News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2016-10-15 Taloussanomat: Autovero pois

Started by Shemeikka, 15.10.2016, 15:40:34

Previous topic - Next topic

Peltipaita

Autoilun verotusta lisäämällä ei voi enää lisätä verotuottoja. Jotkut voivat maksaa vielä lisää mutta samalla putoaa pois köyhimpiä käyttäjiä. Tämä johtaa siihen että jäljelle jäävien  autoilijoiden verorasitus entisestään kasvaa. Tämä kierre lopettaa autoilun kokonaan.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.


Chew Bacca

#32
Quote from: Raksa_Mies on 17.10.2016, 21:21:32
Quote from: Noottikriisi on 17.10.2016, 20:54:37
Jos maksut porrastetaan päästöjen ja käyttövoiman mukaan niin se kuulostaa minusta siltä että uudella vähäpäästöisellä, esim. hybridi- tai sähköautolla ajeleva hyvätuloinen hyötyy kun taas vanhalla halvalla ja saastuttavalla romulla ajeleva maksaa enemmän samalla kun ajoneuvon jälleenmyyntiarvo romahtaa.
Ei kuulosta hyvältä köyhän korvissa.  :(

Sen uuden ja vähäpäästöisen jälleenmyyntiarvo romahtaa, ei sen halvan saastuttavan romun.
Selitä. Tuo kuulostaa järjenvastaiselta mutta haluan uskoa.

Edit: nevermind, mietin vähän pidemmälle. Uuden arvo notkahtaa aina, ajetumman ei enää niinkään. Huonoiten käy ok-kuntoisella, 100 000 ajetulla dieselillä ajelevilla. No, omani aion ajaa loppuun itse, ellei verotus about kaksinkertaistu.


Billy Hill

"Se on hyvä periaate, että mennään enemmän siihen, että käyttäjä maksaa", sanoo joukkoliikennetutkija ja esimerkiksi Tampereen pikaraitiotien suunnitellut Antero Alku."

Noniin, nyt on hienosti pää avattu tässä mallissa jossa verorahoilla ei pidetäkään yllä hyvinvointiyhteiskuntaa vaan rahat peritään kohdennetusti. Seuraavaksi lääkäripalveluita paljon käyttävien veroja kiristetään vastaavasti, koululaisten vanhempien veroja kiristetään koulunkäynnin kustannusten kattamiseksi ja vanhusten eläkkeestä napataan valtaosa saman tien hoitokotien maksamiseksi.

Meikäläinen keskiverto duunari taasen ei tarvitse esimerkiksi vastaanottokeskuksia eikä irakin raketti-insinöörien täyshoitopalveluja niin en varmaan joudu niistä tässä mallissa jatkossa maksamaankaan?

Raksa_Mies

Quote from: Hän on 18.10.2016, 11:06:11
Quote from: Raksa_Mies on 17.10.2016, 21:21:32
Quote from: Noottikriisi on 17.10.2016, 20:54:37
Jos maksut porrastetaan päästöjen ja käyttövoiman mukaan niin se kuulostaa minusta siltä että uudella vähäpäästöisellä, esim. hybridi- tai sähköautolla ajeleva hyvätuloinen hyötyy kun taas vanhalla halvalla ja saastuttavalla romulla ajeleva maksaa enemmän samalla kun ajoneuvon jälleenmyyntiarvo romahtaa.
Ei kuulosta hyvältä köyhän korvissa.  :(

Sen uuden ja vähäpäästöisen jälleenmyyntiarvo romahtaa, ei sen halvan saastuttavan romun.
Selitä. Tuo kuulostaa järjenvastaiselta mutta haluan uskoa.

Edit: nevermind, mietin vähän pidemmälle. Uuden arvo notkahtaa aina, ajetumman ei enää niinkään. Huonoiten käy ok-kuntoisella, 100 000 ajetulla dieselillä ajelevilla. No, omani aion ajaa loppuun itse, ellei verotus about kaksinkertaistu.

Juurikin niin. Se huonokuntoisen saastuttavan paskan hinta on muutoinkin alhaalla, joten ei se mihinkään romahda. Toisaalta uuden auton arvo tippuu ensimmäisinä vuosina hyvinkin rajusti.

Chew Bacca

Enitenhän häviää jo ostettu ja verotettu, mutta vielä jonkin arvoinen auto. Muutaman vuoden vanha perusvaihtari menettää pakosta arvonsa kun matalammin verotetut uudemmat tulevat vaihdokeiksi 1-3 vuotta verotusuudistuksen jälkeen.

