News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Terroria Tampereen-Pirkkalan lentokentällä?

Started by Billy Hill, 25.10.2016, 18:34:26

Previous topic - Next topic

Billy Hill


Juuri nyt
Mittava poliisioperaatio Tampereen lentokentällä
(KUVA: Kalle Parkkinen / Lehtikuva)

Julkaistu: 25.10. 18:25
Tampereen lentokentällä on toistakymmentä poliisiautoa.
Tampereen Pirkkalan lentokentällä on käynnissä mittava poliisioperaatio. Silminnäkijä kertoo IS:lle, että lentokentällä on 10-15 poliisiautoa.

– Näin kun Airbus 320-kone laskeutui kentälle kahden Hornetin saattamina. Kone ohjattiin hieman sivummalle kiitotiellä. Näin myös raskaasti aseistautuneita poliiseja, silminnäkijä kertoo.

Tampereen poliisin viestintäpäällikkö Nina Juurakko-Vesikko kommentoi IS:lle, että lentokentällä on käynnissä poliisioperaatio. Hän ei kerro tarkempia yksityiskohtia.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001938526.html?utm_source=facebook.com&utm_medium=social&utm_content=ipadweb.iltasanomat.fi%2F&utm_campaign=fb-share

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/mittava-poliisioperaatio-tampere-pirkkalan-lentoasemalla-paikalla-kymmenia-poliisiautoja/

Kni

QuoteSilminnäkijä kertoo, että hän oli seurannut lentojen tiedoista, että kyseinen Airbus 320 -kone oli pyörinyt länsirannikon yllä ja odotellut laskeutumislupaa. Kone oli ilmeisesti tulossa Malagasta.

– Sitten se kone tuli Hornet-saattueessa. Toinen Hornet tuli laskuun, toinen lensi yli. Kone ei tullut asematasolle, vaan parkkeerasi kiitotielle. Sitten kiitotielle lähti poliisin harmaa, mustalasinen iso pikkubussi.

Mister MV tulossa Epsanjasta?

Jos se on tuo lento LLX5288 niin se on edelleen tilassa "arvioitu aika", kolme varttia laskeutumisen jälkeen.

LLX on Small Planet Airlines.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Billy Hill

Quote from: Kni on 25.10.2016, 18:51:40


Jos se on tuo lento LLX5288 niin se on edelleen tilassa "arvioitu aika", kolme varttia laskeutumisen jälkeen.

LLX on Small Planet Airlines.
On tuo, lentoyhtiö varmisti twitterissä että kyseessä on mahdollinen kaappaus. Kone laskeutunut turvallisesti, Köpiksestä tuleva kaartelee nyt Pirkkalan tienoilla.

Kni

Kaappausuhka todellakin.
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Fidel Von Infidel


-PPT-

Tällaisesta touhustahan on näemmä tulossa muotivillitys.

internetsi

Se vasta olisikin kornia, jos Iljaa tuotaessa konetta saattaisi kaksi Hornetia.

Mikä kone on kyseessä? Kuinka monta henkeä vetävä?
Lohjan persut

UgriProPatria

Kone tulossa Malagasta Tampere-Pirkkalan kentälle.

Aeon

Ketjusta käy ilmi, että A320 kyseessä.

Ilja asuu muistaakseni Barcelonassa ja kyseinen lento tuli Malagasta. Ettei olisi käynyt jollain kännissä olevalla turistilla älynväläys ja tuumannut, että kaappausjekku on hyvä juttu.
Hommalla junttaamista vuodesta 2009 lähtien

TattiJooseppi

QuoteKOTIMAA
Näin poliisi tiedottaa suuresta poliisioperaatiosta Tampere-Pirkkalan-lentokentällä. Epäilty vaaratilanne on ohi.
- Poliisi varautui tänään illalla mahdolliseen vaaratilanteeseen kello 18 laskeutuneessa lentokoneessa Malagasta Suomeen Tampere-Pirkkalan lentokentällä. Poliiseja oli paikalla runsaasti. Hälytys perustui häiriöön, jonka mukaan koneessa olisi ollut mahdollisesti kaappaustilanne. Häiriön syystä ei voida kertoa tarkemmin, koska kyseistä mekanismia voidaan käytttää oikeassakin vaaratilanteessa. Kukaan ei ollut missään vaiheessa vaarassa. Lentokenttä ei ole vielä normaalisti toiminnassa ja toiminnan palautumisesta normaaliksi tiedotetaan heti kun se on toteutunut, poliisi kertoo.

