News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Terroria Tampereen-Pirkkalan lentokentällä?

Started by Billy Hill, 25.10.2016, 18:34:26

Previous topic - Next topic

Shemeikka

Lieneekö tapauksella yhteyttä Kajaaninlentoaseman kuukauden takaiseen operaatioon, jossa siinäkään ei mitään tapahtunut? Sama "mekanismi" falskasi ehkä sielläkin.

QuoteHäiriön syystä ei kerrota julkisesta koska "kyseistä mekanismia käytetään muulloinkin" ja sen toiminta vaarantuisi liiasta julkisuudesta.

Sellaista sattuu, on helppo ajatella. Toisaalta syyskuun 27. 2016, noin kuukausi sitten, Kajaanin lentoasemalla oli toinen suuri poliisioperaatio lentokoneeseen kohdistetun uhan vuoksi. Tuolloin tapausta ei selitetty muuten kuin sanomalla "mitään ei tapahtunut, uhka oli perätön" ja että ilmoitus uhasta olisi tullut ulkomailta.

Kuukaudessa kaksi merkittävää uhkaa suomalaisilla lentoasemilla on huomattavan paljon. Saattaa olla, että molemmissa tapauksissa syynä oli sama poliisin mainitseman uhasta hälyttävän mekanismin vika. Ehkä Kajaanissakin mekanismi hälytti ulkomaan ilmatilassa ja tästä syystä poliisi kertoi "ilmoituksen tulleen ulkomailta", ja antoi yleisön ymmärtää että vieras turvallisuuspalvelu, ei suomalainen, olisi kämmännyt. Poliisihan on suoraan sanonut ettei tästä mystisestä "mekanismista", joka varoittaa lentokonekaappauksista haluta kertoa tarkempia tietoja julkisesti. Joko tekninen laite tai inhimillinen varoitusjärjestelmä kärsii lasten vaivoista ja tultaneen korjaamaan.

Toinen vaihtoehto on synkempi: kansalle valehdellaan. Mahdollisesti sekä Tampereella että Kajaanissa, tai jommassa kummassa, oli kyseessä selkeä vaaratilanne. Koneessa oli henkilö tai henkilöitä jotka uhkasivat konetta; joko juopunut turisti tai terroristi. Molempien tiedetään vaarantaneen lentomatkailua, eikä vain ulkomailla vaan myös Suomessa. Mikäli viranomaiset eivät ole salanneet mitään, viimeisimmät terrori-iskuina pidettävät lentokone kaappaukset olivat 1980-luvulla neuvostoliittolaisten yrittäessä päästä kone kaappaamalla loikkaamaan Länteen.

Loput: http://asfalttikukka.blogspot.fi/
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

Impi Waara

Kaksi tapausta lyhyen ajan sisällä on tietysti ajatuksia herättävää. Oliko kyseessä sama konetyyppi? Pystytäänkö koneiden tietokoneisiin vaikuttamaan ulkopuolelta?

Ihan en jaksa uskoa, että humalaisen hillujan takia sotilaskoneet lähtisivät saatille edes kohteliaisuussyistä.
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

Aeon

Jos humalainen ölisee, että hänellä on koneessa pommi ja että kone on nyt kaapattu, niin varmasti ottavat homman tosissaan.

Sinällään jännää, että tuo tapa, millä ilmoitus saatiin, on olevinaan jotenkin "salainen". Radio on toiminut ja jos squawk ei ole käynyt seiskavitosessa niin sitten on vielä joku muu tapa, jolla voidaan lennonjohtoon ilmoittaa, että kone on kaapattu ja tätä ei haluta paljastaa. Ihan järkevää, koska kuka tahansa voi perehtyä esimerkiksi ponderin operoitiin joten "joku muu keino", jolla lennonjohdolle saadan tieto kaappauksesta "hiljaisesti" on tarpeen.
Hommalla junttaamista vuodesta 2009 lähtien

Penan kaveri Eki

#33
Jos transponderi on vanhempaa mallia, tyyliin ylempänä Bendix King KT76, niin koodi muuttuu heti, sen mukaan kun noita "enkooderi"ruuveja kojeessa käänellään. Eli jos 'ponderi on päällä ja vahingossa ruuvaa näytille koodin 7500 ja lennonvarmistuksen toisiotutkan maa-asema saa tästä vihiä, niin alkaa kaikkien sählinkiin osallistuneiden osalta big tiem shit storm. Ja silloin saa hävittäjäkoneen viereen saattokoneeksi Ranskasta Suomeen.

Jos uudempaa mallia, tyyliin alemman kuvan Bendix King KT74, niin elektroniikka hoitaa hommat niin, että mitään vastausta tutkankyselyyn ei lähetetä, vaihdettaessa uuden ja vanhan koodin välillä. Eli väärää koodi 7xxx -hätätilanteita ei voi sattua ainakaan silleen helposti.

Jos kyseessä oli 320:n dösä, niin kuulema hätäkoodeja ei voi lähettää mitenkään vahingossa. Eli radiot oli kai tänään vaan jotenkin paskana.


Edit: ja riippuen tilanteesta, niin transponderkoodia voi lennonjohdon pyynnöistä joutua vaihtamaan Malagan ja Suomen välillä 0-10 kertaa.
"They were some bad people... I say hombres."

Impi Waara

Wau, päivä on vasta alkumetreillä ja opin taas uutta ja mielenkiintoista  :)

Alkaa olla nuo radiot samaa lujaa laatua kuin halpiskahvinkeittimet... Onko näitä random häiriöitä tapahtunut paljonkin muualla maailmassa tässä lähiaikoina?
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!