Luonnollisesti tämä pitää vanhemmat autot liikenteessä pidempään kun vaihdossa ei saa enää mitään -> lisää saasteita.

No, tämäkin on pienempi paha kuin se että autoa ostaessa ja eteenpäin myydessä mukana hinnassa seuraa valtava vero.

Osoittaa miten Suomen kaltainen tähtitieteellinen, punitiivinen verotus vääristää markkinat. Mahtaako muuten vielä pitää paikkansa että autotehtaat myyvät Suomeen pienemmällä ovh:lla, kompensoidakseen verotuksen suuruutta ja pitääkseen markkinaosuutensa?

Teaparty

Quote from: Hän on 18.10.2016, 14:15:08
Mahtaako muuten vielä pitää paikkansa että autotehtaat myyvät Suomeen pienemmällä ovh:lla, kompensoidakseen verotuksen suuruutta ja pitääkseen markkinaosuutensa?

Ei enää kymmeneen vuoteen valitettavasti. Suomen verottomat hinnat eivät ole erityisen alhaisia. Vertailua hankaloittaa tosin merkkihuoltojen roolien erot eri maissa. Suomessa merkkihuollon käyttämistä ei kai enää saa vaatia takuuehdoissa, mikä poistaa mahdollisuuden kerätä kate jälkikäteen sikahintaisen merkkihuollon avulla.


Tuomas3

Kuten täällä on todettu, käytön verotus on polttoaineverotusta. Tällä matkakuluihin kohdistuvalla kahmaisulla viedään lähinnä työn teon kannattavuutta. Laskeskelin juuri kaukaa työpaikalle ajavana, että jos mun täytyy maksaa ansiotuloveroja edelleen 30% ja kaikista ostamistani tuotteista alvit, autovero, ajoneuvovero, bensavero etc ja sen lisäksi hoitomaksut ym. nousevat ja edes kilsakorvauksista tulonhankkimiskuluista ei saisi hyvitystä, niin meidän perheen kannattaisi jäädä toimeentulotuelle hyvistä tuloista huolimatta. Vapaa-aikaakin jäisi kuin elintasopakolaiselle. Luulisi alle 3000€ tienaavien paskapalkkaistenkin tajuavan saman. Tuo esitys on susi.

Mehud

Autoveron poisto on troijan puuhevonen, jonka sisällä tulee vieläkin kalliimpi autoilu. Veron alennukset tarkoittavat aina sitä, että sen sijaan jotenkin muuten otetaan enemmän.
"Se, että eurooppa ei ammu tunkeilijoita rajoilleen, ei kerro euroopan hyvyydestä, vaan sen saamattomuudesta!" - Mehud-

Suojele lastasi monikulttuurisuudelta. Kerro heille tarinoita entisestä Suomesta ja nykyisestä ruotsista. Siinä oppii tyhmempikin kakara äänestämään oikein kun aika koittaa. Näytä itse esimerkkiä!

Raksa_Mies

Quote from: Tuomas3 on 18.10.2016, 17:29:07
Kuten täällä on todettu, käytön verotus on polttoaineverotusta. Tällä matkakuluihin kohdistuvalla kahmaisulla viedään lähinnä työn teon kannattavuutta. Laskeskelin juuri kaukaa työpaikalle ajavana, että jos mun täytyy maksaa ansiotuloveroja edelleen 30% ja kaikista ostamistani tuotteista alvit, autovero, ajoneuvovero, bensavero etc ja sen lisäksi hoitomaksut ym. nousevat ja edes kilsakorvauksista tulonhankkimiskuluista ei saisi hyvitystä, niin meidän perheen kannattaisi jäädä toimeentulotuelle hyvistä tuloista huolimatta. Vapaa-aikaakin jäisi kuin elintasopakolaiselle. Luulisi alle 3000€ tienaavien paskapalkkaistenkin tajuavan saman. Tuo esitys on susi.

Juuri tuon kaiken takia Suomi on tuhon oma. Etenkin tuo "meidän perheen kannattaisi jäädä toimeentulotuelle" on todella perseestä.

Raksa_Mies

Quote from: Hohtava Mamma on 18.10.2016, 18:32:19
Varsin paradoksaalista, että (liian hyvän) toimeentulotuen ylläpitämiseksi on työn verotuksen oltava niin korkea, että kannattaa ennemmin jäädä toimeentulotuelle.

Ja kun systeemiä ei ole edes tarkoitettu siihen, että toimeentulotuella saa enemmän rahaa kun töissä käyden.

