News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2016-10-12 ESS: Lahti - Opettaja kilahti oppilaille

Started by Viimeinen suomalainen, 12.10.2016, 20:26:55

Previous topic - Next topic

Eino P. Keravalta

Quote from: Tavan on 12.10.2016, 21:48:13
Eino, olet oikeassa, ja tuo putkaratkaisu on kullan arvoinen. Nykyäänhän on juuri ongelmana että luokasta ei voi käytännössä poistaa ketään, koska oppilaat ovat opettajan vastuulla oppitunnin ajan. Jos opettaja ajaa häirikön käytävään (niskaperseotteella tai ilman) ja oppilas tekee käytävässä jotain tuhoja tai menee toisen luokan ovelle häiriköimään tms. on vastuu lopulta opettajalla.

Yhtä kaaosta jos häiriköt vaeltelevat käytävillä

Kun kerran yhteiskunnassa joutuu putkaan perseilystä ja kun lapsikin kotonaan saatetaan komentaa huoneeseensa rangaistukseksi, miksi koulussa pitäisi kaikkea käytännön järkeä ja moraalia vastoin voida käyttäytyä häiriköivästi ja muille vahinkoa tehden?

Oppilaalle on terveellistä opettaa, että teoilla on seurauksia.

Jos opettaja on toiminut väärin, siitä voidaan valittaa myöhemmin asianmukaisia kanavia myöden - paikanpäällä opettajalle huutaminen ei tule kyseeseen.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

JoKaGO

Quote from: Unlucky Luke on 12.10.2016, 21:50:23
On kyllä melkoinen vallankäytön väline teineillä jatkuvasti käsissään näissä kännyköissään.

Nyt  vain pitäisi muuttaa lainsäädäntöä ja sallia kännykät myös opettajille  :facepalm:
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

taannehtiva seuralainen

Toivottavasti tämä johtaa nopeasti vanhan ajan koulusysteemin palautukseen.
Jos olisin pienten lasten isä vaatisin sitä kurkku suorana.
Maksulliset yksityiskoulut (ent. Oppikoulut) takaisin.
Sinne on pääsykokeet, kunnon lukukausimaksut ja kuri jonka oppilas ja oppilaan vanhemmat hyväksyvät ehtona oppilaan sisäänpääsylle.
Rikkailla / menestyneillä on tietenkin etulyöntiasema kun on kalliit lukukausimaksut, mutta mitä sitten. Heidän menestyneet vanhempansa ovat todennäköisesti fiksumpaa porukkaa, niin jälkikasvustakin voi tulla jotakin kun saa kunnon kasvatuksen.
Antaa rupusakin piehtaroida, sääli vain köyhiä mutta fiksuja. Heidät on kuitenkin uhrattava, että edes joku osa saa koulutuksen / kasvatuksen jolla tämä maa pysyy pystyssä.
Peruskoulu nykymuodossaan ilman tasokursseja ja erillisiä tarkkisluokkia on perseestä.

Finka

Vaikka 14-vuotiaat ovat ovat vielä kasvavia ja siten tekevät virheitä, niin kyllä heillä on ensisijainen vastuu käytöksestään.
"On helppoa olla silmiinpistävän 'myötätuntoinen', jos muut pakotetaan maksamaan kustannukset."-Murray Rothbard

Mohammed Al-gazzaz: "Iraqis and Finns have never met in thoughts, culture and religions. There is huge gap between them and it will never go away. I'm talking in general ofcourse there is exception" -FB:RHC

Golimar

#34
Kun olin kansakoulussa niin rinnakkaisluokalla oli opettajana vanhempi mies joka oli luullakseni ollut sodassa, hän pisti häiriköt kuriin tarvittaessa vaikka ruumiillista kuritusta käyttäen vaikka saikin toimistaan sapiskaa. Kyseinen opettaja opetti myös teknisiä töitä (tai miksi sitä nyt silloin kutsuttiin) luokalle jossa minä olin eikä minulla ollut koskaan mitään ongelmia hänen kanssaan vaikka olinkin suhteellisen hankala lapsi, hän taisi olla oikeastaan ihan hyvä tyyppi.

