimiehensä ja alaistensa kanssa vahingossa omaan miinakenttään Uimaharjussa välirauhan loppupuolella 1941, kun palasivat ...  takaisin tiedustelemasta. Ei tullut tappioita, mutta oli kestänyt kentän ylittäminen pitkään, kun oli vielä rauha ja olivat omalla puolella, niin varman päälle...

Suomessa siis tiedostettiin heti Talvisodan jälkeen, että Suomi hakee alueensa takaisin, ja tästä syystä miinakenttiä ei raivattu välirauhan ajalla. Olikohan Adolf Hitler vinkannut, että jotakin on tiedossa. Toisaalta ne miinakentät tietenkin säilytettiin rajalla puolustuksena.
Jäljentävä paperi äänestyslapun alla on äänestäjän kuitti
Provosoiminen on toimintaa, jonka tavoitteena on negatiivinen reaktio (omalla vastuulla)
Pelkureilla ei ole demokratiaa
Tulevaisuusorientoidu positiivisesti

Puskistahuutelija

Mitä Alaskan kauppaamiseen tulee, oli se Venäjälle tuolloin pelkkä kaukainen joutomaa. Siperian, Kaukasian ja Aasian alueiden pitäminenkin kontrollissa oli tarpeeksi haastava tehtävä sen aikaiset kulkukeinot huomioiden. Alueelle pääseminen oli talvisin hankalaa kun tehokkaita jäänmurtajia ei ollut ja miksi sinne edes tarvitsi talvisin (tai muutenkaan) päästä. Sen saattoi ihan yhtä hyvin myydä pois koska sillä ei ollut tuolloin minkäänlaista taloudellista potentiaalia tai strategista merkitystä.

Ranskalle, Preussille ja Britannialle sitä ei voinut myydä koska ne olivat suoria mahdollisia uhkia Venäjälle. Varsinkaan briteille, sen aikaiselle ehdottomalla merten valtiaalle, ei sitä voinut myydä koska se olisi tarjonnut heille suoran astinlaudan Venäjän takaovelle. Yhdysvallat nojasi tuolloin vahvasti Monroen oppiin, johon perustuen se pysytteli poissa vanhan mantereen asioista ja vastineeksi odotti Euroopan mahtivaltioilta pysymistä poissa läntiseltä pallonpuoliskolta. Jos jollekin Alaskan saattoi myydä niin amerikkalaisille.

Kauppa nostatti kulmakarvoja ympäri Eurooppaa ja suurvallat näkivät sen tärkeänä vaiheena venäläis-amerikkalaisen allianssin muodostumisessa. Pyöri myös huhuja siitä, että amerikkalaiset olisivat Alaskan ostamisen vastineeksi antaneet tukensa Venäjän laajentumispyrkimyksille Euroopassa ja Vähä-Aasiassa.

Mielenkiintoista kyllä, Otto von Bismarck ei ollut huolestunut kaupasta vaan piti sitä loogisena. Hän sanoi Preussin ja Saksan suurlähettiläänä toimineelle George Bancroftille, etteivät venäläiset kykene hyödyntämään Alaskaa mitenkään, mutta yrittäjähenkiset amerikkalaiset voivat siihen kyetä. Ei ollut ainoa asia, missä Bismarck oli kaukonäköinen.

Kyseistä kauppaa hieronutta Yhdysvaltain ulkoministeriä William Sewardia pilkattiin ja arvosteltiin asiasta paljon. Pidettiin käsittämättömänä, että käytettiin yli 7 miljoonaa veronmaksajien rahaa valtavaan, kaukana emämaasta olevaan eksklaaviin, jossa ei asunut juuri ketään eikä sillä ollut mitään käyttöä muutenkaan. Kauppaa kutsuttiinkin Sewardin hulluudeksi (folly) ja Alaskaa Sewardin kylmälaatikoksi.

Amerikkalaisetkaan eivät sitä hyödyntäneet juurikaan ennen kultakuumetta aivan 1800-luvun lopulla. Kuvaavaa alueen merkityksestä ennen kuin alueelta löydettiin kultaa on se, pitkään ylin valtaa käyttävä liittovaltion viranomainen Alaskassa oli postimestari.