Kokoliha

#41
Quote from: Hohtava Mamma on 17.10.2016, 22:22:02Ajettuja kilometrejä voidaan verottaa myös tällä tavalla. Lisäksi taloudellinen ajotapa korreloi renkaan vähäisen kulumisen kanssa, eli maksun suuruuteen voi vaikuttaa omalla ajotavalla. Urasyvyys valvottaisiin katsastuksien yhteydessä.
Kannatan. Hommaisin heti toiset samanlaiset käytetyt vanteet, joille sitten presiis samanlaiset Nankangin kiekot ikäänkuin katsastuskumeiksi. Ajaisin niillä katsastuskumeilla leimalla käynnin jälkeen muodon vuoksi 1000 km eli vajaan työviikon vuodessa ja sitten taas käyttökumit alle (omilla työmatkakilsoillani menee vähintään 1 rengaskerta vuodessa). Problem solved.

Yleisesti ottaen sama keskustelu käytiin silloin, kun satelliittikyttäyssysteemiä yritettiin runnnoa viimeksi läpi, vaikka polttoainevero hoitaa saman asian ilman mitään jormaolliloiden bisnesvisioita.

Tuolloin jopa kokkarit (muistaakseni Kalle Jokinen) heräsi kuitenkin siihen, että
1) liikkumisen kasvava verotus paitsi lisää kuljetuskustannuksia ja sitä kautta kertautuu kaikkiin kustannuksiin
2) ajatus myös istuu varsin huonosti siihen, että a) se rankaisee eniten työssäkäyviä ja b) väheneviä työssäkäyviä yritetään samaan aikaan patistaa ottamaan duunia vastaan entistä kauempaa.

Raksa_Mies

Quote from: Hohtava Mamma on 18.10.2016, 19:16:42

Quote from: Raksa_Mies on 18.10.2016, 19:01:21
Ja kun systeemiä ei ole edes tarkoitettu siihen, että toimeentulotuella saa enemmän rahaa kun töissä käyden.

Ei tietenkään ole. Mutta jatkuvat elinkustannusten kohoamiset johtavat yhdessä lisääntyneen tulonsiirtojen varassa elävän populaation kanssa jatkuviin verojen ja veroluontoisten maksujen korotuksiin, joka johtaa taas kohoaviin elinkustannuksiin joka johtaa kasvaviin sosiaalimenoihin joka johtaa veronkorotuksiin jne jne. Kun yrittäminen ja työnteko ei enää kannata, pienenee veroja maksava joukko entisestään, osa vie firmansa ulkomaille, osa siirtyy elätettävien joukkoon. Ja sosiaalimenot kasvoivat taas, sosiaalimenojen kasvun seurauksena.

Tämä on kiihtyvä syöksykierre. Pohjalle on toki vielä matkaa, mutta en ole huomannut juurikaan sellaisia toimenpiteitä yhteiskunnassamme, jotka jarruttaisivat syöksyä. Päinvastoin.

Vikaa on silloin toimeentulossa. Kuinka helposti sitä saa. Pienituloisten tuloveroprosenttii on jo kyllä kohdallaan.

Mika

Quote from: Hohtava Mamma on 18.10.2016, 20:45:52
Aivan erinomainen paikka aloittaa sosiaalimenojen karsinta olisi poistaa sosiaaliturva kaikilta muilta paitsi Suomen kansalaisilta. Perusteettomasti maassa olijat huit uittuun ja sama 10-15% pois kaikista sossutukiaisista myös kantasuomalaisilta. Devalvoida kun ei voi, koska hmm, ei voi.  ;)

Mitään noin radikaaleja ratkaisuja ei voi Suomessa ajatellakaan. Koko poliittinen järjestelmä on niin halvaantunut, ettei Suomelle näytä olevan muita vaihtoehtoja kuin Kreikan tie. 
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Martin

Quote from: Hohtava Mamma on 18.10.2016, 21:10:19
Sosialidemokraattinen puolue ja muut vihervasuri-puolueet ovat yhteiskunnan loisia, parasiitteja, jotka elävät niin kauan kuin isäntäruumis pysyy kunnossa. Eipä meillä muita taida ollakaan kuin sossupuolueita, tarkemmin ajatellen.