Kim Evil-666

Tähän se johtaa, kun lasten kasvatuksessa on ajettu kuri minimiin. Ennen vanhaan opettajat olivat ehdottomia auktoriteetteja, joita kunnioitettiin olemalla luokassa hiljaa. Jos tästä joku häirikkö lipesi, oli seuraukset edessä. Tapauskohtaisesti määriteltiin sanktion ankaruus.

Vanha sanonta kuuluu; "Ilman kuria syntyy kusipäisiä kakaroita". Pitää kutinsa yllättävän usein.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Jorma M.

Olen hyvin ihmeissäni ettei vastaavia videoita ole jo ajat sitten tullut esiin. Jos on paha luokka ja nolla opettaja niin tulee reipasta jälkeä.

Olin itse aikoinani pahalla luokalla ja tuossa videossa ei ole muuta mainittavaa kuin että ämmä saa aika hyvän liitteen eläkehakemukseensa. Voi tosin olla että ennen nauhoituksen käynnistystä open kiusaaminen oli kovempaa.

Mun aikana kovat opettajat hakkasivat ja potkivat häiriköitä (tai sellaiseksi oletettuja) ja heikkoja opettajia rääkättiin. Opettajien ääripäät olivat naisia.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Muuttohaukka

Tuo tillanne on aivan opettajan ulkopuolella. Hän käyttäytyy kuin kasiluokkalainen. Koulutuskuvion esittäminen on niin älytöntä. Moni oppilas kysyy, että saatko palkkaakin tästä, että olet täällä koulussa.

Huutaminen, kirkuminen on annetttu ase oppilaille. Menetettyä ei enää saa takaisin millään. Jos on vakituinen opettaja, on edessä rankka kouluvuosi.

Epämiellyttävää  katsottavaa kaikkien osapuolten kannalta. Opettajan didaktinen taso on alle arvostelun. Ei ole joukkoa ilman johtajaa.
Oppilasmateriaali on mitä on ja opettajalla pitää olla se sisältä tuleva auktoriteetti. Tässä se on annettu kahdeksasluokkalaisille.

Opettaja on luokan johtaja, joka antaa suunnat, luo tilanteet, huomaa, huomioi. Opetus on kovaa ja vaativaa työtä.

Mihinkään vanhaan, "hyvään" aikaan ei enää ole paluuta. Kuri karjalainen aitarakennelma, jota pitkin karja tuotiin navettaan ilman vahinkoja. Kuri on rajoja, rakkautta, turvaa. Sen soisi jokaisen oppilaan kokevan huomennakin. - myös kotioloissa.

Se kannettu auktoriteetti vartijoineen kestää vain ja ainoastaan sen hetken, kun se apumies on lähellä.

Samanaikaisopetus luo parhaimmillaan sen hyvän oppimistilan ja eliminoi tuollaista älytöntä meuhkaamista.

Aksiooma

Miten käy kun Sipilä, Tuomioja ja Halla-aho tutustuvat uuteen opetusjärjestelmään?

Video: Facebook

Pahimmat vihollisemme ovat omassa keskuudessamme ne, jotka itsekkäistä syistä ovat valmiit uhraamaan kansakunnan elinedut ja ne, jotka jatkuvasti ja toistuvasti julistavat totuutena sitä, minkä tietävät valheeksi. -Risto Ryti

Jordan Peterson: Postmodernism - How and why it must be fought https://youtu.be/Cf2nqmQIf

Artisti

Kuka vielä ihmettelee kouluampumisia? Joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee. Ärsyttäviä pentuja, tarvitsisivat wanhan ajan kasvatuskeinoja, jotka valitettavasti ovat laittomia nykyisin. >:(