Golimar

Tuo itänaapuri on ollut expansiivinen siitä lähtien kun proto-Z-liittolaiset lähtivät Pripyatin soilta enkä usko että se muuksi muuttuu jollei nujerreta sitä täysin ja näytetä ettei tänne ole tulemista.

Quote
X

Fort Ross (Russian: Форт-Росс, Kashaya mé·ṭiʔni), originally Fortress Ross (pre-reformed Russian: Крѣпость Россъ, tr. Krepostʹ Ross), is a former Russian establishment on the west coast of North America in what is now Sonoma County, California. It was the hub of the southernmost Russian settlements in North America from 1812 to 1841.

X

https://en.wikipedia.org/wiki/Fort_Ross,_California

Quote
X

Russian Fort Elizabeth is a National Historic Landmark and is administered as the Russian Fort Elizabeth State Historical Park just southeast of present-day Waimea on the island of Kauaʻi in Hawaiʻi.[3] It is located at the site of the former Fort Elizavety (Russian: Форт Елизаветы), the last remaining Russian fort on the Hawaiian islands, built in the early 19th century by the Russian-American Company as the result of an alliance with High Chief Kaumualiʻi.

X

https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_Fort_Elizabeth

https://en.wikipedia.org/wiki/Territorial_evolution_of_Russia

mattivaari

Rukajärven seutu on sopivaa retkeilyseutua liittyen sotiemme historiaan , tieverkostoa on ja paljon sotarakenteita. Ja korpea korpea ja korpipuroja ja suurempia jokia eli virtoja . Korpijoen vesi on ruskehtavaa koska ympärillä on paljon soita joiden humus liukenee veteen värjäten sen.

Faidros.

Laitan tämän tänne, vaikka sotatilanteesta ei ollutkaan kyse, mutta aikansa huippu vakoilukoneesta kuitenkin, SR-71 Blackbirdistä.
Konehan oli ja on nykyäänkin maaiman nopein suihkumoottorikone. Hidaslentonopeudet ei olleet koneen parhaita ominaisuuksia, mutta kerran sitäkin päätettiin testata ja vielä yleisön edessä... ;D
Tässä koko tarina.


https://www.talouselama.fi/uutiset/te/c13cedd7-a6d8-4d76-aa3c-3828cbbdd7ee?ref=ampparit:a603
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Pallopääkissa

Minkälainen rooli rautateillä oli talvi- ja jatkosodassa? Veturimiehet oli vapautettu asepalveluksesta sota-aikana kun heitä tarvittiin vetureiden kuljettajina. Miten veturit, vaunut, raiteet, asema-alueiden rakennukset ja ratapihat oli suojattu sota-aikana?

Nykyäänkin veturimiehet on vapautettu sota-ajan asepalveluksesta. Onko niiden tehtävä sama nykyisin kuin silloin ennen, eli pitää kuljettaa suuria määriä painavia tavaroita niin lähelle sota-aluetta kuin kiskoilla pääsee?

Eräs kaveri sanoi että hänen äidin äidin isä oli Mannerheimin henkilökohtainen veturimies. Kun Marski kulki salonkivaunullaan milloin mihinkin, hän ohjasi veturia. Tosin en muista tarkistaneeni montako veturimiestä ja lämmittäjää oli varattu Marskin käyttöön ja miten niillä meni työvuorot.
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

Pyhä Olavi

Rautatiet olivat Talvi- ja Jatkosodassa ainoa toimiva logistinen linja. Muuten ei miehiä ja tavaraa olisi siirrelty merkittäviä määriä nopeasti. Tiet olivat mitä olivat, autoja vähän ja varsinkin talvet yhtä kelirikkoa.

mattivaari

Tapani Bagge on  kirjoittanut kirjan Soturisukua, joka on täynnään taistelun melskettä, noin 1500 -1700 luvuilta. Inhimillisen kärsimyksen määrä ei tule ilmi kirjoitetusta tekstistä.

mattivaari

Teikkari on saari Viipurinlahdella n. 20 km Viipurista. Saarella oli ennen sotia 30 taloa ja asui yli 130 asukasta. Teikkarista käytiin kovia taisteluja ja suomalaisia katosi eli hukkui varmaan Suomenlahden aaltoihin . Nykyään Teikkari on autio ja läpipääsemättömän pusikon ja metsän vallassa. Vän muistoja on entisestä Teikkarista.