Edit: lähde AL

UgriProPatria

Matu pahoittanut mielensä jo ennen aamupuuroa?

Koneessa tarjoiltu perunamuusia ja lihapullia, joita matut vihaa?

uffomies

Iljalle vaaditaan koko lennosto, oohan se Puuttinin kaveri ja sotatrolli.

Olisiko ollut transponderkoodi päällä et kaapattu?
Satu Punahilkasta heijastaa hyvin tänä päivänä esiintyvää tarinaa pakolaisten joukossa Eurooppaan soluttautuvista terroristeista
Saksan viranomaiset varuillaan maahan soluttautuneista islamisteista
Arhinmäki - "Vastenmielisiä yhdistämisiä leimaamistarkoituksella"

Aeon

Twitteristä: No hijack LLX5288.All pax and crew safe.Radiocommunication failure is suspected as reason for an incident.Further investigation will follow
Hommalla junttaamista vuodesta 2009 lähtien

Kni

Tuossa Small Planet Airlinesin twiitissä on väärä päivämäärä. Oct. 26 on vasta huomenna. Tästähän voisi repiä vaikka mitä... :P
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Impi Waara

Quote from: uffomies on 25.10.2016, 19:09:41
Iljalle vaaditaan koko lennosto, oohan se Puuttinin kaveri ja sotatrolli.

Olisiko ollut transponderkoodi päällä et kaapattu?


Miten tuo tapahtuisi noin selkokielellä kerrottuna? Tai miten kommunikointi koneseen tuollaisen härön jälkeen tapahtuisi?
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

internetsi

Quote from: uffomies on 25.10.2016, 19:09:41
Iljalle vaaditaan koko lennosto, oohan se Puuttinin kaveri ja sotatrolli.

Olisiko ollut transponderkoodi päällä et kaapattu?
Sitten kun Iljaa tuodaan, niin silloin on varmaan myös Nykyneukkulan hävittäjät saattamassa. Ilman transpondereita, luonnollisesti.

Voihan tuo olla, että vahingossa näppäilty se "salainen" kaappauskoodi.
Lohjan persut

BarkAtTheMoon

Lennettiin eilen Kanarialta Suomeen ja räjähdejäämätestejä tehtiin minulle viikkoa aiemmin menomatkalla Hki-Vantaalla sekä palatessa Palmasin kentällä, liittyneekö sitten tähän tapaukseen, voipi liittyäkin (tai sitten ehkä ei) koska olen kohtuupartainen ja suht tumma miespuolinen turisti, joskin nimi kyllä ns perussuomalainen :) Aikaisemmin lentäessä ei ole koskaan osunut moisia kohdalle, mutta tarinat Suomesta maailmalle lähteneistä jihadisteista ovat kyllä levinneet maailmalle varsin näkyvästi. Suomikuva vihervasemmistolaistuu vai miten sen nyt paremmin ilmaisisi...

MW

Vain maailman kämäisin pikku kenttä. Muistan, kun kerran intiaanikesänä läxin Lontooseen, ja tuonne t-paitasillaan palatessa putiikki laitettiin kiinni, lunta vaakasuoraan eikä taxia missään.

Näin ainakin 80-luvun lopulla.

UgriProPatria

Jaaha. Liettualaiskoneessa sählätty ja väärä tieto lähtenyt (Seitsemän uutiset). Suomessa osataan kuitenkin nopeasti reagoida terrorismiin josta pointsit virkavallalle.

Antaa toivoa, ettei Suomessa ihan kaikessa mennä metsään.  :)

Aeon

Quote from: Impi Waara on 25.10.2016, 19:13:29
Quote from: uffomies on 25.10.2016, 19:09:41
Iljalle vaaditaan koko lennosto, oohan se Puuttinin kaveri ja sotatrolli.

Olisiko ollut transponderkoodi päällä et kaapattu?


