News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Viking Line tilaa laivan Kiinasta

Started by toumasho, 23.11.2016, 13:14:33

Previous topic - Next topic

xor_rox

Jotkut ennustelevat, että jo kymmenen vuoden kuluttua me ajellaan kiinalaisilla autoilla.

Hornsmith

Quote from: xor_rox on 23.11.2016, 19:48:14
Jotkut ennustelevat, että jo kymmenen vuoden kuluttua me ajellaan kiinalaisilla autoilla.

No ei ollenkaan paskempaa jos meillä kaikilla on kymmenen vuoden päästä Volvo..! ;D
S.N.A.F.U
-------------------
And hey, lets be careful out there!

P

Quote from: Hornsmith on 23.11.2016, 20:13:13
Quote from: xor_rox on 23.11.2016, 19:48:14
Jotkut ennustelevat, että jo kymmenen vuoden kuluttua me ajellaan kiinalaisilla autoilla.

No ei ollenkaan paskempaa jos meillä kaikilla on kymmenen vuoden päästä Volvo..! ;D

Eikös se uusi 90-sarja ole aikomus tehdä Kiinassa?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Jääpää

Kiinalaiset on kovia oppimaan ja tekemään, kyllä se siitä.
Suomen isot herrat ei vaan opi millään:
  http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=6431.75
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

l'uomo normale

#34
Quote from: Jääpää on 23.11.2016, 21:02:54
Kiinalaiset on kovia oppimaan ja tekemään, kyllä se siitä.
Suomen isot herrat ei vaan opi millään:
  http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=6431.75

Jos se on keskusvaltiolle prestige-projekti ja investointi uuden teknologian hallintaan, niin katsovat Beijingistä etteivät telakalla liikaa lusmuile, tai...
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

toumasho

Se on aivan varmasti korkean prioriteetin projekti Kiinalle siten, että sitä mukaa kun Suomesta upataan rakennepiirrustuksia Xiamenin telakalle, niin ne kopioituvat jokaiselle muullekkin telakalle Kiinassa.

Tämä ilmiö tapahtui, kun Kiina aloitti suurnopeusjunien tilaamisen ulkomailta 2000-luvun alkuvuosina. Japani, Saksa, Ranska ja Italia toimittivat kaikki Kiinalle muutaman junan ja kävivät rakentamassa muutaman sata kilometria rataa. Tämän prosessin aikana Kiinalaiset pakottivat nämä junien myyjät allekirjoittamaan sellaiset sopimukset, jotka antoivat luvan Kiinalle kopioida juna- ja ratatekniikkaa miten itse halusivat. Arvaatte varmaankin lopun?

Nyt Kiina rakentaa junansa itse, eikä osta keneltäkään mitään.

Viking Line voi henkisesti jo valmistautua siihen, että kun sopimusta allekirjoitetaan, niin tuo teknologian siirto on sinne kirjattuna. "Ei me muuten myydä tätä näin halvalla, ei ole pakko ostaa". Se on sitten siinä.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Supernuiva

Quote from: toumasho on 25.11.2016, 12:07:02
Viking Line voi henkisesti jo valmistautua siihen, että kun sopimusta allekirjoitetaan, niin tuo teknologian siirto on sinne kirjattuna.

Viking Linen - tai minkään muunkaan varustamon - ongelma tämä teknologian siirto ei ole, ongelma koskee oikeastaan vain kiinalaisten kanssa kilpailevia telakoita. On Viking Linen etu, että laiva saadaan vain mahdollisimman halvalla. Mitä useampia osaavia telakoita (eli laivatehtaita), sitä paremmat mahdollisuudet varustamoilla on kilpailuttaa telakoita alustilauksien yhteydessä.

no future

Oikeastaan Kiinasta voisi tuoda miehistönkin siihen paattiin, saisi kuitenkin halvemmalla? Nimenomaan työllistämissyistähän valtio on firmaa sponssannut.

Jotenkin älytöntä kyllä että valtio tukee varustamoyhtiötä jotta ihmiset voivat kellua verovapaan viinan vuoksi Itämerellä. Mutta kai siellä joku on laskelmia tehnyt kannattavuudesta.

Supernuiva

Quote from: no future on 26.11.2016, 13:23:54
Oikeastaan Kiinasta voisi tuoda miehistönkin siihen paattiin, saisi kuitenkin halvemmalla? Nimenomaan työllistämissyistähän valtio on firmaa sponssannut.

