News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Yksityisyrittäjä

Started by B52, 30.10.2016, 00:24:37

Previous topic - Next topic

Risto A.

Quote from: Titus on 30.10.2016, 12:07:43
Quote from: dothefake on 30.10.2016, 12:03:24
Titus puhuu asiaa.
  Nimim. Kokenut

samoin, kantapään kautta

Tuntuuko siltä, että demarit ja vasemmisto on aina olleet oikeassa?

Tali-Ihantalan pommituksessa olleet ainakin oppi kunnioittamaan kommunistia. Näin olen kuullut.
premissi = tarkalleen määritelty juurisyy

Alkuasukas

Quote from: Artisti on 30.10.2016, 11:57:27
Quote from: Alkuasukas on 30.10.2016, 11:27:16
Quote from: Artisti
Espanjan loma-asunnon arvon nousu tulee olemaan jyrkkä ja varma.
No sitten kannattaa ottaa velkaa suut ja silmät täyteen jos se on varmaa.

Katso Etuovi.Com Espanjan asunnot. Aivan varmasti hinta nousee. Yhtiövastikkeet noissa ovat käytännössä ilmaisia. Ja kun tässä nyt joka tapauksessa välillä ollaan lomalla, olisi loma-asuntokin valmiina käytössä ilman lisäkuluja. Ja kun itse ei lomaile, voi asuntoa vuokrata, jos raaskii. Varsinkin Torreviejan asunnot ovat edullisia.
Sijoittaminen yhteen omaisuusluokkaan on lottoamista, ei varsinaista sijoittamista. En koskisi ulkomaan kiinteistöihin pitkällä tikullakaan monestakin syystä; välimatka on liian pitkä. Se tekee asunnon vahtimisesta vaikeaa. Juoksevat kulut, korjaukset, verot yms rullaavat vaikka vuokralaista ei olisikaan. Ja arvonnousu on kuitenkin lottoa.

Jos laittaa kämppään vaikka 50 000€ niin samalla rahalla saisi börsästä 2500-5000€ vuodessa tuloa jolla lomailee ihan kivasti. Ja raha on hajautettuna vaikka kaikkiin maailman osakkeisiin, ei yhden maan yhden alueen yhden talon yhdessä asunnossa. Ja erittäin epälikvidiä!

Liikaa vaivaa. Ainakin minulle.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Risto A.

Itse en unohda, kun nuorena kloppina pistin firmaa pystyyn - ja apu olisi ollut ihan kiva - vedettiin kaikki matot alta ja näkäkuoleman edessä se vitun byrokraatti katsoi suoraan silmiin ja sanoi voitonriemuisena: "se on ammatinvalintakysymys", kun meikä on yhteiskunnan ulkopuolella.

Vittu, en unohda. Payback is a bitch.
premissi = tarkalleen määritelty juurisyy

Titus

Quote from: Risto A. on 30.10.2016, 12:21:27
Vittu, en unohda. Payback is a bitch.

sama.

esim
kuukausi-ilmoitukseen laitoin "ei toimintaa" kahden kuukauden ajalle (ulkomailla)
niin verottaja lähettää arvioverolapun joka perustuu saman alan yrityksen keskiarvoiselle
liikevaihdolle (joka oli moninkertainen alottelevan yrityksen toimintaan).

veroviraston lähiövalas oli itse käsitellyt valitukset päätöksestään
ja toimiston esimies painoi villaisella,
"näin täällä, ainahan sä voit valittaa hallinto-oikeuteen HAAHHAAHHHA kestää pari kolme vuotta HAAHHHAAHHAA"

pelkästään tämän oikaisu kesti yli vuoden

edit: eli esim tällaisessa olet verovirastoa vastaan yksityishenkilönä (toiminimi joo) tai yrityksenä joka ei liity sinuun henkilönä

that's a bingo!

Artisti

Quote from: Alkuasukas on 30.10.2016, 12:18:09
Quote from: Artisti on 30.10.2016, 11:57:27
Quote from: Alkuasukas on 30.10.2016, 11:27:16
Quote from: Artisti
Espanjan loma-asunnon arvon nousu tulee olemaan jyrkkä ja varma.
No sitten kannattaa ottaa velkaa suut ja silmät täyteen jos se on varmaa.

Katso Etuovi.Com Espanjan asunnot. Aivan varmasti hinta nousee. Yhtiövastikkeet noissa ovat käytännössä ilmaisia. Ja kun tässä nyt joka tapauksessa välillä ollaan lomalla, olisi loma-asuntokin valmiina käytössä ilman lisäkuluja. Ja kun itse ei lomaile, voi asuntoa vuokrata, jos raaskii. Varsinkin Torreviejan asunnot ovat edullisia.
Sijoittaminen yhteen omaisuusluokkaan on lottoamista, ei varsinaista sijoittamista. En koskisi ulkomaan kiinteistöihin pitkällä tikullakaan monestakin syystä; välimatka on liian pitkä. Se tekee asunnon vahtimisesta vaikeaa. Juoksevat kulut, korjaukset, verot yms rullaavat vaikka vuokralaista ei olisikaan. Ja arvonnousu on kuitenkin lottoa.