Miten tuo tapahtuisi noin selkokielellä kerrottuna? Tai miten kommunikointi koneseen tuollaisen härön jälkeen tapahtuisi?
Täällä on selitetty transponderikoodit. Jos ponderiin laitetaan vahingossa koodi 7500, näkyy lennonjohdolle, että kone on kaapattu. Kommunikaatio tapahtuu samalla tavalla kuin normaalitilanteessa eli radiolla.

Mitä tuo radio communication failure sitten tarkoittaa on epäselvää. Ehkä koneesta on pimennyt radio, lentäjien on ollut tarkoituksena laittaa ponderiin koodi 7600, mutta ovat laittaneetkin satasella pieleen.
Hommalla junttaamista vuodesta 2009 lähtien

Kni

QuotePIRKKALAAN laskeutuneessa koneessa istuva Ilta-Sanomien tuotepäällikkö Sirja Wilen-Kuisma kertoo hävittäjien seuranneen konetta Ranskan ilmatilasta aina Pirkkalaan asti.


KYSEESSÄ oli Malagasta Fugefesteiltä palaava tilauslento. Wilen-Kuisman mukaan matkustajille ei missään kohtaa kerrottu, mistä tilanteessa on kyse.


– Kävimme läpi turvatarkastuksen, jossa myös passimme kuvattiin. Poliisilla oli listat, joista kyseltiin nimiä ja sosiaaliturvatunnuksia kaikilta matkustajilta. Myös puhelinnumerot otettiin talteen.

PASSINTARKASTUKSEN ja henkilötietojen vahvistuksen jälkeen poliisin huumekoira vielä tutki matkustajien tavarat. Wilen-Kuisman mukaan koneessa ei lennon aikana tapahtunut mitään kummallista.

Poliisin tiedotteen mukaan kyseessä oli häiriöilmoitus, jonka mukaan koneessa olisi mahdollinen kaappausuhka.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001938541.html

Hmm... Tekninen vika vai "tekninen vika"?
Osa järjestäytynyttä koulutettua koneistoa.

Sydämistynyt

Antaa ymmärtää, että uhan aiheuttaja edusti tiettyä uskonsuuntaa, koska tiedotus ei anna pelolle valtaa. Jos humalainen pottunokka olisi kilahtanut lennolla, ei olisi tarvittu hävittäjiä saattamaan Ranskasta saakka.

Chew Bacca

Quote from: Impi Waara on 25.10.2016, 19:13:29
Quote from: uffomies on 25.10.2016, 19:09:41
Iljalle vaaditaan koko lennosto, oohan se Puuttinin kaveri ja sotatrolli.

Olisiko ollut transponderkoodi päällä et kaapattu?


Miten tuo tapahtuisi noin selkokielellä kerrottuna? Tai miten kommunikointi koneseen tuollaisen härön jälkeen tapahtuisi?

No tulisi ainakin mieleen että hornetkuski voi käsimerkeillä varmistaa (sovitun protokollan mukaan) että onko pilotilla kaikki kunnossa, tai vaikka lampulla morsettamalla. Varmasti koodit on myös sille tapaukselle että pilotti toimii uhan alla.

Aeon

#23
Squawk, eli transponderikoodi on pysynyt samana lennon ajan, eli sitä kautta (väärä) tieto kaappauksesta ei ole tullut. Flightradarista tarkastettu.

edit. Flightforumilla kerrotaan, että Flightradar ei ilmeisesti enää näytä 7500 ponderikoodia.

edit2. Kone on jo paluumatkalla
Hommalla junttaamista vuodesta 2009 lähtien

acc

Jos kyseessä oli kaappausyritys, niin ei siitä suurelle yleisölle kerrottaisi ellei ole aivan pakko. Silloin on tietysti kerrottava, jos on liian monta todistajaa. Jos todistajia on vain kaksi, niin heidän suunsa kyllä pysyvät kiinni.
2017 Personality 13: Existentialism via Solzhenitsyn and the Gulag
(Huomaa: käsittämätön feministin raivokohtaus, kohta 42:00 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=w84uRYq0Uc8

Impi Waara

Miten ihmeessä ne Hornetit sinne Ranskaan asti ehti saatille?  :o  Aika vekkuli häiriö...
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

td

Quote from: Aeon on 25.10.2016, 19:06:32
Ketjusta käy ilmi, että A320 kyseessä.