Jotenkin älytöntä kyllä että valtio tukee varustamoyhtiötä jotta ihmiset voivat kellua verovapaan viinan vuoksi Itämerellä. Mutta kai siellä joku on laskelmia tehnyt kannattavuudesta.

AY-liike on estänyt palkkatason laskemisen Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä. Vaikka henkilökunta tulisi mistä valtiosta tahansa, on heille maksettava laivan lippumaan mukaan palkka joko Suomen tai Ruotsin työehtosopimuksen mukaisesti. Sitä en kuitenkaan tiedä, että koskeeko tämä myös viihdehenkilökuntaa, sillä laivoilla on kaiketi hyvin usein itäeurooppalaisia orkestereita ja artisteja. Luultavasti kustannuksien vuoksi?

Valtion tukea on perusteltu maanpuolustuksella ja huoltovarmuudella: "Jos tulee kriisiaika, on tällöin valtion lipun alla aluksia, joiden käytöstä valtio voi päättää." Jos tukea ei maksettaisi, laivat liputettaisiin Ruotsiin. Itse kuitenkin hieman pidän tätä hätävarjelun liioitteluna, emme elä enää ensimmäisen maailmansodan aikakautta. Jo toisen "isorytinän" aikana meritiet olivat melko vaarallisia ja laivoja menetettiin. Satelliittipaikannuksen keksimisen jälkeen luulisin, että jokainen merellä liikkuva laiva saadaan upotettua supervaltojen niin halutessa. Kultaa ja muuta kivaa vastaan varmasti kaikki maailman varustamot kuljettavat tavaraa myös kriisiaikoina lippuvaltion nimestä riippumatta. Aina on oltava joku liittolainen, joka antaa laivojaan käyttöön. Perusteet siis hieman ehkä ontuvat, mutta hei, vaaliristeilyjä pukkaa taas tulevien kunnallisvaalien alla.

Puolueet myös varaavat laivoja kokonaan omaan käyttöönsä. Olipa kerran jopa Ylen puoli ysin pääuutisia, että ministeri tuli mukaan puolueen risteilylle Tallinnaan. Uutisessa korostettiin sitä, että ministerillä ei ollut oikeutta tehdä verovapaita ostoksia, koska laiva tuli uudestaan satamaan hakemaan vain tämän virkakiireiden vuoksi myöhästyneen ministerin kyytiin laivan jo kerran lähdettyä satamasta.

Tiedä millaisia alennuksia puolueille on annettu tukilupauksia vastaan. Mutta anteeksi, minullahan on nyt aivan liian vilkas mielikuvitus. SUOMESSA EI OLE KORRUPTIOTA, NEPOTISMIA TAI LAHJONTAKULTTUURIA. Tämä pitää nyt toistaa ainakin 50 kertaa, jotta moiset virheelliset ja täysin teoreettiset ajatukset haihtuvat mielestä.

Yhden puolueen "juoruvirallisen" 24h risteilyhinnan olen kuullut vuosien takaa, puolue teki risteilyn järjestämisellä voittoa eli rahaa tuli vaalikassaan laivan vuokraamisesta. Eräässä kaupungissa erään suuren puolueen paikallisjohto kertoi illanistujaisissa sen tarkan summan, kuinka paljon tästä laivavoitosta jaettiin yhteen lääniin jaettavaksi vaalityöhön. Paketti menee niin, että laivayhtiö myy tässä tapauksessa ihan koko laivan ja kaikki sen hytit puolueelle hintaan X. (Tuolloin vielä markkaa.) Puolue myy matkat edelleen jäsenilleen ja muille sidosryhmille, jotka maksavat matkansa puolueelle eivätkä laivayhtiölle, tästä tulee summa Y. Puolueen voitto on Y - X = eli VAALIKASSAN LISÄTILI. Laivayhtiö tekee rahaa varsin hyvin näillä risteilyillä normaalihintaisilla ravintolapalveluilla ja myymälöillä, joiden rahat eivät kierrä laivan vuokraajan kautta. On mahdollista, että ainakin jotkut puolueet ovat joskus saaneet laivan hyvin halvalla. Ainakin tuohon yhteen kaupunkiin rahaa tuli varsin kivasti. Toki raha oli lopulta peräisin puolueen jäseniltä, jotka olivat maksaneet matkansa puolueelle. Tältä osin raha ei ollut "ilmaista" lahjoitustuloa.