Yhtenä päivänä ajattelin että RKP (!!) vaikuttaa vähiten pahalta sosialismin suhteen vaikka muuten on sitten mokumoku ja pakkoruåtsi joten ei voi sitäkään mitenkään äänestää.
"Mä koin, että kokoomukselle koti on Euroopassa ja Raamattu roskissa ja isänmaallisuudesta on tehty rasismia." - Laura Huhtasaari SK 8.6.2017

Uuno Nuivanen

Lue ja kauhistu.   :facepalm:

Quote...
Maanantaina paljastettavan paperin ajoitus ei ole sattumaa, sillä uusi energia- ja ilmastostrategia tulee pohjaamaan pitkälti tänään perjantaina voimaan astuneeseen Pariisin ilmastosopimukseen.

Mainittu sopimus muun muassa pakottaa Suomen puolittamaan öljyn kulutuksen eli tavalla tai toisella rajoittamaan myös "väärällä tavalla saastuttavaa" eli bensiini- ja dieselautoihin perustuvaa liikennettä.

Virallisia faktoja siitä miten rajut päästövähennykset aiotaan tarkemmin toteuttaa, ei vielä ole annettu. Se on kuitenkin selvää, että isot paineet kohdistuvat erityisesti liikenteeseen ja kansalaisten liikkumiseen ylipäätään. ...

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001946219.html

ämpee

Quote from: Mehud on 18.10.2016, 17:49:36
Autoveron poisto on troijan puuhevonen, jonka sisällä tulee vieläkin kalliimpi autoilu. Veron alennukset tarkoittavat aina sitä, että sen sijaan jotenkin muuten otetaan enemmän.

Nollasummapeli mikäli autoilun kokonaisverotus ei muutu.
Jos tunnustamme, että autoilu on osa hyvin(?)vointimme muodostumista, niin autoilun verotusta voidaan jopa laskea, sillä taloudellisen toimeliaisuuden lisääntyminen lisää kokonaisverotuottoa.
Mikäli autoilu nähdään pelkästään yhtenä lypsettävänä verolehmänä, ei verotuksen alenemista ainakaan kannata odotella, mutta taloudellista perikatoa kylläkin.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Artisti

Quote from: kgb on 15.10.2016, 17:30:08
On hyvä asia jos verotus siirtyy omistamisesta käyttöön. Vielä kun järkeistäisivät liikennevakuutukset henkilöön eikä autoon sidotuiksi niin kyllä kelpaisi.

Jos vero siirtyisi polttoaineeseen, silloin verotus todella kohdistuisi käyttöön, sekä kannustaisi taloudelliseen ajoon ja polttoaineen säästämiseen.

Jos käyttöön perustuva vero perustuu ajettuihin kilometreihin (esimerkiksi gps-seurantalaitteen avulla), autoihin pitäisi hankkia kalliit vakoilulaitteet, lisäksi sellainen systeemi ei kannustaisi polttoaineen säästämiseen, vaan voisi surutta ajella korkean kulutuksen autolla.

Impi Waara

Quote from: Uuno Nuivanen on 04.11.2016, 14:58:06
Lue ja kauhistu.   :facepalm:

Quote...
Maanantaina paljastettavan paperin ajoitus ei ole sattumaa, sillä uusi energia- ja ilmastostrategia tulee pohjaamaan pitkälti tänään perjantaina voimaan astuneeseen Pariisin ilmastosopimukseen.

Mainittu sopimus muun muassa pakottaa Suomen puolittamaan öljyn kulutuksen eli tavalla tai toisella rajoittamaan myös "väärällä tavalla saastuttavaa" eli bensiini- ja dieselautoihin perustuvaa liikennettä.

Virallisia faktoja siitä miten rajut päästövähennykset aiotaan tarkemmin toteuttaa, ei vielä ole annettu. Se on kuitenkin selvää, että isot paineet kohdistuvat erityisesti liikenteeseen ja kansalaisten liikkumiseen ylipäätään. ...

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001946219.html

Jihaa! Saadan rautatie ja julkinen liikenne tänne takahikiällekin vihdoin.

Kaikkien tuotteiden hinnat pompsahtaa pilviin, kun rekkaralli tulee juuttaan kalliiksi. Voi maltan tuskin odottaa, mikä sekasotku ja kaaos tästä lopulta seuraakaan.
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

Nuiva kansalainen

#49
Suomi varmaan taas ainoa valtio koko Euroopassa, joka pitää kiinni noista ilmastosopimuksista ja ampuu näin itseään jalkaan. Perkele, että on taas hermo pinnassa. >:( Tekisi mieli muuttaa sellaiseen maahan, joka paskat välittää noista päästösopimuksista, ostaa uusi Honda NSX ja näyttää viherhipeille keskaria.

Edit: tällaista https://www.youtube.com/watch?v=Ut8hr0e2kMI
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015