Jos laittaa kämppään vaikka 50 000€ niin samalla rahalla saisi börsästä 2500-5000€ vuodessa tuloa jolla lomailee ihan kivasti. Ja raha on hajautettuna vaikka kaikkiin maailman osakkeisiin, ei yhden maan yhden alueen yhden talon yhdessä asunnossa. Ja erittäin epälikvidiä!

Saako indeksirahastoista tuon saman 2500-5000 euroa vuodessa osinkoa?

Pölhökustaa

Alkuperäiseen kysymykseen vastaisin sanomalla että suuri osa normiduunareista itse asiassa tuntuu ymmärtävän. Tämä ei ole toiveeni tai arvaukseni, vaan olen kyllä vuosien mittaan useillakin pajoilla ja verstailla turinoidessani huomannut sen, että näinä epävakaina aikoina oman ja muiden työpaikan säilyminen "täällä Suomenniemellä" on mielen ja kielen päällä. Vanhanajan herravihaa toki vieläkin esiintyy, mutta se on taas eri asia. Nykyduunarit - ainakin vientiteollisuudessa - tuntuvat hyvinkin ymmärtävän sen että firman tai yrittäjän menestys takaa heillekin leivän. Vastapuoli ei ole se konepajan omistaja, vaan halpamaiden konepajat. Siinä häviää kansainvälinen työväen solidaarisuus kun asiakas saakin vinkuintiasta puoleen hintaan ja omalla osastolla käydään yyteetä.

Pikemminkin sanoisin niin, että yrittäjän arkea ja taakkaa ymmärtävät - tai ainakin symppaavat - ne ihmiset jotka tiedostavat olevansa tekemässä sitä yhteistä kakkua. Ne jotka ovat valmiin pöydän ääressä jakamassa kakkua eivät näe, eivätkä haluakaan nähdä, asioita yrittäjän ja työllistäjän näkökulmasta.

Valmiin pöydän ääreen kakkua mieluusti jakamaan tulevia ovat esim. poliittiset broilerit niin oikealta kuin vasemmalta, ja punavihreä vasemmisto, ammattiliittojen virkamiehistö sekä useat viranomaiset. Lianderrson, paaviarhinmäki, anttirinne, dankoivuhalko, jne. jne. mankuvat ja määkivät työnantajan ja yrittäjien ahneudesta, ja esim. anttirinne tehnyt isolla palkkapussilla kelpo tilin ison ammattiliiton pomona haukkumalla ja härnäämällä 24/7 työtä paiskovia ja stressaavia yrittäjiä ja vaativan kovan älämölön saattelemana "näitäkin osallistumaan talkoisiin",ikään kuin korkeat veroasteet ja muut velvoitteet eivät koskisi heitä.

Nykykokoomuksen korkeaprofiilisista toimijoista vain Hjallis, Eero Lehti ja Elina Lepomäki lienevät yrittäjän puolella ja ymmärtäjiä.

Artisti

Quote from: Alkuasukas on 30.10.2016, 12:18:09

Kyllä kyse olisi enemmän käyttöarvosta. 4 huoneen huoneisto Espanjasta, niin lapset kavereineen/perheineen voisivat tulla mukaan lomalle. Oma loma-asunto mahdollistaisi vaikka parin kuukauden lomailun. Joulun ja uuden vuoden aika on myöskin kallista lomailuaikaa, mutta omassa loma-asunnossa ei yhtään kalliimpaa, vaikka olisi 10 henkeä lomalla.

mikkoR

Ihan selvennyksenä niille jotka luulee että YEL minimimaksu on pois jostain yhteisestä verotulosta niin ne ei liity veroihin mitenkään vaan menee henkilön itsensä valitsemaan vakuutusyhtiöön.

Itsellä oli ensimmäisenä toiminimi joka olikin ihan jees mutta kun tuli vaikeat ajat niin siinäpä oltiinkin. Jos kyseessä olisi ollut Oy niin konkka olisi ollut edessä mutta kun oli tmi niin pakko oli vaan myydä kaikki mikä irti lähtee.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Tasapainorealisti

Quote from: Artisti on 30.10.2016, 12:43:59Kyllä kyse olisi enemmän käyttöarvosta. 4 huoneen huoneisto Espanjasta, niin lapset kavereineen/perheineen voisivat tulla mukaan lomalle. Oma loma-asunto mahdollistaisi vaikka parin kuukauden lomailun. Joulun ja uuden vuoden aika on myöskin kallista lomailuaikaa, mutta omassa loma-asunnossa ei yhtään kalliimpaa, vaikka olisi 10 henkeä lomalla.

Minkä hintaluokan lomahuoneistoa olet ajatellut? 150k? 250k? 400k?