Faidros.

Nikke Pärmi, tuomitusta tappajasta everstiluutnantiksi.

https://www.youtube.com/watch?v=G_pPGrWcwjU
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

#2123
Elvis oli Saksassa Olavi Alakurpin autonkuljettaja.

https://www.youtube.com/watch?v=X6h_Hhk0vxA
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Nikolas

Videolta kohdasta 1:09:
Quote

On välttämätöntä panna Suomen kansa kärsimään, jotta sotilaallinen uhka voitaisiin poistaa luoteissivustalta.


Jos Stalinille voisi lähettää kortin hänen nykyiseen osoitteeseensa, lähettäisin jonkin hienon terveisiä Helsingistä -kortin.

Faidros.

Tässä uusin versio suomalaisten pommareiden iskusta Leningradin lentokentälle.

https://www.youtube.com/watch?v=yRBXq13f9Kk
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Kuka muistaa enää "Nikitat", IL-28:t? Kakarana meidän kotitilan yli lensi hemmetin monta kertaa kartoituslentoja matalalla hitaasti suorittaen. Aina kun jylinä alkoi kuulumaan, juoksin pihalle heiluttamaan ja kuvittelin lentäjien vilkuttavan takaisin! ;D
Sain myöhemmin joululahjaksi rakennettavan pienoismallin. Harmitti ainoastaan se, ettei siirtokuvissa ollut Suomen ilmavoimien tunnuksia, vaikka lähes kaikkien muiden maiden oli.
Merkillinen kone, pystyi nousemaan kentältä vain yhdellä moottorilla.

https://maanpuolustus.net/threads/inhaa-it%C3%A4kalustoa-kuvina.1087/page-13
-----
"Käyttö Suomessa

Ensimmäinen kone, NH-1, laskeutui Utin lentotukikohtaan 28. tammikuuta 1960. Tunnuksen kirjaimet olivat samat kuin silloisen Neuvostoliiton johtajan nimikirjaimet. Tämän vuoksi koneesta tuli pian "Nikita" tai "Nikke". Koneet kuuluivat Kuljetuskonelaivueeseen ja niiden kotikenttä oli Utti. NH-1 oli ensimmäinen Utin suihkukone. NH-2 tuli Suomeen 23. kesäkuuta 1961 ja viimeiset kaksi tammikuussa 1966. Koneita käytettiin Suomen ilmavoimien ilmamaalien hinaustehtävien lisäksi kartoituskuvaus-, merivalvonta- ja tiedustelu sekä ilmakehänäytteiden keräystehtävissä. Merivalvonta tehostui oleellisesti, kun koneen tutkan toiminta saatiin omatoimisesti koepenkissä kokeilemalla selvitetyksi, sillä sen käsikirjoja ei saatu koneiden mukana.

Koneen kenttäkelpoisuus tuli hyvin ilmi. Puutteellisten hallitilojen vuoksi koneita säilytettiin pääsääntöisesti ulkona suojapeitteiden alla. Talvella koneet rullattiin usein lumen läpi kiitotielle. Koneiden perushuollot tehtiin Neuvostoliitossa, jonne ne lensi ja palautti venäläinen miehistö. NH-4-koneella tehtiin paluulennolta lasku Uttiin kentän pohjarakenteelle, jota valmisteltiin päällystystä varten. Laskun jälkeen kone rullattiin lumivallin läpi varsinaiselle lumeen auratulle tilapäiselle kiitotielle, josta miehistö oli varmistetusti saanut tiedon.