Muiden puolueiden risteilyistä olen kuullut, mutta kokoomuslaisten sekä vihreiden laivamatkat ovat jääneet hieman vieraammiksi. Onko näillä puolueilla vielä risteilykulttuuria?

Vasemmistoliitto, kristilliset, keskusta, perusaudit ja sosialidemokraatit harrastavat varmuudella puolueiden järjestämiä laivaristeilyjä, tai ainakin ovat aiemmin järjestäneet. Kerran olin laivalla samaan aikaan kokoomuslaisten eläkeläisten kanssa, mutta puolueen työelämäikäinen väki puuttui kokonaan joukosta. Ehkä voi olla, että kokoomuslaisten kannattajien kulttuuriin ei kuulu kiinnostus puolueen järjestämää laivaristeilyä kohtaan Itämeren autolautoilla?

toumasho

Metalliliiton Aalto haukkui Viking Linen - viivettä on, mutta en usko, että tämä jää viimeiseksi Viikkarin dumaamiseksi. Kakkaa tulee tuulettimeen lisää sitämukaa kun Kiinan projekti etenee.


QuoteMetalliliiton puheenjohtaja Riku Aalto moitti tiistaina Viking Linea siitä, että se on tilannut uuden risteilyaluksensa Kiinasta.

Hän kehotti ay-väkeä harkitsemaan uudelleen suhdettaan Viking Lineen, jonka kanssa monet ammattiliitot ovat aiemmin tehneet yhteistyötä.

Aalto totesi Metallin liittovaltuuston kokouksessa Helsingissä, että "ei voi kuin ihmetellä sitä, miten satojen miljoonien tuet suomalaisilta veronmaksajilta saanut laivayhtiö päätyy tilaamaan aluksensa Kiinasta asti".

"Yhtiö ei käsittääkseni myöskään maksa veroja Suomeen", Aalto sanoi puheessaan. "Olisikohan nyt johdonmukaista, että suomalaiset veronmaksajat näissä järjestöissä tarkastelisivat uudelleen suhdettaan laivayhtiöön?"

Aalto ei suoraan vaatinut Vikingiä boikottiin, mutta muistutti, että "me olemme vuosien ja vuosikymmenien aikana auttaneet yhtiötä erilaisissa asioissa".
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Uuno Nuivanen

Quote from: no future on 26.11.2016, 13:23:54
Oikeastaan Kiinasta voisi tuoda miehistönkin siihen paattiin, saisi kuitenkin halvemmalla? Nimenomaan työllistämissyistähän valtio on firmaa sponssannut.

Jotenkin älytöntä kyllä että valtio tukee varustamoyhtiötä jotta ihmiset voivat kellua verovapaan viinan vuoksi Itämerellä. Mutta kai siellä joku on laskelmia tehnyt kannattavuudesta.

Kiinasta joutaisi tuoda myös paatin matkustajat, kun nyt ulkoistamaan aletaan.

toumasho

Sitä ei tarvitse kauaa odottaa, Suomi avasi  juuri 13 viisumikeskusta Kiinaan. Turistien imurointi on tietenkin hyvä asia, kiinalaiset tuhlaavat ylivoimaisesti eniten rahaa kaikista EU-maihin saapuvista turisteista. Lisäksi vielä on niin, että jos joku Kiinan kansalainen päättääkin jäädä EU:hun, niin hänestä ei Kela saa asiakasta oikein millään keinolla.

Pirulaiset työllistyvät ja ovat usein vielä oikeasti koulutettua väkeä, kone/yms. insinöörinpaperit eivät unohdu kotiin.

Vaan haluaako kiinalainenkaan sitä, että hän pääsee täällä EU:n pohjoiskolkassa kiinalaiseen laivaan, kiinalaisen henkilökunnan palveltavaksi ja syömään kiinalaista ruokaa? Senkö vuoksi hän on säästänyt rahaa vuosikaudet ja hankkinut suurella vaivalla passin ja viisumin? En usko, että niin on, koska haastattelujen perusteella he ovat etsimässä juurikin paikallisia kokemuksia.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Antti Moisander

Kylläpäs näitä boikotteja riittää tänä päivänä. On Itiksen boikottia ja nyt Viking Linenkin.

https://www.facebook.com/Viking-Line-boikottiin-420937324961175/?fref=ts
Kuntavaalit Kerava | Aluevaalit Vantaa-Kerava

https://www.anttimoisander.fi/