J. Lannan haamu

Oikeastaan mitä ihmettelen eniten, on se että NYKYAIKANA pidetään jopa outona, lainvastaisena tai moraalittomana kunnon järkevää ja tarpeellista kuritusta. Ja tämä muutos on nimittäin tapahtunut n. 20 vuodessa. Toistan tässä niitä hyviä asioita, joita on jo ketjuun kirjoitettu, mutta meidän aikaan 80-90 -luvulla (  :roll: ) oli täysin normaalia pieni fyysinen kuritus! Ja ei, siitä ei jäänyt kenellekään traumoja, kenenkään persoonaallisuutta tai identiteettiä ei loukattu, kukaan ei pöyristynyt...Ainoastaan välitunnilla puhuttiin huikeena että "Voi vitja pena ku se puhveli (open nimi) otti sut ryvelistä ja kanto pihalle". Joka ikinen pahiskin hiljennettiin ja pistettiin paikoilleen. Ja tämä pahis jopa kehittyi. Ei niistä kaikista hyviä tullut, mutta fyysinen sekä autoritäärinen kuri pisti sekä pojan että tilanteen aisoihin, jolloin kaikilla oli hyvä olla, myös sillä pahiksella!

Summa summarum, tässä on todellakin kyseessä kokonaisvaltaisempi ideologia, joka on johtanut tähän. Se ideologia on joku sosialismi tai mikä lie feminisoitunut pehmeän arvon laki.

Aivan samoin, kuten terve ja normaali ihminen ymmärtää, että on olemassa erilaisia rotuja, niin terve ja normaali ihminen ymmärtää että tietyn pisteen jälkeen mentaalinen kurinpalautus ei riitä, vaan on siirryttävä fyysiselle tasolle. Tämä terve ja normaali ihminen myös ymmärtää, että fyysinen kurinpalautus ei tarkoita ylimitoitettua voiman- tai vallankäyttöä, vaan asiallista, järjestelmällistä ja määrätietoista ojentamista.

Meidän aikaan oppilaita kirjaimellisesti teipattiin tuoliin, heitä laitettiin nurkkaan seisomaan, kannettiin ryvelistä, pistettiin käytävään. Ja mikä parasta, kaikki tämä oli mahdollista koska opettajat arvostivat ja kunnioittivat itseään ja ymmärsivät auktoriteetin merkityksen.
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Mursu

Quote from: Fiftari on 12.10.2016, 20:45:27
QuoteOppilaat myös ihmettelevät, miten opettaja voi huutaa luokassa lapsille, 14-vuotiaille. Solvauksiltakaan ei vältytä.

Muistan elävästi ne kerrat kun ala- ja yläasteen opettajat ovat karjuneet luokalle pää punaisena ja parissa tapauksessa yläasteella samalla luokalla ollut tyyppi vietiin niskasta ulos luokasta. Ei siinä silloin ihmetelty vaan oltiin hiljaa.

Kurin pitäminen kovaäänisestikin on aivan eri asia, melkein vastakohta, malttinsa menettämiselle.

John

Pahaa tekee lukea koulumaailmasta täysin ulkona olevien homman hupiukkojen mutuilua asioista. Kiitos nimimerkit Dredex ja Muuttohaukka, teillä erinomaiset viestit tästä asiasta. Kyllä tuosta näkee kilometrien päähän, että ei opettajalla ole kaikki kohdallaan. Oppilaiden reaktiot kuulostavat jopa ymmärrettäviltä spontaaneilta reaktioilta opettajan ihmeelliseen käytökseen.

Tavan

Muuttohaukalta ansiokas postaus. Opettajien itsensä osalta toki myös on paljon tehtävissä. Ensinnäkin realismia kouraan sen suhteen mitä odottaa työltään nykymaailmassa -- kulttuurimarksilainen unelmahöttö opettajankoulutus kannattaa vetää vessasta alas kun aloittaa työt. Jos odottaa täydellistä työrauhaa niin todnäk pettyy, sitä luokkaa ovat sosiaaliset ongelmat nykyaikana. Rikkinäisten kotien lapsia alkaa olla isoin osa luokasta. Kotona ei usein ole isää eikä siten isällistä kasvatusta. Sitä on vaikea taikoa tyhjästä kun astutaan koulun ovista sisään.