Lento-ominaisuudet olivat johdonmukaiset ja hyvät. Kone edellytti lentäjiltä ominaisuuksien sisäistämistä sekä huolellisuutta erityisesti lentoonlähdön suunnittelussa eri olosuhteissa, koska kone oli suhteellisen raskas moottoritehoon verrattuna ja moottorit kiihtyivät hitaasti. Onnistuneen siiven ansiosta kone oli silti aikansa toimintaympäristössä kohtuullisen nopea ja toiminta-aika oli hyvä. Useat koneen laitteista oli sijoitettu vain kunkin miehistön jäsenen käytettäväksi, joten hiottu yhteistyö oli edellytys tehokkaalle toiminnalle.

Viimeinen Il-28-lento tapahtui 30. kesäkuuta 1981 ja koneena oli NH-3. Kaikkiaan neljällä Nikitalla lennettiin Suomessa 7 570 tuntia.

Koneen valmistajan ilmoittama käyttöikä oli 3000 tuntia tai 25 vuotta. Koneet ostettiin Suomeen peruskorjattuina. Suomessa olivat käytössä alkuperäinen pommitusversio sekä valokuvausversio R, joka oli hieman raskaampi. Lentopaino vaihteli raja-arvojen välillä tehtävän mukaisesti."
------
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Radio

Voi siirtää sotahiatorian ketjuun, jos liian pitkäpiimäistä.

Ukrainan sodassa nähdään Venäjän hallinnon täydellinen moraalin puute ja omanvoiton pyynti.
Venäjän diktaattori johtaa sillä ainoalla tavalla, joka Venäjällä ja Neuvostoliitosta on kansalle tuttua ja nyt taas käytössä. Sankarityöläisellä ei ole ihmisarvoa!
Diktaattoreilla on yhteisiä piirteitä. Korpraali 2:n rautaristin sotasankari Hitler oli aina oikeassa ja tiesi paremmin kuin kenraalinsa, kuinka sotaa johdetaan. Jälki oli karmeaa. Stalin tapatti parhaat kenraalinsa ja meni sängyn alle piiloon kunnes nousi kolmantena päivänä operaatio Barbarossan alettua. Saksa oli pyyhkinyt karvaisen pakoputkensa molo-tohvin ja rippentroppin paperilla ja vinkui Suomea sotimaan.
Venäjä oli valmistautunut levittämään kommunismia Eurooppaan ja sotateollisuus oli lännessä eikä Uralissa. Sitten astui ajoittain? hölmöilevä USA apuun ja suunnaton määrä sodankäynttiin tarvittavaa tavaraa alkoi virrata Kaalimaahan.  Joidenkin mielestä virhekkin, olisi pitänyt laittaa vain sen verran, että Aatu uupuisi. Oli miten oli, Suuren Isänmaallisen Sodan historiankirjoissa ja paraateissa ei kai ole kertaakaan kiitelty avusta II WW:ssa. Tuossa luettelo:

Maakuljetuskalusto, logistiikka
– 427 284 kuorma-autoa (Studebecker, Dodge)
– 50 501 maastoautoa (Willys)
– 13 303 panssaroitua kuljetusvaunua ja vetäjää
– 35 041 moottoripyörää
– 1 981 veturia
– 11 155 rautatievaunua
– 8 089 rautatiekiskojen paikoittajaa
– satoja tuhansia tonneja ratakiskoja
– 3 700 000 autonrengasta + 81 000 tonnia kumia
– 2 541 008 tonnia öljytuotteita

Laivasto
– 28 fregattia
– 105 sukellusvenettä
– 77 miinalaivaa
– 3 jäänmurtajaa
– 140 sukellusveneentorjuntahävittäjää
– 202 torpedovenettä
Kaikkiaan 595 laivaa

Ilmavoimat
– 4 952 hävittäjää Aerocobra
– 2 410 Kingcobraa
– yhteensä 9 681 viittä tyyppiä hävittäjiä ja pommikoneita

Tykistö
– 8 218 tykkiä
– 5 815 panssaritorjuntatykkiä
– 8 701 tykinvetäjää
– 473 000 000 tykistön kranaattia

Puna-armeijan vaatetukseen
– 15 010 900 paria sotilassaappaita
– 50 413 tonnia nahkaa
– 69 000 000 neliömetriä puuvillakangasta

Puna-armeijan pitämiseksi hengissä
– 3 820 906 tonnia elintarvikkeita (etupäässä lihasäilykkeitä, voita, suklaata, ...)