Ilja asuu muistaakseni Barcelonassa ja kyseinen lento tuli Malagasta. Ettei olisi käynyt jollain kännissä olevalla turistilla älynväläys ja tuumannut, että kaappausjekku on hyvä juttu.

Niin, voihan se olla että lennolla joku rentoutuneempi matkustaja on nostanut käden pystyyn ja huutanut "Olen Ilja!"-. Ilmeisesti tästä on kyse.. :-X
Suomi on hyvä maa. Se on paras meille suomalaisille. Se on puolustamisen arvoinen maa ja sen ainoa puolustaja on Suomen oma kansa. -Adolf Erik Ehrnrooth #kivapuhe 1939-

Takinravistaja

Quote from: td on 25.10.2016, 22:43:06
Quote from: Aeon on 25.10.2016, 19:06:32
Ketjusta käy ilmi, että A320 kyseessä.

Ilja asuu muistaakseni Barcelonassa ja kyseinen lento tuli Malagasta. Ettei olisi käynyt jollain kännissä olevalla turistilla älynväläys ja tuumannut, että kaappausjekku on hyvä juttu.

Niin, voihan se olla että lennolla joku rentoutuneempi matkustaja on nostanut käden pystyyn ja huutanut "Olen Ilja!"-. Ilmeisesti tästä on kyse.. :-X

Venäläiset ovat aina epäillyttäviä.

Aeon

Quote from: Impi Waara on 25.10.2016, 22:36:40
Miten ihmeessä ne Hornetit sinne Ranskaan asti ehti saatille?  :o  Aika vekkuli häiriö...
Hornetit eivät olleet Ranskassa vaan kuten kuvissa näkyy, siellä oli Ranska ilmavoimien kalustoa saatilla.

Flightforumin mukaan kone on tullut normaalisti jaksolle eli radiohäiriöstä ei ole ollut kysymys. Näin amatöörinä tulee mieleen ainoastaa jo aiemmin mainitsemani syy, eli ponderiin on laitettu vahingossa 7500 ja siitä häly.
Hommalla junttaamista vuodesta 2009 lähtien

Impi Waara

Quote from: Aeon on 26.10.2016, 00:12:04
Quote from: Impi Waara on 25.10.2016, 22:36:40
Miten ihmeessä ne Hornetit sinne Ranskaan asti ehti saatille?  :o  Aika vekkuli häiriö...
Hornetit eivät olleet Ranskassa vaan kuten kuvissa näkyy, siellä oli Ranska ilmavoimien kalustoa saatilla.

Flightforumin mukaan kone on tullut normaalisti jaksolle eli radiohäiriöstä ei ole ollut kysymys. Näin amatöörinä tulee mieleen ainoastaa jo aiemmin mainitsemani syy, eli ponderiin on laitettu vahingossa 7500 ja siitä häly.

Noh, anteeksi maalaisuuteni, kun en älynnyt Hornettien alkuperää. Suosista tunnustan, että nuo ponderit menee korkealta ja kovaa yli hilseeni, ikään kuin Hornetit  :-[  Kiitos vastauksesta.
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

Shemeikka

Lieneekö tapauksella yhteyttä Kajaaninlentoaseman kuukauden takaiseen operaatioon, jossa siinäkään ei mitään tapahtunut? Sama "mekanismi" falskasi ehkä sielläkin.

QuoteHäiriön syystä ei kerrota julkisesta koska "kyseistä mekanismia käytetään muulloinkin" ja sen toiminta vaarantuisi liiasta julkisuudesta.

Sellaista sattuu, on helppo ajatella. Toisaalta syyskuun 27. 2016, noin kuukausi sitten, Kajaanin lentoasemalla oli toinen suuri poliisioperaatio lentokoneeseen kohdistetun uhan vuoksi. Tuolloin tapausta ei selitetty muuten kuin sanomalla "mitään ei tapahtunut, uhka oli perätön" ja että ilmoitus uhasta olisi tullut ulkomailta.