Toisaalta nykyään opettaja saa minusta olla itselleen armollisempi. Jos opettaminen menee mahdottomaksi niin voi suhtautua työhönsä silkkana lasten vahtimisena.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

ISO

Siltikin.

Kyllä olis vaikeaa käskeä omia lapsia kunnioittamaan tuota naisopettajaa, kun ei itselläkään ole minkäänlaista kunnioitusta ihmistä kohtaan. Oli se sen verran karu video.

Aivan väärässä ammatissa naisparka. Ei mitenkään sopiva opettajaksi, ei millään muotoa.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Artisti

Quote from: John on 12.10.2016, 22:23:51
Pahaa tekee lukea koulumaailmasta täysin ulkona olevien homman hupiukkojen mutuilua asioista. Kiitos nimimerkit Dredex ja Muuttohaukka, teillä erinomaiset viestit tästä asiasta. Kyllä tuosta näkee kilometrien päähän, että ei opettajalla ole kaikki kohdallaan. Oppilaiden reaktiot kuulostavat jopa ymmärrettäviltä spontaaneilta reaktioilta opettajan ihmeelliseen käytökseen.

No enpä tiedä, kuinka kauan pitää olla koulussa päästäkseen sisälle koulumaailmaan. Olen ollut koulussa noin 20 vuotta, josta peruskoulussa 9 vuotta. Veikkaanpa, että valtaosa meistä omaa erittäin paljon kokemusta koulumaailmasta. Muutakin kuin mutua löytyy.

Oppilaiden pitäisi kunnioittaa jopa malttinsa menettävää opettajaa. Se uskallus, jolla nämä pennut rääpivät päätään ja räpläävät kännykkää, on melko vierasta itselleni, joka kävin peruskoulun 70- ja 80-lukujen taitteessa.

Meillä oli pari isoa miesopettajaa, jotka tarvittaessa kantoivat nilkasta pää alaspäin roikottaen häirikön luokasta rehtorin kansliaan. Rehtori oli pieni ja kuiva nainen, ehkä 40 kiloa painava, mutta pahimmatkin häiriköt pelkäsivät häntä. Koulussa vallitsi kauhun tasapaino. Tarkkailuluokalle joutui, jos ei sisäistänyt pelisääntöjä nopeasti. Minun mielestäni siinä mentiin tosin hiukan liian pitkälle. Jonkinlainen ehdollinen paluu takaisin normaaliluokalle pitäisi olla tarkkiksellakin mahdollista - ainakin yhden kerran.

Supernuiva

"Minä olen lisensiaatti. Olen koko koulun oppinein opettaja. Muut opettajat ovat vain maistereita. Kirjoitetaan tähän taululle, jos olette koskaan edes aiemmin vielä koskaan kuulleet tuollaista sanaa."

Oppilaat ovat täysin oikeassa, kun he sanovat opettajalle: "Entä sitten, ei sillä tutkinnolla ole mitään väliä. Ei meitä kiinnosta sinun tutkinnot. Sinä et osaa opettaa." Peruskoulutason opetustaito ei nimittäin mielestäni parane yliopistossa suoritetun lisensiaattitutkinnon vuoksi. Lisuri kehittää tutkijataitoja, mutta jossain tieteenaloilla lisureita ei enää edes tehdä, koska lähes kaikki tutkijaohjelmiin valitut tekevät suoraan maisteritutkinnon jälkeen väikkärin.

Kun olin itse koulussa, niin opettajissa oli paljon myös "vain" kandeja.

Jos olisin diktaattori, niin vaihtaisin tämän opettajan välittömästi pois tämän luokan opettamisesta. Hänen opetusympäristökseen ei selvästikään sovi yläkoulu. Lisäksi hän taisi jopa vähätellä oppilaitaan todeten opettavansa heidän sijaan mieluummin lukiolaisia. Miten oppilaita voi motivoida haukkumalla heitä huonoiksi koululaisiksi.