Puna-armeijan viestiyhteyksien takaamiseksi
– satoja tuhansia radioita
– 423 107 kenttäpuhelinta

Raaka-aineita sotakaluston valmistukseen
– 136 000 tonnia räjähdysaineita
– 2 317 694 tonnia terästä (myös panssariterästä), riittäisi n. 75 000 hyökkäysvaunun valmistukseen
– 5 807 tonnia alumiiniputkia
– 166 699 tonnia alumiinivaluja
– 56 387 tonnia alumiinipeltiä, sotilaslentokoneiden valmistamiseen
– 34 793 tonnia pronssia ja messinkiä tankoina
– 7 335 tonnia pronssi- ja messinkilankaa
– 24 513 tonnia pronssia ja messinkiä levyinä
– 181 616 tonnia eristettyä kuparijohtoa
Yms.

– yli 7000 hyökkäysvaunua

– jne. loputtomasti

Kuljetustappioista

Alkaen 1.10.1941 vuoden 1945 31. toukokuuhun USA lähetti Venäjälle 2 660 kauppalaivaa, joissa oli 17 500 000 tonnia strategisia tarvikkeita. Matkalla upposi kymmeniä laivoja, joissa oli 1 300 000 tonnia tarvikkeita. Loput toimitettiin Venäjän satamiin.

Avun merkityksestä
Kommunistit ja muut venäjämieliset tietenkin väittävät avun olleen vähäistä ja siten merkityksetöntä – Venäjän oma teollisuus kuulemma valmisti aseet joilla Venäjä voitti sodan. Niinpä niin. Tarkastellaan kuitenkin asiaa hieman lähemmin.

Kun Venäjä ei valmistautunut puolustamaan omaa aluettaan, vaan valmistautui hyökkäämään länteen maailmanhistorian suurimmin voimin heinäkuussa 1941 valloittaakseen koko Euroopan (aluksi), niin Venäjä rakensi myös sotateollisuutensa länteen. Jos Venäjä olisi valmistautunut puolustautumaan niin sotateollisuus olisi rakennettu syvälle selustaan turvaan vihollisen hyökkäykseltä. Kun Stalin oli varma siitä, ettei Saksa hyökkää Venäjän kimppuun ja Venäjä aikoi hyökätä länteen niin sotateollisuus rakennettiin lähelle läntisiä rajoja, jotta valmistuvaa kalustoa olisi helppo kuljettaa kauas länteen sitä mukaa kun oma hyökkäys etenee, Kuvaavaa onkin, että kun Saksa viime hetkellä suoritti ennakoivan iskun itään niin noin 85% Venäjän sotateollisuudesta jäi Saksan miehittämille alueille. Luonnollisesti myös valtavat materiaalivarastot jäivät ehkäisyhyökkäyksen jalkoihin.

Kenraalimajuri Jaakko Aatolaisen lausunto avusta: "Yhdysvaltojen alkavan avun raaka-aineet olivat Neuvostoliitolle todella arvokkaita: Saapuvasta amerikkalaisesta teräksestä tehtiin nyt neuvostoliittolaisia tykkejä ja panssarivaunuja, amerikkalaisesta alumiinista punatähtisiä lentokoneita." Sodan aikana Venäjä menetti 96 500 panssarivaunua ja rynnäkkötykkiä. Sodan päättyessä jäljellä 16 000.[ii]

Sveitsiläinen professori ja eversti Eddy Bauer: "Moottoroitu sodankäynti vaatii kuitenkin muutakin kuin panssarivaunuja ja telaketju­ajoneuvoja. Toimittamalla yli 400 000 kuorma-autoa, yli 45 000 jeeppiä ja noin 7 500 tykistön vetotraktoria länsiliittoutuneet vaikuttivat huomattavalla tavalla Neuvostoliiton maavoimien liikkuvuuden lisäämiseen. —

Näitä kalustotoimituksia täydensivät myös suuret polttoainetoimitukset: 2 670 000 tonnia erilaisia öljytuotteita, joista osa oli lentokoneiden korkeaoktaanista polttoainetta.