Kuukaudessa kaksi merkittävää uhkaa suomalaisilla lentoasemilla on huomattavan paljon. Saattaa olla, että molemmissa tapauksissa syynä oli sama poliisin mainitseman uhasta hälyttävän mekanismin vika. Ehkä Kajaanissakin mekanismi hälytti ulkomaan ilmatilassa ja tästä syystä poliisi kertoi "ilmoituksen tulleen ulkomailta", ja antoi yleisön ymmärtää että vieras turvallisuuspalvelu, ei suomalainen, olisi kämmännyt. Poliisihan on suoraan sanonut ettei tästä mystisestä "mekanismista", joka varoittaa lentokonekaappauksista haluta kertoa tarkempia tietoja julkisesti. Joko tekninen laite tai inhimillinen varoitusjärjestelmä kärsii lasten vaivoista ja tultaneen korjaamaan.

Toinen vaihtoehto on synkempi: kansalle valehdellaan. Mahdollisesti sekä Tampereella että Kajaanissa, tai jommassa kummassa, oli kyseessä selkeä vaaratilanne. Koneessa oli henkilö tai henkilöitä jotka uhkasivat konetta; joko juopunut turisti tai terroristi. Molempien tiedetään vaarantaneen lentomatkailua, eikä vain ulkomailla vaan myös Suomessa. Mikäli viranomaiset eivät ole salanneet mitään, viimeisimmät terrori-iskuina pidettävät lentokone kaappaukset olivat 1980-luvulla neuvostoliittolaisten yrittäessä päästä kone kaappaamalla loikkaamaan Länteen.

Loput: http://asfalttikukka.blogspot.fi/
Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

Impi Waara

Kaksi tapausta lyhyen ajan sisällä on tietysti ajatuksia herättävää. Oliko kyseessä sama konetyyppi? Pystytäänkö koneiden tietokoneisiin vaikuttamaan ulkopuolelta?

Ihan en jaksa uskoa, että humalaisen hillujan takia sotilaskoneet lähtisivät saatille edes kohteliaisuussyistä.
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

Aeon

Jos humalainen ölisee, että hänellä on koneessa pommi ja että kone on nyt kaapattu, niin varmasti ottavat homman tosissaan.

Sinällään jännää, että tuo tapa, millä ilmoitus saatiin, on olevinaan jotenkin "salainen". Radio on toiminut ja jos squawk ei ole käynyt seiskavitosessa niin sitten on vielä joku muu tapa, jolla voidaan lennonjohtoon ilmoittaa, että kone on kaapattu ja tätä ei haluta paljastaa. Ihan järkevää, koska kuka tahansa voi perehtyä esimerkiksi ponderin operoitiin joten "joku muu keino", jolla lennonjohdolle saadan tieto kaappauksesta "hiljaisesti" on tarpeen.
Hommalla junttaamista vuodesta 2009 lähtien

Penan kaveri Eki

#33
Jos transponderi on vanhempaa mallia, tyyliin ylempänä Bendix King KT76, niin koodi muuttuu heti, sen mukaan kun noita "enkooderi"ruuveja kojeessa käänellään. Eli jos 'ponderi on päällä ja vahingossa ruuvaa näytille koodin 7500 ja lennonvarmistuksen toisiotutkan maa-asema saa tästä vihiä, niin alkaa kaikkien sählinkiin osallistuneiden osalta big tiem shit storm. Ja silloin saa hävittäjäkoneen viereen saattokoneeksi Ranskasta Suomeen.

Jos uudempaa mallia, tyyliin alemman kuvan Bendix King KT74, niin elektroniikka hoitaa hommat niin, että mitään vastausta tutkankyselyyn ei lähetetä, vaihdettaessa uuden ja vanhan koodin välillä. Eli väärää koodi 7xxx -hätätilanteita ei voi sattua ainakaan silleen helposti.

Jos kyseessä oli 320:n dösä, niin kuulema hätäkoodeja ei voi lähettää mitenkään vahingossa. Eli radiot oli kai tänään vaan jotenkin paskana.


Edit: ja riippuen tilanteesta, niin transponderkoodia voi lennonjohdon pyynnöistä joutua vaihtamaan Malagan ja Suomen välillä 0-10 kertaa.
"They were some bad people... I say hombres."

Impi Waara

Wau, päivä on vasta alkumetreillä ja opin taas uutta ja mielenkiintoista  :)

Alkaa olla nuo radiot samaa lujaa laatua kuin halpiskahvinkeittimet... Onko näitä random häiriöitä tapahtunut paljonkin muualla maailmassa tässä lähiaikoina?
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!