News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Vähemmän rahaa EU-projekteille

Started by Atte Saarela, 15.08.2009, 14:33:01

Previous topic - Next topic

Atte Saarela

Vuoden 2010 budjettiin on merkitty noin 500 milj. euroa EU:n rakennerahastoille. Voiko tätä rahanmenoa mitenkään puolustella? Jos ei, miten sen saisi loppumaan?

Itse veikkaan, että näihin projekteihin heitetty raha valuu lähes täysin hukkaan. Luulen, että tuottavuus on vielä huonompaa kuin Tekes-projekteilla, joskaan en ole varma. Tietoa tästä on luultavasti vaikea saada.

Uskon, että näihin projekteihin sitoutuminen on ehkä pahimpia EU:hun kuulumisen varjopuolia.

Voisiko EU aloittaa laman vuoksi jonkinlaisen kulujenkarsimisohjelman?

Otto Peltokoski

Rakennerahastojen omien sivujen mukaan Suomi sai rakennerahastosta enemmän kuin sinne maksoi. Mutta yhtä kaikki olen samaa mieltä, että projektien hyödyllisyys on kyseenalaista. Lisäksi en pidä sitä asiaa, että suomalaiset projektin vetäjät saavat tulonsiirtoa lähinnä hollantilaisilta, saksalaisilta ym suurilta nettomaksajilta kovinkaan juhlittavana asiana eettisesti. Oma median kautta syntynyt käsitykseni on, että projektit ovat tapa kääriä itselleen veronmaksajien rahaa.

Lähde: http://www.rakennerahastot.fi/rakennerahastot/fi/01_rakennerahastotoiminta/index.jsp

EDIT: En ole enää niin varma saako Suomi enemmän kuin maksaa. Sivustolla kerrotaan Suomen saavan vuosina 2007-2013 1.7 mrd €. Tämä jaettuna vuotta kohti on  283 milj. €. Jos tuo 500 milj. € maksetaan joka vuosi, Suomi on nettomaksaja.