Lisäksi länsiliittoutuneet toimittivat Neuvostoliittoon lähes 15 miljoonaa paria sotilasjalkineita sekä yli 25 miljoonaa metriä asepukukangasta; tästä määrästä koko Puna-armeija olisi saanut sekä pukukerran että kahdet jalkineet. Sen päivittäisiä elintarvikeannoksia varmistivat huomattavasti Yhdysvaltojen runsaat toimitukset, jotka käsittivät noin 4 500 000 tonnia elintarvikkeita. Mutta lainaus- ja vuokrauslain puitteissa tapahtui vieläkin tärkeämpiä toimituksia. On totta, että toimitettujen aseiden määrä oli noin 10 % Neuvostoliitossa valmistettujen määrästä, mutta olisiko Neuvostoliiton sotatarviketuotanto päässyt sellaisiin ennätyslukemiin, joilla maan historioitsijat nykyisin ylpeilevät, ilman liittolaisten mittavia räjähdys- ja raaka-ainetoimituksia? Omista varusteluohjelmistaan tinkimättä Iso-Britannia, Yhdysvallat ja Kanada toimittivat Neuvostoliittoon noin 326 000 tonnia erilaisia räjähdysaineita, 2 500 000 tn terästä, 820 000 tonnia kemikaaleja ja noin 800 000 tonnia seosmetalleja.

Teollisuustuotteiden osalta voidaan vielä todeta, että Neuvostoliittoon toimitettiin runsaasti erilaisia koneita, teollisuuden työkaluja, varaosia ja moottoreita eri tarkoituksiin sekä Neuvostoliiton raideleveyden huomioon ottaen valmistetut 1 900 veturia ja 9 900 rautatievaunua."[iii]

Eversti Wolf H. Halsti pääsee omassa arviossaan asian ytimeen. Hänen mielestään oli USAlta typerää tukea imperialistista Venäjää – USAn olisi Halstin mielestä pitänyt antaa Venäjälle apua vain sen verran, ettei Venäjä heti kaadu, vaan jatkaa taistelua Saksaa vastaan. Eli Venäjän ja Saksan olisi pitänyt uuvuttaa toisensa hyvin heikoiksi ja sitten USA olisi iskenyt. Venäjää ei olisi saanut varustaa niin voimakkaaksi että se kykeni valtaamaan puoli Eurooppaa puoleksi vuosisadaksi.[iv] Olen Halstin kanssa samaa mieltä. USAn presidentti Roosevelt oli mitä todennäköisimmin USAn surkein presidentti.

USA:n armeijan sotahistoriallisen toimiston julkaisussa Earl F. Ziemke (on Wisconsinin yliopiston FT pääaineena historia, osaa venäjää, saksaa ja japania niin hyvin, että voi käyttää niillä kielillä laadittuja asiakirjoja tutkimuksissaan) puolestaan pitää saksalaisen strategian pohjoisella sotanäyttämöllä suurimpana virheenä ettei Sorokkaan hyökätty katkaisemaan juuri tätä valtavaa länsiapua Venäjälle.[v] Olen myös Ziemken kanssa täysin samaa mieltä. Venäjä oli romahtamaisillaan talvella 1941, länsivaltojen apu Muurmanskin sataman ja Muurmannin rautatien (Sorokan) kautta pelasti Venäjän luhistumasta. Tässä olisi tietysti myös Suomen pitänyt olla aktiivinen, mutta valitettavasti Suomi pelasti Venäjän.

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/jussina/131012-usan-materiaalinen-apu-venajalle-ja-sen-merkitys/

mattivaari

Äyräpään kirkko, lavaste on mm. Pekka Parikan Talvisota elokuvassa.