Nauhoite kesti minuuttikaupalla, kertaakaan tuona aikana opettaja ei opeta tai edes aio aloittaa opettamaan. Tilanne olisi pitänyt hoitaa aivan toisin. Oppilaiden riehumista ei nauhoitteella näy. Kukaan ei heittele mitään ilmaan, eikä pulpettien kansia ole töhritty. Kaikki oppilaat istuvat paikoillaan, eikä opettaja näytä pelkäävän luokasta tulevan minkäänlaista fyysistä uhkaa.

"Kun ei teitä saa enää nykyaikana edes nolata." Tuo opettajan lausuma sana jäi mieleeni, olisiko hän halunnut käyttää sellaisia opetusmetodeja, joissa oppilaita nolataan? Yksi syrjäytynyt ihminen maksaa yhteiskunnalle melko paljon, miksi syrjäytymisen kehittymistä pitäisi edesauttaa koulussa opettajan suorittaman nolaamisen kautta? Miten oppilaan nolaaminen edistää oppimista?

"Pitäisikö sinun mennä kehitysvammaisten kouluun, kun et ymmärrä." Aika reippaasti sanottu oppilaalle, joka ei videolla vaikuta lainkaan kehitysvammaiselta.

Fiftari

Quote from: Unlucky Luke on 12.10.2016, 21:50:23
On kyllä melkoinen vallankäytön väline teineillä jatkuvasti käsissään näissä kännyköissään. Vain pari kevyttä lasin pyyhkäisyä - kas noin - ja jonkun ura opetusalalla loppuu. Ja vaikka risumieheen ja kyseiseen filosofian lisensiaattiin (heh) osunut armoton "tiedätkö mikä on juutube, juutube tietää kohta sinut!" -ansa ei laukeaisikaan niin kuitenkin jatkuvasti uhkaava riski tulla kuvatuksi surkastaa kommunikaatiota ja salakavalasti ohjaa sitä poliittisesti korrektin hymistelyn, mitäänsanomattomuuden ja mihinkäänuskaltamattomuuden suuntiin.

Kännykät parkkiin ja vasta sitten luokkaan, niin on kaikille parempi.

Minä sain oman kännykkäni vasta yläasteella ja vasta sitten kun ostin sen omilla rahoillani jotka sain kesätöistä. Nykyään teineillä on 400-600euron puhelimia  :facepalm: . Kyllä tuo homma lähtee kotoakin.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

John

Quote from: Artisti on 12.10.2016, 22:33:49
No enpä tiedä, kuinka kauan pitää olla koulussa päästäkseen sisälle koulumaailmaan. Olen ollut koulussa noin 20 vuotta, josta peruskoulussa 9 vuotta. Veikkaanpa, että valtaosa meistä omaa erittäin paljon kokemusta koulumaailmasta. Muutakin kuin mutua löytyy.

Oppilaiden pitäisi kunnioittaa jopa malttinsa menettävää opettajaa. Se uskallus, jolla nämä pennut rääpivät päätään ja räpläävät kännykkää, on melko vierasta itselleni, joka kävin peruskoulun 70- ja 80-lukujen taitteessa.

Omakohtainen kokemus peruskoulun käymisestä ei todellakaan anna kummoista tietämystä kommentoida koulumaailman juttuja - ja vieläpä, kun siitä peruskoulun käymisestä on 30-40 vuotta aikaa.

Muuttohaukka

Quote from: John on 12.10.2016, 22:23:51
Kyllä tuosta näkee kilometrien päähän, että ei opettajalla ole kaikki kohdallaan. Oppilaiden reaktiot kuulostavat jopa ymmärrettäviltä spontaaneilta reaktioilta opettajan ihmeelliseen käytökseen.