Artisti

Quote from: Tasapainorealisti on 30.10.2016, 13:05:49
Quote from: Artisti on 30.10.2016, 12:43:59Kyllä kyse olisi enemmän käyttöarvosta. 4 huoneen huoneisto Espanjasta, niin lapset kavereineen/perheineen voisivat tulla mukaan lomalle. Oma loma-asunto mahdollistaisi vaikka parin kuukauden lomailun. Joulun ja uuden vuoden aika on myöskin kallista lomailuaikaa, mutta omassa loma-asunnossa ei yhtään kalliimpaa, vaikka olisi 10 henkeä lomalla.

Mahdollisimman hyvä mahdollisimman halvalla. Sopivia asuntoja näkyisi löytyvän hintahaarukassa 75000-250000 euroa. Esimerkiksi tässä 105 ke: http://www.etuovi.com/kohde/d84364?sc=M1016567089&so=praq&pos=5  Tuohon päälle tulee joitakin kaupanvahvistuskuluja, varmaankin 20 ke korkeintaan.

Alkuasukas

Quote from: Artisti on 30.10.2016, 12:32:53
Pitäisi saada sama tuotto.

Kaarina Ranne (vihr.)

Artisti

Quote from: Alkuasukas on 30.10.2016, 14:20:43
Quote from: Artisti on 30.10.2016, 12:32:53
Pitäisi saada sama tuotto.

Ok. Kiitos. Minulla ei ole mitään kokemuksia sijoittamisesta, siksi kysyn tyhmiä. Tarvitsen hyviä neuvoja. 

Oletko itse sijoittanut useampaan indeksirahastoon vai yhteen? Mikä olisi mielestäsi paras tapa? Onko Nodnet paras paikka käydä kauppaa? Mikä olisi järkevä minimisijoitus kuussa? Vai kannattaisiko sijoittaa suurempi summa kerralla esim 3 kk välein?

Artisti

Alkuasukas

Quote from: Artisti on 30.10.2016, 14:35:51
Oletko itse sijoittanut useampaan indeksirahastoon vai yhteen? Mikä olisi mielestäsi paras tapa? Onko Nodnet paras paikka käydä kauppaa? Mikä olisi järkevä minimisijoitus kuussa? Vai kannattaisiko sijoittaa suurempi summa kerralla esim 3 kk välein?
Minulla on noita superrahastojakin, ne on halpoja. Indeksejä on omassa salkussa useampaa, pääasiassa isojen pörssien päälistoja. Ajallisella hajautuksella ei ole akateemikoiden mukaan tulosvaikutusta. Itse laitan kiinteän summan joka kuukausi johtuen lähinnä vapaan kassavirran määrästä. Rahaa tulee kokolailla tasaisesti, ja Nordnettiin pystyy tekemään kuukausisijoitussopimuksen. Ei siis tarvitse itse muistaa tehdä mitään.

Kaarina Ranne (vihr.)

Tasapainorealisti

Quote from: Artisti on 30.10.2016, 14:35:51

ETF:iin jos sijoittaa, niin voinee kaupankäyntikulujen puolesta järkevästi sijoittaa vaikka joka kuukausi, suorissa osakesijoituksissa mieluiten kerran kolmessa kuussa, jos puhutaan muutaman sadan euron kertasijoituksista.

Artisti

Asuntolainan korko on 0,35% + 3 kk Euribor. Lienee järkevintä lyhentää vain sen verran kuin pakko ja laittaa YEL-rahat + kaikki ylimääräiset varat suoraan indeksirahastoon. Tosin, jos korot nousevat, olisi hyvä maksaa laina nopeasti pois, mutta indeksirahastoon sijoitetuilla varoilla voisi sitten lyhentää lainankin nopeasti.

Artisti

Quote from: Tasapainorealisti on 30.10.2016, 13:05:49

Oliko sinulla jotain asiaakin?  :P

Tasapainorealisti

Quote from: Artisti on 31.10.2016, 23:09:35Oliko sinulla jotain asiaakin?  :P

Eipä juurikaan. Eläköityneellä faijallani on asunto Fuengirolan alueella, Los Pacosissa suht vähällä käytöllä ollut, niin kiinnosti tietää vähän hintatasosta. Alicanten/Orihuelta Costan alue, mistä tuo sinun esimerkkilinkin asuntosi on; näyttää olevan kovassa kasvussa matkailun osalta viime vuosina.

Artisti

Quote from: Tasapainorealisti on 01.11.2016, 00:35:31
Quote from: Artisti on 31.10.2016, 23:09:35Oliko sinulla jotain asiaakin?  :P

Eipä juurikaan. Eläköityneellä faijallani on asunto Fuengirolan alueella, Los Pacosissa suht vähällä käytöllä ollut, niin kiinnosti tietää vähän hintatasosta. Alicanten/Orihuelta Costan alue, mistä tuo sinun esimerkkilinkin asuntosi on; näyttää olevan kovassa kasvussa matkailun osalta viime vuosina.

Ok. Olen kohtuullisen varma, että Espanjan asuntojen hintataso nousee seuraavien 20 vuoden aikana huomasti yli indeksin. Nyt olisi oikea aika ostaa.