Ikävästi näkyy, että ei ole hallinnassa opetustilanne. Opetusharjoittelu on vaalenpunaista hattaraa kaiken maailman hienousten kokeilua ja esittämistä.
Monen didaktikon, luokan oman opettajan/opettajien edesä on helppo opettaa hyvin käyttäytyvää 15-oppilaan ryhmää. Se maailma on niin kaukana oikeasta omien siipien kantavuudesta.

Katsoin videon vielä uudelleen ja oppilaiden käytös on kuuitenkin tuohon draamaan verrattuna hyyvinkin heppoista. Tuon ikäisen innostumista. Ei heillä ole eväitä mihinkään koulutusväitttelyyn, eikä kiinnostustakaan. Oppilasta lähes aina kiinnostaa oppiminen ja sen pitää opettajan kyetä jollain tavalla antamaan.

Oppilas on oudossa tilanteessa, kun luokan tilanne ei ole hallinnassa. Siellä on monta ihan pelokasta seassa. Muutama innostuu ja toinen muutama jatkaa. Luokka on sekaisin myös fyysisesti.Opettajan omakin työpiste on sekasortoinen. Koko tilanne on vastenmielinen sekä luokassa olijoille että videoa katsojille. Oppilaiden syyttäminen tuossa on turhuutta. Ihan tavallisia kasiluokkalaisia kaikkine huuhailuineen. Joka luokkaan mahtuu pari heikkoa reppanaa, jotka sitten tilaisuuden tullen ovatkin niin kovaa ja osaavaa.

Ottaessaan yläluokan opetuksen itselleen pitää olla käsitys itsestä, omasta osaamisesta, omasta jaksamisesta, oman aineen raudanlujasta ja monipuolisesta hallinnasta. Ennen kaikkea pitää olla käsitys, miten tuon ukäisten kanssa nykyään toimitaan.

Luokan oppilaita ei voi valita. Ammatin voi.

nollatoleranssi

#50
Opettajalla otti vähän turhan paljon itsetunnon päälle muutamien oppilaiden häiritsiminen. Näissä tilanteissa pitäisi aina laittaa se pahin häiritsijä pihalle, mutta kouluissa usein ei tehdä tapauksille mitään, koska sama oppilas on seuraavalla tunnilla samassa luokassa. Usein tilanne meneekin sitten siihen, että joko häirintä jatkuu tunnista toiseen entiseen malliin kun koulussa ei tehdä mitään asialle.

Tietysti on opettajassakin vikaa, kun alkaa jollakin tutkinnolla pätemään. Ei ehkä ole aivan tietoinen näistä nykyisistä kännykkäkameroista (parasta olisi korjata joka luokassa ne tunnin alussa pois) ja sitten jos vielä alkaa toisia kollegoitaan haukkumaan, niin se ei ole kovin hyvää mainosta opettajalle itsellekkään.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Eisernes Kreuz

Ei kaikki kuri ole pahasta. Yhteisöllinen elämä sivistyneesti on melkoisen hankalaa, jos kenellekään ei uskalleta asettaa rajoja siinä pelossa, että samalla aiheutetaan mahdollisesti myös mielipahaa.

Tämä ongelma ei kylläkään rajoitu vain kouluihin. Kurinpito-ongelmat koulumaailmassa heijastelevat vain sitä, mitä tapahtuu muualla yhteiskunnassa. Jos kotona ei osata lapsia kasvattaa, niin vaikea siihen on opettajienkaan enää koulussa puuttua, varsinkin jos opettajaa ei enää edes pidetä oppilaiden yläpuolella olevana auktoriteettina.

Kunnioitusta voitaisiin luoda pienillä keinoilla, kuten vaikkapa vaatimalla oppilaita nousemaan ylös, kun opettaja saapuu luokkaan. Tämä oli ihan normaali käytäntö minun lapsuudessani. Omilta lapsiltani sellaista ei kukaan opettaja kuulemma koskaan ole vaatinut, joten ajat ovat totisesti muuttuneet.
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

John

Quote from: Eisernes Kreuz on 12.10.2016, 22:54:44
Kunnioitusta voitaisiin luoda pienillä keinoilla, kuten vaikkapa vaatimalla oppilaita nousemaan ylös, kun opettaja saapuu luokkaan. Tämä oli ihan normaali käytäntö minun lapsuudessani. Omilta lapsiltani sellaista ei kukaan opettaja kuulemma koskaan ole vaatinut, joten ajat ovat totisesti muuttuneet.

Ihan normaali käytäntö edelleen. Eri opettajilla on tietysti erilaisia tapoja toimia, mutta ihan yleinen tuo vieläkin on.

internetsi

Huvittavinta tuossa jutussa oli Kärpäsen koulun rehtori Pippuri. Omaan yläasteaikaan oli kyllä puhelimia, muttei niissä ollut kameroita. Saati videokameroita. Mutta ei ole ihme, kun Suomen SA-int. eli puolisotilaallisen rajarikollisten laukunkanto-organisaation keskeytysprosentit on niin korkeat. Mitenkähän nämä häirikköteinit siellä pärjää? Siellä sentään ei tuollainen peli vetele, mutta kai sekin muuttuu parinkymmenen vuoden päästä sellaiseksi. Sitten saadaan videoita, kuinka alokkaat vittuilee luutnantille luokassa, sulkeisissa ja ampumaradalla rynkyt kourassa.
Lohjan persut

Artisti

#54
Quote from: John on 12.10.2016, 22:50:06
Quote from: Artisti on 12.10.2016, 22:33:49
No enpä tiedä, kuinka kauan pitää olla koulussa päästäkseen sisälle koulumaailmaan. Olen ollut koulussa noin 20 vuotta, josta peruskoulussa 9 vuotta. Veikkaanpa, että valtaosa meistä omaa erittäin paljon kokemusta koulumaailmasta. Muutakin kuin mutua löytyy.

Oppilaiden pitäisi kunnioittaa jopa malttinsa menettävää opettajaa. Se uskallus, jolla nämä pennut rääpivät päätään ja räpläävät kännykkää, on melko vierasta itselleni, joka kävin peruskoulun 70- ja 80-lukujen taitteessa.

Omakohtainen kokemus peruskoulun käymisestä ei todellakaan anna kummoista tietämystä kommentoida koulumaailman juttuja - ja vieläpä, kun siitä peruskoulun käymisestä on 30-40 vuotta aikaa.

Antaapas. Pitkän omakohtaisen kokemuksen perusteella voin kommentoida koulumaailman juttuja. Outo väite sinulta, ettei pitkä omakohtainen kokemuskaan anna tietämystä. Kyllähän pitkä omakohtainen kokemus nyt vain antaa tietämystä.

b_kansalainen

"mielenvikast läpändeerust" tuli videon opettajan huutamisesta ekana mieleen. Puheääni on muutenkin sellainen, että kuka sitä jaksaa viikosta toiseen kuunnella. Klassinen hermoromahdus. Noin käy kun opettaja menettää auktoriteetin ja kasvonsa. Tässä tapauksessa ilmeisesti lähinnä omaa kyvyttömyyttään. Mitä järkeä vielä alkaa kiistelemään oppilaiden kanssa ja terapoimaan itseään. Ei ole tainnut alunperinkään osata asettautua oppilaiden yläpuolelle ja ottaa johtajan roolia.

ismolento

Quote from: Fiftari on 12.10.2016, 21:04:15
Quote from: Eisernes Kreuz on 12.10.2016, 20:59:19
Kun minä olin tuossa iässä, kännyköitä ei ollut olemassakaan. Kyllä oppilaat silti osasivat opettajiaan ärsyttää, ja huutoakin kuultiin. Ei tosin lähellekään tuollaista. Linja oli sikäli ankarampi, että suunsoittajat pääsivät äkkiä miettimään tekosiaan joko jälki-istuntoon tai rehtorin juttusille, joissain tapauksissa peräti tarkkailuluokalle, ja sinne joskus jopa pysyvästi, jos eivät oppineet vähästä.

Opettajilla ei epäilemättä ole enää sellaista auktoriteettiasemaa kuin aikaisemmin. Se tekee varmasti järjestyksenpidosta hankalaa, koska murrosikäiset osaavat kyllä pahimmillaan olla aika mulkkuja. Opettaja ei voi olla oppilaiden kaveri. Familiarity breeds contempt, kuten englanniksi sanotaan.

Mutta minä olen varmaan jo auttamattoman vanhanaikainen fasististen näkemyksieni kanssa.  :D

Tarkkailuluokkia ei taida enää edes olla vaan häiriköt voivat "opiskella" muiden kanssa. Suoraan sanottuna peruskoulun opetuksessa pitäisi olla armeijakuri(ei suomen mutta muukalaislegioonan). No ehkei ihan mutta aines on toisinaan velttoa ja oikeaa kuria kaivattaisiin. Nyt käy niin että kuria antaa yleensä poliisi(jos sekään).

Luulisin, että jonkinlainen järjestyksen palautus tulee tapahtumaan ennen pitkää niin koulumaailmassa kuin koko yhteiskunnassakin. Historiasta tiedämme, että joskus on menty monissakin yhteiskunnissa lähes anarkian tasolle, ennen kun korjausliike on tehty mutta aina se on tapahtunut ennemmin tai myöhemmin. Niin tulee nytkin tapahtumaan.

John

Quote from: Artisti on 12.10.2016, 23:02:19
Antaapas. Pitkän omakohtaisen kokemuksen perusteella voin kommentoida koulumaailman juttuja. Outo väite sinulta, ettei pitkä omakohtainen kokemuskaan anna tietämystä. Kyllähän pitkä omakohtainen kokemus nyt vain antaa tietämystä.

No ei todellakaan anna :D Eikä varsinkaan opettajan työstä. Vähän sama kuin sanoisit, että voit kommentoida vaikka lääkärin ammattia, kun oot käyny niin paljo vastaanotolla. Onhan sulla pitkä omakohtainen kokemus.

J. Lannan haamu

Lisättäköön vielä se, että eräät parhaista ala- ja yläasteen opettajista olivat niitä, joilla ei ollut edes opettajan pedagogisia suoritettuina. Olivat siis ns. epäpäteviä mutta pitkillä sijaisuuksilla. Oli toki loistavia naisopettjia ketkä olivat ammatillisesti päteviä.

Muistatteko sellaista sananpartta, joka meni jotenkin näin:

Ne jotka eivät osaa, opettavat. Ne jotka eivät osaa opettaa, tutkivat opetusta (ovat siis tutkijoita). Ne jotka eivät osaa tutkia, tekevät nn nn nn.... Tuo lista jatkui vielä parin kolmen 'asiantuntijuuden' tms. osalta. Jos joku muistaa niin pistäkää tänne, se oli nimittäin äärettömän totuudenmukainen vitsi...
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

porrasaa

Quote from: b_kansalainen on 12.10.2016, 23:02:49
"mielenvikast läpändeerust" tuli videon opettajan huutamisesta ekana mieleen. Puheääni on muutenkin sellainen, että kuka sitä jaksaa viikosta toiseen kuunnella. Klassinen hermoromahdus. Noin käy kun opettaja menettää auktoriteetin ja kasvonsa. Tässä tapauksessa ilmeisesti lähinnä omaa kyvyttömyyttään. Mitä järkeä vielä alkaa kiistelemään oppilaiden kanssa ja terapoimaan itseään. Ei ole tainnut alunperinkään osata asettautua oppilaiden yläpuolelle ja ottaa johtajan roolia.
Eihän tuo vaikeata ole.
Pitää vain ensiksi kyetä hyväksymään se että oppilaat ovat itseä älykkäämpiä. Ei se paljoa vaadi totuuden ymmärtäminen. Lapset eivät ole tyhmiä.
Harmi kyllä virkamiehiä eivät erota tekivät mitä tahansa, järjestelmä rakennettu alistamaan eikä opettamaan.